Чому росте тіньовий ринок тютюнових виробів

23.04 18:11 | Економічна правда. Колонки

Надходження до держбюджету від тютюнових виробів у 2023 році сягнули рекордних 80,3 млрд грн, що більш ніж на третину перевищує показники 2022 року (+36%).
Причин такого зростання кілька: збільшення ставок в рамках гармонізації з європейськими, порівняння з шоковим 2022 роком, девальвація гривні і зростання середніх роздрібних цін.
Збільшення ставки акцизів на тютюнові вироби з одного боку - сприяє збільшенню надходжень, а з іншого - стимулює уникнення їх сплати.
Традиційно експортоорієнтована в плані нелегальних сигарет Україна стала об"єктом атаки для незаконного імпорту і підпільних виробництв.

У результаті, якщо у 2016 році рівень тіні на внутрішньому ринку становив 1,1% (дані Kantar), то у 2022-му це вже було 20,1% (розрахунок Економічної експертної платформи).
Чому уряд надає податкові преференції спонсору війни та що з цим робити? У 2023-му році тенденція була різноспрямованою - рівень тіні стрибав від 21-22% у І кварталі до 11-13% у ІІІ-му, і знов до 23.5% у IV кварталі 2023 року.
Розрахунки декількома способами показали середньорічну цифру приблизно 19% тіні.
Які зміни відбувались протягом 2023 року? Протягом 2023 року значно зросли обсяги білих виторгів тютюнової продукції, по кварталах: І кв.
2023 - 25,5 млрд грн; ІІ кв.
2023 - 30,5 млрд грн; ІІІ кв.
2023 - 33,9 млрд грн; IV кв 2023 - 29,7 млрд грн.
Відповідно три квартали зростала і сплата податків.
Проте у 4 кварталі тренд змінився на протилежний, впали "білі" продажі, впала сплата податків, зросла тіньова частка.
Причин декілька:
Зміни в законодавстві У серпні 2023 року Верховна Рада ухвалила закон про заборону торгівлі сигаретами у магазинах безмитної торгівлі, які використовувалися для легалізації сигарет, які з виробництва потрапляли прямо на внутрішній ринок.
Робота парламентської тимчасової слідчої комісії На початку 2023 року почала роботу Тимчасова слідча комісія з питань економічної безпеки, яка зробила внесок у детінізацію підакцизних галузей: за підсумками засідань ТСК були внесені зміни до низки НПА, надано доручення БЕБ, Нацполіції, ДПС, започатковано проведення щоквартального моніторингу податкового навантаження на виробників підакцизної продукції тощо.
Відповідно активізувалась робота контролюючих та правоохоронних органів, що ускладнило роботу "сірих" та "чорних" схем, внаслідок чого тіньова частка ринку почала зменшення.
Проте у IV кварталі 2023, коли ТСК завершувала свою роботу, схеми почали знов активізуватися.
Активізація нелегальних виробництв Саме у четвертому кварталі 2023 року наростили обсяги виробництва, розташовані у Львівській та Рівненській областях, а також реінкарнувалося підприємство, яке раніше розташовувалося у м.
Жовті Води.
Інституційна слабкість державних органів У 2023 році в Бюро економічної безпеки змінилося три керівники.
На початку квітня 2024 року призначено вже нового очільника.
За 2023 рік було обліковано 369 кримінальних правопорушень за ст.
204 Кримінального кодексу (Незаконне виготовлення, зберігання, збут або транспортування з метою збуту підакцизних товарів), вручено 124 підозри, 101 направлено до суду.
Проте, зазначені цифри стосуються усіх підакцизних товарів, а не лише тютюнових виробів.
Крім того вони навряд чи стосувалися великих тютюнових синдикатів.
Більш-менш суттєві заходи щодо протидії саме нелегальним виробництвам почали вживатися лише наприкінці 2023 року та на початку 2024-го.
Підвищення акцизів на тютюнові вироби з 1 січня 2024 року, помножене на параліч Бюро економічної безпеки, вже дало негативний результат на початку 2024 року - маємо близько 26-28% тіні за результатами І кварталу 2024 року.
Що робити для мінімізації тіньового ринку? Яким буде рівень тіні протягом року, залежить від кількох факторів:
1) Стратегування
Розробка нової редакції Стратегії у сфері протидії незаконному виробництву та обігу тютюнових виробів та Плану заходів щодо її реалізації.
Причому стратегія має включати не лише правоохоронні механізми протидії, але й фіскальні та інші.
Попередня Стратегія передбачалася на період до 2021 року, однак після закінчення строку дії загальний звіт про стан виконання плану заходів щодо реалізації Стратегії представлений не був.
Таким чином, неможливо здійснити об"єктивний моніторинг ефективності заходів, що вживалися та що вживаються зараз.
Наразі експертні оцінки поки що невтішні.
2) Комплекс заходів правоохоронного спрямування
Необхідно провести масштабні спецоперації щодо припинення діяльності великих тютюнових синдикатів, особливо з огляду на те, що всі гравці на нелегальному ринку відомі навіть тим, хто не надто переймається нелегальними ринками тютюну.
Більш ніж упевнений, що органи правопорядку мають у своєму розпорядженні терабайти інформації щодо незаконної діяльності тютюнових королів.
З 1 січня 2024 року Бюро економічної безпеки отримало додатковий інструмент у вигляді криміналізації контрабанди підакцизних товарів.
3) Посилення інституційної спроможності ДПС, ДМС, перезавантаження БЕБ
11 квітня 2024 року Верховна Рада ухвалила у першому читанні урядовий законопроєкт №10439 про перезавантаження Бюро економічної безпеки.
Бізнес-спільнота зазначила, що в оновленому урядовому законопроєкті було враховано низку пропозицій бізнес-асоціацій, зокрема щодо:
обрання претендентів на посаду керівника Бюро комісією, з переважним голосом міжнародних експертів; негайної переатестації усіх працівників Бюро; аудиту (незалежної оцінки) за один рік та три роки після призначення нового керівника. Однак, деякі важливі пропозиції залишились неврахованими, зокрема, що стосуються атестації, включення міжнародних експертів до кадрових комісій з відбору та переатестації, надання доступу Бюро до існуючих державних інформаційних систем, встановлення критеріїв ефективності роботи оновленого Бюро.
3) Зміни в законодавстві
Ратифікація Протоколу щодо ліквідації нелегальної торгівлі тютюновими виробами.
Подання до Верховної Ради законопроєкту про приєднання України до Протоколу про ліквідацію незаконної торгівлі тютюновими виробами, який передбачає створення механізму відстеження руху тютюнових виробів (контроль за ланцюжком постачання).
Також є доцільним розглянути питання лібералізації акцизної політики та запровадження різних розмірів ставок акцизного податку в залежності від ступеня ризику для здоров"я та у відповідності з практикою країн-членів ЄС.

У Верховній Раді зареєстровано необхідний законопроєкт №11090, який імплементує у національне законодавство України норми Директиви 2011/64/ЄС від 21 червня 2011 року про структуру та ставки акцизного збору на тютюнові вироби.
Доцільно його прийняти протягом 2024 року.
Сподіваємось представники влади врахують пропозиції аналітичних центрів та реалізують необхідні зміни для мінімізації тіньового ринку якнайшвидше.

Додати коментар

Користувач:
email:





Золото, валюта,
Акції, облігації,
Інвестиції.

- Fin.Org.UA

Новини

12:32 - 140 тисяч компаній в Україні зареєстровані на адресах масової реєстрації – Опендатабот 
12:17 - За тиждень підприємці отримали пільгових кредитів на майже 4 мільярди
11:54 - Топ-дипломат ЄС підтримав ідею закупівлі зброї для України в українського ОПК
11:37 - Найбільше отримав держсекретар: Кабмін оприлюднив зарплати топ-чиновників 
11:24 - Воєнна економіка московії позбавляє нафтову галузь робочої сили - Bloomberg
11:10 - Трудові відносини у фокусі уваги податкової служби Дніпропетровщини
11:09 - Дніпропетровщина: діалог з місцевими громадами триває
10:54 - Обстріл Сумщини: у Міненерго розповіли, скільки було знеструмлено споживачів через удар
10:41 - УЗ від початку року перевезла рекордну за час великої війни кількість вантажів на експорт
10:27 - Україна передала надлишок електроенергії з енергосистеми до Польщі
09:59 - "Укрпошта" продала на аукціонах 322 старих авто майже на 4 мільйони
09:44 - Ціни на нафту зростають на тлі побоювань щодо ескалації конфлікту в Секторі Газа
09:18 - У квітні українці пригнали з-за кордону менше легковиків, ніж у березні 
09:11 - Чи враховується при визначенні вартісного критерію контрольованих операцій для цілей трансфертного ціноутворення сума отриманих депозитів?
09:10 - Отримуючи заробітну плату в «конверті», працівник залишається соціально незахищеним
09:08 - При зміні КЕП в ПРРО не відображається історія розрахункових операцій: дії суб’єкта господарювання
09:07 - Деякі особливості заповнення декларації про доходи платниками, які постраждали внаслідок збройної агресії РФ проти України і отримали допомогу
09:06 - Чи є контролюючою особою у розумінні положень ст. 39 прим. 2 ПКУ фізична особа – резидент України, яка зареєструвала індивідуальне підприємництво в іноземній країні?
09:04 - Чи має право ФОП – платник єдиного податку другої – третьої груп (крім е-резидентів) виготовляти та реалізовувати вироби з корисних копалин?
09:02 - Оновлено «Єдине вікно подання електронної звітності»
09:02 - Інформація про заробітну плату за квітень 2024 року
09:00 - Щодо документальних позапланових перевірок суб’єктів господарської діяльності, які здійснюють операції з експорту та імпорту товарів
09:00 - Окупанти пошкодили високовольтний об'єкт "Укренерго" на Сумщині
00:00 - Новини від Міністерства енергетики України
20:46 - Ігор Клименко - азовцям: «Ви пишете справжню історію України, яку ніхто не зможе переписати»
18:42 - Усунення росії зі світового ринку урану прискорить введення санкцій проти «росатому», - Герман Галущенко
18:00 - Саудівська Аравія зафіксувала дефіцит бюджету на тлі зростання капітальних витрат
17:21 - Ворог завдав удару по Словʼянській ТЕС
17:02 - Foxconn, яка збирає IPhone, підтверджує рекордні продажі у квітні
16:11 - Потужності Rheinmetall у середньостроковій перспективи зростуть до 1 млн снарядів на рік


Більше новин

ВалютаКурс
Австралійський долар25.9192
Канадський долар28.8263
Юань Женьміньбі5.4407
Чеська крона1.6925
Данська крона5.676
Гонконгівський долар5.0414
Форинт0.108891
Індійська рупія0.47217
Рупія0.0024496
Новий ізраїльський шекель10.5889
Єна0.25714
Теньге0.08875
Вона0.028901
Мексиканське песо2.3266
Молдовський лей2.2351
Новозеландський долар23.5751
Норвезька крона3.6141
московський рубль0.43084
Сінгапурський долар29.1311
Ренд2.1282
Шведська крона3.6364
Швейцарський франк43.4413
Єгипетський фунт0.8221
Фунт стерлінгів49.4628
Долар США39.3969
Білоруський рубль14.3199
Азербайджанський манат23.1719
Румунський лей8.5083
Турецька ліра1.2181
СПЗ (спеціальні права запозичення)52.0414
Болгарський лев21.6122
Євро42.3359
Злотий9.7825
Алжирський динар0.29444
Така0.35923
Вірменський драм0.101843
Домініканське песо0.67765
Іранський ріал0.00094084
Іракський динар0.030164
Сом0.44558
Ліванський фунт0.000442
Лівійський динар8.1112
Малайзійський ринггіт8.2796
Марокканський дирхам3.9156
Пакистанська рупія0.14195
Саудівський ріял10.5357
Донг0.001559
Бат1.06607
Дирхам ОАЕ10.7586
Туніський динар12.5712
Узбецький сум0.0031311
Новий тайванський долар1.21335
Туркменський новий манат11.29
Сербський динар0.36176
Сомоні3.6171
Ларі14.7362
Бразильський реал7.7185
Золото90513.59
Срібло1041.65
Платина37984.92
Паладій36819.55

Курси валют, встановлені НБУ на 06.05.2024

ТікерOpenMaxMinCloseVolume
2262861049.051049.051049.051049.055245250.00
2276561084.711084.711084.711084.71650826.00
2280431115.861115.861115.861115.8610042.74
2284491096.781096.781096.781096.78142581.40
229025987.94987.94987.94987.9410027591.00
229470924.88924.88924.88924.884565207.68
2302621066.831066.831066.831066.83720110.25
USGK78454745474547454722735000.00
XS12141600016000160001600064000.00

Дані за 03.05.2024