Чи наздоженуть санкції Міндіча?

08:00 | Економічна правда. Колонки

Президент Володимир Зеленський підписав указ, яким до санкційного списку включено Тимура Міндіча та Олександра Цукермана – фігурантів схем в НАЕК "Енергоатом".
Вперше санкції застосовано до осіб, настільки наближених до чинної влади. Санкції передбачають широкий перелік обмежень: блокування активів; заборона виведення капіталів; припинення торговельних операцій та транзиту ресурсів; заборона участі в приватизації, оренді держмайна; обмеження радіочастот, комунікаційних послуг; заборона придбання земель; публічних закупівель та оборонних контрактів. Санкції запроваджено строком на три роки, а окремі обмеження безстроково.
Водночас заборону на в"їзд в Україну не застосовували. Важливі деталі указу У додатку до рішення РНБО про запровадження санкцій проти Міндіча та Цукермана зазначено лише їхні ізраїльські ідентифікаційні дані – українські ж відсутні.
Тобто фактично вони ідентифіковані не як громадяни України, хоча, приміром, у державних реєстрах Міндіч фігурує саме як український громадянин.
Причини такого підходу можуть бути різними. По-перше, це спрощує обґрунтування накладених обмежень, зокрема в можливих судових процесах.
Адже застосування санкцій до громадян України вимагає доведення їхньої причетності до терористичної діяльності. Профільний закон вказує, що це діяльність спрямована на вчинення терористичних актів (зокрема поширення ідеології тероризму, фінансування та інше сприяння тероризму), пропаганду російського режиму та збройної агресії московія проти України.
Довести таку поведінку у випадку Міндіча та Цукермана буде проблематично. Така практика вже застосовувалась до інших осіб, які мали інше громадянство, зокрема до Ігоря Коломойського.
Втім, на відміну від останнього, санкції проти Міндіча не містять українських ідентифікаційних даних. З практичної точки зору, це може мати декілька сценаріїв розвитку.
У таких ситуаціях неважливо, чи була помилка навмисною, чи випадковою – будь-яка неточність дозволяє затягнути блокування активів, пов"язаних із Міндічем, і створює додаткові ризики їхнього виведення. Слід розуміти, що указ президента не блокує усі активи автоматично.
Це завдання покладається на банки, фінансові установи та інші уповноважені органи.
Зокрема, реєстратори та нотаріуси під час проведення дій із майном перевіряють інформацію в Державному реєстрі санкцій. З огляду на значний медійний резонанс цього корупційного викриття, ймовірність того, що реєстратори чи фінансові установи наважаться вивести активи, є низькою.
Однак такі прецеденти уже траплялися, наприклад, з підприємствами підсанкційного російського бізнесмена Наумця. А з огляду на те, що Верховна Рада уже тривалий час блокує ухвалення президентського законопроєкту про встановлення кримінальної відповідальності за порушення санкцій, страх обходити обмеження в Україні фактично мінімальний, тому простір для маневрів залишається. Чи вплинуть санкції на бізнес Міндіча Не на всі активи.
За українським санкційним законодавством, якщо санкції накладають на власника, але не на саме підприємство, то компанія зазвичай продовжує працювати без обмежень. Втім, є винятки – підприємства у сфері видобутку корисних копалин або медіа можуть зіткнутися з проблемами щодо отримання чи продовження ліцензій. Читайте також Від міністра до "смотрящих": як працювала схема розкрадання "Енергоатома" та хто за нею стоїть Відповідно до Кодексу про надра, застосування санкції у вигляді припинення дії або зупинення дії спеціальних дозволів на користування надрами до кінцевого бенефіціарного власника юридичної особи має наслідком ненадання такій юридичній особі права на користування надрами, а також непродовження дії спеціального дозволу на користування надрами. Наприклад, за даними YouControl юридичною особою, яка здійснює діяльність з видобування корисних копалин є ТОВ "Кварцит ДМ", кінцевим бенефіціарним власником якої є Міндіч.
Ще у 2024 році дохід суб"єкта господарювання склав 10,4 млн грн.
Цікаво, що іншим КБВ є Геннадій Боголюбов, до якого раніше застосовано санкції. Чи виправдані санкції у цьому випадку Вони переслідували як політичні цілі, так і практичну необхідність.
Це і втеча фігурантів за кордон, і брак часу для задіяння "традиційних" правових механізмів, насамперед арешту майна в межах кримінального провадження.
На відміну від президентського указу, де достатньо загального формулювання на кшталт "блокування усіх активів", у кримінальному процесі необхідно деталізувати кожен актив окремо, що потребує ретельної підготовки та збору доказів. Саме тому санкції в цьому випадку працюють як інструмент швидкого реагування, який стримує ризики та дає державі простір для подальших юридичних дій. Ця ситуація певною мірою нагадує історію із "порятунком" яхти Медведчука – коли для недопущення її повернення власникам довелося застосовувати європейські санкції.
Тоді санкційний режим став єдиним швидким і дієвим інструментом, що дозволив заморозити актив. Втім, санкції – не панацея Як захід термінової дії він може бути доречним, але не більше. По-перше, слід визнати, що слідкувати за дотриманням санкцій в Україні зараз фактично нікому.
А створення спеціального органу, як це працює в ЄС, Великій Британії чи США, не на часі. По-друге, відсутність кримінальної та навіть адміністративної відповідальності за порушення санкцій відкриває дорогу до безкарності за їх порушення й існує висока ймовірність виведення активів з-під заборон без жодних наслідків.
Президентський законопроєкт про криміналізацію порушення санкцій вже майже рік припадає пилом у парламенті. По-третє, на відміну від арешту в межах кримінального провадження, коли активи передаються до АРМА і переходять під зовнішнє управління, в Україні досі відсутнє законодавство, яке б регулювало передачу в управління санкційних активів.
Як наслідок, після запровадження санкцій такі активи фактично залишаються у власника – без визначеного механізму управління та контролю. І взагалі, українське санкційне законодавство та практика його реалізації є вкрай слабкими і потребують реформування.
Це вже підтверджено не просто аналітичними звітами і експертними пропозиціями, а й судовою практикою міжнародних інституцій. Свіжий приклад – нещодавнє перше рішення Європейського суду з прав людини у справі "ТОВ МСЛ проти України".
Суд вказав на відсутність індивідуалізованого обґрунтування застосування санкцій та відсутність ефективного судового контролю.
Вказані системні недоліки української санкційної політики досі не усунені. До речі, санкційний указ щодо Міндіча та Цукермана не містить належного обґрунтування, як і щодо усіх інших.
Як наслідок, через кілька років ці санкції можуть бути визнані протиправними, а українським платникам податків доведеться ще й компенсувати завдану шкоду. Усе це наводить на висновок, що реальне ж бажання наздогнати Міндіча та решти фігурантів схем має підтвердити не санкційний указ, а ефективне кримінальне провадження, арешт і повернення активів, а також забезпечення принципу невідворотності покарання.

Додати коментар

Користувач:
email:





From Wall Street to Tokyo,
London to Hong Kong and back,
The financial world spins.

- Fin.Org.UA

Новини

10:13 - московія хоче завести 12 тисяч північнокорейців для збирання "шахедів"
10:00 - Аналітика даних Агросем підвищує врожайність і економить до 25 тис. євро з 1000 га
09:45 - Для покращення оборонних закупівель уряд створює міжвідомчу робочу групу
09:30 - YouControl опублікував перелік компаній Міндіча: що про них відомо
09:20 - Закордонні активи "Лукойлу" можуть купити американські інвестори — Reuters
09:15 - Кличко розповів про стан енергосистеми Києва після атаки
08:30 - Черговий удар московії по Києву: можливі перебої електро- і водопостачання
08:00 - Чи наздоженуть санкції Міндіча?
08:00 - Козирна карта Сі. Чому Пекін домінує на ринку рідкоземів і як це хоче змінити Захід
07:35 - Фінансовий астрологічний прогноз на 14.11.2025
23:16 - Милованов залишає наглядову раду "Укроборонпром"
23:00 - Новини від Міністерства енергетики України
23:00 - Регуляторні акти Міністерства енергетики України
21:55 - США ввели санкції проти українських компаній, які допомагали Ірану виробляти дрони
21:00 - Новини 13 листопада: Реакція на операцію "Мідас", деталі "тисячі Зеленського"
20:50 - Створена Міжвідомча робоча група (МРГ) для вдосконалення законодавства у сфері оборонних закупівель
20:50 - Німецькі товари потрапляли до підсанкційної російської компанї через Узбекистан – ЗМІ
20:45 - НАЗК зареєстрував першу сотню лобістів
20:37 - Уряд зупинив конкурс на очільника "Оператора ГТС" – Свириденко
20:30 - Уряд включив до реєстру ще один індустріальний парк
20:25 - Нові правила для визначення критично важливих підприємств
20:00 - Безмитне ввезення обладнання для проєкту ТОВ «СЛАВСКІ»
20:00 - Виробник IQOS змінив твердження про його властивості – АМКУ
19:56 - За двох фігуранток "плівок Міндіча" внесли застави
19:40 - «НЕКСУС Одеса» включено до реєстру індустріальних парків
19:40 - На Волині збудують завод з виробництва сухого картопляного пюре
19:30 - Провал корпоративного управління в "Енергоатомі" став ударом по всій реформі
19:20 - «Коростень-Подільський» включено до реєстру індустріальних парків
19:05 - Чеський центробанк протестує біткоїни
18:58 - Розпочинається обговорення змін до порядку видачі юридичним особам ліцензії на здійснення операцій з готівкою


Більше новин

ВалютаКурс
Алжирський динар0.32328
Австралійський долар27.6151
Така0.3442
Канадський долар30.0479
Юань Женьміньбі5.9277
Чеська крона2.0209
Данська крона6.5459
Гонконгівський долар5.4132
Форинт0.127324
Індійська рупія0.47441
Рупія0.0025147
Новий ізраїльський шекель13.1114
Єна0.27205
Теньге0.080421
Вона0.028748
Ліванський фунт0.00047
Малайзійський ринггіт10.1899
Мексиканське песо2.3033
Молдовський лей2.4977
Новозеландський долар23.8546
Норвезька крона4.1901
Саудівський ріял11.2171
Сінгапурський долар32.352
Донг0.0015964
Ренд2.4752
Шведська крона4.47
Швейцарський франк52.8909
Бат1.30262
Дирхам ОАЕ11.4526
Туніський динар14.3138
Єгипетський фунт0.8914
Фунт стерлінгів55.4321
Долар США42.0641
Сербський динар0.41707
Азербайджанський манат24.7407
Румунський лей9.6149
Турецька ліра0.9955
СПЗ (спеціальні права запозичення)57.2491
Болгарський лев24.9891
Євро48.8827
Ларі15.5505
Злотий11.5615
Золото178420.35
Срібло2275.24
Платина68183.8
Паладій62529.55

Курси валют, встановлені НБУ на 14.11.2025