Україна запроваджує транспортний безвіз з ЄС

30.06.2022 09:10 | Укррудпром

Forbes-Україна, 29 червня 2022. Опубликовано 08:20 30 июня 2022 года Це врятує від колапсу на кордоні і зекономить бізнесу сотні мільйонів доларів. Як він працює?

З липня українські транспортні компанії зможуть вільно пересуватися країнами ЄС. Що буде з цінами на перевезення і як це допоможе українському експорту

29 червня Україна підписала з ЄС угоду про “транспортний безвіз”. Вперше ця стаття була опублікована 21 червня. Нагадуємо, які проблеми вирішить підписання цієї угоди та які наслідкі від неї для української економіки.

Україна погодила остаточну редакцію Спеціальної Угоди про лібералізацію автомобільних перевезень з Єврокомісією. Документ буде підписаний до кінця червня, написав у своєму Telegram заступник міністра інфраструктури Мустафа Найєм. За його словами, делегація на чолі з міністром інфраструктури вирушить для цього до Брюсселя або Ліона. Угода має набути чинності з дня підписання.

“Українські перевізники чекали цього рішення майже п’ять років, — говорить Найєм. Для них підписання цієї угоди матиме таке саме значення, як скасування віз з країнами ЄС”.

Щороку через дефіцит дозволів на транзитні перевезення до ЄС частка логістичних витрат у собівартості виробників труб збільшується на 15—30%, — каже комерційний директор Запорізького заводу кольорових металів Георгій Сергєєв. Чим ближче кінець року, тим дорожче логістика. Така ситуація, за його словами, типова для останніх років і зачіпає більшість компаній, які експортують товари автотранспортом. 

Якщо на початку року, коли дозволи є в наявності, частка логістики у структурі перевезення міді та кабелю становить приблизно 3%, то до кінця року, коли дозволів стає все менше, вона збільшується до 4,5% за ціни продукції $10 000/т, говорить Сергєєв. 

Дефіцит підігрівається нарощуванням товарообігу з ЄС, який, за даними Мінінфраструктури, зріс з 2016 до 2021 року на 45%. Найєм говорить, що кількість дозволів щорічно зменшувалася на 1%, а кількість українських перевізників збільшилась на 25%. У результаті, наприклад, дефіцит румунських дозволів становить 25% від необхідного, а польські взагалі закінчуються приблизно у жовтні — листопаді.

Раніше купити дефіцитну перепустку можна було на чорному ринку. “За офіційної вартості дозволу 49 грн неофіційно за них треба було віддати $300—500”, — розповідає власник транспортної компанії “Хортицькі лінії” Ігор Кірпа. 

Покращила ситуацію запроваджена Мінінфраструктури у 2021 році електронна система видачі. “Корупція зникла, проте лишився дефіцит”, — говорить Кірпа. Наприклад, наприкінці 2021 року був великий попит на польські дозволи.

Життя налагоджується 

Німецько-українська торгово-промислова палата оцінює щорічну втрачену вигоду бізнесу через брак дозволів у 2019—2021 роках у $300—500 млн. При цьому збитків зазнавали не лише експортери, а й імпортери. Наприклад, у сотні тисяч євро оцінює збитки від проблем з транспортними дозволами генеральний директор постачальника вікон Rehau Ukraine Федір Омелінський.

Якщо б не вдалося домовитись з Єврокомісією, цього року ліміт дозволів мав би вичерпатись вже у вересні, прогнозує Сергєєв. Найєм говорить про вересень — жовтень. Це повязано зі збільшенням обсягів перевезень автотранспортом, який став одним із основних каналів українського експорту після блокування українських портів.

 

 

 

 

За три останні місяці обсяг товарообігу з ЄС автомобільним транспортом зріс у декілька разів, говорить Найєм. Лише палива автомобільним транспортом було імпортовано у 15 разів більше, ніж у довоєнні часи, додає він. Експорт аграрної продукції автотранспортом з березня по травень зріс майже в десять разів, до 212 089 т, за даними Мінагрополітики.

Зараз на автотранспорт припадає 10—15% українського експорту, розповідав Forbes голова правління “Укрзалізниці” Олександр Камишін. Із його розрахунків виходить, що в квітні автотранспортом було експортовано приблизно 1,1 млн т вантажів. Загалом за останні пять років обсяг вантажоперевезень автомобільним транспортом збільшився майже на 42%, говорить Найєм.

Ціни підуть вниз

За рік вартість перевезення однієї тонни вантажу з України до Німеччини зросла приблизно вчетверо, до €400, порахував власник транспортно-експедиційної компанії “МГ-Транс” Степан Гладишев. “Якщо на початку цього року вартість перевезення вантажу однією фурою до Таллінна становила €1100—1200, то зараз ціна зросла втричі, до €3300—3700”, — говорить директор з логістики компанії “Київгума” Антон Кравець.

Окрім лімітів на дозволи на ціни тиснуть дефіцит вантажівок, пального та водіїв. Україна втратила під час війни 4% парку, або понад 2000 фур, порахував президент Асоціації міжнародних автомобільних перевізників України Леонід Костюченко. Лише з Маріуполя не змогли виїхати приблизно 700 фур 13 автопідприємств. Ще близько 10% працюють на потреби армії. 

Вартість перевезення збільшується через нестачу та стрімке подорожчання палива, а також через брак кваліфікованих водіїв, каже Кравець. За січень — травень 2022 року середня ціна дизпалива на АЗС зросла на 89,7%, до 55,33 грн/л, свідчать дані “НафтоРинку”.

Зростання ринку приваблює нових гравців. У квітні — червні 2022 року до Мінінфраструктури надійшло 4000 заявок на отримання ліцензії на міжнародні перевезення, з яких задоволено 75%, говорить Найєм. Минулого року їх було всемеро менше — 607 (задоволено 65% заявок). 

Зростання конкуренції та скасування транзитних дозволів спричинить зниження цін на перевезення до ЄС удвічі, розраховує Кравець.

Що таке транзитний дозвіл

Транзитний дозвіл дає право безперешкодно перетинати країни ЄС на шляху до замовника. Наприклад, якщо вантаж направляється в Німеччину, потрібен дозвіл на транзит через Польщу. Тепер буде достатньо мати дозвіл на перевезення від країни — одержувача вантажу.

Транспортна блокада України

До війни Україна експортувала понад 70% товарів морем. 2021 року через порти було експортовано 160 млн т вантажів на $47 млрд із загального експорту в $68 млрд. Решта товарів експортувались залізницею, автомобільним транспортом і літаками. Через залізницю йшли крихти, всього 11%. Зараз майже всі порти припинили роботу. Блокування морів екстрадувало з портів Одеси та Миколаєва найпопулярніший український експорт — зерно та метали. Україна втрачає $170 млн щодня через заблоковані порти, каже прем’єр-міністр України Денис Шмигаль.

Дмитро УЛЯНИЦЬКИЙ

Додати коментар

Користувач:
email:





Вкладники в банк
Мають ризики, але й шанс
На прибуток є.

- Fin.Org.UA

Новини

17:14 - Стартує обговорення регламенту роботи СЕП та банків у період завершення 2025 року
16:57 - Пресслужба АП ВАКС помилково повідомила про рішення щодо Чернишова: він прокоментував
16:45 - В Україні збудують завод з виробництва флоат-скла
16:40 - Офіційний курс долара оновив історичний рекорд
16:36 - ВІДДІЛ КОМУНІКАЦІЙ З ГРОМАДСЬКІСТЮ УПРАВЛІННЯ ІНФОРМАЦІЙНОЇ ВЗАЄМОДІЇ ГУ ДПС У ДНІПРОПЕТРОВСЬКІЙ ОБЛАСТІ (ТЕРИТОРІЯ ОБСЛУГОВУВАННЯ - МІСТО ДНІПРО) ІНФОРМУЄ!
16:30 - Від сірої зони до прозорості
16:30 - Воду у Харкові подають за графіком: причина
16:24 - NUMO та УкрІнвестКлуб проведуть вебінар для тих, хто хоче заробляти на нерухомості
16:15 - Україна застосувала санкції до суден, які перевозили крадене
16:00 - В Україні вершкове масло може подешевшати на 30-35% до кінця року: причини
15:55 - Швидкість інтернету стала обов'язковим показником якості зв'язку: що зміниться
15:35 - Наслідки атаки московія на Київ: пошкоджено виробництво "Текстиль-Контакт"
15:31 - В "Дії" з’явилася військова облігація "Алчевськ"
15:30 - Курси валют, встановлені НБУ на 26.11.2025
15:20 - Апеляція ВАКС залишила в силі запобіжний захід Чернишову у справі про корупцію в енергетиці
15:05 - У постачальника Міноборони виявили зв’язок з фігурантом "плівок Міндіча" Галущенком
15:00 - Страховій компанії відкликано ліцензію та виключено з Державного реєстру фінансових установ
14:40 - В Україні фермер вперше отримав майже 5 мільйонів компенсації за розмінування землі
14:32 - Коли немає мобільного сигналу: як працює новий супутниковий зв’язок від "Київстар" і SpaceX
14:30 - Програма "єВідновлення": Мінрозвитку тестує новий компонент
14:25 - "Укрпошта" поширила виплату "Зимової підтримки" на всі населені пункти країни
14:16 - Підсумки сьомого студентського чемпіонату "Монетарна політика: виклик НБУ університетам"
14:00 - Гуманітарний фонд Гази, створений за підтримки США, припинив роботу
13:55 - Більшість регіонів московії зіткнулися з "діркою" в бюджеті
13:45 - На Одещині запускають завод з виробництва солі
13:30 - ГБО на авто українців: на які моделі найчастіше його встановлюють
13:10 - У Міненерго обіцяють безперебійне постачання пального в Україну
13:05 - московіяни зруйнували логістичний центр мережі Novus у Києві: загинули четверо водіїв
13:00 - JP Morgan каже про ймовірність падіння ціни на нафту до $30
12:58 - До фінансової компанії застосовано захід впливу


Більше новин

ВалютаКурс
Алжирський динар0.32484
Австралійський долар27.3702
Така0.34651
Канадський долар30.0347
Юань Женьміньбі5.9841
Чеська крона2.0289
Данська крона6.5536
Гонконгівський долар5.4527
Форинт0.128295
Індійська рупія0.47522
Рупія0.0025456
Новий ізраїльський шекель12.9522
Єна0.27123
Теньге0.081757
Вона0.028942
Ліванський фунт0.000473
Малайзійський ринггіт10.2555
Мексиканське песо2.2977
Молдовський лей2.4656
Новозеландський долар23.7427
Норвезька крона4.1326
Саудівський ріял11.305
Сінгапурський долар32.5714
Донг0.0016079
Ренд2.4611
Шведська крона4.4283
Швейцарський франк52.3993
Бат1.31258
Дирхам ОАЕ11.5447
Туніський динар14.3559
Єгипетський фунт0.8868
Фунт стерлінгів55.6901
Долар США42.4015
Сербський динар0.41705
Азербайджанський манат24.9391
Румунський лей9.6197
Турецька ліра0.9992
СПЗ (спеціальні права запозичення)57.5405
Болгарський лев25.023
Євро48.9483
Ларі15.6764
Злотий11.5895
Золото174999.89
Срібло2171.94
Платина65865.22
Паладій58976.25

Курси валют, встановлені НБУ на 26.11.2025