Звіт Єврокомісії-2025: гіркі пігулки для української влади

05.11 10:11 | Fin.Org.UA

Європейська комісія 4 листопада 2025 року оприлюднила щорічний звіт про прогрес України на шляху до членства в Європейському Союзі. Попри офіційну риторику про "виняткову відданість" та "найкращі оцінки за три роки", документ містить жорстку критику ключових напрямів реформ, особливо у сфері верховенства права та боротьби з корупцією. Найбільш тривожним є формулювання про те, що "загальні події ставлять під сумнів відданість України антикорупційному порядку денному".​

Цей звіт — не просто оціночний документ, а чіткий ультиматум для української влади з переліком того, що необхідно негайно припинити робити та які системні зміни потрібно провести для збереження європейської перспективи.

Криза антикорупційної системи: те, що треба негайно припинити

1. Припинити тиск на НАБУ та СААП

Найгостріша критика Єврокомісії стосується спроб підірвати незалежність спеціалізованих антикорупційних органів. У липні 2025 року Верховна Рада ухвалила закон, який фактично знищував незалежність Національного антикорупційного бюро (НАБУ) та Спеціалізованої антикорупційної прокуратури (СААП), підпорядковуючи їх політично призначеному Генеральному прокурору.​

Хоча після масових протестів та жорсткої реакції міжнародних партнерів ці зміни було скасовано, Єврокомісія констатує: "надмірний тиск на антикорупційні органи залишається предметом занепокоєння". Звіт вказує на створення парламентської тимчасової слідчої комісії на чолі з Сергієм Власенком та Максимом Бужанським, яка підриває довіру громадськості до антикорупційних інституцій через необґрунтовані публічні заяви.​

Що треба припинити:

  • Створення парламентських комісій з політично вмотивованою метою дискредитації НАБУ та СААП

  • Кримінальне переслідування детективів НАБУ з боку СБУ та ДБР, яке набуло системного характеру​

  • Публічні заяви високопосадовців, які підривають авторитет антикорупційних органів

  • Будь-які спроби законодавчих змін, що обмежують незалежність або юрисдикцію НАБУ та СААП

Що треба зробити:

  • Зберегти незалежність антикорупційних інституцій

  • Розширити юрисдикцію НАБУ на всі високоризикові державні посади

  • Запровадити надійні гарантії проти втручання в роботу НАБУ та СААП

  • Посилити автономність СААП у розслідуванні справ щодо народних депутатів без попереднього погодження Генерального прокурора

2. Припинити тиск на громадянське суспільство та антикорупційних активістів

Звіт фіксує зростаючий тиск на громадських активістів, включаючи випадки кримінальних розслідувань проти антикорупційних організацій. Єврокомісія вказує, що "антикорупційні інституції та організації громадянського суспільства повідомляють про посилення тиску з боку державних структур".​

Що треба припинити:

  • Політично вмотивовані кримінальні справи проти активістів, які працюють в антикорупційній сфері

  • Використання правоохоронних органів (особливо СБУ та ДБР) для залякування громадянського суспільства

  • Інформаційні атаки на захисників прав людини та антикорупційні НГО

Що треба зробити:

  • Забезпечити ефективне розслідування та притягнення до відповідальності осіб, які здійснюють тиск на активістів

  • Створити механізми захисту активістів громадянського суспільства від переслідувань

3. Припинити прийняття законів, що послаблюють боротьбу з корупцією

Єврокомісія різко критикує законодавчі ініціативи, подані як заходи для захисту бізнесу або національної безпеки, які насправді ризикують підірвати ефективність боротьби з корупцією. Ці ініціативи обмежують прозорість публічних реєстрів та звужують кримінальну відповідальність за корупційні злочини.​

Що треба припинити:

  • Прийняття законів, що обмежують доступ до реєстрів бенефіціарних власників та інших публічних баз даних

  • Ухвалення змін до Кримінального кодексу, які звужують визначення корупційних злочинів

  • Законодавчі ініціативи, які створюють додаткові перешкоди для розслідування високопосадової корупції

Що треба зробити:

  • Забезпечити повну прозорість реєстрів бенефіціарних власників для всіх типів корпоративних та юридичних осіб, включаючи трасти

  • Розширити перелік осіб, які зобов’язані подавати декларації про доходи

  • Спростити та вдосконалити процедури перевірки декларацій

Судова система: системна криза та політизація

4. Припинити політизацію призначення Генерального прокурора

Звіт прямо констатує: "посада Генерального прокурора залишається політизованою". Єврокомісія вимагає прийняти законодавчі зміни, щоб зробити процедури відбору та звільнення Генерального прокурора більш об’єктивними, прозорими та заснованими на заслугах.

Що треба припинити:

  • Призначення Генерального прокурора за політичною лояльністю, а не професійними якостями

  • Використання посади Генпрокурора як інструменту політичного впливу

Що треба зробити:

  • Прийняти закон про об’єктивні, прозорі та merit-based процедури відбору та звільнення Генерального прокурора

  • Залучити міжнародних експертів до процесу відбору на цю посаду

5. Припинити автоматичне закриття кримінальних справ через спливання строків

Один з найбільш скандальних моментів — положення про автоматичне закриття кримінальних справ через спливання строків досудового розслідування після повідомлення про підозру. Ці норми вже призвели до закриття кількох гучних справ, а інші перебувають під загрозою.

Що треба припинити:

  • Застосування норм про автоматичне закриття справ

  • Використання процесуальних лазівок для уникнення відповідальності високопосадовцями

Що треба зробити:

  • Видалити положення про автоматичне закриття кримінальних справ через спливання строків досудового розслідування

  • Переглянути поточні строки давності

  • Внести зміни до Кримінального процесуального кодексу для зменшення процесуальних затримок та перешкод, особливо у справах про високопосадову корупцію

6. Припинити блокування оновлення Конституційного суду

Парламент не призначив кандидатів до Конституційного суду (КСУ), які пройшли міжнародну перевірку, що ще більше затримує оновлення КСУ. Це зберігає статус-кво з непрофесійним та скомпрометованим складом суду.

Що треба припинити:

  • Блокування призначення перевірених міжнародними експертами кандидатів до КСУ

  • Політичні ігри навколо формування КСУ

Що треба зробити:

  • Негайно призначити кандидатів до КСУ, які пройшли міжнародну перевірку

  • Вдосконалити конституційну процедуру відповідно до рекомендацій Венеціанської комісії 2021 року

7. Припинити призначення прокурорів без конкурсу

У липні 2025 року було ухвалено законодавство, яке дозволяє переведення та призначення прокурорів до регіональних прокуратур та Офісу Генпрокурора без конкурсу, а також надає Генпрокурору право доступу до будь-яких матеріалів досудового розслідування (крім справ НАБУ та СААП).

Що треба припинити:

  • Призначення прокурорів без відкритих конкурсних процедур

  • Надмірні повноваження Генпрокурора щодо доступу до матеріалів розслідувань

Що треба зробити:

  • Скасувати положення, які дозволяють переведення та призначення прокурорів без конкурсу

  • Скасувати норми, які надають Генпрокурору необмежений доступ до матеріалів розслідувань

  • Утримуватись від застосування цих положень до їх скасування

Правоохоронні органи: безпекові перевірки як інструмент тиску

8. Припинити безпекові перевірки без гарантій проти зловживань

Звіт критикує безпекові перевірки СБУ щодо співробітників правоохоронних органів, запроваджені у липні 2025 року як частина законодавчих змін, оскільки вони не мають гарантій проти можливих зловживань.

Що треба припинити:

  • Використання безпекових перевірок як інструменту політичного тиску на незалежних слідчих та прокурорів

  • Застосування перевірок без чітких критеріїв та оскаржувальних процедур

Що треба зробити:

  • Запровадити чіткі критерії для безпекових перевірок

  • Створити незалежні механізми оскарження результатів перевірок

  • Забезпечити прозорість процедур

Реформа державних підприємств: імітація замість дій

9. Припинити імітацію корпоратизації держпідприємств

Звіт вказує на необхідність прискорити корпоратизацію державних підприємств та призначення наглядових рад з більшістю незалежних членів, забезпечуючи їхню незалежність відповідно до стандартів ОЕСР.

Що треба припинити:

  • Призначення до наглядових рад держпідприємств політично лояльних осіб замість професіоналів

  • Втручання міністерств та інших органів влади в операційну діяльність держпідприємств

  • Імітацію корпоративного управління без реальної передачі повноважень наглядовим радам

Що треба зробити:

  • Прискорити процес корпоратизації стратегічних держпідприємств

  • Забезпечити справжню незалежність наглядових рад за стандартами ОЕСР

  • Запровадити прозорі конкурсні процедури відбору незалежних членів наглядових рад

Публічні закупівлі: системна корупція продовжується

10. Припинити затягування реформи публічних закупівель

Єврокомісія констатує обмежений прогрес у сфері публічних закупівель. Довгоочікуваний закон про публічні закупівлі не був прийнятий, тоді як закон про державно-приватне партнерство (ДПП) ухвалили зі значними прогалинами порівняно зі стандартами ЄС.

Що треба припинити:

  • Затягування прийняття базового закону про публічні закупівлі

  • Ухвалення законів, які не відповідають стандартам ЄС

Що треба зробити:

  • Негайно прийняти закон про публічні закупівлі в повній відповідності з acquis ЄС

  • Привести закон про ДПП у відповідність до європейських стандартів

  • Посилити ефективність критеріїв виключення економічних операторів, особливо щодо засуджень за корупційні злочини

  • Розширити функціональність системи Prozorro, включаючи електронне укладання договорів

Інші критичні напрями, що потребують негайних змін

11. Інституція Омбудсмена: невідповідність міжнародним стандартам

Єврокомісія вимагає переглянути законодавство про функціонування Омбудсмена відповідно до Паризьких принципів ООН та Венеціанських принципів Ради Європи щодо захисту та просування інституту Омбудсмена.

Що треба зробити:

  • Привести законодавство про Омбудсмена у відповідність до міжнародних стандартів

  • Забезпечити фінансову та операційну незалежність інституції

12. Свобода слова: тиск на журналістів продовжується

Попри певний прогрес, Єврокомісія закликає забезпечити безпеку та незалежність журналістів, а також оперативно, незалежно та ефективно розслідувати випадки прямого залякування та переслідування, а також непрямих форм тиску на журналістів та медіа.

Що треба припинити:

  • Будь-які форми тиску на незалежні медіа та журналістів

  • Використання правоохоронних органів для залякування критично налаштованих ЗМІ

  • Концентрацію медіа-власності без прозорості

Що треба зробити:

  • Забезпечити належне фінансування Суспільного мовника

  • Підтримувати прозорість медіа-власності

  • Забезпечити, що обмеження, тимчасово введені під час воєнного стану, відповідають ключовим правам громадян

13. Захист персональних даних: відсутність базового законодавства

Звіт критикує продовження відсутності прогресу щодо прийняття законодавства про захист персональних даних у повній відповідності з acquis ЄС.

Що треба зробити:

  • Негайно прийняти закон про захист персональних даних відповідно до Загального регламенту про захист даних (GDPR)

  • Створити незалежний орган з захисту даних

Економічні реформи: недостатня увага до ключових викликів

14. Пенсійна система: відсутність сталості

Звіт закликає вжити заходів для покращення сталості пенсійної системи, оскільки демографічні тенденції та велика кількість переселених осіб створюють додаткові фіскальні тиски.

Що треба зробити:

  • Провести пенсійну реформу з врахуванням довгострокової демографічної динаміки

  • Запровадити другий та третій рівні пенсійної системи

15. Тінізація економіки: бездіяльність влади

Єврокомісія вказує на необхідність посилити зусилля щодо зменшення тінізації економіки та просування формальної зайнятості.

Що треба зробити:

  • Запровадити стимули для детінізації зайнятості

  • Посилити інспекційні механізми без надмірного тиску на бізнес

  • Спростити податкове адміністрування

Висновки: європейська перспектива під загрозою

Звіт Єврокомісії 2025 року — це не формальна оцінка, а серйозне попередження для української влади. Попри офіційну риторику про "найкращі оцінки", документ містить безпрецедентно жорстку критику спроб відкочування антикорупційних реформ, політизації правосуддя та тиску на громадянське суспільство.

Ключове формулювання звіту — "ці події ставлять під сумнів відданість України антикорупційному порядку денному" — є дипломатичним еквівалентом червоної картки. Брюссель дає зрозуміти: без рішучих змін у поведінці влади процес європейської інтеграції може бути заморожений.

Українській владі необхідно зробити чіткий вибір: або припинити імітацію реформ та відновити реальну боротьбу з корупцією, або ризикувати втратою довіри міжнародних партнерів та європейської перспективи. Події липня 2025 року, коли спроба знищити незалежність НАБУ була зупинена лише завдяки масовим протестам та міжнародному тиску, показали, що внутрішні механізми стримувань та противаг в Україні не працюють.

Наступний звіт Єврокомісії у 2026 році стане критичним тестом: чи зможе українська влада припинити руйнівні практики та провести реальні реформи, чи європейська інтеграція залишиться лише красивою риторикою для внутрішнього споживання.

Юридична оговорка: Представлена інформація є аналітичним матеріалом, заснованим на офіційному звіті Європейської комісії та інших публічно доступних джерелах. Дана стаття не становить юридичну консультацію чи політичну рекомендацію. Висловлені оцінки та висновки ґрунтуються на критичному аналізі офіційних документів та публічноїтів та публічної інформації.

Додати коментар

Користувач:
email:





Technical analysis,
Fundamental analysis,
Which path will lead to riches?

- Fin.Org.UA

Новини

18:20 - Уряд ухвалив законопроєкт щодо судноплавства
17:58 - На Київщині відновили постачання електроенергії 50 тисячам родин
17:43 - Україна та США створять кілька фондів – Зеленський
17:15 - У листопаді прибутки промисловості Китаю впали найшвидшими темпами за рік
16:45 - московіяни атакували об’єкти видобутку і ТЕЦ "Нафтогаза"
16:25 - У Міненерго повідомили, скільки українців все ще без світла
15:40 - Уряд перенаправляє три мільярда гривень на закупівлю озброєння
15:05 - Міненерго прокоментувало заяву московія щодо "ліцензування" енергоблока ЗАЕС
13:40 - московія продовжила заборону на експорт бензину на тлі ударів України по НПЗ
13:20 - "Укрзалізниця" протестує на кордоні автоматичну зміну ширини колії
12:05 - Національний кешбек: на вихідних надійдуть виплати за жовтень і листопад
11:35 - У столиці та на Київщині без світла наразі 600 тисяч споживачів
10:55 - Уряд оновив умови надання субвенції на облаштування укриттів
10:25 - "Укренерго" повідомило про наслідки російської атаки для енергетики
07:35 - Фінансовий астрологічний прогноз на 27.12.2025
23:00 - Новини від Міністерства енергетики України
19:30 - Нові індустріальні парки «МІСТО ДІЙ» та «ФУРСИ» включено до Реєстру
19:00 - Українські банки уклали кредитну угоду на 21,5 мільярда гривень для ОПК
18:44 - Міндіч заперечує свій зв’язок з виробником дронів "Файєр поінт"
18:35 - Заява Міністерства енергетики України щодо незаконного «ліцензування» енергоблока Запорізької атомної електростанції російською федерацією
18:16 - Українські банки об’єдналися для фінансування підприємства ОПК на понад 20 млрд грн
17:50 - Гендиректором "Укргазвидобування" став Юрій Ткачук
17:30 - Національний кешбек: виплата за жовтень-листопад відбудеться цими вихідними
17:20 - Затверджено порогове значення кредитної заборгованості, інформація про яку надається з Кредитного реєстру Національного банку
17:10 - Мінфін розповів про ситуацію із затвердженням місцевих бюджетів
16:46 - Повідомлення про оприлюднення проєкту розпорядження Кабінету Міністрів України «Про затвердження рішення наглядової ради Ради бізнес-омбудсмена щодо обрання Анки Фельдгузен на посаду бізнес-омбудсмена»
16:41 - Проєкт розпорядження Кабінету Міністрів України «Про затвердження рішення наглядової ради Ради бізнес-омбудсмена щодо обрання Анки Фельдгузен на посаду бізнес-омбудсмена»
16:38 - Російський бізнес пожалівся Путіну на масову націоналізацію
16:30 - Що впливатиме на економіку на початку 2026 року
16:07 - АРМА вже отримало майже 2,5 мільйона гривень за продане судно USKO MFU


Більше новин

ВалютаКурс
Алжирський динар0.32549
Австралійський долар28.2121
Така0.34417
Канадський долар30.7427
Юань Женьміньбі6.0031
Чеська крона2.0458
Данська крона6.634
Гонконгівський долар5.4125
Форинт0.127686
Індійська рупія0.46817
Рупія0.0025107
Новий ізраїльський шекель13.1651
Єна0.26891
Теньге0.083207
Вона0.0291
Ліванський фунт0.00047
Малайзійський ринггіт10.3905
Мексиканське песо2.3468
Молдовський лей2.5055
Новозеландський долар24.4853
Норвезька крона4.1952
Саудівський ріял11.2149
Сінгапурський долар32.7548
Донг0.0015993
Ренд2.5223
Шведська крона4.5814
Швейцарський франк53.2857
Бат1.35519
Дирхам ОАЕ11.4528
Туніський динар14.5635
Єгипетський фунт0.8844
Фунт стерлінгів56.7692
Долар США42.0637
Сербський динар0.42217
Азербайджанський манат24.7434
Румунський лей9.7358
Турецька ліра0.9799
СПЗ (спеціальні права запозичення)57.649
Болгарський лев25.3228
Євро49.5552
Ларі15.6023
Злотий11.7401
Золото189740.52
Срібло3129.08
Платина100323.61
Паладій77128.42

Курси валют, встановлені НБУ на 29.12.2025