Регулювання ринку таксі: чи варто запозичити досвід ЄС

21.03 08:00 | Економічна правда

Розвиток мобільного інтернету та цифрових технологій докорінно змінив способи надання послуг таксі.
Виникла нова реальність, до якої чинна регуляторна база не була готова.
Аналіз європейського досвіду регулювання цього ринку дає цінні уроки для України та показує можливі шляхи трансформації галузі. Європейські моделі регулювання: досвід та інновації Хорватія уніфікувала регулювання традиційних таксі та райд-хейлінгових сервісів, створивши єдине правове поле для всіх учасників ринку.
Основний принцип – технологічна нейтральність: незалежно від способу замовлення послуги (через мобільний застосунок чи традиційно) для всіх діють однакові правила. Важливим елементом хорватської моделі є обов"язкова попередня демонстрація маршруту та вартості поїздки пасажирові, що значно підвищує прозорість послуг. Інший підхід до регулювання сектору демонструє Угорщина, яка розподілила повноваження між центральною та місцевою владою.
Національне транспортне управління відповідає за загальні правила та ліцензування, а муніципалітети мають значну автономію у встановленні локальних вимог. Зокрема, у Будапешті діє комплексна система контролю якості, яка включає регулярні перевірки стану автомобілів та оцінку професійної придатності водіїв. Словаччина розробила сувору систему перевірки водіїв: регулярні медичні огляди та психологічне тестування, особливо після 65 років.
Окремо чітко регламентовані правила збору, зберігання та використання персональних даних з метою захисту інформації і забезпечення конфіденційності даних пасажирів. Чехія зробила ставку на цифровізацію державних послуг у сфері таксі.
У 2025 році планується повний перехід на електронну систему видачі ліцензій та дозволів. Польща створила комплексну систему регулювання посередницьких послуг у сфері таксі, встановивши чіткі вимоги до платформ-агрегаторів, мобільних застосунків та платформ для розрахунків. Які приклади найбільш релевантні для України Аналізуючи європейський досвід, можна виділити кілька елементів, які варто врахувати при розробці української моделі регулювання.
Перш за все, це необхідність створення єдиних правил для всіх учасників ринку незалежно від форми роботи й технологічної платформи.
Досвід Хорватії показує, що такий підхід сприяє здоровій конкуренції та підвищенню якості послуг. Особливу увагу варто приділити питанням безпеки та якості послуг.
Словацький досвід показує важливість регулярних перевірок водіїв та авто.
Україна може запровадити аналогічний механізм, адаптуючи його до національних реалій. Цифровізація державних послуг, як показує досвід Чехії, може значно спростити адміністративні процедури та зменшити корупційні ризики.
Створення єдиної електронної системи ліцензування та контролю має стати пріоритетом для України.
"Дія" дає для цього всі можливості. Шлях уперед: що пропонується Аналіз європейського досвіду та українських реалій дозволяє визначити механізми регулювання ринку райд-хейлінгу.
Ключовим елементом має стати створення сучасної цифрової інфраструктури, інтегрованої з державними системами. Основою нової системи повинен стати електронний реєстр онлайн-сервісів та інформаційно-диспетчерських послуг.
Цей реєстр забезпечить прозорість ринку і дозволить ефективно контролювати діяльність усіх учасників. Читайте також: На власному досвіді.
Як я працював у таксі Важливим елементом системи може стати інтеграція з платформою "Дія" або цифровий аналог на базі існуючих реєстрів, що дозволить автоматизувати більшість процесів верифікації та контролю, спростити взаємодію між учасниками ринку та контрольними органами і зменшити адміністративне навантаження. Рівність та виконання.
Необхідно запровадити рівні правила та вимоги для всіх гравців ринку.
Контроль має здійснювати централізований орган, а виконання законів повинне забезпечуватися на загальнодержавному рівні.
Це усуне можливість різного тлумачення норм і забезпечить єдиний стандарт для ринку. Локалізація.
Платформи повинні бути зареєстровані в Україні, а їх діяльність має бути ліцензована.
Важливо локалізувати всі операції, а платформи мають стати податковими агентами для самозайнятих водіїв.
Така модель успішно працює в багатьох країнах і дозволяє ефективно контролювати податкові надходження. Критерії для партнерів.
Усі водії та авто повинні бути належним чином перевірені та відповідати встановленим критеріям.
В ідеалі – через застосунок "Дія", що дозволить швидко та автоматично підтверджувати допуск водіїв до ринку.
Може бути запроваджена обов’язкова щоквартальна або річна синхронізація баз даних. Ліцензування.
Пропонуються два шляхи легалізації діяльності водіїв: ФОП або "самозайнята особа" через ліцензованого адміністратора онлайн-сервісу з інтегрованим е-сертифікатом у системі "Дія".
Водії повинні мати можливість отримати ліцензії без значного адміністративного чи фінансового тягаря. Співіснування з традиційними таксі.
Райд-хейлінг і традиційні таксі можуть успішно співіснувати на ринку.
У цьому випадку платформи повинні мати можливість залучати обидва типи постачальників послуг.
Такий підхід сприятиме здоровій конкуренції та підвищенню якості послуг для споживачів. Нове регулювання в Україні має впроваджуватися поетапно з урахуванням готовності ринку до змін.
Перший етап повинен включати ухвалення базового законодавства, яке встановить основні правила гри.
Наступний крок – створення інфраструктури: електронних реєстрів, систем моніторингу, механізмів контролю.

Додати коментар

Користувач:
email:





Криза минає,
Ринок відновлюється,
Дивись в майбутнє.

- Fin.Org.UA

Новини

08:45 - Противоречивые сигналы рынка труда США
08:30 - "Ворскла": токсична "яма", керований вихід або історія успіху для Жеваго
00:00 - Новини від Міністерства енергетики України
21:00 - Новини 2 липня: МВФ змінив негативний сценарій щодо України, перекрили трасу Київ – Чоп на Житомирщині
20:35 - В Україні сезон місцевої лохини стартував із в 2,6 рази вищих цін, ніж торік
20:10 - На Житомирщині перекрили рух в обидва напрямки на трасі Київ – Чоп: як об'їхати
19:20 - Трамп зняв санкції з "Рособоронекспорту" та низки інших установ та фізосіб московія
18:45 - Висновки нового дослідження НБУ про українських мігрантів у колонці Голови НБУ Андрія Пишного та статті фахівців Департаменту монетарної політики та економічного аналізу НБУ
18:40 - YouTube заблокував в Україні канали двох підсанкційних осіб
18:21 - Енергоефективність в Україні - стратегічний пріоритет на шляху відновлення
18:05 - В Україні за рік на 16% побільшало нових авто: найпопулярніші моделі
17:45 - У Києві на рік обмежать рух на перетині двох магістралей
17:41 - Моніторинг основних подій в економіці України (травень 2025)
17:40 - Визначено вимоги до системи управління ризиками надавачів нефінансових платіжних послуг
17:25 - Співвласницю Ibox банку Шевцову та її пособниць судитимуть за міскодинг на 5 мільйонів
17:03 - На українських АЗС подорожчав бензин
17:00 - Ukraine’s Government Borrows Equivalent of Almost UAH 240 Billion through Auctions to Sell Domestic Government Debt Securities since Early 2025, and almost UAH 1,698 Billion Total since Martial Law Was Imposed
17:00 - З початку 2025 року уряд залучив від продажу / обміну ОВДП на аукціонах майже 240 млрд грн, а загалом упродовж воєнного стану – майже 1 698 млрд грн
17:00 - Чи встигне Україна закачати газ у сховища
16:59 - Харків отримав кредит від ЄБРР: на що його витратять
16:46 - Китай ввозить мільйон барелів іранської нафти щодня, попри санкції США
16:24 - Молочні продукти в червні продовжили дорожчати
16:10 - Регулятор відмовив продовжити термін дії інвестфонду Порошенка
16:09 - Триває відновлення довоєнного регулювання діяльності банків
16:05 - На 37% побільшало судових рішень про корупцію: як за це найчастіше карають
16:00 - Петиція про декриміналізацію порно набрала необхідну кількість голосів: авторка висловила подяку
15:51 - Nissan відкликає понад 440 тисяч авто через ризик відмови двигуна
15:34 - ЄС мало робить для зменшення залежності від китайських рідкісноземельних металів – The Guardian
15:30 - Курси валют, встановлені НБУ на 03.07.2025
15:30 - Уряд веде перемовини з партнерами про фінансування на 2026 рік


Більше новин

ВалютаКурс
Алжирський динар0.32303
Австралійський долар27.4033
Така0.34076
Канадський долар30.6368
Юань Женьміньбі5.8323
Чеська крона1.9929
Данська крона6.5853
Гонконгівський долар5.3264
Форинт0.123113
Індійська рупія0.48786
Рупія0.0025735
Новий ізраїльський шекель12.3941
Єна0.29
Теньге0.080618
Вона0.030749
Ліванський фунт0.000467
Малайзійський ринггіт9.892
Мексиканське песо2.2292
Молдовський лей2.4748
Новозеландський долар25.342
Норвезька крона4.1375
Саудівський ріял11.1489
Сінгапурський долар32.8037
Донг0.001598
Ренд2.3669
Шведська крона4.386
Швейцарський франк52.7059
Бат1.28885
Дирхам ОАЕ11.3835
Туніський динар14.4822
Єгипетський фунт0.8471
Фунт стерлінгів57.146
Долар США41.8116
Сербський динар0.4193
Азербайджанський манат24.5907
Румунський лей9.702
Турецька ліра1.0505
СПЗ (спеціальні права запозичення)57.4717
Болгарський лев25.1287
Євро49.1328
Ларі15.3702
Злотий11.5604
Золото139696.32
Срібло1515.29
Платина57904.47
Паладій46969.06

Курси валют, встановлені НБУ на 03.07.2025