Як компанії перейти на "цифру"

15:20 | Економічна правда. Колонки

Українська логістика входить в одну з ключових фаз диджиталізації та євроінтеграції.
З 20 березня 2025 року діє державний порядок функціонування системи е-ТТН – центральної бази даних та правил обміну електронними товарно-транспортними накладними між учасниками перевезень. Паралельно триває дворічний експеримент уряду з впровадження е-ТТН: відпрацьовуються техніка, сумісність провайдерів електронного документообігу (ЕДО) та сценарії контролю.
Це необхідний крок до подальшої євроінтеграції та імплементації іншого міжнародного електронного документа – e-CMR. Бізнес готується до масштабної трансформації.
Це означає поступову заміну паперових накладних електронними, скорочення часу на підготовку, обробку та повернення документів, швидші розрахунки, прозорість ланцюгів постачання. Як це працює Суть проста: усі документи – замовлення, ТТН, видаткові, акти, рахунки – створюються й підписуються в електронній системі.
Учасники перевезення – відправники, одержувачі, водії – підписують їх кваліфікованим е-підписом. Водій підписує е-ТТН у мобільному застосунку, статуси видно в реальному часі.
Провайдер EDIN підтримує обмін е-ТТН та іншими документами з організації перевезень, впроваджує інтеграції із системами різних типів. Платформа й підтримка працюють 24/7, а обмін документами відбувається в реальному часі.
Доступ до документів можуть мати органи контролю, зокрема Укртрансбезпека.
Також учасниками обміну е-ТТН можуть бути охоронні, фінансові, страхові компанії, проміжні склади, власники товару чи транспорту. Чи це обов"язково Наразі – ні.
Обов"язковість електронної форми на внутрішніх автомобільних перевезеннях запрацює лише після внесення змін до закону "Про автомобільний транспорт".
До того моменту можна користуватися і паперовою формою. Водночас процес цифровізації пришвидшується сам.
До проєкту долучаються великі виробничі підприємства, торговельні компанії та дистриб"ютори. Мережа АТБ разом з EDIN у липні провела навчання для постачальників і планує перехід на нову систему з 1 січня 2026 року для всіх учасників документообігу.
Це вагомий індикатор масштабу змін для ланцюгів постачання товарів масового повсякденного попиту: продовольства, напоїв, засобів гігієни та побутової хімії. Наша компанія протягом року також тестує е-ТТН у співпраці з EDIN.
Перехід вимагає навчання персоналу та підготовки водіїв, але вигода вже очевидна. Економія колосальна.
Ми скорочуємо два тижні документообігу, оптимізуємо завантаження бек-офісу і зменшуємо відстрочку платежів.
Для клієнта це миттєве підтвердження доставки, для нас – швидший грошовий потік і плюс до маржі. Навіщо це бізнесу Швидші гроші.
е-ТТН замикає "коло документів" у день розвантаження: клієнт отримує ТТН, акт і рахунок без тижнів очікування пошти та сортування.
Отже, зменшується DSO – дні незавершених або непогашених продажів.
Цей показник свідчить, скільки днів проходить від продажу товару до отримання грошей. Менше ручної рутини.
Автоматичні зв"язки "замовлення -> е-ТТН -> акт/рахунок" знижують операційні витрати бек-офісу та помилки введення.
Водій ставить підписи в застосунку без друкування пачок паперу. Прозорість і контроль.
е-ТТН створює цифровий слід: статуси, часові мітки, підписанти.
Це спрощує перевірки та аудит, прискорює дорожній контроль. Масштабованість.
Для гравців з десятками тисяч відвантажень на місяць ефект лінійно зростає: менше затримок, прогнозований кеш-цикл, краща дисципліна контрагентів.
Приклад великих мереж показує саме таку логіку переходу. Типові підводні камені Досвід нашої компанії показує, що перехід на "цифру" впирається в три речі: електронний підпис у водіїв, звичку дублювати папір і стартові технічні налаштування.
Розв"язати ці проблеми можливо. Оскільки не у всіх водіїв є електронний підпис, їм слід оформити "Дію-підпис", банківський або файловий ключ.
Також водіїв потрібно проінструктувати про порядок підписання документів за допомогою телефону під час рейсів. У договорах слід прописати, що електронні документи мають таку ж силу, як паперові, типи документів для обміну, порядок обміну.
Необхідно налаштувати обмін даними між обраним сервісом е-документообігу та системами компанії. Читайте також Папери на вантаж – у минулому.
Що змінить запровадження електронних накладних в Україні Коротка покрокова інструкція переходу може виглядати так. Зафіксуйте правову рамку.
Оновіть договори: визначте документи, зокрема е-ТТН, як оригінал документа, що підтверджує правомірність переміщення вантажу, визнайте КЕП сторін і порядок архівування електронних документів. Спроєктуйте процес.
Опишіть нинішній паперовий ланцюг: хто створює заявку, хто формує ТТН, хто і коли підписує, коли виставляються рахунок/акт.
Перенесіть це в електронний сценарій із статусами від створення до закриття. Оберіть провайдера ЕДО.
Подивіться на інтероперабельність, мобільний застосунок для водіїв, інтеграції з вашим ПЗ, підтримку та вартість. Підготуйте КЕП.
Оформіть підписи для відповідальних у компанії та для водіїв ("Дія-підпис", банківські або файлові ключі), проведіть інструктажі. Запустіть пілот.
Виберіть одного-двох клієнтів і стабільні маршрути.
Виміряйте TTD (time-to-docs) від розвантаження до отримання рахунку/акту клієнтом. Навчіть фінанси "жити швидше".
Перепроєктуйте процеси виставлення рахунків під "день-у-день".
Перегляньте платіжні календарі з урахуванням нового DSO. Порахуйте вигоду.
Економія – це менше часу на документообіг і швидший кешфлоу.
Зафіксуйте економію як новий стандарт роботи та внесіть у KPI. Що далі Наступний крок – законодавче закріплення електронної форми ТТН для внутрішніх перевезень.
Юристи і профільні видання одностайні: е-ТТН стане обов"язковою після оновлення закону.
До того часу паперова форма залишатиметься легальною. Утім, е-ТТН – це не "пілот на папері".
Є державні правила, готові провайдери та плани великих ритейлерів.
Підприємства, що "зайдуть" в е-ТТН зараз, отримають перевагу: швидші процеси, кращий грошовий потік і дисциплінованіші постачання.

Додати коментар

Користувач:
email:





Український ринок,
Дозволяє заробити,
Розумно і правильно.

- Fin.Org.UA

Новини

17:45 - Ukraine's Regional Economies 2024-2025: An Analytical Overview of War-Induced Restructuring and Recovery
17:25 - Економіка Харківської області у 2024-2025 роках: аналіз стану, виклики та перспективи розвитку
17:00 - Henkel в Україні увійшла до трійки найкращих роботодавців 2025 року за версією журналу «Фокус»
17:00 - Російська нафта Urals подешевшала до 23% відносно марки Brent
16:46 - Найбільший московитський автовиробник різко скоротить виробництво та уріже зарплати
16:20 - Українські компанії з московитськими зв’язками на третину збільшили виторг – YouСontrol
16:15 - У двох районах Херсона можливі перебої з водопостачанням через ворожі обстріли
16:10 - Розблоковано імпорт дизпалива з молдавського порту
16:00 - ONDE: як GORO Development реалізує три готелі, що працюють як єдиний інвестиційний продукт
15:45 - CEO Аптеки АНЦ Щербина увійшов до Топ-5 кращих керівників України за версією Forbes 2025
15:40 - В Україні 5817 компаній мають зв'язки з російським бізнесом – YouControl
15:30 - Курси валют, встановлені НБУ на 28.11.2025
15:30 - Глава "Укренерго" прокоментував найгірший сценарій в енергетиці, який виношує московія
15:20 - Як компанії перейти на "цифру"
15:05 - НБУ виставив на продаж 129 земельних ділянок: де розташовані і яке призначення
14:50 - Виступ Голови Національного банку України Андрія Пишного під час воркшопу "Монетарна політика в країнах з ринками, що розвиваються"
14:45 - Поїзд між Києвом та Варшавою їздитиме на понад 2 години швидше
14:35 - Розкрадання 17 мільйонів на ремонтах техніки "Укрзалізниці": справа вже у суді
14:31 - За порушення правил сплати (перерахування) військового збору до платників єдиного податку третьої групи застосовуються штрафні санкції
14:30 - Українці заплатять більше податків: про що влада домовилася з МВФ?
14:29 - Про подання в електронному вигляді податкової декларації про майновий стан і доходи з додатками ЄСВ 1, ЄСВ 2, ЄСВ 3
14:28 - Відчуження об’єкта оподаткування відбувається протягом 10 робочих днів після його придбання: чи подавати повідомленням за ф. № 20-ОПП?
14:27 - Чи необхідно повідомляти контролюючий орган про зберігання пального, яке споживається для заправлення електрогенераторної установки в обсязі до 2000 літрів?
14:26 - ФОПам – власникам об’єктів нежитлової нерухомості
14:25 - Протягом календарного року платником ПДВ здійснювалися оподатковані операції, а в одному із звітних періодів були лише неоподатковані операції: чи здійснювати перерахунок?
14:24 - Чи потрібно повідомляти контролюючі органи про зміну засновників юридичної особи?
14:23 - При виплаті доходу фізичній особі податковий агент не нараховував і не утримував ПДФО: хто відповідальний?
14:20 - Регулятор відмовив данській компанії у реєстрації на гуртовому енергоринку України
14:19 - До уваги платників єдиного внеску!
14:16 - Як звірити дані щодо сплати за землю?


Більше новин

ВалютаКурс
Алжирський динар0.32459
Австралійський долар27.5371
Така0.34468
Канадський долар30.0454
Юань Женьміньбі5.9565
Чеська крона2.0226
Данська крона6.5437
Гонконгівський долар5.4244
Форинт0.128047
Індійська рупія0.47245
Рупія0.0025362
Новий ізраїльський шекель12.8841
Єна0.26982
Теньге0.081736
Вона0.028857
Ліванський фунт0.000471
Малайзійський ринггіт10.2125
Мексиканське песо2.2999
Молдовський лей2.4827
Новозеландський долар24.1132
Норвезька крона4.1427
Саудівський ріял11.2466
Сінгапурський долар32.5035
Донг0.0015998
Ренд2.4576
Шведська крона4.446
Швейцарський франк52.3549
Бат1.30895
Дирхам ОАЕ11.4879
Туніський динар14.3284
Єгипетський фунт0.8856
Фунт стерлінгів55.8337
Долар США42.1928
Сербський динар0.41642
Азербайджанський манат24.8164
Румунський лей9.6004
Турецька ліра0.9942
СПЗ (спеціальні права запозичення)57.3536
Болгарський лев24.9869
Євро48.8719
Ларі15.627
Злотий11.5458
Золото175385.34
Срібло2253.03
Платина67849.4
Паладій60068.2

Курси валют, встановлені НБУ на 28.11.2025