Чому фінансування ЗСУ з місцевих бюджетів досі не легалізоване?

24.03 13:30 | Економічна правда

За умов, коли військова та фінансова допомога від міжнародних партнерів нестабільна, необхідно оптимізувати видатки держбюджету та шукати додаткові джерела фінансування Збройних сил України.
За таких обставин місцеві бюджети могли б стати альтернативним джерелом фінансування потреб армії. Законодавство передбачає три способи допомогти ЗСУ коштами місцевих бюджетів.
Перший – забезпечення добровольчих формувань територіальних громад харчуванням, ліками, обмундируванням, але не технікою і не зброєю.
Другий – переказ коштів у держбюджет або конкретній військовій частині як субвенції.
Третій – купівля військових облігацій.
Проте жоден з них не дозволяє оперативно та повною мірою задовольняти потреби військових частин. Частина громад задовольняють нагальні потреби військових підрозділів та швидко реагують на запити бригад, але при цьому часто не дотримуються законодавства.
Деякі громади аргументують недостатню підтримку Збройних Сил відсутністю законодавчих підстав передавати кошти частинам чи купувати озброєння. У червні 2024 року парламент ухвалив законопроєкт "Про внесення змін до деяких законів України щодо розширення повноважень органів місцевого самоврядування з підтримки сектору безпеки і оборони України".
Він пропонує додати до компетенції сільських, селищних і міських рад "надання фінансової та матеріальної підтримки сектору безпеки і оборони у період дії воєнного чи надзвичайного стану, затвердження місцевих програм підтримки сектору безпеки і оборони". Однак законопроєкт не набув чинності, адже досі чекає на підпис президента Володимира Зеленського. "У мене немає повноважень коментувати, чому президент не підписує та чим керується верховний головнокомандувач під час війни.
Думаю, він точно володіє більшою інформацією, ніж ми, народні депутати.
Але як співавтору законопроєкту, безумовно, мені б хотілося, щоб він був підписаний", – пояснив руху "Чесно" співавтор законопроєкту та член комітету з питань організації державної влади та місцевого самоврядування від "Слуги народу" Віталій Безгін. "Законопроєкт нівелює можливість сказати, що органи місцевого самоврядування не мають повноважень та законодавчого забезпечення, щоб підтримувати ЗСУ.
На превеликий жаль, поодинокі такі випадки існують", – додав Безгін. Читайте також: Питання на 120 мільярдів: що буде, якщо в місцевих громад забрати "військовий" ПДФО? Натомість інший співавтор законопроєкту, депутат від "Голосу" Роман Лозинський, вважає, що причиною, з якої президент не підписує документ, є поширення міфів про можливі зловживання додатковими повноваженнями. "Можу лише припустити, що він підпише закон тоді, коли позбудеться міфів про наслідки ухвалення цього закону.
На жаль, у найближчому оточенні Володимира Зеленського є люди, які трактують його як крок до створення "приватних армій".
Це абсурд, адже ухвалена редакція закону не дозволяє купувати зброю і містить запобіжники, що унеможливлюють такі загрози", – зазначив Лозинський. Доки законодавчо не врегульовані повноваження місцевої влади з підтримки армії, оборонні закупівлі з місцевих бюджетів і надалі можуть трактуватися контрольними органами як нецільове використання коштів.
За це посадових осіб можуть притягати до адміністративної і навіть кримінальної відповідальності. Лозинський припускає, що неврегульоване питання фінансування ЗСУ з місцевих бюджетів у майбутньому може стати інструментом для боротьби з опонентами. "Будь-яка допомога, яку місцеві ради нині виділяють Силам оборони, формально перебуває поза законом.
Я би дуже не хотів, щоб це стало приводом для політичних переслідувань, особливо коли постане питання підготовки до виборів.
Цю карту можуть розіграти для боротьби з опонентами", – каже він. У коментарі руху "Чесно" виконавчий директор Асоціації міст України Олександр Слобожан зазначив, що вже є справи щодо нецільового використання коштів міськими радами, які фінансували потреби ЗСУ зі своїх бюджетів. Коли ресурси обмежені, а ситуація на фронті загострюється, місцеві бюджети є додатковим стабільним джерелом фінансування армії.
Органи місцевої влади повинні підтримувати ЗСУ, не ризикуючи отримати кримінальні провадження. Якщо законодавчо врегулювати розширення повноважень місцевої влади з підтримки ЗСУ, це дозволить фінансово спроможним громадам акумулювати додаткові ресурси на потреби фронту й уникнути довгих бюрократичних процесів. Крім розширення повноважень, необхідно забезпечити ефективний контроль за розподілом бюджетних коштів.
Важливо, щоб ресурси місцевих бюджетів мали цільове призначення, забезпечували пріоритетні та об’єктивні потреби фронту.

Додати коментар

Користувач:
email:





Money, a fickle friend,
Worshiped, chased, gained, lost, then
Found and lost again.

- Fin.Org.UA

Новини

08:00 - Наука та досвід поколінь. Як молодий винороб з Кідьоша повертає славу закарпатським винам
07:35 - Фінансовий астрологічний прогноз на 09.05.2025
21:00 - Новини 8 травня: ратифікація угоди щодо надр зі США, нардепи вдвічі збільшили сукупний дохід
20:44 - Канада збудує модульну АЕС за $15 мільярдів – першу серед країн G7
20:15 - Для обходу санкцій: Іран відправив до Китаю "зомбі-супертанкер" із нафтою
19:46 - Брюссель наточив мита: ЄС підготував удар на $107 мільярдів по імпорту США
19:45 - Репетитор мрії чи провал освіти: як ШІ може змінити уявлення про навчання
19:20 - Зеленський про угоду щодо надр зі США: "Такої перспективної домовленості ще не було"
19:00 - Європарламент продовжив на три роки безмитний імпорт заліза та сталі з України
18:40 - У квітні зросла сума сплачених митних платежів
18:38 - Bitcoin "пробив" рубіж ціни в 100 тисяч доларів
18:30 - НКЦПФР видала ліцензію колишньому сумнівному інвестпроєкту
18:25 - ЄС витісняє компанії США з китайського ринку – завдяки торговій війні Трампа
18:15 - В "Дії" доступні послуги зняття та зміни місця проживання
18:05 - Пауэлл поддержал доллар через ставку
17:51 - Нацбанк показав курс долара та євро на п'ятницю 9 травня
17:30 - Україна подвоїла експорт електроенергії
17:20 - Як monobank, Rozetka та "Нова пошта" досягли успіху з мінімумом ресурсів
17:15 - США і Кремль таємно обговорюють повернення газу московія до Європи
16:57 - Путін попросив Сі Цзіньпіна будувати в московії заводи: Китай поки утримується
16:52 - Повідомлення про оприлюднення проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження технічного регламенту машин»
16:51 - Індія закрила понад 25 аеропортів на тлі ескалації конфлікту з Пакистаном
16:45 - Проєкт постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження технічного регламенту машин»
16:35 - Світові бестселери авто: які моделі найбільш популярні
16:16 - АМКУ оштрафував французьку мережу гіпермаркетів товарів для дому
16:00 - Торік нардепи збільшили свої доходи на понад 7,7 мільярда гривень - дослідження
15:57 - Засідання Комісії
15:49 - Експорт Тайваню побив рекорд через митну загрозу США
15:30 - Курси валют, встановлені НБУ на 09.05.2025
15:29 - НАЗК перевірило "Ліси України": знайшло корупційні ризики та ініціювало розслідування


Більше новин

ВалютаКурс
Алжирський динар0.31268
Австралійський долар26.6337
Така0.34026
Канадський долар29.8879
Юань Женьміньбі5.7354
Чеська крона1.8804
Данська крона6.2849
Гонконгівський долар5.3411
Форинт0.115547
Індійська рупія0.48446
Рупія0.0025158
Новий ізраїльський шекель11.5989
Єна0.28695
Теньге0.080453
Вона0.029659
Ліванський фунт0.000464
Малайзійський ринггіт9.6939
Мексиканське песо2.1193
Молдовський лей2.417
Новозеландський долар24.5954
Норвезька крона4.0106
Саудівський ріял11.067
Сінгапурський долар32.018
Донг0.0015985
Ренд2.2859
Шведська крона4.2994
Швейцарський франк50.3076
Бат1.26482
Дирхам ОАЕ11.3017
Туніський динар13.8523
Єгипетський фунт0.8198
Фунт стерлінгів55.3283
Долар США41.5113
Сербський динар0.39993
Азербайджанський манат24.4141
Румунський лей9.158
Турецька ліра1.0745
СПЗ (спеціальні права запозичення)56.1642
Болгарський лев23.9728
Євро46.887
Ларі15.1313
Злотий10.9792
Золото138782.65
Срібло1345.29
Платина40869.54
Паладій40402.12

Курси валют, встановлені НБУ на 09.05.2025