Як управлятимуть арештованими активами після реалізації реформи АРМА

14:00 | Економічна правда

Реформа запроваджує принципово новий підхід до роботи з активами.
Тепер АРМА здійснює комплексну ідентифікацію активу – систему заходів для встановлення його характеристик та особливостей для визначення можливості ефективного управління та збереження економічної вартості. Запровадження процесу ідентифікації активу важливе, адже після такого аналізу в управління АРМА не передаватимуть коробку із жіночими платтями чи папір туалетний (новий) в кількості 3 штуки, як траплялося раніше. Саме під час ідентифікації можуть бути сформовані пули, тобто сукупність двох або більше пов"язаних між собою активів, які передані АРМА в межах одного кримінального провадження та мають працювати разом.
Щобільше, формування пулів у звітності Агентства запобігатиме маніпуляціям, як це було з рухомим майном Межигір’я.
Тоді кількість переданого в управління майна завищили, бо записали окремо пляшки вина, меблі та документи, які не мають самостійної цінності. Активи прийматимуться в управління на підставі ухвали слідчого судді або за згодою власника, з обов"язковим підписанням актів приймання-передачі протягом 10 робочих днів.
Після додаткового внесення змін до КПК це дозволить розв’язати проблему зволікань із передачею майна у сферу відповідальності АРМА. Читайте також: "Рестарт" АРМА: чому закон і керівник нові, а процедури старі Визначення за АРМА відповідальності за зберігання активів важливе, адже дотепер у законодавстві чітко не було артикульовано, хто опікується арештованими та переданими до Агентства активами, по яких ще не відібрали управителя.
Ці проблеми порушували на засіданні парламентської ТСК щодо продажу арештованих 42 тис.
тонн російського аміаку від компаній "Тольяттіазот" та "Міндобрива", а також 2,2 тис.
тонн калію "Белкалій". Разом з тим, АРМА для зберігання активів тепер може: наймати професійні компанії для зберігання, організовувати охорону, перевіряти стан майна, залучати експертів, вживати додаткових заходів.
Важливо, що АРМА обиратиме компанії для зберігання активів через систему публічних закупівель. Крім цього, для активів, які передаватимуться управителям АРМА розроблятиме орієнтовний план менеджменту – детальний документ, складений для кожного активу перед передачею в управління.
Це дозволить потенційним управителям дізнатися більше інформації про майно, яке вже не будуть приховувати за грифом "для службового користування". Тут головна мета – забезпечити продумане, а не хаотичне управління з чіткими цілями та розрахунками.
План можна змінювати, якщо з"являться нові обставини, що впливають на ефективність управління.
Це дозволяє контролювати результати та забезпечувати максимальне збереження й примноження вартості арештованих активів до винесення остаточного судового рішення. Диференційований підхід до відбору управителів До прийняття закону про АРМА відбір управителів здійснювався за процедурами публічних закупівель, які врегульовувало саме Агентство.
Ці підходи були складними та не підходили повною мірою для такого завдання, адже при відборі управителя держава не витрачає кошти, а отримує їх.
Крім цього, такі процеси були надміру тривалими, адже лише до оголошення конкурсу Агентство подекуди готувалось понад 1,5 року. Тому реформа запроваджує поділ активів на прості (грошові кошти, одиничне рухоме або нерухоме майно) та складні (майнові комплекси, активи що потребують організації господарської діяльності тощо) категорії з відповідними процедурами відбору управителів. Для простих активів відбір управителя відтепер відбуватиметься через електронну систему закупівель у два етапи: проведення попередньої кваліфікації учасників; визначення управителя простого активу (активів) через проведення аукціону серед учасників, які пройшли попередню кваліфікацію. При цьому вимоги до управителя простими активами включають, зокрема, підтверджений досвід надання послуг щодо оренди майна (посередницьких послуг) не менше ніж три роки, відсутність зв"язків з власником арештованого активу або підозрюваними у справі. Приймання документів для кваліфікації здійснюється постійно, а перелік кваліфікованих учасників має бути оприлюднений Агентством. Для визначення управителя конкретного активу АРМА має провести аукціон серед учасників, які на дату оголошення про другий етап відбору пройшли попередню кваліфікацію.
А критерієм перемоги в аукціоні стає найменший розмір винагороди управителя. Читайте також: Як підвищити інституційну спроможність АРМА Для складних активів процедура включає такі етапи: оголошення про проведення процедури відбору учасників; приймання документів для участі у визначенні управителя складного активу через електронну систему закупівель; розкриття пропозицій учасників та їх оцінювання на відповідність кваліфікаційним вимогам; визначення управителя складного активу за результатами проведення аукціону серед учасників, які відповідають кваліфікаційним вимогам. Учасниками процедури відбору можуть бути лише суб"єкти підприємницької діяльності.
Але є й додаткові обмеження – не можуть брати участь суб"єкти, які є конкурентами або залежними від суб"єкта господарювання, чиї активи передаються в управління.
Агентство може встановлювати додаткові вимоги. Визначати управителя складними активами буде спеціальна комісія, яка складатиметься з восьми членів – чотири від АРМА та по одному від бізнес-омбудсмена, НКЦПФР, Мінекономіки та Мін"юсту. Читайте також: Як пороблено Реформа передбачає також закупівлю послуг "управителя останньої надії".
Якщо після повторного відбору управителя простих або складних активів не вдалося знайти охочих, АРМА може здійснити закупівлю послуг з управління через звичайні публічні торги згідно з законом "Про публічні закупівлі".
До участі у таких торгах не допускаються компанії, які раніше відмовилися від укладення договору управління за результатами попередніх процедур відбору. Важливо, що оголошення про відбір управителя активами повинно містити, зокрема, повну характеристику майна (назва, тип, вартість, технічний стан, географічне місце, обтяження, особливі умови зберігання, фото та відео), орієнтовний план управління активом, умови передачі з проєктом договору та порядком визначення винагороди управителя, кваліфікаційні вимоги до учасників з переліком необхідних документів. При цьому нарешті вирішилось на законодавчому рівні питання управління корпоративними правами компаній, пов"язаних з державою-агресором.
Тепер управитель частки у статутному капіталі чи акцій не зобов"язаний погоджувати свої дії з власником, якщо суд встановив, що такий актив належить московія, Білорусі, їх громадянам або пов"язаним з агресором юридичним особам. Розширення підстав для виняткового управління активами До наявних підстав виняткового управління – ризиків збоїв в енергопостачанні та роботі оборонно-промислового комплексу – додалися нові.
Тепер виняткове управління застосовується також, коли ризикує перерватися функціонування підприємств морського та внутрішнього водного транспорту, необхідних для забезпечення експорту сільськогосподарської продукції. Крім цього, додалася можливість виняткового управління за зверненням органів військового управління. Окремо врегульовується питання культурних цінностей.
Такі активи також підлягають винятковому управлінню з передачею музеям, галереям, заповідникам, бібліотекам або архівам державної форми власності. Нові можливості реалізації активів Закон розширює можливості реалізації арештованого рухомого майна.
Його можна тепер передати для реалізації без згоди власника за рішенням суду, якщо таке майно швидко псується, втрачає 50% вартості за рік, або витрати на його зберігання перевищують 30% вартості за 12 місяців. При цьому АРМА отримало повноваження ініціювати продаж активів, збереження яких неможливо. Реалізація здійснюється через електронні аукціони в системі Prozorro.Продажі, цінні папери продаються на організованих ринках капіталу, а товари, що мають торгуватися на організованих товарних ринках – на таких ринках. Важливим обмеженням стає заборона продавати санкційні активи, щодо яких подано позовну заяву про стягнення, до набрання законної сили судовим рішенням про їх конфіскації – ця заборона не стосується активів, які швидко псуються. Посилення контролю за ефективністю управління Нова редакція закону вдосконалює механізми контролю за ефективністю управління арештованими активами.
Встановлюється чітка двоступенева система: документальні перевірки не рідше одного разу на місяць, виїзні – на три місяці.
Це забезпечуватиме постійний моніторинг збереження економічної вартості активу, дотримання умов договору управління та відсутності конфлікту інтересів у управителя. Раніше кількість виїзних перевірок залишалась на критично низькому рівні, тобто посадовці АРМА перевіряли ефективність управління виключно за документами, що викликало сумніви в якості такого контролю. Читайте також: Реформа АРМА може принести мільярди Реформа також запроваджує можливість проводити додаткові перевірки за скаргами власників активів та право АРМА залучати представників інших державних органів для питань, що потребують спеціальних знань. Серйозним нововведенням стає чіткий перелік підстав для невідкладного розірвання договору з управителем: невиконання істотних вимог договору понад два місяці, наявність конфлікту інтересів, виявлення зв"язків з власником арештованого активу або підозрюваними у справі, спроби відчуження активів. У разі розірвання договору АРМА зобов"язане протягом 20 робочих днів оголосити повторний відбір управителя — це гарантує безперервність управління активами. *** Нові положення щодо відбору управителів вводяться поетапно – через шість місяців після набрання чинності законом.
До цього часу передача в управління здійснюватиметься за чинним законодавством. Протягом шести місяців Агентство має провести ідентифікацію всіх активів, які йому були передані йому в управління до набрання чинності законом, але досі не отримали менеджерів. Розраховуємо на те, що прийняття цієї реформи стане фундаментальною зміною в системі управління арештованими активами, зробить її прозорішою, ефективнішою та адаптованою до реалій. Тепер справа за змінами до Кримінального процесуального кодексу та прийняттям підзаконної бази, які дозволять повноцінно запустити оновлений механізм управління арештованими активами, а також якісною реалізацією нових положень.

Додати коментар

Користувач:
email:





Фінансові ринки,
Де золото, де нафта –
Звичайні зміни.

- Fin.Org.UA

Новини

18:00 - "Укрзалізниця" розповіла про попит на квитки з Києва до Бухаресту
17:55 - ФДМ провів аукціон з продажу київського "Укрметротунельпроекту": ціна зросла у 3,5 раза
17:35 - Мінрозвитку запускає конкурс на міжобласні маршрути у новому форматі
17:14 - Нацбанк показав, яким буде курс долара і євро на понеділок 20 жовтня
17:09 - У 2023 році українці заробили на Onlyfans більше, ніж за попередні три роки: названо суму
17:05 - Бюджетний комітет рекомендував до І читання Бюджет-2026 року
16:51 - Комунікаційна податкова платформа – взаємодія з бізнесом та громадськістю в ефективному форматі
16:50 - Процедура реорганізації: зняття з обліку у контролюючому органі юридичної особи
16:49 - Чи має право представник юридичної особи – нерезидента отримати в КНЕДП ДПС КЕП за дорученням?
16:46 - На які банківські рахунки платник сплачує штрафні (фінансові) санкції та пеню по єдиному внеску?
16:43 - Цивільно-правовий договір: стосовно подання повідомлення про прийняття працівника (домашнього працівника) на роботу/укладення гіг-контракту
16:41 - Земельні ділянки, за які юрособи – платники єдиного податку четвертої групи звільняються від сплати земельного податку
16:40 - До уваги платників податку на прибуток підприємств – коди бюджетної класифікації для сплати податку
16:40 - Торговый конфликт США и Китая оживляет трейд Продавай Америку
16:40 - "Земельний банк": вартість землі на торгах зросла у 11,4 раза
16:30 - Чи подолає новий уряд тіньову економіку?
16:29 - Світове автовиробництво зросло у 2025 році: які країни-лідери
16:07 - Діалог довіри
16:03 - Майже 70 млн грн донарахованих податків сплатило до бюджету аграрне підприємство за результатами перевірки
16:00 - Екоподаток: платники збільшили відрахування до держбюджету
15:48 - Леся Карнаух: Цього року українці найчастіше декларують іноземні доходи та спадщину
15:44 - В Україні можуть застосувати відключення електроенергії увечері 17 жовтня – "Укренерго"
15:35 - Видобуток вапняку на сотні мільйонів: директору кар’єра вручили підозру
15:30 - Курси валют, встановлені НБУ на 20.10.2025
15:23 - Брак кадрів і зростання цін б’ють по бізнесу сильніше, ніж обстріли — опитування
15:00 - "Податок на оголошення": у OLX пояснили, як нові правила вплинуть на звичайних українців
14:43 - Українські акції підскочили на Варшавській біржі на тлі розмови Трампа та Путіна
14:05 - «Надійне партнерство України та США відіграє важливу роль у зміцненні енергетичної безпеки» – Світлана Гринчук
14:05 - Крипторынок принялся переписывать минимумы за 3 месяца
14:05 - "Львівобленерго" хоче відсудити у московії 15 мільйонів


Більше новин

ВалютаКурс
Алжирський динар0.32233
Австралійський долар27.0624
Така0.3433
Канадський долар29.7355
Юань Женьміньбі5.8584
Чеська крона2.0061
Данська крона6.5288
Гонконгівський долар5.3726
Форинт0.125047
Індійська рупія0.47437
Рупія0.0025153
Новий ізраїльський шекель12.6098
Єна0.2778
Теньге0.077603
Вона0.029374
Ліванський фунт0.000466
Малайзійський ринггіт9.8734
Мексиканське песо2.2636
Молдовський лей2.4748
Новозеландський долар23.9076
Норвезька крона4.154
Саудівський ріял11.1267
Сінгапурський долар32.232
Донг0.0015842
Ренд2.3988
Шведська крона4.4191
Швейцарський франк52.7304
Бат1.27333
Дирхам ОАЕ11.3618
Туніський динар14.2787
Єгипетський фунт0.8771
Фунт стерлінгів56.0653
Долар США41.7308
Сербський динар0.41611
Азербайджанський манат24.5519
Румунський лей9.5832
Турецька ліра0.9948
СПЗ (спеціальні права запозичення)57.0638
Болгарський лев24.9392
Євро48.7624
Ларі15.4165
Злотий11.479
Золото179238.38
Срібло2231.93
Платина69119.56
Паладій65534.05

Курси валют, встановлені НБУ на 20.10.2025