Ринок електроенергії для нової України: вбити дракона монополізму

21.10.2019 15:42 | Укррудпром

Бизнес Цензор, 21 жовтня 2019. Опубликовано 14:40 21 октября 2019 года Один мільйон робочих місць планує створити Уряд Олексія Гончарука за наступні п’ять років. Але йому це може не вдатися. Якщо і далі Уряд не вживатиме системних заходів для негайних змін на ринку електричної енергії, високі ціни на цей товар першої необхідності не дадуть підняти голову і розправити плечі бізнесу.

 

Надвисокі ціни на електроенергію не просто гальмуватимуть появу нових бізнес-проектів. Вірогідно, навіть частина вже існуючих компаній радше перенесуть діяльність до інших європейських країн, де електроенергія вже сьогодні дешевша, ніж в Україні.

Чому так?

Вся справа у незграбному запровадженні нового ринку електричної енергії з 1 липня 2019 року. Попередня влада де-факто відпустила ціни на струм — мовляв, ринкові відносини сприятимуть покращенню якості послуг і зниженню цін. Адже саме так було у інших країнах, де запроваджено ринок.

Проте в Україні, як ми і прогнозували ще навесні, все вийшло рівно навпаки. Ціни на електроенергію для підприємств, установ і організацій виросли на 20-30%, гальмуючи нові проекти, вимиваючи додаткові кошти з бюджетів всіх рівнів, розкручуючи маховик інфляції.

За товари і послуги, що дорожчають для українців через зростання ціни на електроенергію, платить кожна українська родина. А хто ж від цього виграє?

Колишній Уряд заборонив продавати на вільному ринку більшу частину дешевої електроенергії державних атомних і гідро- електростанцій. Відтак основними гравцями на ринку стали теплові електростанції. Саме ТЕСи отримують надприбутки завдяки надвисоким цінам. Ну а ціни підштовхує догори постійний дефіцит електроенергії.

Природа цього дефіциту пояснюється дуже просто. 80% теплової генерації в Україні належить одній компанії — ДТЕК Рината Ахметова. І саме ДТЕК успішно поставив собі на службу новий ринок електроенергії, формуючи на ньому штучні дефіцити, задираючи ціни, створивши собі таким чином повноцінний замінник горезвісній схемі “Роттердам плюс”.

Як бачимо, “немонополіст” (згідно з минулорічним рішенням АМКУ) ДТЕК прямо зловживає своїм монопольним становищем. Саме це зловживання, власне, і є головною причиною стрибка цін на електроенергію в країні. Саме воно є перешкодою на шляху зростання економіки.

Тож все, здається, досить нескладно. Потрібно лишень змінити структуру ринку електроенергії, зробивши неможливим зловживання монопольним становищем, і тоді ціни вгамуються.

Натомість які кроки вживає влада, щоб втримати ціни на електроенергію?

У вересні було розширено можливості для імпорту російської електроенергії до України. Так, можливо, дешевша російська енергія трохи стримає цінові апетити ДТЕК. Але чи прийнятно для України нарощення енергетичної залежності від країни-агресора?

Чи варто давати зайвий привід для скепсису нашим західним партнерам? Багато хто буде радий “підсвітити” тему розширення імпорту стратегічної російської сировини до України та використати це як привід для послаблення санкцій.

Крім того, влада планує надати НКРЕКП додаткові повноваження щодо встановлення верхньої планки цін на електроенергію. Так, визначення максимального рівня ціни державою може обмежити “апетити” монополій. Але давайте тоді не будемо називати такий “базар” ринком.

Адже на ринок за європейськими стандартами це зовсім не схоже. Та і ручне управління в українських умовах — це завжди ризик корупційних рішень з боку “управляючої руки”. Ризик, який майже завжди, на жаль, матеріалізується в склади злочину.

А як би варто було діяти правильно, щоб забезпечити споживачу вигоди від дійсно конкурентного ринку електричної енергії?

Якщо всі говорять, що в країні надлишок генеруючих потужностей, значить просто треба правильно організувати їхнє використання. І тоді з’явиться конкуренція, зникнуть дефіцити, а ціни стануть рухатися донизу.

І це буде більш надійне і більш системне рішення з точки зору енергетичної безпеки України, ніж ручне управління “ринком” або залежність від імпорту з РФ чи її союзників.

У цьому зв’язку перед Урядом і Антимонопольним комітетом перш за все стоїть завдання забезпечити повноцінне антимонопольне розслідування стосовно зловживання ДТЕК своїм монопольним становищем на новому ринку електроенергії.

Бізнес очікує від такого розслідування, по-перше висновків про сам факт зловживання шляхом створення дефіцитів і завищення цін пропозиції електроенергії.

По-друге, обов’язку ДТЕК відшкодувати споживачам збитки, що виникли у зв’язку з монопольними зловживаннями.

По-третє, забезпечення розділення бізнесу ДТЕК на кілька частин, кожна з яких не буде мати монопольної ринкової влади (відповідні повноваження є у АМКУ).

Ці частини мають належати різним власникам і, конкуруючи одна з одною, нарешті створять умови для функціонування того ринку електричної енергії, який поки що існує лише в уяві ідеалістів.

Разом зі справою ДТЕК, Кабміну і АМКУ бажано було б звернути увагу на іще одного великого гравця на ринку генерації електричної енергії — державний НАЕК “Енергоатом”, який генерує понад половину всієї електричної енергії країни.

Так, сьогодні “Енергоатом” фактично “викинутий” з ринку, оскільки 90% своєї електроенергії має за заниженими цінами продавати для потреб, визначених спецобов’язками. Але як виглядатиме вихід “Енергоатому” на ринок, коли Компанія отримає таку можливість?

Чи встоїть державний монстр, який роками був позбавлений можливості вільно продавати свою електроенергію, перед спокусою скористатися з переваг, які має монополіст?

Чи не отримаємо ми ще одного дракона на заміну ДТЕК? Тож, може, не варто експериментувати з нервами споживачів і економічними перспективами країни, а відразу розділити “Енергоатом” на 4 окремих складові за кількістю атомних електростанцій? Принаймні, вивчити це питання точно варто.

Ми не знаємо про плани нового Уряду щодо змін на ринку електроенергії. Кардинальні зміни на цьому ринку життєво необхідні для економіки.

Урядова програма схожа на набір красивих і правильних гасел, але чим вони будуть наповнюватися, зрозуміло не до кінця. Коли мова йде про електроенергію, частка вартості якої міститься в кожному товарі і послузі, впливає на показники діяльності кожного підприємства, лікарні чи школи, хотілося б спостерігати системний підхід до реформування галузі.

В умовах, коли енергомонополісти щодня роблять українські компанії слабшими, а людей біднішими, потрібно вмикати турборежим системних і невідворотних змін на енергоринку.

Ніяке ручне управління такі зміни не забезпечить. Потрібні рівні можливості і чесна конкуренція. Це необхідна умова створення 1 мільйону робочих місць і відчутного зростання ВВП у наступні роки.

Вікторія ВОЙЦІЦЬКА, колишній народний депутат (Самопоміч), працювала в Комітеті ВРУ з питань паливно-енергетичного комплексу, ядерної політики та ядерної безпеки

Додати коментар

Користувач:
email:





Фінансова свобода - це наша мета
Збільшуємо бюджет, але виключаємо дірки
Поєднуючи основи і ризики
Успішність гарантованою не буде, але її шанс тут є

- Fin.Org.UA

Новини

00:00 - Новини від Міністерства енергетики України
21:05 - Коментар МЗС України щодо звіту ОБСЄ стосовно порушень міжнародного права, пов’язаних із свавільним позбавленням волі українських цивільних осіб російською федерацією
21:00 - Новини 25 квітня: НБУ знизив облікову ставку, Сольський написав заяву про відставку
20:40 - Данія збільшить військову допомогу Україні у 2024 році на майже 600 млн євро
20:18 - Пропозиція США по використанню доходів від заморожених активів московія для України набирає обертів у G7 – Reuters
20:17 - На Хмельниччині для війська виділять 54 мільйони, отриманих із продажу комунального майна
20:07 - Україна та Велика Британія посилюють співпрацю в спортивній сфері напередодні Олімпіади
19:40 - Через обстріли на Харківщині УЗ тимчасово змінює рух приміських поїздів
19:40 - Экономика США: замедление роста и ускорение инфляции
19:38 - У Google Meet тепер можна переносити дзвінки з одного пристрою на інший без переривання звʼязку
19:05 - Унаслідок російського удару на Донеччині загинули троє залізничників
19:01 - У Києві відновили 70% енергообладнання, пошкодженого через ворожі обстріли
18:37 - Сольський подав заяву про відставку
18:30 - У Києві до середини червня обмежать рух на одному зі шляхопроводів
18:17 - Рада схвалила законопроєкт щодо створення реєстру постраждалих через агресію московія
18:14 - Як Данія інвестує в успіх України
18:01 - Лише 26% заявок про зруйноване та пошкоджене житло проходять верифікацію – Мінвідновлення
17:45 - Підсумки торгів цінними паперами на Українській біржі за 25.04.2024
17:39 - ПриватБанк завершив перший квартал із чистим прибутком у 14 мільярдів
17:31 - Мінекономіки відкрило грантову програму на 1 мільйон доларів для підприємниць 
17:27 - До обговорення пропонується порядок підготовки та оновлення планів безперервної діяльності, відновлення, фінансування страховика
17:23 - Мінветеранів залучатиме нотаріусів до удосконалення законодавства у сфері ветеранської політики
17:15 - Мінветеранів разом з великим бізнесом розвиватимуть можливості працевлаштування ветеранів й ветеранок, – Олександр Порхун
17:11 - Парламент прийняв у першому читанні закон, що започатковує створення системи обліку осіб, життя та здоров’я яких зазнало шкоди внаслідок збройної агресії рф
17:11 - Світові продажі Toyota вперше перетнули позначку у 10 мільйонів авто за рік
17:01 - Україна передала Європейській Комісії перший Звіт у межах Пакета розширення ЄС 2024 року
17:00 - Nasdaq100 может откатиться до 15800
16:35 - Минулого року було краще: серед компаній України значно підвищився дефіцит кадрів
16:27 - Рішення про накладення штрафу на ТОВ "ФК "ХАНТЕР" за порушення у сфері фінмоніторингу залишається в силі
16:06 - UniCredit попередив про обмеження на перекази для росіян


Більше новин

ВалютаКурс
Австралійський долар25.9066
Канадський долар29.0135
Юань Женьміньбі5.4745
Чеська крона1.6915
Данська крона5.7007
Гонконгівський долар5.0675
Форинт0.108258
Індійська рупія0.4761
Рупія0.0024507
Новий ізраїльський шекель10.4698
Єна0.25503
Теньге0.089231
Вона0.028856
Мексиканське песо2.3263
Молдовський лей2.2218
Новозеландський долар23.6434
Норвезька крона3.6249
московський рубль0.43016
Сінгапурський долар29.1693
Ренд2.0917
Шведська крона3.6517
Швейцарський франк43.4266
Єгипетський фунт0.8282
Фунт стерлінгів49.6274
Долар США39.6702
Білоруський рубль14.4192
Азербайджанський манат23.3327
Румунський лей8.5448
Турецька ліра1.2201
СПЗ (спеціальні права запозичення)52.2905
Болгарський лев21.7407
Євро42.5205
Злотий9.8591
Алжирський динар0.29133
Така0.35452
Вірменський драм0.099159
Домініканське песо0.66115
Іранський ріал0.00092851
Іракський динар0.029769
Сом0.43587
Ліванський фунт0.000436
Лівійський динар8.0586
Малайзійський ринггіт8.2657
Марокканський дирхам3.8465
Пакистанська рупія0.14042
Саудівський ріял10.3982
Донг0.0015718
Бат1.07729
Дирхам ОАЕ10.6188
Туніський динар12.4776
Узбецький сум0.0030882
Новий тайванський долар1.221
Туркменський новий манат11.1421
Сербський динар0.36025
Сомоні3.561
Ларі14.9113
Бразильський реал7.2282
Золото92395.86
Срібло1087.83
Платина35955.09
Паладій39903.06

Курси валют, встановлені НБУ на 26.04.2024

ТікерOpenMaxMinCloseVolume
2262861044.281044.281044.281044.282331877.24
2276561078.061078.061078.061078.06324496.06
227763997.7997.7997.7997.7997.70
2289101070.431070.431070.431070.4364225.80
229025983.97983.97983.97983.97983970.00
229470919.69919.69919.69919.69962915.43
2302621056.261056.261056.261056.26637981.04
AZRF011041.421049.861041.421049.8612547.68
CRSR061024.551024.551024.551024.5517417.35
FSTF021014.051021.481014.051021.4861968.50
IFZEMA110011001100110022000.00
TATM4.54.54.54.5450.00
XS47781550015500155001550062000.00

Дані за 25.04.2024