Бензин в Україні почнуть змішувати зі спиртом. Що буде з цінами та чи нашкодить це авто?

16.04 07:40 | Економічна правда

Що таке біоетанол?Для чого це робити?Як це працює в інших країнах?На АЗС буде маркування, щоб позначати бензин з біоетанолом?Чи є якісь виключення?Як це виглядатиме технічно?Чому це не можна робити в Україні?Як буде перевірятись якість?Чи є ризики для авто?Яке ще "але"?Що буде з цінами? Що таке біоетанол? Біоетанол – це обезводнений етиловий спирт, який виробляється з рослинних матеріалів.
В Україні завдяки наявності сировинної бази та спиртових заводів його найчастіше роблять із кукурудзи або цукрового буряку.
Зазвичай його використовують як біопаливо або паливну добавку.
Вже з 1 травня усі без виключення автомобільні заправки в країні будуть зобов’язані продавати бензин із додаванням не менше 5% біоетанолу.
Для чого це робити? Причин декілька.
Перше і ключове – екологія.
Біоетанол є чистішим за нафтове пальне – при згорянні він виділяє менше шкідливих речовин.
Це допомагає зменшити парниковий ефект та покращити якість повітря в містах.
Друге – це зобов’язання України в рамках євроінтеграції.
Як кандидат на членство в ЄС наша держава має впроваджувати європейські норми, тому парламент ухвалив відповідний закон влітку 2024 року.
Третє – зниження енергозалежності.
Додаючи спирт до бензину, Україна зможе зменшити закупівлі нафтопродуктів з-за кордону.
Читайте також: Україна досі купує московитський автогаз та фінансує бюджет агресора.
Що відбувається? Четверте – підтримка агросектору.
Як вже згадувалось вище, біоетанол виготовляється з зернових та цукрових культур, які вирощуються всередині країни.
Варто зазначити, що реалізація останніх двох пунктів можлива лише після завершення активної фази війни, але про це трохи нижче.
Як це працює в інших країнах? В більшості країн світу та Європи біоетанол змішують з бензином вже давно.
При цьому левова частка країн ЄС вже давно перейшли з бензинів Е5 на Е10 (цифра означає відсоток спирту в пальному).
Уже кілька років бензин із додаванням 10% біоетанолу заливають у свої баки водії в Австрії, Бельгії, Болгарії, Чехії, Данії, Естонії, Фінляндії, Франції, Ірландії, Угорщині, Латвії, Литві, Швеції, Нідерландах, а з 2023 року – Польщі, Румунії та Словаччині.
На сьогодні лише кілька європейських країн можуть не використовувати бензини Е5 та Е10.
Серед них Мальта, Люксембург та поки що Україна.
На АЗС буде маркування, щоб позначати бензин з біоетанолом? Ні, окремого маркування не буде.
З 1 травня абсолютно усі без виключення АЗС зобов’язані продавати вже змішаний бензин, тому він має бути скрізь за замовчуванням.
Чи є якісь виключення? Так, нова норма закону не стосується бензинів з октановим числом 98 і вище, а також пального, яке закуповує для власних потреб Держрезерв чи Міністерство оборони.
Як це виглядатиме технічно? Ідеальним сценарієм для підтримки вітчизняних аграріїв та зменшення енергозалежності від імпортних постачань було б виробництво та змішування біоетанолу всередині країни.
Утім, до закінчення активних бойових дій такий сценарій виглядає малоймовірним.
"За моїми даними, близько 90% імпорту буде вже готовим.
Тобто всі максимально намагатимуться завозити з-за кордону вже змішаний бензин", – розповідає директор консалтингової групи "А-95" Сергій Куюн.
Чому це не можна робити в Україні? Через особливості виробництва біобензину.
Як це відбувається? Базовий бензин, який є близьким за характеристиками до А-92, змішують зі спиртом на нафтобазах.
Вже три роки як всі нафтогазові об’єкти України є мішенями для російських "шахедів" та ракет.
Саме тому більшість трейдерів до зупинки активних бойових дій будуть везти вже готовий бензин із додаванням біоетанолу з Європи, а не змішувати його на власних потужностях.
Через це надії вітчизняних аграріїв та спиртовиків на збільшення власного виробництва залишаться марними – принаймні поки що.
Як буде перевірятись якість? Опитані ЕП учасники ринку вважають, що жодних притомних перевірок якості в осяжній перспективі не буде.
Представники Держекоінспекції та Держенергоефективності теж підтвердили, що в перші місяці штрафів за порушення вимоги, щодо вмісту біоетанолу не буде.
Для цього потрібна затверджена форма протоколу про відповідне правопорушення, якої ще немає.
"Це не буде контролюватиметься належним чином.
Хто це робитиме і як? Немає ані методики, ані фахівців і тим більше коштів на проведення всіх цих перевірок", – скаржиться ЕП керівник однієї з великих мереж АЗС.
Читайте також: Хто і для чого купив 245 колишніх АЗС Коломойського? Інтервʼю з власником компанії-переможця аукціону Тобто по суті мережі заправних станцій просто будуть пред"являти документи, в яких написано, що цей біоетанол в пальне додається.
І все.
"Скоріш за все, споживач буде вимушений проводити власний контроль якості.
Якщо на певній заправці йому заллють неякісне пальне, то наступного разу він туди не повернеться.
В принципі зараз воно так і працює, бо фактично контролю якості в Україні немає", – додає співрозмовник ЕП в уряді.
Чи є ризики для авто? За словами Куюна, в Європі обов’язкове додавання біоетанолу діє вже понад 15 років.
"Там такі ж машини, як у нас.
Просто шкідливий октанопідвищуючий компонент у бензині замінили на корисний.
Вважайте, що майонез у вашому салаті замінять на сметану – будете тільки здоровішими.
Але є одне "але", – попереджає експерт.
Яке ще "але"? Головна проблема біоетанолу в тому, що він гігроскопічний, тобто абсорбує воду.
"Після цього бензинова суміш розшаровується і втрачає свої експлуатаційні властивості.
Постачальник може закупити якісний Е5, але якщо у нього в бензовозі, резервуарі на нафтобазі або на АЗС є мізерні залишки води, іржі або дрібного бруду – будуть проблеми", – розповідає директор консалтингової групи "А-95".
За його словами, особливості переходу на біобензини – це принципово нова технологічна культура.
Читайте також: "Укрнафта" купує заправки Shell в Україні.
Для чого це компанії? "Мені складно уявити, що там відбувається на більшості заправок-ноунеймів, "бочок", а іноді й цілком респектабельних АЗС.
Бо технологічна культура вимагає грошей – на персонал, на підтримку інфраструктури, на лабораторії.
Тобто це постійна робота та боротьба з цією вологою (так звана підтоварна вода – ЕП.), це вимагає дуже чіткого дотримання регламентів та технологій із зберігання та транспортування нафтопродуктів.
Я думаю, що у перші пару місяців буде купа нарікань та претензій на якість пального саме через ці чинники, тому що встежити за цим буде дуже важко.
І всі бояться, тому що де трапиться "штанга", ніхто не знає.
Розробляють сценарії реагування.
Думаю, перші два місяці – травень і червень – будуть сповненими сюрпризів, прокльонів і скарг щодо якості пального", – попереджає Куюн.
Що буде з цінами? Пальне на заправках подорожчає, але несуттєво.
Бензин Е5 не стандартний для європейських виробників, бо більшість з них вже давно випускають Е10.
Відповідно, щоб випускати Е5 для потреб України виробникам доведеться облаштувати окремі виробничі потужності – резервуари, наливні естакади тощо.
"За це вони з нас просять 15-25 доларів на тонні.
Це означає здорожчання приблизно на 50-80 копійок на літрі.
Сподіваюсь, що через падіння цін на нафту ми в травні отримаємо мінус три гривні на літрі, і ніхто нічого не помітить", – підсумував Куюн.

Додати коментар

Користувач:
email:





Акції, валюта,
Український ринок росте,
Інвестуймо разом.

- Fin.Org.UA

Новини

23:00 - Новини від Міністерства енергетики України
23:00 - Регуляторні акти Міністерства енергетики України
21:00 - Новини 4 грудня: ухвалений бюджет, оновлення наглядових рад
20:50 - Уряд запровадив моніторинг експорту сої та ріпаку
20:40 - "3000 км Україною": за день українці оформили понад 4000 квитків
20:31 - Сервери Nvidia в десять разів прискорюють роботу ШІ
20:30 - МЗС Словаччини: конфіскація активів московія – "делікатне питання для майбутнього"
20:05 - Україна буде змушена залучати іноземних працівників після війни – директорка Інституту демографії
19:50 - Сумщина отримає 224 мільйона гривень на котельні
19:45 - Уряд виділяє 224,2 млн грн для забезпечення стабільного опалювального сезону 2025 — 2026 років у Сумській області
19:40 - Понад 2,2 млн українців отримають "зимову тисячу" у нових хвилях виплат
19:30 - ЄС хоче використати заморожені російські активи, щоб надати Україні 90 мільярдів євро
19:15 - Уряд запровадив моніторинг експорту сої та ріпаку для захисту добросовісних виробників
19:00 - За півроку роботи PlayCity заблокувало 2,5 тисячі сайтів
18:50 - В Україні відтермінували запровадження системи "еАкциз"
18:45 - Українці готові витратити чверть доходу на свята – Inweb
18:32 - Підвищення виплат на дітей не вплине на народжуваність – Лібанова
18:30 - Новий індустріальний парк «TR FORGE» включено до реєстру
18:15 - Шмигаль розповів про оновлення наглядових рад у ОПК
18:10 - Мінекономіки представило прогрес України у впровадженні смартспеціалізації на Зустрічі високого рівня Єврокомісії
18:05 - Нацбанк показав курс долара і євро на четвер 4 грудня
17:58 - Повідомлення про намір отримати дозвіл на викиди ПрАТ «Вінницький ОЖК» (Вінницька обл., м. Вінниця, вул. Немирівське шосе, буд. 26)
17:58 - Наказ від 02.12.2025 № 2465 «Про надання грантів на створення, розвиток або оновлення виробництв переробної промисловості»
17:58 - Повідомлення про намір отримати дозвіл на викиди ТОВ «Ю ФАРМІНГ ГРУП» (Житомирська обл., Житомирський р-н, територіальна громада Оліївська, комплекс будівель і споруд №50, буд. 1)
17:58 - 4 грудня графіки не зміняться
17:56 - Повідомлення про намір отримати дозвіл на викиди ПНВК "ІНТЕРБІЗНЕС" (Майданчик №3 Комбікормовий завод - Черкаська область, Звенигородський район, с. Озірна, вул. Мічуріна, 103)
17:56 - Повідомлення про намір отримати дозвіл на викиди ЗОЛОТОНІСЬКЕ РКП «РАЙТЕПЛОЕНЕРГІЯ» (Черкаська обл., Золотоніський р-н, село Благодатне,вулиця Наталії Ужвій, будинок 1)
17:55 - Повідомлення про намір отримати дозвіл на викиди БРАЇЛІВСЬКА ГІМНАЗІЯ (Вінницька обл., Жмеринський р-н селище Браїлів, вулиця Юцевича Осипа, будинок, 2а)
17:55 - Повідомлення про намір отримати дозвіл на викиди ТОВ «Хйорт Кнудсен Україна» (Рівненська обл., Рівненський р-н, Шпанівська ТГ, с. Великий Житин, масив «Промисловий», 1)
17:54 - Повідомлення про намір отримати дозвіл на викиди ТОВ АРТ БЕТОН МАРКЕТ


Більше новин

ВалютаКурс
Алжирський динар0.32527
Австралійський долар27.812
Така0.34524
Канадський долар30.2642
Юань Женьміньбі5.9747
Чеська крона2.0395
Данська крона6.5908
Гонконгівський долар5.4218
Форинт0.12926
Індійська рупія0.46795
Рупія0.0025381
Новий ізраїльський шекель13.0705
Єна0.27158
Теньге0.083927
Вона0.028815
Ліванський фунт0.000471
Малайзійський ринггіт10.2393
Мексиканське песо2.3116
Молдовський лей2.4829
Новозеландський долар24.2543
Норвезька крона4.1865
Саудівський ріял11.2458
Сінгапурський долар32.6071
Донг0.0016003
Ренд2.47
Шведська крона4.4929
Швейцарський франк52.7279
Бат1.32278
Дирхам ОАЕ11.4908
Туніський динар14.3941
Єгипетський фунт0.887
Фунт стерлінгів56.1347
Долар США42.2034
Сербський динар0.41895
Азербайджанський манат24.8226
Румунський лей9.667
Турецька ліра0.9942
СПЗ (спеціальні права запозичення)57.5602
Болгарський лев25.169
Євро49.226
Ларі15.6338
Злотий11.6391
Золото177781.4
Срібло2469.78
Платина69461.31
Паладій61532.98

Курси валют, встановлені НБУ на 04.12.2025