Як витратити донорські кошти на публічні закупівлі

23.04 08:00 | Економічна правда

Зараз, коли бюджетного фінансування не вистачає, донорські кошти є одним із основних джерел для утримання та розвитку публічної соціально важливої інфраструктури.
Прозорість та ефективність їх залучення, зрозумілі механізми використання – це передумови для подальшої донорської підтримки. Саме тому ключовим завданням є створення чіткого нормативного підґрунтя та однозначності в підходах до його застосування, надання донорам можливості вибрати найбільш комфортний та зрозумілий для них механізм фінансування. Оскільки мова йде про правовідносини з публічним сектором (державні та комунальні підприємства, установи, організації, органи місцевого самоврядування), який діє лише "у межах та спосіб, визначені законом", закон має чітко регулювати механізми залучення та використання донорських коштів. Як це працює зараз? Як правило, при грантовому (донорському) фінансуванні тих чи інших проєктів використовуються тендерні процедури за правилами донора.
Донор сам відбирає підрядника, оплачує вартість його товарів (робіт, послуг), а замовник (публічний сектор) отримує готовий результат і не має доступу до фінансування. Ба більше, стаття 6 закону "Про публічні закупівлі" встановлює аналогічний підхід для визначеного законом кола міжнародних фінансових організацій, передбачаючи, що закупівля товарів, робіт і послуг за кошти кредитів, позик та грантів, що надані відповідно до міжнародних договорів України, здійснюється за правилами і процедурами, встановленими цими організаціями з урахуванням принципів, встановлених у частині першій статті 5 цього закону.
Такий підхід дозволяє уникнути будь-яких питань щодо ефективності використання гранту. Якщо донор переказує кошти суб’єкту публічного сектору, останній застосовує процедуру публічних закупівель, сам відбирає підрядника та оплачує його роботу. Наразі в публічного сектору дедалі частіше виникають питання щодо можливості та законності отримання донорської підтримки, якщо підрядник відбирається не через процедуру публічних закупівель.
Тобто чи обов’язково застосовувати процедуру публічних закупівель, якщо роботу підрядника оплачує донор. Відповіді Мінекономіки як уповноваженого органу, наділеного повноваженнями щодо надання узагальнених відповідей та безоплатних рекомендацій, на чисельні запити бізнесу та публічного сектору не дозволяють зробити чіткий висновок і є занадто "узагальненими", що створює ще більше хаосу в цих правовідносинах. Зокрема, Мінекономіки листом від 21 травня 2020 року №3304-04/32275-06 надало узагальнене роз’яснення щодо визначення замовників.
Замовниками є суб’єкти, створені державою або територіальною громадою для забезпечення потреб суспільства, у тому числі платників податків, які має забезпечити держава та які витрачають для здійснення придбання публічні фінанси. Тобто якщо суб’єкт, який підпадає під визначені законом категорії, для здійснення придбання використовує публічні кошти, він є замовником у розумінні закону "Про публічні закупівлі".
Якщо ж придбання фінансує третя особа за непублічні кошти, то такий суб’єкт не є замовником і не потрапляє під сферу регулювання закону. Здавалось би, усе зрозуміло.
Однак у відповідь на індивідуальні запити суб’єктів щодо конкретних ситуацій рекомендації Мінекономіки дещо відрізняються. Зокрема, у ситуаціях, коли послуги надавалися повністю за кошти інвестора, а бюджетні кошти не використовувалися та не виділялися, на численні запити на зразок "Чи буде міська рада замовником у розумінні закону "Про публічні закупівлі" в разі фінансування інвестором?" та "Чи може інвестор самостійно визначити підрядника без проведення процедури закупівель?" відповідь була така. "Замовник здійснює таке придбання шляхом застосування процедур, визначених статтею 13 закону "Про публічні закупівлі", керуючись вартісними межами, встановленими у статті 3 закону "Про публічні закупівлі", незалежно від джерела фінансування закупівлі, оскільки закон не містить розмежування вартісних показників залежно від походження коштів (бюджетні або кошти інвесторів).
Оскільки законом "Про публічні закупівлі" встановлена конкретна сфера правового регулювання, дія цього закону не поширюється на інші правовідносини". Читайте також: Скільки коштує квадратний метр відбудови На запитання "Чи застосовуються до таких відносин норми закону "Про здійснення державних закупівель" з обов"язкових оголошенням та проведенням закупівлі?" Мінекономіки відповіло: "Якщо замовником у розумінні закону передбачене придбання товарів, робіт і послуг, така закупівля здійснюється відповідно до вимог закону та особливостей, в один із способів, керуючись відповідними вартісними межами, визначеними особливостями, незалежно від джерела фінансування.
Водночас інші правовідносини не є предметом регулювання цього закону". Неоднозначність рекомендації призводить до, можливо, логічного, але хибного висновку, що будь-яке придбання, навіть у разі оплати донором, потребує проведення закупівель за стандартною процедурою, передбаченою законом "Про публічні закупівлі".
Спробуймо проаналізувати норми закону задля однозначного розуміння закладених в його основу підходів та сталого застосування норм. Закон регулює правовідносини, що виникають між замовниками та учасниками процедури закупівлі.
При цьому перелік замовників у розумінні закону чітко задекларований.
Замовник купує товари, роботи і послуги в порядку, встановленому цим законом.
Договори, які укладаються між замовником та учасником за результатами процедури закупівлі, передбачають оплату замовником наданих послуг, товарів або робіт.
Це основний алгоритм взаємодії. Тристоронній договір, у якому замовник не платить за придбані товари, роботи або послуги, а роль платника виконує донор, не відповідає цій моделі і не є договором про закупівлю в розумінні закону, а придбання товарів, робіт або послуг за таким договором не є закупівлею в розумінні закону.
Наразі існують два основні підходи до придбання товарів, робіт або послуг за кошти донорів. Класична процедура.
Донор переказує кошти до бюджету замовника, після чого замовник планує та проводить закупівлі.
Цей механізм законний, але викликає в донора запитання щодо ефективності використання наданих коштів; дотримання цільового спрямування наданих коштів; можливості впливу на якість придбаних товарів (робіт, послуг); строків; спрямування наданих коштів на інші цілі. Альтернативний підхід шляхом укладення тристороннього договору.
Донор відбирає підрядника за власними процедурами та укладає договір із замовником та підрядником, залишаючись платником.
Цей підхід дозволяє уникнути тривалих процедур закупівель і зберігає контроль донора за використанням коштів. Для реалізації цього механізму сторони можуть застосувати процедуру публічних закупівель.
Прикладом може бути закупівля фондом "Таблеточки" протиаварійних робіт для "Охматдиту".
На Prozorro була оголошена спеціальна процедура, за якою фонд виступав платником, а "Охматдит" – замовником.
Проте наразі це право, а не обов’язок учасників і задля недопущення різного правозастосування вказане правило потребує чіткої декларації на нормативному рівні. Альтернативний підхід із залученням тристоронніх договорів дозволяє прискорити реалізацію проєктів відновлення інфраструктури.
Україна вже має прецеденти успішного використання таких механізмів з міжнародними організаціями.
Проте для зняття всіх можливих суперечностей та запровадження однозначних і зрозумілих підходів варто ініціювати зміни до законодавства. Ці зміни мають або чітко визначили, що закон не поширюється на договори, де витрати здійснює донор, або запровадити зрозумілий механізм для використання тристоронніх договорів.
Залучення донорських коштів через такі інструменти може стати звичним способом реалізації проєктів відбудови.
Це забезпечить швидку та ефективну відбудову країни, зберігаючи баланс між прозорістю та гнучкістю. Україна стоїть перед величезним викликом відновлення і міжнародна підтримка – один з ключових факторів успіху.
Завдання держави – створити правові умови, що сприятимуть використанню цієї підтримки максимально ефективно. Співавтор – Владислав Морозов, молодший юрист практики угод з публічною власністю, Arzinger

Додати коментар

Користувач:
email:





Brexit shock waves spread
Markets tumble, pound drops low
Uncertainty looms

- Fin.Org.UA

Новини

16:32 - Створюємо безбар’єрний простір: в ЦОПах Головного управління ДПС у Дніпропетровській області запроваджено використання абонентського доступу до Web-системи відеозв’язку з перекладачами жестової мови
16:30 - Мобільний застосунок «Моя податкова»: для отримання податкової знижки подайте податкову декларацію про майновий стан і доходи у зручний спосіб
16:29 - Юридичні особи спрямували до місцевих бюджетів Дніпропетровщини майже 679,0 млн грн податку на нерухоме майно
16:28 - До загального фонду держбюджету за користування радіочастотним спектром (радіочастотним ресурсом) України від платників Дніпропетровщини надійшло понад 1,0 млн грн рентної плати
16:27 - Дніпропетровщина: з початку року місцеві бюджети отримали від платників понад 38,1 млрд грн податків, зборів і платежів
16:25 - Консультаційний центр податкової Дніпропетровщини: дієва підтримка платників
16:24 - Дніпропетровщина: відкритий діалог податківців з платниками податків забезпечує ефективну взаємодію
16:23 - Сервіси Електронного кабінету: зручне і безпечне ведення обліку платежів
16:22 - «Податкові інспектори без кордонів»: Україна посилює контроль за трансфертним ціноутворенням
16:21 - ДПС та Податкова адміністрація Фінляндії VERO посилюють взаємодію щодо підвищення управлінської спроможності Служби
16:19 - Леся Карнаух: За 10 місяців більше половини загальних надходжень зведеного бюджету забезпечили 4 сектори економіки
15:30 - Курси валют, встановлені НБУ на 25.11.2025
15:06 - Повідомлення про намір отримати дозвіл на викиди АТ «Укргазвидобування» філія ГПУ «Шебелинкагазвидобування» (св. №№668, 669, 675, 676, 679 Шебелинського ГКР)
15:06 - Повідомлення про намір отримати дозвіл на викиди ТОВ «ФРАНКО ПОРТО» (Київська обл., м. Переяслав, вул. Обїзна, 8)
15:05 - Повідомлення про намір отримати дозвіл на викиди АТ «Укргазвидобування» філія ГПУ «Шебелинкагазвидобування» (св. №№664, 667, 670, 674 Шебелинського ГКР)
15:04 - Повідомлення про намір отримати дозвіл на викиди АТ «Укргазвидобування» філія ГПУ «Шебелинкагазвидобування» (св. №№130, 132, 518, 524, 525, 526, 527, 528, 529 Медведівського ГКР)
15:03 - Повідомлення про намір отримати дозвіл на викиди ТОВ «ПІВДЕНЬ ЛОДЖИСТІКС» (Одеська обл., м. Одеса, вул. Дальницька, 23/4)
15:02 - Повідомлення про намір отримати дозвіл на викиди АТ «УКРГАЗВИДОБУВАННЯ» ФІЛІЯ ГПУ «ПОЛТАВАГАЗВИДОБУВАННЯ» (Полтавська область, Полтавський район, , Машівська селищна ТГ, с. Базилівщина)
15:01 - Повідомлення про намір отримати дозвіл на викиди АТ «УКРГАЗВИДОБУВАННЯ» ФІЛІЯ ГПУ «ПОЛТАВАГАЗВИДОБУВАННЯ» (Полтавська область, Миргородський район, Гадяцька міська ТГ, м. Гадяч)
15:00 - Повідомлення про намір отримати дозвіл на викиди АТ «УКРГАЗВИДОБУВАННЯ» ФІЛІЯ ГПУ «ПОЛТАВАГАЗВИДОБУВАННЯ» (Полтавська область, Миргородський район, Лохвицька міська ТГ, поблизу с. Долинка)
14:59 - Повідомлення про намір отримати дозвіл на викиди АТ «УКРГАЗВИДОБУВАННЯ» ФІЛІЯ ГПУ «ПОЛТАВАГАЗВИДОБУВАННЯ» (Полтавська область, Миргородський район, в межах адміністративного підпорядкування Краснолуцької сільської територіальної)
14:58 - Повідомлення про намір отримати дозвіл на викиди ТОВ «ВЕРОС» (Київська обл., Бориспільський р-н, с. Проців, вул. Барвінкова, 1)
14:57 - Повідомлення про намір отримати дозвіл на викиди ТОВ “ВЕРАЛЛІЯ УКРАЇНА” (Рівненська область, Рівненський район, с Зоря, вул. Промислова-1)
14:56 - Повідомлення про намір отримати дозвіл на викиди КОМАРГОРОДСЬКЕ ВПУ (Вінницька обл., Гайсинський р-н, село Ольгопіль, вулиця Шляхова, 125)
14:55 - Ціни на газ у Європі рекордно впали на тлі перемовин України та США
14:50 - «Доступні кредити 5-7-9%»: щотижнева статистика
14:42 - Повідомлення про намір отримати дозвіл на викиди_ ПП «ІСТВІН» (Вінницька обл., Вінницький р-н, місто Вінниця, вул. Пирогова, будинок № 21)
14:41 - Повідомлення про намір отримати дозвіл на викиди ТОВ «ПЕТРОЛ КОНТРАКТ» (Автозаправний комплекс Херсонська обл., Херсонський р-н, Чорнобаївська сільська територіальна громада, с. Чорнобаївка, автодорога Одеса-Мелітополь-Новоазовськ 207км+500м)
14:40 - ВІДДІЛ КОМУНІКАЦІЙ З ГРОМАДСЬКІСТЮ УПРАВЛІННЯ ІНФОРМАЦІЙНОЇ ВЗАЄМОДІЇ ГУ ДПС У ДНІПРОПЕТРОВСЬКІЙ ОБЛАСТІ (ТЕРИТОРІЯ ОБСЛУГОВУВАННЯ - МІСТО ДНІПРО) ІНФОРМУЄ!
14:40 - Правоохоронці затримали хабарників з Держпраці: які схеми викрили


Більше новин

ВалютаКурс
Алжирський динар0.32461
Австралійський долар27.3486
Така0.34626
Канадський долар30.042
Юань Женьміньбі5.9648
Чеська крона2.0238
Данська крона6.5498
Гонконгівський долар5.4446
Форинт0.127871
Індійська рупія0.47481
Рупія0.0025374
Новий ізраїльський шекель12.9366
Єна0.27012
Теньге0.081554
Вона0.028701
Ліванський фунт0.000473
Малайзійський ринггіт10.2341
Мексиканське песо2.2981
Молдовський лей2.4752
Новозеландський долар23.7745
Норвезька крона4.1468
Саудівський ріял11.2972
Сінгапурський долар32.4883
Донг0.0016065
Ренд2.4513
Шведська крона4.4449
Швейцарський франк52.4754
Бат1.30482
Дирхам ОАЕ11.5362
Туніський динар14.3442
Єгипетський фунт0.8871
Фунт стерлінгів55.5488
Долар США42.3713
Сербський динар0.41697
Азербайджанський манат24.9214
Румунський лей9.6159
Турецька ліра0.9984
СПЗ (спеціальні права запозичення)57.4641
Болгарський лев25.0096
Євро48.9177
Ларі15.671
Злотий11.5607
Золото172809.65
Срібло2129.12
Платина65224.26
Паладій58735.52

Курси валют, встановлені НБУ на 25.11.2025