Море відповідальності

20.06 16:30 | Економічна правда

На суші дорожній рух регулюють знаки та національні правила.
У морі – міжнародні конвенції.
На воді теж можливі аварії, які призводять до мільйонних втрат, арештів суден, зупинки логістичних ланцюгів, арбітражних або судових спорів. Попри війну, Україна залишається морською державою.
Тисячі тонн зерна щодня виходять з портів Одещини, сотні суден курсують у рамках тимчасового коридору.
У таких умовах ризик зіткнення зростає.
Хто відповідає за такі інциденти, які міжнародні правила працюють і як не опинитися в юридично вразливій позиції? Морські "правила дорожнього руху" Основним документом, який регулює уникнення зіткнень суден у морі, є Міжнародні правила запобігання зіткненню суден на морі від 1972 року (COLREGs).
Вони зобов’язують судна дотримуватися правил маневрування, вогнів та сигналів і головне – діяти так, щоб уникнути зіткнення за будь-яких умов. Якщо відбулося зіткнення, відповідальними можуть визнати обидві сторони.
"Менш винне" судно може бути покаране за недостатні зусилля для уникнення інциденту. Право на компенсацію та обов’язок з її виплати Юридичний фундамент для вирішення спорів формують "Міжнародна конвенція для уніфікації деяких правил щодо зіткнення суден" від 1910 року, "Конвенція ООН з морського права" від 1982 року, право держави прапора судна (юрисдикція держави, під прапором якої ходить судно), право держави, де розглядається позов. Згідно з ними, винна сторона повинна відшкодувати шкоду судну (ремонт), втрату вантажу, шкоду довкіллю, життю та здоров’ю екіпажу.
У випадку спільної вини кожна сторона несе відповідальність пропорційно до своєї провини. Український бізнес у ризиковій зоні Компанії, які експортують продукцію морем, часто не мають прямого впливу на дії екіпажу або судновласника.
Однак юридичні наслідки можуть торкнутися саме фрахтувальника або власника вантажу, якщо судно затримане внаслідок зіткнення, вантаж пошкоджений або втрачений, виникають претензії від третіх сторін. Ба більше, існує процесуальний інститут арешту судна як тимчасовий запобіжний захід.
Такі ситуації вже траплялися, вони можуть зупинити бізнес-процес на місяці. Війна – це не форс-мажор у морі Попри війну, дія міжнародних морських конвенцій не зупиняється.
Судна зобов’язані уникати зіткнень за будь-яких умов, включно з обмеженою видимістю, ризиками в зоні боїв чи відключеннями навігаційних систем.
"Міжнародна конвенція для уніфікації деяких правил щодо зіткнення суден" встановлює, що винуватець зіткнення несе відповідальність навіть в умовах непередбачених обставин, якщо доведено, що були порушення обов"язку уникнення зіткнення. Читайте також: Єменські хусити вбивають торгівлю.
Чим загрожує конфлікт у Червоному морі? До того ж, у морському праві відсутнє універсальне визначення форс-мажору.
Міжнародні арбітражі оцінюють, чи міг екіпаж реально уникнути зіткнення і чи були дотримані мінімальні стандарти безпеки.
Якщо виявиться, що судно діяло недбало, перебування в зоні бойових дій не врятує від відповідальності. Це критично для українського бізнесу, що працює через тимчасовий коридор або доставляє товари морем.
Багато контрактів містять стандартні положення про форс-мажор, але в морському праві такі умови зазвичай тлумачаться вузько. Що робити бізнесу Ідеться насамперед про чартерні контракти (договори фрахтування), які укладаються між вантажовласником (або фрахтувальником) і судновласником.
Саме в цих контрактах закладаються ключові положення про відповідальність у разі зіткнення, порядок страхового покриття, процедури дій у надзвичайних ситуаціях і форс-мажор.
Умови контракту купівлі-продажу товару зазвичай не регулюють ці моменти напряму, але можуть містити посилання на умови чартеру. Перевіряйте контракти: умови та юрисдикцію. Хто відповідає за збитки в разі зіткнення? Яке право застосовується? Де буде розглядатися спір? Чи є в контракті винятки, що звільняють від відповідальності? Включайте чіткі положення про відповідальність у випадку зіткнення. Не покладайтеся лише на умову про форс-мажор, це не завжди захист. Перевіряйте страхове покриття вантажу та відповідальності. Чи покриває поліс не лише фізичну шкоду судну, а й відповідальність перед третіми особами? Чи діє поліс у зоні боїв або підвищеного ризику? Досліджуйте репутацію судновласника або оператора. Чи має компанія історію зіткнень, арештів чи спорів? Чи є підтвердження наявності чинного класу та сертифікатів? Фіксуйте документи. Усі переговори, інструкції та погодження мають бути задокументовані. Електронне листування – це теж доказ. Збирайте докази одразу після інциденту. Вимагайте AIS-записи (дані автоматичної ідентифікаційної системи судна: GPS-треки з курсу, швидкості, позиції). Робіть фото- і відеофіксацію (футедж), записуйте навігаційну інформацію. З’ясуйте, хто є контактною особою судновласника, саме вона зазвичай зберігає та надає AIS-записи, відеофіксацію та іншу інформацію. Вимагати ці дані можна і від іншого судна, та це часто можна зробити лише в межах юридичної процедури, особливо якщо сторони не мають прямого контракту. Після зіткнення власники вантажів на обох суднах можуть мати претензії один до одного або до третіх сторін.
Іноді вони опиняються по різні боки одного процесу, особливо якщо їхні вантажі пошкоджені або затримані. Фіксуйте все: від переговорів до технічних даних, навіть якщо поки що не плануєте звертатися до арбітражу або суду.
Це може стати ключем до захисту. Чим швидше зафіксуєте факти, тим легше буде відстояти свою позицію. Зіткнення суден – це не лише питання безпеки на морі, а й серйозний юридичний ризик для бізнесу.
Розуміння правил і своєчасна підготовка допомагають мінімізувати втрати і зберегти репутацію компанії.
Це особливо актуально для українського бізнесу, який працює в умовах підвищених ризиків.

Додати коментар

Користувач:
email:





Commodities trade
Oil, gold, and grain prices rise
Supply and demand

- Fin.Org.UA

Новини

16:27 - Експорт зернових та олійних за сезон впав на 11 мільйонів тонн
16:14 - БЕБ знайшло нелегальну нафтобазу та мережу АЗС на Київщині
16:07 - Засідання Комісії
15:59 - Фінансової "подушки безпеки" немає майже у 40% росіян, які працюють
15:55 - Штраф за порушення вимог використання касових апаратів доведеться платити в повному обсязі
15:35 - Буткевич хоче купити житомирський ЦУМ у колишньої дружини нардепа
15:30 - Курси валют, встановлені НБУ на 11.07.2025
15:14 - АРМА виявило, що арештоване "Кіровоградське рудоуправління" використовується
15:10 - Компанія засновника Atlas Weekend офіційно стала управителем Жовтневого: як планують змінити об'єкт
14:56 - "Укрнафта" відбудувала АЗК, який росіяни зруйнували у 2022 році
14:18 - Ощадбанк отримав ліцензію на міжнародні вантажні перевезення
14:14 - Прокуратура знайшла винного у руйнуванні тунелю київського метро
14:02 - Зміцнення стійкості ринку праці: Мінекономіки співпрацюватиме з Бельгійським агентством з міжнародного співробітництва Enabel
14:00 - Під час ворожої атаки зазнала пошкоджень будівля Київської митниці
13:51 - Європейська комісія оголосила про створення в Україні фонду прямих інвестицій для мобілізації 500 млн євро у відбудову 
13:49 - Маємо працювати разом, щоб пройти наступну зиму – Президент України на URC 2025
13:43 - Техогляд обов’язковий, але не для всіх: хто має проходити ТО та де це зробити
13:34 - У КМДА попередили про закриття столичного фунікулера через ремонт
13:31 - Зеленський заявив про плани залучити сотні компаній до виробництва дронів
13:25 - Україна отримала від ЄС 1 мільярд євро за рахунок прибутків від активів московія
13:12 - ВІДДІЛ КОМУНІКАЦІЙ З ГРОМАДСЬКІСТЮ УПРАВЛІННЯ ІНФОРМАЦІЙНОЇ ВЗАЄМОДІЇ ГУ ДПС У ДНІПРОПЕТРОВСЬКІЙ ОБЛАСТІ (ТЕРИТОРІЯ ОБСЛУГОВУВАННЯ - МІСТО ДНІПРО) ІНФОРМУЄ!
13:05 - Україна першою в Європі запустить мобільний інтернет Starlink
12:45 - Керівниця платформи X Лінда Яккаріно подала у відставку після антисемітських висловів чат-боту Grok
12:30 - П'ять тенденцій бізнесу в Україні, створеного жінками
12:23 - Україні для відбудови необхідно $1 трильйон і два фонди – Шмигаль
12:17 - Національна стратегія доходів: стратегічні цілі для досягнення мети
12:15 - Чи може самозайнята особа сплатити грошове зобов’язання власними коштами фізичної особи або з банківської картки фізичної особи?
12:14 - З якого періоду припиняється подання податкової декларації екологічного податку, у разі передачі в оренду або відчуження нерухомого майна разом із стаціонарним джерелом забруднення в середині звітного періоду (року)?
12:13 - До уваги ФОП – платників єдиного податку четвертої групи, які визначають МПЗ!
12:10 - Біткоїн сягнув нового історичного максимуму


Більше новин

ВалютаКурс
Алжирський динар0.32286
Австралійський долар27.3984
Така0.34451
Канадський долар30.5546
Юань Женьміньбі5.829
Чеська крона1.9878
Данська крона6.564
Гонконгівський долар5.3278
Форинт0.122749
Індійська рупія0.4883
Рупія0.0025772
Новий ізраїльський шекель12.6568
Єна0.28589
Теньге0.08057
Вона0.030463
Ліванський фунт0.000467
Малайзійський ринггіт9.8426
Мексиканське песо2.242
Молдовський лей2.4697
Новозеландський долар25.1399
Норвезька крона4.1504
Саудівський ріял11.1508
Сінгапурський долар32.6769
Донг0.0016013
Ренд2.3528
Шведська крона4.3937
Швейцарський франк52.5681
Бат1.28257
Дирхам ОАЕ11.3867
Туніський динар14.4767
Єгипетський фунт0.8447
Фунт стерлінгів56.7792
Долар США41.8232
Сербський динар0.41796
Азербайджанський манат24.5975
Румунський лей9.6447
Турецька ліра1.0439
СПЗ (спеціальні права запозичення)57.331
Болгарський лев25.0513
Євро48.975
Ларі15.3926
Злотий11.5279
Золото138855.12
Срібло1531.26
Платина56404.44
Паладій47335.08

Курси валют, встановлені НБУ на 11.07.2025