Тренди витрат: споживча і фінансова поведінка українців
08:00 | Економічна правда
Дякую, кеп: українці економлять більше і більш раціонально підходять до купівлі, ніж до початку великої війни.
Незважаючи на зростання середнього доходу, усі дослідження демонструють, що під час війни українці почали більше економити на розвагах, відпочинку, алкоголі, а також на одягові та взутті.
Про це говорять і дані дослідження від Gradus Research, і наша аналітика: залишки на рахунках стабільні, українці навіть створюють кейси для власних зборів і накопичень.
На що частіше витрачають? У 2024 році наші клієнти-користувачі застосунку NovaPay найбільше коштів витрачали на продукти, транспорт і ремонт автівок, медикаменти і, як не дивно, на харчування поза домом – у кафе та ресторанах.
Суми витрат сталі.
За 2024 рік середній чек післяплати як нашої ключової послуги зріс на 3% до 1 647 грн.
Тобто трохи більше 1 500 грн – це середня вартість речі, яку українці замовляють онлайн та отримують у відділенні "Нової пошти".
Кредити – давно норма
Українці давно не стигматизують кредити, ба більше – зацікавленість у них зростає.
Ми бачимо збільшення попиту на наш продукт "Посилка в кредит".
Протягом 2024 року українці оформили 123 тис.
таких угод на 746 млн грн, а середня сума позики становить 6 тис.
грн.
Кількість та обсяг виданих посилок у кредит зростає на 10-20% щомісяця.
Це стосується і тих, хто користується застосунком (70% від загальної кількості), і тих, хто робить це у відділеннях (30%).
Читайте також:
Кешбек від Зеленського: що за програма та скільки держава буде платити за купівлю українського
Фіксуючи привабливість цього кредитного продукту, ми запустили класичну розстрочку – і тут теж є ріст.
За понад пів року клієнти оформили 165 тис.
розстрочок на 960 млн грн.
Кількість та обсяг виданих розстрочок, як і посилок у кредит, зростає в середньому на 10-20% з кожним місяцем.
Найчастіше клієнти оформляють "Посилку в кредит" на одяг, косметику, автотовари, взуття, меблі, техніку, інструменти, гаджети та аксесуари до них.
Тут усе логічно: незважаючи на щоденні складнощі війни, українські жінки прагнуть краси.
Попит на ноутбуки, телефони та планшети також високий, бо дистанційна робота, онлайн-освіта і дозвілля "в телефоні" стали нормою.
Купівля в диджиталі і кешлес
З кожним роком ми бачимо зростання частки онлайн-придбань: понад третину українців купують не в стаціонарних магазинах, 60% з цієї кількості – за допомогою смартфона.
За клієнтами туди йдуть продавці, фінансові компанії і платіжні сервіси.
Наша статистика це підтверджує: у 2024 році частка кешлес-операцій через NovaPay в Україні становила 36,5%.
Цей показник з року в рік зростає.
Витрачати, але й допомагати
Українці витрачають не тільки на себе, а й допомагають іншим, передусім ЗСУ і благодійним організаціям.
У 2024 році три найбільші фонди України зібрали понад 24 млрд грн донатів.
Це на 28% більше, ніж у 2023 році.
За перші місяці 2025 року фондам задонатили майже стільки ж, як за весь 2023 рік.
Ми бачимо це і за власними даними.
За допомогою NovaPay українці переказували кошти на наші кейси 1,5 млн разів, а наразі маємо 17 тис.
відкритих кейсів.
Інвестиції – не за бортом
Хоча війна вважається не кращим часом для інвестицій, це актуально для українців.
За даними Kantar Ukraine, наразі тільки в 11% наших співвітчизників є інвестиції.
За 2024 рік депозити громадян зросли на 12,7%, на початку 2025 року їх загальний обсяг перевищив трильйон гривень і сягнув 1,23 трлн грн.
Уявіть, це під час війни в країні, з якої поїхало кілька мільйонів мешканців.
Наш внесок у ці 11% також є: облігації NovaPay придбали близько 4 300 клієнтів, інвестувавши в них понад 1,2 млрд грн.
Це лише за рік, відколи вони доступні в застосунку.
Це доволі непоганий показник для не найбільш поширеного і не до кінця зрозумілого широкому загалу інструменту.
Це значить тільки одне: українці довіряють національному бізнесу та вітчизняній фінансовій системі, обирають жити не одним днем і планувати своє майбутнє у своїй країні.
Попри війну, і фінансова система загалом, і цифрова економіка України включно з e-commerce залишаються, скоріше, стійкими.
Більшість українців витрачають кошти і навіть інвестують у майбутнє.
І, звісно, допомагають армії.
Імовірно, ці тренди залишаться актуальними і для найближчого майбутнього: e-com і надалі розвиватиметься та розширюватиме свою частку в ритейлі, а разом з ним розвиватимуться цифрові платіжні методи та весь мікрокосм, із ними пов’язаний: кешбеки, гарантії на покупки та всі види кредитних продуктів.