Як управлятимуть арештованими активами після реалізації реформи АРМА
14:00 | Економічна правда
Реформа запроваджує принципово новий підхід до роботи з активами.
Тепер АРМА здійснює комплексну ідентифікацію активу – систему заходів для встановлення його характеристик та особливостей для визначення можливості ефективного управління та збереження економічної вартості.
Запровадження процесу ідентифікації активу важливе, адже після такого аналізу в управління АРМА не передаватимуть коробку із жіночими платтями чи папір туалетний (новий) в кількості 3 штуки, як траплялося раніше.
Саме під час ідентифікації можуть бути сформовані пули, тобто сукупність двох або більше пов"язаних між собою активів, які передані АРМА в межах одного кримінального провадження та мають працювати разом.
Щобільше, формування пулів у звітності Агентства запобігатиме маніпуляціям, як це було з рухомим майном Межигір’я.
Тоді кількість переданого в управління майна завищили, бо записали окремо пляшки вина, меблі та документи, які не мають самостійної цінності.
Активи прийматимуться в управління на підставі ухвали слідчого судді або за згодою власника, з обов"язковим підписанням актів приймання-передачі протягом 10 робочих днів.
Після додаткового внесення змін до КПК це дозволить розв’язати проблему зволікань із передачею майна у сферу відповідальності АРМА.
Читайте також:
"Рестарт" АРМА: чому закон і керівник нові, а процедури старі
Визначення за АРМА відповідальності за зберігання активів важливе, адже дотепер у законодавстві чітко не було артикульовано, хто опікується арештованими та переданими до Агентства активами, по яких ще не відібрали управителя.
Ці проблеми порушували на засіданні парламентської ТСК щодо продажу арештованих 42 тис.
тонн російського аміаку від компаній "Тольяттіазот" та "Міндобрива", а також 2,2 тис.
тонн калію "Белкалій".
Разом з тим, АРМА для зберігання активів тепер може: наймати професійні компанії для зберігання, організовувати охорону, перевіряти стан майна, залучати експертів, вживати додаткових заходів.
Важливо, що АРМА обиратиме компанії для зберігання активів через систему публічних закупівель.
Крім цього, для активів, які передаватимуться управителям АРМА розроблятиме орієнтовний план менеджменту – детальний документ, складений для кожного активу перед передачею в управління.
Це дозволить потенційним управителям дізнатися більше інформації про майно, яке вже не будуть приховувати за грифом "для службового користування".
Тут головна мета – забезпечити продумане, а не хаотичне управління з чіткими цілями та розрахунками.
План можна змінювати, якщо з"являться нові обставини, що впливають на ефективність управління.
Це дозволяє контролювати результати та забезпечувати максимальне збереження й примноження вартості арештованих активів до винесення остаточного судового рішення.
Диференційований підхід до відбору управителів
До прийняття закону про АРМА відбір управителів здійснювався за процедурами публічних закупівель, які врегульовувало саме Агентство.
Ці підходи були складними та не підходили повною мірою для такого завдання, адже при відборі управителя держава не витрачає кошти, а отримує їх.
Крім цього, такі процеси були надміру тривалими, адже лише до оголошення конкурсу Агентство подекуди готувалось понад 1,5 року.
Тому реформа запроваджує поділ активів на прості (грошові кошти, одиничне рухоме або нерухоме майно) та складні (майнові комплекси, активи що потребують організації господарської діяльності тощо) категорії з відповідними процедурами відбору управителів.
Для простих активів відбір управителя відтепер відбуватиметься через електронну систему закупівель у два етапи:
проведення попередньої кваліфікації учасників;
визначення управителя простого активу (активів) через проведення аукціону серед учасників, які пройшли попередню кваліфікацію.
При цьому вимоги до управителя простими активами включають, зокрема, підтверджений досвід надання послуг щодо оренди майна (посередницьких послуг) не менше ніж три роки, відсутність зв"язків з власником арештованого активу або підозрюваними у справі.
Приймання документів для кваліфікації здійснюється постійно, а перелік кваліфікованих учасників має бути оприлюднений Агентством.
Для визначення управителя конкретного активу АРМА має провести аукціон серед учасників, які на дату оголошення про другий етап відбору пройшли попередню кваліфікацію.
А критерієм перемоги в аукціоні стає найменший розмір винагороди управителя.
Читайте також:
Як підвищити інституційну спроможність АРМА
Для складних активів процедура включає такі етапи:
оголошення про проведення процедури відбору учасників;
приймання документів для участі у визначенні управителя складного активу через електронну систему закупівель;
розкриття пропозицій учасників та їх оцінювання на відповідність кваліфікаційним вимогам;
визначення управителя складного активу за результатами проведення аукціону серед учасників, які відповідають кваліфікаційним вимогам.
Учасниками процедури відбору можуть бути лише суб"єкти підприємницької діяльності.
Але є й додаткові обмеження – не можуть брати участь суб"єкти, які є конкурентами або залежними від суб"єкта господарювання, чиї активи передаються в управління.
Агентство може встановлювати додаткові вимоги.
Визначати управителя складними активами буде спеціальна комісія, яка складатиметься з восьми членів – чотири від АРМА та по одному від бізнес-омбудсмена, НКЦПФР, Мінекономіки та Мін"юсту.
Читайте також:
Як пороблено
Реформа передбачає також закупівлю послуг "управителя останньої надії".
Якщо після повторного відбору управителя простих або складних активів не вдалося знайти охочих, АРМА може здійснити закупівлю послуг з управління через звичайні публічні торги згідно з законом "Про публічні закупівлі".
До участі у таких торгах не допускаються компанії, які раніше відмовилися від укладення договору управління за результатами попередніх процедур відбору.
Важливо, що оголошення про відбір управителя активами повинно містити, зокрема, повну характеристику майна (назва, тип, вартість, технічний стан, географічне місце, обтяження, особливі умови зберігання, фото та відео), орієнтовний план управління активом, умови передачі з проєктом договору та порядком визначення винагороди управителя, кваліфікаційні вимоги до учасників з переліком необхідних документів.
При цьому нарешті вирішилось на законодавчому рівні питання управління корпоративними правами компаній, пов"язаних з державою-агресором.
Тепер управитель частки у статутному капіталі чи акцій не зобов"язаний погоджувати свої дії з власником, якщо суд встановив, що такий актив належить московія, Білорусі, їх громадянам або пов"язаним з агресором юридичним особам.
Розширення підстав для виняткового управління активами
До наявних підстав виняткового управління – ризиків збоїв в енергопостачанні та роботі оборонно-промислового комплексу – додалися нові.
Тепер виняткове управління застосовується також, коли ризикує перерватися функціонування підприємств морського та внутрішнього водного транспорту, необхідних для забезпечення експорту сільськогосподарської продукції.
Крім цього, додалася можливість виняткового управління за зверненням органів військового управління.
Окремо врегульовується питання культурних цінностей.
Такі активи також підлягають винятковому управлінню з передачею музеям, галереям, заповідникам, бібліотекам або архівам державної форми власності.
Нові можливості реалізації активів
Закон розширює можливості реалізації арештованого рухомого майна.
Його можна тепер передати для реалізації без згоди власника за рішенням суду, якщо таке майно швидко псується, втрачає 50% вартості за рік, або витрати на його зберігання перевищують 30% вартості за 12 місяців.
При цьому АРМА отримало повноваження ініціювати продаж активів, збереження яких неможливо.
Реалізація здійснюється через електронні аукціони в системі Prozorro.Продажі, цінні папери продаються на організованих ринках капіталу, а товари, що мають торгуватися на організованих товарних ринках – на таких ринках.
Важливим обмеженням стає заборона продавати санкційні активи, щодо яких подано позовну заяву про стягнення, до набрання законної сили судовим рішенням про їх конфіскації – ця заборона не стосується активів, які швидко псуються.
Посилення контролю за ефективністю управління
Нова редакція закону вдосконалює механізми контролю за ефективністю управління арештованими активами.
Встановлюється чітка двоступенева система: документальні перевірки не рідше одного разу на місяць, виїзні – на три місяці.
Це забезпечуватиме постійний моніторинг збереження економічної вартості активу, дотримання умов договору управління та відсутності конфлікту інтересів у управителя.
Раніше кількість виїзних перевірок залишалась на критично низькому рівні, тобто посадовці АРМА перевіряли ефективність управління виключно за документами, що викликало сумніви в якості такого контролю.
Читайте також:
Реформа АРМА може принести мільярди
Реформа також запроваджує можливість проводити додаткові перевірки за скаргами власників активів та право АРМА залучати представників інших державних органів для питань, що потребують спеціальних знань.
Серйозним нововведенням стає чіткий перелік підстав для невідкладного розірвання договору з управителем: невиконання істотних вимог договору понад два місяці, наявність конфлікту інтересів, виявлення зв"язків з власником арештованого активу або підозрюваними у справі, спроби відчуження активів.
У разі розірвання договору АРМА зобов"язане протягом 20 робочих днів оголосити повторний відбір управителя — це гарантує безперервність управління активами.
***
Нові положення щодо відбору управителів вводяться поетапно – через шість місяців після набрання чинності законом.
До цього часу передача в управління здійснюватиметься за чинним законодавством.
Протягом шести місяців Агентство має провести ідентифікацію всіх активів, які йому були передані йому в управління до набрання чинності законом, але досі не отримали менеджерів.
Розраховуємо на те, що прийняття цієї реформи стане фундаментальною зміною в системі управління арештованими активами, зробить її прозорішою, ефективнішою та адаптованою до реалій.
Тепер справа за змінами до Кримінального процесуального кодексу та прийняттям підзаконної бази, які дозволять повноцінно запустити оновлений механізм управління арештованими активами, а також якісною реалізацією нових положень.