Україна запроваджує транспортний безвіз з ЄС

30.06.2022 09:10 | Укррудпром

Forbes-Україна, 29 червня 2022. Опубликовано 08:20 30 июня 2022 года Це врятує від колапсу на кордоні і зекономить бізнесу сотні мільйонів доларів. Як він працює?

З липня українські транспортні компанії зможуть вільно пересуватися країнами ЄС. Що буде з цінами на перевезення і як це допоможе українському експорту

29 червня Україна підписала з ЄС угоду про “транспортний безвіз”. Вперше ця стаття була опублікована 21 червня. Нагадуємо, які проблеми вирішить підписання цієї угоди та які наслідкі від неї для української економіки.

Україна погодила остаточну редакцію Спеціальної Угоди про лібералізацію автомобільних перевезень з Єврокомісією. Документ буде підписаний до кінця червня, написав у своєму Telegram заступник міністра інфраструктури Мустафа Найєм. За його словами, делегація на чолі з міністром інфраструктури вирушить для цього до Брюсселя або Ліона. Угода має набути чинності з дня підписання.

“Українські перевізники чекали цього рішення майже п’ять років, — говорить Найєм. Для них підписання цієї угоди матиме таке саме значення, як скасування віз з країнами ЄС”.

Щороку через дефіцит дозволів на транзитні перевезення до ЄС частка логістичних витрат у собівартості виробників труб збільшується на 15—30%, — каже комерційний директор Запорізького заводу кольорових металів Георгій Сергєєв. Чим ближче кінець року, тим дорожче логістика. Така ситуація, за його словами, типова для останніх років і зачіпає більшість компаній, які експортують товари автотранспортом. 

Якщо на початку року, коли дозволи є в наявності, частка логістики у структурі перевезення міді та кабелю становить приблизно 3%, то до кінця року, коли дозволів стає все менше, вона збільшується до 4,5% за ціни продукції $10 000/т, говорить Сергєєв. 

Дефіцит підігрівається нарощуванням товарообігу з ЄС, який, за даними Мінінфраструктури, зріс з 2016 до 2021 року на 45%. Найєм говорить, що кількість дозволів щорічно зменшувалася на 1%, а кількість українських перевізників збільшилась на 25%. У результаті, наприклад, дефіцит румунських дозволів становить 25% від необхідного, а польські взагалі закінчуються приблизно у жовтні — листопаді.

Раніше купити дефіцитну перепустку можна було на чорному ринку. “За офіційної вартості дозволу 49 грн неофіційно за них треба було віддати $300—500”, — розповідає власник транспортної компанії “Хортицькі лінії” Ігор Кірпа. 

Покращила ситуацію запроваджена Мінінфраструктури у 2021 році електронна система видачі. “Корупція зникла, проте лишився дефіцит”, — говорить Кірпа. Наприклад, наприкінці 2021 року був великий попит на польські дозволи.

Життя налагоджується 

Німецько-українська торгово-промислова палата оцінює щорічну втрачену вигоду бізнесу через брак дозволів у 2019—2021 роках у $300—500 млн. При цьому збитків зазнавали не лише експортери, а й імпортери. Наприклад, у сотні тисяч євро оцінює збитки від проблем з транспортними дозволами генеральний директор постачальника вікон Rehau Ukraine Федір Омелінський.

Якщо б не вдалося домовитись з Єврокомісією, цього року ліміт дозволів мав би вичерпатись вже у вересні, прогнозує Сергєєв. Найєм говорить про вересень — жовтень. Це повязано зі збільшенням обсягів перевезень автотранспортом, який став одним із основних каналів українського експорту після блокування українських портів.

 

 

 

 

За три останні місяці обсяг товарообігу з ЄС автомобільним транспортом зріс у декілька разів, говорить Найєм. Лише палива автомобільним транспортом було імпортовано у 15 разів більше, ніж у довоєнні часи, додає він. Експорт аграрної продукції автотранспортом з березня по травень зріс майже в десять разів, до 212 089 т, за даними Мінагрополітики.

Зараз на автотранспорт припадає 10—15% українського експорту, розповідав Forbes голова правління “Укрзалізниці” Олександр Камишін. Із його розрахунків виходить, що в квітні автотранспортом було експортовано приблизно 1,1 млн т вантажів. Загалом за останні пять років обсяг вантажоперевезень автомобільним транспортом збільшився майже на 42%, говорить Найєм.

Ціни підуть вниз

За рік вартість перевезення однієї тонни вантажу з України до Німеччини зросла приблизно вчетверо, до €400, порахував власник транспортно-експедиційної компанії “МГ-Транс” Степан Гладишев. “Якщо на початку цього року вартість перевезення вантажу однією фурою до Таллінна становила €1100—1200, то зараз ціна зросла втричі, до €3300—3700”, — говорить директор з логістики компанії “Київгума” Антон Кравець.

Окрім лімітів на дозволи на ціни тиснуть дефіцит вантажівок, пального та водіїв. Україна втратила під час війни 4% парку, або понад 2000 фур, порахував президент Асоціації міжнародних автомобільних перевізників України Леонід Костюченко. Лише з Маріуполя не змогли виїхати приблизно 700 фур 13 автопідприємств. Ще близько 10% працюють на потреби армії. 

Вартість перевезення збільшується через нестачу та стрімке подорожчання палива, а також через брак кваліфікованих водіїв, каже Кравець. За січень — травень 2022 року середня ціна дизпалива на АЗС зросла на 89,7%, до 55,33 грн/л, свідчать дані “НафтоРинку”.

Зростання ринку приваблює нових гравців. У квітні — червні 2022 року до Мінінфраструктури надійшло 4000 заявок на отримання ліцензії на міжнародні перевезення, з яких задоволено 75%, говорить Найєм. Минулого року їх було всемеро менше — 607 (задоволено 65% заявок). 

Зростання конкуренції та скасування транзитних дозволів спричинить зниження цін на перевезення до ЄС удвічі, розраховує Кравець.

Що таке транзитний дозвіл

Транзитний дозвіл дає право безперешкодно перетинати країни ЄС на шляху до замовника. Наприклад, якщо вантаж направляється в Німеччину, потрібен дозвіл на транзит через Польщу. Тепер буде достатньо мати дозвіл на перевезення від країни — одержувача вантажу.

Транспортна блокада України

До війни Україна експортувала понад 70% товарів морем. 2021 року через порти було експортовано 160 млн т вантажів на $47 млрд із загального експорту в $68 млрд. Решта товарів експортувались залізницею, автомобільним транспортом і літаками. Через залізницю йшли крихти, всього 11%. Зараз майже всі порти припинили роботу. Блокування морів екстрадувало з портів Одеси та Миколаєва найпопулярніший український експорт — зерно та метали. Україна втрачає $170 млн щодня через заблоковані порти, каже прем’єр-міністр України Денис Шмигаль.

Дмитро УЛЯНИЦЬКИЙ

Додати коментар

Користувач:
email:





Economic growth,
Opportunities abound,
Investors take flight.

- Fin.Org.UA

Новини

14:30 - Крипторынок вернулся в область максимумов, невзирая на вялость Биткоина
13:40 - Найбільший НПЗ півдня московії продали після атак дронів: хто покупець
13:35 - Верховний суд ухвалив рішення щодо перевірок податкової служби
13:25 - Кібератаки за минулий рік коштували німецькій економіці 300 мільярдів євро
13:15 - На запропоновані корупційні дії погоджується чверть українців – дослідження
13:00 - Більше, ніж просто страховка: як КАСКО дає впевненість на 100% та чому ОСЦПВ не завжди достатньо
12:55 - Дрони атакували завод "Газпрому" у Башкортостані
12:50 - "Вінницяпобутхім": переможець аукціону вже сплатив державі всю суму
12:45 - В Україні продають одночасно два цегляні заводи
12:40 - Стагфляція та збідніння населення: як Кремль розплачується за війну
12:35 - Жителі прифронтових територій продовжать отримувати гумдопомогу скрапленим газом – Міненерго
12:30 - Як ветерану відкрити власну справу
12:16 - Закон України № 4536: зміни до положень щодо права на отримання ліцензій на роздрібну торгівлю підакцизними товарами (Закон України № 4536)
12:15 - московія планує підвищити податки на тлі економічних проблем – Reuters
12:11 - До уваги платників плати за землю!
12:09 - Для одержання ліцензії на виробництво дистилятів малі виробники дистилятів надають заяву
11:57 - Строки сплати ФОПом – платником єдиного податку четвертої групи позитивного значення різниці між сумою загального МПЗ та загальною сумою сплачених податків, зборів, платежів та витрат на оренду земельних ділянок
11:47 - Чи має право ФОП бути одночасно найманим працівником?
11:47 - Чи має право ФОП бути одночасно найманим працівником?
11:45 - Управитель Будинку профспілок порушив умови договору – АРМА
11:42 - Конфіскація телефону та 17 тисяч штрафу: жінку покарали за порнографічне фото у Telegram
11:37 - Чи застосовуються РРО/ ПРРО при використанні ключ – картки?
11:33 - Чи здійснюється КНЕДП ДПС автоматичне формування нових сертифікатів раніше засвідчених ним відкритих ключів?
11:28 - Про реквізити бюджетних рахунків та рахунків для сплати єдиного внеску
11:26 - Податковий календар на 19 вересня 2025 року
11:19 - Понад 11,0 млн грн туристичного збору – надходження від платників до місцевих бюджетів Дніпропетровщини
11:16 - Рентна плата за видобування кам’яного вугілля: платники Дніпропетровщини поповнили загальний фонд держбюджету на понад 154,0 млн гривень
11:11 - Внесок платників екологічного податку до місцевих бюджетів Дніпропетровщини – понад 240,5 млн гривень
11:06 - Дніпропетровщина: в ЦОПах адміністративні та інші послуги надаються незалежно від місця обліку платника податків
11:05 - "Укрпошта" оновлює автопарк: до кінця року отримає 160 нових автівок


Більше новин

ВалютаКурс
Алжирський динар0.32009
Австралійський долар27.5012
Така0.33889
Канадський долар29.9485
Юань Женьміньбі5.7986
Чеська крона2.0049
Данська крона6.5342
Гонконгівський долар5.2977
Форинт0.125039
Індійська рупія0.46915
Рупія0.0025059
Новий ізраїльський шекель12.324
Єна0.28152
Теньге0.076091
Вона0.029894
Ліванський фунт0.00046
Малайзійський ринггіт9.835
Мексиканське песо2.2515
Молдовський лей2.4941
Новозеландський долар24.6423
Норвезька крона4.1936
Саудівський ріял10.9804
Сінгапурський долар32.2737
Донг0.001562
Ренд2.3695
Шведська крона4.4496
Швейцарський франк52.3632
Бат1.29774
Дирхам ОАЕ11.2154
Туніський динар14.2668
Єгипетський фунт0.8557
Фунт стерлінгів56.2217
Долар США41.1941
Сербський динар0.41619
Азербайджанський манат24.2247
Румунський лей9.6255
Турецька ліра0.9976
СПЗ (спеціальні права запозичення)56.7546
Болгарський лев24.9389
Євро48.7738
Ларі15.1672
Злотий11.4661
Золото151002.33
Срібло1713.27
Платина55991.43
Паладій47463.43

Курси валют, встановлені НБУ на 18.09.2025