Закон про ринок деревини приречений

16.05 13:54 | Економічна правда. Колонки

29 квітня Верховна Рада не підтримала євроінтеграційний законопроєкт "Про ринок деревини" – для його ухвалення не знайшлося необхідних 226 голосів. Схоже, автори законопроєкту занадто захопилися адміністративним втручанням в роботу ринку.
Ми лише позбулися практики ручного розподілу лісових ресурсів керівниками обласних лісомисливських управлінь, припинили багатомільярдні інтелектуальні схеми і завдяки реформам перейшли до цивілізованих механізмів розподілу деревини, а тепер проєкт закону нам пропонує, щоб чиновники визначали, хто може бути допущений до торгів у першу чергу, а хто – у третю. Замість максимальної дерегуляції нам пропонують у нормах закону обмежити конкуренцію та ускладнити доступ до ресурсу.
Навіщо? За наявності політичної волі та ефективного керівного менеджменту розв’язати проблеми можна цілком ринковими методами, а не зв’язками, лобізмом чи навіть корупцією. Читайте також: Хто заступиться за дрібних та середніх переробників деревини? Для розвитку лісової галузі під час війни достатньо елементарних п’ятьох умов.
Що нам, підприємцям-деревообробникам, які працюють "у білу", важливо? 1.
Стабільні (прогнозовані) ціни. 2.
Наявність достатнього ресурсу. 3.
Вчасне виконання контрактів покупцями та продавцями деревини. 4.
Відсутність факторів, які спотворюють конкуренцію: "сірий" ресурс, штучні преференції окремим учасникам ринку, перекупи. 5.
Передавання комунальних та військових лісгоспів у ДП "Ліси України". Стабільні (прогнозовані) ціни на деревину ДП "Ліси України" не провокують, а навпаки – згладжують цінові коливання.
Стартові ціни аукціонів формуються на підставі результатів торгів останнього півріччя, а не одного кварталу, плюс враховуються лише контракти, щодо яких продукція відвантажувалася, а не спекулятивні угоди з штучно завищеними цінами. Натомість ми, деревообробники, хочемо мати якомога нижчі ціни на деревину і це природно для підприємців.
Однак низька стартова ціна не гарантує, що на аукціоні вона не злетить захмарно.
Збалансувати попит може лише достатня пропозиція. Читайте також: Рубати більше чи зберігати ліси? Жоден біржовий товар (нафта, газ, вугілля, метал) не реалізується за собівартістю, це суперечить господарським цілям та логіці.
Чому тоді ДП "Ліси України" має проявляти надмірну лояльність до покупців? У такому конфлікті інтересів слід шукати баланс.
Завжди є ринкові індикатори, які визначають стартові і кінцеві ціни. Ліс – такий же природний ресурс, як газ чи нафта.
НАК "Нафтогаз" не реалізує газ для промисловості за собівартістю видобутку, чому тоді ліс має реалізовуватися за собівартістю? Будь-який перекіс – це вже не про закони економіки, які є двигуном розвитку, а про ручне втручання, що дуже погано і небезпечно. Збільшення заготівлі лісових ресурсів Закон "Про ринок деревини" не розв’яже проблему збільшення заготівлі лісового ресурсу для подальшої переробки.
Є купа інших нормативних актів, які обмежують заготівлю.
Один з них – закон про оцінку впливу на довкілля (ОВД).
Звісно, щодо балансу "рубати більше чи зберігати" тривають суспільні дискусії, і в кожної сторони (екологи, бізнес, чиновники) є переконливі аргументи. У наших спільних інтересах в умовах війни – знайти компроміс.
Звісно, можна на форумах психологічно тиснути на лісівників, демонструвати таблички з невтішними цифрами та числами, переконуючи в зменшенні обсягів заготівлі деревини порівняно з 2018 роком (до ухвалення закону про ОВД).
Проте це метання інформаційних куль один в одного позитивних результатів не дасть. Над ними треба разом працювати екологам, чиновникам та бізнесу шляхом прийняття болючих компромісів задля спільного виживання в умовах війни.
До речі, лісівники вже виконали "домашнє завдання" і закрили власну "переробку" (схему "державної переробки лісу" на базі лісгоспів) і віддали ці 2 млн куб.
м ресурсу, які самі "переробляли", на ринок для подальшої переробки бізнесом. Читайте також: Коли припиниться хаос у лісовій сфері? Лісівники й зараз в авангарді змін, оновлюють матеріали лісовпорядкування, але це неймовірно довго і складно.
У деяких випадках процедура розпочинається ще лісгоспами! Від них багато що залежить, але не все.
Розвиток ринку деревини – це спільне завдання всіх зацікавлених суб’єктів.
Треба тиснути на чиновників, які, як завжди, дистанціюються від розв’язання болючих питань та уникають лідерства. Вчасне виконання договорів Цей показник значно поліпшився, але буде ще краще, якщо запровадять однакову симетричну майнову відповідальність і для продавців, і для покупців лісової продукції.
Це доводить гіпотезу: є воля до змін – буде результат. Централізація управління виявилася дуже корисною для покращення показників відвантаження покупцям купленої деревини.
Лісовози не чекають по дві чи три доби, як це траплялося регулярно до реформи, а відразу завантажуються. "Сіра" деревина та преференції окремим учасникам Порівняно з минулими роками, коли на одну ТТН масово вивозили у два рази більше дозволених об"ємів ділової деревини, або коли під виглядом дров вивозили діловий ліс, зараз тіньовий ринок деревини зменшився в рази. До речі, відсоток ділової деревини від усіх видів рубок зріс.
До реформи він ледь сягав 47%, а у 2024 році становив 58%.
Тобто 11% раніше записували в дрова, а насправді це був діловий ліс, який підпільно продавали своїм компаніям. Читайте також: Тіньовий ринок лісоматеріалів: бути чи не бути в Україні? Як звести обсяги "сірого" лісу до нуля? Вручну контролювати розподіл чи створити ринкові передумови для зникнення цього ганебного явища? У неухваленому проєкті закону передбачався тотальний контроль деревообробників і деревини.
Тобто порядок хотіли забезпечити адміністративно-командними методами. Вибачте, ми не в Радянському Союзі і не такими методами хотілось би вирішувати цю проблему.
Кращими, ринковими інструментами приборкання тіньового обігу деревини є довгострокові договори та повна цифровізація галузі (електронний сертифікат походження деревини, фотофіксація). Читайте також: Як фотофіксація деревини може заощадити мільярди Працювати на таких умовах (довгострокові контракти із симетричною відповідальністю) зацікавлені, вочевидь, лише реальні добросовісні виробники.
Нас не лякають жорсткі санкції в разі невиконання договорів, нам потрібний стабільний і прогнозований доступ до сировини, однакові правила для всіх. З позитивного можна підкреслити, що ДП "Ліси України" вже починає 30% заготовленого ресурсу продавати за довгостроковими (піврічними) контрактами. Передавання комунальних та військових лісгоспів "Лісам України" Збереження лісгоспів поза ДП "Ліси України" – це про системну корупцію та інтелектуальні схеми.
Чому законопроєкт "Про ринок деревини" оминає "особливі" лісгоспи – велике питання.
Саме такі прогалини сприяють збереженню масштабної корупційної складової.
Про це багато сказано, але майже нічого не зроблено. Замість висновків Закон "Про ринок деревини" потрібний для визначення довгострокових правил для усіх учасників ринку: дрібних, середніх, великих переробників, заготівельників, бірж.
Великий бізнес може виконати бюрократичні вимоги чинної редакції проєкту закону, а дрібний та середній бізнес – ні.
Щоб вижити, йому доведеться домовлятися.
Отже, замість боротьби з корупцією можемо отримати її зростання. Цей законопроєкт не повинен під виглядом хороших ідей зробити так, щоб весь ресурс легально опинився у великих деревообробників, а дрібні та середні стали аутсайдерами.
Текст і моделі розподілу деревини слід кардинально доопрацювати, закласти в них ринкові, однакові для всіх, а не командно-адміністративні інструменти.
Тоді цей документ матиме всі шанси бути ухваленим.

Додати коментар

Користувач:
email:





Золото у тренді,
Для купівлі не потрібно
Золотого стану.

- Fin.Org.UA

Новини

21:00 - Новини 16 травня: Україна заплатила $770 доларів за зброю, якої не отримала, "каральні мита" проти московія
20:47 - Euroclear втратить 185 мільйонів доларів через рішення російського суду
20:17 - Nissan може передати частину заводів китайській Dongfeng
19:47 - Сирія відмовляється від московія в друкуванні грошей — обирає інших союзників
19:13 - Boeing намагається уникнути суду за авіакатастрофи 737 MAX – шукає угоду з прокуратурою
18:50 - Крипторынок близок к вершине, с возможностью незначительного снижения
18:50 - "Енергоатом" стверджує, що не має надприбутків
18:15 - Мінекономіки хоче відновити роботу газовидобувних компаній Новинського
18:04 - Уряд роздасть гроші виробникам літаків: затвердили нові правила
17:41 - 25 днів замість 1,5 року: в Україні пришвидшать встановлення мобільних вишок
17:20 - Сертифікація операторів протимінної діяльності стане простішою: уряд ухвалив важливі зміни
17:02 - Чорний ринок долара в Аргентині зникає після реформ Мілея
17:00 - REMIT в енергетиці. Чому цей регламент ЄС важливий під час війни?
17:00 - УЗ почала розпродаж металобрухту: які особливості після 1,5-річної паузи
16:56 - Оголошення про проведення конкурсного відбору на посади незалежних членів наглядової ради акціонерного товариства «Українська залізниця»
16:55 - На Житомирщині запрацював найбільший в Україні завод із переробки промислових конопель
16:47 - Уряд розподілив понад 2 мільйони гривень на гаряче харчування в школах
16:30 - В Україні частка населення у споживанні електроенергії перевищує третину
16:20 - У Львові збудують нову трамвайну лінію
16:10 - На засіданні Координаційної групи з енергетики G7+обговорили подальшу підтримку енергосектору України
16:09 - Іноземні компанії не повертаються до московія: фіксують лише нові заявки на вихід
16:05 - Працівники ДТЕК потрапили під ворожий обстріл на Донеччині
16:00 - «Зроблено в Україні»: На Житомирщині запустили найбільший в Україні завод з переробки промислових конопель
15:57 - До небанківської фінансової установи застосовано захід впливу
15:52 - Повідомлення про оприлюднення проєкту наказу Мінекономіки «Про затвердження Змін до Норм часу, необхідного для проведення повірки законодавчо регульованих засобів вимірювальної техніки, що перебувають в експлуатації»
15:45 - В Україні цьогоріч планують ввести в роботу близько 1 ГВт генерації – Шмигаль
15:44 - Проєкт наказу Мінекономіки «Про затвердження Змін до Норм часу, необхідного для проведення повірки законодавчо регульованих засобів вимірювальної техніки, що перебувають в експлуатації»
15:34 - Суд закрив справу про поділ 17 мільярдів Порошенків
15:30 - Курси валют, встановлені НБУ на 19.05.2025
15:16 - Українська компанія домовляється про видобуток вугілля у Польщі


Більше новин

ВалютаКурс
Алжирський динар0.31195
Австралійський долар26.6295
Така0.34015
Канадський долар29.717
Юань Женьміньбі5.7589
Чеська крона1.8633
Данська крона6.2262
Гонконгівський долар5.3103
Форинт0.115279
Індійська рупія0.48515
Рупія0.0025239
Новий ізраїльський шекель11.6867
Єна0.28493
Теньге0.081395
Вона0.029714
Ліванський фунт0.000464
Малайзійський ринггіт9.6649
Мексиканське песо2.1331
Молдовський лей2.3761
Новозеландський долар24.484
Норвезька крона3.9952
Саудівський ріял11.0639
Сінгапурський долар31.9537
Донг0.0016007
Ренд2.2934
Шведська крона4.2524
Швейцарський франк49.5266
Бат1.24302
Дирхам ОАЕ11.2979
Туніський динар13.7772
Єгипетський фунт0.8278
Фунт стерлінгів55.1263
Долар США41.4983
Сербський динар0.39614
Азербайджанський манат24.4065
Румунський лей9.1013
Турецька ліра1.0689
СПЗ (спеціальні права запозичення)55.9752
Болгарський лев23.75
Євро46.449
Ларі15.1509
Злотий10.9252
Золото131175.3
Срібло1326.21
Платина40881.22
Паладій39778.2

Курси валют, встановлені НБУ на 19.05.2025