Регулювання ринку таксі: чи варто запозичити досвід ЄС

21.03 08:00 | Економічна правда

Розвиток мобільного інтернету та цифрових технологій докорінно змінив способи надання послуг таксі.
Виникла нова реальність, до якої чинна регуляторна база не була готова.
Аналіз європейського досвіду регулювання цього ринку дає цінні уроки для України та показує можливі шляхи трансформації галузі. Європейські моделі регулювання: досвід та інновації Хорватія уніфікувала регулювання традиційних таксі та райд-хейлінгових сервісів, створивши єдине правове поле для всіх учасників ринку.
Основний принцип – технологічна нейтральність: незалежно від способу замовлення послуги (через мобільний застосунок чи традиційно) для всіх діють однакові правила. Важливим елементом хорватської моделі є обов"язкова попередня демонстрація маршруту та вартості поїздки пасажирові, що значно підвищує прозорість послуг. Інший підхід до регулювання сектору демонструє Угорщина, яка розподілила повноваження між центральною та місцевою владою.
Національне транспортне управління відповідає за загальні правила та ліцензування, а муніципалітети мають значну автономію у встановленні локальних вимог. Зокрема, у Будапешті діє комплексна система контролю якості, яка включає регулярні перевірки стану автомобілів та оцінку професійної придатності водіїв. Словаччина розробила сувору систему перевірки водіїв: регулярні медичні огляди та психологічне тестування, особливо після 65 років.
Окремо чітко регламентовані правила збору, зберігання та використання персональних даних з метою захисту інформації і забезпечення конфіденційності даних пасажирів. Чехія зробила ставку на цифровізацію державних послуг у сфері таксі.
У 2025 році планується повний перехід на електронну систему видачі ліцензій та дозволів. Польща створила комплексну систему регулювання посередницьких послуг у сфері таксі, встановивши чіткі вимоги до платформ-агрегаторів, мобільних застосунків та платформ для розрахунків. Які приклади найбільш релевантні для України Аналізуючи європейський досвід, можна виділити кілька елементів, які варто врахувати при розробці української моделі регулювання.
Перш за все, це необхідність створення єдиних правил для всіх учасників ринку незалежно від форми роботи й технологічної платформи.
Досвід Хорватії показує, що такий підхід сприяє здоровій конкуренції та підвищенню якості послуг. Особливу увагу варто приділити питанням безпеки та якості послуг.
Словацький досвід показує важливість регулярних перевірок водіїв та авто.
Україна може запровадити аналогічний механізм, адаптуючи його до національних реалій. Цифровізація державних послуг, як показує досвід Чехії, може значно спростити адміністративні процедури та зменшити корупційні ризики.
Створення єдиної електронної системи ліцензування та контролю має стати пріоритетом для України.
"Дія" дає для цього всі можливості. Шлях уперед: що пропонується Аналіз європейського досвіду та українських реалій дозволяє визначити механізми регулювання ринку райд-хейлінгу.
Ключовим елементом має стати створення сучасної цифрової інфраструктури, інтегрованої з державними системами. Основою нової системи повинен стати електронний реєстр онлайн-сервісів та інформаційно-диспетчерських послуг.
Цей реєстр забезпечить прозорість ринку і дозволить ефективно контролювати діяльність усіх учасників. Читайте також: На власному досвіді.
Як я працював у таксі Важливим елементом системи може стати інтеграція з платформою "Дія" або цифровий аналог на базі існуючих реєстрів, що дозволить автоматизувати більшість процесів верифікації та контролю, спростити взаємодію між учасниками ринку та контрольними органами і зменшити адміністративне навантаження. Рівність та виконання.
Необхідно запровадити рівні правила та вимоги для всіх гравців ринку.
Контроль має здійснювати централізований орган, а виконання законів повинне забезпечуватися на загальнодержавному рівні.
Це усуне можливість різного тлумачення норм і забезпечить єдиний стандарт для ринку. Локалізація.
Платформи повинні бути зареєстровані в Україні, а їх діяльність має бути ліцензована.
Важливо локалізувати всі операції, а платформи мають стати податковими агентами для самозайнятих водіїв.
Така модель успішно працює в багатьох країнах і дозволяє ефективно контролювати податкові надходження. Критерії для партнерів.
Усі водії та авто повинні бути належним чином перевірені та відповідати встановленим критеріям.
В ідеалі – через застосунок "Дія", що дозволить швидко та автоматично підтверджувати допуск водіїв до ринку.
Може бути запроваджена обов’язкова щоквартальна або річна синхронізація баз даних. Ліцензування.
Пропонуються два шляхи легалізації діяльності водіїв: ФОП або "самозайнята особа" через ліцензованого адміністратора онлайн-сервісу з інтегрованим е-сертифікатом у системі "Дія".
Водії повинні мати можливість отримати ліцензії без значного адміністративного чи фінансового тягаря. Співіснування з традиційними таксі.
Райд-хейлінг і традиційні таксі можуть успішно співіснувати на ринку.
У цьому випадку платформи повинні мати можливість залучати обидва типи постачальників послуг.
Такий підхід сприятиме здоровій конкуренції та підвищенню якості послуг для споживачів. Нове регулювання в Україні має впроваджуватися поетапно з урахуванням готовності ринку до змін.
Перший етап повинен включати ухвалення базового законодавства, яке встановить основні правила гри.
Наступний крок – створення інфраструктури: електронних реєстрів, систем моніторингу, механізмів контролю.

Додати коментар

Користувач:
email:





Stocks rise and they fall,
Tickers flash and then they stall,
Money changes all.

- Fin.Org.UA

Новини

13:51 - Держслужба зайнятості повідомила, на які вакансії катастрофічно не вистачає фахівців
13:49 - Біля ЗАЕС почалося перемир'я між Україною та московія
12:53 - "Укрнафта" завершила ребрендинг автозаправних комплексів Shell
11:45 - У Києві застосовували мобільні пересувні котельні для обігріву лікарень
10:51 - На Київщині 10 тисяч родин залишаються без світла після масованої атаки московія
10:00 - Правий берег Києва повернувся до графіків відключень світла, на лівому березі - складніше
07:35 - Фінансовий астрологічний прогноз на 28.12.2025
18:20 - Уряд ухвалив законопроєкт щодо судноплавства
17:58 - На Київщині відновили постачання електроенергії 50 тисячам родин
17:43 - Україна та США створять кілька фондів – Зеленський
17:15 - У листопаді прибутки промисловості Китаю впали найшвидшими темпами за рік
16:45 - московіяни атакували об’єкти видобутку і ТЕЦ "Нафтогаза"
16:25 - У Міненерго повідомили, скільки українців все ще без світла
15:40 - Уряд перенаправляє три мільярда гривень на закупівлю озброєння
15:05 - Міненерго прокоментувало заяву московія щодо "ліцензування" енергоблока ЗАЕС
13:40 - московія продовжила заборону на експорт бензину на тлі ударів України по НПЗ
13:20 - "Укрзалізниця" протестує на кордоні автоматичну зміну ширини колії
12:05 - Національний кешбек: на вихідних надійдуть виплати за жовтень і листопад
11:35 - У столиці та на Київщині без світла наразі 600 тисяч споживачів
10:55 - Уряд оновив умови надання субвенції на облаштування укриттів
10:25 - "Укренерго" повідомило про наслідки російської атаки для енергетики
07:35 - Фінансовий астрологічний прогноз на 27.12.2025
23:00 - Новини від Міністерства енергетики України
19:30 - Нові індустріальні парки «МІСТО ДІЙ» та «ФУРСИ» включено до Реєстру
19:00 - Українські банки уклали кредитну угоду на 21,5 мільярда гривень для ОПК
18:44 - Міндіч заперечує свій зв’язок з виробником дронів "Файєр поінт"
18:35 - Заява Міністерства енергетики України щодо незаконного «ліцензування» енергоблока Запорізької атомної електростанції російською федерацією
18:16 - Українські банки об’єдналися для фінансування підприємства ОПК на понад 20 млрд грн
17:50 - Гендиректором "Укргазвидобування" став Юрій Ткачук
17:30 - Національний кешбек: виплата за жовтень-листопад відбудеться цими вихідними


Більше новин

ВалютаКурс
Алжирський динар0.32549
Австралійський долар28.2121
Така0.34417
Канадський долар30.7427
Юань Женьміньбі6.0031
Чеська крона2.0458
Данська крона6.634
Гонконгівський долар5.4125
Форинт0.127686
Індійська рупія0.46817
Рупія0.0025107
Новий ізраїльський шекель13.1651
Єна0.26891
Теньге0.083207
Вона0.0291
Ліванський фунт0.00047
Малайзійський ринггіт10.3905
Мексиканське песо2.3468
Молдовський лей2.5055
Новозеландський долар24.4853
Норвезька крона4.1952
Саудівський ріял11.2149
Сінгапурський долар32.7548
Донг0.0015993
Ренд2.5223
Шведська крона4.5814
Швейцарський франк53.2857
Бат1.35519
Дирхам ОАЕ11.4528
Туніський динар14.5635
Єгипетський фунт0.8844
Фунт стерлінгів56.7692
Долар США42.0637
Сербський динар0.42217
Азербайджанський манат24.7434
Румунський лей9.7358
Турецька ліра0.9799
СПЗ (спеціальні права запозичення)57.649
Болгарський лев25.3228
Євро49.5552
Ларі15.6023
Злотий11.7401
Золото189740.52
Срібло3129.08
Платина100323.61
Паладій77128.42

Курси валют, встановлені НБУ на 29.12.2025