Пільги на електрокари підвищили їх популярність, але скоро це закінчиться

24.09 14:30 | Економічна правда. Колонки

У серпні 2025 року продажі електромобілів та гібридних автомобілів побили рекорди: на них припала чверть ринку в сегменті нових авто і серед уживаного імпорту.
Зокрема, серед імпортованих уживаних легковиків електромобілі становлять 25,6% (на 2,3 в.
п.
більше, ніж у липні), а серед продажів нових машин – 28% (+3,2 в.
п.). Для порівняння: за перше півріччя 2025 року частка повністю електричних (BEV) авто в продажах у Польщі зросла з 3% до лише 5%, Чехія спромоглася "дотягнути" до 5-6%, а загалом у ЄС їх частка становить близько 15,6% ринку. З урахуванням гібридів в Україні кожен другий проданий у серпні новий легковик мав електричну або гібридну силову установку. .weekly_charts figure{ margin-inline-start: 0px;!important; margin-inline-end: 0px;!important; font-size:13px; } label[for^="inputs"] { font-size:14px; } form[class*="inputs"] { font-size: 14px; } .weekly_charts { display: flex; flex-wrap: wrap; /* Додає перенос елементів */ justify-content: center; /* Центрує елементи по горизонталі */ gap: 10px; /* Додає проміжок між елементами */ } import {Runtime, Inspector} from "https://cdn.jsdelivr.net/npm/@observablehq/runtime@5/dist/runtime.js"; import define from "https://api.observablehq.com/d/d86ad9a36dd3be0a@93.js?v=4"; new Runtime().module(define, name => { if (name === "vis1") return new Inspector(document.querySelector("#observablehq-vis1-2b3c7e2f")); if (name === "vis2") return new Inspector(document.querySelector("#observablehq-vis2-2b3c7e2f")); }); Основний рушій стрімкого зростання попиту – податковий календар.
Українські автолюбителі кинулися купувати електрокари, бо знають, що пільги, які діють з 2018 року, закінчаться 1 січня 2026 року. Наразі при імпорті "зеленого" авто держава не стягує податок на додану вартість (20%) і мито (10%).
Стягується лише символічний акциз: 1 євро за кВт-год місткості батареї (переважно не більше 100 євро для більшості моделей). Ця пільгова система оподаткування зробила електромобілі значно доступнішими, здешевивши їх на 20-35% порівняно з бензиновими аналогами, і стимулювала імпорт. Читайте також: Усе не як у людей.
Які машини і нерухомість у 2024 році придбали українські високопосадовці Проте через кілька місяців ця перевага зникне.
З нового року ввезення електрокарів оподатковуватиметься за повною ставкою, як і авто з двигунами внутрішнього згоряння.
При розмитненні доведеться сплатити 20% ПДВ і 10% мита від митної вартості машини, а також акциз – 1 євро за кВт-год. Уряд пояснює такий крок необхідністю усунути фіскальний дисбаланс.
За словами голови податкового комітету Верховної Ради Данила Гетманцева, в умовах воєнного стану неправильно звільняти одні товари від ПДВ, коли на інші він нараховується.
Попри зареєстровані влітку декілька законопроєктів, які мають продовжити "нульовий" ПДВ на імпорт електрокарів, Гетманцев запевняє, що цю пільгу продовжувати більше не будуть. Тож імпортери поспішають максимально наситити ринок пропозицією до нового року.
За оперативними даними Державної митної служби (ДМС), у серпні 2025 року на територію України ввезли 9274 електромобілі (20% річного обсягу) загальною митною вартістю майже 8,1 млрд грн.
І це одна з причин рекордного за всю історію України розбалансування експорту і імпорту. Читайте також: Чому зростає імпорт і хто винен Через рекордні обсяги імпорту лише у серпні 2025 року державний бюджет недоотримав понад 1,6 млрд грн доходів від імпорту електромобілів – це кошти, які не надійшли від сплати ПДВ та мита. Виходячи із даних ДМС, середня "ціна пільги" з одного авто становить 172 тис.
грн.
За даними сервісних центрів МВС, за 8 місяців 2025 року в країні зареєстрували 47,3 тис.
імпортованих електрокарів.
Тож за неповний 2025 рік бюджет вже недоотримав близько 7,5-8 млрд грн. Якщо динаміка серпня збережеться, то за весь 2025 рік втрати кошторису через пільгове розмитнення електроавтівок можуть становити орієнтовно 11-12 млрд грн. Щоправда, такі втрати можна вважати умовними, адже у разі, якби пільг на ввезення електрокарів не було, то навряд чи кількість їхніх реєстрацій була б такою високою. З електрокарами є ще одна формальна проблема: вони не сприяють фінансуванню дорожньої інфраструктури.
Власники заряджають їх від електромережі, не сплачуючи акциз на пальне.
Саме останній – джерело наповнення дорожнього фонду.
Втім, з 2024 року цей фонд фактично перестав існувати, адже на період воєнного стану його вирішили переспрямувати на фінансування оборони. Власники електромобілів все ж сплачують акцизний податок на електроенергію, проте його розмір набагато нижчий, ніж з пального.
Та й не у воєнний час надходження від акцизу на електрику не фінансують дорожній фонд, попри те, що електромобілі їздять тими самими дорогами, що й авто на двигунах внутрішнього згорання. У будь-якому разі, після скасування пільг у 2026 році український "електротренд" неминуче пригальмує.
Наприклад, у Румунії після часткового скасування пільг у 2024 році (розмір субсидії зменшився з 10 тис.
євро до 5 тис.
євро) продажі електрокарів впали на понад 30%.
Як наслідок їхня частка у нових реєстраціях за два роки скоротилася з 11% до 3,2%. Українському ринку теж доведеться знайти нову рівновагу, де частка електромобілів буде змінюватися вже на ринкових засадах, а держава, можливо, шукатиме інші шляхи підтримки інновацій, не розбалансовуючи бюджет.

Додати коментар

Користувач:
email:





Technical analysis,
Fundamental analysis,
Which path will lead to riches?

- Fin.Org.UA

Новини

08:30 - Зрошення земель як інструмент боротьби за борщ з українських інгредієнтів
07:35 - Фінансовий астрологічний прогноз на 25.09.2025
21:00 - Новини 24 вересня: намагання московія створити масові блекаути в Україні, мегапозика від ЄС, в Криму немає бензину
20:50 - США купуватимуть борги Аргентини, щоб зупинити кризу
20:40 - Студенти-контрактники можуть отримати грант на оплату навчання: за яких умов
20:25 - Молоді індуси масово відмовляються від "американської мрії" через Трампа
20:15 - Мандрівники сплатили турзбору на понад третину більше, ніж торік: які регіони відвідували найчастіше
19:55 - Крок уряду Трампа за день подвоїв ціну акцій найбільшого літієвого родовища світу
19:45 - Дрони зупинили роботу двох великих нафтопортів московія
19:40 - Санаторій "Шаян" на Закарпатті АРМА готує передати управителю
19:25 - Москва і Тегеран уклали ядерний союз: збудують нові АЕС для Ірану
18:55 - Російська нафта живить паливний бум Індії: експорт б’є рекорди
18:50 - У 8 разів більше, ніж торік: Україна імпортувала рекордний за три роки обсяг свинини
18:40 - Поліція замовила браслетів для підозрюваних на 40 мільйонів: раніше їх бракувало
18:20 - ЄС готує мегапозику Україні на 130 мільярдів євро із заморожених активів московія
17:55 - Евро игнорирует позитив, но решительно отыгрывает замедление Германии
17:55 - Обгрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі 60170000-0 Прокат пасажирських транспортних засобів з водієм (транспортні послуги)
17:55 - "Нова пошта" попередила про шахрайську розсилку нібито від її імені
17:40 - Економіка московія охолоджується швидше, ніж очікувалося: уряд змирився із застоєм в економіці
17:35 - Нацбанк показав курс долара і євро на четвер 25 вересня
17:05 - Податкова отримала новий цифровий інструмент: які можливості
17:00 - Навіщо нам енергетична інтеграція з ЄС
16:55 - Болгарія відмовиться від транзиту російського газу, без нього залишиться Угорщина та Словаччина
16:40 - В Україні зріс попит та ціни на дрова та деревину: скільки за них доведеться заплатити
16:30 - Бізнес і держава посилюють співпрацю щодо впровадження екологічних стандартів в економіку
16:21 - Провідні науковці презентували в Мінекономіки дослідження щодо стимулювання зростання інвестицій та внутрішнього виробництва
16:20 - У московії продовжують скаржитися на перебої з бензином
16:00 - Єврокомісія вигадала, як вдарити по енергетичному зв’язку Угорщини та Словаччини з московія
15:50 - Через "єОселю" українці отримали кредитів на 35 мільярдів: хто найчастіше нею користується
15:38 - єОселя: 20 тисяч українських родин взяли пільгові кредити на придбання житла


Більше новин

ВалютаКурс
Алжирський динар0.32065
Австралійський долар27.3434
Така0.34128
Канадський долар29.8497
Юань Женьміньбі5.81
Чеська крона2.0026
Данська крона6.5192
Гонконгівський долар5.3245
Форинт0.124367
Індійська рупія0.4668
Рупія0.0024819
Новий ізраїльський шекель12.3602
Єна0.27888
Теньге0.076409
Вона0.029586
Ліванський фунт0.000462
Малайзійський ринггіт9.8341
Мексиканське песо2.2491
Молдовський лей2.486
Новозеландський долар24.163
Норвезька крона4.1633
Саудівський ріял11.0404
Сінгапурський долар32.1685
Донг0.0015674
Ренд2.3926
Шведська крона4.4108
Швейцарський франк52.1215
Бат1.2927
Дирхам ОАЕ11.2743
Туніський динар14.2765
Єгипетський фунт0.8599
Фунт стерлінгів55.7344
Долар США41.4105
Сербський динар0.41521
Азербайджанський манат24.3548
Румунський лей9.5864
Турецька ліра0.999
СПЗ (спеціальні права запозичення)56.7739
Болгарський лев24.8846
Євро48.6573
Ларі15.2834
Злотий11.4035
Золото156072.45
Срібло1823.87
Платина60810.08
Паладій50589.97

Курси валют, встановлені НБУ на 25.09.2025