Дорого, непрозоро і за старими лекалами

24.06 18:00 | Економічна правда

Понад 346 мостів в Україні було зруйновано або пошкоджено після початку повномасштабного вторгнення.
Середній вік решти – 60 років.
Програма відновлення йде, мости будуються.
Але ключове питання: наскільки ефективно? Дослідження вартості, технологій і нормативної бази показало, що в Україні мости дорожчі, подекуди вдвічі-тричі, ніж аналогічні або складніші в Польщі чи Угорщині, а більшість рішень ухвалюються закрито, без аналізу альтернатив. Міст на 100 метрів – за 660 млн грн.
Це нормально? У 2023 році в Чернігівській області відкрили новий міст через річку Десна.
Його довжина – 600 м, фінальна вартість – згідно з експертним звітом становить 5,8 млрд грн (по курсу на момент будівництва 148 млн євро).
Це – понад 500 тис.
грн (12 тис.
євро) за квадратний метр. Для порівняння, у Польщі, в місті Краків, збудували ширший міст через річку Вісла довжиною 700 м та додатково 4,5 км під"їзної дороги, за 123 млн євро (тобто менше ніж 5 тис.
євро за метр).
Це не просто дешевше – більш як вдвічі економніше (з урахуванням під"їзної дороги на 4,5 км). Ще один приклад – міст через річку Ірпінь біля села Романівка, довжиною 100 метрів.
Початковий бюджет – 100 млн грн.
Після затвердження проєкту та експертного звіту – вже 664 млн грн (17 млн євро за курсом на час будівництва).
При цьому – без тендеру, без велодоріжок, без альтернатив. Для порівняння в Угорщині міст через річку Тиса (біля Ніредьхази) довжиною 200 м збудували за приблизно такі ж гроші.
А в Польщі міст довжиною 100 м через Віслок в Подкарпатському воєводстві вартував втричі дешевше за український аналог. Чому українські мости такі дорогі? Усе зводиться до п’яти головних причин.Перша – тотальна закритість.
У 2022–2023 роках понад 50% мостів будувалися без відкритих тендерів.
Більшість техніко-економічних обґрунтувань (ТЕО) не публікувалися.
Решта мостів проходили через тендер з одним учасником.
Вибір проєктів – без громадських слухань, навіть без формального аналізу варіантів.Друга причина – застарілі підходи до проєктування.
Усі мости з балансу обласних агентств автоматично відносять до найвищого класу наслідків СС3, що вимагає на 20–30% більше бетону, металу й товщих опор – навіть якщо це переправа через маленьку річку в селі.Третя – гіпотетичне майбутнє навантаження.
Проєкти орієнтуються на прогноз: +4% автотрафіку щороку.
Наприклад сьогодні мостом проїжджає 18 тис.
авто на добу, а за 10 років стане майже 27 тис.
Але немає диференціації між мостом у глибинці та транзитним маршрутом.
У підсумку – завищення параметрів без реальної потреби.Четверта – розпорошена відповідальність.
Проєкт, будівництво, технагляд, експертиза – все розбите на десятки окремих договорів.
Інженери не мають стимулу оптимізувати рішення.
Бюджет росте, а якість – не обов’язково.І п"ята причина – застаріле нормативне середовище.
Найглибша проблема – пострадянська система ДБНів, яка де-факто забороняє застосовувати сучасні європейські стандарти (Єврокоди) без адаптації.
Навіть іноземні компанії не можуть проєктувати без українського сертифіката, а сертифікацію здійснюють недемократичні "гільдії" зі спадком УРСР. Як будують сусіди Польща: Єдина національна база мостів, з даними про стан, ремонти, ризики. Участь громад – обов’язкова.
Без ТЕО та обговорень – грошей не дадуть. Програма "Мости для регіонів": держава дає 80% коштів, громада – 20%, має голос у вигляді (велодоріжки, пішохідні смуги, пріоритет транспорту). Використання нових матеріалів: композитів, збірного бетону, технологій з ЄС. Підрядник часто виконує одразу проєкт і будівництво, з відповідальністю за експлуатацію. Україна: Єдину базу мостів (АЕСУМ) не заповнено навіть наполовину, чверть мостів в критичному стані. Громади не мають повноважень і доступу до ухвалення рішень. Усі мости – за державний кошт, громади – лише глядачі. Матеріали – часто традиційні, без стимулу до інновацій. Проєктування та будівництво розділені, відповідальність розмита. "СНіПи" досі живі – і це наша біда Після розпаду СРСР Україна зберегла нормативну систему, уніфіковану на всю радянську територію: одні й ті ж стандарти – для Туркменістану, Таджикистану, Якутії та Києва.
Ці СНіПи (нині їх нащадки – ДБНи) перешкоджають: вільному вибору сучасних матеріалів і технологічних рішень, бо вибір потребує відкритої конкуренції, доказів, випробувань і страхування; залученню фахівців з ЄС, бо їм треба український сертифікат та переналаштування на українські норми; обміну програмним забезпеченням, бо більшість проєктувальників досі працюють у 2D, а не у BIM-моделях; страхуванню відповідальності, бо в Україні немає ринку страхування інженерних рішень, як у Польщі чи більшості країн ЄС.
Україна досі працює за директивними нормативами, на відміну від європейських параметричних, які розширюють можливості вибору ефективних рішень. Проєктувальники змушені перестраховуватися: в разі проблем – максимум втратять сертифікат (і то рідко).
У Польщі – заплатять із власного страхування. Що робити? Шість кроків до реформи Скасувати обов’язковий клас СС3 для всіх мостів держзамовлення – робити це обґрунтовано, за складністю та ризиком. Впровадити відкриті ТЕО та громадські обговорення.
Без цього – жодних коштів. Інтегрувати єврокоди в українську нормативну базу та дозволити працювати за ними напряму, без "адаптації". Дозволити проєктантам з ЄС працювати в Україні без отримання додаткового сертифіката, запровадити страхування професійної відповідальності, реформувати систему вищої освіти в галузі будівельної інженерії. Розвивати програму співфінансування з громадами, надавши їм повноваження впливати на вигляд, пріоритети й транспортні функції мостів. Публікувати всі контракти, принципові креслення, кошториси у системі Prozorro або DREAM.
Це – стандарт довіри до влади в умовах війни. Будівництво мосту в Чернігівській області, 2023 рік, за майже 6 млрд грн. Мости – не лише інженерія.
Це – тест на реформу Будівництво мостів – ідеальний "лакмус": тут стикаються гроші, інженерія, управління, довіра.
Поки ми будуємо мости без конкуренції та з радянськими кресленнями – жодна "відбудова" не буде європейською. Пора вийти з пострадянського кола і будувати мости – в усіх сенсах цього слова – до Європи.
Тому що наші сусіди це вже зробили.
А ми – досі ні.

Додати коментар

Користувач:
email:





Germany's engine
Exports drive the economy
But growth starts to slow

- Fin.Org.UA

Новини

19:50 - Трамп назвав "зелену" енергетику дорогою, але Техас спростував його "енергоміф"
19:35 - В Україні реконструюють Татарбунарську та Кілійську зрошувальні системи: який бюджет
19:21 - Український венчурний фонд направить €50 мільйонів на підтримку стартапів
19:00 - Норвегія надасть 200 мільйонів доларів на відновлення енергетичного сектору України
18:50 - "Трамп, як завжди, злякається": У США виник новий термін для його митної політики
18:35 - ЄС надасть Україні 2,3  мільярда євро кредитних гарантій та грантів
18:15 - Нацбанк показав курс долара та євро на п'ятницю 11 липня
18:05 - Надходження митних платежів до держбюджету зросли на понад 13%: за рахунок яких товарів
17:45 - Пальне в Україні подорожчало майже на 5 грн за літр. В чому причина та що буде далі?
17:21 - Через митні тарифи ціни у США вже почали зростати – CNN
17:11 - Укрексімбанк та італійська SACE підписали Меморандум про взаєморозуміння
17:00 - Сфокусоване управління проти кадрової кризи
16:55 - Нідерланди виділять ще 30 мільйонів євро на відбудову України
16:46 - Сонячна енергетика вперше стала найбільшим джерелом електроенергії в ЄС
16:27 - Експорт зернових та олійних за сезон впав на 11 мільйонів тонн
16:14 - БЕБ знайшло нелегальну нафтобазу та мережу АЗС на Київщині
16:07 - Засідання Комісії
15:59 - Фінансової "подушки безпеки" немає майже у 40% росіян, які працюють
15:55 - Штраф за порушення вимог використання касових апаратів доведеться платити в повному обсязі
15:35 - Буткевич хоче купити житомирський ЦУМ у колишньої дружини нардепа
15:30 - Курси валют, встановлені НБУ на 11.07.2025
15:14 - АРМА виявило, що арештоване "Кіровоградське рудоуправління" використовується
15:10 - Компанія засновника Atlas Weekend офіційно стала управителем Жовтневого: як планують змінити об'єкт
14:56 - "Укрнафта" відбудувала АЗК, який росіяни зруйнували у 2022 році
14:18 - Ощадбанк отримав ліцензію на міжнародні вантажні перевезення
14:14 - Прокуратура знайшла винного у руйнуванні тунелю київського метро
14:02 - Зміцнення стійкості ринку праці: Мінекономіки співпрацюватиме з Бельгійським агентством з міжнародного співробітництва Enabel
14:00 - Під час ворожої атаки зазнала пошкоджень будівля Київської митниці
13:51 - Європейська комісія оголосила про створення в Україні фонду прямих інвестицій для мобілізації 500 млн євро у відбудову 
13:49 - Маємо працювати разом, щоб пройти наступну зиму – Президент України на URC 2025


Більше новин

ВалютаКурс
Алжирський динар0.32286
Австралійський долар27.3984
Така0.34451
Канадський долар30.5546
Юань Женьміньбі5.829
Чеська крона1.9878
Данська крона6.564
Гонконгівський долар5.3278
Форинт0.122749
Індійська рупія0.4883
Рупія0.0025772
Новий ізраїльський шекель12.6568
Єна0.28589
Теньге0.08057
Вона0.030463
Ліванський фунт0.000467
Малайзійський ринггіт9.8426
Мексиканське песо2.242
Молдовський лей2.4697
Новозеландський долар25.1399
Норвезька крона4.1504
Саудівський ріял11.1508
Сінгапурський долар32.6769
Донг0.0016013
Ренд2.3528
Шведська крона4.3937
Швейцарський франк52.5681
Бат1.28257
Дирхам ОАЕ11.3867
Туніський динар14.4767
Єгипетський фунт0.8447
Фунт стерлінгів56.7792
Долар США41.8232
Сербський динар0.41796
Азербайджанський манат24.5975
Румунський лей9.6447
Турецька ліра1.0439
СПЗ (спеціальні права запозичення)57.331
Болгарський лев25.0513
Євро48.975
Ларі15.3926
Злотий11.5279
Золото138855.12
Срібло1531.26
Платина56404.44
Паладій47335.08

Курси валют, встановлені НБУ на 11.07.2025