Як керувати токсичними працівниками

16:30 | Економічна правда

Тема токсичних співробітників – одна з найбільш чутливих для керівника.
Особливо тоді, коли йдеться не про випадкову людину, яка не вписалася в команду, а про сильного, досвідченого фахівця, що довго був опорою компанії. Звільнити новачка, який не виправдав очікувань, простіше, ніж поставити під сумнів поведінку того, хто показував високі результати, мав довіру та авторитет. На жаль, саме такі люди можуть стати джерелом руйнувань у компанії.
Не завжди одразу помітних, але відчутних для команди.
Токсичність накопичується, впливає на емоційний фон, уповільнює роботу, знецінює зусилля інших.
Її наявність важко озвучити, бо статус або досвід людини ніби ставить її вище за будь-яку критику. Хто такі токсичні працівники? Чому ними іноді стають ті, кого ще вчора вважали найкращими? Що може зробити керівник, коли стикається з такою ситуацією? Хто такий токсичний співробітник У корпоративному середовищі поняття "токсичність" утратило чіткість.
Його часто вживають як зручну етикетку для опису будь-якої незручної або непродуктивної поведінки.
Насправді ж ситуації, за якими стоїть такий ярлик, складніші і глибші. Для мене токсичність не пов"язана з рисами характеру чи стилем комунікації.
Вона проявляється тоді, коли поведінка людини починає системно впливати на команду, знижуючи її здатність до розвитку і спільної роботи.
У такому випадку колеги втрачають ініціативу, енергію та мотивацію.
Керівник відчуває, що середовище стає важким, навіть якщо формально ситуація виглядає контрольованою. Поведінка може залишатися спокійною, але в ній з"являється холодна дистанція, неготовність долучатися до колективних рішень, небажання брати участь у процесах, які раніше були звичними.
Людина ніби ще в команді, але вже не з нею. В одній із команд, з якою я працювала, був дуже талановитий аналітик.
Його цінували за точність, якість роботи, залученість і просто класні людські якості.
До певного моменту він справді багато на себе брав і працював на совість. Згодом запитів ставало більше, але їх якість знижувалася.
Завдання часто уточнювалися вже після виконання, деякі поверталися на доопрацювання без пояснень.
Зворотний зв"язок був формальним, з боку менеджера бракувало уваги.
Керівник не цікавився, чи бачить той перспективу і чи цікавлять його завдання. Поведінка аналітика почала змінюватися: на зустрічах він став стриманим, перестав ініціювати діалог, відповідав коротко і без емоцій.
Роботу виконував за інструкцією, без залученості в процес, за що його цінували раніше. Збоку це виглядало як охолодження, але для команди воно обернулося втратою важливого ресурсу.
Його результати були на рівні, але енергетично він не був частиною процесу.
Це впливало на атмосферу і змінювало динаміку в команді. Інший випадок стосувався керівниці, яку ми запросили з великої міжнародної компанії.
У неї були сильний професійний бекграунд і хороша репутація, вона справляла враження системного та зрілого управлінця, але стиль її роботи не збігався з культурою організації.
Вона діяла жорстко, не враховувала контекст, не прагнула інтегруватися з командою.
Ініціювала кадрові рішення до того, як встигла побачити роботу компанії.
Люди почали йти, команда відчувала напругу. В обох випадках з професійними людьми не було якісного діалогу.
Їх токсичність була не характеристикою особистості, а результатом проваленої взаємодії. Чому виникає токсичність У моєму досвіді майже всі "токсичні" пройшли шлях від сильного гравця до джерела напруги.
Щоразу за цим стояли управлінська сліпота, нестача уваги, несвоєчасна розмова, відсутність адаптації, коли змінюється контекст. В основі багатьох випадків лежить просте питання: хто поруч з людиною в момент, коли вона росте, зіштовхується з викликами, намагається зрозуміти, чого від неї очікують? Якщо поруч немає менеджера, зацікавленого в її зростанні, підтримки з його боку та коригування ролі, людина втрачає орієнтири.
У певний момент вона переходить з ролі члена команди в позицію спостерігача або опонента. Так трапилося з аналітиком, якого я згадувала.
Його роль була індивідуальною, і ніхто не приділяв уваги тому, що він поступово втрачає зв"язок з командою. Читайте також: Як ухвалювати рішення в турбулентні часи Інша ситуація ілюструє, як токсичність може бути наслідком зміни організаційної логіки.
Компанія переходила від кланової структури, де багато процесів трималися на особистих домовленостях і довірі до власника, до ринкової моделі, де в центрі не персональні стосунки, а дані, прозорі метрики, процеси і результат. Директорка з продажів, яка успішно працювала в старій системі, втратила відчуття опори.
Вона не розуміла, чому її стиль більше не працює, не могла адаптуватися до нових пріоритетів, почала конфліктувати з колегами і втрачала довіру. Такі ситуації часто стаються з фахівцями, які на початковому етапі бізнесу були незамінними, будували напрям з нуля і мали високий ступінь залученості.
Коли компанія змінила масштаб і стиль управління, ці люди продовжували діяти по-старому і сприймали нові вимоги як особисту образу або знецінення їх вкладу. Що з цим робити Коли токсичність стає помітною, більшість керівників розмірковують: можна щось змінити чи ситуація незворотна? До цього питання має з"явитися інше: чи була ця ситуація помічена, коли вона лише починалася? Бо найчастіше токсичність фіксують уже тоді, коли вона давно впливає на процеси, людей та атмосферу. Можу порадити дієвий інструмент: матрицю лояльності.
У її основі є два критерії: чи є в людини результат і чи є в неї лояльність до компанії. Якщо людина лояльна і добре працює, вона є цінним співробітником, якому слід забезпечити умови для розвитку та зростання.
Якщо співробітник щиро підтримує компанію, але не справляється із завданнями, тоді це зона росту і з нею можна працювати: навчати, підсилювати, змінювати роль або команду.
Якщо людина погано працює, не поділяє цінностей і весь час чинить опір, її звільняють. Є ще одна категорія, найскладніша.
Це люди, які демонструють хороший результат, але відкрито або приховано протистоять цінностям компанії.
Вони часто мають вплив, сильну експертизу і хороші показники, але можуть отруювати атмосферу, підривати довіру і знецінювати інших.
Така комбінація найнебезпечніша і з нею не варто миритися.
Нелояльність шкодить компанії більше, ніж слабка ефективність. Перед ухваленням рішення варто робити крок назустріч та обговорювати ситуацію.
Не загальними словами, а з чітким формулюванням очікувань.
У мене були випадки, коли я сідала з людиною і спокійно пояснювала: її робота не відповідає уявленню про ефективну поведінку в цій ролі.
Домовлялися, що протягом трьох-шести місяців має з"явитися результат, який покаже, чи підходить їй ця роль. У таких розмовах важливо не лише окреслити свою позицію, а й дати людині можливість подивитися на ситуацію з власного боку.
Іноді справа не в тому, що вона не згодна.
Просто їй уже не цікаво, вона втратила мотивацію або відчуття перспективи.
У цьому разі не йдеться про конфлікт.
Це природне розходження, яке краще вчасно визнати, ніж залишатися в ситуації взаємної розгубленості. Іноді після такої розмови працівник намагається адаптуватися.
Він починає діяти по-іншому, бере нові завдання, просить допомоги або уточнює зони відповідальності.
У таких випадках варто дати йому час і підтримку.
Це не завжди спрацьовує, але коли спрацьовує, то вся команда бачить приклад: компанія готова чути, пояснювати і діяти.
Але, що дуже важливо, у компанії є межі. Найбільш складні рішення пов"язані з людьми, які мають вплив, історію та результат.
Однак якщо після прямої розмови нічого не змінюється, то ситуація загострюється.
Тоді залишається один вихід: завершити співпрацю.
Робити це варто не на емоціях, а без поспіху, з повною відповідальністю за наслідки. У моїй практиці були випадки, коли я довго вагалася, чи варто звільняти токсичного співробітника.
Коли таки наважувалася, щоразу розуміла: рішення було не лише правильним – його варто було ухвалити раніше.
Команда одразу реагувала: поверталася ясність, з"являвся рух, піднімався рівень довіри.
Навіть ті, хто мовчали до останнього, згодом підходили і дякували, що це нарешті відбулося.

Додати коментар

Користувач:
email:





Red flags, market crash,
Investors count their losses,
Fear and panic dash.

- Fin.Org.UA

Новини

19:20 - На Росію і Білорусь чекає рік скорочень та дефіциту – розвідка
19:00 - Рентна плата за видобування залізних руд: місцеві бюджети Дніпропетровщини отримали від платників майже 1,3 млрд гривень
19:00 - Київські прокурори скасували виділення забудовнику гектару землі
18:58 - Про податкові пільги для новоствореної ФОП, яка обрала єдиний податок після мобілізації або під час служби за контрактом
18:57 - Про включення до складу доходу юридичної особи – платника єдиного податку третьої групи відшкодованої орендарем суми комунальних платежів
18:55 - Податкова знижка за навчання: які необхідно подати документи?
18:54 - Плата за землю: внесок фізичних осіб до місцевих бюджетів Дніпропетровщини – понад 554,6 млн гривень
18:51 - Основні випадки подання податкової декларації про майновий стан і доходи
18:50 - В Україні подешевшало молоко: скільки воно коштує і що буде з цінами далі
18:49 - Нарахування єдиного внеску на заробітну плату студентів при проходженні виробничої практики
18:48 - Надходження до місцевих бюджетів податку на прибуток підприємств від платників Дніпропетровщини склали майже 567,4 млн грн
18:44 - Алгоритм дій для подання заяв про бажання/відмову отримувати документ через Електронний кабінет
18:25 - Податкова знижка: до повернення з бюджету задекларовано значно більше ніж минулого року
18:00 - Прикарпатське підприємство підозрюють у крадіжці енергоресурсів на мільйони гривень
17:55 - НБУ випустив пам'ятні монети "Мешканці морських глибин": деталі
17:30 - "Антиамериканські" портові збори КНР зачеплять 9% танкерів світу – дослідження
17:15 - В Україні подорожчала цибуля: яка її нова ціна
17:03 - Україна зупинила закачування газу в підземні сховища і почала відбирати запаси
16:52 - Нацбанк показав, яким буде курс долара і євро у п'ятницю 24 жовтня
16:45 - Незадекларовані 200 мільйонів гривень: на Полтавщині підозру вручили депутату міськради
16:30 - Як керувати токсичними працівниками
16:29 - McDonald’s планує відкрити 11 ресторанів в Україні у 2026: цьогоріч плани були скореговані
16:05 - Конотоп евакуює пасажирів потягів після атаки на залізницю
16:00 - "Рішуча відповідь" ЄС "тіньовому флоту" юридично заслабка – медіа
15:55 - В НБУ відповіли, чи вплинув виїзд молодих чоловіків на міграційні прогнози
15:30 - Курси валют, встановлені НБУ на 24.10.2025
15:30 - "ПриватБанк" отримав понад 50 мільярдів гривень чистого прибутку
15:25 - "Остаточне рішення залишається за нами": Нацбанк про тиск МВФ щодо девальвації
15:15 - Нацбанк прогнозує зниження інфляції у 2026 та 2027 роках
15:00 - Турецькі ЗМІ пишуть про інтерес Абрамовича до ФК Galatasaray, в олігарха заперечують


Більше новин

ВалютаКурс
Алжирський динар0.32099
Австралійський долар27.2414
Така0.34295
Канадський долар29.935
Юань Женьміньбі5.8805
Чеська крона1.997
Данська крона6.4998
Гонконгівський долар5.3913
Форинт0.12446
Індійська рупія0.47689
Рупія0.0025195
Новий ізраїльський шекель12.6592
Єна0.27439
Теньге0.07788
Вона0.029081
Ліванський фунт0.000468
Малайзійський ринггіт9.9101
Мексиканське песо2.2741
Молдовський лей2.4512
Новозеландський долар24.0594
Норвезька крона4.1934
Саудівський ріял11.1716
Сінгапурський долар32.2309
Донг0.0015908
Ренд2.4144
Шведська крона4.4474
Швейцарський франк52.4894
Бат1.27649
Дирхам ОАЕ11.4068
Туніський динар14.2565
Єгипетський фунт0.8804
Фунт стерлінгів55.8822
Долар США41.897
Сербський динар0.41408
Азербайджанський манат24.6409
Румунський лей9.5524
Турецька ліра0.9979
СПЗ (спеціальні права запозичення)57.0443
Болгарський лев24.8249
Євро48.5502
Ларі15.4283
Злотий11.4654
Золото172290.1
Срібло2061.42
Платина69081.03
Паладій61038.06

Курси валют, встановлені НБУ на 24.10.2025