Як витратити донорські кошти на публічні закупівлі

23.04 08:00 | Економічна правда

Зараз, коли бюджетного фінансування не вистачає, донорські кошти є одним із основних джерел для утримання та розвитку публічної соціально важливої інфраструктури.
Прозорість та ефективність їх залучення, зрозумілі механізми використання – це передумови для подальшої донорської підтримки. Саме тому ключовим завданням є створення чіткого нормативного підґрунтя та однозначності в підходах до його застосування, надання донорам можливості вибрати найбільш комфортний та зрозумілий для них механізм фінансування. Оскільки мова йде про правовідносини з публічним сектором (державні та комунальні підприємства, установи, організації, органи місцевого самоврядування), який діє лише "у межах та спосіб, визначені законом", закон має чітко регулювати механізми залучення та використання донорських коштів. Як це працює зараз? Як правило, при грантовому (донорському) фінансуванні тих чи інших проєктів використовуються тендерні процедури за правилами донора.
Донор сам відбирає підрядника, оплачує вартість його товарів (робіт, послуг), а замовник (публічний сектор) отримує готовий результат і не має доступу до фінансування. Ба більше, стаття 6 закону "Про публічні закупівлі" встановлює аналогічний підхід для визначеного законом кола міжнародних фінансових організацій, передбачаючи, що закупівля товарів, робіт і послуг за кошти кредитів, позик та грантів, що надані відповідно до міжнародних договорів України, здійснюється за правилами і процедурами, встановленими цими організаціями з урахуванням принципів, встановлених у частині першій статті 5 цього закону.
Такий підхід дозволяє уникнути будь-яких питань щодо ефективності використання гранту. Якщо донор переказує кошти суб’єкту публічного сектору, останній застосовує процедуру публічних закупівель, сам відбирає підрядника та оплачує його роботу. Наразі в публічного сектору дедалі частіше виникають питання щодо можливості та законності отримання донорської підтримки, якщо підрядник відбирається не через процедуру публічних закупівель.
Тобто чи обов’язково застосовувати процедуру публічних закупівель, якщо роботу підрядника оплачує донор. Відповіді Мінекономіки як уповноваженого органу, наділеного повноваженнями щодо надання узагальнених відповідей та безоплатних рекомендацій, на чисельні запити бізнесу та публічного сектору не дозволяють зробити чіткий висновок і є занадто "узагальненими", що створює ще більше хаосу в цих правовідносинах. Зокрема, Мінекономіки листом від 21 травня 2020 року №3304-04/32275-06 надало узагальнене роз’яснення щодо визначення замовників.
Замовниками є суб’єкти, створені державою або територіальною громадою для забезпечення потреб суспільства, у тому числі платників податків, які має забезпечити держава та які витрачають для здійснення придбання публічні фінанси. Тобто якщо суб’єкт, який підпадає під визначені законом категорії, для здійснення придбання використовує публічні кошти, він є замовником у розумінні закону "Про публічні закупівлі".
Якщо ж придбання фінансує третя особа за непублічні кошти, то такий суб’єкт не є замовником і не потрапляє під сферу регулювання закону. Здавалось би, усе зрозуміло.
Однак у відповідь на індивідуальні запити суб’єктів щодо конкретних ситуацій рекомендації Мінекономіки дещо відрізняються. Зокрема, у ситуаціях, коли послуги надавалися повністю за кошти інвестора, а бюджетні кошти не використовувалися та не виділялися, на численні запити на зразок "Чи буде міська рада замовником у розумінні закону "Про публічні закупівлі" в разі фінансування інвестором?" та "Чи може інвестор самостійно визначити підрядника без проведення процедури закупівель?" відповідь була така. "Замовник здійснює таке придбання шляхом застосування процедур, визначених статтею 13 закону "Про публічні закупівлі", керуючись вартісними межами, встановленими у статті 3 закону "Про публічні закупівлі", незалежно від джерела фінансування закупівлі, оскільки закон не містить розмежування вартісних показників залежно від походження коштів (бюджетні або кошти інвесторів).
Оскільки законом "Про публічні закупівлі" встановлена конкретна сфера правового регулювання, дія цього закону не поширюється на інші правовідносини". Читайте також: Скільки коштує квадратний метр відбудови На запитання "Чи застосовуються до таких відносин норми закону "Про здійснення державних закупівель" з обов"язкових оголошенням та проведенням закупівлі?" Мінекономіки відповіло: "Якщо замовником у розумінні закону передбачене придбання товарів, робіт і послуг, така закупівля здійснюється відповідно до вимог закону та особливостей, в один із способів, керуючись відповідними вартісними межами, визначеними особливостями, незалежно від джерела фінансування.
Водночас інші правовідносини не є предметом регулювання цього закону". Неоднозначність рекомендації призводить до, можливо, логічного, але хибного висновку, що будь-яке придбання, навіть у разі оплати донором, потребує проведення закупівель за стандартною процедурою, передбаченою законом "Про публічні закупівлі".
Спробуймо проаналізувати норми закону задля однозначного розуміння закладених в його основу підходів та сталого застосування норм. Закон регулює правовідносини, що виникають між замовниками та учасниками процедури закупівлі.
При цьому перелік замовників у розумінні закону чітко задекларований.
Замовник купує товари, роботи і послуги в порядку, встановленому цим законом.
Договори, які укладаються між замовником та учасником за результатами процедури закупівлі, передбачають оплату замовником наданих послуг, товарів або робіт.
Це основний алгоритм взаємодії. Тристоронній договір, у якому замовник не платить за придбані товари, роботи або послуги, а роль платника виконує донор, не відповідає цій моделі і не є договором про закупівлю в розумінні закону, а придбання товарів, робіт або послуг за таким договором не є закупівлею в розумінні закону.
Наразі існують два основні підходи до придбання товарів, робіт або послуг за кошти донорів. Класична процедура.
Донор переказує кошти до бюджету замовника, після чого замовник планує та проводить закупівлі.
Цей механізм законний, але викликає в донора запитання щодо ефективності використання наданих коштів; дотримання цільового спрямування наданих коштів; можливості впливу на якість придбаних товарів (робіт, послуг); строків; спрямування наданих коштів на інші цілі. Альтернативний підхід шляхом укладення тристороннього договору.
Донор відбирає підрядника за власними процедурами та укладає договір із замовником та підрядником, залишаючись платником.
Цей підхід дозволяє уникнути тривалих процедур закупівель і зберігає контроль донора за використанням коштів. Для реалізації цього механізму сторони можуть застосувати процедуру публічних закупівель.
Прикладом може бути закупівля фондом "Таблеточки" протиаварійних робіт для "Охматдиту".
На Prozorro була оголошена спеціальна процедура, за якою фонд виступав платником, а "Охматдит" – замовником.
Проте наразі це право, а не обов’язок учасників і задля недопущення різного правозастосування вказане правило потребує чіткої декларації на нормативному рівні. Альтернативний підхід із залученням тристоронніх договорів дозволяє прискорити реалізацію проєктів відновлення інфраструктури.
Україна вже має прецеденти успішного використання таких механізмів з міжнародними організаціями.
Проте для зняття всіх можливих суперечностей та запровадження однозначних і зрозумілих підходів варто ініціювати зміни до законодавства. Ці зміни мають або чітко визначили, що закон не поширюється на договори, де витрати здійснює донор, або запровадити зрозумілий механізм для використання тристоронніх договорів.
Залучення донорських коштів через такі інструменти може стати звичним способом реалізації проєктів відбудови.
Це забезпечить швидку та ефективну відбудову країни, зберігаючи баланс між прозорістю та гнучкістю. Україна стоїть перед величезним викликом відновлення і міжнародна підтримка – один з ключових факторів успіху.
Завдання держави – створити правові умови, що сприятимуть використанню цієї підтримки максимально ефективно. Співавтор – Владислав Морозов, молодший юрист практики угод з публічною власністю, Arzinger

Додати коментар

Користувач:
email:





Bonds steady and slow
Guaranteed income in sight
Retirement secured

- Fin.Org.UA

Новини

09:00 - Найгірший сценарій розвитку українського ринку капіталу
01:23 - Модернізація української інфраструктури ринків капіталу: шлях до європейської інтеграції
23:00 - Новини від Міністерства енергетики України
21:35 - В окремих регіонах України 4 листопада обмежать споживання електроенергії
21:00 - Новини 3 листопада: ризик втрати підтримки МВФ, закордонні "збройні" представництва та зміни у правилах бронювання
20:45 - Вкладення українців у держоблігації сягнули історичного максимуму
20:32 - Києву повернули 20 мільйонів гривень, привласнених у рамках програми допомоги
20:30 - Мінекономіки розпочинає процес публічних консультацій по Проєкту Стратегії зайнятості населення України на період до 2030 року
20:12 - Відновлення експорту зброї: Україна відкриває два представництва
19:40 - Стало відомо, який автовиробник першим втратив право повернути російські активи
19:20 - За 2025 рік через електромобілі держава недоотримала 14,5 мільярда гривень податків – Гетманцев
19:00 - Через збитковість деякі українські виробники скоротили або припинили випуск масла
18:50 - Ризиків щодо проведення оборонних видатків немає – комітет ВР
18:30 - єОселя: щотижнева статистика
18:20 - У жовтні до держбюджету надійшло 186,4 мільярда гривень
18:11 - До фінансової компанії застосовано захід впливу у вигляді відкликання ліцензії
18:05 - В Tik Tok заблокували ще 47 акаунтів за нелегальну рекламу казино
18:00 - У Києві відбувся Форум «Діалог влади з бізнесом» про виклики та нові можливості для розвитку МСП
17:55 - Німці хочуть закрити ринок ЄС для російської сталі
17:35 - Нова система для перетину кордону запрацювала в усіх польських КПП в межах Львівщини
17:30 - Відкрито другий Пункт екологічного контролю (ПЕК)
17:25 - Міжнародне оподаткування: надходження за результатами самостійного коригування податкових зобов’язань зросли на понад 40%
17:25 - Чому графіки відключень світла можуть змінюватися протягом дня – пояснення Міненерго
17:24 - Леся Карнаух: За 10 місяців року до бюджету надійшло понад 1 трлн грн податків та зборів, які контролює ДПС
17:19 - Бізнес зберіг позитивні оцінки ділової активності – підсумки опитування підприємств у жовтні
17:19 - Businesses Continue to Report Positive Economic Outlook – Business Outlook Survey in October
17:18 - Щомісячні опитування підприємств України, жовтень 2025 року
17:18 - Monthly Business Outlook Survey, October 2025
17:10 - Російський автопром впав на "дно" перших місяців війни
16:50 - Засідання Комісії


Більше новин

ВалютаКурс
Алжирський динар0.32194
Австралійський долар27.5326
Така0.34461
Канадський долар29.9501
Юань Женьміньбі5.9037
Чеська крона1.9899
Данська крона6.4849
Гонконгівський долар5.4085
Форинт0.12504
Індійська рупія0.47352
Рупія0.0025213
Новий ізраїльський шекель12.8928
Єна0.27269
Теньге0.080041
Вона0.029416
Ліванський фунт0.00047
Малайзійський ринггіт10.0109
Мексиканське песо2.2715
Молдовський лей2.4769
Новозеландський долар24.0411
Норвезька крона4.1579
Саудівський ріял11.2094
Сінгапурський долар32.2523
Донг0.0015981
Ренд2.4308
Шведська крона4.4291
Швейцарський франк52.0824
Бат1.29476
Дирхам ОАЕ11.4462
Туніський динар14.2299
Єгипетський фунт0.8897
Фунт стерлінгів55.2502
Долар США42.0409
Сербський динар0.41313
Азербайджанський манат24.727
Румунський лей9.5219
Турецька ліра0.9998
СПЗ (спеціальні права запозичення)57.0329
Болгарський лев24.7591
Євро48.4269
Ларі15.5161
Злотий11.3809
Золото168677.76
Срібло2051.71
Платина67224.66
Паладій61226.69

Курси валют, встановлені НБУ на 04.11.2025