Як підвищити ефективність державного управління

08.05 08:12 | Економічна правда. Колонки

Група Світового банку оцінила ефективність партнерства з Україною протягом 2012-2020 років.
Цей звіт зосереджений на допомозі в сферах державного управління та боротьби з корупцією, реагування на кризи та економічної стійкості, а також енергетичної безпеки та енергоефективності.
Десятирічний досвід співпраці продемонстрував, що нездатність реформувати і вдосконалювати державне управління, зокрема, за ключовими напрямками, що гарантують перспективи розвитку (судова система, створення умов для розвитку конкуренції), завадить успішності іншої діяльності, спрямованої на розвиток.
У контексті перспектив співпраці з Україною Світовий банк підкреслив доцільність інвестування в поглиблення свого розуміння зв"язків між конкретними слабкими місцями в системі правосуддя і здатністю України досягати прогресу в конкретних цілях розвитку.
Що таке ефективність державного управління і що з нею не так?
В економіці під ефективністю розуміють співвідношення цілей та отриманого результату.
Ефективність у праві це про забезпечення виконання законів.
Ефективність у державному управлінні охоплює право та економіку, це співвідношення стратегічних цілей розвитку та отриманого результату від такої діяльності в певній сфері.
Від ефективності державного управління залежить дієвість витрачання бюджетних коштів і коштів міжнародних партнерів.
Ключове питання - що таке стратегічна ціль і як її відмежувати від операційної діяльності, адже досить легко одне підмінити іншим.
Наприклад, кількість нормативно-правових актів, за словами Руслана Стефанчука, перевищує 1 млн.
Безумовно, множення законів не є стратегічною метою законодавчого органу і не відображає якість життя в Україні.
Такий висновок можна зробити і щодо кількості підзаконних актів Кабінету міністрів та кількості постанов Верховного Суду.
Проблема розмежування стратегічних та операційних цілей червоною лінією простежується у звітах Рахункової палати, яка контролює витрачання державних коштів.
Натомість, за оцінками Центру економічної стратегії, її рекомендації лише частково вимірювані, що знижує її інституціональну та функціональну ефективність, спрямовану на покращення роботи державних органів.
Відсутність єдиного, законодавчо встановленого критерію ефективності державного управління призводить до "розмитості" розуміння ефективності управлінських рішень щодо витрачання бюджетних коштів.
У підсумку це впливає на досягнення Україною прогресу в досягненні успіху певних реформ і, як наслідок, на ухвалення рішень міжнародних партнерів про надання матеріальної, фінансової чи технічної допомоги Україні.
SMART-підхід для розробки законопроєктів Закон "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" визначає, що показники результативності регуляторного акта - показники, на підставі яких при проведенні відстеження результативності регуляторного акта здійснюється оцінка стану впровадження цього регуляторного акта та досягнення ним цілей, задекларованих при його ухваленні (стаття 1).
Подібна норма міститься в законі "Про правотворчу діяльність".
У пункті 3 частини 1 статті 30 цього закону зазначено, що суб"єкт правотворчої ініціативи оцінює вплив проєкту нормативно-правового акта на суспільні відносини та викладає в пояснювальній записці кількісні та якісні показники, за якими оцінюється прогнозований вплив на суспільні відносини кожного з альтернативних шляхів (набуття чинності через рік після закінчення воєнного стану).
Поміж тим більшість ухвалених законів не мають чітко визначених вимірюваних цілей і строків їх досягнення.
Верховна Рада, за оцінками Єврокомісії, добре виконує свою основну функцію - забезпечує ухвалення законів.
Проте важливо контролювати якість законів та їх виконання.
Парламент може ухвалити неналежним чином опрацьований проєкт без чітко визначеної мети та результатів.
Це призводить до необхідності вносити зміни до законодавства.
Якщо ж зміни неякісні, необхідно затверджувати нові й нові правки та корективи.
Очевидно, що невимірювані цілі ускладнюють управління, а їх досягнення неможливо прогнозувати в часі.
SMART-підхід до постановки цілей (Specific - точний, Measurable - вимірюваний, Achievable - досяжний, Relevant - актуальний, Time-bound - обмежений у часі) відомий з менеджменту в приватному секторі і мало застосовуваний в державному, зокрема в законотворчій роботі.
Війна знищила третину ВВП України.
Як зараз виглядає економіка? Одним з позитивних прикладів застосування SMART-підходу при розробці законів є закон "Про альтернативні види палива".
Він визначає правові, соціальні, економічні, екологічні та організаційні засади виробництва і використання альтернативних видів палива, а також стимулювання збільшення частки їх використання до 20% від загального обсягу споживання палива до 2020 року.
Ця мета більш детально розкривається в основних принципах державної політики у сфері альтернативних видів палива (стаття 2), де крім загальних принципів закону наводяться кількісні показники і строк їх досягнення.
Так, вміст біоетанолу в бензинах моторних, що виробляються або реалізуються на території України, становитиме: у 2013 році - рекомендований вміст не менш як 5% (об"ємних); у 2014-2015 роках - обов"язковий вміст не менш як 5% (об"ємних); з 2016 року - обов"язковий вміст не менш як 7% (об"ємних).
Такі чітко визначені цілі закону з фіксацією їх у часі мають очевидну ясність порівняно з очікуваними результатами в пояснювальних записках до законопроєктів на кшталт "забезпечить", "сприятиме" чи "покращить".
За даними проєкту Easy Business, від неефективності державного управління Україна недоотримує майже чверть ВВП щороку.
Висновки і рекомендації 1.
Чітко визначені цілі законів і строк їх досягнення надасть такі переваги:

- підстава для перенесення вимірюваних цілей законів у стратегії розвитку органів законодавчої, виконавчої і судової влади;

- уніфікація підходів і показників до оцінки ефективності управлінських рішень щодо витрачання бюджетних коштів і коштів міжнародних партнерів для внутрішнього та зовнішнього аудиту;

- синхронізація національний цілей правового регулювання з цілями сталого розвитку ООН відповідно до вимог постанови Кабінету міністрів України від 18 липня 2007 року №950 "Про затвердження регламенту Кабінету міністрів України" (п.
2 параграф 3-1 розділу 1).

2.
Перспективним напрямком співпраці групи Світового банку та уряду України є визначення вимірюваних у законопроєктах цілей реформ і строків їх досягнення з подальшим їх моніторингом у розрізі пріоритетних сфер державної політики України і внутрішньої політики групи Світового банку.

3.
Першим кроком має бути уніфікація порядку розробки проєктів законів щодо очікуваних результатів від їх ухвалення.
Пункт 2 частини 1 статті 91 закону "Про регламент Верховної Ради України" рекомендується викласти в такій редакції: "2) обґрунтування очікуваних соціально-економічних, правових та інших наслідків застосування закону після його ухвалення з оцінкою впливу на суспільні відносини в кількісних і якісних показниках".

4.
SMART-підхід до визначення цілей законів формує перспективи співпраці групи Світового банку та уряду України в контексті висновків групи Світового банку щодо необхідності інвестування в поглиблення свого розуміння зв"язків між конкретними недоліками в системі правосуддя і здатністю України домагатися прогресу в досягненні інших цілей розвитку.
Результати такої співпраці нададуть нормотворцям додаткове джерело для оцінки впливу законопроєкту на прогнозованість правозастосування в правосудді з метою забезпечення єдності судової практики в певних правовідносинах.
Детальніше про методичні підходи до оцінки єдності судової практики на прикладі справ про банкрутство - у нашому дослідженні.
5.
Окреслені пропозиції сприятимуть досягненню цілей сталого розвитку ООН "16.
Мир, справедливість та сильні інститути", зокрема щодо завдань 16.3.
Підвищити рівень довіри до суду та забезпечити рівний доступ до правосуддя; 16.6.
Скоротити масштаби корупції; 16.7.
Підвищити ефективність діяльності органів державної влади та місцевого самоврядування.

Додати коментар

Користувач:
email:





Bonds, stocks, and assets,
A financial playground,
The market at play.

- Fin.Org.UA

Новини

19:30 - Завтра, 20 травня, планують застосовувати погодинні відключення для споживачів та промисловості
18:00 - Політ Boeing Starliner з екіпажем знову відкладено для перевірки витоку гелію
17:40 - Starlink запрацює в Індонезії
16:50 - У Міненерго обіцяють скоротити витрати енергомережі на 6 млрд кВт год щорічно завдяки "розумним мережам"
15:40 - московія за тиждень арештувала активів європейських банків на загальну суму у понад €700 млн
14:39 - Ігор Клименко: Сьогодні вдень ворог здійснив черговий терористичний акт проти мирного населення на Харківщині
14:37 - Міненерго схвалило Дорожню карту розвитку «розумних мереж»: втрати в енергосистемі зменшаться на 6 млрд кВт*годин
14:25 - Міністерство закордонних справ Італії 20 травня обговорить арешт Росією активів UniCredit банку
14:13 - Міненерго схвалило Дорожню карту розвитку «розумних мереж»: втрати в енергосистемі зменшаться на 6 млрд кВт*годин
13:30 - Мінфін Німеччини погодився виділити додаткові кошти на військову підтримку України - ЗМІ
12:40 - За тиждень НБУ зменшив продаж валюти на міжбанку до понад 490 мільйонів доларів
11:47 - 18 травня майже у всіх областях від електрики відключали промисловість
11:30 - Енергетична ситуація в регіонах на 19 травня
11:24 - ЕНЕРГЕТИЧНА СИТУАЦІЯ В РЕГІОНАХ на 19 травня: на Донеччині, Харківщині та Дніпропетровщині енергетики повернули світло понад 12 тисячам споживачів, які знеструмлювалися через обстріли
10:50 - На Донеччині енергетики потрапили під обстріл "Ланцета": постраждалих немає
10:42 - Ситуація в енергосистемі на 19 травня
10:32 - СИТУАЦІЯ В ЕНЕРГОСИСТЕМІ на 19 травня: на Донеччині енергетики потрапили під удар ворожого дрона; Міненерго звертається до споживачів з проханням про економне споживання
10:30 - Рада ухвалила законопроєкт про колабораціонізм, але Зеленський його ветував: що з документом не так
10:00 - У московії після вибухів горять НПЗ – соцмережі
08:47 - Оперативна інформація ДСНС щодо наслідків ведення бойових дій російською федерацією та щодо роботи піротехнічних підрозділів
07:35 - Фінансовий астрологічний прогноз на 19.05.2024
00:00 - Новини від Міністерства енергетики України
19:00 - 19 травня в усіх областях окрім Харківської та Полтавської відключати світло не планують
18:26 - Ігор Кименко: Із небезпечних районів Харківщини поліцейським вдалося вивезти понад 4 тисяч людей, з них понад 170 - діти
18:03 - Вдячні Уругваю за підтримку та солідарність у цей непростий час, — Дмитро Кліменков
18:00 - В московії суд наклав арешт на активи Deutsche Bank
17:20 - Добові потреби в електроенергії покривали власною генерацією, імпортом та аварійною допомогою
16:30 - США та TikTok прагнуть пришвидшити розгляд справи про потенційну заборону соцмережі
15:15 - Чверть земельного банку Фонд держмайна є "проблемним"
14:00 - Російський суд наклав арешт на 463 млн євро активів UniCredit


Більше новин

ВалютаКурс
Австралійський долар26.2506
Канадський долар28.9162
Юань Женьміньбі5.4555
Чеська крона1.7301
Данська крона5.7305
Гонконгівський долар5.0535
Форинт0.110274
Індійська рупія0.47308
Рупія0.0024699
Новий ізраїльський шекель10.6075
Єна0.25298
Теньге0.08869
Вона0.029098
Мексиканське песо2.3637
Молдовський лей2.225
Новозеландський долар24.0782
Норвезька крона3.6756
московський рубль0.43281
Сінгапурський долар29.2639
Ренд2.1576
Шведська крона3.6682
Швейцарський франк43.3838
Єгипетський фунт0.8406
Фунт стерлінгів49.8951
Долар США39.4272
Білоруський рубль14.3309
Азербайджанський манат23.1897
Румунський лей8.5941
Турецька ліра1.2214
СПЗ (спеціальні права запозичення)52.2107
Болгарський лев21.8603
Євро42.7549
Злотий10.0176
Алжирський динар0.29444
Така0.35923
Вірменський драм0.101843
Домініканське песо0.67765
Іранський ріал0.00094084
Іракський динар0.030164
Сом0.44558
Ліванський фунт0.000442
Лівійський динар8.1112
Малайзійський ринггіт8.2796
Марокканський дирхам3.9156
Пакистанська рупія0.14195
Саудівський ріял10.5357
Донг0.001559
Бат1.06607
Дирхам ОАЕ10.7586
Туніський динар12.5712
Узбецький сум0.0031311
Новий тайванський долар1.21335
Туркменський новий манат11.29
Сербський динар0.36176
Сомоні3.6171
Ларі14.7362
Бразильський реал7.7185
Золото94226.28
Срібло1173.93
Платина41798.35
Паладій39013.21

Курси валют, встановлені НБУ на 20.05.2024

ТікерOpenMaxMinCloseVolume
2276561092.281092.281092.281092.28109228.00
2284491107.671107.671107.671107.6711076.70
2289101090.291090.291090.291090.2910902.90
229470929.74929.74929.74929.741514546.46
USGK78454845484535453572625000.00
XS47781550015500155001550062000.00

Дані за 17.05.2024