Регулювання ринку таксі: чи варто запозичити досвід ЄС

21.03 08:00 | Економічна правда

Розвиток мобільного інтернету та цифрових технологій докорінно змінив способи надання послуг таксі.
Виникла нова реальність, до якої чинна регуляторна база не була готова.
Аналіз європейського досвіду регулювання цього ринку дає цінні уроки для України та показує можливі шляхи трансформації галузі. Європейські моделі регулювання: досвід та інновації Хорватія уніфікувала регулювання традиційних таксі та райд-хейлінгових сервісів, створивши єдине правове поле для всіх учасників ринку.
Основний принцип – технологічна нейтральність: незалежно від способу замовлення послуги (через мобільний застосунок чи традиційно) для всіх діють однакові правила. Важливим елементом хорватської моделі є обов"язкова попередня демонстрація маршруту та вартості поїздки пасажирові, що значно підвищує прозорість послуг. Інший підхід до регулювання сектору демонструє Угорщина, яка розподілила повноваження між центральною та місцевою владою.
Національне транспортне управління відповідає за загальні правила та ліцензування, а муніципалітети мають значну автономію у встановленні локальних вимог. Зокрема, у Будапешті діє комплексна система контролю якості, яка включає регулярні перевірки стану автомобілів та оцінку професійної придатності водіїв. Словаччина розробила сувору систему перевірки водіїв: регулярні медичні огляди та психологічне тестування, особливо після 65 років.
Окремо чітко регламентовані правила збору, зберігання та використання персональних даних з метою захисту інформації і забезпечення конфіденційності даних пасажирів. Чехія зробила ставку на цифровізацію державних послуг у сфері таксі.
У 2025 році планується повний перехід на електронну систему видачі ліцензій та дозволів. Польща створила комплексну систему регулювання посередницьких послуг у сфері таксі, встановивши чіткі вимоги до платформ-агрегаторів, мобільних застосунків та платформ для розрахунків. Які приклади найбільш релевантні для України Аналізуючи європейський досвід, можна виділити кілька елементів, які варто врахувати при розробці української моделі регулювання.
Перш за все, це необхідність створення єдиних правил для всіх учасників ринку незалежно від форми роботи й технологічної платформи.
Досвід Хорватії показує, що такий підхід сприяє здоровій конкуренції та підвищенню якості послуг. Особливу увагу варто приділити питанням безпеки та якості послуг.
Словацький досвід показує важливість регулярних перевірок водіїв та авто.
Україна може запровадити аналогічний механізм, адаптуючи його до національних реалій. Цифровізація державних послуг, як показує досвід Чехії, може значно спростити адміністративні процедури та зменшити корупційні ризики.
Створення єдиної електронної системи ліцензування та контролю має стати пріоритетом для України.
"Дія" дає для цього всі можливості. Шлях уперед: що пропонується Аналіз європейського досвіду та українських реалій дозволяє визначити механізми регулювання ринку райд-хейлінгу.
Ключовим елементом має стати створення сучасної цифрової інфраструктури, інтегрованої з державними системами. Основою нової системи повинен стати електронний реєстр онлайн-сервісів та інформаційно-диспетчерських послуг.
Цей реєстр забезпечить прозорість ринку і дозволить ефективно контролювати діяльність усіх учасників. Читайте також: На власному досвіді.
Як я працював у таксі Важливим елементом системи може стати інтеграція з платформою "Дія" або цифровий аналог на базі існуючих реєстрів, що дозволить автоматизувати більшість процесів верифікації та контролю, спростити взаємодію між учасниками ринку та контрольними органами і зменшити адміністративне навантаження. Рівність та виконання.
Необхідно запровадити рівні правила та вимоги для всіх гравців ринку.
Контроль має здійснювати централізований орган, а виконання законів повинне забезпечуватися на загальнодержавному рівні.
Це усуне можливість різного тлумачення норм і забезпечить єдиний стандарт для ринку. Локалізація.
Платформи повинні бути зареєстровані в Україні, а їх діяльність має бути ліцензована.
Важливо локалізувати всі операції, а платформи мають стати податковими агентами для самозайнятих водіїв.
Така модель успішно працює в багатьох країнах і дозволяє ефективно контролювати податкові надходження. Критерії для партнерів.
Усі водії та авто повинні бути належним чином перевірені та відповідати встановленим критеріям.
В ідеалі – через застосунок "Дія", що дозволить швидко та автоматично підтверджувати допуск водіїв до ринку.
Може бути запроваджена обов’язкова щоквартальна або річна синхронізація баз даних. Ліцензування.
Пропонуються два шляхи легалізації діяльності водіїв: ФОП або "самозайнята особа" через ліцензованого адміністратора онлайн-сервісу з інтегрованим е-сертифікатом у системі "Дія".
Водії повинні мати можливість отримати ліцензії без значного адміністративного чи фінансового тягаря. Співіснування з традиційними таксі.
Райд-хейлінг і традиційні таксі можуть успішно співіснувати на ринку.
У цьому випадку платформи повинні мати можливість залучати обидва типи постачальників послуг.
Такий підхід сприятиме здоровій конкуренції та підвищенню якості послуг для споживачів. Нове регулювання в Україні має впроваджуватися поетапно з урахуванням готовності ринку до змін.
Перший етап повинен включати ухвалення базового законодавства, яке встановить основні правила гри.
Наступний крок – створення інфраструктури: електронних реєстрів, систем моніторингу, механізмів контролю.

Додати коментар

Користувач:
email:





Серце б’ється швидко,
Подивись на свій портфель,
Збагатній просто так.

- Fin.Org.UA

Новини

18:50 - В Україні відтермінували запровадження системи "еАкциз"
18:45 - Українці готові витратити чверть доходу на свята – Inweb
18:32 - Підвищення виплат на дітей не вплине на народжуваність – Лібанова
18:15 - Шмигаль розповів про оновлення наглядових рад у ОПК
18:05 - Нацбанк показав курс долара і євро на четвер 4 грудня
17:58 - 4 грудня графіки не зміняться
17:40 - Значна частина держпідтримки агровиробників дісталася великим холдингам – Рахункова палата
17:30 - Виробництво в США у вересні залишилося на незмінному рівні
17:24 - У Києві демонтували 20 тисяч рекламних конструкцій: найчастіше їх знімали з фасадів будівель
17:05 - Експортера зерна оштрафували на пів мільярда: причина
16:50 - Заплатимо через рік: аномально довгі строки оплати в закупівлях
16:40 - Корецький віддав "координацію всіх облгазів" ексменеджеру Ахметова
16:33 - У Раді зняли з розгляду податкові зміни для ФОПів
16:25 - Завозили авто під виглядом гумдопомоги для ЗСУ: на Львівщині викрили схему
16:00 - Курси валют, встановлені НБУ на 04.12.2025
15:56 - Оподаткування прибутку банків на 50%: Рада ухвалила законопроєкт
15:45 - Роумінговий безвіз: Vodafone оновлює тарифи
15:17 - Рада ухвалила бюджет на 2026 рік: дефіцит - 18,5% ВВП
15:10 - Зеленський: сьогодні звільнять більшість складу наглядових рад енергетичних держкомпаній
15:01 - Регулятор затвердить нові тарифи для "Укренерго" на 2026 рік: як вони зростуть
14:55 - ЄС вносить Росію до сірого списку за відмивання грошей – Politico
14:51 - Повідомлення про намір отримати дозвіл на викиди ТОВ «ПЕТРОЛ КОНТРАКТ» (АЗК «Баштанка» Миколаївська обл., Баштанський район, Баштанська міська територіальна громада, с. Баштанка, автодорога Дніпро - Миколаїв, 259 км)
14:51 - Повідомлення про намір отримати дозвіл на викиди ТОВ «ПК «ДНІПРОВСЬКИЙ» (Проммайданчика Гуртожиток Дніпропетровська обл., Нікопольський р-н, с. Мозолевське, вул. Центральна, 15)
14:50 - Повідомлення про намір отримати дозвіл на викиди ТОВ «ПЕТРОЛ КОНТРАКТ» (АЗК «Нова Одеса» Миколаївська область, Миколаївський р-н, Новоодеська міська територіальна громада, м. Нова Одеса, вул. Центральна, 50)
14:49 - Повідомлення про намір отримати дозвіл на викиди ТОВ «ПЕТРОЛ КОНТРАКТ» (АЗК «Вознесенськ» Миколаївська область, Вознесенський р-н, Вознесенська міська територіальна громада, м. Вознесенськ, вул. Київська, буд. 242Г)
14:39 - Повідомлення про намір отримати дозвіл на викиди ТОВ «ОМЕГА ТРИ» (Чернігівська область, Чернігівський район, селище Березна, пров. Чернігівський, 8)
14:38 - Повідомлення про намір отримати дозвіл на викиди УКП «УМАНЬТЕПЛОКОМУНЕНЕРГО» (Черкаська обл., м. Умань, вул. Гайдамацька, 14)
14:38 - Повідомлення про намір отримати дозвіл на викиди ПП “КАЧАН-07” (Тернопільська обл., Тернопільський р-н, с. Лапшин, вул. Привокзальна, 30)
14:34 - Повідомлення про намір отримати дозвіл на викиди ФІЛІЯ «АЕРОК БЕРЕЗАНЬ» ТОВ «АЕРОК» (Київська область, м. Березань, вул. Березанський Шлях, 44-А)
14:27 - У Мінфіні вважають, що зарплати військовим можна підвищити без збільшення видатків на оборону


Більше новин

ВалютаКурс
Алжирський динар0.32527
Австралійський долар27.812
Така0.34524
Канадський долар30.2642
Юань Женьміньбі5.9747
Чеська крона2.0395
Данська крона6.5908
Гонконгівський долар5.4218
Форинт0.12926
Індійська рупія0.46795
Рупія0.0025381
Новий ізраїльський шекель13.0705
Єна0.27158
Теньге0.083927
Вона0.028815
Ліванський фунт0.000471
Малайзійський ринггіт10.2393
Мексиканське песо2.3116
Молдовський лей2.4829
Новозеландський долар24.2543
Норвезька крона4.1865
Саудівський ріял11.2458
Сінгапурський долар32.6071
Донг0.0016003
Ренд2.47
Шведська крона4.4929
Швейцарський франк52.7279
Бат1.32278
Дирхам ОАЕ11.4908
Туніський динар14.3941
Єгипетський фунт0.887
Фунт стерлінгів56.1347
Долар США42.2034
Сербський динар0.41895
Азербайджанський манат24.8226
Румунський лей9.667
Турецька ліра0.9942
СПЗ (спеціальні права запозичення)57.5602
Болгарський лев25.169
Євро49.226
Ларі15.6338
Злотий11.6391
Золото177781.4
Срібло2469.78
Платина69461.31
Паладій61532.98

Курси валют, встановлені НБУ на 04.12.2025