Електронні сигарети: легалізувати не можна заборонити

23.05 17:42 | Економічна правда. Колонки

Ринок електронних сигарет – найдинамічніший серед підакцизних товарів з точки зору його розширення та розвитку. В останні роки була реалізована низка законодавчих ініціатив для регулювання цього ринку, чіткого та остаточного закріплення правил виробництва та обігу рідин для електронних сигарет, формування механізмів оподаткування такого товару та його позиціонування як частини традиційного ринку підакцизних товарів. Особливості ринку та проблеми регулювання За даними фахівців ринку, в Україні функціонують щонайменше 2,5 тис.
спеціалізованих магазинів, які реалізують електронні сигарети.
Це без урахування представлення цієї продукції в класичному ритейлі та на інтернет-ресурсах.
При цьому кількість точок реалізації зростає з кожним днем.
Це свідчить про високий рівень попиту та зростання обсягу ринку рідин для електронних сигарет. Правильним рішенням є прагнення держави регулювати такий ринок та віднести рідини для електронних сигарет до підакцизної групи товарів, адже основне завдання такої продукції – доставка нікотину в організм людини альтернативним шляхом, відмінним від класичного тютюнопаління. На відміну від класичних тютюнових виробів, де основним компонентом є оброблений тютюновий лист, у рідинах для електронних сигарет використовуються монопропіленгліколь, харчовий гліцерин, харчові ароматизатори та нікотин. Ці речовини також використовуються в різних галузях промисловості: харчовій, аграрній, фармацевтичній, косметичній.
Завдяки такому значному поширенню складових рідин для електронних сигарет представники ринку можуть реалізовувати ці компоненти як окремі продукти, які змішує кінцевий споживач. Жоден компонент, що входять у рідину для електронних сигарет, не є предметом спеціалізованого обліку і не обкладається акцизним податком.
Через це жорстке регулювання обігу будь-якого з цих компонентів неможливе без негативного впливу на інші галузі, які використовують їх для виробництва товарів широкого вжитку. Такий механізм реалізації, попри негативний контекст з точки зору акцизного оподаткування, має і позитивні моменти.
Майже всі представники ринку є суб’єктами підприємницької діяльності, що свідчить про наявність бажання працювати офіційно і сплачувати податки в обґрунтованих обсягах.
Нелегальні продавці виграють на маржинальності, ціні для кінцевого споживача, відсутності необхідності повноцінно обліковувати свою діяльність згідно із законодавством. Оскільки об’єктивна можливість регулювати окремо компоненти, з яких складається рідина для електронних сигарет, відсутня, то слід змістити акцент у плані регулювання ринку на основний компонент – нікотин. Він входить до товарної категорії УКТЗЕД 2939 і є сировиною, яка заборонена для реалізації роздрібному покупцю.
За незаконний продаж передбачений штраф у розмірі 200% від реалізованої продукції, але не менше 17 тис.
грн за один факт реалізації.
Однак реалії ринку свідчать, що ритейлери знаходять шляхи, які дозволяють передати такий продукт кінцевому споживачу без факту реалізації. З огляду на описані особливості ринку компонентів, з яких складається рідина для електронних сигарет, і з метою належного врегулювання цієї сфери важливо забезпечити законодавче регулювання продукту "компонент нікотиновий для насичення рідин для електронних сигарет нікотином". Такий товар за своїм призначенням не є сировиною.
Це готовий до використання продукт, що забезпечує підсилення міцності рідини для електронних сигарет.
Він може стати ідеальною основою для адміністрування з точки зору законодавства, що дозволить отримати стабільні суттєві надходження до бюджету у вигляді акцизного податку, акцизного збору та податку на додану вартість. Як врегулювати ринок рідин для електронних сигарет За підсумками аналізу законодавчої бази для детінізації ринку рідин для електронних сигарет варто реалізувати такі норми. У товарній групі 2404 "Рідини, що використовуються в електронних сигаретах" присутня підгрупа з кодом 2404199090 (інше), яка підходить для включення до неї компонента нікотинового для насичення рідин для електронних сигарет нікотином. Ця підгрупа має відмінний код УКТЗЕД від нікотину як сировини.
Це дозволить розмежувати сировину, яка не може підлягати обкладанню акцизним податком, та готовий продукт, який є підакцизним за аналогією з нерізаним, неферментованим тютюновим листом, який також не є підакцизним продуктом, а є сировиною. Важливо законодавчо обмежити масову частку нікотину в продукті до 100 мг/мл.
При використанні за призначенням це призведе до утворення продукту, який не суперечить законодавству, а саме – матиме масову частку нікотину 20 мг/мл. Читайте також: З фабрики – на вітрину: як влаштований тютюновий ринок Реалії ринку працюють за принципом додавання 5 мл розчину нікотину в 25 мл рідини, яка складається з монопропіленгліколю, гліцерину та харчових ароматизаторів.
Такий формат буде відповідати вимогам ЄС щодо концентрації масової частки нікотину в рідині, готової до використання (директива 2014/40/ЄС). Необхідно впровадити новий тип ліцензії: право на роздрібний продаж компонента нікотинового для насичення рідин для електронних сигарет.
Вартість такої ліцензії – 80 тис.
грн на рік за одне місце реалізації і 300 тис.
грн – у випадку реалізації через інтернет.
Слід передбачити можливість щоквартальної плати за ліцензію. Вказана вартість ліцензій збільшить надходження в міські бюджети за місцем здійснення діяльності і мотивуватиме учасників ринку дотримуватися вимог законодавства, бо його недотримання призведе до втрати дорогої ліцензії. Важливо заборонити зберігання та реалізацію нікотиновмісних сумішей та розчинів нікотину з кодом УКТЗЕД 2939 у місцях роздрібної торгівлі.
Така заборона унеможливить зберігання нікотину як сировини та його реалізацію роздрібному покупцю, оскільки вказаний код визначає саме сировину, що потребує переробки. Доцільно збільшити відповідальність за таке порушення в десять разів (200% від реалізованої продукції чи продукції, яка зберігається, але не менше 170 тис.
грн).
Компонент нікотин буде підакцизним під іншим кодом УКТЗЕД. Обіг нікотину за товарною групою УКТЗЕД 2939 для виробників та імпортерів необхідно залишити без змін за аналогією з тютюновим необробленим листом, адже нікотин під кодом УКТЗЕД 2939 є сировиною, а не готовим продуктом. Такий підхід дозволить виявляти зловживання при виготовленні продукції виробником шляхом математичного аналізу: порівнянням кількості вхідної сировини та кількості випущеної підакцизної продукції.
Важливо, що негативний вплив на інші, не дотичні галузі, які у своїй діяльності використовують нікотин (фармацевтична, аграрна, косметична), у такому випадку буде відсутній. Якими будуть наслідки Реалізація цих ініціатив дозволить сформувати прогнозований, контрольований та придатний для ефективного адміністрування ринок рідин для електронних сигарет, створить інструменти для протидії недоброчесним учасникам галузі. Мета пропонованих змін – не заборонити існування ринку, а забезпечити його прозоре й об’єктивне регулювання.
У випадку повної заборони всі продажі перейдуть у неформальний сектор.
Тоді держава втратить і контроль, і податкові надходження, і можливість впливати на ключові регуляторні процеси. Сподіваюся, що парламент та Кабінет міністрів відповідально підійдуть до врегулювання ринку рідин для електронних сигарет задля створення прозорих правил гри, захисту споживачів і забезпечення стабільних надходжень до бюджету.

Додати коментар

Користувач:
email:





Bullish run, green gain
Stocks rise, wealth accumulates
Hopeful investors

- Fin.Org.UA

Новини

21:00 - Новини 23 травня: США та Україна запустили інвестфонд, Трамп погрожує ЄС великими митами
20:38 - Загроза мит Трампа може "розпалити вогонь" під ЄС у торгових переговорах – Бессент
20:10 - США та Україна створили спільний інвестиційний фонд: куди підуть гроші
19:51 - ЄС блокує повернення російського газу через "Північний потік 2"
19:35 - Риск для доллара
19:30 - Молдова позбавила "дочку" "Газпрому" права постачати газ населенню
19:05 - Європейські акції обвалилися через загрозу мит Трампа
18:55 - Фондовий ринок США відреагував на можливість масштабних мит проти ЄС та Apple
18:30 - На форумі «Зроблено в Україні: Тернопільщина 2025» уряд, бізнес і громади обговорили економічні перспективи регіону
18:25 - Попри війну – попереду планети всієї: Україна очолила рейтинг інтернет-стабільності
18:12 - Талібан домовляється з московія та Китаєм про торгівлю в національних валютах
17:55 - Євро відреагував на план Трампа запровадити 50% мита для ЄС
17:50 - Робота без бар’єрів: як держава, бізнес та громадський сектор допомагають облаштувати робочі місця ветеранам і цивільним українцям з інвалідністю 
17:43 - московія знайшла покупця скрапленого газу: укладуть контракт на 3 роки
17:42 - Електронні сигарети: легалізувати не можна заборонити
17:25 - Нацбанк показав, яким буде курс долара та євро після вихідних
17:00 - Державні матеріальні резерви: уряд затвердив новий порядок відпуску та продажу матеріальних цінностей
17:00 - ШІ та вибір професії: практичний експеримент у форматі подкасту
16:55 - Фунт блистает, так как сильные данные ограничивают пространство для снижения ставок Банком Англии
16:55 - В Україні збільшується використання платіжних карток: яка сума розрахунків за січень-березень
16:53 - Російська армія завдала чергового удару по порту Одеси
16:48 - Україна хоче встановити шведську авіоніку на військові радянські літаки
16:18 - Ключові рішення НКЦПФР від 23.05.2025
16:17 - В'єтнам вирішив заблокувати Telegram – Reuters
16:13 - "Розібрали, як гарячі пиріжки": автогаз на торгах "Укрнафти" повернувся до доакцизного рівня
16:06 - У московії падають обсяги перевезень залізницею: економіка сповільнюється
16:04 - Співпраця з ПРООН допомагає Україні відновлювати енергосектор і утримувати стійкість системи – Роман Андарак
15:50 - Україна та США завершили необхідні процедури для створення Американсько-українського Інвестиційного фонду
15:50 - EUDR: нові обмеження чи привабливі перспективи для аграріїв?
15:39 - Комісія підтримує проєкт «Фінансова грамотність для захисників і захисниць України»


Більше новин

ВалютаКурс
Алжирський динар0.31352
Австралійський долар26.7487
Така0.34024
Канадський долар30.039
Юань Женьміньбі5.7776
Чеська крона1.8875
Данська крона6.3002
Гонконгівський долар5.3
Форинт0.116387
Індійська рупія0.48714
Рупія0.0025591
Новий ізраїльський шекель11.4597
Єна0.29104
Теньге0.081144
Вона0.030174
Ліванський фунт0.000464
Малайзійський ринггіт9.8096
Мексиканське песо2.1486
Молдовський лей2.3897
Новозеландський долар24.7188
Норвезька крона4.0868
Саудівський ріял11.0671
Сінгапурський долар32.2528
Донг0.0015991
Ренд2.3097
Шведська крона4.345
Швейцарський франк50.4459
Бат1.27513
Дирхам ОАЕ11.3012
Туніський динар13.9153
Єгипетський фунт0.8319
Фунт стерлінгів55.9858
Долар США41.5094
Сербський динар0.40084
Азербайджанський манат24.413
Румунський лей9.3029
Турецька ліра1.0635
СПЗ (спеціальні права запозичення)56.3579
Болгарський лев24.0258
Євро46.9949
Ларі15.1688
Злотий11.026
Золото138878.41
Срібло1373.05
Платина45169.28
Паладій41632.68

Курси валют, встановлені НБУ на 26.05.2025