Магія великих цифр

25.03 12:40 | Економічна правда

Поняття "монетарна політика" має дві складові: "монетарна" та "політика".
Чим більший акцент робиться на "монетарна", тим краще для стабільності грошової одиниці. І, навпаки, якщо "політика" починає превалювати – діла не буде.
А буде інфляція, девальвація та інші не дуже приємні речі для економіки та гаманця кожної людини.
Недарма ж незалежність центрального банку від політичного впливу нині є must have для будь-якої цивілізованої країни. У демократичному суспільстві можуть бути різні погляди на монетарну політику, а тому дискусії про неї – цілком природна і навіть корисна справа.
Особливо коли опоненти апелюють один до одного аргументами, які є результатом глибокого занурення в тему.
Такі дискусії – це дійсно про "монетарне". Але бувають й інші випадки, коли просто береться якась велика цифра, виривається з контексту і на підставі лише того, що ця цифра є незвично великою, публічно розганяються меседжі що в монетарній сфері щось не так.
Такі випадки – це вже про "політику", а інколи про відверте політиканство. Останнім часом в інформаційному просторі знову почали активно обговорювати окремі "великі цифри", пов’язані з валютно-курсовою політикою.
Насамперед в фокусі уваги таких дискусій є дві великі цифри: обсяг валютних інтервенцій НБУ на міжбанківському ринку та обсяг купівлі іноземної валюти на готівковому ринку. На цій основі робляться дотичні висновки про виснаження резервів, адміністративне утримування курсу, стимулювання тіньової економіки тощо. Однією з ознак демократичного ладу є прозорість дій центрального банку та його підзвітність перед суспільством.
Окреслені вище питання мають високий ступінь сенситивності, а тому доречним буде детальне роз’яснення позиції Національного банку стосовно них. Рахунок на табло Почнемо із "виснаження" резервів.
Динаміка міжнародних резервів очевидно і без зайвих пояснень доводить, що теза про їх "виснаження без відновлення" не витримує жодної критики.
Це ж як треба виснажувати міжнародні резерви, що б їх обсяг з початку великої війни збільшився з 28 млрд дол.
до 44 млрд дол. Про всяк випадок нагадаю, що за період дії воєнного стану станом на початок 2025 року Україна отримала від міжнародних партнерів понад 117 млрд дол.
в еквіваленті.
З цієї суми: на валютні інтервенції було використано 86 млрд дол.; 15 млрд дол.
було використано на платежі за зовнішніми зобов’язаннями уряду та НБУ (за внутрішніми борговими зобов’язаннями – валютними ОВДП – уряд забезпечив 100% роловер); решта 16 млрд дол.
– це чистий приріст міжнародних резервів. Утім, цифра валютних інтервенцій дійсно виглядає солідно та самою своєю величиною дає привід будувати довкола неї зрадницькі наративи.
Забігаючи наперед, ніякої зради насправді немає.
А є лише небажання окремих експертів глибше розібратися в проблематиці.
Отже, давайте з’ясуємо, що стоїть за цією цифрою і чи дійсно великі обсяги валютних інтервенцій – це завжди погано. Для початку надам короткий опис механізму роботи валютного ринку під час воєнного стану.
А далі детально розберемо, чому цей механізм вибудований саме так, а не інакше. Як відомо, під час війни Україна лише на половину спроможна самотужки акумулювати потрібний фінансовий ресурс для фінансування бюджетних видатків.
Решту коштів наша країна отримує від міжнародних партнерів, які надають нам допомогу в доларах, євро, інших валютах, але точно не в гривні. Натомість бюджетні видатки уряд фінансує саме в гривні.
І для цього кошти, отримані від міжнародних партнерів, уряд має проконвертувати в національну валюту. Кошти міжнародної допомоги уряд продає напряму Національному банку.
Напряму – означає повз міжбанківський ринок.
Чому так – стане зрозуміло нижче.
А саме в цьому місці важливо акцентувати, що ті значні обсяги фінансової допомоги, які Україна отримує від міжнародних партнерів, не потрапляють на валютний ринок у вигляді пропозиції іноземної валюти. Натомість бюджетні видатки, які уряд здійснює в гривні, генерують попит на валюту з боку тих, хто отримав ці кошти.
І цей попит уже задовольняється саме на міжбанківському ринку, де через це об’єктивно виникає структурний дефіцит валюти. Оскільки уряд валюту продає не на ринку, а Національному банку, то і балансує валютний ринок цією валютою не уряд, а НБУ шляхом проведення валютних інтервенцій.
Якби уряд продавав валюту безпосередньо на ринку, то і потреб у проведенні таких значних валютних інтервенцій з боку Національного банку не виникало б. Але поки валютний ринок працює так, як описано вище, напрошується один простий, але дуже важливий висновок: чим більший обсяг отримання Україною міжнародної допомоги, тим більший обсяг валютних інтервенцій НБУ.
Якби обсяги підтримки з боку міжнародних партнерів були меншими, то і бюджетні видатки, і валютні інтервенції НБУ, очевидно, були б меншими. Але чи було б від цього Україні краще? Очевидно, що за такого механізму роботи продаж валюти Національним банком не виснажує міжнародні резерви, а лише забезпечує належне використання за призначенням коштів міжнародної допомоги.
Про виснаження міжнародних резервів можна було б говорити лише в тому разі, якби їх обсяг мав тривалу та стійку тенденцію до зменшення.
Але, як вже зазначалося вище, насправді міжнародні резерви мають сталу тенденцію до збільшення. Лізь у пекло – там буде тепло Як рецепт від "виснаження резервів" окремі експерти пропонують "просто обмежити валютні інтервенції".
Аби зрозуміти, наскільки недоречною є така пропозиція, пройдемося окремими важливими деталями описаного вище механізму роботи ринку.
Насамперед визначимо, чи дійсно обсяг попиту на валюту тісно корелює з бюджетними видатками? Чи бува можна було б проконвертувати кошти міжнародної допомоги в гривню, профінансувати бюджетні видатки, а валюту скласти в скриню міжнародних резервів і палити бамбук? Міжнародна фінансова допомога надається Україні для того, що б забезпечувати функціонування держави у важкі часи військової агресії.
Але чи можуть гроші самі собою (як папірці та записи в електронних системах) виконати це завдання? Авжеж, ні.
Гроші лише опосередковують рух товарів і послуг, яких конче потребує Україна та які наша власна економіка з об’єктивних причин не може продукувати в достатній кількості. Гроші міжнародних партнерів дають змогу купити за кордоном те, чого ми не можемо виробити самі.
А як же це можна зробити, якщо валюту, яку нам дають для цього, усю складувати в резерви? Саме тому гривня, отримана від конвертації міжнародної допомоги, після фінансування нею бюджетних видатків потім у значному обсязі надходить на ринок у вигляді попиту на валюту під імпортні товари та послуги і зумовлює значні інтервенції з боку НБУ. З огляду на все розтлумачене вище уявімо тепер, що Національний банк дослухався до таких порад і "просто зменшив інтервенції".
Що далі? Чи погодиться хтось за кордоном продати нам щось за гривню? Очевидно, що ні. Чи зменшаться потреби України в імпортних товарах та послугах (значна частина з яких пов’язана з потребами оборони) лише через те, що ми "дбайливо" вирішили не витрачати отримані від міжнародних партнерів кошти на валютні інтервенції? Очевидно, що також ні. А що ж тоді буде? Бачачи значне накопичення міжнародних резервів, наші партнери зменшать обсяги надання допомоги, резонно вважаючи, що якщо Україна не використовує вже надані кошти, то додаткові їй не потрібні.
Тим часом різниця між попитом та пропозицією на валютному ринку сягне нечуваних розмірів, і за відсутності інтервенцій, курс полетить у космос. Чи справді хтось, хто дійсно вболіває за Україну, може бажати їй такого сценарію? Далі буде.

Додати коментар

Користувач:
email:





Український ринок,
Діє згідно з міжнародними стандартами,
Інвестуй, будь у центрі подій.

- Fin.Org.UA

Новини

21:00 - Новини 28 жовтня: арешт Кудрицького, у світі відмовляються від роснафти
20:39 - Amazon скорочує 14 тисяч працівників заради прискореного розвитку ШІ
20:12 - Суд у Швейцарії відмовився розморожувати активи соратника Ротенберга
19:46 - У МОЗ прокоментували обстріл одного з найбільших складів ліків
19:16 - В "Укренерго" показали графіки на 29 жовтня
18:50 - ФДМУ виставив на продаж комбінат хлібопродуктів
18:32 - Україна розпочала опалювальний сезон – Свириденко
18:20 - Повідомлення громадян про корупцію до НАЗК: результативними були лише 20%
18:00 - Зеленський анонсував онлайн-зустріч коаліції з підтримки енергетики
17:50 - Розкрадання 90 млн грн на дронах: правоохоронці викрили схему
17:35 - Шахраї почали надсилати фейкові листи з податкової
17:18 - Опалювальний сезон розпочався ще у одній області
17:10 - Боротьба з сірим імпортом гаджетів: БЕБ запустило у Telegram бот
16:55 - московіяни обстріляли працівників "Чернігівобленерго"
16:40 - У Києві громаді повернули понад 40 га земель на Осокорках
16:30 - Україна – останній недооцінений ринок житла Європи
16:20 - В Мінцифри повідомили, як працюватиме оформлення відстрочки через ЦНАП
16:15 - Публічні інвестиції держави: Мінрозвитку подало 99 програм та проєктів
16:00 - Україна та UNIDO: співпраця у промисловому відновленні
15:30 - Курси валют, встановлені НБУ на 29.10.2025
15:27 - Мобільний ЦОП – швидка і якісна допомога кожному
15:26 - Заповнення поля «Призначення платежу» платіжної інструкції під час сплати бюджетних/небюджетних платежів
15:25 - У мерії Києва зривають план розгортання системи мобільних укриттів – заява КМВА
15:24 - Податковий календар на 29 жовтня 2025 року
15:24 - Чи оподатковується податком на доходи нерезидента компенсація від резидента покупцю – нерезиденту за ремонт пошкодженого товару, що відремонтований власними силами такого нерезидента?
15:22 - Відсутня реєстрація РК на зменшення суми компенсації товарів/послуг, складеного до ПН, реєстрація якої зупинена, і продавець не вжив заходів для її розблокування: чи є відповідальність?
15:22 - Створюємо безбар'єрний простір: отримати адміністративні послуги в ЦОПах допоможе перекладач з української жестової мови
15:21 - Роль управління комплаєнс-ризиками у мобілізації доходів
15:20 - Який термін та порядок отримання автором електронного документа першої та другої квитанцій при надсиланні електронних документів в електронному вигляді?
15:19 - За видобування кам’яного вугілля надходження до місцевих бюджетів Дніпропетровщини від платників рентної плати склали понад 69,0 млн гривень


Більше новин

ВалютаКурс
Алжирський динар0.32385
Австралійський долар27.5834
Така0.34436
Канадський долар30.0594
Юань Женьміньбі5.9272
Чеська крона2.0123
Данська крона6.5573
Гонконгівський долар5.4161
Форинт0.126148
Індійська рупія0.4768
Рупія0.0025338
Новий ізраїльський шекель12.9244
Єна0.27656
Теньге0.078911
Вона0.029306
Ліванський фунт0.00047
Малайзійський ринггіт10.0238
Мексиканське песо2.2807
Молдовський лей2.4756
Новозеландський долар24.2651
Норвезька крона4.2072
Саудівський ріял11.2219
Сінгапурський долар32.4715
Донг0.0015988
Ренд2.4375
Шведська крона4.4852
Швейцарський франк52.8815
Бат1.29526
Дирхам ОАЕ11.4577
Туніський динар14.3614
Єгипетський фунт0.8888
Фунт стерлінгів55.899
Долар США42.0831
Сербський динар0.41758
Азербайджанський манат24.7519
Румунський лей9.6351
Турецька ліра1.0029
СПЗ (спеціальні права запозичення)57.3937
Болгарський лев25.0465
Євро48.9784
Ларі15.5059
Злотий11.5549
Золото164595
Срібло1951.09
Платина65745.59
Паладій57145.9

Курси валют, встановлені НБУ на 29.10.2025