"УЗ-3000": що пропонує нова залізнична програма та як нею скористатися
04.11 14:50 | Економічна правда
1 листопада президент Володимир Зеленський анонсував програму, за якою українці зможуть безоплатно скористатись потягами "Укрзалізниці" у межах загального ліміту поїздок на три тисячі кілометрів.
Програма має стати частиною ширшої "зимової підтримки", яка, за словами голови держави, буде схожа на минулорічну.
Тоді усі українці могли витратити 1 тис.
грн на окремі товари та послуги.
ЕП зібрала все, що відомо про майбутню програму "УЗ-3000".
Для чого УЗ дає українцям безкоштовні кілометри?
За задумом керівництва "Укрзалізниці", яке ніби то й ініціювало програму, "УЗ-3000" стимулюватиме подорожі в "непікові періоди" (про це буде нижче).
Ба більше, в компанії вважають, що у низький сезон додаткові можливості подорожувати можуть дати поштовх іншим суміжним сферам внутрішнього туризму, адже це низький сезон і для них.
"Пасажири, яким не принциповий час поїздки (наприклад, раз на рік навідати родичів чи використати відпустку для поїздки країною), матимуть сильний стимул подорожувати поза піком, вивільняючи місця в піковий час", – пояснили в УЗ.
Також "кілометрами" розраховують заохочувати поїздки в дні з меншим навантаженням (наприклад, не в п"ятницю ввечері, а, у вівторок чи ранковим поїздом).
Чому саме 3 тис.
кілометрів? В "Укрзалізниці" пояснювали, що ця відстань покриває найдовший наявний залізничний маршрут Україною в обидві сторони (із Запоріжжя до Ужгорода).
"Це дасть можливість відкрити країну всім, де б хто не жив", – додали в УЗ.
Чи посилять безкоштовні поїздки дефіцит квитків?
Взяти безоплатні квитки на потяг можна буде лише на внутрішні рейси.
Водночас програма не поширюється на приміські потяги та преміумсегмент (категорія СВ та 1-ий клас в "Інтерсіті").
"Це – адресна можливість для тих, в кого є потреба, а кому не потрібно – звичайно, можуть купувати квитки без жодних змін", – пояснювали в УЗ.
Читайте також
Взяти тисячу і задонатити: як спрямувати "тисячу Зеленського" на допомогу ЗСУ
В компанії вважають, що безоплатні поїздки можуть стимулювати пасажирів змінювати дату і навіть місяць подорожі.
Там навели приклад: у серпні, коли взяти квитки складно хоч кудись, залізниця перевозить 2,6 мільйона пасажирів, а в лютому – лише 1,9 мільйона.
"В період з меншим навантаженням є можливість дозаповнювати місця (навіть без додаткових рейсів можемо запропонувати до 200-250 тис.
місць на місяць в періоди нижчого попиту), пропонувати подорожі "за кілометри" й перевозити додатково пасажирів, не нарощуючи витрати", – зазначили в "Укрзалізниці".
Читайте також
Колапс з квитками "Укрзалізниці": як влаштована система їх продажу
Натомість, коли на залізничні перевезення підвищений попит (наприклад, у грудні) – фокус програми буде на тому, щоб допомогти жителям прифронтових громад: поїздки "за кілометри" будуть доступними саме для поїздів звідти.
За словами міністра розвитку громад та територій Олексія Кулеби, йдеться "про обласні центри, де загалом проживають 12 мільйонів людей".
Коли ж буде починатися "високий сезон" та як технічно можна буде взяти квитки, наразі невідомо.
Звідки гроші на програму "УЗ-3000" та чи вистачить їх?
В "Укрзалізниці" пояснювали, що нова програма розгортається паралельно зі стартом системної (часткової) компенсації реальної собівартості пасажирських перевезень.
При цьому, додаткових видатків програма ніби то створювати не повинна.
Керівник "Укрзалізниці" Олександр Перцовський уточнив, що для категорій квитків у вагонах 1-го класу та СВ (люкс) компанія планує паралельно вводити динамічну ціну і додаткові сервіси, щоб покрити витрати на програму.
"Щоб скомпенсувати можливу втрату доходу від тих, хто скористається "кілометрами", а так все одно їхав би за гроші, паралельно впроваджуємо компенсатори, зокрема більш гнучке ціноутворення в преміум-сегменті, який сьогодні ще зарегульований.
Тож ці додаткові кілометри навантаження на державний бюджет не збільшують", – пояснив Перцовський.
Читайте також
Підвищувати чи не підвищувати? Як нові тарифи "Укрзалізниці" на перевезення вплинуть на бізнес
У компанії додають, що у "низький сезон" поїзди їздять напівпорожніми.
При цьому, скасувати такі рейси або відчеплювати вагони там не можуть.
Тому місця, які не продаються, там вирішили віддавати безкоштовно, у формі соціальної допомоги.
"Далі питання до сумління кожного, скористається він цим чи ні.
Це питання вибору кожного, що робити з запропонованою пільгою.
Цілком можливо, багатьох не задовольнить час поїздок або маршрути.
Але частину задовольнить і вони поїдуть", – наголосив заступник голови наглядової ради "Укрзалізниці" Сергій Лещенко.
Проте з таким твердженням погоджуються не всі.
Так, професор Київської школи економіки Олег Нів"євський порахував, що на реалізацію такої програми потрібно близько 17 млрд грн.
"Виходить 16,6 млрд грн або 395 млн дол.
Це лише 1% від річного дефіциту бюджету в 40 млрд дол., проте не думаю, що зараз можна так розкидатись грошима", – написав Нів"євський.
Проблема ще й тому, що "Укрзалізниця" працює у збиток.
За даними фінансової звітності компанії, у 2024 році вона отримала 2,75 млрд грн збитків, а лише за перше півріччя 2025 року – мінус 7,35 млрд грн.
У серпні 2025 року Верховна Рада внесла зміни до держбюджету, переспрямувавши 8 млрд грн від податку на прибуток банків з бюджету міста Києва до резервного фонду державного бюджету для фінансування пріоритетних невійськових витрат.
Вже у жовтні з цього фонду Кабмін виділив "Укрзалізниці" ці ж 8 млрд грн – для "безперебійної роботи в умовах воєнного стану".
Коли запрацює програма "УЗ-3000"?
За словами Зеленського, деталі програми "зимова підтримка" уряд має оприлюднити до 15 листопада, а запрацювати програма може у грудні.
"Радіо Свобода" з посиланням на урядовців та главу "Укрзалізниці" пише, що програма триватиме чотири місяці.
Однак у які саме місяці – нині не відомо.

