Корупція на держпідприємствах: як оточення Зеленського зламало корпоративну реформу

16:30 | Економічна правда. Колонки

Оприлюднені НАБУ аудіоплівки у справі "Мідас" шокували суспільство масштабами корупції в державному "Енергоатомі".
Згідно з матеріалами слідства, детективи задокументували розкрадання близько 100 млн дол.
Резонанс був настільки сильним, що влада була змушена публічно реагувати – звільнені міністр юстиції Герман Галущенко та міністр енергетики Світлана Гринчук. Сама схема розкрадання, відома під назвою "Шлагбаум", була водночас цинічною і примітивною.
Підрядникам "Енергоатому" не оплачували виконані роботи або поставлені товари, якщо вони не сплачували хабар у розмірі 10-15% від суми контракту.
Фактично компанію перетворили на платний пропускний пункт: або ти платиш "за відкриття шлагбаума", або гроші за контракт не надходять. Згідно з плівками, отримані кошти відмивалися і використовувалися у тому числі для купівлі нерухомості у Швейцарії та будівництва розкішних котеджів у Козині, зокрема у кооперативі "Династія" екс-віце-прем"єра Олексія Чернишова, який отримав вже другу підозру НАБУ за незаконне збагачення.
І це під час війни. Хоча оприлюднені матеріали безпосередньо стосуються "Енергоатому", є всі підстави вважати, що аналогічні схеми могли діяти й в інших ключових державних енергетичних компаніях – насамперед у "Нафтогазі", "Центренерго" та низці інших.
Більше того, механізм упровадження таких схем був майже ідентичним і відпрацьованим. Читайте також Від міністра до "смотрящих": як працювала схема розкрадання "Енергоатома" та хто за нею стоїть Першим кроком завжди було встановлення контролю над наглядовою радою підприємства.
Після цього наглядова рада призначала потрібне керівництво на ключові напрями – безпеку, закупівлі, фінанси та юридичний блок.
Саме ці підрозділи ставали точками збору корупційної ренти, а не елементами системи стримувань і противаг, як це передбачено моделлю корпоративного управління. Показовою у цьому контексті є історія "Укренерго".
Екс-голова компанії Володимир Кудрицький неодноразово заявляв, що ще з 2021 року Галущенко намагався працевлаштувати в "Укренерго" лояльних до себе людей із сумнівними професійними та етичними якостями.
Йшлося, зокрема, про призначення в департамент безпеки, який відповідає за перевірку підрядників, а також про системний тиск щодо заміни директора із закупівель, яку на той момент очолювала Марина Безрукова. За словами Кудрицького, міністр прямо заявляв: "Я хочу, щоб у вашій компанії були мої люди".
Зрештою Галущенко таки домігся звільнення Кудрицького, коли один із незалежних членів наглядової ради підтримав відповідне рішення.
Після цього ще двоє членів подали у відставку, прямо вказавши на політичний тиск з боку міністерства. Читайте також Чи наздоженуть санкції Міндіча? Схожа історія відбулася у вересні 2022 року в ТОВ "Операторі ГТС України" (ОГТСУ).
Тоді без зрозумілих причин був звільнений Сергій Макогон, а на його місце призначений Дмитро Липпа, який за дивним збігом обставин раніше працював у структурах СКМ у період, коли там також працював екс-заступник голови Офісу президента Ростислав Шурма. Важливо зазначити, що Липпа залишив посаду одразу після звільнення Шурми і його переїзду до Німеччини, що лише підсилює питання про реального критерію його призначення – лояльність до Шурми чи професійність. На новому конкурсі, який проводила наглядова рада ОГТСУ, майже перемогла Оксана Кривенко – кандидатка, яку, згідно з "плівками Міндіча", саме Галущенко бачив на цій посаді.
Після оприлюднення плівок уряд призупинив конкурс, але це лише загострило питання щодо реальної незалежності наглядової ради та доброчесності процесу.
Фактично керівника ОГТСУ обирала не незалежна наглядова рада, а учасники ОПГ "Міндіча–Галущенка", які, за плівками, навіть проводили співбесіди з майбутніми міністрами до їх призначення. Найбільш тривожним у цій історії є те, що ця корупційна група була інтегрована з правоохоронними органами, які мали б її викривати.
Під час обшуків вилучили понад 500 досьє з приватною інформацією про детективів НАБУ, опозиційних депутатів, журналістів, колишніх керівників "Нафтогазу", "Укренерго" та ОГТСУ.
Такий масив даних із закритих реєстрів міг бути зібраний виключно за участі силовиків, що свідчить про глибоке і небезпечне зрощення корупційного спрута з правоохоронною системою. Читайте також Головний з економіки в ОП Ростислав Шурма.
Про бізнес брата, концентрацію державних активів та "хороших" бізнесменів Більше того, підконтрольні силові структури почали використовуватися для тиску на неугодних.
Нещодавно ДБР вручило підозру Кудрицькому у справі, що стосується подій 2018 року, коли підрядник "Укренерго" не виконав свої зобов"язання з будівництва парканів.
Держава не зазнала жодних збитків – аванс повернули через банківські гарантії.
Саме це змусило багатьох експертів і західних партнерів говорити про політичну мотивацію справи. Аналогічно у лютому 2025 року Нацполіція оголосила підозру екс-керівнику ОГТСУ Макогону за нібито службову недбалість під час сплати дивідендів за 2021 рік.
Експерти також вважають цю справу сфабрикованою, зважаючи на активну публічну критику Макогоном дій Міненергетики та "Нафтогазу", зокрема щодо закупівлі російських реакторів у Болгарії, ідей продовження транзиту російського газу під виглядом азербайджанського та провальної стратегії закупівель газу взимку 2024/25, яка поставила країну на межу газового колапсу.
І схожих історій переслідувань багато. Таким чином, корупційна система не лише впроваджувала схеми на державних підприємствах, а й намагалася повністю контролювати інформаційний простір і залякати всіх, хто заважав її роботі.
Це був чіткий сигнал іншим керівникам: не ставити запитань і беззастережно виконувати накази злочинного угруповання. Варто нагадати, що атаки на незалежні наглядові ради почалися ще до великої війни.
Показовою стала історія звільнення керівника "Нафтогазу" Андрія Коболєва.
Тоді, щоб звільнити його, уряд спершу розпустив наглядову раду, потім звільнив керівника, а згодом відразу призначив нову наглядову раду.
Формально все виглядало законно, але по суті було зруйновано сам дух корпоративної реформи. Читайте також Володимир Кудрицький: Мета мого звільнення – перевести під ручний контроль інвестиції у відбудову енергетики За тією ж схемою відбулося і призначення Чернишова на посаду керівника "Нафтогазу".
Його обрав та призначив уряд, а вже після цього була сформована нова наглядова рада компанії.
Очевидно, що реальна незалежна наглядова рада ніколи б не погодилася призначити людину без жодного досвіду в нафтогазовому секторі керівником ключової енергетичної компанії країни.
Саме практика просування потрібних людей – де лояльність важить більше за професіоналізм – і стала одним із ключових чинників розквіту корупції та впровадження схем розграбування типу "Шлагбаум". Після оприлюднення плівок у справі "Мідас" уряд намагається перекласти відповідальність на наглядові ради і навіть ініціює їх оновлення.
Але без чіткого стратегічного вибору це ризикує залишитися черговою імітацією змін, спрямованою радше на зниження політичних втрат, ніж на реальне подолання корупції. Що робити далі: не винаходити український велосипед Україні не варто вкотре намагатися винайти власний велосипед у сфері управління державними підприємствами.
Світ давно пройшов цей шлях і виробив ефективні моделі.
Проблема полягає не в нестачі рішень чи моделей – проблема виключно в політичній волі правильно застосовувати вже відомі та перевірені практики. Перший і найефективніший шлях – це приватизація.
Приватний власник безпосередньо зацікавлений у мінімізації корупції, адже будь-які відкати, завищені закупівлі чи схеми – це пряме розкрадання його власних коштів.
Саме тому у приватному секторі корупція не зникає повністю, але стає дорожчою, ризикованішою і обмеженішою.
Держава ж, навпаки, створює ідеальні умови для корупції там, де гроші є фактично нічийними, а політична відповідальність – розмитою або колективною. Якщо ж держава з міркувань безпеки, соціальної стабільності чи стратегічного значення вирішує зберігати окремі підприємства у своїй власності, то на сьогодні світ не винайшов нічого кращого за практики корпоративного управління ОЕСР.
Саме вони були покладені в основу реформи корпоративного управління і саме вони в минулому дозволили зменшити політичний тиск, підвищити прозорість та покращити фінансові результати низки державних компаній. Проблема в тому, що в Україні ці практики часто використовуються не за призначенням.
Замість реального інструменту стримування політичного втручання та корупції вони перетворилися на формальну ширму, за якою ховаються політичні домовленості, "свої" призначення і корупційні оборудки.
Справа "Мідас" показала, що формальна наявність наглядових рад, конкурсів і корпоративних процедур не означає реальної незалежності, якщо всі ключові рішення ухвалюються поза межами корпоративних органів – у вузькому колі політичних гравців. Читайте також Уся енергетична рать.
Як попри гучні корупційні скандали Галущенко збільшує свій вплив на енергетику України Саме тому реформа корпоративного управління не може бути імітаційною.
Влада має зробити чіткий і публічний вибір.
Або держава чесно визнає, що хоче повного політичного контролю над державними підприємствами – і тоді бере на себе відповідальність за корупцію, фінансові втрати та управлінські провали.
У такому випадку слід відверто відмовитися від риторики про незалежні наглядові ради як інструмент реформ. Або ж держава справді вірить у корпоративне управління за стандартами ОЕСР.
Тоді вона зобов"язана припинити втручання в операційну діяльність компаній, гарантувати реальну незалежність наглядових рад, забезпечити прозорі й захищені конкурси на керівні посади, а також надати керівникам компаній та членам наглядових рад захист від політичного та силового тиску.
Без цього будь-які кадрові оновлення залишатимуться лише косметичними змінами, які не впливають на системну корупцію. Третього варіанту не існує.
Будь-які спроби підкрутити систему під поточні політичні інтереси неминуче призводитимуть до нових корупційних скандалів, втрати довіри міжнародних партнерів і подальшої деградації державного сектору. Вибір за владою – або реальні реформи за світовими правилами, або чесне визнання того, що державні підприємства залишаються інструментом політичного контролю і збагачення.

Додати коментар

Користувач:
email:





Money comes and money goes,
But it's always good to have some in your clothes.
Whether it's a penny or a pound,
It's always good to have some around.

- Fin.Org.UA

Новини

16:55 - Завершення сезону: які мотоцикли найчастіше купують українці
16:45 - Smart Holding Новинського сплатив за три квартали на 41% менше податків
16:30 - Корупція на держпідприємствах: як оточення Зеленського зламало корпоративну реформу
16:24 - Велика загроза: Американська торговельна палата закликає посилити морський захист України
16:00 - В Києві встановили перше мобільне укриття
15:53 - Туристичний дашборд продемонстрував потребу у кадрах для галузі – Мінрозвитку
15:41 - Рекордно низький: в Україні вирахували рівень фінансового стресу
15:37 - Попри виклики війни та погоди: агропідприємство "Земля і воля" завершило сезон із рекордом
15:30 - Курси валют, встановлені НБУ на 19.12.2025
15:15 - Ліквідація банків: у листопаді кредиторам виплатили 111 мільйонів гривень
15:05 - В Одесі за 168 мільйонів гривень збудують укриття для міської клініки
14:59 - Брак грошей: росіяни вдвічі скоротили витрати на новорічні свята
14:50 - "ПриватБанк" змінить підхід до роботи з військовими та людьми з інвалідністю
14:30 - Таксі-реформа
14:24 - "Укргазвидобування" програло суд фірмі, намагаючись відібрати гроші за ремонт свердловин
14:13 - Заплатять всі. Уряд визначився з тим як ФОПи платитимуть ПДВ
14:07 - "Дрофа та Люди": як херсонська броварня запускає власну гуральню та отримує нагороди
14:05 - "Ощадбанк" заявив про рейдерське захоплення паркінгу ТОК Gulliver
14:00 - Звіт про фінансову стабільність, грудень 2025 року
14:00 - Пресбрифінг, присвячений презентації Звіту про фінансову стабільність
14:00 - Фінансові установи активніше сприяють відновленню економіки – Звіт про фінансову стабільність
14:00 - "Пошкодження критичні": в Кривому Розі ворог поцілив по будівлі податкової
13:46 - ВІДДІЛ КОМУНІКАЦІЙ З ГРОМАДСЬКІСТЮ УПРАВЛІННЯ ІНФОРМАЦІЙНОЇ ВЗАЄМОДІЇ ГУ ДПС У ДНІПРОПЕТРОВСЬКІЙ ОБЛАСТІ (ТЕРИТОРІЯ ОБСЛУГОВУВАННЯ - МІСТО ДНІПРО) ІНФОРМУЄ!
13:40 - У порту Одеси ще не відновили живлення після ударів московія
13:36 - Google презентувала свою найшвидшу ШІ-модель Gemini 3 Flash для роботи з фото і відео
13:32 - Ціни на нафту відреагували на можливі нові санкції США проти московії
13:20 - Бізнесу на Одещині компенсують витрати на резервне електроживлення
13:15 - Адміністрування ПДВ для "спрощенців": Мінфін опублікував законопроєкт для обговорення
13:06 - ЄС наклав санкції ще на 41 корабель "тіньового флоту" московія
12:40 - Цього року "Укрзалізниця" уклала угод на 38,3 мільярда гривень: що купувала


Більше новин

ВалютаКурс
Алжирський динар0.32661
Австралійський долар27.9681
Така0.34637
Канадський долар30.6948
Юань Женьміньбі6.0128
Чеська крона2.0327
Данська крона6.6381
Гонконгівський долар5.4407
Форинт0.127703
Індійська рупія0.46909
Рупія0.002532
Новий ізраїльський шекель13.1577
Єна0.27172
Теньге0.082068
Вона0.028667
Ліванський фунт0.000473
Малайзійський ринггіт10.3603
Мексиканське песо2.3502
Молдовський лей2.5063
Новозеландський долар24.4033
Норвезька крона4.1483
Саудівський ріял11.2882
Сінгапурський долар32.7892
Донг0.0016082
Ренд2.5232
Шведська крона4.5483
Швейцарський франк53.2345
Бат1.34597
Дирхам ОАЕ11.5273
Туніський динар14.5245
Єгипетський фунт0.8898
Фунт стерлінгів56.7109
Долар США42.3374
Сербський динар0.42304
Азербайджанський манат24.9014
Румунський лей9.7424
Турецька ліра0.9907
СПЗ (спеціальні права запозичення)57.8656
Болгарський лев25.3608
Євро49.594
Ларі15.716
Злотий11.7905
Золото182971.24
Срібло2799.43
Платина81047.75
Паладій71210.24

Курси валют, встановлені НБУ на 19.12.2025