Закон про ринок деревини приречений

16.05 13:54 | Економічна правда. Колонки

29 квітня Верховна Рада не підтримала євроінтеграційний законопроєкт "Про ринок деревини" – для його ухвалення не знайшлося необхідних 226 голосів. Схоже, автори законопроєкту занадто захопилися адміністративним втручанням в роботу ринку.
Ми лише позбулися практики ручного розподілу лісових ресурсів керівниками обласних лісомисливських управлінь, припинили багатомільярдні інтелектуальні схеми і завдяки реформам перейшли до цивілізованих механізмів розподілу деревини, а тепер проєкт закону нам пропонує, щоб чиновники визначали, хто може бути допущений до торгів у першу чергу, а хто – у третю. Замість максимальної дерегуляції нам пропонують у нормах закону обмежити конкуренцію та ускладнити доступ до ресурсу.
Навіщо? За наявності політичної волі та ефективного керівного менеджменту розв’язати проблеми можна цілком ринковими методами, а не зв’язками, лобізмом чи навіть корупцією. Читайте також: Хто заступиться за дрібних та середніх переробників деревини? Для розвитку лісової галузі під час війни достатньо елементарних п’ятьох умов.
Що нам, підприємцям-деревообробникам, які працюють "у білу", важливо? 1.
Стабільні (прогнозовані) ціни. 2.
Наявність достатнього ресурсу. 3.
Вчасне виконання контрактів покупцями та продавцями деревини. 4.
Відсутність факторів, які спотворюють конкуренцію: "сірий" ресурс, штучні преференції окремим учасникам ринку, перекупи. 5.
Передавання комунальних та військових лісгоспів у ДП "Ліси України". Стабільні (прогнозовані) ціни на деревину ДП "Ліси України" не провокують, а навпаки – згладжують цінові коливання.
Стартові ціни аукціонів формуються на підставі результатів торгів останнього півріччя, а не одного кварталу, плюс враховуються лише контракти, щодо яких продукція відвантажувалася, а не спекулятивні угоди з штучно завищеними цінами. Натомість ми, деревообробники, хочемо мати якомога нижчі ціни на деревину і це природно для підприємців.
Однак низька стартова ціна не гарантує, що на аукціоні вона не злетить захмарно.
Збалансувати попит може лише достатня пропозиція. Читайте також: Рубати більше чи зберігати ліси? Жоден біржовий товар (нафта, газ, вугілля, метал) не реалізується за собівартістю, це суперечить господарським цілям та логіці.
Чому тоді ДП "Ліси України" має проявляти надмірну лояльність до покупців? У такому конфлікті інтересів слід шукати баланс.
Завжди є ринкові індикатори, які визначають стартові і кінцеві ціни. Ліс – такий же природний ресурс, як газ чи нафта.
НАК "Нафтогаз" не реалізує газ для промисловості за собівартістю видобутку, чому тоді ліс має реалізовуватися за собівартістю? Будь-який перекіс – це вже не про закони економіки, які є двигуном розвитку, а про ручне втручання, що дуже погано і небезпечно. Збільшення заготівлі лісових ресурсів Закон "Про ринок деревини" не розв’яже проблему збільшення заготівлі лісового ресурсу для подальшої переробки.
Є купа інших нормативних актів, які обмежують заготівлю.
Один з них – закон про оцінку впливу на довкілля (ОВД).
Звісно, щодо балансу "рубати більше чи зберігати" тривають суспільні дискусії, і в кожної сторони (екологи, бізнес, чиновники) є переконливі аргументи. У наших спільних інтересах в умовах війни – знайти компроміс.
Звісно, можна на форумах психологічно тиснути на лісівників, демонструвати таблички з невтішними цифрами та числами, переконуючи в зменшенні обсягів заготівлі деревини порівняно з 2018 роком (до ухвалення закону про ОВД).
Проте це метання інформаційних куль один в одного позитивних результатів не дасть. Над ними треба разом працювати екологам, чиновникам та бізнесу шляхом прийняття болючих компромісів задля спільного виживання в умовах війни.
До речі, лісівники вже виконали "домашнє завдання" і закрили власну "переробку" (схему "державної переробки лісу" на базі лісгоспів) і віддали ці 2 млн куб.
м ресурсу, які самі "переробляли", на ринок для подальшої переробки бізнесом. Читайте також: Коли припиниться хаос у лісовій сфері? Лісівники й зараз в авангарді змін, оновлюють матеріали лісовпорядкування, але це неймовірно довго і складно.
У деяких випадках процедура розпочинається ще лісгоспами! Від них багато що залежить, але не все.
Розвиток ринку деревини – це спільне завдання всіх зацікавлених суб’єктів.
Треба тиснути на чиновників, які, як завжди, дистанціюються від розв’язання болючих питань та уникають лідерства. Вчасне виконання договорів Цей показник значно поліпшився, але буде ще краще, якщо запровадять однакову симетричну майнову відповідальність і для продавців, і для покупців лісової продукції.
Це доводить гіпотезу: є воля до змін – буде результат. Централізація управління виявилася дуже корисною для покращення показників відвантаження покупцям купленої деревини.
Лісовози не чекають по дві чи три доби, як це траплялося регулярно до реформи, а відразу завантажуються. "Сіра" деревина та преференції окремим учасникам Порівняно з минулими роками, коли на одну ТТН масово вивозили у два рази більше дозволених об"ємів ділової деревини, або коли під виглядом дров вивозили діловий ліс, зараз тіньовий ринок деревини зменшився в рази. До речі, відсоток ділової деревини від усіх видів рубок зріс.
До реформи він ледь сягав 47%, а у 2024 році становив 58%.
Тобто 11% раніше записували в дрова, а насправді це був діловий ліс, який підпільно продавали своїм компаніям. Читайте також: Тіньовий ринок лісоматеріалів: бути чи не бути в Україні? Як звести обсяги "сірого" лісу до нуля? Вручну контролювати розподіл чи створити ринкові передумови для зникнення цього ганебного явища? У неухваленому проєкті закону передбачався тотальний контроль деревообробників і деревини.
Тобто порядок хотіли забезпечити адміністративно-командними методами. Вибачте, ми не в Радянському Союзі і не такими методами хотілось би вирішувати цю проблему.
Кращими, ринковими інструментами приборкання тіньового обігу деревини є довгострокові договори та повна цифровізація галузі (електронний сертифікат походження деревини, фотофіксація). Читайте також: Як фотофіксація деревини може заощадити мільярди Працювати на таких умовах (довгострокові контракти із симетричною відповідальністю) зацікавлені, вочевидь, лише реальні добросовісні виробники.
Нас не лякають жорсткі санкції в разі невиконання договорів, нам потрібний стабільний і прогнозований доступ до сировини, однакові правила для всіх. З позитивного можна підкреслити, що ДП "Ліси України" вже починає 30% заготовленого ресурсу продавати за довгостроковими (піврічними) контрактами. Передавання комунальних та військових лісгоспів "Лісам України" Збереження лісгоспів поза ДП "Ліси України" – це про системну корупцію та інтелектуальні схеми.
Чому законопроєкт "Про ринок деревини" оминає "особливі" лісгоспи – велике питання.
Саме такі прогалини сприяють збереженню масштабної корупційної складової.
Про це багато сказано, але майже нічого не зроблено. Замість висновків Закон "Про ринок деревини" потрібний для визначення довгострокових правил для усіх учасників ринку: дрібних, середніх, великих переробників, заготівельників, бірж.
Великий бізнес може виконати бюрократичні вимоги чинної редакції проєкту закону, а дрібний та середній бізнес – ні.
Щоб вижити, йому доведеться домовлятися.
Отже, замість боротьби з корупцією можемо отримати її зростання. Цей законопроєкт не повинен під виглядом хороших ідей зробити так, щоб весь ресурс легально опинився у великих деревообробників, а дрібні та середні стали аутсайдерами.
Текст і моделі розподілу деревини слід кардинально доопрацювати, закласти в них ринкові, однакові для всіх, а не командно-адміністративні інструменти.
Тоді цей документ матиме всі шанси бути ухваленим.

Додати коментар

Користувач:
email:





EU in turmoil
Populist waves across the bloc
What lies ahead?

- Fin.Org.UA

Новини

18:53 - Українська продукція птахівництва вийшла на ринок Оману
18:35 - Путін збільшив видатки на фоні рекордного дефіциту бюджету московія
18:25 - Російський мільярдер подав позов до України через конфіскацію заводів
18:10 - В Україні площа замінованих земель зменшилася на 20% – Шмигаль
18:00 - Дорого, непрозоро і за старими лекалами
17:50 - У липні Україна отримає перший газ за Трансбалканським коридором
17:35 - Фінансування ОПК: комітет Ради пропонує розширити доступні кредити "5-7-9%"
17:22 - Українці сплатили в чотири рази більше військового збору
17:20 - Биткоин выигрывает от вернувшегося спроса на риск
17:20 - Нефть не выскочила из медвежьих лап
17:05 - "Нафтогаз" почав процедуру стягнення 1,37 мільярд доларів з "Газпрому"
16:50 - Наслідки загострення на Близькому Сході: на АЗС зросли ціни на бензин та дизпаливо
16:47 - Кім Чен Ин будує найбільший збройний завод для експорту в Росію
16:33 - "Негативна рентабельність": московитський експорт зерна продовжує падати
16:31 - Ключові рішення НКЦПФР від 24.06.2025
16:25 - Аналітики підрахували, де в Україні найбільше подорожчали квартири за чотири роки
16:19 - Продаж товару з кур’єрською доставкою продавця: як провести розрахункову операцію?
16:17 - До уваги ФОП – платників єдиного податку третьої групи!
16:16 - Щодо невключення до оподатковуваного доходу фізичної особи доходів, отриманих у вигляді цільової благодійної допомоги
16:14 - Визначення коефіцієнту, який застосовується при розрахунку суми мінімального податкового зобов’язання (МПЗ) за періоди з 2024 року
16:14 - Російський завод, що постачає електроніку для армії та авіації, зупинився через борги
16:13 - Яким чином суб’єкт господарювання може пересвідчитись, що покупець отримав розрахунковий документ в електронному вигляді за оплачені товари (послуги) через ПРРО?
16:12 - Видобування кам’яного вугілля: від платників рентної плати до місцевих бюджетів Дніпропетровщини надійшло понад 42,6 млн гривень
16:11 - Єдиний податок: юридичні особи спрямували до місцевих бюджетів Дніпропетровщини понад 363,8 млн гривень
16:08 - Загальний фонд державного бюджету отримав від платників Дніпропетровщини понад 2,5 млрд грн рентної плати
16:07 - Казахстан та Китай домовились добувати нафту на Каспії
16:06 - Системна робота консультаційного центру продовжується
16:04 - ДПС продовжує профілактику порушень: 3,3 тисячі підприємців отримали попередження щодо можливих порушень при розрахунках
16:03 - ДПС перевиконала план надходження ПДВ за 5 місяців на 11,7 млрд грн, травневе відхилення – зумовлене об'єктивними чинниками
15:49 - Літак до Кім Чен Ина: Москва запустить прямі рейси до Північної Кореї


Більше новин

ВалютаКурс
Алжирський динар0.32236
Австралійський долар27.2027
Така0.34069
Канадський долар30.4743
Юань Женьміньбі5.8259
Чеська крона1.9564
Данська крона6.5029
Гонконгівський долар5.3239
Форинт0.12061
Індійська рупія0.48604
Рупія0.0025545
Новий ізраїльський шекель12.2879
Єна0.28828
Теньге0.080635
Вона0.03074
Ліванський фунт0.000467
Малайзійський ринггіт9.8395
Мексиканське песо2.1949
Молдовський лей2.4419
Новозеландський долар25.2092
Норвезька крона4.1424
Саудівський ріял11.1408
Сінгапурський долар32.6529
Донг0.0015978
Ренд2.3544
Шведська крона4.3848
Швейцарський франк51.6753
Бат1.27872
Дирхам ОАЕ11.3798
Туніський динар14.3488
Єгипетський фунт0.835
Фунт стерлінгів56.8941
Долар США41.7924
Сербський динар0.41376
Азербайджанський манат24.5794
Румунський лей9.6103
Турецька ліра1.0543
СПЗ (спеціальні права запозичення)57.1769
Болгарський лев24.8011
Євро48.5084
Ларі15.3429
Злотий11.395
Золото138790.89
Срібло1511
Платина54808.23
Паладій44952.32

Курси валют, встановлені НБУ на 25.06.2025