Україна запроваджує транспортний безвіз з ЄС

30.06.2022 09:10 | Укррудпром

Forbes-Україна, 29 червня 2022. Опубликовано 08:20 30 июня 2022 года Це врятує від колапсу на кордоні і зекономить бізнесу сотні мільйонів доларів. Як він працює?

З липня українські транспортні компанії зможуть вільно пересуватися країнами ЄС. Що буде з цінами на перевезення і як це допоможе українському експорту

29 червня Україна підписала з ЄС угоду про “транспортний безвіз”. Вперше ця стаття була опублікована 21 червня. Нагадуємо, які проблеми вирішить підписання цієї угоди та які наслідкі від неї для української економіки.

Україна погодила остаточну редакцію Спеціальної Угоди про лібералізацію автомобільних перевезень з Єврокомісією. Документ буде підписаний до кінця червня, написав у своєму Telegram заступник міністра інфраструктури Мустафа Найєм. За його словами, делегація на чолі з міністром інфраструктури вирушить для цього до Брюсселя або Ліона. Угода має набути чинності з дня підписання.

“Українські перевізники чекали цього рішення майже п’ять років, — говорить Найєм. Для них підписання цієї угоди матиме таке саме значення, як скасування віз з країнами ЄС”.

Щороку через дефіцит дозволів на транзитні перевезення до ЄС частка логістичних витрат у собівартості виробників труб збільшується на 15—30%, — каже комерційний директор Запорізького заводу кольорових металів Георгій Сергєєв. Чим ближче кінець року, тим дорожче логістика. Така ситуація, за його словами, типова для останніх років і зачіпає більшість компаній, які експортують товари автотранспортом. 

Якщо на початку року, коли дозволи є в наявності, частка логістики у структурі перевезення міді та кабелю становить приблизно 3%, то до кінця року, коли дозволів стає все менше, вона збільшується до 4,5% за ціни продукції $10 000/т, говорить Сергєєв. 

Дефіцит підігрівається нарощуванням товарообігу з ЄС, який, за даними Мінінфраструктури, зріс з 2016 до 2021 року на 45%. Найєм говорить, що кількість дозволів щорічно зменшувалася на 1%, а кількість українських перевізників збільшилась на 25%. У результаті, наприклад, дефіцит румунських дозволів становить 25% від необхідного, а польські взагалі закінчуються приблизно у жовтні — листопаді.

Раніше купити дефіцитну перепустку можна було на чорному ринку. “За офіційної вартості дозволу 49 грн неофіційно за них треба було віддати $300—500”, — розповідає власник транспортної компанії “Хортицькі лінії” Ігор Кірпа. 

Покращила ситуацію запроваджена Мінінфраструктури у 2021 році електронна система видачі. “Корупція зникла, проте лишився дефіцит”, — говорить Кірпа. Наприклад, наприкінці 2021 року був великий попит на польські дозволи.

Життя налагоджується 

Німецько-українська торгово-промислова палата оцінює щорічну втрачену вигоду бізнесу через брак дозволів у 2019—2021 роках у $300—500 млн. При цьому збитків зазнавали не лише експортери, а й імпортери. Наприклад, у сотні тисяч євро оцінює збитки від проблем з транспортними дозволами генеральний директор постачальника вікон Rehau Ukraine Федір Омелінський.

Якщо б не вдалося домовитись з Єврокомісією, цього року ліміт дозволів мав би вичерпатись вже у вересні, прогнозує Сергєєв. Найєм говорить про вересень — жовтень. Це повязано зі збільшенням обсягів перевезень автотранспортом, який став одним із основних каналів українського експорту після блокування українських портів.

 

 

 

 

За три останні місяці обсяг товарообігу з ЄС автомобільним транспортом зріс у декілька разів, говорить Найєм. Лише палива автомобільним транспортом було імпортовано у 15 разів більше, ніж у довоєнні часи, додає він. Експорт аграрної продукції автотранспортом з березня по травень зріс майже в десять разів, до 212 089 т, за даними Мінагрополітики.

Зараз на автотранспорт припадає 10—15% українського експорту, розповідав Forbes голова правління “Укрзалізниці” Олександр Камишін. Із його розрахунків виходить, що в квітні автотранспортом було експортовано приблизно 1,1 млн т вантажів. Загалом за останні пять років обсяг вантажоперевезень автомобільним транспортом збільшився майже на 42%, говорить Найєм.

Ціни підуть вниз

За рік вартість перевезення однієї тонни вантажу з України до Німеччини зросла приблизно вчетверо, до €400, порахував власник транспортно-експедиційної компанії “МГ-Транс” Степан Гладишев. “Якщо на початку цього року вартість перевезення вантажу однією фурою до Таллінна становила €1100—1200, то зараз ціна зросла втричі, до €3300—3700”, — говорить директор з логістики компанії “Київгума” Антон Кравець.

Окрім лімітів на дозволи на ціни тиснуть дефіцит вантажівок, пального та водіїв. Україна втратила під час війни 4% парку, або понад 2000 фур, порахував президент Асоціації міжнародних автомобільних перевізників України Леонід Костюченко. Лише з Маріуполя не змогли виїхати приблизно 700 фур 13 автопідприємств. Ще близько 10% працюють на потреби армії. 

Вартість перевезення збільшується через нестачу та стрімке подорожчання палива, а також через брак кваліфікованих водіїв, каже Кравець. За січень — травень 2022 року середня ціна дизпалива на АЗС зросла на 89,7%, до 55,33 грн/л, свідчать дані “НафтоРинку”.

Зростання ринку приваблює нових гравців. У квітні — червні 2022 року до Мінінфраструктури надійшло 4000 заявок на отримання ліцензії на міжнародні перевезення, з яких задоволено 75%, говорить Найєм. Минулого року їх було всемеро менше — 607 (задоволено 65% заявок). 

Зростання конкуренції та скасування транзитних дозволів спричинить зниження цін на перевезення до ЄС удвічі, розраховує Кравець.

Що таке транзитний дозвіл

Транзитний дозвіл дає право безперешкодно перетинати країни ЄС на шляху до замовника. Наприклад, якщо вантаж направляється в Німеччину, потрібен дозвіл на транзит через Польщу. Тепер буде достатньо мати дозвіл на перевезення від країни — одержувача вантажу.

Транспортна блокада України

До війни Україна експортувала понад 70% товарів морем. 2021 року через порти було експортовано 160 млн т вантажів на $47 млрд із загального експорту в $68 млрд. Решта товарів експортувались залізницею, автомобільним транспортом і літаками. Через залізницю йшли крихти, всього 11%. Зараз майже всі порти припинили роботу. Блокування морів екстрадувало з портів Одеси та Миколаєва найпопулярніший український експорт — зерно та метали. Україна втрачає $170 млн щодня через заблоковані порти, каже прем’єр-міністр України Денис Шмигаль.

Дмитро УЛЯНИЦЬКИЙ

Додати коментар

Користувач:
email:





Stock market soars high,
Bulls and bears in fierce battle,
Greed and fear collide.

- Fin.Org.UA

Новини

17:18 - Чи зобов’язаний орендар земельної ділянки надавати до органу ДПС копію договору оренди земельної ділянки державної або комунальної власності?
17:14 - До уваги юридичних осіб – платників податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки!
17:13 - Строки сплати податкового зобов’язання юридичними особами – платниками єдиного податку четвертої групи
17:12 - Вихід з ладу спеціалізованого РРО для АЗС: яким чином проводяться розрахунки?
17:10 - Внесення змін до Повідомлення за ф. № 20-ОПП у разі зміни відомостей про об’єкт оподаткування, у тому числі зміни його призначення
17:08 - У які терміни після виникнення податкового боргу проводиться опис майна, на яке поширюється право податкової застави?
17:06 - Чи застосовується відповідальність до платника, який після отримання повідомлення про проведення документальної позапланової невиїзної перевірки не з’явився у визначений час до контролюючого органу з документами для проведення такої перевірки?
17:05 - Мобілізований ФОП скористався правом не нараховувати, не обчислювати та не сплачувати єдиний внесок за себе: подання ліквідаційної звітності
17:04 - Про особливості складання РК з метою приведення показників ПН у відповідність із показниками митної декларації після завершення операції з вивезення товарів
17:02 - Яка відповідальність передбачена за неподання звітності через дротові або бездротові канали зв’язку?
17:01 - Мінекономіки спростувало інформацію про миттєве скасування відстрочки для військовозобов'язаних
17:00 - ФОПи – платники збору за місця для паркування транспортних засобів поповнили місцеві бюджети Дніпропетровщини майже на 6,9 млн гривень
16:59 - Дніпропетровщина: за понад два місяці роботи в Офісі податкових консультантів суб’єкти звернень отримали 2 713 консультацій
16:58 - Від платників транспортного податку до місцевих бюджетів Дніпропетровщини надійшло понад 21,1 млн гривень
16:55 - Бізнес Дніпропетровщини спрямував до загального фонду держбюджету понад 5,8 млрд грн податку на прибуток підприємств
16:53 - Продуктивне і дієве партнерство
16:53 - Хакери створюють відкриті діалоги у ChatGPT для поширення шкідливого ПЗ
16:52 - Удосконалення адміністрування податкового боргу: ключові акценти онлайн засідання Рахункової палати
16:50 - До уваги фінансових агентів, підзвітних FATCA: відновлено роботу порталу IDES
16:45 - 24 мільйона гривень на обладнанні: правоохоронці викрили схему у порту Ізмаїла
16:43 - АРМА встановило бар'єри, а не правила. Що не так з конкурсом на управителя IDS Ukraine
16:30 - Мобілізовані військові зможуть оформлювати іпотеку за "єОселею" під 3%
16:21 - Україна та ЄС узгодили пріоритетний план реформ: 10 ключових пріоритетів
16:15 - Україна значно збільшила експорт ячменю до Туреччини
16:02 - ВІДДІЛ КОМУНІКАЦІЙ З ГРОМАДСЬКІСТЮ УПРАВЛІННЯ ІНФОРМАЦІЙНОЇ ВЗАЄМОДІЇ ГУ ДПС У ДНІПРОПЕТРОВСЬКІЙ ОБЛАСТІ (ТЕРИТОРІЯ ОБСЛУГОВУВАННЯ - МІСТО ДНІПРО) ІНФОРМУЄ!
15:45 - "Гарантований покупець" стає акціонерним товариством: уряд ухвалив постанову
15:34 - Витрати московії на війну встановили новий рекорд
15:30 - Курси валют, встановлені НБУ на 12.12.2025
15:30 - В Україні дешевшає молоко: що буде з цінами далі
15:15 - Погоріли на змові


Більше новин

ВалютаКурс
Алжирський динар0.32573
Австралійський долар28.1363
Така0.34573
Канадський долар30.6386
Юань Женьміньбі5.9897
Чеська крона2.0445
Данська крона6.6294
Гонконгівський долар5.4319
Форинт0.128659
Індійська рупія0.46785
Рупія0.0025346
Новий ізраїльський шекель13.1685
Єна0.27171
Теньге0.0812
Вона0.028728
Ліванський фунт0.000472
Малайзійський ринггіт10.2879
Мексиканське песо2.3259
Молдовський лей2.4864
Новозеландський долар24.5728
Норвезька крона4.1888
Саудівський ріял11.265
Сінгапурський долар32.693
Донг0.0016054
Ренд2.4959
Шведська крона4.5718
Швейцарський франк53.079
Бат1.33178
Дирхам ОАЕ11.5098
Туніський динар14.4673
Єгипетський фунт0.8894
Фунт стерлінгів56.5939
Долар США42.2721
Сербський динар0.42178
Азербайджанський манат24.863
Румунський лей9.728
Турецька ліра0.9919
СПЗ (спеціальні права запозичення)57.7633
Болгарський лев25.3051
Євро49.5154
Ларі15.6604
Злотий11.7126
Золото178368.82
Срібло2631.88
Платина70683.18
Паладій62238.06

Курси валют, встановлені НБУ на 12.12.2025