Огляд торговельної політики Туніської Республіки
16:44 | Міністерство економіки УкраїниРозглядалися два основні документи – звіти, підготовлені Урядом Туніської Республіки та Секретаріатом СОТ (документи WT/TPR/G/479 і WT/TPR/S/479), а також письмові запитання інших членів СОТ. Всього Тунісу було направлено 180 письмових запитань від 15 членів СОТ, а безпосередньо під час засідання в обговоренні взяли участь представники 23 делегацій, у тому числі й України.
Учасники засідання відзначали важливу роль торгівлі у забезпеченні економічного розвитку Тунісу. Так, незважаючи на значне падіння економіки у 2020 році (на майже 9 відсотків) через негативний вплив пандемії COVID-19, помірне відновлення і невисокі значення показників зростання ВВП у наступні роки (лише на 1,4 відсотка у 2024 році), відкритість торговельного режиму Тунісу сприяла зростанню його обсягів міжнародної торгівлі та перевищенню її частки 100-відсоткового рівня у відношенні до ВВП, демонструючи економічну стійкість, диверсифікацію промислової бази країни та її зростаючу роль у глобальних ланцюгах доданої вартості. При цьому окремі члени СОТ зазначали про наявність можливостей для глибшої диверсифікації туніських товарів та потенційних ринків, як на африканському континенті (в рамках Африканської континентальної зони вільної торгівлі (AfCFTA), так і на глобальному рівні.
Відзначалися зусилля Тунісу щодо реалізації реформ, спрямованих на покращення бізнес-клімату, просування цифровізації та розвиток більш сучасного економічного середовища. Багато учасників вітали розширення проєктів у сфері відновлюваної енергетики, вважаючи їх важливими чинниками підвищення конкурентоспроможності та забезпечення сталого зростання економіки Тунісу. Згадувалися також ініціативи, направлені на інклюзивний розвиток, включаючи соціальні та регіональні програми.
У виступах позитивно оцінювалися кроки, здійснені у напрямі спрощення процедур торгівлі та залучення іноземних інвестицій. Зокрема, згадувалися модернізація митних процедур, функціонування програми авторизованих економічних операторів, а також ініціативи щодо створення більш передбачуваного середовища для трейдерів та інвесторів.
Занепокоєння висловлювалися щодо підвищення ставок ввізних мит, що застосовуються Тунісом у режимі найбільшого сприяння (MFN), а також зростання кількості тарифних ліній, за якими ставки ввізних мит перевищують зв’язані рівні в СОТ. Туніс закликали вирішити ці питання та спростити свій тарифний режим, передбачивши відповідні заходи під час реалізації широкої програми реформ.
Окремі члени СОТ також наголошували на необхідності запровадження більш простих, прозорих та передбачуваних адміністративних процедур для підтримки інвестицій та конкурентоспроможності, включаючи забезпечення повноцінного функціонування механізму “єдиного вікна” та здійснення ризик-орієнтованого контролю.
Учасники засідання високо оцінювали діяльність та взаємодію з Тунісом в рамках СОТ, згадували про покращення ситуації з направленням необхідних повідомлень про торговельний режим Тунісу, вітали ратифікацію Угоди про спрощення процедур торгівлі та участь у процедурі вирішення спорів, зокрема подання Тунісом своєї першої скарги в СОТ.
Делегації закликали Туніс прискорити направлення відсутніх нотифікацій та прийняти Угоду про субсидії у галузі рибальства. Висловлювалися пропозиції щодо приєднання до багатосторонніх спільних ініціатив в рамках СОТ, зокрема з питань електронної комерції, сприяння інвестиціям та внутрішнього регулювання послуг, а також до тимчасової домовленості стосовно багатостороннього апеляційного арбітражу. При цьому наголошувалося, що більш активна участь Тунісу у діяльності СОТ відповідатиме цілям його національної політики та може сприяти подальшій інтеграції у світову економіку.
Завчасно направлені письмові запитання України до Тунісу стосувалися: тарифного режиму та планів щодо можливого зниження ставок ввізних мит; особливостей оподаткування, у тому числі податком на додану вартість; порядку ліцензування імпорту та експорту; інституційних та законодавчих підстав застосування заходів торговельного захисту; підтримки експортерів; сфери інтелектуальної власності тощо. Вказані запитання були представлені українською делегацією під час першого дня засідання. У виступі було зазначено про поточний стан двосторонньої торгівлі між Україною та Тунісом, зокрема акцентовано на значному падінні обсягів у 2022-2023 роках внаслідок збройної агресії росії проти України, згадано про відновлення тенденції зростання у 2024 році. У цьому зв’язку було висловлено зацікавленість України у подальшому зміцненні відносин та розвитку торговельного та економічного співробітництва з Туніською Республікою.
Довідково: у 2022 році через наслідки повномасштабного вторгнення росії в Україну обсяги двосторонньої торгівлі товарами України з Тунісом скоротилися більше, ніж удвічі, у порівнянні з попереднім роком (з 448,8 до 222,6 млн доларів США) і продовжувалися скорочуватися у 2023 році (на 20,6 відсотка). У 2024 році обсяги двосторонньої торгівлі товарами зросли до 363,6 млн доларів США, проте за підсумками семи місяців 2025 року значення цього показника зменшилося на 31 відсоток порівняно з аналогічним періодом минулого року (до 163,5 млн доларів США).
З більш детальною інформацією щодо проведення четвертого Огляду торговельної політики Тунісу можна ознайомитися на офіційному веб-сайті СОТ за посиланням https://bit.ly/4ooAF0J, де є доступними для завантаження звіти та інші матеріали, що стосуються цього заходу.

