Україна запроваджує транспортний безвіз з ЄС

30.06.2022 09:10 | Укррудпром

Forbes-Україна, 29 червня 2022. Опубликовано 08:20 30 июня 2022 года Це врятує від колапсу на кордоні і зекономить бізнесу сотні мільйонів доларів. Як він працює?

З липня українські транспортні компанії зможуть вільно пересуватися країнами ЄС. Що буде з цінами на перевезення і як це допоможе українському експорту

29 червня Україна підписала з ЄС угоду про “транспортний безвіз”. Вперше ця стаття була опублікована 21 червня. Нагадуємо, які проблеми вирішить підписання цієї угоди та які наслідкі від неї для української економіки.

Україна погодила остаточну редакцію Спеціальної Угоди про лібералізацію автомобільних перевезень з Єврокомісією. Документ буде підписаний до кінця червня, написав у своєму Telegram заступник міністра інфраструктури Мустафа Найєм. За його словами, делегація на чолі з міністром інфраструктури вирушить для цього до Брюсселя або Ліона. Угода має набути чинності з дня підписання.

“Українські перевізники чекали цього рішення майже п’ять років, — говорить Найєм. Для них підписання цієї угоди матиме таке саме значення, як скасування віз з країнами ЄС”.

Щороку через дефіцит дозволів на транзитні перевезення до ЄС частка логістичних витрат у собівартості виробників труб збільшується на 15—30%, — каже комерційний директор Запорізького заводу кольорових металів Георгій Сергєєв. Чим ближче кінець року, тим дорожче логістика. Така ситуація, за його словами, типова для останніх років і зачіпає більшість компаній, які експортують товари автотранспортом. 

Якщо на початку року, коли дозволи є в наявності, частка логістики у структурі перевезення міді та кабелю становить приблизно 3%, то до кінця року, коли дозволів стає все менше, вона збільшується до 4,5% за ціни продукції $10 000/т, говорить Сергєєв. 

Дефіцит підігрівається нарощуванням товарообігу з ЄС, який, за даними Мінінфраструктури, зріс з 2016 до 2021 року на 45%. Найєм говорить, що кількість дозволів щорічно зменшувалася на 1%, а кількість українських перевізників збільшилась на 25%. У результаті, наприклад, дефіцит румунських дозволів становить 25% від необхідного, а польські взагалі закінчуються приблизно у жовтні — листопаді.

Раніше купити дефіцитну перепустку можна було на чорному ринку. “За офіційної вартості дозволу 49 грн неофіційно за них треба було віддати $300—500”, — розповідає власник транспортної компанії “Хортицькі лінії” Ігор Кірпа. 

Покращила ситуацію запроваджена Мінінфраструктури у 2021 році електронна система видачі. “Корупція зникла, проте лишився дефіцит”, — говорить Кірпа. Наприклад, наприкінці 2021 року був великий попит на польські дозволи.

Життя налагоджується 

Німецько-українська торгово-промислова палата оцінює щорічну втрачену вигоду бізнесу через брак дозволів у 2019—2021 роках у $300—500 млн. При цьому збитків зазнавали не лише експортери, а й імпортери. Наприклад, у сотні тисяч євро оцінює збитки від проблем з транспортними дозволами генеральний директор постачальника вікон Rehau Ukraine Федір Омелінський.

Якщо б не вдалося домовитись з Єврокомісією, цього року ліміт дозволів мав би вичерпатись вже у вересні, прогнозує Сергєєв. Найєм говорить про вересень — жовтень. Це повязано зі збільшенням обсягів перевезень автотранспортом, який став одним із основних каналів українського експорту після блокування українських портів.

 

 

 

 

За три останні місяці обсяг товарообігу з ЄС автомобільним транспортом зріс у декілька разів, говорить Найєм. Лише палива автомобільним транспортом було імпортовано у 15 разів більше, ніж у довоєнні часи, додає він. Експорт аграрної продукції автотранспортом з березня по травень зріс майже в десять разів, до 212 089 т, за даними Мінагрополітики.

Зараз на автотранспорт припадає 10—15% українського експорту, розповідав Forbes голова правління “Укрзалізниці” Олександр Камишін. Із його розрахунків виходить, що в квітні автотранспортом було експортовано приблизно 1,1 млн т вантажів. Загалом за останні пять років обсяг вантажоперевезень автомобільним транспортом збільшився майже на 42%, говорить Найєм.

Ціни підуть вниз

За рік вартість перевезення однієї тонни вантажу з України до Німеччини зросла приблизно вчетверо, до €400, порахував власник транспортно-експедиційної компанії “МГ-Транс” Степан Гладишев. “Якщо на початку цього року вартість перевезення вантажу однією фурою до Таллінна становила €1100—1200, то зараз ціна зросла втричі, до €3300—3700”, — говорить директор з логістики компанії “Київгума” Антон Кравець.

Окрім лімітів на дозволи на ціни тиснуть дефіцит вантажівок, пального та водіїв. Україна втратила під час війни 4% парку, або понад 2000 фур, порахував президент Асоціації міжнародних автомобільних перевізників України Леонід Костюченко. Лише з Маріуполя не змогли виїхати приблизно 700 фур 13 автопідприємств. Ще близько 10% працюють на потреби армії. 

Вартість перевезення збільшується через нестачу та стрімке подорожчання палива, а також через брак кваліфікованих водіїв, каже Кравець. За січень — травень 2022 року середня ціна дизпалива на АЗС зросла на 89,7%, до 55,33 грн/л, свідчать дані “НафтоРинку”.

Зростання ринку приваблює нових гравців. У квітні — червні 2022 року до Мінінфраструктури надійшло 4000 заявок на отримання ліцензії на міжнародні перевезення, з яких задоволено 75%, говорить Найєм. Минулого року їх було всемеро менше — 607 (задоволено 65% заявок). 

Зростання конкуренції та скасування транзитних дозволів спричинить зниження цін на перевезення до ЄС удвічі, розраховує Кравець.

Що таке транзитний дозвіл

Транзитний дозвіл дає право безперешкодно перетинати країни ЄС на шляху до замовника. Наприклад, якщо вантаж направляється в Німеччину, потрібен дозвіл на транзит через Польщу. Тепер буде достатньо мати дозвіл на перевезення від країни — одержувача вантажу.

Транспортна блокада України

До війни Україна експортувала понад 70% товарів морем. 2021 року через порти було експортовано 160 млн т вантажів на $47 млрд із загального експорту в $68 млрд. Решта товарів експортувались залізницею, автомобільним транспортом і літаками. Через залізницю йшли крихти, всього 11%. Зараз майже всі порти припинили роботу. Блокування морів екстрадувало з портів Одеси та Миколаєва найпопулярніший український експорт — зерно та метали. Україна втрачає $170 млн щодня через заблоковані порти, каже прем’єр-міністр України Денис Шмигаль.

Дмитро УЛЯНИЦЬКИЙ

Додати коментар

Користувач:
email:





Money talks, they say,
But who is listening, and why,
The price of our world.

- Fin.Org.UA

Новини

09:00 - В Україні за час великої війни вантажівок купили більше, ніж за всі роки незалежності
08:30 - "Відсотки на свята": який депозит вигідно зараз відкривати
07:35 - Фінансовий астрологічний прогноз на 15.12.2025
05:00 - Все як вдома. Що змінять для мільйонів українців нові правила роумінгу з ЄС?
23:00 - Новини від Міністерства енергетики України
18:00 - Волл-стріт відчуває, що "бульбашка ШІ" надувається – і готується до "вибуху"
17:05 - Volkswagen готується до першого закриття виробництва в Німеччині за 88 років
16:05 - ЄС посилить боротьбу з "дуже небезпечними" китайськими посилками
14:58 - Зеленський: Україна добивається $45 мільярдів підтримки від партнерів наступного року
13:50 - Суд "не вигнав" з київської землі фірму, яка за 19 років не змогла побудувати спорткомплекс
12:40 - Суд наказав "Центренерго" виплатити Держагентству резерву 11 мільйонів за вугілля
11:34 - На Одещині енергетики повернули світло для 100 000 родин після удару московія
10:32 - Сотні тисяч сімей залишаються без світла у семи областях – Зеленський
10:00 - Кабмін вирішив докапіталізувати "Укрфінжитло", яке реалізує програму "єОселя"
09:10 - Сьогодні, 14 грудня, ми віддаємо шану ліквідаторам аварії на Чорнобильській АЕС
07:35 - Фінансовий астрологічний прогноз на 14.12.2025
23:00 - Новини від Міністерства енергетики України
18:45 - московія атакувала цивільне судно з українською олією
18:40 - Олександр В’язовченко на Одещині: всі служби працюють для ліквідації наслідків російської атаки і повернення електропостачання споживачам
17:57 - Україна в січні-листопаді скоротила експорт залізної руди
17:16 - Набули чинності санкції України проти 700 суден – Зеленський
16:55 - Одещина після атаки московія: у ОВА розповіли про забезпечення мешканців водою
16:00 - У Криму знову бракує палива на АЗС – ЗМІ
15:10 - Під час нічної атаки росіян ЗАЕС була відключена від енергосистеми
13:55 - НБУ випустив пам'ятну монету "Magura"
13:00 - "Укрзалізниця" повідомила, коли Камишін вийде з наглядової ради
12:25 - Україна перевищила торішні темпи експорту зерна
11:15 - Внаслідок атаки московія у порту Одеси загорілися зерносховища – Мінрозвитку
11:00 - "Укрзалізниця" повідомила про зміни руху поїздів після атак московія
10:35 - Міненерго повідомило, які області знеструмлені внаслідок атаки московія


Більше новин

ВалютаКурс
Алжирський динар0.32532
Австралійський долар28.1136
Така0.34515
Канадський долар30.655
Юань Женьміньбі5.981
Чеська крона2.0409
Данська крона6.6224
Гонконгівський долар5.4191
Форинт0.128816
Індійська рупія0.46665
Рупія0.0025346
Новий ізраїльський шекель13.1584
Єна0.27035
Теньге0.080944
Вона0.028572
Ліванський фунт0.000471
Малайзійський ринггіт10.3009
Мексиканське песо2.3379
Молдовський лей2.4818
Новозеландський долар24.4976
Норвезька крона4.173
Саудівський ріял11.245
Сінгапурський долар32.6576
Донг0.0016038
Ренд2.502
Шведська крона4.5432
Швейцарський франк53.007
Бат1.33765
Дирхам ОАЕ11.4884
Туніський динар14.4603
Єгипетський фунт0.8876
Фунт стерлінгів56.4213
Долар США42.1936
Сербський динар0.4215
Азербайджанський манат24.8168
Румунський лей9.7171
Турецька ліра0.9882
СПЗ (спеціальні права запозичення)57.6584
Болгарський лев25.2914
Євро49.4678
Ларі15.6551
Злотий11.7143
Золото182572.97
Срібло2705.39
Платина74100.4
Паладій64262.96

Курси валют, встановлені НБУ на 15.12.2025