Сім елементів антикорупційного захисту держпідприємств: наскільки працює те, що існує?
08:30 | Економічна правда
Український уряд робить чергові кроки для посилення корпоративного управління у державному секторі – насамперед у контексті ситуації навколо НАЕК "Енергоатом".
Бізнес-спільнота та міжнародні партнери пильно стежать за цими змінами, адже вони визначатимуть інвестиційну привабливість країни та швидкість її економічного відновлення.
Водночас корупція в державному секторі – явище комплексне та багатовимірне, що лежить у площині соціальних, політичних, економічних, правових та управлінських чинників.
З огляду на досвід та сферу професійної діяльності Deloitte пропонуємо звернути увагу, що для пошуку ефективних заходів із посилення боротьби з корупцією на держпідприємствах, серед іншого, варто дати обґрунтовані відповіді на деякі питання, пов"язані з сімома важливими елементами антикорупційної архітектури.
Як ви побачите нижче, питання "наскільки?" зосереджені не на аспектах наявності відповідних механізмів, функцій, політик, законодавства тощо, а покликані спонукати до рефлексії щодо якісних характеристик – чи функціонує створене на практиці та, чи реально досягає тих цілей, яких має досягати.
Іншими словами – наскільки працює те, що існує? Відповіді на ці питання сприятимуть виробленню комплексного підходу до вирішення наявних у цій сфері викликів.
Наглядова рада
Однією з важливих функцій наглядової ради є нагляд за функціонуванням системи внутрішнього контролю та управління ризиками.
Це, зокрема, включає контроль за антикорупційними програмами та управлінням ризиками, пов"язаними з корупцією.
Законодавство України також передбачає проведення самооцінки діяльності наглядових рад для визначення заходів щодо вдосконалення їхньої роботи, зокрема в частині нагляду за функціонуванням системи внутрішнього контролю та управління ризиками.
Ключове питання: Наскільки члени наглядової ради, зокрема представники держави, мають необхідні компетенції, навички і професійний досвід для здійснення такого нагляду та якісного проведення самооцінки діяльності?Зовнішня оцінка діяльності наглядової ради
Законодавство також передбачає проведення зовнішньої оцінки діяльності наглядової ради, включно з оцінкою її нагляду за системою внутрішнього контролю та управління ризиками.
Така оцінка проводиться:
за потреби, на підставі рішення суб"єкта управління або загальних зборів, але не рідше ніж раз на три роки;
у строк до 60 днів з моменту ухвалення рішення про її проведення;
суб"єктом управління, загальними зборами або незалежним консультантом (на період воєнного стану – лише суб"єктом управління або загальними зборами).
Ключові питання: Наскільки представники суб"єкта управління та загальних зборів мають необхідні компетенції, навички і професійний досвід для якісного проведення зовнішньої оцінки? Наскільки актуальним є якнайшвидше проведення такої оцінки?Функція внутрішнього аудиту
Внутрішній аудит відіграє важливу роль в оцінці ефективності управління, ризик-менеджменту та контролю.
Глобальні стандарти внутрішнього аудиту (GIAS), зокрема, передбачають, що план внутрішнього аудиту має охоплювати ризики шахрайства та ефективність програм комплаєнсу й етики організацій.
Вважаємо, що це, серед іншого, стосується корупційних ризиків та ефективності антикорупційних програм, які розробляються державними підприємствами відповідно до закону "Про запобігання корупції".
Варто також зазначити, що GIAS передбачають постійний моніторинг і періодичні самооцінки функції внутрішнього аудиту для забезпечення якості її роботи.
Ключові питання: Наскільки внутрішній аудит держпідприємств враховує корупційні ризики та ефективність антикорупційної програми у своєму плані відповідно до вимог GIAS? Наскільки ці аспекти враховуються під час моніторингу та самооцінки функції внутрішнього аудиту?Зовнішня оцінка діяльності внутрішнього аудиту
Глобальні стандарти внутрішнього аудиту передбачають проведення зовнішньої оцінки діяльності внутрішнього аудиту не рідше одного разу на п"ять років кваліфікованим незалежним оцінювачем або групою оцінювачів.
Вимогу щодо зовнішньої оцінки якості також можна виконати через самооцінку з незалежною верифікацією результатів зовнішнім незалежним оцінювачем або групою оцінювачів.
Ключові питання: Наскільки функція внутрішнього аудиту державних підприємств відповідає вимогам стандартів щодо проведення зовнішньої оцінки своєї діяльності? Наскільки забезпечено достатній бюджет для реалізації такої оцінки та залучення незалежних оцінювачів належної кваліфікації?Антикорупційні уповноважені
Уповноважені підрозділи (або особи) з питань запобігання та виявлення корупції мають здійснювати нагляд, контроль і моніторинг виконання антикорупційної програми та оцінювати результати передбачених нею заходів.
Ключове питання: Наскільки під час нагляду, контролю, моніторингу та оцінки заходів враховується ефективність самої антикорупційної програми та її заходів, тобто не тільки наявність відповідних політик і процедур, а і їхня адекватність та достатність для досягнення встановлених цілей щодо запобігання та виявлення корупції?Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК)
НАЗК здійснює перевірки організації роботи з питань запобігання та виявлення корупції.
Ключове питання: Наскільки такі перевірки охоплюють не лише дотримання вимог нормативно-правових актів, а й оцінку ефективності антикорупційної програми та її заходів?Держаудитслужба та Рахункова палата
Відповідно до законодавства, ці органи можуть проводити різні види аудитів, що стосуються використання коштів державного та місцевих бюджетів, а також коштів державних і комунальних підприємств.
Під час таких аудитів можуть розглядатися як відхилення об"єктів аудиту від встановлених критеріїв через ризики шахрайства та корупції, так і ефективність функціонування системи внутрішнього контролю, зокрема щодо цих ризиків.
Ключове питання: Наскільки ці аспекти враховуються в аудитах, що проводять Держаудитслужба та Рахункова палата?
Колонка написана у співавторстві зі старшим менеджером відділу послуг з фінансових розслідувань та протидії хабарництву Deloitte Ukraine Павлом Каплею.

