Україна запроваджує транспортний безвіз з ЄС

30.06.2022 09:10 | Укррудпром

Forbes-Україна, 29 червня 2022. Опубликовано 08:20 30 июня 2022 года Це врятує від колапсу на кордоні і зекономить бізнесу сотні мільйонів доларів. Як він працює?

З липня українські транспортні компанії зможуть вільно пересуватися країнами ЄС. Що буде з цінами на перевезення і як це допоможе українському експорту

29 червня Україна підписала з ЄС угоду про “транспортний безвіз”. Вперше ця стаття була опублікована 21 червня. Нагадуємо, які проблеми вирішить підписання цієї угоди та які наслідкі від неї для української економіки.

Україна погодила остаточну редакцію Спеціальної Угоди про лібералізацію автомобільних перевезень з Єврокомісією. Документ буде підписаний до кінця червня, написав у своєму Telegram заступник міністра інфраструктури Мустафа Найєм. За його словами, делегація на чолі з міністром інфраструктури вирушить для цього до Брюсселя або Ліона. Угода має набути чинності з дня підписання.

“Українські перевізники чекали цього рішення майже п’ять років, — говорить Найєм. Для них підписання цієї угоди матиме таке саме значення, як скасування віз з країнами ЄС”.

Щороку через дефіцит дозволів на транзитні перевезення до ЄС частка логістичних витрат у собівартості виробників труб збільшується на 15—30%, — каже комерційний директор Запорізького заводу кольорових металів Георгій Сергєєв. Чим ближче кінець року, тим дорожче логістика. Така ситуація, за його словами, типова для останніх років і зачіпає більшість компаній, які експортують товари автотранспортом. 

Якщо на початку року, коли дозволи є в наявності, частка логістики у структурі перевезення міді та кабелю становить приблизно 3%, то до кінця року, коли дозволів стає все менше, вона збільшується до 4,5% за ціни продукції $10 000/т, говорить Сергєєв. 

Дефіцит підігрівається нарощуванням товарообігу з ЄС, який, за даними Мінінфраструктури, зріс з 2016 до 2021 року на 45%. Найєм говорить, що кількість дозволів щорічно зменшувалася на 1%, а кількість українських перевізників збільшилась на 25%. У результаті, наприклад, дефіцит румунських дозволів становить 25% від необхідного, а польські взагалі закінчуються приблизно у жовтні — листопаді.

Раніше купити дефіцитну перепустку можна було на чорному ринку. “За офіційної вартості дозволу 49 грн неофіційно за них треба було віддати $300—500”, — розповідає власник транспортної компанії “Хортицькі лінії” Ігор Кірпа. 

Покращила ситуацію запроваджена Мінінфраструктури у 2021 році електронна система видачі. “Корупція зникла, проте лишився дефіцит”, — говорить Кірпа. Наприклад, наприкінці 2021 року був великий попит на польські дозволи.

Життя налагоджується 

Німецько-українська торгово-промислова палата оцінює щорічну втрачену вигоду бізнесу через брак дозволів у 2019—2021 роках у $300—500 млн. При цьому збитків зазнавали не лише експортери, а й імпортери. Наприклад, у сотні тисяч євро оцінює збитки від проблем з транспортними дозволами генеральний директор постачальника вікон Rehau Ukraine Федір Омелінський.

Якщо б не вдалося домовитись з Єврокомісією, цього року ліміт дозволів мав би вичерпатись вже у вересні, прогнозує Сергєєв. Найєм говорить про вересень — жовтень. Це повязано зі збільшенням обсягів перевезень автотранспортом, який став одним із основних каналів українського експорту після блокування українських портів.

 

 

 

 

За три останні місяці обсяг товарообігу з ЄС автомобільним транспортом зріс у декілька разів, говорить Найєм. Лише палива автомобільним транспортом було імпортовано у 15 разів більше, ніж у довоєнні часи, додає він. Експорт аграрної продукції автотранспортом з березня по травень зріс майже в десять разів, до 212 089 т, за даними Мінагрополітики.

Зараз на автотранспорт припадає 10—15% українського експорту, розповідав Forbes голова правління “Укрзалізниці” Олександр Камишін. Із його розрахунків виходить, що в квітні автотранспортом було експортовано приблизно 1,1 млн т вантажів. Загалом за останні пять років обсяг вантажоперевезень автомобільним транспортом збільшився майже на 42%, говорить Найєм.

Ціни підуть вниз

За рік вартість перевезення однієї тонни вантажу з України до Німеччини зросла приблизно вчетверо, до €400, порахував власник транспортно-експедиційної компанії “МГ-Транс” Степан Гладишев. “Якщо на початку цього року вартість перевезення вантажу однією фурою до Таллінна становила €1100—1200, то зараз ціна зросла втричі, до €3300—3700”, — говорить директор з логістики компанії “Київгума” Антон Кравець.

Окрім лімітів на дозволи на ціни тиснуть дефіцит вантажівок, пального та водіїв. Україна втратила під час війни 4% парку, або понад 2000 фур, порахував президент Асоціації міжнародних автомобільних перевізників України Леонід Костюченко. Лише з Маріуполя не змогли виїхати приблизно 700 фур 13 автопідприємств. Ще близько 10% працюють на потреби армії. 

Вартість перевезення збільшується через нестачу та стрімке подорожчання палива, а також через брак кваліфікованих водіїв, каже Кравець. За січень — травень 2022 року середня ціна дизпалива на АЗС зросла на 89,7%, до 55,33 грн/л, свідчать дані “НафтоРинку”.

Зростання ринку приваблює нових гравців. У квітні — червні 2022 року до Мінінфраструктури надійшло 4000 заявок на отримання ліцензії на міжнародні перевезення, з яких задоволено 75%, говорить Найєм. Минулого року їх було всемеро менше — 607 (задоволено 65% заявок). 

Зростання конкуренції та скасування транзитних дозволів спричинить зниження цін на перевезення до ЄС удвічі, розраховує Кравець.

Що таке транзитний дозвіл

Транзитний дозвіл дає право безперешкодно перетинати країни ЄС на шляху до замовника. Наприклад, якщо вантаж направляється в Німеччину, потрібен дозвіл на транзит через Польщу. Тепер буде достатньо мати дозвіл на перевезення від країни — одержувача вантажу.

Транспортна блокада України

До війни Україна експортувала понад 70% товарів морем. 2021 року через порти було експортовано 160 млн т вантажів на $47 млрд із загального експорту в $68 млрд. Решта товарів експортувались залізницею, автомобільним транспортом і літаками. Через залізницю йшли крихти, всього 11%. Зараз майже всі порти припинили роботу. Блокування морів екстрадувало з портів Одеси та Миколаєва найпопулярніший український експорт — зерно та метали. Україна втрачає $170 млн щодня через заблоковані порти, каже прем’єр-міністр України Денис Шмигаль.

Дмитро УЛЯНИЦЬКИЙ

Додати коментар

Користувач:
email:





Money flows like wind,
Investments ebb and flow,
The market prevails.

- Fin.Org.UA

Новини

23:00 - Новини від Міністерства енергетики України
21:00 - Новини від Міністерства енергетики України
19:20 - Порт "Південний" відновив роботу після витоку олії
19:12 - Індійська компанія відновила закупівлі російської нафти зі знижкою
18:50 - В "Укренерго" повідомили, як діятимуть графіки відключення світла 25 грудня
18:41 - Атака московія на енергооб'єкти у Чернігові: місто без світла
18:10 - В уряді стверджують, що завершать скандальний конкурс на будівництво нової генерації
17:51 - Кабмін відсторонив очільника Держлікслужби після обшуків НАБУ і розслідування Bihus.Info
17:40 - Повідомлення про оприлюднення проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України у сфері управління відходами»
17:28 - Проєкт постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України у сфері управління відходами»
17:25 - Україна успішно завершила реструктуризацію ВВП-варантів: який був ризик
17:10 - Повідомлення про учасника індустріального парку "ЖИТОМИР-СХІД"
17:05 - Повідомлення про оприлюднення проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про реалізацію експериментального проєкту щодо спеціального використання водних біоресурсів у межах територій та об’єктів природно-заповідного фонду»
17:00 - Світле Різдво Христове сьогодні увійде до кожної української оселі, з колядкою, Дідухом, із  смачною кутею, яка є символом життя, достатку і єдності роду
16:57 - Проєкт постанови Кабінету Міністрів України «Про реалізацію експериментального проєкту щодо спеціального використання водних біоресурсів у межах територій та об’єктів природно-заповідного фонду»
16:50 - Нацбанк випустив нову пам'ятну монету, присвячену Різдву: зі вставкою діаманта
16:35 - Інформація стосовно фізично зношеного та морально застарілого державного майна, яке обліковується на балансі суб’єктів господарювання, підпорядкованих Мінекономіки, вартість якого становить більш як 50 тисяч гривень станом на 23.12.2025
16:30 - Уряд посилив контроль за дотриманням суб'єктами господарювання вимог законодавства у галузях електроенергетики та теплопостачання
16:30 - Україні потрібна друга хвиля реформи управління публічними інвестиціями
16:20 - Уряд відтермінував початок застосування нової класифікації відходів для оподаткування
16:04 - "Тисячу Зеленського" почали приймати в Novus і Rozetka
16:00 - Уряд продовжив строк експлуатації великих спалювальних установок до 31 грудня 2028 року
15:36 - Зеленський підписав закон про створення поштового банку: що передбачає
15:32 - Практика розподілу ведення діяльності між декількома суб’єктами господарювання – штучне «дроблення бізнесу»
15:31 - Дроблення бізнесу – це ухилення від сплати податків!
15:30 - Уряд врегулював питання, які необхідні для завершення конкурсу на будівництво нової генеруючої потужності
15:30 - Курси валют, встановлені НБУ на 25.12.2025
15:29 - «Дроблення бізнесу» - недоотримані кошти бюджетами
14:55 - Акваторію найбільшого українського порту перекрили через витік олії
14:34 - ВІДДІЛ КОМУНІКАЦІЙ З ГРОМАДСЬКІСТЮ УПРАВЛІННЯ ІНФОРМАЦІЙНОЇ ВЗАЄМОДІЇ ГУ ДПС У ДНІПРОПЕТРОВСЬКІЙ ОБЛАСТІ (ТЕРИТОРІЯ ОБСЛУГОВУВАННЯ - МІСТО ДНІПРО) ІНФОРМУЄ!


Більше новин

ВалютаКурс
Алжирський динар0.32619
Австралійський долар28.2517
Така0.34491
Канадський долар30.8144
Юань Женьміньбі6.0092
Чеська крона2.0471
Данська крона6.6517
Гонконгівський долар5.4212
Форинт0.127458
Індійська рупія0.46956
Рупія0.0025144
Новий ізраїльський шекель13.2339
Єна0.2702
Теньге0.082071
Вона0.0291
Ліванський фунт0.000471
Малайзійський ринггіт10.4174
Мексиканське песо2.3547
Молдовський лей2.5017
Новозеландський долар24.6011
Норвезька крона4.2112
Саудівський ріял11.239
Сінгапурський долар32.8303
Донг0.0016021
Ренд2.5347
Шведська крона4.5998
Швейцарський франк53.5188
Бат1.35801
Дирхам ОАЕ11.4774
Туніський динар14.5716
Єгипетський фунт0.886
Фунт стерлінгів56.9228
Долар США42.1541
Сербський динар0.42318
Азербайджанський манат24.7922
Румунський лей9.7608
Турецька ліра0.9838
СПЗ (спеціальні права запозичення)57.7856
Болгарський лев25.3971
Євро49.6828
Ларі15.6416
Злотий11.7914
Золото189330.5
Срібло3051.17
Платина97517.19
Паладій76893.72

Курси валют, встановлені НБУ на 25.12.2025