Велика відбудова під ризиком

12:30 | Економічна правда

Для відновлення України після великої війни, за оцінкою Світового банку, необхідно понад 500 млрд дол.
Хоча ми частіше говоримо про пошук коштів, не менш важливе питання – готовність до великої відбудови будівельного сектору. Наразі це складна екосистема з багатьма гравцями та інтересами, що ускладнює її реформування.
Хоча в останні два роки сектор зростає завдяки нагальній відбудові й будівництву захисних споруд, системні проблеми галузі залишаються вагомими.
Саме вони ставлять під ризик успіх відбудови і потребують вирішення. Будівництво – це набагато більше, ніж просто відновлення, це відновлення та розвиток усієї економіки.
Для релокації або створення підприємства найчастіше потрібно будувати одразу після ухвалення відповідного рішення власниками бізнесу, тому робота будівельник компаній надзвичайно важлива для економіки (звісно, оборона та безпека – на першому місці за важливістю для економіки). Для ефективної роботи сектору та підготовки до великої відбудови важливо усунути ключові бар"єри, які стримують зростання, інвестиції та здатність сектору ефективно реалізовувати проєкти відновлення.
На жаль, ці виклики системні та охоплюють усі етапи: від проєктування до здавання в експлуатацію. При цьому реальність часто зовсім інша, ніж написано в різних законах, регулюваннях та настановах.
Усе це надзвичайно ускладнює впровадження системних змін.
На основі дослідження та інтерв"ю з представниками сектору можна виділити кілька ключових викликів для будівельного сектору. Виклик 1.
Гострий кадровий голод та недооцінка професій. Дефіцит кадрів – найбільша проблема для будівельного сектору, як і для більшості галузей економіки.
Серед головних причин – мобілізація та виїзд працівників за кордон.
Сектор також стикається із ситуаціями, коли ТЦК "знімає" з будівельних майданчиків цілі бригади, що призводить до затягування реалізації проєктів. Можливість забронювати працівників сприяє певній детінізації окремих компаній сектору (взагалі сектор славиться високою часткою "тіні").
Компанії піднімають заробітні плати та офіційно наймають працівників, щоб зберегти кадри. Серед інших причин – низька привабливість професій.
За словами представників сектору, часто йдеться про архітекторів та інженерів, у результаті чого менше половини випускників відповідних спеціальностей далі працюють за фахом. На думку представників сектору, професії архітектора та інженера недооцінені, а рівень зарплати не відповідає величезній адміністративній та кримінальній відповідальності.
При цьому найбільше бракує саме сертифікованих архітекторів та інженерів.
У країнах ЄС поширене страхування відповідальності для таких фахівців, але в Україні все виглядає добре на папері, але не в реальності. Сертифікація інженерів на великі об"єкти з високим класом ризику триває роки, оскільки сертифікація видається послідовно.
Тому цю прогалину складно швидко усунути і зміни потрібні вже зараз.
Ідеться і про підходи до сертифікації, оскільки за поточної системи сертифікація інженерів радше формальна. Виклик 2.
Недосконале ціноутворення та ризики публічних закупівель. Сфера публічних закупівель, через які фінансується більшість проєктів з відбудови, є центральним вузьким місцем.
У зв"язку з цим більшість будівельних компаній намагаються оминути публічні закупівлі, як тільки можуть. Компанії, що працюють з бюджетом, стикаються з тиском і перевірками з боку поліції, БЕБ та інших органів.
За словами учасників ринку, скільки об"єктів – стільки відкрито справ.
Причому правоохоронці можуть вимагати документи ще до того, як їх надіслав замовник.
Тому на часі комплексна реформа правоохоронних органів. Більшість компаній, які беруть участь у публічних закупівлях, стикаються з кримінальними справами, тому для проєктів створюють окремі юридичні особи. Найбільше питань – до ціноутворення, що пояснює креативність у розробці проєктно-кошторисної документації.
Хоча в настановах прописано, що зарплата в кошторисі не може бути нижчою за середню в секторі, саме цю зарплату замовник прописує в тендерах (наприклад, 13 тис.
грн при ринковій 40-60 тис.
грн). Читайте також Скільки коштує квадратний метр відбудови Виникає порочне коло: зарплату дають у конверті, тому офіційна зарплата нижча за ринкову.
Ринкову зарплату в кошторисі прописують рідко, бо це не відповідає технічному завданню замовника і викликає додаткову увагу з боку контролерів. У результаті компанії продовжують доплачувати працівникам, а в кошторисах це компенсують завищенням цін або обсягів матеріалів.
Іноді через занижену оплату праці проєктанти можуть свідомо закладати в проєкт дорогі та нераціональні рішення для штучного збільшення вартості будівельних робіт. Компанії працюють за твердою ціною, яка не дозволяє динамічно реагувати на зростання цін на матеріали та послуги, спричинене інфляцією чи воєнними ризиками.
Зміна вартості вимагає складного процесу коригування і часто повторної комплексної експертизи проєкту.
Це можна прописувати в ризиках, але практика показує, що і тут компанії воліють не збільшувати суми через увагу контролерів. Часто компанії не хочуть брати участь у державних тендерах через високі ризики.
Основними фінансовими перешкодами є постоплата і відсутність або малий відсоток авансування, що змушує підрядників заморожувати мільйони власних коштів і покладатися на комерційні проєкти для покриття розриву ліквідності.
Іноді замовник здійснює оплату через багато місяців після виконання робіт. Виклик 3.
Бюрократичні шлагбауми. Бюрократичні процедури, що залежать від людського фактору, та надмірний тиск контрольних органів створюють високі транзакційні витрати і відлякують інвесторів. Містобудівні умови та обмеження (МУО) компанії називають "корупційним шлагбаумом", оскільки це найбільш критичний документ для забудовника.
Затягнуті та непередбачувані терміни отримання дозволів призводять до того, що від отримання ділянки до початку будівництва можуть пройти три роки. Це ускладнено відсутністю сучасної містобудівної документації.
При цьому парламент знову переніс терміни розробки громадами комплексних просторових планів територій, що підвищило би прозорість у питанні дозвільної документації. Інша проблема – отримання технічних умов від компаній на підключення до мереж, особливо від газопостачальних компаній, ДТЕК та водоканалів.
Питання водовідведення (каналізації) називають надзвичайно складним, особливо в містах, оскільки там потужності мереж не розвивалися пропорційно до темпів забудови. Виклик 4.
Формальний контроль та відсутність відповідальності. Незважаючи на значну кількість контрольних органів і процедур (експертиза, технагляд, ДСНС), якість контролю низька, а відповідальність мінімальна. Приватні експертні організації часто проводять експертизу формально, ігноруючи суттєві помилки в проєктах.
Експертиза перетворилася на "магазин продажу сертифікатів" або "торгівлю печатками".
Це наслідок мінімальної або відсутньої відповідальності експертів і низької оплати експертизи на складних об"єктах. На жаль, технічний нагляд подекуди також формальний і розглядається як "посадова особа, що допомагає в оформленні супровідної документації підрядника".
Винагорода інженера технагляду "залежить від вартості всіх виконаних будівельних робіт", що створює стимули для завищення обсягів робіт. На етапі здавання об"єктів в експлуатацію ДСНС може вимагати повторної експертизи, порівнюючи проєктну документацію із збудованим об"єктом і відмовляючись підписувати акти, навіть якщо проєкт пройшов експертизу. Як висновок Для великої відбудови потрібні зміни, які зроблять правила роботи компаній прозорими та передбачуваними.
Ідеться і про архітектурні та інженерні бюро, і про будівельні компанії.
При цьому зміни важливі і для компаній, що працюють на ринку, і для іноземних компаній, що прийдуть реалізовувати проєкти відбудови. Основними напрямками цих змін мають бути подальша цифровізація (розширення можливостей ЄДЕССБ) та зміни в підходах до ціноутворення.
Важливо, що Мінрозвитку вже створив робочу групу з напрацювання змін у ціноутворенні, ухвалення яких має збільшити інтерес учасників ринку до публічних закупівель. Для пом"якшення проблеми з кадрами варто запустити всеосяжні програми навчання та перенавчання для дорослих, адаптувати професійні стандарти та кваліфікації професій до кваліфікаційної рамки ЄС.
Це також сприятиме приходу на ринок архітекторів та інженерів з країн ЄС після лібералізації ринку праці. Системні зміни необхідні саме зараз, до початку великої відбудови.
Якщо залишити наявні ручні механізми та корупційні ризики, то будівельний сектор не зможе стати локомотивом економічного відновлення. Колонка підготовлена в рамках проєкту "Відбудова під ризиком: чи потрібні зміни в будівельній політиці", який втілює ІЕД за підтримки Transparency International Ukraine.
Думки у звіті є точкою зору авторів і можуть не відповідати позиції Transparency International Ukraine.

Додати коментар

Користувач:
email:





AID, OECD
Development and cooperation
Investing in growth

- Fin.Org.UA

Новини

16:42 - Звіт Єврокомісії: Україна отримала найвищу оцінку за останні три роки
16:40 - Ukrainer in Deutschland: Die wirtschaftliche Rechnung, die sich rechnet - Ein nüchterner Blick auf strategischen Gewinn
16:35 - Українці в Німеччині: Економічна вигода, стратегічні ініціативи та геополітичні переваги для Берліна
16:25 - Генератори з переплатою: підозру вручили експосадовцю КМДА
16:10 - Нацбанк оштрафував фінкомпанію, яка перевищила максимальну процентну ставку
16:00 - Кличко повідомив, скільки будинків в Києві вже підключені до опалення
16:00 - Deutschlands Unterstützung der Ukraine: Ein rationaler Blick auf Wirtschaft, Sicherheit und Wohlstand
15:55 - Економічна підтримка України Німеччиною: Масштаби, перспективи та взаємна вигода
15:35 - У одному з підрозділів "Енергоатому" проходили обшуки
15:30 - Курси валют, встановлені НБУ на 05.11.2025
15:30 - Надходження до місцевих бюджетів зросли на 14,5%
15:30 - Як посилки шкодять виробникам
15:21 - Доброчесність — у центрі корпоративної культури НКЦПФР
15:15 - єВідновлення: в "Дії" можна заявити про повторне пошкодження житла ворогом
15:03 - Повідомлення про оприлюднення проєкту наказу Міністерства економіки, довкілля та сільського господарства України “Про внесення змін до наказу Міністерства економіки України від 15 липня 2022 року № 2109”
14:59 - Проєкт наказу Міністерства економіки, довкілля та сільського господарства України «Про внесення змін до наказу Міністерства економіки України від 15 липня 2022 року № 2109»
14:55 - Регулятор хоче збільшити тариф на передачу електроенергії майже на 15%
14:50 - "УЗ-3000": що пропонує нова залізнична програма та як нею скористатися
14:45 - Рада схвалила за основу компенсацію капітальних інвестицій через податки
14:35 - Рада ухвалила закон про локалізацію у "оборонці"
14:18 - Україна отримає 1,8 мільярдів євро в рамках Ukraine Facility
14:05 - Серед нових авто українці найчастіше обирають кросовери: які моделі входять в топ-10
13:55 - Рада ухвалила законопроєкт, який має пришвидшити інтернет: яким чином
13:44 - Розкрадання 100 млн "Енергоатому" на будівництві сховища: з Німеччини екстрадували підозрюваного
13:27 - УЗ отримає від держави 16 мільярдів у 2026 році: квитки в рази дешевше собівартості
13:25 - Рада ухвалила за основу законопроект про інфраструктурні проекти
13:00 - Фінзвітність у форматі XBRL: у 2025 році подано вже понад 24,6 тис. пакетів
13:00 - Мобільні блочно-модульні котельні зігрівають великі українські міста
12:39 - "УЗ-3000": Сергія Лещенка викликали в Раду для пояснень про ініціативу
12:35 - Аналітики проаналізували російські атаки на судна у Чорному морі


Більше новин

ВалютаКурс
Алжирський динар0.32208
Австралійський долар27.3219
Така0.34501
Канадський долар29.881
Юань Женьміньбі5.9047
Чеська крона1.9837
Данська крона6.4742
Гонконгівський долар5.4121
Форинт0.124431
Індійська рупія0.47453
Рупія0.002518
Новий ізраїльський шекель12.8764
Єна0.27402
Теньге0.080297
Вона0.029238
Ліванський фунт0.00047
Малайзійський ринггіт10.0249
Мексиканське песо2.2581
Молдовський лей2.4788
Новозеландський долар23.8151
Норвезька крона4.123
Саудівський ріял11.2184
Сінгапурський долар32.2
Донг0.0015987
Ренд2.4067
Шведська крона4.3997
Швейцарський франк51.9863
Бат1.29247
Дирхам ОАЕ11.4552
Туніський динар14.2156
Єгипетський фунт0.8882
Фунт стерлінгів54.9719
Долар США42.0725
Сербський динар0.41232
Азербайджанський манат24.7442
Румунський лей9.503
Турецька ліра0.9997
СПЗ (спеціальні права запозичення)57.0124
Болгарський лев24.7151
Євро48.3329
Ларі15.5278
Злотий11.3531
Золото167678.27
Срібло2006.34
Платина65434.1
Паладій59329.38

Курси валют, встановлені НБУ на 05.11.2025