Бензин в Україні почнуть змішувати зі спиртом. Що буде з цінами та чи нашкодить це авто?

16.04 07:40 | Економічна правда

Що таке біоетанол?Для чого це робити?Як це працює в інших країнах?На АЗС буде маркування, щоб позначати бензин з біоетанолом?Чи є якісь виключення?Як це виглядатиме технічно?Чому це не можна робити в Україні?Як буде перевірятись якість?Чи є ризики для авто?Яке ще "але"?Що буде з цінами? Що таке біоетанол? Біоетанол – це обезводнений етиловий спирт, який виробляється з рослинних матеріалів.
В Україні завдяки наявності сировинної бази та спиртових заводів його найчастіше роблять із кукурудзи або цукрового буряку.
Зазвичай його використовують як біопаливо або паливну добавку.
Вже з 1 травня усі без виключення автомобільні заправки в країні будуть зобов’язані продавати бензин із додаванням не менше 5% біоетанолу.
Для чого це робити? Причин декілька.
Перше і ключове – екологія.
Біоетанол є чистішим за нафтове пальне – при згорянні він виділяє менше шкідливих речовин.
Це допомагає зменшити парниковий ефект та покращити якість повітря в містах.
Друге – це зобов’язання України в рамках євроінтеграції.
Як кандидат на членство в ЄС наша держава має впроваджувати європейські норми, тому парламент ухвалив відповідний закон влітку 2024 року.
Третє – зниження енергозалежності.
Додаючи спирт до бензину, Україна зможе зменшити закупівлі нафтопродуктів з-за кордону.
Читайте також: Україна досі купує московитський автогаз та фінансує бюджет агресора.
Що відбувається? Четверте – підтримка агросектору.
Як вже згадувалось вище, біоетанол виготовляється з зернових та цукрових культур, які вирощуються всередині країни.
Варто зазначити, що реалізація останніх двох пунктів можлива лише після завершення активної фази війни, але про це трохи нижче.
Як це працює в інших країнах? В більшості країн світу та Європи біоетанол змішують з бензином вже давно.
При цьому левова частка країн ЄС вже давно перейшли з бензинів Е5 на Е10 (цифра означає відсоток спирту в пальному).
Уже кілька років бензин із додаванням 10% біоетанолу заливають у свої баки водії в Австрії, Бельгії, Болгарії, Чехії, Данії, Естонії, Фінляндії, Франції, Ірландії, Угорщині, Латвії, Литві, Швеції, Нідерландах, а з 2023 року – Польщі, Румунії та Словаччині.
На сьогодні лише кілька європейських країн можуть не використовувати бензини Е5 та Е10.
Серед них Мальта, Люксембург та поки що Україна.
На АЗС буде маркування, щоб позначати бензин з біоетанолом? Ні, окремого маркування не буде.
З 1 травня абсолютно усі без виключення АЗС зобов’язані продавати вже змішаний бензин, тому він має бути скрізь за замовчуванням.
Чи є якісь виключення? Так, нова норма закону не стосується бензинів з октановим числом 98 і вище, а також пального, яке закуповує для власних потреб Держрезерв чи Міністерство оборони.
Як це виглядатиме технічно? Ідеальним сценарієм для підтримки вітчизняних аграріїв та зменшення енергозалежності від імпортних постачань було б виробництво та змішування біоетанолу всередині країни.
Утім, до закінчення активних бойових дій такий сценарій виглядає малоймовірним.
"За моїми даними, близько 90% імпорту буде вже готовим.
Тобто всі максимально намагатимуться завозити з-за кордону вже змішаний бензин", – розповідає директор консалтингової групи "А-95" Сергій Куюн.
Чому це не можна робити в Україні? Через особливості виробництва біобензину.
Як це відбувається? Базовий бензин, який є близьким за характеристиками до А-92, змішують зі спиртом на нафтобазах.
Вже три роки як всі нафтогазові об’єкти України є мішенями для російських "шахедів" та ракет.
Саме тому більшість трейдерів до зупинки активних бойових дій будуть везти вже готовий бензин із додаванням біоетанолу з Європи, а не змішувати його на власних потужностях.
Через це надії вітчизняних аграріїв та спиртовиків на збільшення власного виробництва залишаться марними – принаймні поки що.
Як буде перевірятись якість? Опитані ЕП учасники ринку вважають, що жодних притомних перевірок якості в осяжній перспективі не буде.
Представники Держекоінспекції та Держенергоефективності теж підтвердили, що в перші місяці штрафів за порушення вимоги, щодо вмісту біоетанолу не буде.
Для цього потрібна затверджена форма протоколу про відповідне правопорушення, якої ще немає.
"Це не буде контролюватиметься належним чином.
Хто це робитиме і як? Немає ані методики, ані фахівців і тим більше коштів на проведення всіх цих перевірок", – скаржиться ЕП керівник однієї з великих мереж АЗС.
Читайте також: Хто і для чого купив 245 колишніх АЗС Коломойського? Інтервʼю з власником компанії-переможця аукціону Тобто по суті мережі заправних станцій просто будуть пред"являти документи, в яких написано, що цей біоетанол в пальне додається.
І все.
"Скоріш за все, споживач буде вимушений проводити власний контроль якості.
Якщо на певній заправці йому заллють неякісне пальне, то наступного разу він туди не повернеться.
В принципі зараз воно так і працює, бо фактично контролю якості в Україні немає", – додає співрозмовник ЕП в уряді.
Чи є ризики для авто? За словами Куюна, в Європі обов’язкове додавання біоетанолу діє вже понад 15 років.
"Там такі ж машини, як у нас.
Просто шкідливий октанопідвищуючий компонент у бензині замінили на корисний.
Вважайте, що майонез у вашому салаті замінять на сметану – будете тільки здоровішими.
Але є одне "але", – попереджає експерт.
Яке ще "але"? Головна проблема біоетанолу в тому, що він гігроскопічний, тобто абсорбує воду.
"Після цього бензинова суміш розшаровується і втрачає свої експлуатаційні властивості.
Постачальник може закупити якісний Е5, але якщо у нього в бензовозі, резервуарі на нафтобазі або на АЗС є мізерні залишки води, іржі або дрібного бруду – будуть проблеми", – розповідає директор консалтингової групи "А-95".
За його словами, особливості переходу на біобензини – це принципово нова технологічна культура.
Читайте також: "Укрнафта" купує заправки Shell в Україні.
Для чого це компанії? "Мені складно уявити, що там відбувається на більшості заправок-ноунеймів, "бочок", а іноді й цілком респектабельних АЗС.
Бо технологічна культура вимагає грошей – на персонал, на підтримку інфраструктури, на лабораторії.
Тобто це постійна робота та боротьба з цією вологою (так звана підтоварна вода – ЕП.), це вимагає дуже чіткого дотримання регламентів та технологій із зберігання та транспортування нафтопродуктів.
Я думаю, що у перші пару місяців буде купа нарікань та претензій на якість пального саме через ці чинники, тому що встежити за цим буде дуже важко.
І всі бояться, тому що де трапиться "штанга", ніхто не знає.
Розробляють сценарії реагування.
Думаю, перші два місяці – травень і червень – будуть сповненими сюрпризів, прокльонів і скарг щодо якості пального", – попереджає Куюн.
Що буде з цінами? Пальне на заправках подорожчає, але несуттєво.
Бензин Е5 не стандартний для європейських виробників, бо більшість з них вже давно випускають Е10.
Відповідно, щоб випускати Е5 для потреб України виробникам доведеться облаштувати окремі виробничі потужності – резервуари, наливні естакади тощо.
"За це вони з нас просять 15-25 доларів на тонні.
Це означає здорожчання приблизно на 50-80 копійок на літрі.
Сподіваюсь, що через падіння цін на нафту ми в травні отримаємо мінус три гривні на літрі, і ніхто нічого не помітить", – підсумував Куюн.

Додати коментар

Користувач:
email:





Germany's engine
Exports drive the economy
But growth starts to slow

- Fin.Org.UA

Новини

21:00 - Новини 15 грудня: євро по 50 гривень, знеструмлена Одещина
20:40 - ФДМУ за 17,5 мільйона гривень продав науково-дослідний інститут
20:25 - Nvidia купує постачальника програмного забезпечення для ШІ SchedMD
20:15 - У Одесі оператори стабілізували зв’язок до 60% – Мінцифри
19:55 - США та Корея побудують завод з переробки мінералів, аби протистояти Китаю
19:30 - 16 грудня графіки відключення світла діятимуть усю добу: обсяги невідомі
19:20 - Ринок нелегальних сигарет в Україні знову зростає – дослідження
19:05 - В Україні підвищення попиту на помідори напередодні свят провокує їхнє подорожчання
18:57 - Не кияни зможуть отримати пільгову транспортну карту у "Києві цифровому"
18:40 - Місцеві бюджети отримають понад 1,5 мільярда додаткової дотації: на що витратять
18:30 - Цього року реальний ВВП зросте на 1,9% – прогноз НБУ
18:10 - Через DOT-Chain Defence військові замовлять техніку на 12 мільярдів гривень
18:01 - "В Україні немає жодної живої електростанції" – Зеленський
17:50 - До страховика застосовано захід впливу у вигляді штрафу
17:45 - Конкурс на укладення угоди про розподіл продукції на ділянці “Добра”: завершено прийом заяв і розкрито конверти
17:45 - Українці минулого тижня взяли 191 кредит за програмою "єОселя"
17:25 - У Spotify стався збій
17:20 - Оголошення про бета-тестування модуля ліцензування у сфері обігу наркотичних засобів
17:15 - В Одесі відновили водо- та теплопостачання після ворожого обстрілу
17:13 - Засідання Комісії
17:05 - Коментар Національного банку щодо зміни реального ВВП у III кварталі 2025 року
17:00 - Як ПРРО допомагає бізнесу виживати під час війни
17:00 - Преміювали самі себе: суд оштрафував голову та заступника Броварської районної ради
16:41 - Офіційний курс гривні до євро встановив новий рекорд
16:30 - єОселя: щотижнева статистика
16:30 - З 1 січня запрацюють нові правила для виноградарів та виноробів: що зміниться
16:30 - З 1 січня запрацюють нові правила для виноградарів та виноробів: що зміниться
16:15 - З початку року бізнес отримав майже 82 мільярда гривень пільгових кредитів
16:00 - Україна та Німеччина підписали Декларацію про наміри щодо підтримки реформ ринку праці через програму JobConnect
15:51 - Україна найняла юристів для захисту від російського мільярдера щодо заводів


Більше новин

ВалютаКурс
Алжирський динар0.3263
Австралійський долар28.1057
Така0.34559
Канадський долар30.7125
Юань Женьміньбі5.9948
Чеська крона2.0437
Данська крона6.6469
Гонконгівський долар5.4285
Форинт0.128949
Індійська рупія0.46559
Рупія0.0025347
Новий ізраїльський шекель13.1568
Єна0.27243
Теньге0.081916
Вона0.028844
Ліванський фунт0.000472
Малайзійський ринггіт10.3226
Мексиканське песо2.3492
Молдовський лей2.4982
Новозеландський долар24.4768
Норвезька крона4.168
Саудівський ріял11.2591
Сінгапурський долар32.7812
Донг0.0016052
Ренд2.5178
Шведська крона4.5508
Швейцарський франк53.0917
Бат1.34299
Дирхам ОАЕ11.5025
Туніський динар14.4918
Єгипетський фунт0.89
Фунт стерлінгів56.5662
Долар США42.2451
Сербський динар0.42283
Азербайджанський манат24.8471
Румунський лей9.7494
Турецька ліра0.9894
СПЗ (спеціальні права запозичення)57.8129
Болгарський лев25.3816
Євро49.6549
Ларі15.6707
Злотий11.7615
Золото183577.35
Срібло2702.43
Платина75788.55
Паладій65196.86

Курси валют, встановлені НБУ на 16.12.2025