Таксі-реформа
14:30 | Економічна правда. Колонки
Коли торік писала про європейський досвід регулювання сфер таксі та райд-хейлінгу, головне питання було: чи потрібно Україні врегулювати ринок райд-хейлінгу? Тепер маємо відповідь – так.
Тільки замість ліцензії буде цифровий реєстр та сертифікати, а замість черг у районних адміністраціях як у деяких країнах – електронний кабінет, де все робиться за лічені хвилини.
Законопроєкт про реформу ринку таксі, який зараз презентує Міністерство розвитку громад та територій, робить те, чого водії (і платформи) чекали роками: дає можливість легально заробляти через онлайн платформи.
Bolt, Uber, Uklon та інші сервіси нарешті отримують чіткі правила гри, а водії, що співпрацюють з платформами – впевненість у завтрашньому дні.
Кінець епохи
Поговоріть із будь-яким водієм, що співпрацює з платформою, і почуєте одне й те саме.
Якщо зупинили, то треба довго пояснювати, що ви не нелегальний таксист, що у вас є договір із платформою, що пасажир платить через додаток.
Оскільки ринок довгий час був неврегульований, то все одно послугу перевезення (ride-hailing) вважають послугою перевезення на таксі.
А відтак – міг би бути штраф за відсутність ліцензії.
Читайте також
Як цифрові платформи трансформують бізнес
Реформа ставить крапку в цій історії.
Водій у реєстрі – легальний водій.
Є запис у системі – є право працювати.
Інспектор може перевірити це за лічені секунди через електронну базу.
Більше не потрібно мати паперові свідоцтва, переконувати, що ти "не той" таксист.
Це як із ФОПами: коли ти зареєстрований, то захищений законом.
Платформи виступають "за"
Важливий нюанс: великі платформи не проти цієї реформи.
Навпаки, вони самі зацікавлені в легалізації ринку.
В інших країнах Bolt давно працює за подібними правилами – у Польщі, Чехії, країнах Балтії.
Чому? Бо прозорий ринок означає відсутність репутаційних ризиків.
Наприклад, коли водій без страховки потрапляє в ДТП, претензії виникають до платформи.
Тепер платформа знатиме, що всі, хто працює під її брендом, пройшли державну перевірку.
Читайте також
Нічні пасажирські перевезення у Києві: чому легалізація – питання економіки, а не лише комфорту
До перевезень допускатимуть лише водіїв із цифровим сертифікатом, виданим "Укртрансбезпекою", що забезпечує захист репутації та довіри пасажирів.
Крім того, чіткі правила створюють рівні умови для всіх.
А ще, оскільки формується державний реєстр платформ, з"являється можливість обмежувати будь-які спроби сервісів країни-агресора виходити на український ринок.
Свобода надавати послуги
Для водіїв це справжня революція.
Так, потрібна верифікація: мінімальний стаж, медична довідка, страховка.
Але це не бар"єр – це стандарт, який і так мав би виконуватися.
Сертифікатів буде два: на таксі та на перевезення пасажирів легковими автомобілями на замовлення, що абсолютно має сенс у контексті існування райд-хейлінгу.
Натомість водії отримають:
Легальний статус.
Є запис у реєстрі – є право працювати.
Соціальний захист.
Легальний статус – це не тільки податки, а й можливість офіційно підтвердити дохід.
Потрібна іпотека? Кредит? Субсидія? Тепер є чим підтвердити, що ти працюєш і заробляєш.
Безпека для пасажирів
А тепер подивімося очима пасажира.
Ви замовляєте таксі й бачите: ім"я водія, номер авто, рейтинг.
У машині є QR-код, який можна зісканувати та дізнатися, хто тебе везе і який сертифікат людина має.
Це не гарантія від усіх проблем, але суттєво знижує ризики.
У Польщі та Чехії, де діють подібні правила, це працює.
Пасажири почуваються безпечніше, водії працюють спокійніше, платформи мають менше скандалів.
Це базові стандарти цивілізованого ринку.
Цифрова простота замість паперової тяганини
Найкраще в реформі – це електронний кабінет.
Не потрібно їхати кудись, стояти в черзі, збирати купу паперів.
Усе онлайн: зареєструвався, завантажив документи, закріпив авто і працюєш.
Зміни в даних? Теж онлайн.
Нове авто? Онлайн.
Оновлення страховки? Онлайн.
Це як "Дія": все в одному місці, швидко й зрозуміло.
Головне, щоб імплементація електронного кабінету відбулася та працювала.
Також, певні повноваження надаються міським радам, як-то можливість укладати договори про організацію перевезень на таксі на території окремої громади, виділення паркувальних місць тощо.
Читайте також
Регулювання ринку таксі: чи варто запозичити досвід ЄС
Через рік-два український ринок таксі стане іншим.
Водії працюватимуть спокійно.
Пасажири їздитимуть безпечніше, знаючи, що кожен водій перевірений та кожне авто справне.
Платформи отримають рівні правила гри, де чесна робота винагороджується, а спроби обійти систему програють.
І навіть бюджет виграє – податки з легалізованого ринку можна буде вкласти в дороги, медицину та освіту.

