Регулювання ринку таксі: чи варто запозичити досвід ЄС

21.03 08:00 | Економічна правда

Розвиток мобільного інтернету та цифрових технологій докорінно змінив способи надання послуг таксі.
Виникла нова реальність, до якої чинна регуляторна база не була готова.
Аналіз європейського досвіду регулювання цього ринку дає цінні уроки для України та показує можливі шляхи трансформації галузі. Європейські моделі регулювання: досвід та інновації Хорватія уніфікувала регулювання традиційних таксі та райд-хейлінгових сервісів, створивши єдине правове поле для всіх учасників ринку.
Основний принцип – технологічна нейтральність: незалежно від способу замовлення послуги (через мобільний застосунок чи традиційно) для всіх діють однакові правила. Важливим елементом хорватської моделі є обов"язкова попередня демонстрація маршруту та вартості поїздки пасажирові, що значно підвищує прозорість послуг. Інший підхід до регулювання сектору демонструє Угорщина, яка розподілила повноваження між центральною та місцевою владою.
Національне транспортне управління відповідає за загальні правила та ліцензування, а муніципалітети мають значну автономію у встановленні локальних вимог. Зокрема, у Будапешті діє комплексна система контролю якості, яка включає регулярні перевірки стану автомобілів та оцінку професійної придатності водіїв. Словаччина розробила сувору систему перевірки водіїв: регулярні медичні огляди та психологічне тестування, особливо після 65 років.
Окремо чітко регламентовані правила збору, зберігання та використання персональних даних з метою захисту інформації і забезпечення конфіденційності даних пасажирів. Чехія зробила ставку на цифровізацію державних послуг у сфері таксі.
У 2025 році планується повний перехід на електронну систему видачі ліцензій та дозволів. Польща створила комплексну систему регулювання посередницьких послуг у сфері таксі, встановивши чіткі вимоги до платформ-агрегаторів, мобільних застосунків та платформ для розрахунків. Які приклади найбільш релевантні для України Аналізуючи європейський досвід, можна виділити кілька елементів, які варто врахувати при розробці української моделі регулювання.
Перш за все, це необхідність створення єдиних правил для всіх учасників ринку незалежно від форми роботи й технологічної платформи.
Досвід Хорватії показує, що такий підхід сприяє здоровій конкуренції та підвищенню якості послуг. Особливу увагу варто приділити питанням безпеки та якості послуг.
Словацький досвід показує важливість регулярних перевірок водіїв та авто.
Україна може запровадити аналогічний механізм, адаптуючи його до національних реалій. Цифровізація державних послуг, як показує досвід Чехії, може значно спростити адміністративні процедури та зменшити корупційні ризики.
Створення єдиної електронної системи ліцензування та контролю має стати пріоритетом для України.
"Дія" дає для цього всі можливості. Шлях уперед: що пропонується Аналіз європейського досвіду та українських реалій дозволяє визначити механізми регулювання ринку райд-хейлінгу.
Ключовим елементом має стати створення сучасної цифрової інфраструктури, інтегрованої з державними системами. Основою нової системи повинен стати електронний реєстр онлайн-сервісів та інформаційно-диспетчерських послуг.
Цей реєстр забезпечить прозорість ринку і дозволить ефективно контролювати діяльність усіх учасників. Читайте також: На власному досвіді.
Як я працював у таксі Важливим елементом системи може стати інтеграція з платформою "Дія" або цифровий аналог на базі існуючих реєстрів, що дозволить автоматизувати більшість процесів верифікації та контролю, спростити взаємодію між учасниками ринку та контрольними органами і зменшити адміністративне навантаження. Рівність та виконання.
Необхідно запровадити рівні правила та вимоги для всіх гравців ринку.
Контроль має здійснювати централізований орган, а виконання законів повинне забезпечуватися на загальнодержавному рівні.
Це усуне можливість різного тлумачення норм і забезпечить єдиний стандарт для ринку. Локалізація.
Платформи повинні бути зареєстровані в Україні, а їх діяльність має бути ліцензована.
Важливо локалізувати всі операції, а платформи мають стати податковими агентами для самозайнятих водіїв.
Така модель успішно працює в багатьох країнах і дозволяє ефективно контролювати податкові надходження. Критерії для партнерів.
Усі водії та авто повинні бути належним чином перевірені та відповідати встановленим критеріям.
В ідеалі – через застосунок "Дія", що дозволить швидко та автоматично підтверджувати допуск водіїв до ринку.
Може бути запроваджена обов’язкова щоквартальна або річна синхронізація баз даних. Ліцензування.
Пропонуються два шляхи легалізації діяльності водіїв: ФОП або "самозайнята особа" через ліцензованого адміністратора онлайн-сервісу з інтегрованим е-сертифікатом у системі "Дія".
Водії повинні мати можливість отримати ліцензії без значного адміністративного чи фінансового тягаря. Співіснування з традиційними таксі.
Райд-хейлінг і традиційні таксі можуть успішно співіснувати на ринку.
У цьому випадку платформи повинні мати можливість залучати обидва типи постачальників послуг.
Такий підхід сприятиме здоровій конкуренції та підвищенню якості послуг для споживачів. Нове регулювання в Україні має впроваджуватися поетапно з урахуванням готовності ринку до змін.
Перший етап повинен включати ухвалення базового законодавства, яке встановить основні правила гри.
Наступний крок – створення інфраструктури: електронних реєстрів, систем моніторингу, механізмів контролю.

Додати коментар

Користувач:
email:





Numbers on a screen,
A game of risk and profit,
Traders in between.

- Fin.Org.UA

Новини

19:30 - 16 грудня графіки відключення світла діятимуть усю добу: обсяги невідомі
19:20 - Ринок нелегальних сигарет в Україні знову зростає – дослідження
19:05 - В Україні підвищення попиту на помідори напередодні свят провокує їхнє подорожчання
18:57 - Не кияни зможуть отримати пільгову транспортну карту у "Києві цифровому"
18:40 - Місцеві бюджети отримають понад 1,5 мільярда додаткової дотації: на що витратять
18:30 - Цього року реальний ВВП зросте на 1,9% – прогноз НБУ
18:10 - Через DOT-Chain Defence військові замовлять техніку на 12 мільярдів гривень
18:01 - "В Україні немає жодної живої електростанції" – Зеленський
17:50 - До страховика застосовано захід впливу у вигляді штрафу
17:45 - Українці минулого тижня взяли 191 кредит за програмою "єОселя"
17:25 - У Spotify стався збій
17:15 - В Одесі відновили водо- та теплопостачання після ворожого обстрілу
17:13 - Засідання Комісії
17:05 - Коментар Національного банку щодо зміни реального ВВП у III кварталі 2025 року
17:00 - Як ПРРО допомагає бізнесу виживати під час війни
17:00 - Преміювали самі себе: суд оштрафував голову та заступника Броварської районної ради
16:41 - Офіційний курс гривні до євро встановив новий рекорд
16:30 - З 1 січня запрацюють нові правила для виноградарів та виноробів: що зміниться
16:30 - З 1 січня запрацюють нові правила для виноградарів та виноробів: що зміниться
16:15 - З початку року бізнес отримав майже 82 мільярда гривень пільгових кредитів
15:51 - Україна найняла юристів для захисту від російського мільярдера щодо заводів
15:35 - Надходження ПДФО за рік зросли на понад 18%: які регіони лідирують за сплатою
15:30 - Курси валют, встановлені НБУ на 16.12.2025
15:10 - Переляк від санкцій минув: московія збільшила морський експорт нафти
15:01 - Японія розробила моделі фінансової підтримки бізнесу в Україні
15:00 - #PowerCoins: у межах благодійної акції зібрано монетами понад 2 млн грн
14:51 - "Податок на OLX": чотири цифрові платформи підтримали ініціативу уряду
14:45 - Рекордна заявка: на Харківщині розмінують майже 8 тисяч гектарів угідь
14:25 - Європейський інвестиційний банк профінансує 11 проєктів громад
14:21 - Перейменування "копійки" в "шаг": комітет Ради рекомендує парламенту цю зміну


Більше новин

ВалютаКурс
Алжирський динар0.3263
Австралійський долар28.1057
Така0.34559
Канадський долар30.7125
Юань Женьміньбі5.9948
Чеська крона2.0437
Данська крона6.6469
Гонконгівський долар5.4285
Форинт0.128949
Індійська рупія0.46559
Рупія0.0025347
Новий ізраїльський шекель13.1568
Єна0.27243
Теньге0.081916
Вона0.028844
Ліванський фунт0.000472
Малайзійський ринггіт10.3226
Мексиканське песо2.3492
Молдовський лей2.4982
Новозеландський долар24.4768
Норвезька крона4.168
Саудівський ріял11.2591
Сінгапурський долар32.7812
Донг0.0016052
Ренд2.5178
Шведська крона4.5508
Швейцарський франк53.0917
Бат1.34299
Дирхам ОАЕ11.5025
Туніський динар14.4918
Єгипетський фунт0.89
Фунт стерлінгів56.5662
Долар США42.2451
Сербський динар0.42283
Азербайджанський манат24.8471
Румунський лей9.7494
Турецька ліра0.9894
СПЗ (спеціальні права запозичення)57.8129
Болгарський лев25.3816
Євро49.6549
Ларі15.6707
Злотий11.7615
Золото183577.35
Срібло2702.43
Платина75788.55
Паладій65196.86

Курси валют, встановлені НБУ на 16.12.2025