Нова роль для труби. Розпочалася масштабна модернізація ГТС України – Газета “День”

06.05.2021 12:18 | Оператор ГТС України

У минулому столітті вітчизняна газотранспортна система будувалася як частина радянської для експорту «блакитного палива» з СРСР у країни Європи. А згодом стала основним транзитним «продовженням» російської труби. Проте з політичних міркувань Кремль вперто намагається оминути Україну, будуючи обхідні морські газопроводи. Як наслідок, нині наша ГТС завантажена менш ніж на третину своєї транзитної потужності й потребує оптимізації. Аби ефективніше управляти трубою в недалекому майбутньому та забезпечити клієнтам та українським споживачам економічно обґрунтований тариф навіть за умови зупинки транзиту Росією, Оператор ГТС України проводить масштабну модернізацію ГТС. До 2030 року в інфраструктуру збираються інвестувати понад 39 млрд грн. Як саме змінюватиметься українська газотранспортна система, в інтерв’ю «Дню» розповів головний інженер «Оператора ГТС України» Юрій ЗЯБЧЕНКО.

— Які фактори диктують необхідність модернізації української ГТС?

— Умови диктують обсяги транспортування та терміни експлуатації обладнання. Наша система розрахована на транзит у 146 млрд кубометрів за рік. Натомість торік, згідно з чинним транзитним контрактом, він склав до 60 млрд кубометрів минулого року , а з цього і до 2024 року має бути по 40 млрд кубометрів.

З урахуванням таких реалій ми визначили об’єкти, задіяні в транспортуванні газу, видобутого в Україні, і забезпеченні імпорту з ЄС. Також ці ж об’єкти можуть бути використані й практично закривають потребу в транзиті 40 млрд кубометрів. Таким чином ми можемо суттєво оптимізувати роботу ГТС і в подальшому вкладати кошти лише в ті об’єкти, які будуть реально задіяні.

— Над якими об’єктами почнете працювати в першу чергу?

— Програма модернізації ГТС, яку ми запустили в минулому році — безпрецедентна за масштабом. У першому кварталі 2021 вже зафіксований рекордний за останні 10 років обсяг освоєння інвестицій — 2 млрд грн. Зараз реалізується будівництво компресорної станції (КС) «Бар», там встановлюємо два нових агрегати. Отримали всі необхідні дозволи для КС «Яготин» (задіяна для транспортування газу вітчизняного видобутку). Далі- реконструкція КС «Диканька», «Бердичів» і «Красилів». Усіх їх модернізують «з нуля». Встановимо сучасні газоперекачувальні агрегати, нові системи управління. Нове обладнання, зокрема, і від вітчизняних виробників, відповідатиме посиленим екологічним вимогам. Варто зазначити, що в проектах ремонтів та реконструкцій ми активно співпрацюємо та підтримуємо українські компанії.

Наступні в черзі на модернізацію такі важливі КС як «Комарно», що задіяна в імпорті газу з Польщі, а також «Олександрівка», «Богородчани», «Долина» та «Ужгород».

Тобто дві станції ми вже реконструюємо, решта 8 — на стадії проектування.

Крім того, в наших планах — серйозна реконструкція ще й газорозподільних станцій, що значно підвищить їх надійність і повністю автоматизує їх. Така програма реконструкції коштуватиме 5,5 млрд грн. Але натомість дозволить нам економити на експлуатаційних витратах та гарантуватиме стабільність газопостачання для українського споживача.

Згодом займемося й переукладанням певних ділянок газопроводів. Щоб визначити, які конкретні ділянки потребують заміни, з травня ми готуємося провести внутрішньотрубну діагностику. Попереднім оператором ГТС (Укртрансгазом) востаннє такі роботи проводились в 2011 році. Це один із найкращих інструментів оцінки стану металу труб. Він дасть нам актуальну інформацію для планування обсягів ремонтів трубопроводів.

— Наскільки серйозною буде оптимізація ГТС?

— На сьогодні ми маємо великі надлишкові транзитні потужності. Чимало об’єктів ГТС уже не задіяні. По факту вони складають практично половину від встановленої потужності ГТС. Усі ці об’єкти визначеній заплановані під оптимізацію. Оскільки ми є державним підприємством стратегічної інфраструктури, ми нічого не можемо зробити без узгодження з держорганами. Всі рішення мають мати техніко-економічне обґрунтування, і запропонованих варіантів має бути декілька, щоб обрати оптимальний. Це складна підготовча робота, яка займає багато часу.

— А якою буде доля непотрібних об’єктів?

— Теоретично компресорні станції можна було б законсервувати чи навіть ліквідувати. Проте ці об’єкти цілком можна задіяти для інших завдань. Адже вони досі мають якісну інфраструктуру, зокрема доступ до газових і електричних мереж. На наш погляд, промислові майданчики виведених з експлуатації компресорних станцій ідеально підходять для побудови маневрових потужностей — газових електростанцій. Українська енергосистема зараз має велику потребу саме в таких об’єктах. Особливо на півдні, де багато об’єктів альтернативної енергетики, які потрібно балансувати маневровими потужностями.Їх можна оперативно та якісно реалізувати саме на базі наших виведених із експлуатації компресорних станцій.

— Наскільки модернізована ГТС буде автоматизованішою? Які нові технології плануєте впровадити?

— Автоматизація в нас передбачена цілою окремою програмою. Ми впроваджуємо повністю автоматизовані технології, які наразі діють в прогресивному світі, і дозволяють керувати об’єктами ГТС дистанційно

Відповідні технічні умови під це вже описані, затверджені, далі — закупівля обладнання.

Не всі розуміють, щоб почати роботи, які по плану можуть тривати рік і більше, потрібно провести тривалий підготовчий етап. Наприклад, тільки тендерні процедури займають довготривалий період.

— А чи готуєтеся в рамках цієї модернізації до транспортування водню існуючою ГТС?

— Потенційно ми готові. Водень — це перспективний напрямок. І організаційно ми здатні його транспортувати. Але от із технологіями не все так просто: необхідно спочатку дочекатися результатів експериментів і наукового обґрунтування, в яких саме пропорціях можна змішувати природний газ і водень для подальшого безпечного транспортування. Лише після цього можна буде дати конкретну відповідь.

Наразі ми вивчаємо тему водню й опрацьовуємо всі потенційні варіанти його транспортування, зокрема, можливо й буде потрібно будівництво нових трубопроводів спеціально для газоводневої суміші чи чистого водню.

— Чи може щось завадити реалізувати такі плани з модернізації?

— Ми зобов’язані забезпечити безперебійне транспортування газу українським та європейським споживачам за справедливими тарифами. А це вимагає постійних інвестицій у підтримку та розвиток ГТС. Наразі фінансування програм із реконструкції та модернізації ГТС виконується в повному обсязі. Зі свого боку Оператор ГТС нікому не заборгував, вчасно розраховується з підрядниками і постачальниками. Але найбільші витрати по цьому напрямку припадуть на 2022—2023 роки. І важливо, щоб ці інвестиції були виконані, бо це питання енергетичної безпеки та економічної стабільності України. А тим часом, на жаль, на стабільність фінансового стану Оператора ГТС негативно впливають борги Операторів ГРМ(облгазів), які складають майже 10 млрд грн. Тож, аби ця заборгованість не накопичувалася та не завадила нашим планам із модернізації ГТС, проблему треба терміново вирішувати на найвищому рівні. І як головний інженер можу запевнити, що наш 11 тисячний колектив робить і зробить все від нас залежне, щоб українська ГТС функціонувала безперебійно і в технічному плані була готова до різних сценаріїв.

Спеціально для Газети”День”: №80, (2021)

Запис Нова роль для труби. Розпочалася масштабна модернізація ГТС України – Газета “День” спершу з"явиться на Оператор ГТС України.

Додати коментар

Користувач:
email:





Numbers on a screen,
A game of risk and profit,
Traders in between.

- Fin.Org.UA

Новини

14:28 - Який порядок оподаткування ПДФО іноземних доходів?
14:27 - Як формується загальний оподатковуваний дохід та сума витрат особи, яка провадить незалежну професійну діяльність?
14:23 - Чи може неповнолітня особа отримати ЕДП у КНЕДП ДПС та який порядок отримання?
14:21 - Куди подавати реєстраційну заяву за ф. № 1-ПРРО суб’єкту господарювання для реєстрації ПРРО на відокремлений підрозділ (філію)?
14:20 - За яким ідентифікатором форми фізичні особи – резиденти подають в електронному вигляді Звіт про контрольовані іноземні компанії (КІК)?
14:19 - За використання рибних ресурсів до місцевих бюджетів Дніпропетровщини від платників надійшло понад 1,5 млн грн рентної плати
14:17 - Державний бюджет протягом трьох місяців п. р. отримав від платників Дніпропетровщини майже 12 млрд гривень
13:20 - Marsh McLennan купує агенцію Fisher Brown Bottrell Insurance за $316 млн
13:20 - НБУ змінить порядок щодо діяльності та плану фінансування страховика
13:20 - Іншуртех Estaly залучив $3,8 млн початкового фінансування від OneRagtim
13:20 - AON завершив придбання страхового брокера NFP
13:20 - PeppercornAI залучив £3,25 млн для інтеграції штучного інтелекту в страхування
12:22 - Курс валют на 26 квітня: гривня слабне до долара та євро
12:11 - Який порядок оподаткування ПДФО іноземних доходів?
12:09 - Як формується загальний оподатковуваний дохід та сума витрат особи, яка провадить незалежну професійну діяльність?
12:07 - Чи може неповнолітня особа отримати ЕДП у КНЕДП ДПС та який порядок отримання?
12:05 - Куди подавати реєстраційну заяву за ф. № 1-ПРРО суб’єкту господарювання для реєстрації ПРРО на відокремлений підрозділ (філію)?
12:04 - За яким ідентифікатором форми фізичні особи – резиденти подають в електронному вигляді Звіт про контрольовані іноземні компанії (КІК)?
12:03 - Очікувана вартість закупівель через Prozorro торік зросла на 70%
12:02 - За використання рибних ресурсів до місцевих бюджетів Дніпропетровщини від платників надійшло понад 1,5 млн грн рентної плати
12:01 - Державний бюджет протягом трьох місяців п. р. отримав від платників Дніпропетровщини майже 12 млрд гривень
11:53 - Енергетична ситуація в регіонах станом на 26 квітня
11:37 - Споживання електроенергії зросло на 3,8%: в енергосистемі зберігається дефіцит – "Укренерго"
11:31 - Відбулось дев’яте засідання Діалогу з прав людини
11:27 - РосЗМІ: У московії різко зросла кількість вакансій для людей з інвалідністю на тлі війни в Україні
11:22 - ЕНЕРГЕТИЧНА СИТУАЦІЯ В РЕГІОНАХ на 26 квітня: на Харківщині через мережеві обмеження без світла близько 202 тисяч абонентів; на Сумщині відновлено газопостачання 385 споживачам
11:20 - ОРАНТА запускає програму «Особиста безпека» з покриттям воєнних ризиків
11:00 - За 2023 рік перевізникам компенсували лише 6% витрат на перевезення пільговиків
10:59 - Ситуація в енергосистемі станом на 26 квітня
10:55 - Громада – це, в першу чергу, люди і найважливіші зміни мають відбуватись саме на місцях, – Оксана Сивак


Більше новин

ВалютаКурс
Австралійський долар25.9066
Канадський долар29.0135
Юань Женьміньбі5.4745
Чеська крона1.6915
Данська крона5.7007
Гонконгівський долар5.0675
Форинт0.108258
Індійська рупія0.4761
Рупія0.0024507
Новий ізраїльський шекель10.4698
Єна0.25503
Теньге0.089231
Вона0.028856
Мексиканське песо2.3263
Молдовський лей2.2218
Новозеландський долар23.6434
Норвезька крона3.6249
московський рубль0.43016
Сінгапурський долар29.1693
Ренд2.0917
Шведська крона3.6517
Швейцарський франк43.4266
Єгипетський фунт0.8282
Фунт стерлінгів49.6274
Долар США39.6702
Білоруський рубль14.4192
Азербайджанський манат23.3327
Румунський лей8.5448
Турецька ліра1.2201
СПЗ (спеціальні права запозичення)52.2905
Болгарський лев21.7407
Євро42.5205
Злотий9.8591
Алжирський динар0.29133
Така0.35452
Вірменський драм0.099159
Домініканське песо0.66115
Іранський ріал0.00092851
Іракський динар0.029769
Сом0.43587
Ліванський фунт0.000436
Лівійський динар8.0586
Малайзійський ринггіт8.2657
Марокканський дирхам3.8465
Пакистанська рупія0.14042
Саудівський ріял10.3982
Донг0.0015718
Бат1.07729
Дирхам ОАЕ10.6188
Туніський динар12.4776
Узбецький сум0.0030882
Новий тайванський долар1.221
Туркменський новий манат11.1421
Сербський динар0.36025
Сомоні3.561
Ларі14.9113
Бразильський реал7.2282
Золото92395.86
Срібло1087.83
Платина35955.09
Паладій39903.06

Курси валют, встановлені НБУ на 26.04.2024

ТікерOpenMaxMinCloseVolume
2262861044.281044.281044.281044.282331877.24
2276561078.061078.061078.061078.06324496.06
227763997.7997.7997.7997.7997.70
2289101070.431070.431070.431070.4364225.80
229025983.97983.97983.97983.97983970.00
229470919.69919.69919.69919.69962915.43
2302621056.261056.261056.261056.26637981.04
AZRF011041.421049.861041.421049.8612547.68
CRSR061024.551024.551024.551024.5517417.35
FSTF021014.051021.481014.051021.4861968.50
IFZEMA110011001100110022000.00
TATM4.54.54.54.5450.00
XS47781550015500155001550062000.00

Дані за 25.04.2024