Чому ми знову говоримо про незалежність НБУ

16.06 16:50 | Економічна правда

У часи війни, економічної турбулентності та структурної трансформації держави питання незалежності центробанку не лише технічне чи правове – це політична і стратегічна необхідність.
Саме незалежний центральний банк здатен забезпечити цінову та фінансову стабільність і зберегти довіру до національної валюти. Як не раз зазначав голова НБУ Андрій Пишний, "незалежність центробанку – це водночас і мета, і величезний ресурс для країни", який забезпечує ефективність рішень та підвищує стійкість до криз. Для України, яка є кандидатом на вступ до ЄС і почала переговори, незалежність НБУ є не лише стандартом належного врядування, а й прямою вимогою права ЄС, що визначає архітектуру Європейської системи центральних банків (ЄСЦБ).
Європейська інтеграція передбачає не лише формальне ухвалення законів, а й реальне дотримання їх духу, зокрема щодо інституційної автономії НБУ. Зараз, коли Україна проходить скринінг національного законодавства за розділом 17 "Економічна та монетарна політика", ми маємо чітко продемонструвати: Національний банк не лише виконує свій мандат, а й відповідає європейським принципам незалежності – як за буквою закону, так і на практиці. Цей блог – рефлексія на процес скринінгу і міркування про те, чому незалежність НБУ стала основою макрофінансової стійкості, що зроблено для її забезпечення, які аспекти потребують удосконалення і як це впливає на шлях до членства в ЄС. Незалежність центробанку як передумова макроекономічної стабільності Питання незалежності центрального банку не нове – воно залишається предметом дискусій і джерелом реформ протягом понад пів століття.
Глобальні економічні кризи, як-от інфляційні шоки 1970-х, глобальна фінансова криза 2007-2008 років, пандемія COVID-19 чи війна росії проти України, стали потужним стрес-тестом інституційної стійкості держав.
Ефективна реакція держав на кризові події визначається саме через призму незалежності центробанків. Як справедливо зауважив Мілтон Фрідман, "механізм незалежного центрального банку втілює надзвичайно привабливу ідею: необхідно не допустити, щоб монетарна політика перетворилася на щоденну іграшку в руках чинної політичної влади, залежну від кожного її капризу".
Там, де таке втручання відсутнє, є чітке розмежування мандатів і, головне, – відповідальності.
Коли центральний банк стає заручником політичної кон’юнктури, втрачається довгострокова стабільність і довіра до економічної політики загалом. Макроекономічна стабільність ґрунтується на передбачуваній та послідовній монетарній політиці.
Це передбачає наділення повноваженнями у сфері монетарної політики інституції, захищеної від політичного впливу та спроможної ухвалювати непопулярні, але необхідні рішення.
Саме тому незалежність центрального банку є визнаним міжнародним стандартом. Не менш важливим є соціальний аспект незалежності.
Цінова стабільність сприймається громадськістю як суспільне благо, а центробанк – як інституція, що уособлює надійність та професіоналізм.
Довіра населення до центробанку прямо корелює з його незалежністю: чим вищий рівень незалежності, тим нижчі інфляційні очікування, стабільніша економіка та менша волатильність інфляції. Таким чином, незалежність центробанку – це не лише визначальний елемент його мандата, а й необхідна умова для ефективної протидії шокам, збереження цінової стабільності та забезпечення довіри до національної валюти. Незалежність центробанку – засадничий принцип функціонування ЄС В умовах європейської інтеграції незалежність центробанку стає ще важливішою.
Відповідно до статей 130 та 131 договору про функціонування Європейського Союзу (ДФЄС) незалежність Європейського центрального банку (ЄЦБ) та національних центробанків є фундаментальною складовою інституційної архітектури ЄС.
Цей підхід базується на чотирьох стовпах незалежності. Інституційна незалежність означає, що жодна інша державна чи політична структура не має права впливати на ухвалення рішень центробанком.
Органи влади зобов’язані поважати цю незалежність та утримуватися від спроб впливу. Функціональна незалежність забезпечує можливість центральному банку самостійно обирати інструменти монетарної політики, необхідні для досягнення цінової стабільності – його основної мети. Персональна незалежність стосується процедур призначення, визначених строків повноважень і встановлення чітких підстав для звільнення членів керівних органів центрального банку. Читайте також: НБУ намагається "погасити інфляцію".
Що буде з курсом? Фінансова незалежність передбачає достатні ресурси – фінансові, кадрові, організаційні – для реалізації мандата.
Уряди не мають права позбавляти національні центробанки фінансових ресурсів для виконання їхніх завдань. Водночас незалежність – це не відсутність контролю.
У Євросоюзі незалежність поєднується з підзвітністю та прозорістю для збереження довіри громадян, ринків і міжнародних партнерів.
Для держав-кандидатів, таких як Україна, це не теоретичне питання.
ЄС вимагає, щоб національне законодавство було гармонізоване з acquis ЄС, зокрема щодо статусу, мандата і незалежності центробанку. Стан незалежності Нацбанку: поступ і визнання Національний банк пройшов суттєвий еволюційний шлях щодо зміцнення своєї незалежності, наближаючи свою інституційну архітектуру до найкращих європейських зразків.
Ключові зміни до закону "Про НБУ" були ухвалені у 2015 та 2021 роках як важливі елементи програм з МВФ. У 2015 році реформа заклала основу для трансформації НБУ в сучасний, прозорий, ефективний центробанк, рішення якого ухвалюються на колегіальній основі та базуються на ґрунтовній аналітиці.
Основні зміни такі: • перебудова процесу ухвалення рішень і створення повноцінної колегіальної моделі управління; • введення черговості призначення членів Ради та заступників голови для інституційної спадкоємності; • посилення внутрішнього контролю – створення аудиторського комітету при Раді НБУ; • оновлення порядку розподілу прибутку, що забезпечує прозорість у відносинах з бюджетом. У 2021 році зміни торкнулися персональної та функціональної незалежності: • уточнено кваліфікаційні вимоги та підстави для призначення і звільнення членів правління та Ради НБУ; • змінено статус консультацій з урядом з обов’язкових на добровільні; • закріплено обов’язок посадових осіб діяти винятково в інтересах НБУ, удосконалено гарантії їх захисту від переслідувань. Ці кроки суттєво зміцнили інституційну спроможність НБУ діяти незалежно та відповідально, особливо в кризові періоди.
Незалежність НБУ отримала міжнародне визнання.
За провідними індексами Adrian et al та Romelli, які оцінюють законодавчу незалежність центробанків, Україна відповідає стандартам ЄС. Індекс незалежності ЦБ України серед держав Європи Динаміка змін цих індексів теж свідчить про сталу еволюцію незалежності ЦБ.
Це не лише доказ правильно обраного шляху, а й один з ключових активів України для забезпечення макроекономічної стабільності та повноцінного членства в ЄС. Індекс незалежності ЦБ України за Ромеллі Майбутні кроки: як посилити інституцію та зміцнити стабільність У червні 2025 року під час офіційного скринінгу за розділом 17 "Економічна та монетарна політика" українська делегація презентувала Європейській комісії стан незалежності НБУ.
Цей діалог є важливим етапом у формалізації оцінки відповідності інституційної архітектури НБУ стандартам ЄС. Результати зустрічі обнадійливі: НБУ демонструє високий рівень інституційної, функціональної, персональної та фінансової незалежності.
Проте є пункти, що потребують доопрацювання: • навіть формально необов’язкові консультації з урядом з питань монетарної політики суперечать стандартам ЄС; • необхідно підвищити колективну відповідність складу Ради НБУ, насамперед через оновлення критеріїв добору з акцентом на функцію нагляду за внутрішнім контролем. НБУ готує законопроєкт, що усуне ці розбіжності та передбачить імплементацію норм, характерних для центробанків країн ЄС (частина з них набуде чинності після вступу України в ЄС).
Робота над проєктом завершиться після офіційного висновку Єврокомісії за кластером 3 "Конкурентоспроможність та інклюзивний розвиток", до якого входить розділ 17, та фіналізації української переговорної позиції. Відповідні зміни до законодавства не лише зміцнять інституційну незалежність НБУ, а й посилять довіру інвесторів, європейських партнерів та громадян України до національної політики.
У результаті макроекономічна стабільність стане більш захищеною, а НБУ – готовим до інтеграції з ЄСЦБ.
Нагадаю, що відповідний елемент своєї візії ("інтегрований до європейської спільноти центробанків") НБУ проголосив ще у 2015 році та неухильно впроваджував у своїй діяльності. Незалежність центробанку – фундаментальна умова економічної стабільності та інтеграції України з ЄС Національний банк України вже демонструє високий рівень незалежності, що визнають міжнародна спільнота, Європейська комісія та провідні аналітичні центри.
Це результат глибоких трансформацій, які тривають понад десять років. Однак незалежність центробанку – це не разове досягнення, а постійна робота.
Вона вимагає і якісного закону, і постійного вдосконалення практик управління, комунікацій, прозорості та відповідальності.
Саме тому Нацбанк уже готує нові зміни до закону, які остаточно гармонізують правову базу з acquis ЄС. Незалежний центральний банк – не виняток, а норма для держав, які прагнуть стійкості, довіри та інтеграції з об’єднаною Європою.
Саме тому зміцнення незалежності НБУ – це не лише технічна реформа, а стратегічний вибір України.

Додати коментар

Користувач:
email:





The BIS and ECB
Managing currency and growth
For a unified Europe

- Fin.Org.UA

Новини

13:55 - Рынки вновь играют риск включён/выключен
13:41 - Суд зняв арешт з судна, яке раніше належало московії
13:25 - Релокація з Сум: у Римі домовились про будівництво заводу упаковки у Білій Церкві
13:00 - Заступника голови уряду московія Патрушева підозрюють в організації масового викрадення українського зерна
13:00 - Наповнитись силою та відновитись: яким може бути літній відпочинок у Bukovel
12:50 - США вириваються з китайської залежності: Пентагон інвестує в рідкоземельні елементи
12:45 - ЄБРР може профінансувати будівництво графітного заводу в Україні
12:43 - "Автомагістраль-Південь" співпрацюватиме з італійським гігантом Webuild
12:25 - У США готуються до "бургера за ціною стейка" через мита Трампа
12:08 - Збитки на мільярд: ДБР завершило розслідування щодо спільника бізнесмена Гринкевича
12:00 - Захоплена Росією американська компанія виходить на ринки Північної Кореї та Китаю
11:50 - Чиновники знали про аварійність ділянки тунелю Київського метро, але приховували це – прокуратура
11:29 - Добудова Хмельницької АЕС: Україна та МАГАТЕ посилять співпрацю
11:20 - Bitcoin б’є новий рекорд на тлі попиту з боку інституційних інвесторів
11:00 - Листування за допомогою Електронного кабінету – зручна і ефективна взаємодія платників з контролюючими органами
10:59 - Надання фізичною особою в оренду (суборенду), житловий найм (піднайм) нерухомого майна юридичній особі/ФОПу: оподаткування ПДФО доходу
10:57 - Щодо реєстрації платником ПДВ
10:55 - До уваги фермерських господарств!
10:54 - В які терміни ФОПи – платники єдиного податку подають звітність по єдиному внеску у складі декларації платника єдиного податку?
10:52 - Відображення в додатку 4ДФ до Розрахунку суми стипендії, учня, студента, курсанта військових навчальних закладів, ординатора, аспіранта або ад’юнкта
10:50 - Де можна дізнатись про реквізити бюджетних рахунків та рахунків для сплати єдиного внеску?
10:49 - Від фізичних осіб – платників транспортного податку до місцевих бюджетів Дніпропетровщини надійшло майже 4,8 млн гривень
10:48 - Екологічний податок: платники поповнили місцеві бюджети Дніпропетровщини на понад 154,1 млн гривень
10:46 - Податок на прибуток підприємств: внесок платників Дніпропетровщини до загального фонду держбюджету – майже 3,4 млрд гривень
10:45 - Декларування акцизного податку – check list від податківців Дніпропетровщини
10:45 - Курс валют на 11 липня: скільки коштує долар та євро
10:44 - Податкова служба Дніпропетровщини відкрита до діалогу: зустріч у Криворізькому районі
10:41 - Україна та Світовий банк узгодили старт програми PREPARE Ukraine для підготовки проєктів відбудови
10:40 - З 1 серпня 2025 року за порушення вимог використання РРО/ПРРО доведеться сплачувати повний розмір штрафів
10:38 - Контакт-центр ДПС: з початку року майже 600 тис. звернень


Більше новин

ВалютаКурс
Алжирський динар0.32286
Австралійський долар27.3984
Така0.34451
Канадський долар30.5546
Юань Женьміньбі5.829
Чеська крона1.9878
Данська крона6.564
Гонконгівський долар5.3278
Форинт0.122749
Індійська рупія0.4883
Рупія0.0025772
Новий ізраїльський шекель12.6568
Єна0.28589
Теньге0.08057
Вона0.030463
Ліванський фунт0.000467
Малайзійський ринггіт9.8426
Мексиканське песо2.242
Молдовський лей2.4697
Новозеландський долар25.1399
Норвезька крона4.1504
Саудівський ріял11.1508
Сінгапурський долар32.6769
Донг0.0016013
Ренд2.3528
Шведська крона4.3937
Швейцарський франк52.5681
Бат1.28257
Дирхам ОАЕ11.3867
Туніський динар14.4767
Єгипетський фунт0.8447
Фунт стерлінгів56.7792
Долар США41.8232
Сербський динар0.41796
Азербайджанський манат24.5975
Румунський лей9.6447
Турецька ліра1.0439
СПЗ (спеціальні права запозичення)57.331
Болгарський лев25.0513
Євро48.975
Ларі15.3926
Злотий11.5279
Золото138855.12
Срібло1531.26
Платина56404.44
Паладій47335.08

Курси валют, встановлені НБУ на 11.07.2025