Бензин в Україні почнуть змішувати зі спиртом. Що буде з цінами та чи нашкодить це авто?

16.04 07:40 | Економічна правда

Що таке біоетанол?Для чого це робити?Як це працює в інших країнах?На АЗС буде маркування, щоб позначати бензин з біоетанолом?Чи є якісь виключення?Як це виглядатиме технічно?Чому це не можна робити в Україні?Як буде перевірятись якість?Чи є ризики для авто?Яке ще "але"?Що буде з цінами? Що таке біоетанол? Біоетанол – це обезводнений етиловий спирт, який виробляється з рослинних матеріалів.
В Україні завдяки наявності сировинної бази та спиртових заводів його найчастіше роблять із кукурудзи або цукрового буряку.
Зазвичай його використовують як біопаливо або паливну добавку.
Вже з 1 травня усі без виключення автомобільні заправки в країні будуть зобов’язані продавати бензин із додаванням не менше 5% біоетанолу.
Для чого це робити? Причин декілька.
Перше і ключове – екологія.
Біоетанол є чистішим за нафтове пальне – при згорянні він виділяє менше шкідливих речовин.
Це допомагає зменшити парниковий ефект та покращити якість повітря в містах.
Друге – це зобов’язання України в рамках євроінтеграції.
Як кандидат на членство в ЄС наша держава має впроваджувати європейські норми, тому парламент ухвалив відповідний закон влітку 2024 року.
Третє – зниження енергозалежності.
Додаючи спирт до бензину, Україна зможе зменшити закупівлі нафтопродуктів з-за кордону.
Читайте також: Україна досі купує московитський автогаз та фінансує бюджет агресора.
Що відбувається? Четверте – підтримка агросектору.
Як вже згадувалось вище, біоетанол виготовляється з зернових та цукрових культур, які вирощуються всередині країни.
Варто зазначити, що реалізація останніх двох пунктів можлива лише після завершення активної фази війни, але про це трохи нижче.
Як це працює в інших країнах? В більшості країн світу та Європи біоетанол змішують з бензином вже давно.
При цьому левова частка країн ЄС вже давно перейшли з бензинів Е5 на Е10 (цифра означає відсоток спирту в пальному).
Уже кілька років бензин із додаванням 10% біоетанолу заливають у свої баки водії в Австрії, Бельгії, Болгарії, Чехії, Данії, Естонії, Фінляндії, Франції, Ірландії, Угорщині, Латвії, Литві, Швеції, Нідерландах, а з 2023 року – Польщі, Румунії та Словаччині.
На сьогодні лише кілька європейських країн можуть не використовувати бензини Е5 та Е10.
Серед них Мальта, Люксембург та поки що Україна.
На АЗС буде маркування, щоб позначати бензин з біоетанолом? Ні, окремого маркування не буде.
З 1 травня абсолютно усі без виключення АЗС зобов’язані продавати вже змішаний бензин, тому він має бути скрізь за замовчуванням.
Чи є якісь виключення? Так, нова норма закону не стосується бензинів з октановим числом 98 і вище, а також пального, яке закуповує для власних потреб Держрезерв чи Міністерство оборони.
Як це виглядатиме технічно? Ідеальним сценарієм для підтримки вітчизняних аграріїв та зменшення енергозалежності від імпортних постачань було б виробництво та змішування біоетанолу всередині країни.
Утім, до закінчення активних бойових дій такий сценарій виглядає малоймовірним.
"За моїми даними, близько 90% імпорту буде вже готовим.
Тобто всі максимально намагатимуться завозити з-за кордону вже змішаний бензин", – розповідає директор консалтингової групи "А-95" Сергій Куюн.
Чому це не можна робити в Україні? Через особливості виробництва біобензину.
Як це відбувається? Базовий бензин, який є близьким за характеристиками до А-92, змішують зі спиртом на нафтобазах.
Вже три роки як всі нафтогазові об’єкти України є мішенями для російських "шахедів" та ракет.
Саме тому більшість трейдерів до зупинки активних бойових дій будуть везти вже готовий бензин із додаванням біоетанолу з Європи, а не змішувати його на власних потужностях.
Через це надії вітчизняних аграріїв та спиртовиків на збільшення власного виробництва залишаться марними – принаймні поки що.
Як буде перевірятись якість? Опитані ЕП учасники ринку вважають, що жодних притомних перевірок якості в осяжній перспективі не буде.
Представники Держекоінспекції та Держенергоефективності теж підтвердили, що в перші місяці штрафів за порушення вимоги, щодо вмісту біоетанолу не буде.
Для цього потрібна затверджена форма протоколу про відповідне правопорушення, якої ще немає.
"Це не буде контролюватиметься належним чином.
Хто це робитиме і як? Немає ані методики, ані фахівців і тим більше коштів на проведення всіх цих перевірок", – скаржиться ЕП керівник однієї з великих мереж АЗС.
Читайте також: Хто і для чого купив 245 колишніх АЗС Коломойського? Інтервʼю з власником компанії-переможця аукціону Тобто по суті мережі заправних станцій просто будуть пред"являти документи, в яких написано, що цей біоетанол в пальне додається.
І все.
"Скоріш за все, споживач буде вимушений проводити власний контроль якості.
Якщо на певній заправці йому заллють неякісне пальне, то наступного разу він туди не повернеться.
В принципі зараз воно так і працює, бо фактично контролю якості в Україні немає", – додає співрозмовник ЕП в уряді.
Чи є ризики для авто? За словами Куюна, в Європі обов’язкове додавання біоетанолу діє вже понад 15 років.
"Там такі ж машини, як у нас.
Просто шкідливий октанопідвищуючий компонент у бензині замінили на корисний.
Вважайте, що майонез у вашому салаті замінять на сметану – будете тільки здоровішими.
Але є одне "але", – попереджає експерт.
Яке ще "але"? Головна проблема біоетанолу в тому, що він гігроскопічний, тобто абсорбує воду.
"Після цього бензинова суміш розшаровується і втрачає свої експлуатаційні властивості.
Постачальник може закупити якісний Е5, але якщо у нього в бензовозі, резервуарі на нафтобазі або на АЗС є мізерні залишки води, іржі або дрібного бруду – будуть проблеми", – розповідає директор консалтингової групи "А-95".
За його словами, особливості переходу на біобензини – це принципово нова технологічна культура.
Читайте також: "Укрнафта" купує заправки Shell в Україні.
Для чого це компанії? "Мені складно уявити, що там відбувається на більшості заправок-ноунеймів, "бочок", а іноді й цілком респектабельних АЗС.
Бо технологічна культура вимагає грошей – на персонал, на підтримку інфраструктури, на лабораторії.
Тобто це постійна робота та боротьба з цією вологою (так звана підтоварна вода – ЕП.), це вимагає дуже чіткого дотримання регламентів та технологій із зберігання та транспортування нафтопродуктів.
Я думаю, що у перші пару місяців буде купа нарікань та претензій на якість пального саме через ці чинники, тому що встежити за цим буде дуже важко.
І всі бояться, тому що де трапиться "штанга", ніхто не знає.
Розробляють сценарії реагування.
Думаю, перші два місяці – травень і червень – будуть сповненими сюрпризів, прокльонів і скарг щодо якості пального", – попереджає Куюн.
Що буде з цінами? Пальне на заправках подорожчає, але несуттєво.
Бензин Е5 не стандартний для європейських виробників, бо більшість з них вже давно випускають Е10.
Відповідно, щоб випускати Е5 для потреб України виробникам доведеться облаштувати окремі виробничі потужності – резервуари, наливні естакади тощо.
"За це вони з нас просять 15-25 доларів на тонні.
Це означає здорожчання приблизно на 50-80 копійок на літрі.
Сподіваюсь, що через падіння цін на нафту ми в травні отримаємо мінус три гривні на літрі, і ніхто нічого не помітить", – підсумував Куюн.

Додати коментар

Користувач:
email:





Bull or bear market?
It's hard to predict for sure
But risk brings reward

- Fin.Org.UA

Новини

12:50 - РосЗМІ: у деяких регіонах московія частково зникло світло на тлі ударів по енергетиці
12:05 - Венесуела стикається з різким падінням валюти та тризначною інфляцією
11:00 - Запорізька АЕС відновила доступ до резервного живлення вперше за шість місяців
10:00 - РосЗМІ повідомляють про ракетний удар по ТЕЦ у російському Воронежі
07:35 - Фінансовий астрологічний прогноз на 09.11.2025
23:00 - Новини від Міністерства енергетики України
21:47 - Національний банк проводить масштабні санкції: коли регулювання вибирає дбайливість
21:45 - Микола Колісник: газовики і енергетики продовжують відновлювальні роботи після російської атаки на Полтавщині
21:44 - Національний банк у жовтні 2025 року застосував до семи банків і чотирьох небанківських фінансових установ заходи впливу за порушення вимог законодавства у сфері фінансового моніторингу та валютного законодавства
21:43 - Міжнародні резерви України: від катастрофи до рекорду
21:30 - На Київщині триває відновлення енергооб’єктів після нічної атаки рф
21:00 - Енергетична інфраструктура України стала мішенню масштабної балістичної атаки, – Світлана Гринчук
18:30 - Енергетики роблять усе можливе, щоб якнайшвидше повернути світло в домівки українців – Світлана Гринчук за результатами робочої поїздки на Харківщину
18:10 - московія атакувала ТЕС ДТЕК понад 210 разів протягом повномасштабної війни
18:00 - Як Не Стати Злочинцем на Фондовому Ринку: Жартівливий Путівник Запобігання Маніпуляціям
17:50 - 9 листопада всю добу діятимуть графіки відключення світла в більшості регіонів
17:27 - Державна підтримка Експрес
16:55 - "Нині – нуль генерації": ворог наніс наймасованіший удар по ТЕС "Центренерго"
16:30 - Пункти пропуску на кордоні відновили роботу після збою – митниця
16:15 - Збій у системі митниці не вплинув на рух міжнародних поїздів – ДПСУ
15:40 - У Кременчуці воду подаватимуть за графіком внаслідок ворожої атаки
15:10 - В "Укрзалізниці" стверджують, що скорочень поїздів та обмежень руху на Полтавщині немає
14:10 - На всьому кордоні України зупинили пропускні операції через ворожу атаку
13:50 - Держава компенсуватиме ветеранам з інвалідністю переобладнання автівок: які умови
12:53 - Установа Мін’юсту накупила електронних браслетів для арештованих на 44 мільйони
12:31 - На Харківщині загинув працівник енергетичного підприємства в результаті атаки московія
12:15 - У столиці та Київській області екстрені відключення світла
11:55 - Центробанк московії спрогнозував падіння економіки вперше за три роки
10:50 - Ворог атакував енергооб’єкти у п'яти областях: де найскладніша ситуація
10:35 - Триває відновлення енергетичної інфраструктури після нічого масованого обстрілу – Світлана Гринчук


Більше новин

ВалютаКурс
Алжирський динар0.32171
Австралійський долар27.1977
Така0.34462
Канадський долар29.7443
Юань Женьміньбі5.895
Чеська крона1.9937
Данська крона6.4965
Гонконгівський долар5.3979
Форинт0.125883
Індійська рупія0.47344
Рупія0.0025153
Новий ізраїльський шекель12.8629
Єна0.27421
Теньге0.079962
Вона0.028762
Ліванський фунт0.000469
Малайзійський ринггіт10.0503
Мексиканське песо2.2606
Молдовський лей2.4582
Новозеландський долар23.5834
Норвезька крона4.1191
Саудівський ріял11.1924
Сінгапурський долар32.2289
Донг0.0015956
Ренд2.4185
Шведська крона4.39
Швейцарський франк52.0951
Бат1.29743
Дирхам ОАЕ11.4292
Туніський динар14.2328
Єгипетський фунт0.8869
Фунт стерлінгів55.046
Долар США41.9782
Сербський динар0.41377
Азербайджанський манат24.6931
Румунський лей9.5381
Турецька ліра0.9945
СПЗ (спеціальні права запозичення)57.0205
Болгарський лев24.801
Євро48.5058
Ларі15.5199
Злотий11.417
Золото167740.69
Срібло2037.15
Платина64918.45
Паладій57762

Курси валют, встановлені НБУ на 10.11.2025