Регулювання ринку таксі: чи варто запозичити досвід ЄС

21.03 08:00 | Економічна правда

Розвиток мобільного інтернету та цифрових технологій докорінно змінив способи надання послуг таксі.
Виникла нова реальність, до якої чинна регуляторна база не була готова.
Аналіз європейського досвіду регулювання цього ринку дає цінні уроки для України та показує можливі шляхи трансформації галузі. Європейські моделі регулювання: досвід та інновації Хорватія уніфікувала регулювання традиційних таксі та райд-хейлінгових сервісів, створивши єдине правове поле для всіх учасників ринку.
Основний принцип – технологічна нейтральність: незалежно від способу замовлення послуги (через мобільний застосунок чи традиційно) для всіх діють однакові правила. Важливим елементом хорватської моделі є обов"язкова попередня демонстрація маршруту та вартості поїздки пасажирові, що значно підвищує прозорість послуг. Інший підхід до регулювання сектору демонструє Угорщина, яка розподілила повноваження між центральною та місцевою владою.
Національне транспортне управління відповідає за загальні правила та ліцензування, а муніципалітети мають значну автономію у встановленні локальних вимог. Зокрема, у Будапешті діє комплексна система контролю якості, яка включає регулярні перевірки стану автомобілів та оцінку професійної придатності водіїв. Словаччина розробила сувору систему перевірки водіїв: регулярні медичні огляди та психологічне тестування, особливо після 65 років.
Окремо чітко регламентовані правила збору, зберігання та використання персональних даних з метою захисту інформації і забезпечення конфіденційності даних пасажирів. Чехія зробила ставку на цифровізацію державних послуг у сфері таксі.
У 2025 році планується повний перехід на електронну систему видачі ліцензій та дозволів. Польща створила комплексну систему регулювання посередницьких послуг у сфері таксі, встановивши чіткі вимоги до платформ-агрегаторів, мобільних застосунків та платформ для розрахунків. Які приклади найбільш релевантні для України Аналізуючи європейський досвід, можна виділити кілька елементів, які варто врахувати при розробці української моделі регулювання.
Перш за все, це необхідність створення єдиних правил для всіх учасників ринку незалежно від форми роботи й технологічної платформи.
Досвід Хорватії показує, що такий підхід сприяє здоровій конкуренції та підвищенню якості послуг. Особливу увагу варто приділити питанням безпеки та якості послуг.
Словацький досвід показує важливість регулярних перевірок водіїв та авто.
Україна може запровадити аналогічний механізм, адаптуючи його до національних реалій. Цифровізація державних послуг, як показує досвід Чехії, може значно спростити адміністративні процедури та зменшити корупційні ризики.
Створення єдиної електронної системи ліцензування та контролю має стати пріоритетом для України.
"Дія" дає для цього всі можливості. Шлях уперед: що пропонується Аналіз європейського досвіду та українських реалій дозволяє визначити механізми регулювання ринку райд-хейлінгу.
Ключовим елементом має стати створення сучасної цифрової інфраструктури, інтегрованої з державними системами. Основою нової системи повинен стати електронний реєстр онлайн-сервісів та інформаційно-диспетчерських послуг.
Цей реєстр забезпечить прозорість ринку і дозволить ефективно контролювати діяльність усіх учасників. Читайте також: На власному досвіді.
Як я працював у таксі Важливим елементом системи може стати інтеграція з платформою "Дія" або цифровий аналог на базі існуючих реєстрів, що дозволить автоматизувати більшість процесів верифікації та контролю, спростити взаємодію між учасниками ринку та контрольними органами і зменшити адміністративне навантаження. Рівність та виконання.
Необхідно запровадити рівні правила та вимоги для всіх гравців ринку.
Контроль має здійснювати централізований орган, а виконання законів повинне забезпечуватися на загальнодержавному рівні.
Це усуне можливість різного тлумачення норм і забезпечить єдиний стандарт для ринку. Локалізація.
Платформи повинні бути зареєстровані в Україні, а їх діяльність має бути ліцензована.
Важливо локалізувати всі операції, а платформи мають стати податковими агентами для самозайнятих водіїв.
Така модель успішно працює в багатьох країнах і дозволяє ефективно контролювати податкові надходження. Критерії для партнерів.
Усі водії та авто повинні бути належним чином перевірені та відповідати встановленим критеріям.
В ідеалі – через застосунок "Дія", що дозволить швидко та автоматично підтверджувати допуск водіїв до ринку.
Може бути запроваджена обов’язкова щоквартальна або річна синхронізація баз даних. Ліцензування.
Пропонуються два шляхи легалізації діяльності водіїв: ФОП або "самозайнята особа" через ліцензованого адміністратора онлайн-сервісу з інтегрованим е-сертифікатом у системі "Дія".
Водії повинні мати можливість отримати ліцензії без значного адміністративного чи фінансового тягаря. Співіснування з традиційними таксі.
Райд-хейлінг і традиційні таксі можуть успішно співіснувати на ринку.
У цьому випадку платформи повинні мати можливість залучати обидва типи постачальників послуг.
Такий підхід сприятиме здоровій конкуренції та підвищенню якості послуг для споживачів. Нове регулювання в Україні має впроваджуватися поетапно з урахуванням готовності ринку до змін.
Перший етап повинен включати ухвалення базового законодавства, яке встановить основні правила гри.
Наступний крок – створення інфраструктури: електронних реєстрів, систем моніторингу, механізмів контролю.

Додати коментар

Користувач:
email:





Market never stops
But sometimes it crashes hard
Lessons learned, move on

- Fin.Org.UA

Новини

14:52 - Атаки на російські танкери не порушать постачання, вважає Путін
14:39 - Відновлення енергетики: держкомпанії віддадуть обленерго обладнання, яким не користуються
14:20 - В Україні тримається стабільний попит на дизельні авто: які моделі найзатребуваніші
14:20 - В Україні тримається стабільний попит на дизельні авто: які моделі найзатребуваніші
14:05 - Екс-регіоналу Іванющенку скасували заочний арешт: яка причина
13:59 - На Волині незаконно передали 9 сільгоспділянок: БЕБ вважає, що держава втратила 8 мільйонів
13:46 - московія вдарила по газовидобувним об’єктам Smart Energy
13:27 - "Щедрик" проспівали на зруйнованій ТЕЦ як заклик до світу про допомогу
13:25 - На кордоні з Молдовою не працюють деякі пункти пропуску через атаку московія: які альтернативи
13:13 - Банкети, поїздки: в Україні викрили масштабні розтрати профспілок великої енергокомпанії
12:50 - Банки України показали актуальний курс валют на 19 грудня
12:33 - У Києві замовили реконструкцію дитсадка за 240 мільйонів: ціни на будматеріали завищені
12:25 - ЄІБ перераховує Україні понад 74 мільйона євро: на які потреби
12:20 - Банк Японії підняв ставки до максимуму за 30 років і готується до нових підвищень
12:00 - Мінфін розповів, якими були видатки держбюджету у листопаді
11:50 - США переглядають продаж потужних ШІ-чипів Nvidia до Китаю
11:43 - Сергій Ніколайчук координуватиме діяльність Департаменту міжнародного співробітництва НБУ
11:41 - Харків отримає трисекційні трамваї з Чехії
11:30 - Стратегічний діалог Україна-Велика Британія: в Міненерго обговорили з британськими колегами ключові напрямки співпраці в енергетиці та очікувані результати
11:15 - Механізм сплати платежів з використанням єдиного рахунку
11:15 - Мінрозвитку розповіло про наслідки удару московія по Одещині
11:14 - Суб’єкт господарювання планує здійснювати більше 5-ти другорядних видів діяльності: заповнення заяв за ф. № 1-ОПП та за ф. № 5-ОПП
11:13 - ФОП на загальній системі оподаткування може вести облік доходів і витрат в Електронному кабінеті
11:11 - Фізична особа вчасно не подала до контролюючого органу заяву про застосування пільги: чи можна скористатися пільгою щодо сплати земельного податку?
11:10 - Припинення підприємницької діяльності ФОПом – платником єдиного податку четвертої групи: в який термін подається остання податкова декларація?
11:10 - TikTok створює спільне підприємство в США, щоб уникнути бану
11:08 - Щодо подання Повідомлення про набуття контролю над контрольованою іноземною компанією
11:07 - До уваги суб’єктів господарювання, які змінили місцезнаходження, пов’язане зі зміною адміністративного району!
11:06 - Податкова знижка в частині витрат на сплату страхових внесків за договорами довгострокового страхування життя: алгоритм розрахунку
11:04 - Податковий календар на 22 грудня 2025 року


Більше новин

ВалютаКурс
Алжирський динар0.32661
Австралійський долар27.9681
Така0.34637
Канадський долар30.6948
Юань Женьміньбі6.0128
Чеська крона2.0327
Данська крона6.6381
Гонконгівський долар5.4407
Форинт0.127703
Індійська рупія0.46909
Рупія0.002532
Новий ізраїльський шекель13.1577
Єна0.27172
Теньге0.082068
Вона0.028667
Ліванський фунт0.000473
Малайзійський ринггіт10.3603
Мексиканське песо2.3502
Молдовський лей2.5063
Новозеландський долар24.4033
Норвезька крона4.1483
Саудівський ріял11.2882
Сінгапурський долар32.7892
Донг0.0016082
Ренд2.5232
Шведська крона4.5483
Швейцарський франк53.2345
Бат1.34597
Дирхам ОАЕ11.5273
Туніський динар14.5245
Єгипетський фунт0.8898
Фунт стерлінгів56.7109
Долар США42.3374
Сербський динар0.42304
Азербайджанський манат24.9014
Румунський лей9.7424
Турецька ліра0.9907
СПЗ (спеціальні права запозичення)57.8656
Болгарський лев25.3608
Євро49.594
Ларі15.716
Злотий11.7905
Золото182971.24
Срібло2799.43
Платина81047.75
Паладій71210.24

Курси валют, встановлені НБУ на 19.12.2025