Чи зможе Україна прогодувати "сталевого дикобраза"?

08:30 | Економічна правда

Думки про майбутню модель розвитку держави викликають все більший резонанс в суспільстві.
Такі обговорення правильні та важливі, щоб у момент вибору, коли б він не настав, ми чітко розуміли, який шлях перед нами та яка у цього майбутнього виявиться ціна. Зокрема, привернула увагу дискусія Максима Бужанського та Володимира Фесенка щодо того, бути чи не бути повоєнній Україні "сталевим дикобразом".
Я свою точку зору з цього приводу вже висловлював і навіть пропонував взяти участь в опитуванні.
Сьогодні спробую навести додаткові аргументі до своєї позиції та позиції колег, що виступають за вибір "мирної країни".
Сьогодні це будуть аргументи з близької мені фінансово-економічної площини. Потрібно усвідомлювати, що втілення ідеї "дикобраза" – потужної військової держави, потребуватиме значний обсяг суспільних ресурсів.
Стародавні рабовласницькі поліси, на кшталт Спарти, мали змогу отримувати такі ресурси за рахунок експлуатації рабів – ілотів.
На щастя цей суспільний устрій та система взаємин залишилась у минулому.
А отже у питанні "годування дикобразу" нам доведеться розраховувати на інші джерела: допомогу партнерів або внутрішні можливості (самоексплуатацію). Про який обсяг ресурсів йде мова? Звернемось до фактів та цифр.
У 2024 році фактичні видатки на сектор безпеки і оборони України склали 2,997 трлн грн (у 2025-му – оціночно, в абсолютних цифрах не менше ніж минулого року), що становило у 2024 році 39,1% ВВП та майже 60% усіх видатків загального фонду держбюджету. Читайте також Що отримує та що втрачає країна, яка залежить від зовнішніх кредиторів Здебільшого, це фінансування заробітних плат військовослужбовців, закупівля військової техніки та озброєнь, соціальне забезпечення.
Навряд чи ми могли б віднайти такі ресурси самостійно, тому щороку партнери виділяють нам фінансову та пряму військову допомогу.
Хоча обсяги такої допомоги не є усталеними мова йде про 35-45 млрд дол.
військової та 40 млрд дол.
(консервативна оцінка) фінансової допомоги щорічно. У глобальному порівнянні вищими у минулому столітті були хіба що видатки Кувейту на початку 90-х через агресію Іраку (середні військові видатки у 1990-1992 роках – 65,9% ВВП), співставними – видатки Еритреї у ході війни з Ефіопією наприкінці 90-х (33,2% ВВП) і найбільш релевантний для нас приклад – в Ізраїлі у середині 70-х напередодні, у ході та після війни Йом-Кіпур проти Єгипту і Сирії (29% ВВП). У нинішньому столітті мілітарні видатки України є рекордними у відносному вимірі (як частка ВВП), і є набагато вищими за решту прецедентів для країн у війні.
Це пояснюється інтенсивністю російської агресії, значною протяжністю лінії фронту, кількістю залученого особового складу, масштабом використання військової техніки і обладнання, що робить війну в Україні найбільшою із часів другої Світової війни. З історичного досвіду, підтримувати такий рівень мілітарних видатків у довгостроковій перспективі надзвичайно складно. Знову ж таки із найбільш релевантних прикладів для нас – Ізраїль.
Зростаючі військові видатки і фіскальне навантаження після війни Йом-Кіпур у 1973 році, першої війни з Ліваном у 1982 році призвели до стагфляції у другій половині 70-х-першій половині 80-х, що отримали назву втраченого десятиліття.
Ситуація почала вирівнюватись з 1985 року після прийняття Плану стабілізації і зниження безпекових ризиків. Читайте також Ключ до інвестицій – це не прохання, а дії, які створюють довіру На додачу до руйнувань, збитків, втрат у людському капіталі, невизначеності від війни, високий рівень мілітарних видатків сам по собі негативно впливає на економічне зростання через відволікання ресурсів з інших більш продуктивних секторів економіки.
Так, є синергія ВПК з іншими галузями промисловості, IT, освіти і науки, і відповідні перетоки військових технологій у цивільні сектори економіки, і навпаки.
Утім позитивні ефекти від таких інновацій та стартапів не перекривають стиснення інвестицій і активності в інших секторах економіки. А ще, як вірно підмітили експерти ЦЕС, ризики того, що такі мілітарні видатки будуть менш ефективними є більшими для країн із ринками, що формуються, в силу більш слабких інститутів, меншого громадського контролю з боку суспільства. Припустимо, що у разі завершення активної фази бойових дій наші видатки скоротяться вдвічі.
Тим не менше Україна, за співставного розміру армії та її повноцінного оснащення, потребуватиме, з огляду на структуру видатків, десятки мільярдів доларів на її утримання щорічно.
Поряд з цим, стоять завдання соціально-економічного відновлення, а в ідеалі – побудови країни кращої ніж була. З огляду на масштаб збитків за оцінками ООН, Світового банку та ЄК на кінець 2024 року (не враховує втрати за 2025 рік) на відновлення України потрібно буде не менше 525 млрд дол.
А за більш широким діапазоном до 1 трлн дол.
на найближче десятиліття. Читайте також Економічна правда, про яку незручно говорити Буду відвертим: я не уявляю, як одночасно "годувати дикобраза" та забезпечувати соціально-економічне відновлення.
Тим більше, на тлі згасаючого ентузіазму наших західних партнерів щодо допомоги.
І не хочу уявляти той рівень прямого (податки) та опосередкованого (оплата та умови життя і праці) навантаження на бізнес і громадян, який знадобиться, щоб спробувати реалізувати ці дві задачі одночасно. Скажу точно, що нинішні рівні військового збору, ПДВ, ПДФО, податку на прибуток підприємств, на "цукор", посилки, цифрові платформи тощо, над якими сьогодні ламаються списи у парламенті, будуть здаватися "легкою прогулянкою". Найгірше, що може трапитись, це те, що не розуміючи ціну питання ми почнемо вирішувати "все і одразу".
Це завершиться банальним банкрутством.
А що потрібно країні найбільше, яку модель майбутнього слід обирати – буде вирішувати кожен громадянин, коли прийде час заповнити свій бюлетень для голосування.

Додати коментар

Користувач:
email:





Український ринок,
Шукає нових інвесторів,
Заробіть на ньому.

- Fin.Org.UA

Новини

12:07 - Основні види ризиків, пов’язаних із недотриманням платниками податків норм податкового законодавства
12:05 - Е-повідомлення: оперативне інформування про помилкову сплату платежів
12:03 - Реорганізації шляхом перетворення: перереєстрація платника ПДВ-правонаступника
12:00 - Фізична особа заяву про застосування пільги зі сплати земельного податку щороку до контролюючого органу не подає
11:58 - За якою ставкою ПДФО оподатковується дохід спеціаліста Дія Сіті, що виплачується на його користь у вигляді допомоги по тимчасовій втраті працездатності (лікарняні)?
11:56 - При поданні Облікової картки за ф. № 1ДР/Заяви за ф. № 5ДР громадянин України може пред’являти заламіновані документи
11:54 - Заява на отримання ліцензії/внесення чергового платежу: який номер платіжної інструкції зазначається у графі «Інформація про внесення платежу за ліцензію»?
11:48 - Дохід отриманий фізичною особою від продажу вживаного товару, відмінного від рухомого та нерухомого майна іншій ФО: що з оподаткуванням?
11:46 - Визначення МПЗ юридичною особою, яка уклала договір суборенди за певних умов
11:44 - В який термін постачальник надсилає покупцю розрахунок коригування на зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг для його реєстрації?
11:41 - Термін сплати плати за ліцензію на право здійснення відповідного виду діяльності настає у наступному році: визначення розміру МЗП для застосування при розрахунку плати за ліцензію
11:39 - За яким кодом класифікації доходів бюджету сплачується військовий збір самозайнятою особою, яка отримала виплати пов’язані з тимчасовою втратою працездатності від ПФУ?
11:35 - "Нова пошта" закриває ще одне відділення на Донеччині
11:18 - Алло розігрує електромобіль Xiaomi SU7 Gulf Blue
11:17 - До загального фонду держбюджету платники Дніпропетровщини за видобування природного газу спрямували понад 484,8 млн гривень
11:15 - Від платників рентної плати за видобування нафти до місцевих бюджетів Дніпропетровщини надійшло понад 2,9 млн гривень
11:13 - Понад 1,1 млрд грн податку на нерухоме майно спрямували платники до місцевих бюджетів Дніпропетровщини
11:12 - Брифінг заступника Міністра енергетики України Миколи Колісника про стан енергосистеми станом на ранок 16 грудня
11:11 - «Податки захищають»: які податки сплачує репетиторка-студентка
11:09 - Податок на доходи фізичних осіб: надходження зросли на 18,1 % порівняно з минулим роком
11:09 - Податок на доходи фізичних осіб: надходження зросли на 18,1 % порівняно з минулим роком
11:08 - У Південній Кореї за прикладом Австралії хочуть обмежити доступ підлітків до соцмереж
10:50 - Наступного року фінансова підтримка агровиробників посилиться – Мінфін
10:40 - Без світла ще чверть мільйона: енергетики повернули живлення 330 тисячам родин
10:20 - Уряд спростив операторам зв’язку процедури будівництва станцій
09:25 - Верховний Суд розгляне справу "Артем-Банку" на майже 30 мільйонів гривень
09:00 - Трамп подає позов проти BBC на 10 мільярдів доларів
08:30 - Чи зможе Україна прогодувати "сталевого дикобраза"?
08:00 - Монетизація цинізму: як Polymarket заробляє мільярди на ставках на війну в Україні
23:00 - Новини від Міністерства енергетики України


Більше новин

ВалютаКурс
Алжирський динар0.3263
Австралійський долар28.1057
Така0.34559
Канадський долар30.7125
Юань Женьміньбі5.9948
Чеська крона2.0437
Данська крона6.6469
Гонконгівський долар5.4285
Форинт0.128949
Індійська рупія0.46559
Рупія0.0025347
Новий ізраїльський шекель13.1568
Єна0.27243
Теньге0.081916
Вона0.028844
Ліванський фунт0.000472
Малайзійський ринггіт10.3226
Мексиканське песо2.3492
Молдовський лей2.4982
Новозеландський долар24.4768
Норвезька крона4.168
Саудівський ріял11.2591
Сінгапурський долар32.7812
Донг0.0016052
Ренд2.5178
Шведська крона4.5508
Швейцарський франк53.0917
Бат1.34299
Дирхам ОАЕ11.5025
Туніський динар14.4918
Єгипетський фунт0.89
Фунт стерлінгів56.5662
Долар США42.2451
Сербський динар0.42283
Азербайджанський манат24.8471
Румунський лей9.7494
Турецька ліра0.9894
СПЗ (спеціальні права запозичення)57.8129
Болгарський лев25.3816
Євро49.6549
Ларі15.6707
Злотий11.7615
Золото183577.35
Срібло2702.43
Платина75788.55
Паладій65196.86

Курси валют, встановлені НБУ на 16.12.2025