"Соєві правки": коли стимулювання переробки перетворюється на бар’єр для аграріїв

17:00 | Економічна правда. Публікації

Восени 2025 року Україна знову опинилася у центрі дискусії навколо так званих "соєвих правок".
Ідея запровадити експортне мито на сировинні культури – сою та ріпак – не нова. Законодавці обґрунтовували її прагненням стимулювати внутрішню переробку та залишати додану вартість усередині країни.
На папері це виглядало як сучасний інструмент економічної політики, але на практиці стало черговим випробуванням для агробізнесу. Історія питання Перші дискусії про обмеження експорту сої та ріпаку почалися ще у 2018–2019 роках, коли в Україні активно лобіювалася ідея розвитку олійно-жирової галузі.
Логіка була зрозуміла: якщо замість експорту зерна переробляти його всередині країни, то країна зароблятиме більше на продуктах із доданою вартістю – олії, шроті, біопаливі. У 2025 році ця ідея отримала нове втілення: Верховна Рада ухвалила зміни, які ввели 10% експортне мито на сою та ріпак.
Ключовий елемент, який відрізняє "соєві правки" від звичайного мита, – це виняток для сільськогосподарських товаровиробників та кооперативів, які експортують власну продукцію. Мито мали платити лише трейдери-посередники. Право є, але процедури немає На рівні закону задум виглядав як компроміс, але саме тут почалися проблеми.
Законодавець обмежився загальним формулюванням і не виписав порядок підтвердження статусу виробника. Які документи має показати фермер? Чи достатньо договору оренди землі та довідки з аграрного реєстру? Як бути кооперативам, які об"єднують десятки членів? Або компаніям, що одночасно вирощують власну продукцію і скуповують зерно на ринку? Цих питань закон не вирішив, і, відповідно, митна служба залишилася без інструментів. Практика митниці Закон є, а порядку немає.
Тож Державна митна служба (ДМС) обрала для себе найменш ризикований варіант: стягувати мито з усіх експортерів.
Формально це не суперечить закону, адже підтвердити статус виробника в чітко визначений спосіб експортер не може. Для бізнесу це означає додаткові витрати, блокування контрактів і втрату конкурентних переваг.
Фермер, який розраховував на звільнення від мита, стикається з вимогою сплатити 10% від контрактної вартості.
А повернути ці кошти можна лише після багаторівневої процедури оскарження – спершу в адміністративному порядку, потім у судах. Хто постраждав найбільше Дрібні та середні фермери.
Для них 10% мита може дорівнювати чистому прибутку.
Вони менш мобільні у відносинах із банками, мають обмежені резерви й не можуть дозволити собі заморожувати кошти на митниці. Експортери з довгостроковими контрактами.
У світі ціна на сою та ріпак формується жорстко.
Додаткові витрати в Україні не перекладаються на покупців – вони знижують ціну закупівлі. Кооперативи та змішані компанії.
Ті, хто одночасно виробляє й купує продукцію в інших фермерів, стикаються з подвійними стандартами: для своєї продукції вони прагнуть звільнення, але для закупленої – сплачують мито. У результаті найбільший виграш отримують великі трейдери, які мають доступ до фінансів і логістики, тоді як дрібний агробізнес опиняється під ударом. Зовнішньоекономічний вимір проблеми Україна традиційно є надійним постачальником агропродукції на світові ринки.
Зриви відвантажень через митні суперечки можуть підривати репутацію країни. Покупці в ЄС чи Азії не будуть розбиратися у тонкощах українського законодавства.
Вони оберуть інших постачальників, якщо ризики затримок і непередбачуваних витрат залишаться високими. Чи можна повернути мито Формально – так, але на практиці механізм доволі складний: перший етап – адміністративна скарга до ДМС; другий етап – суд; при цьому обов"язково потрібні докази статусу виробника. Це роки судової тяганини.
Тому більшість аграріїв не мають реального доступу до компенсацій. Як вирішити проблему Є кілька рівнів рішень. Перший – системний.
Мова про зміни до Податкового кодексу.
Норма має бути чіткою й не допускати подвійного трактування. Другий – оперативний – постанова Кабінету міністрів.
Уряд може за тиждень ухвалити документ, який визначить перелік підтвердних документів для виробників і кооперативів. Третій – перехідний механізм.
Запровадити гарантійне оформлення: мито сплачується під заставу, але після підтвердження статусу кошти повертаються. Останній – процедура швидкого повернення.
Спрощений адміністративний механізм без багаторічних судів. Наразі уряд розглядає проєкт постанови, який буде містити чіткий порядок визначення підтвердження статусу виробника.
Обговорюються кілька варіантів: підтвердження статусу через експертні висновки Торгово-промислової палати (ТПП); використання даних Державного аграрного реєстру і врожайності як критерію достовірності; запровадження "перехідного періоду", коли кожна партія продукції перевіряється окремо. Одразу хочу зазначити, що ці варіанти можуть призвести до додаткового навантаження на ТПП, існує ризик бюрократичних затримок і суб"єктивних відмов, а також введення суперечливих критеріїв врожайності. Показова історія "Соєві правки" – це не лише про агробізнес.
Це приклад того, як погано виписана норма закону створює системні ризики для всієї економіки.
Україна сьогодні інтегрується в європейський економічний простір, але у ЄС подібні механізми завжди підкріплені чіткими процедурами.
Ми ж спочатку ухвалили норму, а вже потім почали думати, як її реалізовувати. У воєнний час це особливо небезпечно: бізнес працює в умовах логістичних ризиків, високих витрат і непередбачуваності.
Додаткові бар"єри лише зменшують конкурентність українського експорту. Висновки Сьогодні держава та бізнес опинилися у ситуації, де всі мають рацію: митниця не може діяти без правил, а бізнес не має сплачувати мито, від якого його формально звільнили. Вихід очевидний: термінове ухвалення урядової постанови з чіткими правилами та створення механізму повернення надміру сплаченого мита. Україна повинна довести, що здатна створювати прозорі й передбачувані правила гри, навіть у складних умовах війни.
Лише так можна зберегти довіру міжнародних партнерів і забезпечити справедливі умови для власних аграріїв. Читайте також: Соєво-ріпакове мито: як бійка Гончаренка та Гетманцева не врятувала аграріїв від мільярдних збитків "Соєві правки" замислювалися як стимул для розвитку переробки, але стали тестом на зрілість державної політики.
Чи здатні ми вчитися на власних помилках і виправляти їх швидко та ефективно? Відповідь на це питання визначатиме не лише долю українських фермерів, а й економічну репутацію країни загалом.

Додати коментар

Користувач:
email:





На фондовому ринку немає меж,
Інвестиції можна зробити везде.
Є шанс втроє збільшити свої гроші,
Але й ризики тут дуже великі.

- Fin.Org.UA

Новини

19:20 - НБУ пропонує ускладнити закриття ФОП, щоб зупинити "дроп-схеми"
19:05 - Прокуратура виявила надміру сплачений підряднику мільйон гривень
18:50 - По всій Україні запровадили екстрені відключення світла
18:35 - Харківська прокуратура виявила приховану оренду державних земель
18:30 - Взимку на Україну очікують тривалі відключення: який можливий графік
18:13 - Перемир’я для ремонту ЗАЕС можуть оголосити 17 жовтня – Sky News
17:55 - ЄБРР хоче розширити обсяги операцій в Україні до 3 мільярдів євро на рік
17:50 - Нацбанк показав, яким буде курс долара і євро на п'ятницю 17 жовтня
17:30 - Український бізнес за рік вдвічі збільшив використання штучного інтелекту
17:25 - Уряд спрямує Одесі 100 мільйонів гривень: на які потреби
17:24 - Про сплату авансового внеску з податку на прибуток підприємств за місце роздрібної торгівлі пальним, на якому здійснюється реалізація виключно скрапленого газу за певних умов
17:22 - Закон України № 4536: основні новації з ПДВ – продовжується дія касового методу в енергетиці та вводиться нова пільга
17:20 - Якими документами суб’єкт господарювання може підтвердити право власності, володіння, користування ПРРО?
17:19 - Податковий календар на 17 жовтня 2025 року
17:17 - Податок на нерухоме майно: внесок юридичних осіб до місцевих бюджетів Дніпропетровщини – понад 535,3 млн гривень
17:16 - Надходження рентної плати за спеціальне використання води до місцевих бюджетів Дніпропетровщини склали понад 78,2 млн гривень
17:15 - Акцизний податок з ввезених товарів: до загального фонду держбюджету від платників Дніпропетровщини надійшло майже 210,9 млн грн
17:13 - Розширюємо горизонти студентів про діяльність податкової служби
17:12 - За 9 місяців надходження від акцизу склали 129,5 млрд грн – на третину більше, ніж торік
17:11 - ДПС провела 24 тисячі фактичних перевірок у сфері обігу тютюну та алкоголю, штрафи сягнули 795 млн грн
17:00 - "Соєві правки": коли стимулювання переробки перетворюється на бар’єр для аграріїв
16:55 - Союзники Кремля не інвестуватимуть у інфраструктуру Далекого Сходу – розвідка
16:20 - Податкова розповіла, що найчастіше декларують українці
16:19 - Інтерв'ю Сергія Савчука Finance.ua стосовно практичної реалізації нового закону про "автоцивілку"
16:00 - На Київщині – відключення електроенергії
15:58 - Наслідки дефіциту бензину: у московії його почали розбавляти
15:50 - Засновник VEON Фабела розповів про успіх Київстар, допомогу Україні та службу в поліції США
15:46 - Pay Someone to Do My Assignment: Efficient Academic Support with MyAssignmentHelp
15:41 - Pay Someone to Do My Assignment: Efficient Academic Support with MyAssignmentHelp
15:30 - Курси валют, встановлені НБУ на 17.10.2025


Більше новин

ВалютаКурс
Алжирський динар0.32124
Австралійський долар27.0883
Така0.34253
Канадський долар29.6372
Юань Женьміньбі5.8428
Чеська крона1.9975
Данська крона6.4966
Гонконгівський долар5.3567
Форинт0.124505
Індійська рупія0.47413
Рупія0.0025115
Новий ізраїльський шекель12.6207
Єна0.27528
Теньге0.077608
Вона0.029369
Ліванський фунт0.000465
Малайзійський ринггіт9.8467
Мексиканське песо2.2598
Молдовський лей2.4692
Новозеландський долар23.8948
Норвезька крона4.1365
Саудівський ріял11.1011
Сінгапурський долар32.1338
Донг0.0015808
Ренд2.4054
Шведська крона4.4068
Швейцарський франк52.1588
Бат1.28012
Дирхам ОАЕ11.3356
Туніський динар14.232
Єгипетський фунт0.875
Фунт стерлінгів55.9606
Долар США41.6358
Сербський динар0.41408
Азербайджанський манат24.4945
Румунський лей9.5379
Турецька ліра0.9948
СПЗ (спеціальні права запозичення)56.8596
Болгарський лев24.8098
Євро48.5224
Ларі15.37
Злотий11.4124
Золото176635.72
Срібло2206.15
Платина69826.57
Паладій64982.66

Курси валют, встановлені НБУ на 17.10.2025