Україна запроваджує транспортний безвіз з ЄС

30.06.2022 09:10 | Укррудпром

Forbes-Україна, 29 червня 2022. Опубликовано 08:20 30 июня 2022 года Це врятує від колапсу на кордоні і зекономить бізнесу сотні мільйонів доларів. Як він працює?

З липня українські транспортні компанії зможуть вільно пересуватися країнами ЄС. Що буде з цінами на перевезення і як це допоможе українському експорту

29 червня Україна підписала з ЄС угоду про “транспортний безвіз”. Вперше ця стаття була опублікована 21 червня. Нагадуємо, які проблеми вирішить підписання цієї угоди та які наслідкі від неї для української економіки.

Україна погодила остаточну редакцію Спеціальної Угоди про лібералізацію автомобільних перевезень з Єврокомісією. Документ буде підписаний до кінця червня, написав у своєму Telegram заступник міністра інфраструктури Мустафа Найєм. За його словами, делегація на чолі з міністром інфраструктури вирушить для цього до Брюсселя або Ліона. Угода має набути чинності з дня підписання.

“Українські перевізники чекали цього рішення майже п’ять років, — говорить Найєм. Для них підписання цієї угоди матиме таке саме значення, як скасування віз з країнами ЄС”.

Щороку через дефіцит дозволів на транзитні перевезення до ЄС частка логістичних витрат у собівартості виробників труб збільшується на 15—30%, — каже комерційний директор Запорізького заводу кольорових металів Георгій Сергєєв. Чим ближче кінець року, тим дорожче логістика. Така ситуація, за його словами, типова для останніх років і зачіпає більшість компаній, які експортують товари автотранспортом. 

Якщо на початку року, коли дозволи є в наявності, частка логістики у структурі перевезення міді та кабелю становить приблизно 3%, то до кінця року, коли дозволів стає все менше, вона збільшується до 4,5% за ціни продукції $10 000/т, говорить Сергєєв. 

Дефіцит підігрівається нарощуванням товарообігу з ЄС, який, за даними Мінінфраструктури, зріс з 2016 до 2021 року на 45%. Найєм говорить, що кількість дозволів щорічно зменшувалася на 1%, а кількість українських перевізників збільшилась на 25%. У результаті, наприклад, дефіцит румунських дозволів становить 25% від необхідного, а польські взагалі закінчуються приблизно у жовтні — листопаді.

Раніше купити дефіцитну перепустку можна було на чорному ринку. “За офіційної вартості дозволу 49 грн неофіційно за них треба було віддати $300—500”, — розповідає власник транспортної компанії “Хортицькі лінії” Ігор Кірпа. 

Покращила ситуацію запроваджена Мінінфраструктури у 2021 році електронна система видачі. “Корупція зникла, проте лишився дефіцит”, — говорить Кірпа. Наприклад, наприкінці 2021 року був великий попит на польські дозволи.

Життя налагоджується 

Німецько-українська торгово-промислова палата оцінює щорічну втрачену вигоду бізнесу через брак дозволів у 2019—2021 роках у $300—500 млн. При цьому збитків зазнавали не лише експортери, а й імпортери. Наприклад, у сотні тисяч євро оцінює збитки від проблем з транспортними дозволами генеральний директор постачальника вікон Rehau Ukraine Федір Омелінський.

Якщо б не вдалося домовитись з Єврокомісією, цього року ліміт дозволів мав би вичерпатись вже у вересні, прогнозує Сергєєв. Найєм говорить про вересень — жовтень. Це повязано зі збільшенням обсягів перевезень автотранспортом, який став одним із основних каналів українського експорту після блокування українських портів.

 

 

 

 

За три останні місяці обсяг товарообігу з ЄС автомобільним транспортом зріс у декілька разів, говорить Найєм. Лише палива автомобільним транспортом було імпортовано у 15 разів більше, ніж у довоєнні часи, додає він. Експорт аграрної продукції автотранспортом з березня по травень зріс майже в десять разів, до 212 089 т, за даними Мінагрополітики.

Зараз на автотранспорт припадає 10—15% українського експорту, розповідав Forbes голова правління “Укрзалізниці” Олександр Камишін. Із його розрахунків виходить, що в квітні автотранспортом було експортовано приблизно 1,1 млн т вантажів. Загалом за останні пять років обсяг вантажоперевезень автомобільним транспортом збільшився майже на 42%, говорить Найєм.

Ціни підуть вниз

За рік вартість перевезення однієї тонни вантажу з України до Німеччини зросла приблизно вчетверо, до €400, порахував власник транспортно-експедиційної компанії “МГ-Транс” Степан Гладишев. “Якщо на початку цього року вартість перевезення вантажу однією фурою до Таллінна становила €1100—1200, то зараз ціна зросла втричі, до €3300—3700”, — говорить директор з логістики компанії “Київгума” Антон Кравець.

Окрім лімітів на дозволи на ціни тиснуть дефіцит вантажівок, пального та водіїв. Україна втратила під час війни 4% парку, або понад 2000 фур, порахував президент Асоціації міжнародних автомобільних перевізників України Леонід Костюченко. Лише з Маріуполя не змогли виїхати приблизно 700 фур 13 автопідприємств. Ще близько 10% працюють на потреби армії. 

Вартість перевезення збільшується через нестачу та стрімке подорожчання палива, а також через брак кваліфікованих водіїв, каже Кравець. За січень — травень 2022 року середня ціна дизпалива на АЗС зросла на 89,7%, до 55,33 грн/л, свідчать дані “НафтоРинку”.

Зростання ринку приваблює нових гравців. У квітні — червні 2022 року до Мінінфраструктури надійшло 4000 заявок на отримання ліцензії на міжнародні перевезення, з яких задоволено 75%, говорить Найєм. Минулого року їх було всемеро менше — 607 (задоволено 65% заявок). 

Зростання конкуренції та скасування транзитних дозволів спричинить зниження цін на перевезення до ЄС удвічі, розраховує Кравець.

Що таке транзитний дозвіл

Транзитний дозвіл дає право безперешкодно перетинати країни ЄС на шляху до замовника. Наприклад, якщо вантаж направляється в Німеччину, потрібен дозвіл на транзит через Польщу. Тепер буде достатньо мати дозвіл на перевезення від країни — одержувача вантажу.

Транспортна блокада України

До війни Україна експортувала понад 70% товарів морем. 2021 року через порти було експортовано 160 млн т вантажів на $47 млрд із загального експорту в $68 млрд. Решта товарів експортувались залізницею, автомобільним транспортом і літаками. Через залізницю йшли крихти, всього 11%. Зараз майже всі порти припинили роботу. Блокування морів екстрадувало з портів Одеси та Миколаєва найпопулярніший український експорт — зерно та метали. Україна втрачає $170 млн щодня через заблоковані порти, каже прем’єр-міністр України Денис Шмигаль.

Дмитро УЛЯНИЦЬКИЙ

Додати коментар

Користувач:
email:





Stocks rise and they fall
Investors gain and lose it all
Fortunes made and gone

- Fin.Org.UA

Новини

09:30 - Платники єдиного податку (крім І групи) зобов’язані у разі здійснення розрахунків застосовувати РРО/ПРРО
09:29 - До уваги платників!
09:28 - Особливості декларування податку на прибуток підприємств банками у разі Отримання у звітному періоді збитків
09:19 - ПФУ: Фінансування пенсій за березень завершено
09:18 - Порядок заповнення заяви про повернення суми бюджетного відшкодування
09:15 - Чи може платник податків отримати відповідь в Контакт-центрі ДПС на запитання щодо конкретної ситуації, яка стосується виключно даного платника податків в частині податкового законодавства та єдиного внеску?
09:15 - Оперативна інформація щодо наслідків ведення бойових дій російською федерацією та роботи піротехнічних підрозділів ДСНС України
09:07 - Податковий календар на 29 березня 2024 року
09:06 - Понад 5,8 млрд грн спрямували до загального фонду держбюджету платники Дніпропетровщини
09:05 - Працюємо разом на ефективний результат
09:00 - Податківці Дніпропетровщини продовжують комунікувати з ТОП-асоціаціями та бізнесом
08:57 - Безкоштовні кваліфіковані сертифікати відкритих ключів від ДПС у січні – лютому отримали 179,6 тис. користувачів
08:35 - Питання підвищення тарифів на електроенергію наразі не розглядається, – Герман Галущенко
08:35 - EUR/USD. Сильный уровень сопротивления 1.0826 в центре внимания форекс трейдеров...
08:30 - Як оскаржити рішення МСЕК
08:10 - Питання підвищення тарифів на електроенергію наразі не розглядається – Герман Галущенко
08:00 - Зміна лідера. "Нафтогаз" втратив статус найбільшої компанії країни, поступившись місцем "АТБ-маркету"
07:35 - Фінансовий астрологічний прогноз на 28.03.2024
23:00 - Новини від Міністерства енергетики України
21:03 - Національному музею історії України передали унікальну плиту доби Русі, врятовану від нелегального продажу
21:00 - Новини 27 березня: будівництво водогону до Миколаєва, збитки довкіллю від атаки московія на ДніпроГЕС
20:45 - Hyundai за три роки інвестує $50 мільярдів у виробництво в Південній Кореї
20:45 - США працюють із країнами G7, щоб посилити обмеження для продажу російської нафти – Держдеп
20:25 - Посли ЄС домовились про компроміс в умовах торгівлі з Україною
20:19 - 28-29 березня Дмитро Кулеба відвідає Індію
20:07 - Список сумнівних інвестпроєктів поповнили ще 12 кейсів
20:03 - На будівництві Палацу спорту в Тернополі розікрали 25 мільйонів 
19:44 - Три ключові тенденції ринку нерухомості України в 2024 році
19:37 - Фонд підтримки енергетики має €40 мільйонів на відновлення енергоінфраструктури Харківщини – Міненерго
19:33 - Успіх стратегічних комунікацій – ключове для того, аби світ розумів та підтримував Україну, – Ростислав Карандєєв


Більше новин

ВалютаКурс
Австралійський долар25.5684
Канадський долар28.8383
Юань Женьміньбі5.4275
Чеська крона1.676
Данська крона5.6909
Гонконгівський долар5.0143
Форинт0.10739
Індійська рупія0.47047
Рупія0.0024729
Новий ізраїльський шекель10.7184
Єна0.25935
Теньге0.087203
Вона0.029084
Мексиканське песо2.3648
Молдовський лей2.2208
Новозеландський долар23.5207
Норвезька крона3.6331
московський рубль0.42512
Сінгапурський долар29.0982
Ренд2.0728
Шведська крона3.6884
Швейцарський франк43.2662
Єгипетський фунт0.8298
Фунт стерлінгів49.5049
Долар США39.2273
Білоруський рубль14.2583
Азербайджанський манат23.079
Румунський лей8.5371
Турецька ліра1.2156
СПЗ (спеціальні права запозичення)52.0016
Болгарський лев21.7001
Євро42.442
Злотий9.8329
Алжирський динар0.28321
Така0.3459
Вірменський драм0.094144
Домініканське песо0.65004
Іранський ріал0.00090593
Іракський динар0.029045
Сом0.42551
Ліванський фунт0.000425
Лівійський динар7.8762
Малайзійський ринггіт8.022
Марокканський дирхам3.7715
Пакистанська рупія0.13675
Саудівський ріял10.1456
Донг0.0015437
Бат1.05901
Дирхам ОАЕ10.3594
Туніський динар12.1956
Узбецький сум0.0030447
Новий тайванський долар1.20401
Туркменський новий манат10.8712
Сербський динар0.3516
Сомоні3.4733
Ларі14.3241
Бразильський реал7.6217
Золото85790.11
Срібло960.14
Платина34973.49
Паладій38086.57

Курси валют, встановлені НБУ на 28.03.2024

ТікерOpenMaxMinCloseVolume
1872071075.071075.071075.071075.07290268.90
2041501004.31004.31004.31004.335150.50
2262861032.051032.051032.051032.051204402.35
2288111122.081122.081122.081122.08224416.00
CRSR061001.481002.31001.481002.2250112.96

Дані за 27.03.2024