Україна запроваджує транспортний безвіз з ЄС

30.06.2022 09:10 | Укррудпром

Forbes-Україна, 29 червня 2022. Опубликовано 08:20 30 июня 2022 года Це врятує від колапсу на кордоні і зекономить бізнесу сотні мільйонів доларів. Як він працює?

З липня українські транспортні компанії зможуть вільно пересуватися країнами ЄС. Що буде з цінами на перевезення і як це допоможе українському експорту

29 червня Україна підписала з ЄС угоду про “транспортний безвіз”. Вперше ця стаття була опублікована 21 червня. Нагадуємо, які проблеми вирішить підписання цієї угоди та які наслідкі від неї для української економіки.

Україна погодила остаточну редакцію Спеціальної Угоди про лібералізацію автомобільних перевезень з Єврокомісією. Документ буде підписаний до кінця червня, написав у своєму Telegram заступник міністра інфраструктури Мустафа Найєм. За його словами, делегація на чолі з міністром інфраструктури вирушить для цього до Брюсселя або Ліона. Угода має набути чинності з дня підписання.

“Українські перевізники чекали цього рішення майже п’ять років, — говорить Найєм. Для них підписання цієї угоди матиме таке саме значення, як скасування віз з країнами ЄС”.

Щороку через дефіцит дозволів на транзитні перевезення до ЄС частка логістичних витрат у собівартості виробників труб збільшується на 15—30%, — каже комерційний директор Запорізького заводу кольорових металів Георгій Сергєєв. Чим ближче кінець року, тим дорожче логістика. Така ситуація, за його словами, типова для останніх років і зачіпає більшість компаній, які експортують товари автотранспортом. 

Якщо на початку року, коли дозволи є в наявності, частка логістики у структурі перевезення міді та кабелю становить приблизно 3%, то до кінця року, коли дозволів стає все менше, вона збільшується до 4,5% за ціни продукції $10 000/т, говорить Сергєєв. 

Дефіцит підігрівається нарощуванням товарообігу з ЄС, який, за даними Мінінфраструктури, зріс з 2016 до 2021 року на 45%. Найєм говорить, що кількість дозволів щорічно зменшувалася на 1%, а кількість українських перевізників збільшилась на 25%. У результаті, наприклад, дефіцит румунських дозволів становить 25% від необхідного, а польські взагалі закінчуються приблизно у жовтні — листопаді.

Раніше купити дефіцитну перепустку можна було на чорному ринку. “За офіційної вартості дозволу 49 грн неофіційно за них треба було віддати $300—500”, — розповідає власник транспортної компанії “Хортицькі лінії” Ігор Кірпа. 

Покращила ситуацію запроваджена Мінінфраструктури у 2021 році електронна система видачі. “Корупція зникла, проте лишився дефіцит”, — говорить Кірпа. Наприклад, наприкінці 2021 року був великий попит на польські дозволи.

Життя налагоджується 

Німецько-українська торгово-промислова палата оцінює щорічну втрачену вигоду бізнесу через брак дозволів у 2019—2021 роках у $300—500 млн. При цьому збитків зазнавали не лише експортери, а й імпортери. Наприклад, у сотні тисяч євро оцінює збитки від проблем з транспортними дозволами генеральний директор постачальника вікон Rehau Ukraine Федір Омелінський.

Якщо б не вдалося домовитись з Єврокомісією, цього року ліміт дозволів мав би вичерпатись вже у вересні, прогнозує Сергєєв. Найєм говорить про вересень — жовтень. Це повязано зі збільшенням обсягів перевезень автотранспортом, який став одним із основних каналів українського експорту після блокування українських портів.

 

 

 

 

За три останні місяці обсяг товарообігу з ЄС автомобільним транспортом зріс у декілька разів, говорить Найєм. Лише палива автомобільним транспортом було імпортовано у 15 разів більше, ніж у довоєнні часи, додає він. Експорт аграрної продукції автотранспортом з березня по травень зріс майже в десять разів, до 212 089 т, за даними Мінагрополітики.

Зараз на автотранспорт припадає 10—15% українського експорту, розповідав Forbes голова правління “Укрзалізниці” Олександр Камишін. Із його розрахунків виходить, що в квітні автотранспортом було експортовано приблизно 1,1 млн т вантажів. Загалом за останні пять років обсяг вантажоперевезень автомобільним транспортом збільшився майже на 42%, говорить Найєм.

Ціни підуть вниз

За рік вартість перевезення однієї тонни вантажу з України до Німеччини зросла приблизно вчетверо, до €400, порахував власник транспортно-експедиційної компанії “МГ-Транс” Степан Гладишев. “Якщо на початку цього року вартість перевезення вантажу однією фурою до Таллінна становила €1100—1200, то зараз ціна зросла втричі, до €3300—3700”, — говорить директор з логістики компанії “Київгума” Антон Кравець.

Окрім лімітів на дозволи на ціни тиснуть дефіцит вантажівок, пального та водіїв. Україна втратила під час війни 4% парку, або понад 2000 фур, порахував президент Асоціації міжнародних автомобільних перевізників України Леонід Костюченко. Лише з Маріуполя не змогли виїхати приблизно 700 фур 13 автопідприємств. Ще близько 10% працюють на потреби армії. 

Вартість перевезення збільшується через нестачу та стрімке подорожчання палива, а також через брак кваліфікованих водіїв, каже Кравець. За січень — травень 2022 року середня ціна дизпалива на АЗС зросла на 89,7%, до 55,33 грн/л, свідчать дані “НафтоРинку”.

Зростання ринку приваблює нових гравців. У квітні — червні 2022 року до Мінінфраструктури надійшло 4000 заявок на отримання ліцензії на міжнародні перевезення, з яких задоволено 75%, говорить Найєм. Минулого року їх було всемеро менше — 607 (задоволено 65% заявок). 

Зростання конкуренції та скасування транзитних дозволів спричинить зниження цін на перевезення до ЄС удвічі, розраховує Кравець.

Що таке транзитний дозвіл

Транзитний дозвіл дає право безперешкодно перетинати країни ЄС на шляху до замовника. Наприклад, якщо вантаж направляється в Німеччину, потрібен дозвіл на транзит через Польщу. Тепер буде достатньо мати дозвіл на перевезення від країни — одержувача вантажу.

Транспортна блокада України

До війни Україна експортувала понад 70% товарів морем. 2021 року через порти було експортовано 160 млн т вантажів на $47 млрд із загального експорту в $68 млрд. Решта товарів експортувались залізницею, автомобільним транспортом і літаками. Через залізницю йшли крихти, всього 11%. Зараз майже всі порти припинили роботу. Блокування морів екстрадувало з портів Одеси та Миколаєва найпопулярніший український експорт — зерно та метали. Україна втрачає $170 млн щодня через заблоковані порти, каже прем’єр-міністр України Денис Шмигаль.

Дмитро УЛЯНИЦЬКИЙ

Додати коментар

Користувач:
email:





Market fluctuations
Economic uncertainty
Navigating risk

- Fin.Org.UA

Новини

07:35 - Фінансовий астрологічний прогноз на 10.11.2025
06:00 - "Нуль генерації". Наслідки рекордного удару балістикою по енергетиці
23:00 - Новини від Міністерства енергетики України
19:34 - 10 листопада графіки відключень електроенергії діятимуть всю добу
18:26 - "Архангел Михаїл": Нацбанк презентував нову монету
17:50 - Суд зобов'язав компанію знести будівлі, збудовані на "чужій" землі у Києві
16:50 - московіяни атакували дронами ТЕЦ "Кліар Енерджі"
15:52 - московія готує різке підвищення мит для бізнесу, щоб наповнити бюджет
14:56 - Суд вирішив, що держава відшкодує збитки ФОПу, у якого поліція вилучила деревину та вантажівки
14:00 - У Міненерго розповіли про зміну тактики атак московія по енергетиці України
13:20 - Відбулася спеціальна зустріч Групи G7+ з питань енергетичної підтримки України
12:50 - РосЗМІ: у деяких регіонах московія частково зникло світло на тлі ударів по енергетиці
12:05 - Венесуела стикається з різким падінням валюти та тризначною інфляцією
11:00 - Запорізька АЕС відновила доступ до резервного живлення вперше за шість місяців
10:00 - РосЗМІ повідомляють про ракетний удар по ТЕЦ у російському Воронежі
07:35 - Фінансовий астрологічний прогноз на 09.11.2025
23:00 - Новини від Міністерства енергетики України
21:47 - Національний банк проводить масштабні санкції: коли регулювання вибирає дбайливість
21:45 - Микола Колісник: газовики і енергетики продовжують відновлювальні роботи після російської атаки на Полтавщині
21:44 - Національний банк у жовтні 2025 року застосував до семи банків і чотирьох небанківських фінансових установ заходи впливу за порушення вимог законодавства у сфері фінансового моніторингу та валютного законодавства
21:43 - Міжнародні резерви України: від катастрофи до рекорду
21:30 - На Київщині триває відновлення енергооб’єктів після нічної атаки рф
21:00 - Енергетична інфраструктура України стала мішенню масштабної балістичної атаки, – Світлана Гринчук
18:30 - Енергетики роблять усе можливе, щоб якнайшвидше повернути світло в домівки українців – Світлана Гринчук за результатами робочої поїздки на Харківщину
18:10 - московія атакувала ТЕС ДТЕК понад 210 разів протягом повномасштабної війни
18:00 - Як Не Стати Злочинцем на Фондовому Ринку: Жартівливий Путівник Запобігання Маніпуляціям
17:50 - 9 листопада всю добу діятимуть графіки відключення світла в більшості регіонів
17:27 - Державна підтримка Експрес
16:55 - "Нині – нуль генерації": ворог наніс наймасованіший удар по ТЕС "Центренерго"
16:30 - Пункти пропуску на кордоні відновили роботу після збою – митниця


Більше новин

ВалютаКурс
Алжирський динар0.32171
Австралійський долар27.1977
Така0.34462
Канадський долар29.7443
Юань Женьміньбі5.895
Чеська крона1.9937
Данська крона6.4965
Гонконгівський долар5.3979
Форинт0.125883
Індійська рупія0.47344
Рупія0.0025153
Новий ізраїльський шекель12.8629
Єна0.27421
Теньге0.079962
Вона0.028762
Ліванський фунт0.000469
Малайзійський ринггіт10.0503
Мексиканське песо2.2606
Молдовський лей2.4582
Новозеландський долар23.5834
Норвезька крона4.1191
Саудівський ріял11.1924
Сінгапурський долар32.2289
Донг0.0015956
Ренд2.4185
Шведська крона4.39
Швейцарський франк52.0951
Бат1.29743
Дирхам ОАЕ11.4292
Туніський динар14.2328
Єгипетський фунт0.8869
Фунт стерлінгів55.046
Долар США41.9782
Сербський динар0.41377
Азербайджанський манат24.6931
Румунський лей9.5381
Турецька ліра0.9945
СПЗ (спеціальні права запозичення)57.0205
Болгарський лев24.801
Євро48.5058
Ларі15.5199
Злотий11.417
Золото167740.69
Срібло2037.15
Платина64918.45
Паладій57762

Курси валют, встановлені НБУ на 10.11.2025