Чому фінансування ЗСУ з місцевих бюджетів досі не легалізоване?

24.03 13:30 | Економічна правда

За умов, коли військова та фінансова допомога від міжнародних партнерів нестабільна, необхідно оптимізувати видатки держбюджету та шукати додаткові джерела фінансування Збройних сил України.
За таких обставин місцеві бюджети могли б стати альтернативним джерелом фінансування потреб армії. Законодавство передбачає три способи допомогти ЗСУ коштами місцевих бюджетів.
Перший – забезпечення добровольчих формувань територіальних громад харчуванням, ліками, обмундируванням, але не технікою і не зброєю.
Другий – переказ коштів у держбюджет або конкретній військовій частині як субвенції.
Третій – купівля військових облігацій.
Проте жоден з них не дозволяє оперативно та повною мірою задовольняти потреби військових частин. Частина громад задовольняють нагальні потреби військових підрозділів та швидко реагують на запити бригад, але при цьому часто не дотримуються законодавства.
Деякі громади аргументують недостатню підтримку Збройних Сил відсутністю законодавчих підстав передавати кошти частинам чи купувати озброєння. У червні 2024 року парламент ухвалив законопроєкт "Про внесення змін до деяких законів України щодо розширення повноважень органів місцевого самоврядування з підтримки сектору безпеки і оборони України".
Він пропонує додати до компетенції сільських, селищних і міських рад "надання фінансової та матеріальної підтримки сектору безпеки і оборони у період дії воєнного чи надзвичайного стану, затвердження місцевих програм підтримки сектору безпеки і оборони". Однак законопроєкт не набув чинності, адже досі чекає на підпис президента Володимира Зеленського. "У мене немає повноважень коментувати, чому президент не підписує та чим керується верховний головнокомандувач під час війни.
Думаю, він точно володіє більшою інформацією, ніж ми, народні депутати.
Але як співавтору законопроєкту, безумовно, мені б хотілося, щоб він був підписаний", – пояснив руху "Чесно" співавтор законопроєкту та член комітету з питань організації державної влади та місцевого самоврядування від "Слуги народу" Віталій Безгін. "Законопроєкт нівелює можливість сказати, що органи місцевого самоврядування не мають повноважень та законодавчого забезпечення, щоб підтримувати ЗСУ.
На превеликий жаль, поодинокі такі випадки існують", – додав Безгін. Читайте також: Питання на 120 мільярдів: що буде, якщо в місцевих громад забрати "військовий" ПДФО? Натомість інший співавтор законопроєкту, депутат від "Голосу" Роман Лозинський, вважає, що причиною, з якої президент не підписує документ, є поширення міфів про можливі зловживання додатковими повноваженнями. "Можу лише припустити, що він підпише закон тоді, коли позбудеться міфів про наслідки ухвалення цього закону.
На жаль, у найближчому оточенні Володимира Зеленського є люди, які трактують його як крок до створення "приватних армій".
Це абсурд, адже ухвалена редакція закону не дозволяє купувати зброю і містить запобіжники, що унеможливлюють такі загрози", – зазначив Лозинський. Доки законодавчо не врегульовані повноваження місцевої влади з підтримки армії, оборонні закупівлі з місцевих бюджетів і надалі можуть трактуватися контрольними органами як нецільове використання коштів.
За це посадових осіб можуть притягати до адміністративної і навіть кримінальної відповідальності. Лозинський припускає, що неврегульоване питання фінансування ЗСУ з місцевих бюджетів у майбутньому може стати інструментом для боротьби з опонентами. "Будь-яка допомога, яку місцеві ради нині виділяють Силам оборони, формально перебуває поза законом.
Я би дуже не хотів, щоб це стало приводом для політичних переслідувань, особливо коли постане питання підготовки до виборів.
Цю карту можуть розіграти для боротьби з опонентами", – каже він. У коментарі руху "Чесно" виконавчий директор Асоціації міст України Олександр Слобожан зазначив, що вже є справи щодо нецільового використання коштів міськими радами, які фінансували потреби ЗСУ зі своїх бюджетів. Коли ресурси обмежені, а ситуація на фронті загострюється, місцеві бюджети є додатковим стабільним джерелом фінансування армії.
Органи місцевої влади повинні підтримувати ЗСУ, не ризикуючи отримати кримінальні провадження. Якщо законодавчо врегулювати розширення повноважень місцевої влади з підтримки ЗСУ, це дозволить фінансово спроможним громадам акумулювати додаткові ресурси на потреби фронту й уникнути довгих бюрократичних процесів. Крім розширення повноважень, необхідно забезпечити ефективний контроль за розподілом бюджетних коштів.
Важливо, щоб ресурси місцевих бюджетів мали цільове призначення, забезпечували пріоритетні та об’єктивні потреби фронту.

Додати коментар

Користувач:
email:





Гроші не мають колір,
І не вони роблять людину,
Тільки у розумній долі
Фінанси роблять дива знущання.

- Fin.Org.UA

Новини

15:32 - Практика розподілу ведення діяльності між декількома суб’єктами господарювання – штучне «дроблення бізнесу»
15:31 - Дроблення бізнесу – це ухилення від сплати податків!
15:30 - Курси валют, встановлені НБУ на 25.12.2025
15:29 - «Дроблення бізнесу» - недоотримані кошти бюджетами
14:55 - Акваторію найбільшого українського порту перекрили через витік олії
14:34 - ВІДДІЛ КОМУНІКАЦІЙ З ГРОМАДСЬКІСТЮ УПРАВЛІННЯ ІНФОРМАЦІЙНОЇ ВЗАЄМОДІЇ ГУ ДПС У ДНІПРОПЕТРОВСЬКІЙ ОБЛАСТІ (ТЕРИТОРІЯ ОБСЛУГОВУВАННЯ - МІСТО ДНІПРО) ІНФОРМУЄ!
14:30 - 2025-й. Чим жили українці?
14:30 - Клієнти ПриватБанку найчастіше втрачають "тисячу Зеленського" на комуналку, книжки та донати
13:52 - Наука, лід і пінгвіни: Henkel та українські полярники надихнули дітей на нові відкриття
13:39 - В Італії наказують Meta припинити забороняти використовувати чат-боти конкуренти у WhatsApp
13:36 - Ключові рішення НКЦПФР від 24.12.2025
13:17 - Яка кількість кваліфікованих сертифікатів відкритого ключа формується при отриманні кваліфікованого або удосконаленого електронного або удосконаленого електронного підпису у КНЕДП ДПС, та яка їх функція?
13:16 - Наявність надміру сплачених сум єдиного внеску: чи необхідно сплачувати суму заборгованості та/або фінансових санкцій по єдиному внеску?
13:14 - Дії СГ, якщо відсутній фіскальний чек на вебпорталі ДПС в Реєстрі «Пошук фіскального чеку»
13:09 - Мазепа заходить у енергетику і планує запустити газопоршневу установку у 2026 році
13:04 - Взяття на облік фізичної особи, яка провадить незалежну професійну діяльність: алгоритм дій
13:02 - До уваги суб’єктів господарювання, які отримали ліцензії на право роздрібної торгівлі підакцизними!
13:02 - Деякі експортери пшениці не виконали контракти через російські удари по портах – аграрії
13:01 - Зміна контролюючого органу платником податку на прибуток/неприбутковою організацією: куди подавати звітність і сплачувати податок на прибуток?
13:00 - Реформа залізниці: чого очікувати пасажирам та бізнесу?
12:53 - Іноземний дохід, отриманий громадянином України, який перебуває у Польщі понад 183 дні, та здійснює підприємницьку діяльність як польський ФОП (JDG): що з оподаткуванням ПДФО і військовим збором?
12:50 - Продаж пива (крім безалкогольного), алкогольних, слабоалкогольних напоїв, вин столових та тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах особам до 18 років: відповідальність
12:48 - ФОП на загальній системі оподаткування надав благодійну допомогу Збройним Силам України: що з витратами?
12:44 - Сьогодні Комісія ухвалила рішення, яке відкриває шлях до власного житла для тисяч українських родин, – Руслан Магомедов
12:38 - У Харкові суттєво впала напруга через удар росіян по ТЕЦ
12:35 - Прощення дебіторської заборгованості нерезиденту (до спливу строку позовної давності): податкові наслідки
12:33 - До уваги платників ПДВ!
12:30 - Respublika Park: лідер ринку ритейлу за податковими надходженнями та соціальною відповідальністю
12:29 - Чи може чоловік скористатись правом щодо включення до податкової знижки оплати допоміжних репродуктивних технологій, якщо дружина не працює?
12:28 - Платники Дніпропетровщини за спеціальне використання води спрямували до місцевих бюджетів понад 106,5 млн грн рентної плати


Більше новин

ВалютаКурс
Алжирський динар0.32619
Австралійський долар28.2517
Така0.34491
Канадський долар30.8144
Юань Женьміньбі6.0092
Чеська крона2.0471
Данська крона6.6517
Гонконгівський долар5.4212
Форинт0.127458
Індійська рупія0.46956
Рупія0.0025144
Новий ізраїльський шекель13.2339
Єна0.2702
Теньге0.082071
Вона0.0291
Ліванський фунт0.000471
Малайзійський ринггіт10.4174
Мексиканське песо2.3547
Молдовський лей2.5017
Новозеландський долар24.6011
Норвезька крона4.2112
Саудівський ріял11.239
Сінгапурський долар32.8303
Донг0.0016021
Ренд2.5347
Шведська крона4.5998
Швейцарський франк53.5188
Бат1.35801
Дирхам ОАЕ11.4774
Туніський динар14.5716
Єгипетський фунт0.886
Фунт стерлінгів56.9228
Долар США42.1541
Сербський динар0.42318
Азербайджанський манат24.7922
Румунський лей9.7608
Турецька ліра0.9838
СПЗ (спеціальні права запозичення)57.7856
Болгарський лев25.3971
Євро49.6828
Ларі15.6416
Злотий11.7914
Золото189330.5
Срібло3051.17
Платина97517.19
Паладій76893.72

Курси валют, встановлені НБУ на 25.12.2025