Українські виробники та Єдиний ринок ЄС: чи готовий бізнес до інтеграції

28.04 13:00 | Економічна правда

Процес євроінтеграції — це, з одного боку, реформи, адаптація та гармонізація законодавства, посилення верховенства права і демократії.
З іншого — це питання приєднання України до Єдиного ринку ЄС та інтеграції українського бізнесу у внутрішній економічний простір Європейського Союзу.
EU Single Market є одним з найбільших економічних просторів світу: за даними Євростату, майже 450 мільйонів споживачів та 14,1% світового ВВП. Для українських компаній важливо не тільки не втратити свою конкурентоспроможність в процесі євроінтеграції, а ще й стати більш конкурентними внаслідок "вступу до ЄС".
Щоб зрозуміти унікальні переваги та потенціал українського бізнесу, у межах програми міжнародноі співпраці "EU4Business: відновлення, конкурентоспроможність та інтернаціоналізація МСП", що реалізується німецькою федеральною компанією Deutsche Gesellschaft fur Internationale Zusammenarbeit (GIZ) GmbH, команди Civitta та EasyBusiness провели перше в Україні комплексне дослідження, що стало частиною проекту "Better Market Connectivity of Ukraine to the EU".
Аналітики застосували нову логіку секторального аналізу економіки.
Традиційний підхід визначає конкурентоспроможні для експорту сектори та відповідні пріоритетні ринки.
Але процес економічної інтеграції двосторонній.
Ми не можемо говорити про пропозицію, якщо немає відповідного попиту. Саме тому ми не лише визначили найбільш пріоритетні для експорту сектори, а й проаналізували потенційний попит на ринках країн ЄС.
Адже внутрішній європейський ринок — це 27 різних національних економік з різними потребами.
За якими критеріями та яким чином проводили відбір? Та які це сектори? Про все по черзі. Як рахували? Головний наш фокус — малий і середній бізнес (МСБ).
Адже саме ці підприємства забезпечують 82,2% робочих місць та створюють 70,5% доданої вартості (дані Держстату на 2023 рік). Ключові умови: здатність генерувати дохід та більшу додану вартість (несировинні сектори), створювати робочі місця; експортний потенціал; достатня концентрація МСБ (мінус сектори із великою промисловістю) та наявність організацій з підтримки бізнесу. Команда експертів провела поетапний відбір на основі комплексного аналізу 29 товарних та 18 сервісних секторів. Узагальнений процес відбору зображено нижче. Визначили 10 найбільш перспективних товарних секторів: харчові продукти, фармацевтична продукція, деревообробка та вироби з деревини, інші неметалеві мінеральні продукти, меблі, електрообладнання, напої, готові металеві вироби, текстиль, хімічна продукція.
Та два сервісні сектори: ІКТ та транспортно-поштові послуги. З цих 12 секторів обрали п’ятірку лідерів: чотири товарні сектори та один сервісний.
На фінальний відбір вплинули умови наступних етапів реалізації проєкту "Better Market Connectivity of Ukraine to the EU", в рамках якого проводили аналіз.
Результати дослідження допомогли обрати сектори з високою часткою МСП та достатньою кількістю організацій з підтримки бізнесу.
Навчання бізнес-асоціацій і кластерів та допомога у пошуку партнерів в ЄС для цих організацій стали наступними етапами проєкту. Сектори, які були обрані для підтримки в рамках проекту серед найбільш перспективних 1.
Харчовий сектор Під час війни темпи зростання українського експорту до ЄС прискорились до 19% на рік (проти 12% до вторгнення).
Це свідчить про високу конкурентоспроможність українських виробників та потенціал для інтеграції в європейські ланцюги постачання.
Перспективні підсектори та продуктові категорії: Перероблені й консервовані фрукти та овочі — абсолютна першість: 73% товарів цієї групи вже експортуються в ЄС. Молочна продукція.
Попри необхідність отримати дозвіл авторизованих експортерів молочної продукції вдвічі більше ніж експортерів м’яса та риби.
Нереалізований експортний потенціал — 56% від поточного експорту. Продукти переробки зерна, крохмалі.
У 2022 році Україна стала другою за обсягом країною-постачальником борошна в ЄС.
Після вторгнення експорт з Близького Сходу та Африки переорієнтовано на Європу.
У 2023-2024 рр.
продажі борошна на зовнішні ринки знизились.
Через високу вартість доставки (закриті порти) важко конкурувати на світовому ринку з рештою експортерів.
Втім 24 країни ЄС залишаються найбільшими споживачами українського борошна та імпортують понад 50% виробленої продукції. Сектор вийшов на перше місце у більшості пріоритетних галузей.
Демонструє високу стійкість та адаптивність.2.
Деревообробна та меблева промисловість До повномасштабної війни експорт меблів до ЄС зростав на 21,1% щорічно.
За підсумками 2024 року, показники нижчі – 15,5%, але поступово зростають.
Українські виробники здатні задовольнити попит ЄС на екологічні товари з деревини.
Найбільш затребувані в ЄС: Вироби з деревини, пробки, соломи та матеріалів для плетіння.
Середньорічне зростання експорту цієї групи за останні 5 років — 10,4%.
Це свідчить про позитивну динаміку торгівлі цими товарами.
Причому у 2022 році Україна отримала 6,63 бали за індексом RCA (Revealed Comparative Advantage).
Це вказує на її сильну конкурентну перевагу у цій сфері.
Серед виробів з деревини попит та перспективу для експорту мають шпон та паливна деревина (у вигляді пелет тощо). Меблі.
Потенціал для експорту — $110 млн.
В галузі задіяно 46 тис.
працівників.
Ця продукція має високу додану вартість.
Розвиток цього сектору важливий для України. Україна є конкурентоспроможною як глобальний постачальник виробів з деревини.
Високий експорт до країн світу та ЄС (останній є ключовим партнером). 3.
Електротехнічне обладнання Ключові підгалузі: Побутова техніка, вироблена в Україні, стає впізнаваною на ринку ЄС.
Основні товари — електротермічні прилади (72%).
Найбільший попит мають енергоефективні водонагрівачі, електрообігрівачі та холодильне обладнання. Світлотехніка також популярна — експорт до ЄС щороку зростав у середньому на 24% у 2017-2023 рр.
Європейські ринки цінують українське "світло" за стандарти екодизайну, енергоефективність та сучасні інноваційні рішення. Сектор має високі технологічні можливості та значний потенціал зростання експорту та попиту в ЄС. 4.
Український текстиль та одяг (окрім хутра) Текстильна галузь демонструє стабільне зростання виробництв і високу частку МСБ.
Найбільш перспективні підгалузі: Одяг. Понад 1400 діючих українських підприємств (та більше ніж 8500 ФОПів).
Найбільш перспективні товарні категорії — спортивні костюми, купальники та інший одяг (крім трикотажних і в"язаних гачком); чоловічі костюми, ансамблі, піджаки, блейзери, штани, комбінезони, бриджі та шорти.
Україна вже успішно експортує товари з цієї категорії. Інші текстильні вироби для облаштування — одні з найбільш перспективних на ринках ЄС. Сектор демонструє високі темпи зростання, а МСП суттєво переважають в обсягах реалізації.
Українські виробники легкої промисловості вже залучені до ланцюжків доданої вартості ЄС (наприклад, на основі "cut, make, trim" принципу). 5.
Сектор ІКТ Високий потенціал для інтернаціоналізації завдяки стійкості до економічних потрясінь та легкості експорту послуг.
Найбільш перспективна підгалузь — ІТ.
Україна стає одним із провідних ІТ-хабів Європи.
Гнучкість, інновації та висококваліфіковані спеціалісти забезпечують українському ІТ-сектору стабільність навіть у періоди глобальної економічної нестабільності: 40% експорту послуг з України припадає на країни ЄС. Українські компанії надають послуги технологічним гігантам і стартапам по всій Європі та стають лідерами у розробці програмного забезпечення, у кібербезпеці, ШІ та IT-аутсорсингу. Сектор залишається драйвером експорту українських послуг.
Демонструє стійкість до економічних потрясінь та високий потенціал до інтернаціоналізації в цілому. Маємо продавати не "що є", а "що потрібно" Внутрішний ринок ЄС — це відкритий простір для багатьох ринків із різними потребами.
Мета — дати європейському ринку те, що йому потрібно, в сегментах, де ми справді маємо конкурентні переваги.
Український бізнес уже зараз здатен зайняти конкретні ніші на ринку ЄС.
Ба більше, він може замістити імпорт з третіх країн, якщо запропонує кращу якість, ціну, логістику чи партнерство. Для МСП інтеграція до Єдиного ринку ЄС — це не лише виклик.
Це в першу чергу можливість і шанс масштабування, виходу на платоспроможного споживача, пошуку нових партнерів та зростання завдяки інноваціям.
Але для цього бізнесу потрібна цільова підтримка: доступ до фінансування, експортний консалтинг, навчання, гармонізація законодавства, допомога у проходженні процедур сертифікації тощо. Деталі методології.
Перший етап ("Фільтр 0") — аналіз 29 товарних секторів зі значною часткою МСП та здатністю генерувати більшу додану вартість. Кількісний аналіз товарних секторів базувався на 25 індикаторах і виокремив перелік з топ-10.
Якісний аналіз: сильні та слабкі сторони секторів на етапах створення доданої вартості, доступність секторам інфраструктури підтримки (політики, програми підтримки тощо).
Аналіз попиту ЄС на товари топ-10 секторів за 4 ключовими індикаторами (попит та прогноз та ін.).
Відбір сервісних секторів відбувався подібним чином, за винятком окремих етапів та індикаторів.
Зокрема, поглиблений аналіз потенціалу до інтернаціоналізації. Довідкова інформація: Програма міжнародноі співпраці "EU4Business: відновлення, конкурентоспроможність та інтернаціоналізація МСП" спільно фінансується Європеиським Союзом та урядом Німеччини і реалізується німецькою федеральною компанією Deutsche Gesellschaft fur Internationale Zusammenarbeit (GIZ) GmbH.
Програма спрямована на підтримку економічноі стіикості, відновлення та зростання Украіни, створення кращих умов для розвитку украінських малих і середніх підприємств (МСП), а також підтримку інноваціи та експорту. Детальніше: www.eu4business.org.ua.
Зміст публікаціі є виключною відповідальністю Civitta Ukraine і не обов’язково відображає позицію Європеиського Союзу, уряду Німеччини, GIZ. Автор: виконавчий директор ГО EasyBusiness, партнер CIVITTA Дмитро Ливч.

Додати коментар

Користувач:
email:





Курси падають – то
Не досить грошей в країні,
Інвестори бояться

- Fin.Org.UA

Новини

14:13 - Чи підлягає оподаткуванню дохід нерезидента, отриманий від продажу фізичні особі – резиденту України корпоративних прав в статутному капіталі української юридичної особи?
14:12 - Щодо нарахування фізичній особі мінімального податкового зобов’язання
14:10 - Фізична особа – резидент України є контролюючою особою: визначення об’єкта оподаткування ПДФО за певних умов
14:09 - До уваги фізичних осіб - власників земельних ділянок одного виду використання, загальна площа яких не перевищує межі граничних норм!
14:08 - Про визначення доходу, отриманого через платформу OnlyFans
14:06 - Чи мають можливість платники сплатити податки та збори через Електронний кабінет?
14:05 - Про терміни давності для застосування штрафних санкцій за порушення вимог щодо проведення розрахунків у готівковій та безготівковій формі
14:03 - Податкова знижка: яким документом платник ПДФО може підтвердити суму сплачених відсотків по іпотечному житловому кредиту, якщо у квитанціях одна сума?
14:02 - Дніпропетровщина: понад 700,8 млн грн спрямували до місцевих бюджетів юридичні особи – платники податку на нерухоме майно
14:00 - Від платників податку на прибуток підприємств місцеві бюджети Дніпропетровщини отримали понад 698,4 млн гривень
13:58 - Екологічний податок: внесок до загального фонду держбюджету від платників Дніпропетровщини – понад 269,5 млн гривень
13:56 - Довіра будується на прозорій комунікації: робота податківців у громадах області
13:55 - Громадська рада при податковій Дніпропетровщини: системний діалог триває
13:54 - Актуальні податкові питання у фокусі зустрічі з бізнесом Павлоградщини
13:52 - Комунікація задля підвищення податкової обізнаності
13:51 - Працюємо у громадах: зустріч податківців Дніпропетровщини з платниками Синельниківщин
13:49 - Спрощення процедур для роботи бізнесу: кількість ризикових платників скоротилася майже вдвічі, заблокованих накладних – майже вчетверо
13:48 - ДПС посилює ефективність бізнес-процесів у співпраці з експертами Казначейства США
13:46 - Послуги усіх Центрів обслуговування платників тепер доступні для людей з порушеннями слуху
12:00 - Підсумки дискусії членів Комітету з монетарної політики Національного банку щодо рівня облікової ставки 10 грудня 2025 року
11:52 - Україна отримала через Механізм цивільного захисту ЄС теплову електростанцію з Литви
11:45 - Необгрунтовані активи на 17 мільйонів гривень: до суду передали справу логіста ЗСУ
11:41 - московіяни атакували енергетику у 5 областях
11:20 - Нові легковики в Україні: в яких регіонах їх найчастіше купують та які моделі обирають
11:00 - Українські енергетики зустрічають світанок раніше за всіх. І першими приходять туди, де московитський удар залишив темряву. Під постійною небезпекою. Удень і вночі
10:50 - Армія московія вкотре атакувала порт "Південний", загорілись десятки контейнерів
10:31 - У золота новий рекорд вартості
10:30 - Ми запитали у штучного інтелекту: як він бачить будні українських енергетиків?
10:10 - На Одещині є знеструмлення через ворожу атаку
09:48 - Брифінг заступника Міністра енергетики Романа Андарака про стан енергосистеми 22 грудня


Більше новин

ВалютаКурс
Алжирський динар0.32624
Австралійський долар27.9049
Така0.34562
Канадський долар30.6345
Юань Женьміньбі6.0003
Чеська крона2.0339
Данська крона6.622
Гонконгівський долар5.4298
Форинт0.127908
Індійська рупія0.47275
Рупія0.0025226
Новий ізраїльський шекель13.154
Єна0.2687
Теньге0.081631
Вона0.028574
Ліванський фунт0.000472
Малайзійський ринггіт10.3651
Мексиканське песо2.3444
Молдовський лей2.4938
Новозеландський долар24.2589
Норвезька крона4.1536
Саудівський ріял11.2638
Сінгапурський долар32.6795
Донг0.0016053
Ренд2.5171
Шведська крона4.5377
Швейцарський франк53.0955
Бат1.34232
Дирхам ОАЕ11.5027
Туніський динар14.4854
Єгипетський фунт0.8878
Фунт стерлінгів56.4984
Долар США42.2481
Сербський динар0.42155
Азербайджанський манат24.8518
Румунський лей9.7207
Турецька ліра0.9869
СПЗ (спеціальні права запозичення)57.697
Болгарський лев25.2967
Євро49.4725
Ларі15.6678
Злотий11.747
Золото182752.18
Срібло2778.61
Платина81322.95
Паладій70905.41

Курси валют, встановлені НБУ на 22.12.2025