Бензин в Україні почнуть змішувати зі спиртом. Що буде з цінами та чи нашкодить це авто?

16.04 07:40 | Економічна правда

Що таке біоетанол?Для чого це робити?Як це працює в інших країнах?На АЗС буде маркування, щоб позначати бензин з біоетанолом?Чи є якісь виключення?Як це виглядатиме технічно?Чому це не можна робити в Україні?Як буде перевірятись якість?Чи є ризики для авто?Яке ще "але"?Що буде з цінами? Що таке біоетанол? Біоетанол – це обезводнений етиловий спирт, який виробляється з рослинних матеріалів.
В Україні завдяки наявності сировинної бази та спиртових заводів його найчастіше роблять із кукурудзи або цукрового буряку.
Зазвичай його використовують як біопаливо або паливну добавку.
Вже з 1 травня усі без виключення автомобільні заправки в країні будуть зобов’язані продавати бензин із додаванням не менше 5% біоетанолу.
Для чого це робити? Причин декілька.
Перше і ключове – екологія.
Біоетанол є чистішим за нафтове пальне – при згорянні він виділяє менше шкідливих речовин.
Це допомагає зменшити парниковий ефект та покращити якість повітря в містах.
Друге – це зобов’язання України в рамках євроінтеграції.
Як кандидат на членство в ЄС наша держава має впроваджувати європейські норми, тому парламент ухвалив відповідний закон влітку 2024 року.
Третє – зниження енергозалежності.
Додаючи спирт до бензину, Україна зможе зменшити закупівлі нафтопродуктів з-за кордону.
Читайте також: Україна досі купує московитський автогаз та фінансує бюджет агресора.
Що відбувається? Четверте – підтримка агросектору.
Як вже згадувалось вище, біоетанол виготовляється з зернових та цукрових культур, які вирощуються всередині країни.
Варто зазначити, що реалізація останніх двох пунктів можлива лише після завершення активної фази війни, але про це трохи нижче.
Як це працює в інших країнах? В більшості країн світу та Європи біоетанол змішують з бензином вже давно.
При цьому левова частка країн ЄС вже давно перейшли з бензинів Е5 на Е10 (цифра означає відсоток спирту в пальному).
Уже кілька років бензин із додаванням 10% біоетанолу заливають у свої баки водії в Австрії, Бельгії, Болгарії, Чехії, Данії, Естонії, Фінляндії, Франції, Ірландії, Угорщині, Латвії, Литві, Швеції, Нідерландах, а з 2023 року – Польщі, Румунії та Словаччині.
На сьогодні лише кілька європейських країн можуть не використовувати бензини Е5 та Е10.
Серед них Мальта, Люксембург та поки що Україна.
На АЗС буде маркування, щоб позначати бензин з біоетанолом? Ні, окремого маркування не буде.
З 1 травня абсолютно усі без виключення АЗС зобов’язані продавати вже змішаний бензин, тому він має бути скрізь за замовчуванням.
Чи є якісь виключення? Так, нова норма закону не стосується бензинів з октановим числом 98 і вище, а також пального, яке закуповує для власних потреб Держрезерв чи Міністерство оборони.
Як це виглядатиме технічно? Ідеальним сценарієм для підтримки вітчизняних аграріїв та зменшення енергозалежності від імпортних постачань було б виробництво та змішування біоетанолу всередині країни.
Утім, до закінчення активних бойових дій такий сценарій виглядає малоймовірним.
"За моїми даними, близько 90% імпорту буде вже готовим.
Тобто всі максимально намагатимуться завозити з-за кордону вже змішаний бензин", – розповідає директор консалтингової групи "А-95" Сергій Куюн.
Чому це не можна робити в Україні? Через особливості виробництва біобензину.
Як це відбувається? Базовий бензин, який є близьким за характеристиками до А-92, змішують зі спиртом на нафтобазах.
Вже три роки як всі нафтогазові об’єкти України є мішенями для російських "шахедів" та ракет.
Саме тому більшість трейдерів до зупинки активних бойових дій будуть везти вже готовий бензин із додаванням біоетанолу з Європи, а не змішувати його на власних потужностях.
Через це надії вітчизняних аграріїв та спиртовиків на збільшення власного виробництва залишаться марними – принаймні поки що.
Як буде перевірятись якість? Опитані ЕП учасники ринку вважають, що жодних притомних перевірок якості в осяжній перспективі не буде.
Представники Держекоінспекції та Держенергоефективності теж підтвердили, що в перші місяці штрафів за порушення вимоги, щодо вмісту біоетанолу не буде.
Для цього потрібна затверджена форма протоколу про відповідне правопорушення, якої ще немає.
"Це не буде контролюватиметься належним чином.
Хто це робитиме і як? Немає ані методики, ані фахівців і тим більше коштів на проведення всіх цих перевірок", – скаржиться ЕП керівник однієї з великих мереж АЗС.
Читайте також: Хто і для чого купив 245 колишніх АЗС Коломойського? Інтервʼю з власником компанії-переможця аукціону Тобто по суті мережі заправних станцій просто будуть пред"являти документи, в яких написано, що цей біоетанол в пальне додається.
І все.
"Скоріш за все, споживач буде вимушений проводити власний контроль якості.
Якщо на певній заправці йому заллють неякісне пальне, то наступного разу він туди не повернеться.
В принципі зараз воно так і працює, бо фактично контролю якості в Україні немає", – додає співрозмовник ЕП в уряді.
Чи є ризики для авто? За словами Куюна, в Європі обов’язкове додавання біоетанолу діє вже понад 15 років.
"Там такі ж машини, як у нас.
Просто шкідливий октанопідвищуючий компонент у бензині замінили на корисний.
Вважайте, що майонез у вашому салаті замінять на сметану – будете тільки здоровішими.
Але є одне "але", – попереджає експерт.
Яке ще "але"? Головна проблема біоетанолу в тому, що він гігроскопічний, тобто абсорбує воду.
"Після цього бензинова суміш розшаровується і втрачає свої експлуатаційні властивості.
Постачальник може закупити якісний Е5, але якщо у нього в бензовозі, резервуарі на нафтобазі або на АЗС є мізерні залишки води, іржі або дрібного бруду – будуть проблеми", – розповідає директор консалтингової групи "А-95".
За його словами, особливості переходу на біобензини – це принципово нова технологічна культура.
Читайте також: "Укрнафта" купує заправки Shell в Україні.
Для чого це компанії? "Мені складно уявити, що там відбувається на більшості заправок-ноунеймів, "бочок", а іноді й цілком респектабельних АЗС.
Бо технологічна культура вимагає грошей – на персонал, на підтримку інфраструктури, на лабораторії.
Тобто це постійна робота та боротьба з цією вологою (так звана підтоварна вода – ЕП.), це вимагає дуже чіткого дотримання регламентів та технологій із зберігання та транспортування нафтопродуктів.
Я думаю, що у перші пару місяців буде купа нарікань та претензій на якість пального саме через ці чинники, тому що встежити за цим буде дуже важко.
І всі бояться, тому що де трапиться "штанга", ніхто не знає.
Розробляють сценарії реагування.
Думаю, перші два місяці – травень і червень – будуть сповненими сюрпризів, прокльонів і скарг щодо якості пального", – попереджає Куюн.
Що буде з цінами? Пальне на заправках подорожчає, але несуттєво.
Бензин Е5 не стандартний для європейських виробників, бо більшість з них вже давно випускають Е10.
Відповідно, щоб випускати Е5 для потреб України виробникам доведеться облаштувати окремі виробничі потужності – резервуари, наливні естакади тощо.
"За це вони з нас просять 15-25 доларів на тонні.
Це означає здорожчання приблизно на 50-80 копійок на літрі.
Сподіваюсь, що через падіння цін на нафту ми в травні отримаємо мінус три гривні на літрі, і ніхто нічого не помітить", – підсумував Куюн.

Додати коментар

Користувач:
email:





Bull and bear we see,
Money flows so effortlessly,
Fortunes rise and flee.

- Fin.Org.UA

Новини

20:30 - Индексы США: Кто питает жадность рынков?
18:56 - Китайські інвестиції за кордоном зросли на третину на тлі торговельної війни Трампа
18:47 - Від системи "Шлях" відключили 20 нових порушників: їх викрили на схемах з ухилянтами
18:26 - Panasonic скоротить 10 000 працівників в рамках реструктуризації
18:13 - Розпочинається повторне обговорення змін до Положення про авторизацію надавачів фінансових послуг
18:06 - В Україні хочуть оподатковувати доходи полонених росіян
17:55 - Доллар США: контратака
17:50 - Шість найпоширеніших помилок підприємців-початківців
17:35 - YouTube заблокував канал Арестовича та інших підсанкційних осіб
17:30 - Гендиректора гідроелектростанції підозрюють у мільйонних розтратах
17:11 - Японський металургійний гігант Nippon Steel очікує падіння прибутку на понад 40%
17:00 - В Україні зростає сегмент електромобілів: які моделі найпопулярніші
16:55 - UGB профінансував проєкт підвищення енергетичної стійкості теплокомуненерго на Житомирщині
16:41 - Кабмін призначив двох заступників голови Податкової
16:25 - В Україні річна інфляція зросла до 15,1%
16:20 - П’ять енергоблоків працюють на українських АЕС, чотири — на обслуговуванні
16:18 - Сентиментальної підтримки з боку країн-членів ЄС, потрібна "коаліція охочих" – Прево
16:14 - На Харківщині держаудитори виявили порушень майже на 3 мільярди гривень за перший квартал 2025 року
16:13 - На Харківщині держаудитори виявили порушень майже на 3 мільярди гривень за перший квартал 2025 року
16:00 - Курси валют, встановлені НБУ на 12.05.2025
16:00 - Трамп запропонував 80% мито на китайські товари перед переговорами
15:35 - В Україні картопля на чверть дорожча, ніж торік: яка її вартість
15:30 - Розпочинається обговорення умов страхування відповідальності надавачів нефінансових платіжних послуг
15:20 - Резкое пробуждение крипторынка
15:12 - Швейцарський суд затвердив мирову угоду між Nord Stream 2 AG і кредиторами
15:08 - Освітній скандал у Харкові: держаудит виявив порушення на понад 1,4 млн гривень
15:03 - Шмигаль назвав історичним рішення ЄС про виділення 1,9 мільярда на військову підтримку
15:00 - Німецький гігант Rheinmetall виходить у космос: стартує виробництво супутників
14:54 - Перший в Україні важкий дистанційний комплекс для гуманітарного розмінування «ГАРТ 5100» отримав сертифікат відповідності
14:47 - Бізнес запросив у банків кредитів на енергетику на 85 мільярдів, отримав вп'ятеро менше


Більше новин

ВалютаКурс
Алжирський динар0.31261
Австралійський долар26.6067
Така0.34055
Канадський долар29.8641
Юань Женьміньбі5.7382
Чеська крона1.8747
Данська крона6.2669
Гонконгівський долар5.3414
Форинт0.115508
Індійська рупія0.48657
Рупія0.002515
Новий ізраїльський шекель11.7021
Єна0.28625
Теньге0.080536
Вона0.029666
Ліванський фунт0.000464
Малайзійський ринггіт9.6625
Мексиканське песо2.1285
Молдовський лей2.4232
Новозеландський долар24.492
Норвезька крона4.006
Саудівський ріял11.0765
Сінгапурський долар32.0208
Донг0.0015998
Ренд2.2814
Шведська крона4.2833
Швейцарський франк50.0114
Бат1.25896
Дирхам ОАЕ11.3115
Туніський динар13.8467
Єгипетський фунт0.8208
Фунт стерлінгів55.1536
Долар США41.547
Сербський динар0.3988
Азербайджанський манат24.4351
Румунський лей9.1334
Турецька ліра1.0722
СПЗ (спеціальні права запозичення)56.1143
Болгарський лев23.9051
Євро46.7528
Ларі15.151
Злотий11.0292
Золото138440.01
Срібло1351.97
Платина41035.97
Паладій40813.7

Курси валют, встановлені НБУ на 12.05.2025