Бензин в Україні почнуть змішувати зі спиртом. Що буде з цінами та чи нашкодить це авто?

16.04 07:40 | Економічна правда

Що таке біоетанол?Для чого це робити?Як це працює в інших країнах?На АЗС буде маркування, щоб позначати бензин з біоетанолом?Чи є якісь виключення?Як це виглядатиме технічно?Чому це не можна робити в Україні?Як буде перевірятись якість?Чи є ризики для авто?Яке ще "але"?Що буде з цінами? Що таке біоетанол? Біоетанол – це обезводнений етиловий спирт, який виробляється з рослинних матеріалів.
В Україні завдяки наявності сировинної бази та спиртових заводів його найчастіше роблять із кукурудзи або цукрового буряку.
Зазвичай його використовують як біопаливо або паливну добавку.
Вже з 1 травня усі без виключення автомобільні заправки в країні будуть зобов’язані продавати бензин із додаванням не менше 5% біоетанолу.
Для чого це робити? Причин декілька.
Перше і ключове – екологія.
Біоетанол є чистішим за нафтове пальне – при згорянні він виділяє менше шкідливих речовин.
Це допомагає зменшити парниковий ефект та покращити якість повітря в містах.
Друге – це зобов’язання України в рамках євроінтеграції.
Як кандидат на членство в ЄС наша держава має впроваджувати європейські норми, тому парламент ухвалив відповідний закон влітку 2024 року.
Третє – зниження енергозалежності.
Додаючи спирт до бензину, Україна зможе зменшити закупівлі нафтопродуктів з-за кордону.
Читайте також: Україна досі купує московитський автогаз та фінансує бюджет агресора.
Що відбувається? Четверте – підтримка агросектору.
Як вже згадувалось вище, біоетанол виготовляється з зернових та цукрових культур, які вирощуються всередині країни.
Варто зазначити, що реалізація останніх двох пунктів можлива лише після завершення активної фази війни, але про це трохи нижче.
Як це працює в інших країнах? В більшості країн світу та Європи біоетанол змішують з бензином вже давно.
При цьому левова частка країн ЄС вже давно перейшли з бензинів Е5 на Е10 (цифра означає відсоток спирту в пальному).
Уже кілька років бензин із додаванням 10% біоетанолу заливають у свої баки водії в Австрії, Бельгії, Болгарії, Чехії, Данії, Естонії, Фінляндії, Франції, Ірландії, Угорщині, Латвії, Литві, Швеції, Нідерландах, а з 2023 року – Польщі, Румунії та Словаччині.
На сьогодні лише кілька європейських країн можуть не використовувати бензини Е5 та Е10.
Серед них Мальта, Люксембург та поки що Україна.
На АЗС буде маркування, щоб позначати бензин з біоетанолом? Ні, окремого маркування не буде.
З 1 травня абсолютно усі без виключення АЗС зобов’язані продавати вже змішаний бензин, тому він має бути скрізь за замовчуванням.
Чи є якісь виключення? Так, нова норма закону не стосується бензинів з октановим числом 98 і вище, а також пального, яке закуповує для власних потреб Держрезерв чи Міністерство оборони.
Як це виглядатиме технічно? Ідеальним сценарієм для підтримки вітчизняних аграріїв та зменшення енергозалежності від імпортних постачань було б виробництво та змішування біоетанолу всередині країни.
Утім, до закінчення активних бойових дій такий сценарій виглядає малоймовірним.
"За моїми даними, близько 90% імпорту буде вже готовим.
Тобто всі максимально намагатимуться завозити з-за кордону вже змішаний бензин", – розповідає директор консалтингової групи "А-95" Сергій Куюн.
Чому це не можна робити в Україні? Через особливості виробництва біобензину.
Як це відбувається? Базовий бензин, який є близьким за характеристиками до А-92, змішують зі спиртом на нафтобазах.
Вже три роки як всі нафтогазові об’єкти України є мішенями для російських "шахедів" та ракет.
Саме тому більшість трейдерів до зупинки активних бойових дій будуть везти вже готовий бензин із додаванням біоетанолу з Європи, а не змішувати його на власних потужностях.
Через це надії вітчизняних аграріїв та спиртовиків на збільшення власного виробництва залишаться марними – принаймні поки що.
Як буде перевірятись якість? Опитані ЕП учасники ринку вважають, що жодних притомних перевірок якості в осяжній перспективі не буде.
Представники Держекоінспекції та Держенергоефективності теж підтвердили, що в перші місяці штрафів за порушення вимоги, щодо вмісту біоетанолу не буде.
Для цього потрібна затверджена форма протоколу про відповідне правопорушення, якої ще немає.
"Це не буде контролюватиметься належним чином.
Хто це робитиме і як? Немає ані методики, ані фахівців і тим більше коштів на проведення всіх цих перевірок", – скаржиться ЕП керівник однієї з великих мереж АЗС.
Читайте також: Хто і для чого купив 245 колишніх АЗС Коломойського? Інтервʼю з власником компанії-переможця аукціону Тобто по суті мережі заправних станцій просто будуть пред"являти документи, в яких написано, що цей біоетанол в пальне додається.
І все.
"Скоріш за все, споживач буде вимушений проводити власний контроль якості.
Якщо на певній заправці йому заллють неякісне пальне, то наступного разу він туди не повернеться.
В принципі зараз воно так і працює, бо фактично контролю якості в Україні немає", – додає співрозмовник ЕП в уряді.
Чи є ризики для авто? За словами Куюна, в Європі обов’язкове додавання біоетанолу діє вже понад 15 років.
"Там такі ж машини, як у нас.
Просто шкідливий октанопідвищуючий компонент у бензині замінили на корисний.
Вважайте, що майонез у вашому салаті замінять на сметану – будете тільки здоровішими.
Але є одне "але", – попереджає експерт.
Яке ще "але"? Головна проблема біоетанолу в тому, що він гігроскопічний, тобто абсорбує воду.
"Після цього бензинова суміш розшаровується і втрачає свої експлуатаційні властивості.
Постачальник може закупити якісний Е5, але якщо у нього в бензовозі, резервуарі на нафтобазі або на АЗС є мізерні залишки води, іржі або дрібного бруду – будуть проблеми", – розповідає директор консалтингової групи "А-95".
За його словами, особливості переходу на біобензини – це принципово нова технологічна культура.
Читайте також: "Укрнафта" купує заправки Shell в Україні.
Для чого це компанії? "Мені складно уявити, що там відбувається на більшості заправок-ноунеймів, "бочок", а іноді й цілком респектабельних АЗС.
Бо технологічна культура вимагає грошей – на персонал, на підтримку інфраструктури, на лабораторії.
Тобто це постійна робота та боротьба з цією вологою (так звана підтоварна вода – ЕП.), це вимагає дуже чіткого дотримання регламентів та технологій із зберігання та транспортування нафтопродуктів.
Я думаю, що у перші пару місяців буде купа нарікань та претензій на якість пального саме через ці чинники, тому що встежити за цим буде дуже важко.
І всі бояться, тому що де трапиться "штанга", ніхто не знає.
Розробляють сценарії реагування.
Думаю, перші два місяці – травень і червень – будуть сповненими сюрпризів, прокльонів і скарг щодо якості пального", – попереджає Куюн.
Що буде з цінами? Пальне на заправках подорожчає, але несуттєво.
Бензин Е5 не стандартний для європейських виробників, бо більшість з них вже давно випускають Е10.
Відповідно, щоб випускати Е5 для потреб України виробникам доведеться облаштувати окремі виробничі потужності – резервуари, наливні естакади тощо.
"За це вони з нас просять 15-25 доларів на тонні.
Це означає здорожчання приблизно на 50-80 копійок на літрі.
Сподіваюсь, що через падіння цін на нафту ми в травні отримаємо мінус три гривні на літрі, і ніхто нічого не помітить", – підсумував Куюн.

Додати коментар

Користувач:
email:





Серце б’ється швидко,
Подивись на свій портфель,
Збагатній просто так.

- Fin.Org.UA

Новини

10:25 - Які обов’язкові реквізити має містити фіскальний чек?
10:24 - Фізична особа, яка провадить незалежну професійну діяльність, припиняє свою діяльність: терміни подання податкової декларацію про майновий стан і доходи та сплатити ПДФО
10:23 - Трудові відносини: своєчасна сплата єдиного внеску гарантує найманим працівникам соціальний захист
10:21 - Рентна плата: до місцевих бюджетів Дніпропетровщини платники спрямували понад 2,0 млрд гривень
10:20 - Прозорих розрахунків більше: 857 млн чеків у листопаді із загальним виторгом 504,5 млрд грн
10:19 - Офіси податкових консультантів: сплата податків, електронні послуги, податковий борг – топ питань, з якими звертаються платники
10:17 - Оплата за навчання підтверджується одним розрахунковим документом за весь навчальний період – рік, семестри якого припадають на різні календарні роки: що з податковою знижкою?
10:16 - Надходження ЄСВ зростають: плюс 21,1 % за 11 місяців року
10:03 - Місцеві бюджети Дніпропетровщини від платників туристичного збору отримали понад 16,7 млн гривень
09:59 - Загальний фонд держбюджету від платників Дніпропетровщини отримав майже 10,9 млрд грн ПДФО
09:58 - З початку року від платників Дніпропетровщини до загального фонду держбюджету надійшло понад 8,2 млрд грн військового збору
09:55 - Електронний кабінет: для уникнення подвійного оподаткування до заяви про підтвердження резидентського статусу платник надсилає документи/відомості
09:53 - До місцевих бюджетів Дніпропетровщини платники збору за місця для паркування транспортних засобів спрямували майже 45,3 млн гривень
09:51 - До загального фонду держбюджету за видобування залізних руд від платників Дніпропетровщини надійшло понад 4,1 млрд грн рентної плати
08:50 - В частині регіонів почались аварійні відключення світла
08:30 - Як ініціювати запровадження санкцій РНБО: покроковий алгоритм
08:00 - ЄС "забирає" в України коньяк. Що відбувається?
07:35 - Фінансовий астрологічний прогноз на 09.12.2025
23:00 - Новини від Міністерства енергетики України
21:00 - Новини 8 грудня: пришвидшене бронювання, дороге і незадеклароване навчання сина Галущенка
20:30 - Повстанці захопили ключовий хаб для нафти Південного Судану
20:25 - Росію у листопаді витіснили з лідерської позиції постачальника нафти до Китаю – розвідка
20:00 - Декларація Галущенка не показує сотні тисяч доларів на освіту сина у Швейцарії – "Схеми"
19:45 - У Києві частково компенсують переобладнання квартир для ветеранів з інвалідністю
19:25 - московія вирішила продавати Китаю газ довгим шляхом – в обхід Європи та Африки
19:10 - Імпортери отримали на 38,9% більше митних преференцій, ніж рік тому
19:03 - Meta надасть користувачам ЄС вибір щодо персональної реклами
19:01 - Перезавантаження Регулятора з питань енергетики: в Раді зареєстрували законопроєкт
18:50 - В Іраці пробили трубу і зупинили видобуток "Лукойла" московія
18:30 - "Зимова підтримка": у новій хвилі українцям виплатять 350 мільйонів гривень


Більше новин

ВалютаКурс
Алжирський динар0.32402
Австралійський долар27.9303
Така0.34419
Канадський долар30.4723
Юань Женьміньбі5.952
Чеська крона2.0213
Данська крона6.5638
Гонконгівський долар5.407
Форинт0.1279
Індійська рупія0.46693
Рупія0.0025198
Новий ізраїльський шекель13.1059
Єна0.27044
Теньге0.082327
Вона0.028685
Ліванський фунт0.00047
Малайзійський ринггіт10.2285
Мексиканське песо2.3131
Молдовський лей2.4745
Новозеландський долар24.3375
Норвезька крона4.1597
Саудівський ріял11.2088
Сінгапурський долар32.4514
Донг0.0015958
Ренд2.4784
Шведська крона4.4784
Швейцарський франк52.2349
Бат1.32092
Дирхам ОАЕ11.4545
Туніський динар14.3608
Єгипетський фунт0.8853
Фунт стерлінгів56.0372
Долар США42.07
Сербський динар0.4173
Азербайджанський манат24.7441
Румунський лей9.6325
Турецька ліра0.9883
СПЗ (спеціальні права запозичення)57.3594
Болгарський лев25.064
Євро49.0242
Ларі15.5826
Злотий11.5905
Золото177239.23
Срібло2461.08
Платина69962.83
Паладій61776.43

Курси валют, встановлені НБУ на 09.12.2025