Регулювання ринку таксі: чи варто запозичити досвід ЄС

21.03 08:00 | Економічна правда

Розвиток мобільного інтернету та цифрових технологій докорінно змінив способи надання послуг таксі.
Виникла нова реальність, до якої чинна регуляторна база не була готова.
Аналіз європейського досвіду регулювання цього ринку дає цінні уроки для України та показує можливі шляхи трансформації галузі. Європейські моделі регулювання: досвід та інновації Хорватія уніфікувала регулювання традиційних таксі та райд-хейлінгових сервісів, створивши єдине правове поле для всіх учасників ринку.
Основний принцип – технологічна нейтральність: незалежно від способу замовлення послуги (через мобільний застосунок чи традиційно) для всіх діють однакові правила. Важливим елементом хорватської моделі є обов"язкова попередня демонстрація маршруту та вартості поїздки пасажирові, що значно підвищує прозорість послуг. Інший підхід до регулювання сектору демонструє Угорщина, яка розподілила повноваження між центральною та місцевою владою.
Національне транспортне управління відповідає за загальні правила та ліцензування, а муніципалітети мають значну автономію у встановленні локальних вимог. Зокрема, у Будапешті діє комплексна система контролю якості, яка включає регулярні перевірки стану автомобілів та оцінку професійної придатності водіїв. Словаччина розробила сувору систему перевірки водіїв: регулярні медичні огляди та психологічне тестування, особливо після 65 років.
Окремо чітко регламентовані правила збору, зберігання та використання персональних даних з метою захисту інформації і забезпечення конфіденційності даних пасажирів. Чехія зробила ставку на цифровізацію державних послуг у сфері таксі.
У 2025 році планується повний перехід на електронну систему видачі ліцензій та дозволів. Польща створила комплексну систему регулювання посередницьких послуг у сфері таксі, встановивши чіткі вимоги до платформ-агрегаторів, мобільних застосунків та платформ для розрахунків. Які приклади найбільш релевантні для України Аналізуючи європейський досвід, можна виділити кілька елементів, які варто врахувати при розробці української моделі регулювання.
Перш за все, це необхідність створення єдиних правил для всіх учасників ринку незалежно від форми роботи й технологічної платформи.
Досвід Хорватії показує, що такий підхід сприяє здоровій конкуренції та підвищенню якості послуг. Особливу увагу варто приділити питанням безпеки та якості послуг.
Словацький досвід показує важливість регулярних перевірок водіїв та авто.
Україна може запровадити аналогічний механізм, адаптуючи його до національних реалій. Цифровізація державних послуг, як показує досвід Чехії, може значно спростити адміністративні процедури та зменшити корупційні ризики.
Створення єдиної електронної системи ліцензування та контролю має стати пріоритетом для України.
"Дія" дає для цього всі можливості. Шлях уперед: що пропонується Аналіз європейського досвіду та українських реалій дозволяє визначити механізми регулювання ринку райд-хейлінгу.
Ключовим елементом має стати створення сучасної цифрової інфраструктури, інтегрованої з державними системами. Основою нової системи повинен стати електронний реєстр онлайн-сервісів та інформаційно-диспетчерських послуг.
Цей реєстр забезпечить прозорість ринку і дозволить ефективно контролювати діяльність усіх учасників. Читайте також: На власному досвіді.
Як я працював у таксі Важливим елементом системи може стати інтеграція з платформою "Дія" або цифровий аналог на базі існуючих реєстрів, що дозволить автоматизувати більшість процесів верифікації та контролю, спростити взаємодію між учасниками ринку та контрольними органами і зменшити адміністративне навантаження. Рівність та виконання.
Необхідно запровадити рівні правила та вимоги для всіх гравців ринку.
Контроль має здійснювати централізований орган, а виконання законів повинне забезпечуватися на загальнодержавному рівні.
Це усуне можливість різного тлумачення норм і забезпечить єдиний стандарт для ринку. Локалізація.
Платформи повинні бути зареєстровані в Україні, а їх діяльність має бути ліцензована.
Важливо локалізувати всі операції, а платформи мають стати податковими агентами для самозайнятих водіїв.
Така модель успішно працює в багатьох країнах і дозволяє ефективно контролювати податкові надходження. Критерії для партнерів.
Усі водії та авто повинні бути належним чином перевірені та відповідати встановленим критеріям.
В ідеалі – через застосунок "Дія", що дозволить швидко та автоматично підтверджувати допуск водіїв до ринку.
Може бути запроваджена обов’язкова щоквартальна або річна синхронізація баз даних. Ліцензування.
Пропонуються два шляхи легалізації діяльності водіїв: ФОП або "самозайнята особа" через ліцензованого адміністратора онлайн-сервісу з інтегрованим е-сертифікатом у системі "Дія".
Водії повинні мати можливість отримати ліцензії без значного адміністративного чи фінансового тягаря. Співіснування з традиційними таксі.
Райд-хейлінг і традиційні таксі можуть успішно співіснувати на ринку.
У цьому випадку платформи повинні мати можливість залучати обидва типи постачальників послуг.
Такий підхід сприятиме здоровій конкуренції та підвищенню якості послуг для споживачів. Нове регулювання в Україні має впроваджуватися поетапно з урахуванням готовності ринку до змін.
Перший етап повинен включати ухвалення базового законодавства, яке встановить основні правила гри.
Наступний крок – створення інфраструктури: електронних реєстрів, систем моніторингу, механізмів контролю.

Додати коментар

Користувач:
email:





Курс гривні коливається вгору,
Потім знову падає до дна.
Акції, облігації, валюта -
Ось основні інструменти тут.

- Fin.Org.UA

Новини

19:02 - Торгівля, транспорт та ІТ: яку роботу шукають українці у 2025 році
18:58 - В Україні анонсували введення одного гігавату нової генерації у 2025 році
18:39 - У МОЗ заявили, що регулювання націнок на ліки не призвело до закриття аптек
18:17 - Компанія Тігіпка почала будувати новий завод у Чернівецькій області
18:05 - московія готова обговорити з США їхню присутність на Запорізькій АЕС – глава "Росатому"
17:45 - Ізраїль вирішив відновити авіасполучення з Росією
17:22 - "Уряд буде готовий в будь-який момент": Шмигаль підтвердив готовність України підписати угоду про надра
17:04 - Економіка США впала вперше з 2022 року
17:00 - Українська нерухомість 2.0: підписка, токенізація, пенсійна реформа
16:55 - АРМА планує отримати понад 12 мільйонів після продажі арештованого білоруського скла
16:35 - На українському ринку знизились ціни на капусту: скільки вона коштує
16:29 - Єврокомісія виділяє 910 мільйонів євро на посилення оборони: залучатимуть Україну
16:05 - В Києві призупинив роботу простір MacPaw Space
15:59 - В МОЗ розповіли про використані кошти на відновлення "Охматдиту"
15:45 - Блекаут в Іспанії міг спричинити збитки розміром 1,6 мільярда євро
15:30 - Курси валют, встановлені НБУ на 01.05.2025
15:25 - На Поштовій площі в Києві відбувається незаконне захоплення ділянки – активістка
15:20 - У Польщі затримали підозрювану у справі про відмивання мільярдів через IBOX банк
15:15 - Крипто в режиме консолидации
15:09 - Руслан Кравченко: Для системних змін та реалізації ефективних механізмів потрібен відкритий діалог з ІТ-бізнесом
15:00 - Інвестувати у первинку з лише $3000. S1 REIT змінює правила гри на ринку нерухомості
14:48 - Реєстр індустріальних (промислових) парків
14:44 - Україна готова у середу підписати угоду про надра зі США – Bloomberg
14:17 - Рада дозволила українським містам використовувати гуманітарні автобуси та трамваї
13:50 - Нафтові гіганти готуються до найгіршого року з часів пандемії коронавірусу
13:30 - НБУ анулював ліцензію у фінансової компанії: причина
13:16 - В Україні ціни на газ перевищили європейські вперше за рік
12:59 - Як підсилити потенціал українського виробництва
12:57 - Logitech перенесе частину виробництва з Китаю, щоб обійти мита Трампа
12:40 - Митників раз на три роки перевірятимуть на доброчесність


Більше новин

ВалютаКурс
Алжирський динар0.31346
Австралійський долар26.508
Така0.33992
Канадський долар29.9806
Юань Женьміньбі5.7078
Чеська крона1.8927
Данська крона6.3187
Гонконгівський долар5.3466
Форинт0.116681
Індійська рупія0.49078
Рупія0.0024981
Новий ізраїльський шекель11.4417
Єна0.29
Теньге0.080745
Вона0.029173
Ліванський фунт0.000463
Малайзійський ринггіт9.6099
Мексиканське песо2.122
Молдовський лей2.4123
Новозеландський долар24.5589
Норвезька крона3.9983
Саудівський ріял11.0562
Сінгапурський долар31.7515
Донг0.0015961
Ренд2.2322
Шведська крона4.3009
Швейцарський франк50.2583
Бат1.24045
Дирхам ОАЕ11.2907
Туніський динар13.9214
Єгипетський фунт0.8164
Фунт стерлінгів55.4006
Долар США41.4706
Сербський динар0.40235
Азербайджанський манат24.3902
Румунський лей9.4749
Турецька ліра1.0779
СПЗ (спеціальні права запозичення)56.2625
Болгарський лев24.1164
Євро47.1687
Ларі15.0956
Злотий11.035
Золото135716.69
Срібло1335.97
Платина40263.39
Паладій38602.91

Курси валют, встановлені НБУ на 01.05.2025