Занадто дорогий, щоб залишитися: хто і чому скорочує найсильніших в ІТ
08:00 | Економічна правда
На початку 2025 року ЕП підбила підсумки роботи ІТ-індустрії: окреслила ключові зміни, виклики й проблеми, що визначали ринок у 2024 році.
Цей огляд втілився у заголовку, що починався словами "криза, зате стабільно".
Після стрімкого падіння у 2023-му 2024 рік став періодом відносної стабілізації.
Скорочення тривали, але їх темпи знижувалися.
Галузь ніби шукала нову рівновагу і виходила на "плато".
Щоправда, лобісти ІТ-ринку обіцяли "плато" у 2022 та 2023 роках, але його настання щоразу відкладалося.
Схоже, 2025-й не стане винятком.
Дослідження DOU розкрило важливу деталь: найбільше скорочень припало не на молодших спеціалістів, а на фахівців рівня middle та senior.
Ця тенденція спостерігалася не лише в Україні, а й серед вітчизняних айтівців за кордоном.
Пріоритет у звільненні фахівців середнього та високого рівнів суперечить звичному уявленню про бізнес-процеси.
Досвідчені спеціалісти зазвичай є опорою команди і носіями знань.
Однак 2025-й ще раз нагадав: досвід більше не гарантує впевненості в завтрашньому дні.
Що ж відбувається з технологічним сектором?
Менше запасу, більше невизначеності
Згідно з дослідженням "Львівського IT-кластера", у 2024 році майже 43% айтівців змінювали місце роботи.
Найчастіше ініціаторами змін були компанії.
Чверть опитаних DOU фахівців зазначили, що їх звільнили.
Ще 13% перейшли на часткову зайнятість або їх залишили в штаті із збереженням зарплати, але не залучали до проєктів – так званий bench.
Він виникає, коли попередній контракт завершений, а новий ще не стартував, замовник поставив роботи на паузу або компанія найняла спеціаліста "про запас" для майбутніх проєктів.
У 2023 році принаймні на певний час у резерві перебували 12% спеціалістів, для кожного шостого він був неоплачуваним.
У 2024-му частка фахівців на bench упала до 8%.
Практика наймань про запас майже зникла: на четвертому році великої війни компаніям дедалі важче утримувати спеціалістів без активних проєктів.
Скорочення кількості фахівців у bench можна пояснити передусім тим, що вільних коштів у бізнесу стає менше.
Це стосується і аутсорсингових, і продуктових гравців.
Зокрема, у 2024 році про скорочення повідомили Grammarly, airSlate, MacPaw, RIA.com та Reface – загалом ідеться про 620 звільнених працівників.
Читайте також:
Криза, зате стабільно.
Чим живе українська ІТ-галузь на третій рік великої війни?
Опитані у квітні айтівці зазначили, що найбільше від скорочень постраждали middle- та senior-фахівці: 72% звільнених в Україні та 71% – за кордоном.
Причому за межами країни частка senior та lead була вищою (60% проти 47% в Україні).
Понад 50% звільнених працювали на продуктові компанії, ще близько третини – на сервісні.
Скорочення фіксувалися в компаніях різних масштабів та профілів.
У "Львівському IT-кластері" та асоціації IT Ukraine підтвердили, що звільнення senior-фахівців є, але вони не масові.
"На тлі зниження попиту і безпекових ризиків в Україні важче залучати клієнтів, тому скорочують тих, хто довго перебував у bench, навіть якщо це middle чи senior.
Про масові звільнення людей з цієї категорії не йдеться", – каже виконавча директорка асоціації IT Ukraine Марія Шевчук.
Які причини звільнень
Співрозмовники ЕП серед керівників та працівників ІТ-компаній сходяться на думці, що головна причина звільнень досвідчених фахівців – фінансова нестабільність і прагнення бізнесу зменшити витрати.
За цим узагальненням є безліч історій.
Наприклад, на початку 2024 року стартап Reface скоротив 35% команди, офіційно пояснивши це необхідністю оптимізувати видатки і вийти на прибутковість.
"Reface до війни цілеспрямовано шукав досвідчених спеціалістів, тому більшість команди становили senior-позиції, middle майже не було.
Проте коли настала криза, саме таких працівників, як нам пояснили, утримувати стало надто дорого", – згадує один із звільнених тоді senior-фахівців компанії.
Читайте також:
Новий CEO Reface: У нас є бачення, як ми виростимо велику історію
Схожа ситуація виникла і в інших стартапах, які після зменшення інвестицій були змушені "жити на свої".
Спільний знаменник для таких скорочень знайти важко.
Проте не всі звільнення стали наслідком кризи, часто це плата за ризики.
Так сталося з MacPaw, яка вклала кошти в кілька проєктів, але частина з них не була реалізована.
Це розірвало грошовий потік.
Найпомітніший провал – Setapp Mobile: вклавшись у нього у 2024-му без чітких правил гри, MacPaw не отримала очікуваного результату, пояснював засновник компанії Олександр Косован.
Ще одна причина – зміна стратегії або реструктуризація бізнесу.
За даними DOU, близько третини звільнень пов’язані з трансформаціями компаній.
Так, у лютому 2024 року Grammarly скоротила 230 людей (21% штату), з яких 37 – в Україні, у межах переходу до нової стратегії, сфокусованої на штучному інтелекті.
Хоча за попередні п’ять років компанія виросла з 200 до понад 1 тис.
співробітників.
Читайте також:
Робота в ІТ є, але не для програмістів.
Чому компанії полюють на маркетологів та аналітиків
Якщо в продуктових компаніях причина звільнень полягала у внутрішній стратегії, то в аутсорсингових фірмах скорочення залежали від зовнішніх ринків.
Після багатьох років зростання експорт ІТ-послуг почав падати.
Насамперед – через ситуацію в США, які є ключовим ринком для українського аутсорсу.
"Ми досі відчуваємо інерцію "ковідного буму", коли технологічний сектор ріс дуже швидко.
Зараз триває переоцінка і компанії обережніше інвестують у нові ІТ-проєкти.
Це прямо впливає на нас", – розповів ЕП співрозмовник в одній з найбільших українських аутсорсингових ІТ-компаній.
У таких умовах компанії можуть скорочувати senior-фахівців і навіть цілі команди, особливо якщо зменшується кількість клієнтів.
Найбільш захищені ті, хто залучені в проєкт із самого початку та володіють критичними знаннями, зазначає один з tech-лідів (технічний лідер команди, який відповідає за архітектуру, якість коду та технічні рішення проєкту) великої аутсорсингової компанії в Україні.
Більшість сервісних компаній у 2024 році не наймали працівників, але й не планували масових скорочень.
Це свідчить про структурну оптимізацію: зайвих людей звільнили, а нових наймали лише для конкретних проєктів.
Звільнення в ІТ не завжди мають економічне підґрунтя.
Часто спрацьовує людський фактор.
Згідно з опитуванням DOU, 23% "тімлідів" назвали причиною звільнення конфлікт з керівництвом – це найвищий показник серед усіх посад.
Ще одна причина, яку не завжди озвучують, – зниження ефективності.
Не кожен senior – автоматично цінний фахівець.
Коли компанія переглядає результати, то навіть досвідчені спеціалісти можуть виявитися під загрозою.
Не варто забувати і про фактор війни: протягом року співрозмовники ЕП не раз згадували про проблеми, пов’язані з мобілізацією.
Ситуація поступово стабілізується: на початку 2025 року кількість заброньованих зросла до 15-18 тис.
Чи є майбутнє після звільнення
Знайти роботу в ІТ-галузі вже не настільки складно, як було в перші роки великої війни, проте цей процес має особливості.
У квітні 2025 року на платформі DOU опублікували 6 308 вакансій – це вже втретє за рік, коли їх кількість перевищила шість тисяч.
Для порівняння: у квітні 2024-го їх було на 1 200 менше.
Це свідчить про те, що знайти нову роботу можливо, але тепер головне – скільки часу готовий витратити кандидат на пошуки роботи та на які компроміси готовий піти.
За останні роки процес пошуку помітно затягнувся.
Якщо у 2023 році в Україні роботу протягом місяця знаходили 49% кандидатів, то зараз таких лише 35%.
Читайте також:
Оборонні компанії шукають ІТ-фахівців.
Кого саме і які умови?
У нинішніх умовах ініціатива переходить до роботодавців.
Компанії не лише довше ухвалюють рішення, а й часто знижують зарплати для middle- та senior-позицій.
Іноді компанії свідомо заміщують досвідчених спеціалістів дешевшими.
В IT Ukraine підтверджують, що така практика існує зокрема під час запуску проєктів.
"Компанії іноді обирають кандидатів з нижчою "сеньйорністю" через обмежений бюджет.
Ця практика не масова серед середніх і великих гравців, адже така заміна може вплинути на якість і швидкість реалізації рішень", – пояснює Шевчук.
Айтівці, з якими спілкувалася ЕП, погоджуються: знайти роботу не надто складно.
Найчастіше все зводиться до балансу між терпінням та фінансовою подушкою.
"Я не поспішав.
Мене звільнили в грудні, а січень – не найкращий період для пошуку через свята.
У лютому почав переглядати вакансії.
Були варіанти з нижчою зарплатою, але я вирішив не поспішати.
На третьому місяці отримав офер на тих самих умовах, що й до звільнення", – розповідає один із senior-фахівців.
Про джерело такої впевненості свідчить рівень зарплат досвідчених айтівців.
"Я отримував 6 тисяч доларів на місяць і розумів, що місячна зарплата покриє мої витрати на чотири-п"ять місяців.
Поспішати було нікуди", – говорить айтівець.
Рівень оплати праці в ІТ залежить від багатьох чинників: від спеціалізації та досвіду до ринку, на якому працює компанія, та її фінансової стратегії.
Тому далеко не всі спеціалісти можуть не поспішати з пошуком нової роботи.
Аби залишатися конкурентоздатними, 40% кандидатів знижують очікування.
В Україні це частіше роблять сисадміни, HR-фахівці та дизайнери, за кордоном – менеджери проєктів.
Аналітики, DevOps і data-спеціалісти йдуть на поступки рідше.
"Очікування щодо навичок кандидатів стабільні: проєкти, як і раніше, потребують технічної експертизи.
Водночас зростає увага до гнучкості, адаптивності та здатності швидко вбудовуватися в команду.
Ринок поступово переходить до більш зважених очікувань щодо компенсацій: кандидати орієнтуються на відкриту аналітику зарплат і коригують запити відповідно до ситуації", – додає Шевчук.