Сумний пост про регуляції НБУ та муніципальні облігації

02.12.2020 12:46 | Eugene Dubogryz

1. Позавчора НБУ прийняв, а сьогодні опублікував нову постанову (#150 від 30 листопада 2020), яка діятиме відсьогодні і дуже сильно змінює правила гри на ринку, якщо його можна так назвати, муніципальних облігацій.
2. Яка мене розчарувала. З таких точкових і нібито незначних змін все й починається. Непрацюючі кредити, кризи, банкопади і все інше, що ми так любимо.
3. Головні зміни стосуються оцінки кредитного ризику за муніципальними бондами та їхніми емітентами. Банки матимуть право оцінювати кредитний ризик за муніципальними облігаціями на дуже низькому рівні. Близько 1% - це дуже низьке значення в наших умовах. Незалежно ані від параметрів цих облігацій, ані від кредитної історії муніципалітета, ані від його фінансового стану та виконання ним бюджетів. Раніше такої можливості не було. Банки мали оцінювати муніципалитети на базі їхнього фінансового стану та кредитної історії. Власне як і всіх інших боржників.
4. Свого роду водорозділ за фактом наявності в муніципалитету облігацій. Фактично всі муніципалитети як потенційні боржники банків поділяються на дві категорії – ті, в кого є облігації й банки матимуть право оцінювати такого боржника дуже толерантно та швидко, за дуже спрощеною процедурою, та не беручи до уваги всі його ризики та реальну платоспроможність. Та ті, хто не випустив бондів, яких треба оцінювати як і всіх інших позичальників – брати до уваги кредитну історію, фінансовий стан.
5. Як це працювало та як працюватиме? Щоб не лізти в довгі пояснення та перехресні посилання – «з пунктів 33 та 34 Постанови 351 перейдіть до пункту 153 та допоміжних, а потім поверніться, а потім подивіться рядок 5 таблиці 6 додатку 9» спробую на конкретному прикладі.
6. Приклад. Візьмемо умовний муніципалітет умовного міста. Наприклад, місто Нью-Марганець. Влада міста хоче взяти банківський кредит на 1 мільярд гривень, який місто або поверне або не поверне з імовірністю 50/50. Тобто або так або ні. В банківській сфері це називається PD (probability of default, імовірність дефолту)=0.5.
6.1 Які очікувані втрати банку, що ризикне та дасть кредит такому муніципалітету? Банки оцінюють очікувані втрати (або кредитний ризик) за таким позичальником за формулою CRінд = PDінд х LGDінд х EADінд***. У даному випадку PD=0.5*, LGD=0.95*, EAD=1 млрд грн**. Тобто очікувані втрати банку, вони ж кредитний ризик, сума, на яку банк має зменшити розмір регулятивного капіталу – 450 млн грн.
6.2 Трохи більш складна схема. Нью-Марганець замість кредита випускає облігації та продає тому ж банкові. Яким буде кредитний ризик банку у цьому разі, за цими облігаціями? Точніше був, до останніх змін. Формула та ж сама. CRінд = PDінд х LGDінд х EADінд.PD той самий, EAD також. Але значення LGD будуть відрізнятися в залежності від валюти, в якій Нью-Марганець випускає облігації. Для бондів в інвалюті буде PD=0.5, LGD=0.7, EAD=1 млрд грн. Для гривневих – те саме, що й у випадку з кредитом. Відтак, кредитний ризик за валютними облігаціями нашого муніципалітета буде вже 350 млн грн, а не 450 млн грн.
6.3 Що буде тепер? Формула не змінюється. CRінд = PDінд х LGDінд х EADінд. Змінюються PD та LGD. LDG тепер не 0.7, а 0.6. PD… З PD дещо цікавіше. Тепер для емітентів муніципальних паперів – яким би не був їхній реальний фінансовий стан – банк має право визначати PD таким чином, ніби цей позичальник має кредитний рейтинг на один рівень нижче українського**** Тобто В- за класифікацією Фітч (бо в України - B). Тобто, його клас автоматично стає не 4, а 3, а PD вже не 0.5, а 0.01595 (Таблиця 11 Додатку 9 до 351 Постанови НБУ). Тобто «розрахункова» ймовірність дефолту зменшується більш ніж в 30 разів. Тоді як реальна залишається 50% - в муніципалітета ж нічого не змінилося по суті. Те саме з LGD. Якщо раніше коефіцієнт 0.7 можна було застосовувати лише до ЦП в інвалюті, то тепер можна і до гривневих. І не 0.7, а вже 0.6.
Отже, PD=0.01595, LGD=0.6, EAD=1 млрд грн. Кредитний ризик, відтак – 9.57 млн грн.
6.4 А очікувані збитки? Та ті ж самі – 450 млн грн! Бо ж в позичальника-муніципалитета по суті нічого не змінилося, фінстан не погіршився та не покращився. «Какім ти бил, такім ти і остался». Змінилася лише методика розрахунку «верхньої планки» КР.
6.5 Тільки раніше за всі ці очікувані збитки від ризикових операцій – а кредит позичальнику з імовірністю повернення 50% це операція вкрай ризикова – мав заплатити акціонер банку. Через зменшення регулятивного капіталу на цю суму.
6.6 Тепер акціонер має можливість заплатити лише 9.6 млн з 450 очікуваних збитків. А хто - решту 440.4 млн?
6.7 Вкладники.
7. Арифметично це означає, що банки за бажанням можуть визнавати кредитний ризик за будь-якими муніципальними облігаціями на рівні не вище 0,957%. Незалежно від реального фінстану муніципалітету та можливості обслуговувати ці зобов’язання. Нижня планка. Достатньо лише випустити облігації.
8. Тобто якщо муніципалитет випустив облігації, то банки мають право оцінювати ймовірність дефолту за такими облігаціями не більше ніж 1.5% А кредитний ризик - 1%. Якщо хочуть, то можуть і більше, хоч 100%, це їхнє право.
9. Фактично це дає можливість занижувати реальний ризик за операціями з муніципальними бондами, якщо очікувані втрати за такими бондами вище, ніж 1%.
10. А що з тими муніципалітетами, які дійсно надійні і чия ймовірність дефолту і так нижча ніж 1.6%? Нічого. Ймовірність дефолту за ними не змінюється. Кредитний ризик стає трохи нижчим за рахунок зменшення LGD з 70% до 60%.
11. Це схематоз? Ні. Точніше, не зовсім. Бо правила оцінки кредитного ризику, які задає Нацбанк – це мінімальні вимоги. Добросовісні банки до них так і ставляться, і їхні внутрішні правила жорсткіші.
12. Але це дає можливість для ризикових операцій з такими цінними паперами з боку менш добросовісних банків.
13. Хто заплатить за цей схематоз, якщо він буде? У випадку недержавних банків – у першу чергу їхні вкладники. У випадку державних – всі платники податків, тобто всі ми.
14. Але сумно мені через інше. Схематоз таке – якщо є бажання, він й так буде.
15. Сумно через те, що регулятор, як у часи 2011-2013, вважає, що кредитування можна стимулювати зміною правил оцінки ризиків.
16. Хочеться придумати якийсь смішний жарт на кшталт «у воєнний час значення числа Пі може сягати 10», але нічого розумного на думку не спадає.
17. Саме так і починається «накопичення дисбалансів» у банківській системі. Тут заплющуємо очі, тут дозволяємо не оцінювати ризики, тут даємо можливість приховати реальний стан справ. Закінчується це завжди погано. Винятків у новітній банківській історії України ще не було.
Декілька P.S.
P.S.1. Ні, я не пропустив норму, згідно якої коефіцієнт ліквідності муні-бондів як застави за кредитами різко зростає – з колишніх 40% до 75-92% в залежності від ставки та maturity (для бондsв від 1 до 5 років). Це окрема історія, про неї колись згодом, не треба все й одразу.
P.S.2. Ні, я не проти розвитку ринку муніципальних облігацій за умови, що на них буде реальний попит та банки коректно оцінюватимуть ризики.
P.S.3. Ні, я не вважаю 351 Постанову ідеальною та такою, де нічого не треба змінювати. Вважаю, що треба і багато чого. Та конкретно ці зміни вважаю ризиковими.
P.S.4. Ні, я не проти розвитку кредитування. Тільки за. Проте я не вважаю, що це треба робити шляхом зміни правил та принципів оцінки ризиків. Ці правила не для того.
* формальною мовою – «4 клас позичальника-бюджетної установи»
*Хто цікавиться, що так LGD та чому 0.95, а не 1, той може знайти це в Постанові 351 НБУ, 5 та 33 пункти. Чому 33-й? Бо під дію пункту 34 гривневі муні-бонди раніше не потрапляли, лише валютні.
** EAD – «експозиція під ризиком», такий термін, часте використання якого поза банківськими колами натякає, що хтось намагається вдати з себе більш розумного, ніж він/вона є.
*** Юридично не зовсім для цієї, та не хочу перенавантажувати пост різними CV, RC, RRінд іт.д.
****Якщо боржник не має власного рейтингу. Зазначу, що тут може бути поле для схем – якщо муніципалитет розуміє, що ризикує отримати рейтинг нижче, ніж Україна мінус один рівень, в нього немає стимулу взагалі звертатися за міжнародним рейтингом.

Додати коментар

Користувач:
email:





Капіталіст
Вмигає дивом в кишені
Наче твердіння

- Fin.Org.UA

Новини

09:31 - До уваги платників, які мають можливість своєчасно виконувати свої податкові обов’язки!
09:30 - Як заповнюється податкова декларація платника єдиного податку – ФОПа у разі виправлення самостійно виявлених помилок з податкового зобов’язання?
09:28 - Порядок внесення змін до деяких облікових даних юридичних осіб та їх відокремлених підрозділів, відомості щодо яких містяться в ЄДР
09:27 - Як змінилися терміни бюджетного відшкодування ПДВ у зв’язку з прийняттям Закону України № 3603?
09:26 - В які строки фізична особа має право на проведення звірки даних, використаних контролюючим органом для розрахунку загального МПЗ?
09:24 - Юридичні особи поповнили місцеві скарбниці Дніпропетровщини транспортним податком майже на 2 млн гривень
09:24 - Дніпропетровщина: від фізичних осіб місцеві бюджети отримали понад 2 млн грн туристичного збору
09:22 - Щодо сплати ПДВ при продажу товарів/послуг через закордонні маркетплейси
09:21 - Інформаційний лист № 4/2024: 30+ питань платників податків щодо звітності в режимі Дія Сіті. Частина ІІ
09:00 - московіяни обстріляли Нікопольщину: пошкодили будинки, газогін і ЛЕП
07:35 - Фінансовий астрологічний прогноз на 25.04.2024
07:22 - Коментар пресслужби МЗС щодо запитів, які стосуються обслуговування громадян в ДП «Документ»
00:00 - Новини від Міністерства енергетики України
21:00 - Новини 24 квітня: справа Сольського, ТРЦ "Гулівер" хочуть передати в управління АРМА
20:49 - Усіх абонентів у Києві, Одесі та Хмельницькому заживили, у Харкові діють обмеження – Міненерго 
20:47 - Єврокомісія пропонує запровадити санкції проти суден, які перевозять військову техніку з КНДР до московія – Reuters
20:35 - Ситуація в енергосистемі. Оперативна інформація на 19:00
20:15 - Apple вимагає від Telegram заблокувати низку каналів для користувачів з українськими SIM-картками
20:08 - Банки готові збільшити кредитування бізнесу та населення – НБУ
20:02 - Найдорожча технокомпанія Європи ASML офційно змінила гендиректора
20:00 - СИТУАЦІЯ В ЕНЕРГОСИСТЕМІ. Оперативна інформація на 19:00
19:29 - Три чверті роботодавців відчувають дефіцит кадрів в Україні – дослідження
19:17 - Патроне став віцепрезидентом ЄБРР. Хто очолив банк по Україні та Молдові
18:59 - Аналітична записка про стан роботи зі зверненнями громадян у І кварталі 2024 року
18:50 - Експерти Консультативної Ради при Міністерстві економіки України вітають прогрес щодо запуску програми Ukraine Facility
18:48 - Литва майже припинила імпорт зерна з московії та Білорусі
18:47 - Mercedes-Benz презентувала електричний G-Wagen
18:23 - Туреччина наростила закупівлі російської нафти до історичного рекорду
18:21 - Оновлено порядок здійснення безвиїзного нагляду та виїзних перевірок  фінансових установ з питань фінансового моніторингу, валютного та санкційного законодавства
18:10 - Байден підписав закон з 61 млрд доларів на підтримку України


Більше новин

ВалютаКурс
Австралійський долар25.6704
Канадський долар28.8388
Юань Женьміньбі5.4473
Чеська крона1.6715
Данська крона5.6565
Гонконгівський долар5.0393
Форинт0.107269
Індійська рупія0.47372
Рупія0.0024433
Новий ізраїльський шекель10.4525
Єна0.25477
Теньге0.08896
Вона0.028811
Мексиканське песо2.3308
Молдовський лей2.2073
Новозеландський долар23.4185
Норвезька крона3.5966
московський рубль0.42673
Сінгапурський долар28.9955
Ренд2.057
Шведська крона3.6294
Швейцарський франк43.1667
Єгипетський фунт0.824
Фунт стерлінгів49.075
Долар США39.4716
Білоруський рубль14.347
Азербайджанський манат23.2159
Румунський лей8.4785
Турецька ліра1.2137
СПЗ (спеціальні права запозичення)51.9715
Болгарський лев21.5692
Євро42.1833
Злотий9.7656
Алжирський динар0.29133
Така0.35452
Вірменський драм0.099159
Домініканське песо0.66115
Іранський ріал0.00092851
Іракський динар0.029769
Сом0.43587
Ліванський фунт0.000436
Лівійський динар8.0586
Малайзійський ринггіт8.2657
Марокканський дирхам3.8465
Пакистанська рупія0.14042
Саудівський ріял10.3982
Донг0.0015718
Бат1.07729
Дирхам ОАЕ10.6188
Туніський динар12.4776
Узбецький сум0.0030882
Новий тайванський долар1.221
Туркменський новий манат11.1421
Сербський динар0.36025
Сомоні3.561
Ларі14.9113
Бразильський реал7.2282
Золото91400.04
Срібло1070.47
Платина36045.86
Паладій40324.58

Курси валют, встановлені НБУ на 25.04.2024

ТікерOpenMaxMinCloseVolume
2262861043.871043.871043.871043.872233881.80
2280431077.331077.331077.331077.33104501.01
2289101069.981069.981069.981069.9853499.00
229025983.59983.59983.59983.591827510.22
229470919.34919.34919.34919.34367736.00
2302621055.81055.81055.81055.8221718.00
CRSR061023.781023.781023.781023.785118.90
FSTF021014.051014.051014.051014.051014.05
USGK78454545454545454522725000.00
XS12141600016000160001600016000.00

Дані за 24.04.2024