Дайте їм час
12:30 | Економічна правда
Кабмін досі формує комісію з відбору нового керівника Держмитслужби за участю іноземних партнерів.
Публічної інформації щодо кандидатів ще немає.
За планами це мало трапитися до кінця січня 2025 року.
Громадськість покладає неабиякі сподівання на прозорий конкурс.
Проте нова кадрова політика, передбачена недавніми змінами до законодавства, не вирішить питання реформи митниці, хоча і є її необхідним фундаментальним елементом.
Коротка історія звільнень
У 2019 році була створена нова структура Держмитслужби.
Митницю виділили в окремий центральний орган виконавчої влади після поділу з Державною фіскальною службою.
З того часу кадрові перезавантаження відбувалися щонайменше раз на рік.
За п’ять років голови ДМС мінялися сім разів.
Спочатку реформовану митницю очолив Максим Нефьодов, проте його робота зіткнулася з опором системи та економічними викликами, спричиненими пандемією.
Потім тимчасовим виконувачем обов"язків став Ігор Муратов.
Далі митницю очолив Павло Рябікін, але протримався на посаді лише рік – його призначили міністром стратегічних галузей промисловості.
З того часу посаду голови обіймали різні тимчасові виконувачі обов’язків.
Вони не лише не запустили реформу, а й часом різні підозри призводили до їх передчасного звільнення.
Досить лише згадати історію звільнення Руслана Черкаського.
Зрозуміло, що балів довіри до реформи це не додало.
Закон і порядок
17 вересня 2024 року Верховна Рада ухвалила закон №6490-д, який пропонує провести конкурси на керівництво митниці з вирішальним голосом міжнародних експертів та провести процедуру переатестації всіх працівників відомства.
Через місяць президент підписав закон №3977-IX про перевірку митників на доброчесність та моніторинг способу їх життя, а також про вирішальний голос міжнародних експертів у конкурсі на нового керівника митної служби.
Це колосальний крок у справі реформування.
Водночас він може не спрацювати через напівміри.
У тіньовому звіті щодо приведення митного законодавства та діяльності митної служби України у відповідність до вимог глави 29 acquis ЄС за 2024 рік є кілька рекомендацій щодо прозорого конкурсу та переатестації.
Без їх урахування проблеми, які сподіваються вирішити конкурсом, на жаль, не зникнуть.
Серед ключових питань – зміни в законодавстві щодо євроінтеграції.
Тут були певні спроби, але найголовнішим залишається новий проєкт митного кодексу.
Його досі нема, хоча Мінфін пообіцяв представити проєкт у грудні 2024 року.
Інше важливе питання – інституційні та організаційні зміни, які дозволять митниці стати сильною структурою, що зможе захищати єдиний ринок і споживачів 500-мільйонного ЄС.
Із змін у цьому напрямку – правоохоронні функції (митниця їх не має), інтеграція IT-систем ДМС з профільними ІТ-системами країн Євросоюзу.
Кадри
В умовах суттєвого кадрового голоду новий голова митниці отримає в спадок серйозний виклик: як залучити кваліфікованих працівників.
Кадрове перезавантаження митниці – одна з умов продовження співпраці з МВФ.
Це повна переатестація митників протягом півтора року, а також перевірка на доброчесність через моніторинг способу життя, подекуди – із застосуванням поліграфа.
Ті, хто пройдуть усі перевірки, можуть розраховувати на підвищення зарплат, та чи буде воно суттєвим? І що робити з вільними робочими місцями?
Читайте також:
Вищі податки для ФОПів та перетворення митників на слідчих.
Як держава планує зібрати більше доходів у наступні шість років?
Водночас залучення кадрів, зокрема з бізнес-середовища, досі проблематичне через обмежене фінансування.
Заступник голови Державної митної служби Владислав Суворов при підготовці проєкту бюджету на 2025 рік повідомив, що зростання зарплат у ДМС заплановане в середньому лише на 17%.
Після кадрових чисток на звільнені місця може не прийти достатня кількість працівників: бізнесі за таку ж роботу фахівці отримують учетверо більше.
Підтримка та час
Конкурс на посаду голови митниці має бути не лише прозорим, а й орієнтованим на результат.
В Україні вже були конкурси, де залучення міжнародних експертів і прозорий відбір дали хороші результати.
НАБУ, САП і НАЗК пройшли через процедуру відкритого добору кадрів, що дозволило сформувати в цих відомствах команди професіоналів з високим рівнем доброчесності.
Водночас просто обрати нового менеджера та відзвітувати, щоб отримати черговий транш від міжнародних партнерів, буде недостатньо.
Парламент, уряд та громадянське суспільство повинні підтримувати нового очільника.
Попередня історія кадрових рішень у ДМС свідчить, що від нового голови очікують швидких результатів кросфункціональної реформи.
Якщо ця помилка повториться, не варто очікувати, що нове обличчя покращить роботу митниці.
Влада повинна бути готова до того, що для фундаментальних змін потрібні час та підтримка.
Замість післямови
Попри складність ситуації, реформа митниці триває.
Залучення міжнародних експертів, переатестація кадрів і прозорий конкурс можуть дати позитивні результати за умови підтримки на етапі масштабного демонтажу кадрової політики.
Головна рекомендація – дати новообраному керівнику митниці достатньо часу на перехідний період та підготувати стратегію реформи на майбутнє.
Без політичної волі й підтримки з боку парламенту та уряду, зокрема Мінфіну, жоден новий менеджер не зможе змінити роботу Держмитслужби.
Навіть найпотужніший.
Публікація підготовлена за фінансової підтримки Європейського Союзу.
Її зміст є винятковою відповідальністю ГО "Інститут аналітики та адвокації" та ГО "Технології прогресу" і не обов’язково відображає погляди Європейського Союзу.