Регулювання ринку таксі: чи варто запозичити досвід ЄС

21.03 08:00 | Економічна правда

Розвиток мобільного інтернету та цифрових технологій докорінно змінив способи надання послуг таксі.
Виникла нова реальність, до якої чинна регуляторна база не була готова.
Аналіз європейського досвіду регулювання цього ринку дає цінні уроки для України та показує можливі шляхи трансформації галузі. Європейські моделі регулювання: досвід та інновації Хорватія уніфікувала регулювання традиційних таксі та райд-хейлінгових сервісів, створивши єдине правове поле для всіх учасників ринку.
Основний принцип – технологічна нейтральність: незалежно від способу замовлення послуги (через мобільний застосунок чи традиційно) для всіх діють однакові правила. Важливим елементом хорватської моделі є обов"язкова попередня демонстрація маршруту та вартості поїздки пасажирові, що значно підвищує прозорість послуг. Інший підхід до регулювання сектору демонструє Угорщина, яка розподілила повноваження між центральною та місцевою владою.
Національне транспортне управління відповідає за загальні правила та ліцензування, а муніципалітети мають значну автономію у встановленні локальних вимог. Зокрема, у Будапешті діє комплексна система контролю якості, яка включає регулярні перевірки стану автомобілів та оцінку професійної придатності водіїв. Словаччина розробила сувору систему перевірки водіїв: регулярні медичні огляди та психологічне тестування, особливо після 65 років.
Окремо чітко регламентовані правила збору, зберігання та використання персональних даних з метою захисту інформації і забезпечення конфіденційності даних пасажирів. Чехія зробила ставку на цифровізацію державних послуг у сфері таксі.
У 2025 році планується повний перехід на електронну систему видачі ліцензій та дозволів. Польща створила комплексну систему регулювання посередницьких послуг у сфері таксі, встановивши чіткі вимоги до платформ-агрегаторів, мобільних застосунків та платформ для розрахунків. Які приклади найбільш релевантні для України Аналізуючи європейський досвід, можна виділити кілька елементів, які варто врахувати при розробці української моделі регулювання.
Перш за все, це необхідність створення єдиних правил для всіх учасників ринку незалежно від форми роботи й технологічної платформи.
Досвід Хорватії показує, що такий підхід сприяє здоровій конкуренції та підвищенню якості послуг. Особливу увагу варто приділити питанням безпеки та якості послуг.
Словацький досвід показує важливість регулярних перевірок водіїв та авто.
Україна може запровадити аналогічний механізм, адаптуючи його до національних реалій. Цифровізація державних послуг, як показує досвід Чехії, може значно спростити адміністративні процедури та зменшити корупційні ризики.
Створення єдиної електронної системи ліцензування та контролю має стати пріоритетом для України.
"Дія" дає для цього всі можливості. Шлях уперед: що пропонується Аналіз європейського досвіду та українських реалій дозволяє визначити механізми регулювання ринку райд-хейлінгу.
Ключовим елементом має стати створення сучасної цифрової інфраструктури, інтегрованої з державними системами. Основою нової системи повинен стати електронний реєстр онлайн-сервісів та інформаційно-диспетчерських послуг.
Цей реєстр забезпечить прозорість ринку і дозволить ефективно контролювати діяльність усіх учасників. Читайте також: На власному досвіді.
Як я працював у таксі Важливим елементом системи може стати інтеграція з платформою "Дія" або цифровий аналог на базі існуючих реєстрів, що дозволить автоматизувати більшість процесів верифікації та контролю, спростити взаємодію між учасниками ринку та контрольними органами і зменшити адміністративне навантаження. Рівність та виконання.
Необхідно запровадити рівні правила та вимоги для всіх гравців ринку.
Контроль має здійснювати централізований орган, а виконання законів повинне забезпечуватися на загальнодержавному рівні.
Це усуне можливість різного тлумачення норм і забезпечить єдиний стандарт для ринку. Локалізація.
Платформи повинні бути зареєстровані в Україні, а їх діяльність має бути ліцензована.
Важливо локалізувати всі операції, а платформи мають стати податковими агентами для самозайнятих водіїв.
Така модель успішно працює в багатьох країнах і дозволяє ефективно контролювати податкові надходження. Критерії для партнерів.
Усі водії та авто повинні бути належним чином перевірені та відповідати встановленим критеріям.
В ідеалі – через застосунок "Дія", що дозволить швидко та автоматично підтверджувати допуск водіїв до ринку.
Може бути запроваджена обов’язкова щоквартальна або річна синхронізація баз даних. Ліцензування.
Пропонуються два шляхи легалізації діяльності водіїв: ФОП або "самозайнята особа" через ліцензованого адміністратора онлайн-сервісу з інтегрованим е-сертифікатом у системі "Дія".
Водії повинні мати можливість отримати ліцензії без значного адміністративного чи фінансового тягаря. Співіснування з традиційними таксі.
Райд-хейлінг і традиційні таксі можуть успішно співіснувати на ринку.
У цьому випадку платформи повинні мати можливість залучати обидва типи постачальників послуг.
Такий підхід сприятиме здоровій конкуренції та підвищенню якості послуг для споживачів. Нове регулювання в Україні має впроваджуватися поетапно з урахуванням готовності ринку до змін.
Перший етап повинен включати ухвалення базового законодавства, яке встановить основні правила гри.
Наступний крок – створення інфраструктури: електронних реєстрів, систем моніторингу, механізмів контролю.

Додати коментар

Користувач:
email:





Ціна акцій росте,
Ринок – це безмежні можливості,
Інвестуй, бути успішним.

- Fin.Org.UA

Новини

13:02 - Податкова знижка за навчання: які документи подаються з податковою декларацією про майновий стан і доходи?
13:00 - Яка інформація зазначається у заяві про проставлення апостиля, що подається до ДПС?
12:58 - Алгоритм дій для подання заяв про бажання/відмову отримувати документ через Електронний кабінет
12:57 - Підстави для проведення фактичної перевірки
12:55 - Чи відноситься спирт коньячний, плодовий, зерновий дистилят до спирту етилового в розумінні ПКУ?
12:53 - До уваги юридичних осіб!
12:51 - До яких видів доходів застосовується ставка військового збору 1,5 відсотка?
12:49 - Чи передбачена відповідальність за перевищення встановлених лімітів залишку готівки в касах підприємства?
12:47 - Які витрати можна включити до податкової знижки?
12:35 - Платники Дніпропетровщини за видобування залізних руд спрямували до місцевих бюджетів понад 1,7 млрд грн рентної плати
12:33 - Плата за землю: місцеві бюджети Дніпропетровщини отримали від фізичних осіб майже 665,2 млн гривень
12:32 - До місцевих бюджетів Дніпропетровщини за операціями з роздрібної торгівлі алкогольними напоями надійшло понад 546,5 млн грн акцизного податку
12:30 - Практика розподілу ведення діяльності між декількома суб’єктами господарювання – штучне «дроблення бізнесу»
12:29 - Дроблення бізнесу – це ухилення від сплати податків!
12:27 - «Дроблення бізнесу» - недоотримані кошти бюджетами
12:26 - Консультаційний центр: підтримка платників Криворізького та Дніпровського районів
12:24 - ДПС затвердила план-графік документальних планових перевірок на 2026 рік: фокус – на високих податкових ризиках
12:22 - Переробна промисловість та торгівля забезпечили майже 35% надходжень до бюджету
11:35 - На Харківщині відновили енерго- та теплопостачання після ворожої атаки
11:00 - У різдвяну ніч московія знову атакувала енергоооб'єкти України: є знеструмлення в кількох областях
10:30 - Армія московія вкотре поцілила по портовій інфраструктурі Одещини: є загиблий та поранені
10:00 - Вживані авто з-за кордону віком до 5 років: які моделі обирають українці
09:00 - Вітаємо з Різдвом Христовим!
08:30 - Корекція на ринку криптовалют: на довго?
08:00 - Економіка Різдва: як ціни на індиків викрили проблеми Трампа з інфляцією
07:35 - Фінансовий астрологічний прогноз на 25.12.2025
23:00 - Новини від Міністерства енергетики України
21:00 - Новини від Міністерства енергетики України
19:20 - Порт "Південний" відновив роботу після витоку олії
19:12 - Індійська компанія відновила закупівлі російської нафти зі знижкою


Більше новин

ВалютаКурс
Алжирський динар0.32619
Австралійський долар28.2517
Така0.34491
Канадський долар30.8144
Юань Женьміньбі6.0092
Чеська крона2.0471
Данська крона6.6517
Гонконгівський долар5.4212
Форинт0.127458
Індійська рупія0.46956
Рупія0.0025144
Новий ізраїльський шекель13.2339
Єна0.2702
Теньге0.082071
Вона0.0291
Ліванський фунт0.000471
Малайзійський ринггіт10.4174
Мексиканське песо2.3547
Молдовський лей2.5017
Новозеландський долар24.6011
Норвезька крона4.2112
Саудівський ріял11.239
Сінгапурський долар32.8303
Донг0.0016021
Ренд2.5347
Шведська крона4.5998
Швейцарський франк53.5188
Бат1.35801
Дирхам ОАЕ11.4774
Туніський динар14.5716
Єгипетський фунт0.886
Фунт стерлінгів56.9228
Долар США42.1541
Сербський динар0.42318
Азербайджанський манат24.7922
Румунський лей9.7608
Турецька ліра0.9838
СПЗ (спеціальні права запозичення)57.7856
Болгарський лев25.3971
Євро49.6828
Ларі15.6416
Злотий11.7914
Золото189330.5
Срібло3051.17
Платина97517.19
Паладій76893.72

Курси валют, встановлені НБУ на 25.12.2025