Україна запроваджує транспортний безвіз з ЄС

30.06.2022 09:10 | Укррудпром

Forbes-Україна, 29 червня 2022. Опубликовано 08:20 30 июня 2022 года Це врятує від колапсу на кордоні і зекономить бізнесу сотні мільйонів доларів. Як він працює?

З липня українські транспортні компанії зможуть вільно пересуватися країнами ЄС. Що буде з цінами на перевезення і як це допоможе українському експорту

29 червня Україна підписала з ЄС угоду про “транспортний безвіз”. Вперше ця стаття була опублікована 21 червня. Нагадуємо, які проблеми вирішить підписання цієї угоди та які наслідкі від неї для української економіки.

Україна погодила остаточну редакцію Спеціальної Угоди про лібералізацію автомобільних перевезень з Єврокомісією. Документ буде підписаний до кінця червня, написав у своєму Telegram заступник міністра інфраструктури Мустафа Найєм. За його словами, делегація на чолі з міністром інфраструктури вирушить для цього до Брюсселя або Ліона. Угода має набути чинності з дня підписання.

“Українські перевізники чекали цього рішення майже п’ять років, — говорить Найєм. Для них підписання цієї угоди матиме таке саме значення, як скасування віз з країнами ЄС”.

Щороку через дефіцит дозволів на транзитні перевезення до ЄС частка логістичних витрат у собівартості виробників труб збільшується на 15—30%, — каже комерційний директор Запорізького заводу кольорових металів Георгій Сергєєв. Чим ближче кінець року, тим дорожче логістика. Така ситуація, за його словами, типова для останніх років і зачіпає більшість компаній, які експортують товари автотранспортом. 

Якщо на початку року, коли дозволи є в наявності, частка логістики у структурі перевезення міді та кабелю становить приблизно 3%, то до кінця року, коли дозволів стає все менше, вона збільшується до 4,5% за ціни продукції $10 000/т, говорить Сергєєв. 

Дефіцит підігрівається нарощуванням товарообігу з ЄС, який, за даними Мінінфраструктури, зріс з 2016 до 2021 року на 45%. Найєм говорить, що кількість дозволів щорічно зменшувалася на 1%, а кількість українських перевізників збільшилась на 25%. У результаті, наприклад, дефіцит румунських дозволів становить 25% від необхідного, а польські взагалі закінчуються приблизно у жовтні — листопаді.

Раніше купити дефіцитну перепустку можна було на чорному ринку. “За офіційної вартості дозволу 49 грн неофіційно за них треба було віддати $300—500”, — розповідає власник транспортної компанії “Хортицькі лінії” Ігор Кірпа. 

Покращила ситуацію запроваджена Мінінфраструктури у 2021 році електронна система видачі. “Корупція зникла, проте лишився дефіцит”, — говорить Кірпа. Наприклад, наприкінці 2021 року був великий попит на польські дозволи.

Життя налагоджується 

Німецько-українська торгово-промислова палата оцінює щорічну втрачену вигоду бізнесу через брак дозволів у 2019—2021 роках у $300—500 млн. При цьому збитків зазнавали не лише експортери, а й імпортери. Наприклад, у сотні тисяч євро оцінює збитки від проблем з транспортними дозволами генеральний директор постачальника вікон Rehau Ukraine Федір Омелінський.

Якщо б не вдалося домовитись з Єврокомісією, цього року ліміт дозволів мав би вичерпатись вже у вересні, прогнозує Сергєєв. Найєм говорить про вересень — жовтень. Це повязано зі збільшенням обсягів перевезень автотранспортом, який став одним із основних каналів українського експорту після блокування українських портів.

 

 

 

 

За три останні місяці обсяг товарообігу з ЄС автомобільним транспортом зріс у декілька разів, говорить Найєм. Лише палива автомобільним транспортом було імпортовано у 15 разів більше, ніж у довоєнні часи, додає він. Експорт аграрної продукції автотранспортом з березня по травень зріс майже в десять разів, до 212 089 т, за даними Мінагрополітики.

Зараз на автотранспорт припадає 10—15% українського експорту, розповідав Forbes голова правління “Укрзалізниці” Олександр Камишін. Із його розрахунків виходить, що в квітні автотранспортом було експортовано приблизно 1,1 млн т вантажів. Загалом за останні пять років обсяг вантажоперевезень автомобільним транспортом збільшився майже на 42%, говорить Найєм.

Ціни підуть вниз

За рік вартість перевезення однієї тонни вантажу з України до Німеччини зросла приблизно вчетверо, до €400, порахував власник транспортно-експедиційної компанії “МГ-Транс” Степан Гладишев. “Якщо на початку цього року вартість перевезення вантажу однією фурою до Таллінна становила €1100—1200, то зараз ціна зросла втричі, до €3300—3700”, — говорить директор з логістики компанії “Київгума” Антон Кравець.

Окрім лімітів на дозволи на ціни тиснуть дефіцит вантажівок, пального та водіїв. Україна втратила під час війни 4% парку, або понад 2000 фур, порахував президент Асоціації міжнародних автомобільних перевізників України Леонід Костюченко. Лише з Маріуполя не змогли виїхати приблизно 700 фур 13 автопідприємств. Ще близько 10% працюють на потреби армії. 

Вартість перевезення збільшується через нестачу та стрімке подорожчання палива, а також через брак кваліфікованих водіїв, каже Кравець. За січень — травень 2022 року середня ціна дизпалива на АЗС зросла на 89,7%, до 55,33 грн/л, свідчать дані “НафтоРинку”.

Зростання ринку приваблює нових гравців. У квітні — червні 2022 року до Мінінфраструктури надійшло 4000 заявок на отримання ліцензії на міжнародні перевезення, з яких задоволено 75%, говорить Найєм. Минулого року їх було всемеро менше — 607 (задоволено 65% заявок). 

Зростання конкуренції та скасування транзитних дозволів спричинить зниження цін на перевезення до ЄС удвічі, розраховує Кравець.

Що таке транзитний дозвіл

Транзитний дозвіл дає право безперешкодно перетинати країни ЄС на шляху до замовника. Наприклад, якщо вантаж направляється в Німеччину, потрібен дозвіл на транзит через Польщу. Тепер буде достатньо мати дозвіл на перевезення від країни — одержувача вантажу.

Транспортна блокада України

До війни Україна експортувала понад 70% товарів морем. 2021 року через порти було експортовано 160 млн т вантажів на $47 млрд із загального експорту в $68 млрд. Решта товарів експортувались залізницею, автомобільним транспортом і літаками. Через залізницю йшли крихти, всього 11%. Зараз майже всі порти припинили роботу. Блокування морів екстрадувало з портів Одеси та Миколаєва найпопулярніший український експорт — зерно та метали. Україна втрачає $170 млн щодня через заблоковані порти, каже прем’єр-міністр України Денис Шмигаль.

Дмитро УЛЯНИЦЬКИЙ

Додати коментар

Користувач:
email:





The market is fierce
Fickle as the wind it blows
Fortune comes and goes

- Fin.Org.UA

Новини

14:40 - ВІДДІЛ КОМУНІКАЦІЙ З ГРОМАДСЬКІСТЮ УПРАВЛІННЯ ІНФОРМАЦІЙНОЇ ВЗАЄМОДІЇ ГУ ДПС У ДНІПРОПЕТРОВСЬКІЙ ОБЛАСТІ (ТЕРИТОРІЯ ОБСЛУГОВУВАННЯ - МІСТО ДНІПРО) ІНФОРМУЄ!
14:16 - Одеський виробник автоцистерн повідомив про пошкодження заводу в результаті атаки московія
14:05 - Необгрунтовані активи: з екскерівника податкової стягнуть п’ять мільйонів гривень
13:55 - Держава профінансує два індустріальні парки на 81 мільйон
13:46 - В уряді обговорюють два сценарії відкриття лотерейного ринку
13:35 - Українські акції на біржах у Європі підскочили на тлі переговорів про мирний план
13:15 - "Укрзалізниця" отримає австрійські рейки, які дозволять пришвидшити рух поїздів
13:00 - Чорна п’ятниця 2025: як купувати зручно й вигідно
12:55 - ЄС надасть 2 млрд євро на відновлювальну енергетику в Африці
12:50 - Леся Карнаух: Завдяки автоматизації ефективність стягнення податкового боргу зросла удвічі
12:43 - Леся Карнаух: За 10 місяців більше половини загальних надходжень зведеного бюджету забезпечили 4 сектори економіки
12:40 - В Україні ІТ-фопи все частіше закриваються: за рік втрати в галузі зросли втричі
12:15 - Мінфін розповів про борги малого бізнеса перед банками
12:05 - Двом кредитним спілкам відкликано ліцензії та виключено з Державного реєстру фінансових установ
11:59 - Видобуток біткоїнів у Китаї відновлюється, незважаючи на заборону 2021 року
11:45 - Податкова розповіла про найбільших платників транспортного податку
11:30 - В Україні стартували виплати тисячі гривень в межах "Зимової підтримки"
11:00 - Ще більша знижка: в Індії знову готові купувати російську нафту
10:35 - московія атакувала енергооб'єкти в чотирьох областях: найскладніша ситуація на Дніпропетровщині
10:20 - Ситуація в енергосистемі на 24 листопада
10:04 - Нафта відреагувала на "28-пунктовий план" щодо завершення війни проти України
09:42 - московіяни знову атакували портову інфраструктуру на Одещині
09:30 - За місяць українці купили майже 10 тисяч вживаних авто з-за кордону віком до 5 років: популярні моделі
09:30 - Економіка Львівської області у 2024-2025 роках: аналіз динаміки, структури та перспектив розвитку
09:00 - Птахи "Мадяра" вразили хімзавод і підстанцію в окупованому Криму
08:30 - Навіщо нам прифронтова медицина
08:00 - Гра почалась: влада перезапускає ринок лотерей
18:37 - 24 листопада більше вимикатимуть світло
18:00 - Meta приховувала докази шкоди соцмереж
16:53 - Інвестори очікують турбулентності в грудні на тлі побоювання щодо "бульбашки ШІ"


Більше новин

ВалютаКурс
Алжирський динар0.32349
Австралійський долар27.237
Така0.34536
Канадський долар29.998
Юань Женьміньбі5.9442
Чеська крона2.0107
Данська крона6.5213
Гонконгівський долар5.4299
Форинт0.126997
Індійська рупія0.47247
Рупія0.0025298
Новий ізраїльський шекель12.884
Єна0.26956
Теньге0.081174
Вона0.028676
Ліванський фунт0.000472
Малайзійський ринггіт10.1908
Мексиканське песо2.2932
Молдовський лей2.4797
Новозеландський долар23.6696
Норвезька крона4.1294
Саудівський ріял11.2698
Сінгапурський долар32.3193
Донг0.0016029
Ренд2.4367
Шведська крона4.4166
Швейцарський франк52.4342
Бат1.30281
Дирхам ОАЕ11.5079
Туніський динар14.2973
Єгипетський фунт0.8909
Фунт стерлінгів55.3024
Долар США42.2672
Сербський динар0.4152
Азербайджанський манат24.8601
Румунський лей9.5694
Турецька ліра0.9958
СПЗ (спеціальні права запозичення)57.274
Болгарський лев24.8967
Євро48.7045
Ларі15.6337
Злотий11.4704
Золото171797.57
Срібло2091.31
Платина64141.74
Паладій58130.08

Курси валют, встановлені НБУ на 24.11.2025