Україна запроваджує транспортний безвіз з ЄС

30.06 09:10 | Укррудпром

Forbes-Україна, 29 червня 2022. Опубликовано 08:20 30 июня 2022 года Це врятує від колапсу на кордоні і зекономить бізнесу сотні мільйонів доларів. Як він працює?

З липня українські транспортні компанії зможуть вільно пересуватися країнами ЄС. Що буде з цінами на перевезення і як це допоможе українському експорту

29 червня Україна підписала з ЄС угоду про “транспортний безвіз”. Вперше ця стаття була опублікована 21 червня. Нагадуємо, які проблеми вирішить підписання цієї угоди та які наслідкі від неї для української економіки.

Україна погодила остаточну редакцію Спеціальної Угоди про лібералізацію автомобільних перевезень з Єврокомісією. Документ буде підписаний до кінця червня, написав у своєму Telegram заступник міністра інфраструктури Мустафа Найєм. За його словами, делегація на чолі з міністром інфраструктури вирушить для цього до Брюсселя або Ліона. Угода має набути чинності з дня підписання.

“Українські перевізники чекали цього рішення майже п’ять років, — говорить Найєм. Для них підписання цієї угоди матиме таке саме значення, як скасування віз з країнами ЄС”.

Щороку через дефіцит дозволів на транзитні перевезення до ЄС частка логістичних витрат у собівартості виробників труб збільшується на 15—30%, — каже комерційний директор Запорізького заводу кольорових металів Георгій Сергєєв. Чим ближче кінець року, тим дорожче логістика. Така ситуація, за його словами, типова для останніх років і зачіпає більшість компаній, які експортують товари автотранспортом. 

Якщо на початку року, коли дозволи є в наявності, частка логістики у структурі перевезення міді та кабелю становить приблизно 3%, то до кінця року, коли дозволів стає все менше, вона збільшується до 4,5% за ціни продукції $10 000/т, говорить Сергєєв. 

Дефіцит підігрівається нарощуванням товарообігу з ЄС, який, за даними Мінінфраструктури, зріс з 2016 до 2021 року на 45%. Найєм говорить, що кількість дозволів щорічно зменшувалася на 1%, а кількість українських перевізників збільшилась на 25%. У результаті, наприклад, дефіцит румунських дозволів становить 25% від необхідного, а польські взагалі закінчуються приблизно у жовтні — листопаді.

Раніше купити дефіцитну перепустку можна було на чорному ринку. “За офіційної вартості дозволу 49 грн неофіційно за них треба було віддати $300—500”, — розповідає власник транспортної компанії “Хортицькі лінії” Ігор Кірпа. 

Покращила ситуацію запроваджена Мінінфраструктури у 2021 році електронна система видачі. “Корупція зникла, проте лишився дефіцит”, — говорить Кірпа. Наприклад, наприкінці 2021 року був великий попит на польські дозволи.

Життя налагоджується 

Німецько-українська торгово-промислова палата оцінює щорічну втрачену вигоду бізнесу через брак дозволів у 2019—2021 роках у $300—500 млн. При цьому збитків зазнавали не лише експортери, а й імпортери. Наприклад, у сотні тисяч євро оцінює збитки від проблем з транспортними дозволами генеральний директор постачальника вікон Rehau Ukraine Федір Омелінський.

Якщо б не вдалося домовитись з Єврокомісією, цього року ліміт дозволів мав би вичерпатись вже у вересні, прогнозує Сергєєв. Найєм говорить про вересень — жовтень. Це повязано зі збільшенням обсягів перевезень автотранспортом, який став одним із основних каналів українського експорту після блокування українських портів.

 

 

 

 

За три останні місяці обсяг товарообігу з ЄС автомобільним транспортом зріс у декілька разів, говорить Найєм. Лише палива автомобільним транспортом було імпортовано у 15 разів більше, ніж у довоєнні часи, додає він. Експорт аграрної продукції автотранспортом з березня по травень зріс майже в десять разів, до 212 089 т, за даними Мінагрополітики.

Зараз на автотранспорт припадає 10—15% українського експорту, розповідав Forbes голова правління “Укрзалізниці” Олександр Камишін. Із його розрахунків виходить, що в квітні автотранспортом було експортовано приблизно 1,1 млн т вантажів. Загалом за останні пять років обсяг вантажоперевезень автомобільним транспортом збільшився майже на 42%, говорить Найєм.

Ціни підуть вниз

За рік вартість перевезення однієї тонни вантажу з України до Німеччини зросла приблизно вчетверо, до €400, порахував власник транспортно-експедиційної компанії “МГ-Транс” Степан Гладишев. “Якщо на початку цього року вартість перевезення вантажу однією фурою до Таллінна становила €1100—1200, то зараз ціна зросла втричі, до €3300—3700”, — говорить директор з логістики компанії “Київгума” Антон Кравець.

Окрім лімітів на дозволи на ціни тиснуть дефіцит вантажівок, пального та водіїв. Україна втратила під час війни 4% парку, або понад 2000 фур, порахував президент Асоціації міжнародних автомобільних перевізників України Леонід Костюченко. Лише з Маріуполя не змогли виїхати приблизно 700 фур 13 автопідприємств. Ще близько 10% працюють на потреби армії. 

Вартість перевезення збільшується через нестачу та стрімке подорожчання палива, а також через брак кваліфікованих водіїв, каже Кравець. За січень — травень 2022 року середня ціна дизпалива на АЗС зросла на 89,7%, до 55,33 грн/л, свідчать дані “НафтоРинку”.

Зростання ринку приваблює нових гравців. У квітні — червні 2022 року до Мінінфраструктури надійшло 4000 заявок на отримання ліцензії на міжнародні перевезення, з яких задоволено 75%, говорить Найєм. Минулого року їх було всемеро менше — 607 (задоволено 65% заявок). 

Зростання конкуренції та скасування транзитних дозволів спричинить зниження цін на перевезення до ЄС удвічі, розраховує Кравець.

Що таке транзитний дозвіл

Транзитний дозвіл дає право безперешкодно перетинати країни ЄС на шляху до замовника. Наприклад, якщо вантаж направляється в Німеччину, потрібен дозвіл на транзит через Польщу. Тепер буде достатньо мати дозвіл на перевезення від країни — одержувача вантажу.

Транспортна блокада України

До війни Україна експортувала понад 70% товарів морем. 2021 року через порти було експортовано 160 млн т вантажів на $47 млрд із загального експорту в $68 млрд. Решта товарів експортувались залізницею, автомобільним транспортом і літаками. Через залізницю йшли крихти, всього 11%. Зараз майже всі порти припинили роботу. Блокування морів екстрадувало з портів Одеси та Миколаєва найпопулярніший український експорт — зерно та метали. Україна втрачає $170 млн щодня через заблоковані порти, каже прем’єр-міністр України Денис Шмигаль.

Дмитро УЛЯНИЦЬКИЙ

Добавить комментарий

Автор:

Введите Код, указанный на рисунке
 




Новини

09:20 - Для переселенцев построят жилье в 16 областях Украины — по 2 тыс квартир в каждом регионе
09:20 - Подія дня: росія тероризує світ ядерною небезпекою через Запорізьку АЕС
09:20 - Повреждения Каховской ГЭС могут отразиться на работе Запорожской АЭС
08:40 - Оперативна інформація Генерального Штабу Збройних Сил України станом 6:00 14.08.2022 щодо російського вторгнення
08:25 - Чи буде Північна Корея воювати на боці росії проти України?
08:25 - В “Приват24” появились 4 новые услуги для пользователей
07:35 - Економіка рф нарешті похитнулася
22:10 - Мінреінтеграції посприяло відправленню на оздоровлення 84 постраждалих від війни дітей
20:05 - Оперативна інформація станом на 18:00 13.08.2022 щодо російського вторгнення
17:55 - У місті-герої Ірпінь відкрили тимчасове модульне містечко
17:55 - Вадим Гутцайт: ВАДА підтвердила повну відповідність нового антидопінгового законодавства України Всесвітньому антидопінговому кодексу
17:50 - “Пацанский капитализм”. Почему санкции не смогут разрушить “путинскую” экономику
15:50 - МОЗ та Єврокомісія евакуювали групу українців на лікування до клінік Данії
14:30 - Портфельне страхування передекспортного фінансування від ЕКА вже підтримало експорту на 188 мільйона гривень
13:30 - НБУ продал на межбанке еще полмиллиарда долларов из резервов
12:40 - СБУ заявила о закрытии в Украине компании “Газпрома” и конфисковала нефтепродукты в пользу ВСУ
12:40 - Налог на импорт принесет в бюджет дополнительно 15-18 млрд гривен в месяц
11:50 - S&P и Fitch снизили рейтинг Украины в иностранной валюте
11:40 - Загальні бойові втрати противника з 24.02 по 13.08
11:40 - Портфельне страхування передекспортного фінансування від ЕКА вже підтримало експорту на 188 мільйона гривень
11:40 - Держприкордонслужба інформує про ситуацію у пунктах пропуску на західному кордоні
10:55 - Глава Минфина рассказал о конфликте с НБУ из-за выплат солдатам
10:55 - Что такое Украина?
10:55 - Китай отказался от российской железной руды: поставки рухнули на 40%
10:55 - НБУ предупредил 10 крупнейших игроков рынка наличной валюты о продлении усиленного надзора
10:00 - “Пацанский капитализм”. Почему санкции не смогут разрушить “путинскую” экономику
10:00 - Средняя стоимость аренды жилья в Киеве снизилась на 38%
09:30 - Оперативна інформація станом на 06:00 13.08.2022 щодо російського вторгнення
09:05 - НБУ временно забрал лицензии у 3 страховых компаний
09:05 - Станет ли Казахстан следующим после Украины?


Більше новин

ВалютаКурс
Австралійський долар25.918
Канадський долар28.6027
Юань Женьміньбі5.4238
Куна5.0034
Чеська крона1.542
Данська крона5.0535
Гонконгівський долар4.6669
Форинт0.095842
Індійська рупія0.45912
Рупія0.0024927
Новий ізраїльський шекель11.2758
Єна0.27331
Теньге0.076636
Вона0.028079
Мексиканське песо1.8351
Молдовський лей1.8971
Новозеландський долар23.5063
Норвезька крона3.83
Російський рубль0.59736
Сінгапурський долар26.6574
Ренд2.2487
Шведська крона3.597
Швейцарський франк38.8037
Єгипетський фунт1.9094
Фунт стерлінгів44.3669
Долар США36.5686
Білоруський рубль13.2919
Азербайджанський манат21.5706
Румунський лей7.6852
Турецька ліра2.0359
СПЗ (спеціальні права запозичення)48.4206
Болгарський лев19.2234
Євро37.5943
Злотий8.039
Алжирський динар0.25091
Така0.38615
Вірменський драм0.089693
Домініканське песо0.67246
Іранський ріал0.00087068
Іракський динар0.025047
Сом0.43966
Ліванський фунт0.024258
Лівійський динар7.5137
Малайзійський ринггіт8.2162
Марокканський дирхам3.5527
Пакистанська рупія0.15316
Саудівський ріял9.7363
Донг0.0015659
Бат1.00882
Дирхам ОАЕ9.9558
Туніський динар11.6305
Узбецький сум0.0033511
Новий тайванський долар1.22234
Туркменський новий манат10.4482
Сербський динар0.31815
Сомоні3.562
Ларі13.2615
Бразильський реал7.056
Золото65315.91
Срібло742.94
Платина34791
Паладій82092.85

Курси валют, встановлені НБУ на: 15.08.2022

ТікерOpenMaxMinCloseVolume
225668940.3940.3940.3940.35641.80
225791978.57978.57978.57978.5717614.26
2262601061.241061.241061.241061.2468980.60
BAVL0.330.330.330.3316500.00
KER13126013126014171.00
MHPC19519519519513650.00
UNAF2402402402404800.00
VERES169.43169.43169.43169.4314062.69

Дані за 12.08.2022