Мі-8 як економічний актив

16:00 | Економічна правда

У серпні 2025 року українська авіаційна галузь опинилася на межі втрати одного зі своїх найбільш прибуткових сегментів.
Колишнє керівництво Державіаслужби передало супровід ремонтної документації вертольотів Мі-8 компанії з московитськими зв"язками, створивши загрозу національній безпеці, технологічному суверенітету та обороноздатності України. Наразі проходить перевірка санкційною комісією – за наявною інформацією, є ознаки російського сліду.
Після рішення комісії Державна авіаційна служба прийме остаточне рішення щодо залишення всього ланцюга супроводу в Україні. Загроза Лютий 2022 року став точкою відліку для нової реальності української економіки.
Але навіть у найважчих умовах повномасштабної війни вітчизняний авіаційний сектор продовжував працювати і заробляти валюту для держави. Українські вертольоти Мі-8 працюють у складі міжнародних місій ООН в Африці, виконують комерційні контракти у різних регіонах світу.
Кожна година роботи українського борту за кордоном – це валютні надходження, податки до бюджету, робочі місця і зарплати для вітчизняних спеціалістів. Рішення попереднього керівництва Державіаслужби передати супровід ремонтної документації іноземній компанії з московитськими зв"язками створило загрозу національній безпеці України.
Передача функцій нагляду за технічним обслуговуванням закордонній структурі означає витік критичної технічної інформації про конструкцію, експлуатаційні характеристики та вразливості українських вертольотів. Не менш небезпечною є економічна складова цього рішення.
Під загрозою опинилися міжнародні контракти на обслуговування гуманітарних місій, від яких близько 40% валютної виручки повертається в Україну, а також – 10 тисяч робочих місць у вітчизняній авіаційній галузі. Читайте також Круте піке.
Чи є майбутнє російської цивільної авіації без західних технологій? Це висококваліфіковані фахівці з унікальними компетенціями.
Інженер з обслуговування авіаційних двигунів – це не професія, яку можна освоїти за кілька місяців.
Це роки навчання, практики, сертифікації.
Це досвід, який накопичувався десятиліттями. Коли ми говоримо про загрозу галузі, ми говоримо про загрозу для цих людей і їхніх сімей.
Якщо українські підприємства втратять можливість обслуговувати Мі-8, частина цих спеціалістів залишиться без роботи.
Хтось переїде за кордон, хтось змінить професію.
І коли через кілька років виникне потреба відновити галузь, цих людей уже не буде.
Компетенції буде втрачено назавжди. Це не просто економічні втрати.
Це втрата частини технологічного суверенітету України. Передача обслуговування за кордон запустила б механізм поступової втрати компетенцій.
Українські підприємства, які десятиліттями напрацьовували експертизу в обслуговуванні Мі-8, втратили б замовлення.
Їхні спеціалісти залишилися б без роботи.
Конструкторські бюро позбулися б практичного досвіду.
Виробничі потужності простоювали б.
Це не разова операція – це початок системної деградації галузі.
Але цього не сталося. Міжнародні місії ООН Українські оператори вертольотів Мі-8 є постійними учасниками міжнародних місій ООН.
Це стабільний і передбачуваний сегмент ринку з чіткими правилами гри і гарантованими виплатами. Місії ООН потребують надійної авіаційної техніки для транспортування персоналу, евакуації, логістики.
Мі-8 ідеально підходить для цих завдань завдяки своїй універсальності, надійності та відносно низьким витратам на експлуатацію. Українські компанії роками будували репутацію надійних партнерів ООН.
Вони виконують контракти якісно і вчасно, їхня техніка відповідає всім вимогам безпеки, їхні пілоти мають необхідну кваліфікацію. Для України критично важливо зберегти весь ланцюг технічного обслуговування в країні – від супроводу ремонтної документації до сертифікації.
Чим якісніше та ефективніше працює українська система супроводу і ремонту, тим безперебійніше виконуються контракти.
А чим надійніша репутація українських операторів, тим більше нових контрактів вони можуть залучити і тим більше валютних надходжень принести державі. Дії Державіаслужби Першим кроком стало виправлення помилок у сертифікації.
На тлі невизначеності із супроводом ремонтної документації попереднє керівництво почало видавати сертифікати льотної придатності згідно з SAS (Specific Airworthiness Specifications) – обмежені сертифікати, які не відповідали фактичному статусу повітряних суден і були призначені для вертольотів, що готуються до списання. Це рішення поставило під загрозу всі міжнародні контракти українських операторів.
Службою це було оперативно виправлено – повернено до логіки ДС-10, яка відповідає міжнародним стандартам, а операторам надано можливість продовжувати виконання контрактів без загрози втрати міжнародного визнання. Наступним важливим кроком стало вирішення питання супроводу ремонтної документації.
Створено робочу групу за участі представників галузі, профільних асоціацій, Міністерства розвитку громад та територій та Служби безпеки з чітким завданням – визначити організацію, яка супроводжуватиме ремонтну документацію вертольотів Мі-8 всередині України. Читайте також Серце цивільної авіації.
Як працює аеропорт "Бориспіль" під час війни Робоча група розглядає три варіанти вирішення питання: передати супровід ремонтної документації безпосередньо Державіаслужбі; визначити відповідальну компанію через відкриті та прозорі процедури; тимчасово покласти супровід на Державіаслужбу до моменту вибору виконавця. Усі три варіанти мають одну спільну мету – залишити весь ланцюг супроводу в Україні, забезпечити безперервність ремонту вертольотів, гарантувати виконання міжнародних контрактів, захистити національну безпеку та зберегти авіаційний суверенітет України.
Контроль над технічною документацією та процесами сертифікації всередині країни – це питання не лише економіки, але й безпеки держави. Завдання Державіаслужби – створити умови для безперервної експлуатації техніки, гарантувати міжнародне визнання українських сертифікатів і забезпечити можливості для українських підприємств продовжувати працювати, виконувати контракти і заробляти валюту для держави.

Додати коментар

Користувач:
email:





Інвестиції
Потребують дбайливості,
Серйозності й розуму.

- Fin.Org.UA

Новини

17:29 - Засідання Комісії
17:25 - Благодійник намагався ввезти в Україну сигарети як гуманітарну допомогу
17:13 - В Одесі без світла 35 тисяч домогосподарств: коли планують відновити енергопостачання
17:10 - У Карпатах 6,6 мільярдів гривень витратять на нову дорогу в Буковель
17:05 - НКЦПФР формує законодавчу основу для інструментів сталого фінансування та ESG-бенчмарків в Україні
16:58 - Київрада закликала Зеленського і Раду продовжити мораторій на експорт необробленої деревини
16:30 - Мін’юст запустив систему збору даних про виконання судових рішень
16:13 - ВІДДІЛ КОМУНІКАЦІЙ З ГРОМАДСЬКІСТЮ УПРАВЛІННЯ ІНФОРМАЦІЙНОЇ ВЗАЄМОДІЇ ГУ ДПС У ДНІПРОПЕТРОВСЬКІЙ ОБЛАСТІ (ТЕРИТОРІЯ ОБСЛУГОВУВАННЯ - МІСТО ДНІПРО) ІНФОРМУЄ!
16:03 - Законопроєкт про страхування військових ризиків завершать на початку 2026 року – НБУ
16:00 - Мі-8 як економічний актив
16:00 - Цибуля продовжує дешевшати: скільки вона зараз коштує
15:45 - Тіньовий імпорт троянд: за 3,5 року держава недорахувалася 600 мільйонів гривень
15:37 - Туреччина закликала Росію та Україну не атакувати енергетичну інфраструктуру
15:30 - Курси валют, встановлені НБУ на 05.12.2025
15:25 - Мільйон українців оформили "Зимову підтримку" через "Укрпошту"
15:10 - Перелік техніки з компенсацією 15% вартості рекордно розширили
15:00 - Ідея красива, але не робоча: що не так із програмою нацкешбеку
14:58 - Суд відкрив справу про банкрутство фармацевтичного заводу Жеваго
14:45 - В Україну йде менше контрабандних сигарет – митниця
14:21 - Рада розширила податкові та митні пільги для виробників дронів
14:15 - Обсяг міжнародних резервів знову сягнув рекордних показників
14:00 - ФГВФО продовжив тимчасову адміністрацію у "РВС банку"
13:56 - Макроекономічний та монетарний огляд, грудень 2025 року
13:50 - Міжнародні резерви зросли до 54,7 млрд дол. США за підсумками листопада
13:41 - Графік відключення, НАБУ, Міндіч: які найпопулярніші запити українців у Google у 2025 році
13:40 - Борги українців за мікрокредитами зросли на понад чверть
13:30 - Відновлення української енергетики: Німеччина дає сто мільйонів євро
13:25 - ФОПом на загальній системі оподаткування безоплатно отримані товари (роботи, послуги): що з доходом?
13:24 - Чи підлягають амортизації у податковому обліку витрати на поліпшення (ремонт) орендованих основних засобів і що з фінансовим результатом до оподаткування?
13:23 - Перевірка достовірності РНОКПП: надання відповіді органами ДПС на запит державних установ


Більше новин

ВалютаКурс
Алжирський динар0.32466
Австралійський долар27.8729
Така0.34514
Канадський долар30.1895
Юань Женьміньбі5.9652
Чеська крона2.0367
Данська крона6.5911
Гонконгівський долар5.4197
Форинт0.128813
Індійська рупія0.46882
Рупія0.0025333
Новий ізраїльський шекель13.0402
Єна0.27273
Теньге0.08343
Вона0.028662
Ліванський фунт0.000471
Малайзійський ринггіт10.2562
Мексиканське песо2.308
Молдовський лей2.4818
Новозеландський долар24.3211
Норвезька крона4.1807
Саудівський ріял11.2397
Сінгапурський долар32.5618
Донг0.0015996
Ренд2.4838
Шведська крона4.4897
Швейцарський франк52.7034
Бат1.31598
Дирхам ОАЕ11.4855
Туніський динар14.4006
Єгипетський фунт0.887
Фунт стерлінгів56.3069
Долар США42.1838
Сербський динар0.41876
Азербайджанський манат24.8111
Румунський лей9.6661
Турецька ліра0.9938
СПЗ (спеціальні права запозичення)57.5679
Болгарський лев25.1723
Євро49.2264
Ларі15.6219
Злотий11.634
Золото176770.37
Срібло2420.69
Платина69402.9
Паладій61385.44

Курси валют, встановлені НБУ на 05.12.2025