Програма "єВідновлення": як отримати компенсацію за зруйноване житло
13:30 | Економічна правда
Державна програма компенсацій "єВідновлення" працює вже понад два роки.
За цей час українцям виплатили більше ніж 45 млрд грн за пошкоджене чи знищене війною житло.
Нещодавно програму поширили й на тих осіб, хто втратив житло на тимчасово окупованих територіях.
Щоправда, на перших етапах цією опцією зможуть скористатися лише учасники бойових дій (УБД) та люди з інвалідністю внаслідок війни.
Як працює державна програма "єВідновлення", хто та за що може отримати кошти від держави та хто може придбати нове житло?
Що таке програма "єВідновлення"?
У травні 2023 року в Україні запустили державну програму компенсації пошкодженого житла через війну – "єВідновлення".
Сума компенсації спочатку становила до 200 тис.
грн.
Проте з часом програму неодноразово переглядали.
Зокрема, наразі в "єВідновлення" з"явилася можливість отримувати не "живі" гроші, а житлові сертифікати, за які можна придбати нову оселю.
Також цю програму об’єднали з програмою "єОселя", а в серпні 2025 року розширили для внутрішньо переміщених осіб (ВПО), які втратили житло на тимчасово окупованих територіях.
Яку допомогу можна отримати?
Наразі є три категорії житла, які підпадають під дію програми "єВідновлення": пошкоджене, зруйноване внаслідок війни та те, що залишилось на окупованих територіях.
Відповідно, можна отримати три види допомоги.
Компенсація за пошкоджене житло
Щоб мати змогу податися на компенсацію від держави, пошкоджене внаслідок війни житло має відповідати кільком вимогам:
розташоване на неокупованій території, де не ведуться активні бойові дії;
підлягає відновленню;
не було відремонтоване самостійно.
Компенсація поширюється на квартири та приватні будинки.
Пошкоджені спільні зони у багатоквартирних будинках, як от ліфт чи сходові клітини, має відновлювати місцева влада.
Приклад: внаслідок вибухової хвилі у квартирі у Києві вибило вікна.
Власники можуть податися на компенсацію, щоб встановити нові.Скільки коштів можна отримати на відновлення житла?
В межах програми "єВідновлення" власники пошкодженого житла можуть отримати до 350 тис.
грн на відновлення квартири та до 500 тис.
грн – для приватного будинку.
Якщо розмір призначеної спеціальною комісією виплати перевищить 200 тис.
грн, то ці кошти виплачуватимуть двома траншами.
Під час першої виплати можна отримати 70% суми, а решту – в другу чергу.
Для отримання другого траншу потрібно подати звіт про проміжні роботи та куплені матеріали за допомогою застосунку "Дія".
Читайте також:
Третя версія "єОселі".
Яке житло можна купити в іпотеку та що змінять у програмі
Подати звіт потрібно тоді, коли виконана більша частина роботи і використані понад 90% від отриманого першого траншу.
Зробити це можна у застосунку "Дія", прикріпивши фото, які підтверджують факт ремонту: чеки, будматеріали, відремонтовану частину житла.
Як отримати компенсацію?
Аби отримати компенсацію, потрібно подати заявку на послугу "Пошкоджене майно" в застосунку "Дія", додати фото та опис пошкоджень, вказати контактні дані.
Далі в одному з банків-партнерів потрібно відкрити картку "єВідновлення", на яку і зарахують кошти.
Перелік всіх 20 банків можна знайти тут.
Після цього у "Дії" потрібно подати ще одну заявку – на виплати.
Далі треба буде дати дозвіл комісії від місцевої влади оглянути житло і встановити суму компенсації.
Опісля – дочекатися внесення рішення в Реєстр пошкодженого та зруйнованого майна та отримати виплату.
Заяву розглядають до 30 календарних днів.
За цей час комісія має оглянути житло, а зарахування коштів залежить від їх наявності.
Компенсацію виплачують почергово, але пільгові категорії мають пріоритет (УБД, особи з інвалідністю внаслідок війни, мобілізовані військові, багатодітні сім’ї, люди з інвалідністю першої та другої групи, ВПО).
На що можна витратити кошти?
Отримані кошти можна витратити на будівельні матеріали або ремонтні роботи.
Якщо компенсація до 200 тис.
грн, то зробити це потрібно протягом року.
Якщо ж сума більша – протягом півтора року (але першу виплату так само за рік).
Якщо цього не зробити, кошти повернуться до державного бюджету.
Розрахуватися державними коштами можна лише за певну категорію товарів у переліку магазинів та компаній, які є учасниками програми.
Будівельні магазини та підрядники, які виконують ремонтні роботи, мають бути зареєстровані за відповідними МСС-кодами.
Компенсація за зруйноване житло
До зруйнованого житла, за яке держава може виплатити компенсацію, також встановлюються певні критерії: воно має бути на неокупованій території або в зоні активних бойових дій та не підлягати відновленню.
Компенсація поширюється на квартири та приватні будинки.
Читайте також:
Субурбанізація загальмувала.
Як живе ринок новобудов у передмісті Києва
Крім цього, щоб отримати компенсацію, майно має бути зареєстрованим в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно.
У держреєстрі можна зареєструвати право власності на нерухоме майно, якщо житло куплене або оформлене до створення реєстру у 2013 році.
Зробити це можна на порталі "Дія".
Для цього потрібно мати КЕП (електронний підпис) та підтверджуючі документи на житло у PDF-форматі.Яку компенсацію можна отримати за зруйноване житло?
Компенсацію за знищене житло держава виплачує у формі сертифіката на придбання нової домівки.
Для власників приватних будинків передбачений варіант отримання грошової виплати на самостійну відбудову.
Компенсацію їм зможуть виплатити лише за наявності власної земельної ділянки для будівництва.
Спеціальна комісія розглядає заяву, аналізує отриману інформацію і розраховує суму компенсації за формулою, яку затвердив Кабмін.
Вона враховує регіон, площу житла, кількість кімнат, рік забудови.
Як отримати компенсацію за знищене житло
Алгоритм дій схожий з компенсацією за пошкоджене житло.
Для початку потрібно подати повідомлення в "Дії" про зруйноване майно, а потім – заяву на компенсацію у вигляді сертифіката.
Далі потрібно дочекатися отримання цього сертифіката, подати заявку в "Дії" для бронювання коштів за сертифікатом та дочекатися підтвердження бронювання.
Щоб отримати грошову компенсацію, у "Дії" потрібно вибрати відповідну опцію.
Потім – дочекатися рішення комісії щодо суми виплат.
Згодом потрібно подати заявку про початок будівельних робіт.
Зробити це можна на порталі "Дія" або у ЦНАПі.
Далі треба подати запит на отримання коштів, указавши реквізити картки "єВідновлення".
Компенсацію виплачують почергово, але пільгові категорії мають пріоритет.
Як працює сертифікат?
Сертифікат – це документ, де вказано суму коштів, яку можна витратити на придбання нового житла на первинному або вторинному ринках, а також інвестувати у будівництво.
Сертифікат можна отримати в "Дії" або на електронну пошту.
Він діятиме протягом п"яти років.
Читайте також:
Друге дихання.
Чому в Києві стали популярними старі квартири
Щоб ним скористатися, потрібно подати заявку в "Дії" для бронювання коштів за сертифікатом, дочекатися підтвердження, укласти угоду купівлі в нотаріуса, зазначивши сертифікат як спосіб оплати.
Далі заброньовані кошти надійдуть на рахунок продавця майна.
Крім цього, з осені 2024 року сертифікат з "єВідновлення" можна використати як перший внесок у програмі "єОселя".
Якщо сума сертифіката менша за 20% вартості житла, то різницю потрібно покрити власним коштом.
Якщо житло на окупованій території
У кінці серпня уряд розширив програму "єВідновлення" для внутрішньо переміщених осіб, які втратили своє житло на окупованих територіях.
Однак запрацювати вона має 22 листопада – через два місяці після публікації постанови.
"Втраченим житлом" можна вважати будь-яке житло, що залишилося на тимчасово окупованих територіях, доступу до якого власник не має.
На старті можливістю скористатися цією програмою зможуть лише ВПО, які мають статус УБД та людей з інвалідністю внаслідок війни.
У Міністерстві розвитку громад та територій на запит ЕП повідомили, що для інших категорій громадян програму розширять "щойно Україна залучить додаткові кошти".
"Програма рухатиметься "хвилями" – у міру того, як буде залучатися додаткове фінансування.
Міністерство розвитку громад та територій веде постійні переговори з міжнародними партнерами, зокрема зі Світовим банком та іншими фінансовими інституціями, аби розширити ресурсну базу", – зазначили у відомстві.
Читайте також:
Проблеми з обліком: за три роки держава дала житло лише 63 ВПО
Подати заявку на отримання житлового ваучера можна буде через "Дію", а згодом ще у ЦНАПах чи в нотаріусів.
Кошти з ваучера можна буде витратити на купівлю квартири чи будинку, інвестування в будівництво житла та оплату першого внеску або платежу за іпотекою.
Сума житлового ваучера – 2 млн грн.
Як зазначили у Мінрозвитку, це орієнтовна середня вартість житла по країні.
До того ж такий ліміт "зумовлений обмеженими ресурсами програми".
Якщо вартість обраного житла більша – різницю може доплатити сам отримувач.
Людина, яка мала у власності на тимчасово окупованій території більше ніж одне житло, також може скористатись програмою.
Однак від держави вона зможе отримати допомогу лише на купівлю одного житла, повідомили у Мінрозвитку.
Не зможуть скористатися програмою ті ВПО, які мають у власності житло на неокупованій частині території України (крім тих, де ведуться бойові дії).
Також якщо таке житло вже є у членів сім"ї – чоловіка/дружини або дітей.
Те саме стосується і тих, хто вже отримував житлову допомогу від держави.