Чому міста не зацікавлені будувати власні електростанції на своїх територіях?

24.04 08:43 | Економічна правда. Колонки

Про необхідність впровадження і розвиток електростанцій розподіленої генерації говорять усі.
Проводять наради, конференції, круглі столи.
І це зрозуміло, оскільки через московитський терор проти централізованих об"єктів енергетики, Україна зіткнулася з необхідність їх децентралізації.
Згідно із законом "При ринок електричної енергії", об"єктами розподіленої генерації є електростанції потужністю до 20 МВт, які підключені до мереж обленерго (ОСР - оператора системи розподілу).
Це важливо для дискусії, оскільки часто деякі спікери цього не враховують.
Говорячи про будівництво електростанції за ініціативи міста/громади, насамперед необхідно розглядати їх зацікавленість у забезпечені електроенергією життєво важливих об"єктів міста/громади з власної електростанції.
Інтерес громади - в економії електроенергії та автономному електроживленні при блекауті.
Натомість держава пропонує електростанції, яка має надлишок електроенергії (незалежно від її приналежності) практично єдиний варіант - це продаж електроенергії на оптовому ринку.
По суті, займатись бізнесом з продажу електричної енергії.
Але якщо говорити про розвиток розподіленої генерації у вигляді розосереджених по території України електростанцій потужністю до 20 МВт як бізнес з продажу електроенергії та повного їх підпорядкування ОЕС України, то ці заходи мають реалізовуватися за державною програмою з відповідним фінансуванням і контролем з боку держави (по суті без участі громади).
А їх управління, віддати державному підприємству на зразок "Розподілена генерація України".
Надія на біопаливо.
Чи буде світло і тепло взимку?
Для того щоб через оптовий ринок продати електричну енергію з електростанції (за її ціною) об"єктам громади, необхідно створити свого афілійованого постачальника електроенергії, який купить цю електроенергію у електростанції на оптовому ринку (по суті "самі у себе"), після чого здійснить постачання цієї електроенергії об"єктам громади як споживачам роздрібного ринку електричної енергії.

В результаті того, що де-юре електроенергія для об"єктів міста куплена на оптовому ринку, а продана на роздрібному ринку, об"єкти міста мають додатково оплатити вартість послуги передачі електроенергії магістральними ЛЕП (лініями електропередачі) та розподільними ЛЕП.

Це відповідно тариф НЕК "Укренерго", який з 2024 становить 0,63 грн з ПДВ за 1 кВт·год, і тариф ОСР (як правило для 2 класу напруги, який з 2024 становить від 0,85 до 2,9 грн з ПДВ за 1 кВт·год в залежності від регіону).

Таким чином сума, яку об"єкти міста мають додатково доплатити до ціни електростанції, становить від 1,5 до 3,5 грн з ПДВ за 1 кВт·год (тариф НЕК + ОСР).
При цьому, ми розуміємо, що де-факто з великою вірогідністю об"єкти міста фізично спожили електроенергію, яку виробила електростанція міста, і принаймні системний оператор НЕК "Укренерго" не брав участі в передачі електроенергії від електростанції міста до його об"єктів (споживачів).
Додаткові 1,5-3,5 грн за 1 кВт·год в сумі із ціною електростанції, можуть бути еквівалентні ринковій ціни електроенергії на роздрібному ринку.
В такому разі, місто/громада не отримує зиску від збудованої електростанції.
Єдина користь, це наявність резервного джерела електроживлення у місті на випадок настання блекауту (дефіциту електроенергії в ОЕС України).

Економія цих 1,5-3,5 грн на кожній кВт·год могла означати для міста/громади:
можливість суттєво знизити кінцеву ціну електроенергії для своїх комунальних підприємств, а відповідно їх тарифи на комунальні послуги (не потрібно пояснювати як це актуально, в т.ч.
для енергетиків); можливість ще скорішої окупності електростанції та/або запасу її прибутковості на випадок зростання ціни первинної сировини (газ, інший вид палива тощо); можливість накопичення коштів для реалізації на 2 етапі інженерних заходів для автономії живлення об"єктів критичної інфраструктури 24/7 (окремої ЛЕП на ОКІ та/або для можливості ізольованого енергетичного острову з ОСР під час блекауту). Нівелювання цими можливостями для міста/громади, по суті означає їх подальшу незацікавленість і небажання будувати власну електростанцію.
Формат електростанції як бізнес з продажу електроенергії (не для цілей об"єктів міста/громади), складно пояснити, презентувати, і головне гарантувати, що дохід від такого бізнесу - це теж джерело надходження коштів для громади.

До того ж, продаж електроенергії на оптовому ринку потребуватиме від станції опанування складних бізнес-процесів, і несе фінансові ризики за допущені небаланси та/або через неможливість конкурувати з цінами оптового ринку (внаслідок подорожчання первинної сировини (газ, тощо), а відповідно собівартості власного виробітку електроенергії).
Тому, закликаючи міста і громади самим розвивати розподілену генерацію на своїх територіях, влада, експерти, енергетики, не зовсім чесно розкривають перед ними перспективи щодо зиску і преференцій міста/громади від такої розподіленої електростанції.
Якщо ми говоримо про стимули і заохочення міст/громад розвивати об"єкти розподіленої генерації, необхідно дати їм певні преференції і зиск від володіння власною електростанцією, зокрема тих можливостей, про які ми говорили вище (зниження комунальних тарифів, скорочення строків окупності, накопичення коштів для інженерних проєктів).

Але щоб говорити про преференції, давайте визначимо варіанти використання електростанцій, які вже передбачила держава.
А оскільки для розвитку когенераційних установок (КГУ) держава передбачає розширені варіанти їх використання (крім варіанту як бізнес з продажу електроенергії в оптовий ринок) нижче наведу всі варіанти, які передбачені для КГУ в законі "Про ринок електричної енергії" і його вторинних нормативних документах, зокрема змінах щодо зеленої трансформації, а також позитивні і негативні сторони кожного із них.
Наприклад, ще до березня 2024 року, закон формально забороняв об"єкту критичної інфраструктури мати одночасне підключення з КГУ та з іншої генерації (сонячні панелі, тощо).

Дякувати ініціативі Комітету ВР України з питань енергетики та ЖКП, ця заборона була знята (закон № 3577-IX від 07.02.2024).
Ще є норма, яка забороняє об"єктам критичної інфраструктури протягом дня одночасно живитись від КГУ та з мереж ОСР.

Але я впевнений, що така заборона ближчим часом теж буде знята, оскільки сучасні технічні засоби дозволяють не допустити перетікання електроенергії з КГУ в мережу ОСР.
Для прикладу, якщо говорити про концепцію забезпечення споживачів (у т.ч активних) сонячними панелями, то законодавство не забороняє об"єкту споживача протягом дня живити від СЕС та з мереж ОСР.
Якщо розглядаємо когенераційну установку (КГУ) яка має надлишок електроенергії і може забезпечити нею об"єкти критичної інфраструктури (ОКІ), у тому числі свої, то згідно з законом і його вторинних нормативних документів, у міста/громади/КГУ є три варіанти розвитку подій:
Після запуску КГУ продавати надлишок електроенергії на оптовому ринку (через РДД) афілійованому з містом/КГУ постачальнику (по суті "самому собі"), який надалі реалізує її визначеним ОКІ, як споживачам роздрібного ринку електроенергії. Прокласти окремі ЛЕП від КГУ до ОКІ, через які відпускати електроенергію з КГУ на ОКІ. Створити можливість ізольованого (острівного) режиму роботи КГУ-ОСР-ОКІ при блекауті, шляхом переоснащення і перебудови мереж ОСР (переключення на інші фідери, встановлення технічних засобів автоматичного відключення інших споживачів, тощо). Всі три варіанти не дають явних преференцій для громади, особливо економічних:

Варіант 1
Не потребує додаткових витрат, але додає до ціни КГУ 1,5-3,5 грн за 1 кВт·год та не працює при блекауті
Варіант 2
Гарантує живлення ОКІ цілодобово і при блекауті за ціною КГУ, але не для всіх ОКІ та потребує додаткових витрат і часу на його реалізацію.
Варіант 3
Забезпечує живлення ОКІ лише при блекауті та потребує додаткових витрат і часу на його реалізацію.

Із трьох варіантів місто/громада має обрати між:
[дешево, швидко, але складно і майже за ринковою ціною ЕЕ для ОКІ, без ЕЕ в блекаут]
або [ЕЕ з КГУ, за ціною КГУ, але дорого, довго, і не для всіх ОКІ або лише в період блекауту]
Натисніть на таблицю для збільшення Ті проєкти КГУ, які зараз впроваджуються в Україні, зазвичай встановлюються за грантові/донорські кошти у вигляді КГУ малої потужності (до 1 МВт) через необхідність забезпечення автономної роботи конкретної котельні або об"єкта водопостачання чи водовідведення міста/громади, в тому числі під час блекауту.

Одним із драйверів таких проєктів КГУ, є Агентство США з міжнародного розвитку (USAID), яке надає їх громадам/комунальним підприємствам в рамках "Проєкту енергетичної безпеки", за що їм безперечно подяка.
Але і такі КГУ (до 1 МВт) на практиці мають надлишки електроенергії, які держава пропонує реалізувати через складні Варіанти 1-3.
Для комунального підприємства, яке встановило таку КГУ на Котельні 1, для того, щоб передати надлишок електроенергії на свою Котельню 2, необхідно: - або прокласти до неї ЛЕП від КГУ (через все місто); - або продати їй електроенергію через оптовий ринок і сплатити послуги її доставки в "Укренерго" (за "повітря") і в ОСР (повний тариф).
Виникає парадоксальна ситуація, з одного боку енергетики закликають міста/громади до розвитку розподіленої децентралізованої генерації, а з іншого боку не хочуть запропонувати їм більш простий і економічно стимулюючий варіант роботи їх генеруючої станції (КГУ) і пропонують працювати на загальних підставах ринку за його складними бізнес-правилами.
Для стимулювання і зацікавленості міста/громади розвивати свою власну територіальну генерацію (КГУ), має бути запропонований варіант, який дозволить швидко і без додаткових витрат забезпечити електричною енергією з КГУ найбільшу кількість життєво важливих об"єктів міста/громади, хоча б об"єктів критичної інфраструктури (ОКІ), і за ціною КГУ.
А заходи на інженерні проєкти (окремі ЛЕП, енергетичний острів), робити паралельно, на 2 етапі.
Це Варіант 4: механізм заміщення потоків електроенергії, який полягає в наступному:
Дозволити передачу електроенергією з КГУ до ОКІ через мережі ОСР, з відповідною йому компенсацією витрат за розподіл електроенергії від КГУ до ОКІ (але значно менше тарифу ОСР для 2 класу напруги, оскільки електроенергія переміщується в межах міста/громади і задіяно мало ЛЕП ОСР та майже без трансформації напруги). Відносини між КГУ-ОСР-ОКІ вивести в острівній режим поза правилами роздрібного і оптового ринку (поза ОЕС України), як у Варіанті 2 з окремою ЛЕП між КГУ і ОКІ, але з правом КГУ працювати і з оптовим ринком/ОЕС (якщо є залишок електроенергії поза потребами ОКІ, економічної доцільності, надання дод.послуг НЕК тощо). Зарахувати заліком (шляхом заміщення) зустрічні потоки електроенергії від КГУ до ОСР, та від ОСР до ОКІ, в межах синхронізації погодинних обсягів відпущеної та спожитої електроенергії.
(Схожий механізм заміщення потоків електроенергії в мережах ОСР вже працював на ринку електричної енергії). Натисніть на таблицю для збільшення В результаті, місто/громада дійсно отримає справедливу преференцію у вигляді економії для ОКІ 1-2,5 грн на 1 кВт·год, адже НЕК "Укренерго" взагалі не приймає участі в передачі електроенергії від КГУ до ОКІ, а ОСР несе не такі великі витрати, як при розподілі електроенергії з ОЕС України (але позитивно, що ОСР залишиться з обсягом розподілу електроенергії, а не з "нуль", як при Варіанті 2).

Економія цих коштів дозволить місту/громаді швидко знизити вартість електроенергії для своїх об"єктів критичної інфраструктури, а відповідно знизити їх тарифи на комунальні послуги для мешканців міста/громади.
Або, як вже було зазначено, використати економію на окупність КГУ; покриття ризиків у разі об"єктивного збільшення собівартості виробництва електроенергії; чи накопичення коштів для Варіанту 2 і 3.
Ринок електричної енергії та його конкурентні засади, на мою думку не постраждають від запровадження механізму заміщення потоків електроенергії для КГУ (Варіант 4), а держава дійсно запропонує дієві механізми для стимулювання і залучення міст/громад запроваджувати заходи з реалізації об"єктів розподіленої генерації на своїх територіях.
Обсяги споживання електроенергії ОКІ за механізмом заміщення зменшать обсяг попиту в ОЕС України.
А оскільки ОКІ зазвичай, це підприємства ЖКГ, в яких проблеми з тарифами і боргами, у тому числі перед енергетиками, немає сенсу доводити, що важливіше для суспільства/держави.

Якщо таких чи аналогічних економічних преференцій не дати місту/громаді, то розраховувати на розвиток децентралізованої розподіленої генерації за їх ініціативи, марна справа.
Тоді треба визнати, що єдиний варіант впровадження розосереджених по території України електростанцій потужністю до 20 МВт, є централізована державна програма, і закатав рукава почати її реалізовувати, а не "перекладати з пустого, в порожнє".

В іншому випадку залишаться проєкти на зразок малих КГУ, які надані комунальним підприємствам безкоштовно за грантові кошти, але і їх перспектива окупності поточних витрат під питанням!

Додати коментар

Користувач:
email:





Гроші, гроші всюди,
Вони роблять свою роботу,
Знищують все, що є,
Залишаючи лише користь.

- Fin.Org.UA

Новини

21:00 - Новини 6 травня: зарплати Шмигаля і віце-прем'єрів, в ЄС готують 14-й пакет санкцій проти московія
20:53 - Макрон подякував Сі за зобов'язання "утриматись від продажу зброї" московії
20:44 -  "Державний оператор тилу" змінить підхід до закупівлі харчів для ЗСУ 
20:35 - Метро на Виноградар: родич Тищенка засвітився у кримінальній справі по "розпилу" 140 мільйонів – Bihus.Info
20:28 - Цифровізація громад: відбувся Digital Power Summit 2024
20:25 - Відновлення пошкоджених об’єктів і нарощування потужностей генерації: Герман Галущенко та Кадрі Сімсон провели засідання Міжнародної консультативної ради
19:57 - Перебої в Червоному морі можуть скоротити пропускну спроможність між Азією і Європою на 20% – Reuters
19:49 - За період воєнного стану понад 1000 разів намагалися підкупити прикордонників – ДПСУ 
19:20 - Уряд призначив в.о. директора "Укрспирту"
19:20 - Посилення співпраці між українською та європейською оборонною промисловістю: у Брюсселі відбувся Форум оборонних індустрій Україна-ЄС
19:20 - Нефть локально отскакивает, глобальная поддержка на 5% ниже спот-цены
19:03 - Польща продовжить оплату понад 20 тисяч терміналів Starlink для України
18:55 - Посилюємо міжнародне партнерство у сфері цифровізації: Україна та Польща підписали меморандум
18:40 - "Укрнафта" і АРМА просять дозволу АМКУ на управління активами "Татнєфті"
18:15 - "Автострада" отримає понад 445 мільйонів за ремонт ділянки "Деміївська" - "Либідська"
17:48 - Boeing готується запустити свою першу космічну місію з екіпажем
17:45 - Підсумки торгів цінними паперами на Українській біржі за 06.05.2024
17:40 - ЄС готовий до жорстких торгових заходів проти Китаю – фон дер Ляєн
17:37 - Посилення стійкості енергосистеми, підготовка до зими і відмова від російського газу: зустріч Германа Галущенка і єврокомісара Кадрі Сімсон
17:27 - Великобританія надала грант на виробництво відновлюваного водню на Одещині
17:14 - ЗМІ: Країни ЄС отримали пропозицію 14-пакета санкцій проти московії
16:59 - НПЗ "Роснєфті" в Туапсе відновив переробку після удару дронів: на ремонт пішло 3 місяці – Reuters
16:45 - "Укрексімбанк" знайшов нового голову правління, "Укрпошта" скорочує збитки
16:35 - Україна зацікавлена у створенні спільних підприємств з європейськими оборонними компаніями, – Дмитро Кліменков
16:26 - Бізнес-спільнота CEO Club заявила про обшуки з боку БЕБ і дезінформаційну кампанію
16:21 - Україна вже почала виробляти снаряди, але надалі розраховує на постачання від партнерів - Камишін
16:20 - ВІДДІЛ КОМУНІКАЦІЙ З ГРОМАДСЬКІСТЮ УПРАВЛІННЯ ІНФОРМАЦІЙНОЇ ВЗАЄМОДІЇ ГУ ДПС У ДНІПРОПЕТРОВСЬКІЙ ОБЛАСТІ (ТЕРИТОРІЯ ОБСЛУГОВУВАННЯ - СОБОРНИЙ ТА ШЕВЧЕНКІВСЬКИЙ РАЙОНИ М. ДНІПРА) ІНФОРМУЄ!
16:04 - 14 травня 2024 року відбудеться публічний звіт Голови правління Пенсійного фонду
16:02 - Уряд затвердив перелік документів для проходження медико-соціальної експертизи
15:58 - "єОселя": кредити оформили понад 3400 українців з початку року


Більше новин

ВалютаКурс
Австралійський долар26.0931
Канадський долар28.7859
Юань Женьміньбі5.4609
Чеська крона1.6954
Данська крона5.6841
Гонконгівський долар5.0354
Форинт0.108875
Індійська рупія0.47136
Рупія0.0024556
Новий ізраїльський шекель10.5278
Єна0.25594
Теньге0.089519
Вона0.02896
Мексиканське песо2.326
Молдовський лей2.2328
Новозеландський долар23.6963
Норвезька крона3.6367
московський рубль0.43154
Сінгапурський долар29.1462
Ренд2.1378
Шведська крона3.6498
Швейцарський франк43.473
Єгипетський фунт0.8209
Фунт стерлінгів49.4982
Долар США39.3561
Білоруський рубль14.3051
Азербайджанський манат23.1629
Румунський лей8.5268
Турецька ліра1.2193
СПЗ (спеціальні права запозичення)52.05
Болгарський лев21.6492
Євро42.3983
Злотий9.812
Алжирський динар0.29444
Така0.35923
Вірменський драм0.101843
Домініканське песо0.67765
Іранський ріал0.00094084
Іракський динар0.030164
Сом0.44558
Ліванський фунт0.000442
Лівійський динар8.1112
Малайзійський ринггіт8.2796
Марокканський дирхам3.9156
Пакистанська рупія0.14195
Саудівський ріял10.5357
Донг0.001559
Бат1.06607
Дирхам ОАЕ10.7586
Туніський динар12.5712
Узбецький сум0.0031311
Новий тайванський долар1.21335
Туркменський новий манат11.29
Сербський динар0.36176
Сомоні3.6171
Ларі14.7362
Бразильський реал7.7185
Золото91231.77
Срібло1065.84
Платина37891.66
Паладій37741.32

Курси валют, встановлені НБУ на 07.05.2024

ТікерOpenMaxMinCloseVolume
2262861050.191050.191050.191050.195250950.00
2276561086.021086.021086.021086.02500655.22
2284491098.121098.121098.121098.1221962.40
229025989.03989.03989.03989.035093504.50
2291161080.51080.51080.51080.521610.00
229470925.91925.91925.91925.914629550.00

Дані за 06.05.2024