Бензин в Україні почнуть змішувати зі спиртом. Що буде з цінами та чи нашкодить це авто?

16.04 07:40 | Економічна правда

Що таке біоетанол?Для чого це робити?Як це працює в інших країнах?На АЗС буде маркування, щоб позначати бензин з біоетанолом?Чи є якісь виключення?Як це виглядатиме технічно?Чому це не можна робити в Україні?Як буде перевірятись якість?Чи є ризики для авто?Яке ще "але"?Що буде з цінами? Що таке біоетанол? Біоетанол – це обезводнений етиловий спирт, який виробляється з рослинних матеріалів.
В Україні завдяки наявності сировинної бази та спиртових заводів його найчастіше роблять із кукурудзи або цукрового буряку.
Зазвичай його використовують як біопаливо або паливну добавку.
Вже з 1 травня усі без виключення автомобільні заправки в країні будуть зобов’язані продавати бензин із додаванням не менше 5% біоетанолу.
Для чого це робити? Причин декілька.
Перше і ключове – екологія.
Біоетанол є чистішим за нафтове пальне – при згорянні він виділяє менше шкідливих речовин.
Це допомагає зменшити парниковий ефект та покращити якість повітря в містах.
Друге – це зобов’язання України в рамках євроінтеграції.
Як кандидат на членство в ЄС наша держава має впроваджувати європейські норми, тому парламент ухвалив відповідний закон влітку 2024 року.
Третє – зниження енергозалежності.
Додаючи спирт до бензину, Україна зможе зменшити закупівлі нафтопродуктів з-за кордону.
Читайте також: Україна досі купує московитський автогаз та фінансує бюджет агресора.
Що відбувається? Четверте – підтримка агросектору.
Як вже згадувалось вище, біоетанол виготовляється з зернових та цукрових культур, які вирощуються всередині країни.
Варто зазначити, що реалізація останніх двох пунктів можлива лише після завершення активної фази війни, але про це трохи нижче.
Як це працює в інших країнах? В більшості країн світу та Європи біоетанол змішують з бензином вже давно.
При цьому левова частка країн ЄС вже давно перейшли з бензинів Е5 на Е10 (цифра означає відсоток спирту в пальному).
Уже кілька років бензин із додаванням 10% біоетанолу заливають у свої баки водії в Австрії, Бельгії, Болгарії, Чехії, Данії, Естонії, Фінляндії, Франції, Ірландії, Угорщині, Латвії, Литві, Швеції, Нідерландах, а з 2023 року – Польщі, Румунії та Словаччині.
На сьогодні лише кілька європейських країн можуть не використовувати бензини Е5 та Е10.
Серед них Мальта, Люксембург та поки що Україна.
На АЗС буде маркування, щоб позначати бензин з біоетанолом? Ні, окремого маркування не буде.
З 1 травня абсолютно усі без виключення АЗС зобов’язані продавати вже змішаний бензин, тому він має бути скрізь за замовчуванням.
Чи є якісь виключення? Так, нова норма закону не стосується бензинів з октановим числом 98 і вище, а також пального, яке закуповує для власних потреб Держрезерв чи Міністерство оборони.
Як це виглядатиме технічно? Ідеальним сценарієм для підтримки вітчизняних аграріїв та зменшення енергозалежності від імпортних постачань було б виробництво та змішування біоетанолу всередині країни.
Утім, до закінчення активних бойових дій такий сценарій виглядає малоймовірним.
"За моїми даними, близько 90% імпорту буде вже готовим.
Тобто всі максимально намагатимуться завозити з-за кордону вже змішаний бензин", – розповідає директор консалтингової групи "А-95" Сергій Куюн.
Чому це не можна робити в Україні? Через особливості виробництва біобензину.
Як це відбувається? Базовий бензин, який є близьким за характеристиками до А-92, змішують зі спиртом на нафтобазах.
Вже три роки як всі нафтогазові об’єкти України є мішенями для російських "шахедів" та ракет.
Саме тому більшість трейдерів до зупинки активних бойових дій будуть везти вже готовий бензин із додаванням біоетанолу з Європи, а не змішувати його на власних потужностях.
Через це надії вітчизняних аграріїв та спиртовиків на збільшення власного виробництва залишаться марними – принаймні поки що.
Як буде перевірятись якість? Опитані ЕП учасники ринку вважають, що жодних притомних перевірок якості в осяжній перспективі не буде.
Представники Держекоінспекції та Держенергоефективності теж підтвердили, що в перші місяці штрафів за порушення вимоги, щодо вмісту біоетанолу не буде.
Для цього потрібна затверджена форма протоколу про відповідне правопорушення, якої ще немає.
"Це не буде контролюватиметься належним чином.
Хто це робитиме і як? Немає ані методики, ані фахівців і тим більше коштів на проведення всіх цих перевірок", – скаржиться ЕП керівник однієї з великих мереж АЗС.
Читайте також: Хто і для чого купив 245 колишніх АЗС Коломойського? Інтервʼю з власником компанії-переможця аукціону Тобто по суті мережі заправних станцій просто будуть пред"являти документи, в яких написано, що цей біоетанол в пальне додається.
І все.
"Скоріш за все, споживач буде вимушений проводити власний контроль якості.
Якщо на певній заправці йому заллють неякісне пальне, то наступного разу він туди не повернеться.
В принципі зараз воно так і працює, бо фактично контролю якості в Україні немає", – додає співрозмовник ЕП в уряді.
Чи є ризики для авто? За словами Куюна, в Європі обов’язкове додавання біоетанолу діє вже понад 15 років.
"Там такі ж машини, як у нас.
Просто шкідливий октанопідвищуючий компонент у бензині замінили на корисний.
Вважайте, що майонез у вашому салаті замінять на сметану – будете тільки здоровішими.
Але є одне "але", – попереджає експерт.
Яке ще "але"? Головна проблема біоетанолу в тому, що він гігроскопічний, тобто абсорбує воду.
"Після цього бензинова суміш розшаровується і втрачає свої експлуатаційні властивості.
Постачальник може закупити якісний Е5, але якщо у нього в бензовозі, резервуарі на нафтобазі або на АЗС є мізерні залишки води, іржі або дрібного бруду – будуть проблеми", – розповідає директор консалтингової групи "А-95".
За його словами, особливості переходу на біобензини – це принципово нова технологічна культура.
Читайте також: "Укрнафта" купує заправки Shell в Україні.
Для чого це компанії? "Мені складно уявити, що там відбувається на більшості заправок-ноунеймів, "бочок", а іноді й цілком респектабельних АЗС.
Бо технологічна культура вимагає грошей – на персонал, на підтримку інфраструктури, на лабораторії.
Тобто це постійна робота та боротьба з цією вологою (так звана підтоварна вода – ЕП.), це вимагає дуже чіткого дотримання регламентів та технологій із зберігання та транспортування нафтопродуктів.
Я думаю, що у перші пару місяців буде купа нарікань та претензій на якість пального саме через ці чинники, тому що встежити за цим буде дуже важко.
І всі бояться, тому що де трапиться "штанга", ніхто не знає.
Розробляють сценарії реагування.
Думаю, перші два місяці – травень і червень – будуть сповненими сюрпризів, прокльонів і скарг щодо якості пального", – попереджає Куюн.
Що буде з цінами? Пальне на заправках подорожчає, але несуттєво.
Бензин Е5 не стандартний для європейських виробників, бо більшість з них вже давно випускають Е10.
Відповідно, щоб випускати Е5 для потреб України виробникам доведеться облаштувати окремі виробничі потужності – резервуари, наливні естакади тощо.
"За це вони з нас просять 15-25 доларів на тонні.
Це означає здорожчання приблизно на 50-80 копійок на літрі.
Сподіваюсь, що через падіння цін на нафту ми в травні отримаємо мінус три гривні на літрі, і ніхто нічого не помітить", – підсумував Куюн.

Додати коментар

Користувач:
email:





Міжнародний ринок –
Гра зі світовими грошима,
Ставок, валютний марафон

- Fin.Org.UA

Новини

10:58 - ДБР проводить обшуки в ексзаступниці міністра економіки
10:30 - В травні курсуватиме поїзд Чернівці – Львів: в які дати
10:15 - Інформування платників податків про суми помилково сплачених податкових платежів
10:13 - Що є підставою для взяття на облік у контролюючому органі за основним місцем обліку відокремленого підрозділу ЮО, утвореної відповідно до законодавства іноземної держави?
10:09 - Записатись до електронної черги в ЦОП можна онлайн
10:07 - Платник ПДФО протягом 2024 року працював за кордоном та отримував там зарплату: чи необхідно подавати декларацію?
10:00 - Мобілізовані, демобілізовані фізичні особи та члени їх родин можуть отримати консультації з податкових питань, звернувшись на «гарячу лінію»
09:58 - Дніпропетровщина: у поточному році від юридичних осіб – платників транспортного податку надходження зросли майже на 56,0 відсотків
09:56 - Рентна плата за видобування залізних руд: місцеві бюджети Дніпропетровщини отримали понад 472,0 млн гривень
09:54 - До загального фонду держбюджету платники Дніпропетровщини з ввезених товарів перерахували понад 63,5 млн грн акцизного податку
09:52 - Про підтримку ветеранського бізнесу, Деклараційну кампанію 2025, легалізацію праці, погашення боргу та інше – на заходах з платниками Дніпропетровщини
09:50 - московіяни знищили енергооб'єкт в Херсоні, можливі відключення світла
09:49 - Особливості подання декларації про майновий стан і доходи за 2024 рік
09:45 - Смарт-спеціалізація: корисний обмін досвідом для економічного зростання регіону
09:31 - Нафтогаз ще на рік зафіксував ціни на газ для громадян
09:00 - Трамп анонсував зниження мит для Китаю
08:00 - Як витратити донорські кошти на публічні закупівлі
08:00 - Польська навала: як імпорт витіснив українські сири з полиць супермаркетів
07:35 - Фінансовий астрологічний прогноз на 23.04.2025
00:00 - Новини від Міністерства енергетики України
21:00 - Новини 22 квітня: новий рекорд євро та дозвіл Тігіпку купити ІдеяБанк
20:24 - Україна найняла американських юристів для угоди про надра, аби не мати претензій від США
20:10 - ЗАЕС не працюватиме без України – Зеленський
19:29 - Google планував укласти ексклюзивні угоди із виробниками смартфонів щодо ШІ
18:44 - Українські підлітки є профанами в економіці – дослідження НБУ
18:40 - НБУ погодив продаж "Ідея Банку" Тігіпку
18:17 - Участь Міністерства економіки України у засіданні Уряду 18 квітня 2025 року
18:16 - Участь Міністерства економіки України у засіданні Уряду 15 квітня 2025 року
18:14 - Участь Міністерства економіки України у засіданні Уряду 11 квітня 2025 року
18:14 - В Естонії припиняють виплати українським біженцям на оренду житла


Більше новин

ВалютаКурс
Алжирський динар0.31462
Австралійський долар26.5552
Така0.34032
Канадський долар29.9881
Юань Женьміньбі5.6767
Чеська крона1.9033
Данська крона6.3911
Гонконгівський долар5.3519
Форинт0.116573
Індійська рупія0.48737
Рупія0.0024623
Новий ізраїльський шекель11.1642
Єна0.29607
Теньге0.080016
Вона0.029142
Ліванський фунт0.000464
Малайзійський ринггіт9.4504
Мексиканське песо2.1119
Молдовський лей2.4206
Новозеландський долар24.8945
Норвезька крона4.0128
Саудівський ріял11.0686
Сінгапурський долар31.7493
Донг0.0016002
Ренд2.2277
Шведська крона4.3668
Швейцарський франк51.1974
Бат1.24939
Дирхам ОАЕ11.3034
Туніський динар14.0057
Єгипетський фунт0.8134
Фунт стерлінгів55.5434
Долар США41.5185
Сербський динар0.40698
Азербайджанський манат24.4183
Румунський лей9.5866
Турецька ліра1.0852
СПЗ (спеціальні права запозичення)56.5527
Болгарський лев24.3954
Євро47.7131
Ларі15.1059
Злотий11.148
Золото143611.66
Срібло1358.78
Платина40348.51
Паладій39369.5

Курси валют, встановлені НБУ на 23.04.2025