Електронні сигарети: легалізувати не можна заборонити

23.05 17:42 | Економічна правда. Колонки

Ринок електронних сигарет – найдинамічніший серед підакцизних товарів з точки зору його розширення та розвитку. В останні роки була реалізована низка законодавчих ініціатив для регулювання цього ринку, чіткого та остаточного закріплення правил виробництва та обігу рідин для електронних сигарет, формування механізмів оподаткування такого товару та його позиціонування як частини традиційного ринку підакцизних товарів. Особливості ринку та проблеми регулювання За даними фахівців ринку, в Україні функціонують щонайменше 2,5 тис.
спеціалізованих магазинів, які реалізують електронні сигарети.
Це без урахування представлення цієї продукції в класичному ритейлі та на інтернет-ресурсах.
При цьому кількість точок реалізації зростає з кожним днем.
Це свідчить про високий рівень попиту та зростання обсягу ринку рідин для електронних сигарет. Правильним рішенням є прагнення держави регулювати такий ринок та віднести рідини для електронних сигарет до підакцизної групи товарів, адже основне завдання такої продукції – доставка нікотину в організм людини альтернативним шляхом, відмінним від класичного тютюнопаління. На відміну від класичних тютюнових виробів, де основним компонентом є оброблений тютюновий лист, у рідинах для електронних сигарет використовуються монопропіленгліколь, харчовий гліцерин, харчові ароматизатори та нікотин. Ці речовини також використовуються в різних галузях промисловості: харчовій, аграрній, фармацевтичній, косметичній.
Завдяки такому значному поширенню складових рідин для електронних сигарет представники ринку можуть реалізовувати ці компоненти як окремі продукти, які змішує кінцевий споживач. Жоден компонент, що входять у рідину для електронних сигарет, не є предметом спеціалізованого обліку і не обкладається акцизним податком.
Через це жорстке регулювання обігу будь-якого з цих компонентів неможливе без негативного впливу на інші галузі, які використовують їх для виробництва товарів широкого вжитку. Такий механізм реалізації, попри негативний контекст з точки зору акцизного оподаткування, має і позитивні моменти.
Майже всі представники ринку є суб’єктами підприємницької діяльності, що свідчить про наявність бажання працювати офіційно і сплачувати податки в обґрунтованих обсягах.
Нелегальні продавці виграють на маржинальності, ціні для кінцевого споживача, відсутності необхідності повноцінно обліковувати свою діяльність згідно із законодавством. Оскільки об’єктивна можливість регулювати окремо компоненти, з яких складається рідина для електронних сигарет, відсутня, то слід змістити акцент у плані регулювання ринку на основний компонент – нікотин. Він входить до товарної категорії УКТЗЕД 2939 і є сировиною, яка заборонена для реалізації роздрібному покупцю.
За незаконний продаж передбачений штраф у розмірі 200% від реалізованої продукції, але не менше 17 тис.
грн за один факт реалізації.
Однак реалії ринку свідчать, що ритейлери знаходять шляхи, які дозволяють передати такий продукт кінцевому споживачу без факту реалізації. З огляду на описані особливості ринку компонентів, з яких складається рідина для електронних сигарет, і з метою належного врегулювання цієї сфери важливо забезпечити законодавче регулювання продукту "компонент нікотиновий для насичення рідин для електронних сигарет нікотином". Такий товар за своїм призначенням не є сировиною.
Це готовий до використання продукт, що забезпечує підсилення міцності рідини для електронних сигарет.
Він може стати ідеальною основою для адміністрування з точки зору законодавства, що дозволить отримати стабільні суттєві надходження до бюджету у вигляді акцизного податку, акцизного збору та податку на додану вартість. Як врегулювати ринок рідин для електронних сигарет За підсумками аналізу законодавчої бази для детінізації ринку рідин для електронних сигарет варто реалізувати такі норми. У товарній групі 2404 "Рідини, що використовуються в електронних сигаретах" присутня підгрупа з кодом 2404199090 (інше), яка підходить для включення до неї компонента нікотинового для насичення рідин для електронних сигарет нікотином. Ця підгрупа має відмінний код УКТЗЕД від нікотину як сировини.
Це дозволить розмежувати сировину, яка не може підлягати обкладанню акцизним податком, та готовий продукт, який є підакцизним за аналогією з нерізаним, неферментованим тютюновим листом, який також не є підакцизним продуктом, а є сировиною. Важливо законодавчо обмежити масову частку нікотину в продукті до 100 мг/мл.
При використанні за призначенням це призведе до утворення продукту, який не суперечить законодавству, а саме – матиме масову частку нікотину 20 мг/мл. Читайте також: З фабрики – на вітрину: як влаштований тютюновий ринок Реалії ринку працюють за принципом додавання 5 мл розчину нікотину в 25 мл рідини, яка складається з монопропіленгліколю, гліцерину та харчових ароматизаторів.
Такий формат буде відповідати вимогам ЄС щодо концентрації масової частки нікотину в рідині, готової до використання (директива 2014/40/ЄС). Необхідно впровадити новий тип ліцензії: право на роздрібний продаж компонента нікотинового для насичення рідин для електронних сигарет.
Вартість такої ліцензії – 80 тис.
грн на рік за одне місце реалізації і 300 тис.
грн – у випадку реалізації через інтернет.
Слід передбачити можливість щоквартальної плати за ліцензію. Вказана вартість ліцензій збільшить надходження в міські бюджети за місцем здійснення діяльності і мотивуватиме учасників ринку дотримуватися вимог законодавства, бо його недотримання призведе до втрати дорогої ліцензії. Важливо заборонити зберігання та реалізацію нікотиновмісних сумішей та розчинів нікотину з кодом УКТЗЕД 2939 у місцях роздрібної торгівлі.
Така заборона унеможливить зберігання нікотину як сировини та його реалізацію роздрібному покупцю, оскільки вказаний код визначає саме сировину, що потребує переробки. Доцільно збільшити відповідальність за таке порушення в десять разів (200% від реалізованої продукції чи продукції, яка зберігається, але не менше 170 тис.
грн).
Компонент нікотин буде підакцизним під іншим кодом УКТЗЕД. Обіг нікотину за товарною групою УКТЗЕД 2939 для виробників та імпортерів необхідно залишити без змін за аналогією з тютюновим необробленим листом, адже нікотин під кодом УКТЗЕД 2939 є сировиною, а не готовим продуктом. Такий підхід дозволить виявляти зловживання при виготовленні продукції виробником шляхом математичного аналізу: порівнянням кількості вхідної сировини та кількості випущеної підакцизної продукції.
Важливо, що негативний вплив на інші, не дотичні галузі, які у своїй діяльності використовують нікотин (фармацевтична, аграрна, косметична), у такому випадку буде відсутній. Якими будуть наслідки Реалізація цих ініціатив дозволить сформувати прогнозований, контрольований та придатний для ефективного адміністрування ринок рідин для електронних сигарет, створить інструменти для протидії недоброчесним учасникам галузі. Мета пропонованих змін – не заборонити існування ринку, а забезпечити його прозоре й об’єктивне регулювання.
У випадку повної заборони всі продажі перейдуть у неформальний сектор.
Тоді держава втратить і контроль, і податкові надходження, і можливість впливати на ключові регуляторні процеси. Сподіваюся, що парламент та Кабінет міністрів відповідально підійдуть до врегулювання ринку рідин для електронних сигарет задля створення прозорих правил гри, захисту споживачів і забезпечення стабільних надходжень до бюджету.

Додати коментар

Користувач:
email:





Stock prices rising
Investors feeling hopeful
Bull market prevails

- Fin.Org.UA

Новини

17:20 - Биткоин выигрывает от вернувшегося спроса на риск
17:20 - Нефть не выскочила из медвежьих лап
17:05 - "Нафтогаз" почав процедуру стягнення 1,37 мільярд доларів з "Газпрому"
16:50 - Наслідки загострення на Близькому Сході: на АЗС зросли ціни на бензин та дизпаливо
16:47 - Кім Чен Ин будує найбільший збройний завод для експорту в Росію
16:33 - "Негативна рентабельність": московитський експорт зерна продовжує падати
16:31 - Ключові рішення НКЦПФР від 24.06.2025
16:25 - Аналітики підрахували, де в Україні найбільше подорожчали квартири за чотири роки
16:19 - Продаж товару з кур’єрською доставкою продавця: як провести розрахункову операцію?
16:17 - До уваги ФОП – платників єдиного податку третьої групи!
16:16 - Щодо невключення до оподатковуваного доходу фізичної особи доходів, отриманих у вигляді цільової благодійної допомоги
16:14 - Визначення коефіцієнту, який застосовується при розрахунку суми мінімального податкового зобов’язання (МПЗ) за періоди з 2024 року
16:14 - Російський завод, що постачає електроніку для армії та авіації, зупинився через борги
16:13 - Яким чином суб’єкт господарювання може пересвідчитись, що покупець отримав розрахунковий документ в електронному вигляді за оплачені товари (послуги) через ПРРО?
16:12 - Видобування кам’яного вугілля: від платників рентної плати до місцевих бюджетів Дніпропетровщини надійшло понад 42,6 млн гривень
16:11 - Єдиний податок: юридичні особи спрямували до місцевих бюджетів Дніпропетровщини понад 363,8 млн гривень
16:08 - Загальний фонд державного бюджету отримав від платників Дніпропетровщини понад 2,5 млрд грн рентної плати
16:07 - Казахстан та Китай домовились добувати нафту на Каспії
16:06 - Системна робота консультаційного центру продовжується
16:04 - ДПС продовжує профілактику порушень: 3,3 тисячі підприємців отримали попередження щодо можливих порушень при розрахунках
16:03 - ДПС перевиконала план надходження ПДВ за 5 місяців на 11,7 млрд грн, травневе відхилення – зумовлене об'єктивними чинниками
15:49 - Літак до Кім Чен Ина: Москва запустить прямі рейси до Північної Кореї
15:30 - Курси валют, встановлені НБУ на 25.06.2025
15:30 - Російські шахеди знищили офіс компанії "Сирне королівство"
15:25 - Кількість закритих ФОПів зросла на 50%, малий бізнес відкривався значно повільніше
15:06 - США забороняють WhatsApp на пристроях Конгресу
15:00 - Співвласники Standard One заперечують причетність Насірова до компанії
14:56 - Tesla змушена наздогнати Waymo та інших конкурентів – CNBC
14:45 - В Україні хочуть продовжити пільги на електромобілі: що передбачає законопроєкт
14:26 - Завгосп війни Чемезов заявив, що московії бракує грошей для технологічного прориву


Більше новин

ВалютаКурс
Алжирський динар0.32236
Австралійський долар27.2027
Така0.34069
Канадський долар30.4743
Юань Женьміньбі5.8259
Чеська крона1.9564
Данська крона6.5029
Гонконгівський долар5.3239
Форинт0.12061
Індійська рупія0.48604
Рупія0.0025545
Новий ізраїльський шекель12.2879
Єна0.28828
Теньге0.080635
Вона0.03074
Ліванський фунт0.000467
Малайзійський ринггіт9.8395
Мексиканське песо2.1949
Молдовський лей2.4419
Новозеландський долар25.2092
Норвезька крона4.1424
Саудівський ріял11.1408
Сінгапурський долар32.6529
Донг0.0015978
Ренд2.3544
Шведська крона4.3848
Швейцарський франк51.6753
Бат1.27872
Дирхам ОАЕ11.3798
Туніський динар14.3488
Єгипетський фунт0.835
Фунт стерлінгів56.8941
Долар США41.7924
Сербський динар0.41376
Азербайджанський манат24.5794
Румунський лей9.6103
Турецька ліра1.0543
СПЗ (спеціальні права запозичення)57.1769
Болгарський лев24.8011
Євро48.5084
Ларі15.3429
Злотий11.395
Золото138790.89
Срібло1511
Платина54808.23
Паладій44952.32

Курси валют, встановлені НБУ на 25.06.2025