Закон про ринок деревини приречений

16.05 13:54 | Економічна правда. Колонки

29 квітня Верховна Рада не підтримала євроінтеграційний законопроєкт "Про ринок деревини" – для його ухвалення не знайшлося необхідних 226 голосів. Схоже, автори законопроєкту занадто захопилися адміністративним втручанням в роботу ринку.
Ми лише позбулися практики ручного розподілу лісових ресурсів керівниками обласних лісомисливських управлінь, припинили багатомільярдні інтелектуальні схеми і завдяки реформам перейшли до цивілізованих механізмів розподілу деревини, а тепер проєкт закону нам пропонує, щоб чиновники визначали, хто може бути допущений до торгів у першу чергу, а хто – у третю. Замість максимальної дерегуляції нам пропонують у нормах закону обмежити конкуренцію та ускладнити доступ до ресурсу.
Навіщо? За наявності політичної волі та ефективного керівного менеджменту розв’язати проблеми можна цілком ринковими методами, а не зв’язками, лобізмом чи навіть корупцією. Читайте також: Хто заступиться за дрібних та середніх переробників деревини? Для розвитку лісової галузі під час війни достатньо елементарних п’ятьох умов.
Що нам, підприємцям-деревообробникам, які працюють "у білу", важливо? 1.
Стабільні (прогнозовані) ціни. 2.
Наявність достатнього ресурсу. 3.
Вчасне виконання контрактів покупцями та продавцями деревини. 4.
Відсутність факторів, які спотворюють конкуренцію: "сірий" ресурс, штучні преференції окремим учасникам ринку, перекупи. 5.
Передавання комунальних та військових лісгоспів у ДП "Ліси України". Стабільні (прогнозовані) ціни на деревину ДП "Ліси України" не провокують, а навпаки – згладжують цінові коливання.
Стартові ціни аукціонів формуються на підставі результатів торгів останнього півріччя, а не одного кварталу, плюс враховуються лише контракти, щодо яких продукція відвантажувалася, а не спекулятивні угоди з штучно завищеними цінами. Натомість ми, деревообробники, хочемо мати якомога нижчі ціни на деревину і це природно для підприємців.
Однак низька стартова ціна не гарантує, що на аукціоні вона не злетить захмарно.
Збалансувати попит може лише достатня пропозиція. Читайте також: Рубати більше чи зберігати ліси? Жоден біржовий товар (нафта, газ, вугілля, метал) не реалізується за собівартістю, це суперечить господарським цілям та логіці.
Чому тоді ДП "Ліси України" має проявляти надмірну лояльність до покупців? У такому конфлікті інтересів слід шукати баланс.
Завжди є ринкові індикатори, які визначають стартові і кінцеві ціни. Ліс – такий же природний ресурс, як газ чи нафта.
НАК "Нафтогаз" не реалізує газ для промисловості за собівартістю видобутку, чому тоді ліс має реалізовуватися за собівартістю? Будь-який перекіс – це вже не про закони економіки, які є двигуном розвитку, а про ручне втручання, що дуже погано і небезпечно. Збільшення заготівлі лісових ресурсів Закон "Про ринок деревини" не розв’яже проблему збільшення заготівлі лісового ресурсу для подальшої переробки.
Є купа інших нормативних актів, які обмежують заготівлю.
Один з них – закон про оцінку впливу на довкілля (ОВД).
Звісно, щодо балансу "рубати більше чи зберігати" тривають суспільні дискусії, і в кожної сторони (екологи, бізнес, чиновники) є переконливі аргументи. У наших спільних інтересах в умовах війни – знайти компроміс.
Звісно, можна на форумах психологічно тиснути на лісівників, демонструвати таблички з невтішними цифрами та числами, переконуючи в зменшенні обсягів заготівлі деревини порівняно з 2018 роком (до ухвалення закону про ОВД).
Проте це метання інформаційних куль один в одного позитивних результатів не дасть. Над ними треба разом працювати екологам, чиновникам та бізнесу шляхом прийняття болючих компромісів задля спільного виживання в умовах війни.
До речі, лісівники вже виконали "домашнє завдання" і закрили власну "переробку" (схему "державної переробки лісу" на базі лісгоспів) і віддали ці 2 млн куб.
м ресурсу, які самі "переробляли", на ринок для подальшої переробки бізнесом. Читайте також: Коли припиниться хаос у лісовій сфері? Лісівники й зараз в авангарді змін, оновлюють матеріали лісовпорядкування, але це неймовірно довго і складно.
У деяких випадках процедура розпочинається ще лісгоспами! Від них багато що залежить, але не все.
Розвиток ринку деревини – це спільне завдання всіх зацікавлених суб’єктів.
Треба тиснути на чиновників, які, як завжди, дистанціюються від розв’язання болючих питань та уникають лідерства. Вчасне виконання договорів Цей показник значно поліпшився, але буде ще краще, якщо запровадять однакову симетричну майнову відповідальність і для продавців, і для покупців лісової продукції.
Це доводить гіпотезу: є воля до змін – буде результат. Централізація управління виявилася дуже корисною для покращення показників відвантаження покупцям купленої деревини.
Лісовози не чекають по дві чи три доби, як це траплялося регулярно до реформи, а відразу завантажуються. "Сіра" деревина та преференції окремим учасникам Порівняно з минулими роками, коли на одну ТТН масово вивозили у два рази більше дозволених об"ємів ділової деревини, або коли під виглядом дров вивозили діловий ліс, зараз тіньовий ринок деревини зменшився в рази. До речі, відсоток ділової деревини від усіх видів рубок зріс.
До реформи він ледь сягав 47%, а у 2024 році становив 58%.
Тобто 11% раніше записували в дрова, а насправді це був діловий ліс, який підпільно продавали своїм компаніям. Читайте також: Тіньовий ринок лісоматеріалів: бути чи не бути в Україні? Як звести обсяги "сірого" лісу до нуля? Вручну контролювати розподіл чи створити ринкові передумови для зникнення цього ганебного явища? У неухваленому проєкті закону передбачався тотальний контроль деревообробників і деревини.
Тобто порядок хотіли забезпечити адміністративно-командними методами. Вибачте, ми не в Радянському Союзі і не такими методами хотілось би вирішувати цю проблему.
Кращими, ринковими інструментами приборкання тіньового обігу деревини є довгострокові договори та повна цифровізація галузі (електронний сертифікат походження деревини, фотофіксація). Читайте також: Як фотофіксація деревини може заощадити мільярди Працювати на таких умовах (довгострокові контракти із симетричною відповідальністю) зацікавлені, вочевидь, лише реальні добросовісні виробники.
Нас не лякають жорсткі санкції в разі невиконання договорів, нам потрібний стабільний і прогнозований доступ до сировини, однакові правила для всіх. З позитивного можна підкреслити, що ДП "Ліси України" вже починає 30% заготовленого ресурсу продавати за довгостроковими (піврічними) контрактами. Передавання комунальних та військових лісгоспів "Лісам України" Збереження лісгоспів поза ДП "Ліси України" – це про системну корупцію та інтелектуальні схеми.
Чому законопроєкт "Про ринок деревини" оминає "особливі" лісгоспи – велике питання.
Саме такі прогалини сприяють збереженню масштабної корупційної складової.
Про це багато сказано, але майже нічого не зроблено. Замість висновків Закон "Про ринок деревини" потрібний для визначення довгострокових правил для усіх учасників ринку: дрібних, середніх, великих переробників, заготівельників, бірж.
Великий бізнес може виконати бюрократичні вимоги чинної редакції проєкту закону, а дрібний та середній бізнес – ні.
Щоб вижити, йому доведеться домовлятися.
Отже, замість боротьби з корупцією можемо отримати її зростання. Цей законопроєкт не повинен під виглядом хороших ідей зробити так, щоб весь ресурс легально опинився у великих деревообробників, а дрібні та середні стали аутсайдерами.
Текст і моделі розподілу деревини слід кардинально доопрацювати, закласти в них ринкові, однакові для всіх, а не командно-адміністративні інструменти.
Тоді цей документ матиме всі шанси бути ухваленим.

Додати коментар

Користувач:
email:





Greece, Spain, Italy,
Debt woes weigh on the markets,
Europeans hold breath.

- Fin.Org.UA

Новини

21:00 - Новини 1 липня: євро б'є рекорди, ЦПК б'є на сполох через "легалізацію корупції" депутатами
20:46 - Вибух міни міг пошкодити танкер із нафтою після візиту до московії — Reuters
20:01 - Сенат США ухвалив "один великий прекрасний закон" Трампа
19:53 - московія хоче продати частку в найбільшому атомному проєкті Туреччини
19:16 - П’ятьом небанківським фінансовим установам відкликано ліцензії та виключено з Державного реєстру фінансових установ
19:06 - "Укрзалізниця" затримує рейси зі Львова на схід
18:32 - Путін намагається повернути іноземну валюту в Росію
17:53 - Tesla може втратити підтримку уряду США: погрози Трампа обвалили акції
17:28 - Наказ Мінекономіки від 22.06.2025 № 2672 «Щодо затвердження Змін до плану діяльності з підготовки проєктів регуляторних актів у сфері господарської діяльності на 2025 рік»
17:23 - Кількість нових вакансій у Британії впала з моменту запуску ChatGPT
17:00 - За рік бензинові подешевшали, електро стали дорожчі: як змінились ціни на авто в Європі
16:52 - Ключові рішення НКЦПФР від 01.07.2025
16:52 - Акціонерів ліквідованого банку оголосили в розшук
16:37 - Businesses Say Their Business Activity Is Unchanged on Previous Month, while Significantly Improving Their Outlook Compared to Last Year – June Business Outlook Survey
16:37 - Бізнес оцінив ділову активність на рівні попереднього місяця, але значно поліпшив їх у річному вимірі – підсумки опитування підприємств у червні
16:36 - Monthly Business Outlook Survey, June 2025
16:36 - Щомісячні опитування підприємств України, червень 2025 року
16:30 - Як врегулювати додатковий капітал
16:29 - Євросоюз отримав сотні тисяч тонн російського дизелю як реекспорт
16:26 - Інформація за повідомленнями членів Світової організації торгівлі, отриманими в період з 01 по 30 червня 2025 року (СФЗ, ТБТ)
16:21 - Фінляндія відкрила справу проти підрядника ЗСУ: мільйони за неякісні бронежилети
15:51 - Італія відкриє майже пів мільйона робочих віз через демографічну кризу
15:40 - На півдні України попит на житло зростає, пропозиція падає: які ціни
15:33 - Україна домовилася з Польщею про збільшення газотранспортних потужностей
15:30 - Курси валют, встановлені НБУ на 02.07.2025
15:10 - "Укрнафта" оновила спецтехніку
15:07 - Презентація “Зовнішня торгівля України за розрізом галузей. І квартал 2021-2025 років”
15:00 - Туреччина підняла тариф на прохід суден через Босфор і Дарданелли
14:59 - Презентація «Зовнішня торгівля України за розрізом галузей. 2021-2024 роки”
14:54 - У морському порту Південний тестують Єдине морське вікно


Більше новин

ВалютаКурс
Алжирський динар0.32362
Австралійський долар27.5379
Така0.34055
Канадський долар30.7358
Юань Женьміньбі5.839
Чеська крона2.0019
Данська крона6.6228
Гонконгівський долар5.3273
Форинт0.123743
Індійська рупія0.48895
Рупія0.0025811
Новий ізраїльський шекель12.4103
Єна0.29291
Теньге0.080638
Вона0.030902
Ліванський фунт0.000467
Малайзійський ринггіт9.9652
Мексиканське песо2.2388
Молдовський лей2.4752
Новозеландський долар25.564
Норвезька крона4.1715
Саудівський ріял11.1509
Сінгапурський долар32.9051
Донг0.0016003
Ренд2.3777
Шведська крона4.4294
Швейцарський франк53.0363
Бат1.29075
Дирхам ОАЕ11.3855
Туніський динар14.4984
Єгипетський фунт0.8455
Фунт стерлінгів57.5389
Долар США41.8191
Сербський динар0.42174
Азербайджанський манат24.5951
Румунський лей9.7387
Турецька ліра1.0491
СПЗ (спеціальні права запозичення)57.6578
Болгарський лев25.2622
Євро49.4093
Ларі15.3662
Злотий11.6436
Золото140081.86
Срібло1523.65
Платина56694.99
Паладій47075.76

Курси валют, встановлені НБУ на 02.07.2025