Турецький цемент на українському ринку: що вибере Україна — підтримати власного чи турецького виробника цементу?

27.05.2020 22:16 | Fin.Org.Ua

Український ринок цементу знову переходить у режим перевірки на міцність. Навесні 2020 року замість очікуваного росту цементна галузь, як і вся промисловість, знову опиняється у ситуації впливу кризових явищ в економіці, цього разу спричинених пандемією СОVID-19 і пов’язаним з нею спадом споживання.

Ріст внутрішнього споживання — один з головних факторів прискорення економіки. Він створює попит на робочу силу, живить активність бізнесу, а відтак стимулює більші надходження податків та відрахувань до державного бюджету країни, пенсійного та інших фондів соціального забезпечення. Нова криза споживання матиме різко негативний вплив на українську цементну галузь, обмежуючи внутрішнє виробництво більш, як на 30%, що особливо небезпечно в умовах росту імпорту з ринків, які в умовах спаду внутрішнього попиту намагатимуться все більше експортувати.

Цементна промисловість України — стратегічна галузь виробництва базового матеріалу для будівництва об’єктів промислової і транспортної інфраструктури країни, а також комерційного та житлового будівництва. Наразі виробнича інфраструктура не лише повністю забезпечує внутрішні потреби ринку будівництва, але й має близько 20% резерву незалучених виробничих потужностей. 

У 2019 році ринок цементу в Україні зріс на 2,3% у порівнянні з попереднім роком — до 9,4 млн тонн. Навколо таких величин він коливається протягом останніх трьох років, не показуючи значного росту чи спаду, тоді як імпортні потоки суттєво зростають. У 2019 році у зв’язку зі слабким ростом ринку, кризою залізничних перевезень та різко негативним експортно-імпортним балансом (-30%) виробництво цементних підприємств України зменшилось з 9,11 млн тонн до 9,09 млн тонн (-0,3%).

Попри запроваджені антидемпінгові мита на продукцію з Росії, Білорусі та Молдови, зовнішньоторговельна динаміка за підсумками 2019 року склалася не на користь вітчизняних виробників. Експорт цементу у 2019 році зріс на 16%, а  імпорт — на 57,1%. Зокрема імпорт турецького цементу в Україну збільшився у 9,3 раза.

Туреччина, яка за даними The Global Cement Report є четвертою у світі країною за обсягами виробництва (80 млн тонн у 2017 році), та другою за обсягами експорту (13 млн тонн у 2017 році), знаходячись у ситуації значного спаду споживання на внутрішньому ринку (з 75 млн тонн у 2017 до 47 млн тонн у 2019 році) та маючи морське сусідство з Україною у 2019, розпочала активний  експорт портландцементу на український ринок.

Ситуацію прокоментував виконавчий директор Асоціації виробників цементу України «Укрцемент» Роман Скільський:

«За даними Держстату,  лише за другу половину 2019 року до України завезено близько 200 тис. тонн турецького цементу,  а тенденція початку 2020 року вказує на те, що імпорт з Туреччини буде в  рази більшим. Виходить, що очікуючи кредитів МВФ, Україна платить десятки мільйонів доларів за імпорт продукції, допускаючи простій власних підприємств з випуску абсолютно такої ж продукції. Це реальні гроші, що могли б залишитися в Україні, забезпечивши підтримку виробництва цементу, завантаження потужностей, створення робочих місць та внесок в розвиток економіки, що вкрай необхідні Україні. Таким чином, з одного боку ми маємо очевидну необхідність подолання спаду промислового виробництва України, а з іншого — стрімкий ріст імпорту продукції, яка може в достатній кількості вироблятися всередині країни на восьми заводах чотирма великими міжнародними та українськими компаніями».

Виробники цементу в Україні  належать до чотирьох промислових груп: міжнародних ПрАТ «Дікергофф Цемент Україна» та CRH Україна (ПрАТ «Подільській цемент», ПрАТ «Миколаївцемент», ТОВ «Цемент»), і українських — ПрАТ «Івано-Франківськцемент» та ПрАТ «Кривий Ріг Цемент».

Вони випускають продукцію згідно з чинними в Україні вимогами нормативних документів, повністю дотримуючись українського законодавства на всіх етапах виробництва. З першого дня коронакризи ці компанії забезпечують безперервне виробництво цементу та безпечне робоче середовище працівникам на своїх підприємствах, а також активно допомагають лікарям та громадам.
Інший аспект проблеми — маркування продукції. Як відомо, обов‘язкова сертифікація та реєстр УкрСЕПРО вже не існують, і протягом останніх двох років цемент, від якості якого залежить довговічність та безпечність будівель і споруд, підлягає виключно добровільній сертифікації. У наших реаліях на фоні розмірів тіньової економіки це практично тотожно безконтрольному введенню в обіг продукції з невідомими якісними характеристиками.

Саме маркування дає споживачу можливість отримати інформацію про те, що він збирається придбати. За результатами останнього дослідження якості цементу, проведеного ГО «Союз споживачів України» у 2016-17 роках, 82% тарованої продукції у мішках з порушеннями маркування виявилося фальсифікатом.

Аналіз маркування зразків продукції з Турецької республіки показує, що значна кількість її не відповідає вимогам чинних в Україні нормативних документів. Менеджер з маркетингу Асоціації «Укрцемент» Олена Герасимова докладніше розповідає, чому це насправді є проблемою:

«По-перше, на мішки цементу турецького (імпортного) виробництва нанесено тільки СЕ-маркування, яке, до речі, має наявні порушення.  Але наразі, до укладання Угоди про оцінку відповідності та прийняття промислової продукції (ACAA), в Україні немає впроваджених процедур та вимог щодо цього, тому сьогодні на українському ринку маркування імпортного цементу нічим не регламентовано. Маркування за вимогами нормативних документів України на турецьких мішках цементу взагалі немає. По-друге, на мішку не вказано в достатньому обсязі (або взагалі не вказано) інформацію про товар державною мовою, а це порушує право споживача на необхідну, доступну, правдиву та своєчасну інформацію про продукцію (Закон України «Про захист прав споживачів» ст.15. Право споживача на інформацію про продукцію, та ст. 30. Державна мова у сфері обслуговування споживачів Закону України «Про забезпечення функціонування української мови як державної» — прим. ред)».

Споживач здебільшого не може та й не зобов‘язаний за зовнішніми ознаками визначати якість товару та його безпечність, а от держава мала б забезпечити дотримання представниками бізнесу процедур доступу товару до ринку.

Запровадження з боку держави заходів щодо обмеження завезення та реалізації в Україні цементів без дотримання чинних вимог з маркування продукції, принаймні до моменту прийняття Регламенту (ЄС) N 305/2011 та підписання Україною угоди АСАА, могло би стати вирішальним фактором у забезпеченні захисту права українського споживача на достатню інформацію про продукцію, а також підтримати українського виробника цементу та економіку країни на тлі ризиків, пов'язаних з карантином та уповільненням бізнес-активності.

То що вибере Україна: підтримку українського чи турецького виробника цементу? Продовжить експортувати робочу силу та ресурси, а імпортувати готовий продукт? Відповіді на обидва питання наразі стратегічно важливі для розвитку української економіки. Особливо зараз, коли країні вкрай необхідно створювати умови для зменшення негативних наслідків неминучої кризи.

Додати коментар

Користувач:
email:





Wealth and power abound,
In the halls of finance and trade,
Who will be the king?

- Fin.Org.UA

Новини

00:00 - Новини від Міністерства енергетики України
21:00 - Новини 10 травня: найбільший в Україні центр протезування, 7 мільярдів на відбудову енергосистеми
20:40 - Tesla витратить 500 мільйонів доларів на розширення мережі зарядних станцій
20:34 - Канада виділяє 55 мільйонів доларів на посилення української ППО
20:10 - У Харкові найближчим часом можуть скасувати відключення світла
20:02 - Інформація щодо участі в роботі засідання комітету СОТ з торгівлі та навколишнього середовища (24 – 25 квітня 2024 року)
19:59 - Київщина розриватиме договори з підрядниками, які зривають графіки відбудови
19:55 - Оперативна допомога для відновлення та підготовки до зими: зустріч Германа Галущенка і Посла Японії в Україні Мацуди Кунінорі
19:50 - Міндовкілля: Зроблено черговий крок до ратифікації Рамкової угоди з ЄБРР стосовно діяльності Рахунку міжнародного співробітництва для Чорнобиля
19:43 - Кабмін виділив із резервного фонду 750 мільйонів для ГУР
19:36 - Оперативна допомога для відновлення та підготовка до зими: зустріч Германа Галущенка і Посла Японії в Україні Мацуди Кунінорі
19:22 - "Укрпошта" продаватиме на аукціонах посилки, які були незатребувані протягом 6 місяців
19:18 - Участь Міністерства економіки України у засіданні Уряду 7 травня 2024 року
19:16 - Участь Міністерства економіки України у роботі Верховної Ради України 8-10 травня 2024 року
19:07 - Військові зможуть отримувати високофункціональні протези швидше: уряд ухвалив відповідне рішення
18:36 - Бельгія виділяє 9 мільйонів євро на відновлення енергоінфраструктури України
18:32 - США підтвердили військову допомогу Україні ще на $400 млн
18:30 - Стартує повторне обговорення Положення про ведення касових операцій у національній валюті
18:12 - Укренерго налагодило ритмічні поставки обладнання для ремонтів
18:05 - Україна впроваджує європейське регулювання обігу хімічних речовин та продукції на національному ринку
18:00 - Серебро и золото быстро восстановились. Что дальше?
18:00 - Повідомляємо про повторне обговорення змін до касової роботи та проведення платіжних операцій надавачами платіжних послуг
17:55 - "Ліси України" ініціювали понад 250 справ за фактами зловживань на своїх підприємствах
17:45 - Підсумки торгів цінними паперами на Українській біржі за 10.05.2024
17:41 - Добудова третього енергоблока ХАЕС може тривати до трьох років – Галущенко
17:36 - Захисники зможуть отримувати високофункціональні протези швидше
17:33 - Михайло-Коцюбинський ліцей відбудують за кошти з благодійного матчу UNITED24, — постанова Уряду
17:29 - МОН: Розпочинається додатковий період реєстрації для участі в НМТ
16:42 - Заступник Міністра фінансів провела робочу зустріч з керівництвом АТ “Укрпошта” в рамках проекту ЄБРР з розвитку Укрпошти
16:20 - Уряд виділив понад 7 мільярдів на відбудову енергосистеми


Більше новин

ВалютаКурс
Австралійський долар26.2394
Канадський долар29.0302
Юань Женьміньбі5.4977
Чеська крона1.7171
Данська крона5.7387
Гонконгівський долар5.0833
Форинт0.110513
Індійська рупія0.47567
Рупія0.0024731
Новий ізраїльський шекель10.6805
Єна0.25506
Теньге0.090266
Вона0.029037
Мексиканське песо2.37
Молдовський лей2.231
Новозеландський долар23.888
Норвезька крона3.6689
московський рубль0.43011
Сінгапурський долар29.3444
Ренд2.1563
Шведська крона3.664
Швейцарський франк43.7886
Єгипетський фунт0.838
Фунт стерлінгів49.7501
Долар США39.7206
Білоруський рубль14.4376
Азербайджанський манат23.3623
Румунський лей8.6041
Турецька ліра1.2322
СПЗ (спеціальні права запозичення)52.4655
Болгарський лев21.8907
Євро42.8148
Злотий9.9703
Алжирський динар0.29444
Така0.35923
Вірменський драм0.101843
Домініканське песо0.67765
Іранський ріал0.00094084
Іракський динар0.030164
Сом0.44558
Ліванський фунт0.000442
Лівійський динар8.1112
Малайзійський ринггіт8.2796
Марокканський дирхам3.9156
Пакистанська рупія0.14195
Саудівський ріял10.5357
Донг0.001559
Бат1.06607
Дирхам ОАЕ10.7586
Туніський динар12.5712
Узбецький сум0.0031311
Новий тайванський долар1.21335
Туркменський новий манат11.29
Сербський динар0.36176
Сомоні3.6171
Ларі14.7362
Бразильський реал7.7185
Золото94222.03
Срібло1135.22
Платина39424.68
Паладій39342.86

Курси валют, встановлені НБУ на 13.05.2024

ТікерOpenMaxMinCloseVolume
218531980.22980.22980.22980.22686154.00
2276561089.271089.271089.271089.2754463.50
2284491102.251102.251102.251102.2577157.50
2289101084.731084.731084.731084.73108473.00
229025990.48990.48990.48990.48673526.40
229470927.3927.3927.3927.31169325.30
2302621073.441073.441073.441073.4453672.00

Дані за 10.05.2024