Від пандусів до фінтеху: як Україна переосмислює доступність послуг

13:00 | Економічна правда. Колонки

За офіційними даними в Україні кількість людей з інвалідністю сягає 3 мільйонів, що приблизно дорівнює населенню Києва.
Якщо до 2014 року основними причинами інвалідності, а саме втрати кінцівок, були ДТП, побутові травми та хронічні захворювання, то з початком російського вторгнення та повномасштабної війни проти України, дуже швидко зростає кількість людей з ампутаціями, травмами, що призводять до порушень зору і слуху, неврологічними проблемами, набутими внаслідок військових дій, ракетних атак на об"єкти інфраструктури, катувань під час полону і фільтрації тощо.
Відповідно, із кожним днем війни зростає і кількість тих, хто потребує інклюзивних та безбар"єрних рішень у всіх сферах життя і діяльності. Фінансова інклюзія та безбар"єрність – невід"ємна складова цілісного підходу до забезпечення людям з інвалідністю можливості жити звичним життям: працювати в офісі чи на виробництві, робити закупи у магазинах, відвідувати заклади відпочинку.
І мова не лише про пандуси, ліфти та поручні.
Потрібні масштабні та всеохопні зміни на рівні інженерно-архітектурних, просвітницько-поведінкових та програмно-апаратних рішень. Інвалідність не відміняє потреб сплачувати рахунки та комунальні послуги, знімати готівку, брати та гасити кредити, оформлювати страховку.
Вона робить усі ці прості на перший погляд дії значно складнішими.
Тож для рівного доступу до фінансових сервісів людям з інвалідністю необхідно створювати умови, за яких вони не потребують або потребують мінімум сторонньої допомоги, – Валерій Сіроштан, CEO РЕНОМЕ СМАРТ. Де-юре в Україні вже багато зроблено для інклюзивності та безбар"єрності.
Це і ратифікація Конвенції ООН про права людей з інвалідністю, і нові, обов"язкові до виконання, Державні будівельні норми "Інклюзивність будівель і споруд", і Постанова Нацбанку Про затвердження Положення про ліцензування банків, що передбачає безперешкодний доступ до послуг, які надаються банком згідно з банківською ліцензією, людям з інвалідністю та іншим маломобільним групам населення, і Методичні рекомендації Національного банку України з правил інклюзивного надання фінансових послуг в установах України тощо. Де-факто це лише початок і зробити потрібно ще дуже багато.
З метою створення інклюзивного фінансового простору, НБУ ще у 2024 році зобов"язав банки забезпечити фізичну та інформаційну доступність щонайменше 50% від загальної кількості їх відокремлених підрозділів у регіоні. Одним із перших інклюзивних продуктів РЕНОМЕ СМАРТ став Voice Assistant – голосовий помічник для слабозорих і незрячих.
Рішення включає спрощені контрастні сценарії екрану із збільшеним шрифтом та аудіосупровід усіх операцій через навушники.
Працюючи над Voice Assistant, ми прагнули створити функціональне та максимально зручне рішення для людей з порушеннями зору.
Поряд з тим, продукт простий та доступний в реалізації для банків: голосовий помічник може бути встановлений практично на всі моделі банкоматів, а за наявності необхідних комплектуючих, налаштування спеціального софту займає кілька годин для одного пристрою, – Валерій Сіроштан. Маркування клавіатури та голосовий асистент для слабозорих і незрячих Voice Assistant за допомогою машинного мовлення пояснює розміщення пристроїв на банкоматі, допомагає обрати тип операції, озвучує баланс рахунку, супроводжує процес видачі готівки тощо.
Ще одна перевага голосового помічника – спеціальний інтерфейс для користувачів із частковою втратою зору: чіткі текстові підказки великим кеглем на чорному тлі, що спрощують сприйняття.
Сьогодні Voice Assistant від РЕНОМЕ СМАРТ уже встановлено на понад тисячу банкоматів в Україні.
Поки що це тільки початок великої справи, адже за офіційними даними в країні живе 70 тисяч незрячих людей.
Не менш важливо забезпечити доступ до фінансових сервісів людям у кріслах колісних.
Лише за 2022-2024 роки в Україні проведено майже 94 тисячі ампутацій з переважанням ампутації нижніх кінцівок.
Багато із цих людей тимчасово (в очікуванні протезування) чи постійно користуються кріслами колісними для пересування.
Відтак, їм важко користуватись звичайними банкоматами та кіосками самообслуговування, в яких екрани розташовані із розрахунку на роботу стоячи. Виробники пропонують адаптовані для користувачів у кріслах колісних банкомати.
Однак, будьмо відвертими, часткова заміна парку банкоматів – це дуже великі витрати навіть для лідерів банківського ринку.
Ми у РЕНОМЕ СМАРТ вийшли з продуктом, який допомагає адаптувати звичайний банкомат чи кіоск самообслуговування для людей у колісних кріслах.
Це Screen Switcher – рішення, що поєднує поворотний екран на кронштейні та сценарій для перемикання між головним і поворотним екранами, – Валерій Сіроштан. Додатковий поворотний екран для людей у кріслах колісних Поворотний екран за замовчуванням встановлюється на висоту, зручну для користування людям у кріслах колісних, а завдяки рухомому кронштейну, можна регулювати ще й кут нахилу та ступінь наближення від задньої стінки банкомата чи кіоска до користувача.
Робочий екран обирається простим дотиком до потрібного дисплею і підтвердженням вибору.
Понад сто Screen Switcher планується встановити до кінця січня 2026 року на кіоски самообслуговування двох українських банків. Ще одна група користувачів, яким потрібні адаптивні інклюзивні рішення для доступу до фінансових послуг – люди із когнітивними порушеннями.
Такі порушення часто є наслідками вікових змін, хронічних захворювань, генетичних особливостей, травм голови тощо.
Доволі простим та швидким у реалізації рішенням для цієї категорії користувачів можуть бути спрощені сценарії екранів банкоматів і кіосків самообслуговування. Мобільний застосунок що враховує особливі потреби для людей з інвалідністю Мінімалістичний інтерфейс, відсутність візуального шуму (яскравих кольорів, спливаючих вікон, миготіння), чіткі контрастні блоки з опціями, адекватний розмір шрифта, – усе це полегшує сприйняття та не відволікає людину з когнітивним порушенням від власне проведення фінансової операції.
Команда РЕНОМЕ СМАРТ уже реалізувала такий мінімалістичний інтерфейс у рішенні для слабозорих користувачів, але готова його втілити і у вигляді мобільного застосунку. Ми усвідомлюємо, що Україна – це не лише великі міста, це ще й невеликі села, де немає банківських відділень чи пунктів самообслуговування і основний засіб для вирішення більшість фінансових питань, – смартфон.
Ми живемо у реаліях війни, де кількість людей з інвалідністю постійно зростає, тож запровадження рішень для фінансової інклюзії та безбар"єрного доступу до фінансових послуг – не примха, а норма, – Валерій Сіроштан.

Додати коментар

Користувач:
email:





Beneath tickers' streams
Rapid currents of data flow,
Trading algorithms.

- Fin.Org.UA

Новини

13:05 - Кріштіану Роналду інвестував у Perplexity AI – головного конкурента Google
13:00 - Від пандусів до фінтеху: як Україна переосмислює доступність послуг
12:45 - В Україні за рік значно зріс попит на імпорт вживаних авто: які моделі обирають
12:39 - Наслідки санкцій: в московії збанкрутувала одна з найбільших мереж одягу
12:20 - Банки України показали актуальний курс валют на 5 грудня
11:55 - Агресія московія призвела до безпрецедентної шкоди довкіллю: збитки перевищили 6 трильйонів
11:45 - В Україні сума донатів на "банки" зменшилась, на фонди – зросла
11:19 - "Серце інтернету" знову збилося з ритму: новий збій у Cloudflare
11:14 - Бюджет Мінцифри на 2026 рік перевищив 10 мільярдів: на що витратять
11:00 - Форум ЕП: у що інвестує орієнтований на зовнішні ринки бізнес
10:50 - Акції США мають показати двозначні зростання у 2026 році
10:30 - АМКУ оштрафував компанію американця за переоформлення фірм агрохолдингу Бахматюка
10:21 - В Україні почалися аварійні відключення світла
09:56 - У чотирьох областях частина споживачів залишається без світла через обстріли московія
09:40 - Ситуація в енергосистемі на 5 грудня
09:40 - В Україні за місяць впав попит на вантажівки: популярні марки листопада
09:35 - Ціни на нафту відреагували на напруженість навколо США та Венесуели
09:10 - Проблеми нового Митного кодексу
09:05 - Британія готова передати Україні $10,6 млрд заморожених російських активів – ЗМІ
08:00 - Наступна Сирія: через рік після втечі Асада економіці країни легше не стало
23:28 - Один з найбільших фармдистриб’юторів не зміг розплатитись із постачальниками через штраф АМКУ
23:00 - Новини від Міністерства енергетики України
22:35 - США схвалили транзакції з АЗС "Лукойлу" за межами московія до кінця квітня
21:00 - Новини 4 грудня: зупинка Херсонської ТЕЦ, рекордний обсяг міжнародних резервів
20:40 - У московія заблокували SnapChat
20:35 - "Армія відновлення": де найактивніше проводяться суспільно корисні роботи
20:15 - З'явились детальні графіки відключень для Києва та області на 5 грудня
20:10 - На Волині викрили незаконне виробництво тютюну, вилучили сировину на 5 мільйонів
19:45 - Економіка московія витримує війну краще за українську – дослідження
19:25 - Вихід із тіні: з'явилось 2 тисячі нових ФОП завдяки моніторингу онлайн продажів


Більше новин

ВалютаКурс
Алжирський динар0.32466
Австралійський долар27.8729
Така0.34514
Канадський долар30.1895
Юань Женьміньбі5.9652
Чеська крона2.0367
Данська крона6.5911
Гонконгівський долар5.4197
Форинт0.128813
Індійська рупія0.46882
Рупія0.0025333
Новий ізраїльський шекель13.0402
Єна0.27273
Теньге0.08343
Вона0.028662
Ліванський фунт0.000471
Малайзійський ринггіт10.2562
Мексиканське песо2.308
Молдовський лей2.4818
Новозеландський долар24.3211
Норвезька крона4.1807
Саудівський ріял11.2397
Сінгапурський долар32.5618
Донг0.0015996
Ренд2.4838
Шведська крона4.4897
Швейцарський франк52.7034
Бат1.31598
Дирхам ОАЕ11.4855
Туніський динар14.4006
Єгипетський фунт0.887
Фунт стерлінгів56.3069
Долар США42.1838
Сербський динар0.41876
Азербайджанський манат24.8111
Румунський лей9.6661
Турецька ліра0.9938
СПЗ (спеціальні права запозичення)57.5679
Болгарський лев25.1723
Євро49.2264
Ларі15.6219
Злотий11.634
Золото176770.37
Срібло2420.69
Платина69402.9
Паладій61385.44

Курси валют, встановлені НБУ на 05.12.2025