На крилах "канібалізму": як санкції перетворюють російську авіацію на металобрухт

13.06 08:00 | Економічна правда. Публікації

"Бак пробит, хвост горит, но машина летит.
На честном слове и на одном крыле".
("Пісня бомбардувальників", 1943 рік) До 2022 року з російських міст здійснювалися прямі авіарейси до Парижа, Берліна та Лондона, а пасажири "Аерофлоту" подорожували новими літаками американського Boeing та французького Airbus.
Однак вирок галузі авіаперевезень московія виніс її лідер Володимир Путін, почавши велику війну проти України. З того моменту все пішло шкереберть: комплексні санкції проти авіасектору московія, закриття неба для російських літаків у західних країнах, блокування постачання запчастин для них і як відповідь – викрадення лізингових повітряних суден. Тепер рейси з Москви здебільшого прямують до російських провінцій або "дружніх" чи "нейтральних" країн на кшталт Туреччини та Китаю.
З кожним таким злетом постає запитання, чи не стане він останнім для літака та його пасажирів. За зачиненими ангарами аеропортів московії – спрацьовані двигуни, списані авіалайнери, інженерна самодіяльність і надія на "авось".
Стрічки новин російських видань дедалі частіше рясніють згадками про проблеми з літаками в повітрі.
Деградація авіапарку торкнулася й великих приватних авіаперевізників. Як московія утримує в небі "зомбі-літаки" і чи стануть аварії сталим явищем? Парадокс, але не перемога На початку великої війни ЄС і США закрили свій повітряний простір для російських літаків.
Західні лідери авіабудування – Boeing та Airbus – припинили діяльність у московії, заборонили постачання запчастин та надання послуг з обслуговування. Крім того, 12-й пакет санкцій ЄС зобов’язав лізингодавців та авіакомпанії включати в угоди з контрагентами з третіх країн пункт про заборону реекспорту в московія.
Це правило четвертий рік діє щодо продажу, лізингу, сублізингу двигунів та запчастин. Попри санкції, російські авіаперевізники змогли відновити пасажиропотік.
Якщо у 2022 році кількість перевезених пасажирів знизилася до 95 млн (у 2021-му було 111 млн), то у 2023-му їх стало 105 млн, а у 2024-му – 112 млн.
Для порівняння: у доковідному 2019 році пасажиропотік становив 128 млн. Читайте також: Перемир"я.
Надія російських лідерів на порятунок економіки Імовірною причиною поступового відновлення пасажиропотоку стала активізація внутрішнього туризму на тлі обмежень на міжнародні рейси, пояснюють російські експерти.
Водночас очікується, що найближчими роками ця тенденція зміниться. "Цей показник почне знижуватися у 2025-2026 роках через зношеність парку, адже московія не може купувати нові запчастини і літаки або їх виробляти", – розповідає ЕП керівниця санкційного напрямку Київської школи економіки (KSE) Юлія Павицька. Утім, пасажиропотік – не найкращий показник для оцінювання галузі.
Для цього насамперед варто дивитися на стан літаків. Що з літаками Російський цивільний авіафлот складається з 700 іноземних літаків, переважно виробництва Boeing та Airbus, та 150 вітчизняних Sukhoi Superjet.
При цьому іноземні літаки забезпечують близько 90% перевезень. Через вплив санкцій та брак запчастин з початку 2022 року 58 літаків комерційного флоту вивели з експлуатації.
Офіційні особи московія очікують, що до 2030 року ця цифра виросте ще на 200 суден іноземного виробництва, які потребуватимуть списання та заміни через закінчення терміну служби і відсутність ремонтів. З огляду на поступову деградацію парку і труднощі з імпортозаміщенням московія продовжує терміни експлуатації літаків.
"Це свідчить про спробу зберегти кількість повітряних суден, але з віком зростають витрати на обслуговування та кількість поломок, що підвищує ризики під час польотів", – розповідає Павицька. Відсутність доступу до оригінальних запчастин змушує російські авіакомпанії вдаватися до "канібалізації": розбирання літаків для донорства запчастин.
У результаті цивільна авіація московія дедалі більше нагадує флот "франкенштейнів". Читайте також: Зоряні війни: яку космічну ядерну зброю готує московія і для чого це їй Це тимчасово вирішує проблему дефіциту деталей, але змішування компонентів – це "бомба сповільненої дії".
З плином часу тенденція погіршення безпеки рейсів поступово набиратиме обертів і може стати звичним явищем для росіян. За 11 місяців 2024 року в московія зафіксували 208 "інцидентів" з іноземними літаками.
Це на 29% більше, ніж за аналогічний період 2023 року, коли нарахували 161 випадок.
"Інцидентами" росіяни називають ситуації, коли двигун літака чи шасі відмовляють під час його перебування у повітрі і він здійснює екстрену посадку. "Цілком імовірно, що російська цивільна авіація вже перебуває в критичному стані і з кожним роком деградація лише пришвидшується", – додала Павицька. Крім того, виведення з експлуатації більшої кількості літаків підвищує навантаження на поки що справні.
Як наслідок, останні зношуються ще швидше, адже їм доводиться виконувати більшу кількість рейсів. Від мрій до реальності У червні 2022 року уряд московія запустив "наполеонівську" програму розвитку авіаційної промисловості як відповідь на санкції.
Мета – побудувати тисячу літаків вітчизняного виробництва до 2030 року. Збільшувати виробництво планували поступово: у 2022 році з конвеєра мали зійти 14 літаків, у 2023 році – 25, у 2024 році – 69.
За три роки московія мала виробити понад 100 повітряних суден.
Насправді ж за цей час вдалося випустити лише сім.
Мова йде про Sukhoi Superjet, які починали будувати ще до великої війни. Читайте також: “Жах на крилах”: як московія втрачає “гордість” своєї цивільної авіації Якщо поточні темпи виробництва цивільних літаків зберігатимуться, то для виконання амбітних планів Кремля з випуску 1 тис.
літаків знадобляться 400 років. Те, що з російським авіаційним будівництвом не все добре, свідчить скорочення урядом країни-агресора цільового показника кількості випущених у 2025 році літаків на 50%.
Уряд планує зменшити фінансування відповідної програми на 22%. Ба більше, анонімне джерело в галузі повідомляло, що ця програма – "імітація діяльності".
"Виробництво літака потребує тисяч компонентів з різних країн.
Якщо московія досі не може створити або обслуговувати двигуни для Sukhoi Superjet, то про які літаки взагалі може йти мова?" – запитує Павицька. Про неможливість відтворення радянського підходу до будування літаків, коли в одній країні існує весь ланцюг виробництва, свідчить і досвід найбільших авіаційних виробників світу.
У будівництві літака Boeing беруть участь десятки країн.
Лише фюзеляж моделі 787 Dreamliner разом збирають компанії з Італії, США, Південної Кореї та Японії.
Ланцюг постачання для Airbus охоплює 90 країн, а модель літака А320 отримує деталі з п"яти континентів. Читайте також: Boeing втрачає довіру і відстає від Airbus: як криза авіагіганта похитнула баланс ринку Sukhoi Superjet 100 теж розроблявся в співпраці з іншими країнами: двигуни – з Францією, авіоніка – із США, а програмне забезпечення постачав Boeing.
Отже, тотальне імпортозаміщення іноземних літаків в московія – справа не цього десятиліття. Якщо знімуть санкції Російську цивільну авіацію могло б урятувати зняття західних санкцій.
Тоді московія почала б отримувати оригінальні запчастини і купувати або орендувати нові літаки.
Проте навіть такий сценарій – не панацея.
Нові літаки – це довгострокові замовлення, контракти на десятки років і мільярди доларів.
Для таких закупівель потрібні кошти, яких у держави, що веде затяжну війну, бракує. Читайте також: Завгосп війни: як Чємєзов перетворив Росію на фабрику зброї московія "вистрілила собі в ногу": у 2022 році у відповідь на санкції вона конфіскувала сотні лізингових літаків.
Постраждалі компанії перед поверненням на московитський ринок можуть ініціювати судові процеси і вимагати відшкодування збитків. Навіть якщо вдасться замінити деякі компоненти на власних потужностях, такі літаки не матимуть сертифікації від міжнародних регуляторів.
Вони зможуть літати лише над територією московія або до кількох країн, готових приймати безпекові ризики.

Додати коментар

Користувач:
email:





Збільшує банк ставки,
Інфляція зростає –
Відчуваєм враз

- Fin.Org.UA

Новини

00:00 - Новини від Міністерства енергетики України
21:00 - Новини 13 червня: євро зріс до рекорду, ціна на нафту злетіла після ударів по Ірану
20:28 - Єгипет готується до відключень світла через зупинку газу з Ізраїлю
19:57 - Фондові індекси США відреагували на удар по Ірану
19:22 - Ford страждає від дефіциту через контроль Пекіна над експортом
18:51 - Україна ризикує не отримати до півтора мільярда євро від ЄС
18:43 - ЄС вимагатиме від компаній розкривати деталі угод із російським газом
18:09 - Іран скасував ядерні переговори з США
18:05 - Важные события предстоящей недели: Решения по ставкам и продажи в США
18:05 - Золото готовится обновить максимумы
17:54 - Корецький провів перші ротації в правлінні "Нафтогазу"
17:36 - НБУ знизив курс: долар і євро здешевшають у понеділок
17:29 - У московії підскочили ціни на бензин: додатковий інфляційний тиск на її економіку
17:04 - Частка країн G7+ у перевезеннях російської нафти зросла з 35% до 54% – дослідження
17:01 - iPhone в обхід мит: Apple нарощує постачання через Індію
17:00 - Незаконно вивозили лісоматеріали за кордон: організаторці оголосили про підозру
16:46 - В Україні вперше провели два аукціони на розмінування однієї ділянки: ціни впали втричі
16:35 - Україна зможе імпортувати з Польщі вдвічі більше газу
16:22 - Ще одна американська компанія стала жертвою занепаду кабельного телебачення
16:12 - Оператори газотранспортних систем Польщі та України вдвічі збільшать гарантовану пропускну потужність
16:02 - ЄС готує рекордне підвищення податків на тютюн за понад десятиліття
16:01 - Заволодіння аеропортом "Одеса": підозрювані пішли на угоду і сплатять мільярд
15:55 - Арештоване російське судно EMMAKRIS III намагались викрасти
15:41 - Ізраїль зупинив найбільше газове родовище: ціни відреагували
15:35 - Борги "Харківводоканалу" за електроенергію сягнули 2 мільярдів
15:31 - Нові правила щодо позабіржових операцій з валютними ОВДП набудуть чинності з 30 червня
15:30 - Курси валют, встановлені НБУ на 16.06.2025
15:27 - Ключові рішення НКЦПФР від 13.06.2025
15:25 - Крипторынок вновь проверяет надёжность поддержки
15:20 - Український біометан може стати частиною нової архітектури енергетичної безпеки в Європі


Більше новин

ВалютаКурс
Алжирський динар0.31785
Австралійський долар26.8346
Така0.3371
Канадський долар30.3972
Юань Женьміньбі5.7703
Чеська крона1.9212
Данська крона6.3945
Гонконгівський долар5.2802
Форинт0.118243
Індійська рупія0.48138
Рупія0.0025421
Новий ізраїльський шекель11.483
Єна0.28747
Теньге0.080813
Вона0.030235
Ліванський фунт0.000463
Малайзійський ринггіт9.7618
Мексиканське песо2.1782
Молдовський лей2.4202
Новозеландський долар24.8887
Норвезька крона4.1663
Саудівський ріял11.043
Сінгапурський долар32.2868
Донг0.0015897
Ренд2.3029
Шведська крона4.3485
Швейцарський франк50.9736
Бат1.27705
Дирхам ОАЕ11.286
Туніський динар14.098
Єгипетський фунт0.8332
Фунт стерлінгів56.1104
Долар США41.4466
Сербський динар0.40693
Азербайджанський манат24.3761
Румунський лей9.4765
Турецька ліра1.051
СПЗ (спеціальні права запозичення)56.5366
Болгарський лев24.3847
Євро47.6926
Ларі15.1914
Злотий11.1581
Золото141820.73
Срібло1501.45
Платина52318.46
Паладій43673.53

Курси валют, встановлені НБУ на 16.06.2025