Земельна амністія, яку не підтримує Європарламент

30.09 12:30 | Економічна правда

Днями сталися дві події, пов’язані із законом "Про внесення змін до Цивільного кодексу України щодо посилення захисту прав добросовісного набувача". 9 вересня Європарламент схвалив резолюцію, у якій закликав Верховну Раду внести зміни до закону №12089.
У резолюції сказано, що цей закон "дозволяє легалізувати право власності на землю, незаконно вилучену в держави, включаючи ліси й водойми, приватними особами, що не відповідає acquis ЄС, оскільки закон у його нинішньому вигляді включає правові невизначеності, які унеможливлюють повернення такої землі державі".
На час ухвалення резолюції проєкт №12089 уже був ухвалений та набув чинності як закон №4292-IX. 12 вересня пленум Верховного Суду (ВС) звернувся до Конституційного Суду з поданням щодо неконституційності зворотної дії окремих норм цього закону.
Голова Касаційного господарського суду ВС Лариса Рогач зазначила, що надання п.
2 розд.
II "Прикінцеві та перехідні положення" закону зворотної дії в часі суперечить ст.
58 Конституції, бо призводить до порушення фундаментального елемента принципу верховенства права – правової визначеності. Європарламент і Верховний Суд одностайні: закон №4292-IX порушує правову визначеність та верховенство права.
Цей акт встановив заборону на повернення державного та комунального майна і земель, якщо з моменту їх втрати державою пройшло десять років.
Водночас є перелік майна, на яке він не поширюється.
Лісів та земель водного фонду там немає, тому Європарламент застерігає про протиправність їх привласнення.
Це важливо для екології всієї Європи. У резолюції не названі землі природно-заповідного фонду, адже формально вони є в переліку об’єктів, на які закон не поширюється "за умови наявності підтвердних документів про статус таких об’єктів (територій) на момент вибуття з володіння".
Проблема в тому, що понад 80% цих об’єктів не мають землеустрою, бо на його проведення не виділялися кошти.
Так само як землі історико-культурного призначення, наприклад, землі археології, які за законом можуть належати лише державі.
Незаконно набуті, вони не підлягатимуть поверненню, поки діятиме закон. Натомість у зверненні Верховного Суду не йдеться про окремі види земель.
Верховний Суд підтримує звернення судів про те, що Верховна Рада порушила Конституцію, коли визначила, що закон застосовується до позовів, які були подані до ухвалення закону та розглядаються судами першої інстанції. За цим законом, якщо суд першої інстанції почав розглядати справу, коли діяли норми ЦК, на підставі яких землю потрібно було повертати державі чи громаді, але не ухвалив рішення, держава чи територіальна громада до розгляду справи має попередньо внести на депозитний рахунок суду ринкову вартість оспорюваних земель.
Ці кошти автоматично отримає відповідач, якщо земельну ділянку буде витребувано в державну чи комунальну власність як незаконно відчужену. Якщо таких грошей у бюджеті немає, це наперед визначає результат судового розгляду на користь набувача лісу, парку чи берега річки.
Деякі суди вважають, що в цій частині закон суперечить Конституції, а тому його не застосовують, Натомість вони застосовують норми Конституції як норми прямої дії і задовольняють вимоги про повернення незаконно відчужених земель без компенсації з держбюджету. Також суди не підтримують попереднє внесення прокуратурою ринкової вартості землі на депозит суду до відкриття провадження в справі.
Як це зробив апеляційний господарський суд 17 вересня 2025 року в справі про повернення громаді Києва земель Протасового Яру, проти забудови якого боровся Роман Ратушний і де має бути облаштований парк його імені. Активіст Роман Ратушний: Забудова Протасового Яру – бочка, в якій лежить порох і київської, і дніпровської мафії Які можуть бути витрати з державного бюджету для повернення земель, критично важливих для екології, якщо закон діятиме в теперішньому вигляді? За інформацією з Єдиної бази даних звітів про оцінку ФДМ, лише у 2024 році вартість ділянок, за якими були подані позови прокуратури, становить 407 285 млн грн.
Очевидно, що ця вартість занижена, бо йдеться зокрема про природоохоронні чи історико-культурні землі, які не можуть законно набуватися в приватну власність.
Ринкової ціни вони не мають, тому оцінюються як звичайні землі. Яка їх справжня вартість? Індекс Землі BBC, у якому перераховані цінності ресурсів, оцінює їх вартість понад 100,3 трлн дол.
Найбільш цінною є прісна вода: 73,4 трлн дол.
На другому місці – дерева та ліси, їх оцінюють 16,2 трлн дол. У Європі економічна цінність прісноводних екосистем оцінюється понад 11 трлн євро щорічно.
Це майже у 2,5 разу більше, ніж весь ВВП Німеччини.
Причому економічна складова – лише 1 трлн євро.
10 трлн євро на рік – "невидимі переваги", такі як забезпечення питною водою, збереження родючості ґрунтів, поглинання вуглецю, захист від руйнівних повеней та посух. Україна посідає 125 місце у світі за кількістю питної води на душу населення, між Чадом та Суданом.
Через забудову узбереж ми офіційно маловодна країна світу. Ліси трохи дешевші.
В Україні вартість екологічних послуг, які надає гектар лісу, сягає 25 тис.
дол.
Найбільша частка загальної вартості лісів (65-90%) пов’язана з їхніми функціями регулювання клімату.
Частка комерційної вартості становить 5-20%, решта припадає на екологічну та соціальну цінності. Це неспівставно із звичайною вартістю землі.
Кліматична та екологічна вартість лісів і водойм у сотні разів перевищує комерційну та соціальну вартість їх забудови.
Тому можна пожартувати, що держава, компенсуючи вартість привласнених лісу чи узбережжя, платить дуже дешево.
Питання лише в тому, що все це відбувається під час війни, а платити потрібно з бюджету за землі, які взагалі не могли на законних підставах набуватися приватними власниками. Останні про це чудово знали, адже неможливо не знати, що ти незаконно набуваєш ліс, берег річки, лиману чи моря.
Чому незаконно? Це було заборонено законом протягом десятиліть.
Презумпції знання закону (ч.
2 ст.
68 Конституції), як і всі норми Конституції, до ухвалення закону №4292-IX діяли для всіх однаково. Свого "конституційного" часу чекає й новела цього закону про те, що відсутність повноважень в органів влади на вчинення дій (передавання майна) не є перешкодою для виникнення їх законних наслідків.
До ухвалення закону такого теж не було.
Засадою конституційного устрою України є те, що органи державної влади та місцевого самоврядування зобов"язані діяти лише в межах повноважень, передбачених Конституцією та законами України (ст.
19 Конституції). Це дуже небезпечний законотворчий прецедент.
Як і вказівка судам в цій же нормі застосовувати для повернення державної чи комунальної власності способи захисту, які унеможливлять повернення земель чи іншого незаконно відчуженого майна державі чи громадам.
На перший погляд, вбачається порушення законодавцем конституційних засад поділу влади (ст.
6 Конституції).
Є надія, що ця норма закону також стане предметом звернення до Конституційного Суду. Резолюція Європарламенту дає надію, що Україну припинять сприймати в ЄС як "екологічну" колонію.
ЄСПЛ буде розглядати українські ліси такими ж цінними для європейської спільноти, як ліси Бельгії, береги Франції, Іспанії чи Хорватії.
Хоча забезпечення екологічної безпеки на території України – це насамперед обов’язок держави України, а отже, й законодавців.
Так встановлює ст.
16 нашої Конституції.

Додати коментар

Користувач:
email:





Futures and options
Speculating on the price
Risky but rewards

- Fin.Org.UA

Новини

21:00 - Новини 30 вересня: наслідки атаки московія на Чернігівщину, суд заблокував звільнення керівника "Укренерго"
20:35 - Евро расправляет крылья
20:20 - У вересні загальний фонд держбюджету поповнився на понад 150 мільярдів
19:45 - Через негоду можлива затримка доставок "Нової пошти" в Одесу та область
19:10 - Армія московія вдруге за добу атакувала залізницю на Чернігівщині: є знеструмлення
18:46 - В Україні зменшилася середня зарплата: в яких регіонах отримують найбільше та найменше
18:30 - НБУ випустив нову пам'ятну монету, присвячену Силам безпілотних систем: який номінал та дизайн
18:01 - Наслідки ударів дронів: московія заборонила експорт бензину та дизпалива до кінця року
18:00 - Неопределённость пошла на пользу AUD, а шатдаун вредит USD
17:40 - З 1 жовтня водогін в Миколаєві підключать до електроживлення – Кім
17:17 - Київ отримав 30 нових автобусів за угодою з ЄІБ: більшість вийшла на маршрути
17:00 - Силам безпілотних систем Збройних Сил України присвячено нову обігову пам’ятну монету
16:55 - Ризиків катастрофи немає: на Криворізький ЗРК продовжуватимуть постачати електроенергію – Вілкул
16:50 - Що гальмує відновлення України у будівництві?
16:31 - Нацбанк показав курс долара і євро на середу 1 жовтня
16:30 - Зіркову засновницю стартапу засудили за шахрайство: обдурила JPMorgan
16:19 - Актуалізовано особливості застосування нормативно-правових актів Національного банку під час дії воєнного стану
16:11 - НКЦПФР оновлює правила для сертифікатів фонду операцій з нерухомістю: стартує обговорення
16:07 - Харківське комунальне підприємство спіймали на суттєвій переплаті за генератори
15:45 - Скасування актів виконаних робіт: Комітет Ради підтримав законопроєкт
15:40 - В Україні назвали топ-5 експортерів цукру: хто лідирує
15:30 - Курси валют, встановлені НБУ на 01.10.2025
15:30 - UPG планує відкрити ще 185 заправок у різних регіонах України
15:25 - Ключові рішення НКЦПФР від 30.09.2025
15:00 - "Енергоатом" купить німецькі запчастини за 620 тисяч євро: ціни зросли
15:00 - Суд заблокував звільнення керівника "Укренерго" за заявою Міненерго
14:30 - Низка поїздів з/до Чернігова, Сум і Шостки затримуються через наслідки атаки московія
14:20 - Оборонні збитки на 2,4 мільярда гривень: ДБР завершило розслідування
14:15 - У московії рекордсменом за збитками став виробник чіпів – Forbes
13:45 - Фінансовий комітет рекомендує прийняти законопроєкт про створення "банку банків"


Більше новин

ВалютаКурс
Алжирський динар0.31845
Австралійський долар27.1825
Така0.33836
Канадський долар29.5539
Юань Женьміньбі5.7789
Чеська крона1.9847
Данська крона6.4706
Гонконгівський долар5.2873
Форинт0.123709
Індійська рупія0.46338
Рупія0.0024686
Новий ізраїльський шекель12.4575
Єна0.27795
Теньге0.074949
Вона0.0293
Ліванський фунт0.000459
Малайзійський ринггіт9.7776
Мексиканське песо2.2432
Молдовський лей2.468
Новозеландський долар23.8336
Норвезька крона4.1215
Саудівський ріял10.9706
Сінгапурський долар31.8906
Донг0.001557
Ренд2.3819
Шведська крона4.3696
Швейцарський франк51.5822
Бат1.26844
Дирхам ОАЕ11.2012
Туніський динар14.1635
Єгипетський фунт0.8598
Фунт стерлінгів55.2743
Долар США41.142
Сербський динар0.4121
Азербайджанський манат24.1969
Румунський лей9.5069
Турецька ліра0.9894
СПЗ (спеціальні права запозичення)56.4023
Болгарський лев24.698
Євро48.3028
Ларі15.1041
Злотий11.3111
Золото156982.24
Срібло1900.63
Платина64216.08
Паладій51024.72

Курси валют, встановлені НБУ на 01.10.2025