Скільки коштує санкційна помилка

05.11 16:30 | Економічна правда

Санкції у воєнній економіці мають одночасно перекривати фінансування агресії та підтримувати стійкість держави, але поспішні або слабо обґрунтовані рішення перетворюють правозастосування на дорогий експеримент із зупинками виробництв, подорожчанням капіталу та просіданням податкової бази. Масштаб арештованих активів і темпи їх передавання в управління зростають швидше, ніж адаптуються процедури, тож кожен збій у доказуванні чи менеджменті множить транзакційні витрати й репутаційні ризики. Європейські прецеденти наочно показують ціну низького стандарту доказування, а в українських сервісних сегментах на кшталт авіаційного непослідовність тлумачень б"є по офіційній валютній виручці та зайнятості. Санкції мають працювати як скальпель: з чітким доказовим стандартом і передбачуваними винятками, а управління активами – як інвестиційний менеджмент з прозорими KPI та аудитом, що знижує системну невизначеність, кредитні спреди й повертає довіру інвесторів. Управління арештованими активами: обсяги й доходи За санкційними справами з 2022 року Апеляційна палата ВАКС стягнула до бюджету близько 2,8 млрд грн та передала державі значний масив активів, серед яких 1 769 транспортних засобів, 68 приміщень, 38 земельних ділянок, вісім літаків та суден.
Ці дані ілюструють масштаб перерозподілу, але водночас – ціну можливої помилки, коли доведення обґрунтованості наздоганяє рішення постфактум. Масштаб активів під обмеженнями зростає швидше, ніж встигають адаптуватися процедури.
Лише за січень-липень 2024 року за матеріалами ДБР в управління АРМА передано активів на понад 7,8 млрд грн, а чистий дохід агентства від управління грошовими активами у 2024 році становив 982,7 млн грн при загальному обсязі коштів в управлінні 12,37 млрд грн. У 2025 році уряд дозволив спрямовувати кошти від продажу військових облігацій, придбаних за арештовані кошти, у Фонд ліквідації наслідків збройної агресії.
Агентство вже переказало туди значні суми. Ризики та наслідки правозастосування: від судової практики до економіки Судова статистика підсвічує ключову ваду: завеликий простір для дискреції на вході та затягування на виході.
З 2022 року Апеляційна палата ВАКС розглянула 33 санкційні справи: 16 рішень залишила без змін, дев’ять – скасувала з ухваленням нових у різних частинах.
Для бізнесу це місяці й роки простою і втрата ліквідності, а для держави – нестабільна податкова віддача та репутаційні ризики. В умовах воєнної економіки час дорівнює вартості капіталу: кожен місяць невизначеності множить дисконт до оцінки активів, підвищує кредитні спреди й зменшує шанс на інвестиції у відновлення. Євросоюзівський досвід показує ціну низького стандарту доказування.
У 2024 році суд ЄС анулював включення Михайла Фрідмана та Петра Авена в санкційні списки з 28 лютого 2022 року до 15 березня 2023 року через недостатність обґрунтування.
Пізніші рішення щодо цих осіб залишаються чинними на інших підставах. Читайте також Знайшлися 100 мільярдів доларів.
Знайомтесь.
АРМА Прецедент для України – у метриках якості: або критерій застосований належно, або система платить транзакційними витратами, компенсаційними ризиками й підвищеною премією за правову непередбачуваність. Окреме джерело втрат – непослідовне тлумачення "походження" і "території" щодо товарів, вироблених до введення санкцій.
ЄС описує комплексні імпортно-експортні заборони та винятки, які дозволяють правозастосуванню залишатися жорстким, але передбачуваним для добросовісних операторів. Без єдиних трактувань в Україні легальні поставки через треті країни для критичних виробництв блокуються на практиці, збільшуючи собівартість та валютний розрив і провокуючи зриви контрактів.
Коли правила не дають чіткого алгоритму, банківський сектор закладає додаткову премію за ризик, а інвестори інтерпретують невизначеність як системну загрозу поверненню капіталу. Ціну помилки видно на конкретних кейсах управління активами.
Там, де рішення змінюються, бюджетні надходження падають у рази.
Приклад з націоналізованим підприємством побутової хімії демонструє, як непослідовність зменшує платежі до бюджету з майже 8 млн грн на місяць до 250 тис.
грн.
Це прямі втрати для держави, регіональної зайнятості та суміжних ланцюгів створення вартості. В авіаційному сервісному сегменті ставка ще вища.
Капітально відремонтовані вертольоти радянської розробки після робіт в Україні зберігають ресурс чотири-вісім років, а 40% валютної виручки від цих послуг повертаються в економіку.
У цій площині непослідовні трактування санкційної політики б"ють не по "сірих" схемах, а по офіційних доходах, експорту послуг і висококваліфікованій зайнятості в сегментах, критичних для фінансування відновлення. Реформа АРМА та очікування ЄС ЄС і міжнародні партнери очікують високих стандартів управління арештованими та конфіскованими активами як складової макрофінансової підтримки та поступу в переговорах про вступ у ЄС.
У 2025 році парламент у першому читанні підтримав законопроєкт №12374-д про посилення інституційної спроможності АРМА. Аналітика Transparency International Ukraine відзначає відповідність цього законопроєкту вимогам Ukraine Facility і суттєві покращення: конкурсний відбір голови агентства, незалежний зовнішній аудит, прозорий добір управителів активів.
Рекомендація – ухвалити закон та забезпечити якісні підзаконні акти. Уряд запустив формування комісії для зовнішнього аудиту АРМА та вдосконалює механізми переказу доходів від управління грошовими активами до бюджету, зокрема через продаж військових облігацій, придбаних за арештовані кошти. У ширшому євроінтеграційному контексті ЄС наголошує: просування переговорних кластерів і макрофінансові інструменти залежать від системних реформ у верховенстві права, антикорупційній інфраструктурі, прозорому управлінні активами та належному судовому контролі.
Це відображено в позиціях Європарламенту та Єврокомісії щодо темпів переговорів з Україною. Яким має бути АРМА: стандарти без політичних акцентів Агентство має бути інституційно незалежним та водночас підзвітним.
Це означає прозорий конкурсний відбір керівництва з пріоритетом професійних критеріїв, регулярний незалежний зовнішній аудит ефективності з публічним звітом та чітке розмежування політики й операцій із запобіжниками від конфлікту інтересів. Процедури відбору управителів та оцінки активів мають бути прозорими та конкурентними: з оприлюдненням критеріїв, оцінок і контрактів, гарантійними платежами, KPI для управителів і санкціями за невиконання.
Потрібен єдиний реєстр активів з відкритими даними там, де це не шкодить слідству. Управління активами слід орієнтувати на євросоюзівські стандарти.
Варто запроваджувати практики ISO 55000 для управління життєвим циклом і ризиками активів та дотримуватися принципів доброї публічної адміністрації SIGMA/OECD: прозорість, прогнозованість, контроль якості й оцінка впливу. Результати мають бути вимірюваними.
Необхідні єдині метрики ефективності: дохідність та збереження вартості активів, строки передавання, обсяг переказів до бюджету, частка конкурсних відборів.
Важливо вести порівняльну статистику за періодами з поясненням відхилень і факторів ризику. Що зробити, аби санкції працювали як скальпель, а не як кувалда Перше – запровадити короткий і змістовний попередній судовий контроль до включення до списків: ініціатор подає повний пакет доказів з оцінкою пропорційності, суд перевіряє достатність і якість у стислий строк. Друге – стандартизувати тлумачення "походження/території" і створити відкритий реєстр критичних позицій з кодами УКТ ЗЕД та прозорим фінмоніторингом для довоєнних деталей.
Третє – незалежна апеляційна комісія при РНБО з процесуальними дедлайнами і публічною звітністю. Четверте – компенсаційний механізм для безпідставно обмежених з регресом до ініціаторів у випадку грубих порушень стандартів доказування.
П"яте – регулярний незалежний аудит вибірки рішень, який дисциплінує дані й обґрунтування та знижує системну премію ризику у фінансуванні. Український санкційний режим має залишатися твердим щодо цілей нацбезпеки й точним щодо прав добросовісних операторів.
Ідеться не про "пом"якшення", а про економічну доцільність та суверенітет інституцій: чіткий доказовий стандарт, короткі процесуальні треки, прозорі винятки та відповідальність за помилку. У грошах це означає нижчі кредитні спреди, менший дисконт до оцінки компаній, вищу податкову віддачу і більшу готовність інвесторів входити в капітал.
У підсумку санкції перестають бути ризиком для відновлення і стають інструментом, який перекриває фінансування агресії та підсилює економічну стійкість держави.

Додати коментар

Користувач:
email:





На фондовому ринку день і ніч,
Торгівля триває без зупинки.
Тут гроші легко можуть зникнути,
Але й заробити можна втричі.

- Fin.Org.UA

Новини

18:20 - Уряд ухвалив законопроєкт щодо судноплавства
17:58 - На Київщині відновили постачання електроенергії 50 тисячам родин
17:43 - Україна та США створять кілька фондів – Зеленський
17:15 - У листопаді прибутки промисловості Китаю впали найшвидшими темпами за рік
16:45 - московіяни атакували об’єкти видобутку і ТЕЦ "Нафтогаза"
16:25 - У Міненерго повідомили, скільки українців все ще без світла
15:40 - Уряд перенаправляє три мільярда гривень на закупівлю озброєння
15:05 - Міненерго прокоментувало заяву московія щодо "ліцензування" енергоблока ЗАЕС
13:40 - московія продовжила заборону на експорт бензину на тлі ударів України по НПЗ
13:20 - "Укрзалізниця" протестує на кордоні автоматичну зміну ширини колії
12:05 - Національний кешбек: на вихідних надійдуть виплати за жовтень і листопад
11:35 - У столиці та на Київщині без світла наразі 600 тисяч споживачів
10:55 - Уряд оновив умови надання субвенції на облаштування укриттів
10:25 - "Укренерго" повідомило про наслідки російської атаки для енергетики
07:35 - Фінансовий астрологічний прогноз на 27.12.2025
23:00 - Новини від Міністерства енергетики України
19:30 - Нові індустріальні парки «МІСТО ДІЙ» та «ФУРСИ» включено до Реєстру
19:00 - Українські банки уклали кредитну угоду на 21,5 мільярда гривень для ОПК
18:44 - Міндіч заперечує свій зв’язок з виробником дронів "Файєр поінт"
18:35 - Заява Міністерства енергетики України щодо незаконного «ліцензування» енергоблока Запорізької атомної електростанції російською федерацією
18:16 - Українські банки об’єдналися для фінансування підприємства ОПК на понад 20 млрд грн
17:50 - Гендиректором "Укргазвидобування" став Юрій Ткачук
17:30 - Національний кешбек: виплата за жовтень-листопад відбудеться цими вихідними
17:20 - Затверджено порогове значення кредитної заборгованості, інформація про яку надається з Кредитного реєстру Національного банку
17:10 - Мінфін розповів про ситуацію із затвердженням місцевих бюджетів
16:46 - Повідомлення про оприлюднення проєкту розпорядження Кабінету Міністрів України «Про затвердження рішення наглядової ради Ради бізнес-омбудсмена щодо обрання Анки Фельдгузен на посаду бізнес-омбудсмена»
16:41 - Проєкт розпорядження Кабінету Міністрів України «Про затвердження рішення наглядової ради Ради бізнес-омбудсмена щодо обрання Анки Фельдгузен на посаду бізнес-омбудсмена»
16:38 - Російський бізнес пожалівся Путіну на масову націоналізацію
16:30 - Що впливатиме на економіку на початку 2026 року
16:07 - АРМА вже отримало майже 2,5 мільйона гривень за продане судно USKO MFU


Більше новин

ВалютаКурс
Алжирський динар0.32549
Австралійський долар28.2121
Така0.34417
Канадський долар30.7427
Юань Женьміньбі6.0031
Чеська крона2.0458
Данська крона6.634
Гонконгівський долар5.4125
Форинт0.127686
Індійська рупія0.46817
Рупія0.0025107
Новий ізраїльський шекель13.1651
Єна0.26891
Теньге0.083207
Вона0.0291
Ліванський фунт0.00047
Малайзійський ринггіт10.3905
Мексиканське песо2.3468
Молдовський лей2.5055
Новозеландський долар24.4853
Норвезька крона4.1952
Саудівський ріял11.2149
Сінгапурський долар32.7548
Донг0.0015993
Ренд2.5223
Шведська крона4.5814
Швейцарський франк53.2857
Бат1.35519
Дирхам ОАЕ11.4528
Туніський динар14.5635
Єгипетський фунт0.8844
Фунт стерлінгів56.7692
Долар США42.0637
Сербський динар0.42217
Азербайджанський манат24.7434
Румунський лей9.7358
Турецька ліра0.9799
СПЗ (спеціальні права запозичення)57.649
Болгарський лев25.3228
Євро49.5552
Ларі15.6023
Злотий11.7401
Золото189740.52
Срібло3129.08
Платина100323.61
Паладій77128.42

Курси валют, встановлені НБУ на 29.12.2025