Регулювання ринку таксі: чи варто запозичити досвід ЄС

21.03 08:00 | Економічна правда

Розвиток мобільного інтернету та цифрових технологій докорінно змінив способи надання послуг таксі.
Виникла нова реальність, до якої чинна регуляторна база не була готова.
Аналіз європейського досвіду регулювання цього ринку дає цінні уроки для України та показує можливі шляхи трансформації галузі. Європейські моделі регулювання: досвід та інновації Хорватія уніфікувала регулювання традиційних таксі та райд-хейлінгових сервісів, створивши єдине правове поле для всіх учасників ринку.
Основний принцип – технологічна нейтральність: незалежно від способу замовлення послуги (через мобільний застосунок чи традиційно) для всіх діють однакові правила. Важливим елементом хорватської моделі є обов"язкова попередня демонстрація маршруту та вартості поїздки пасажирові, що значно підвищує прозорість послуг. Інший підхід до регулювання сектору демонструє Угорщина, яка розподілила повноваження між центральною та місцевою владою.
Національне транспортне управління відповідає за загальні правила та ліцензування, а муніципалітети мають значну автономію у встановленні локальних вимог. Зокрема, у Будапешті діє комплексна система контролю якості, яка включає регулярні перевірки стану автомобілів та оцінку професійної придатності водіїв. Словаччина розробила сувору систему перевірки водіїв: регулярні медичні огляди та психологічне тестування, особливо після 65 років.
Окремо чітко регламентовані правила збору, зберігання та використання персональних даних з метою захисту інформації і забезпечення конфіденційності даних пасажирів. Чехія зробила ставку на цифровізацію державних послуг у сфері таксі.
У 2025 році планується повний перехід на електронну систему видачі ліцензій та дозволів. Польща створила комплексну систему регулювання посередницьких послуг у сфері таксі, встановивши чіткі вимоги до платформ-агрегаторів, мобільних застосунків та платформ для розрахунків. Які приклади найбільш релевантні для України Аналізуючи європейський досвід, можна виділити кілька елементів, які варто врахувати при розробці української моделі регулювання.
Перш за все, це необхідність створення єдиних правил для всіх учасників ринку незалежно від форми роботи й технологічної платформи.
Досвід Хорватії показує, що такий підхід сприяє здоровій конкуренції та підвищенню якості послуг. Особливу увагу варто приділити питанням безпеки та якості послуг.
Словацький досвід показує важливість регулярних перевірок водіїв та авто.
Україна може запровадити аналогічний механізм, адаптуючи його до національних реалій. Цифровізація державних послуг, як показує досвід Чехії, може значно спростити адміністративні процедури та зменшити корупційні ризики.
Створення єдиної електронної системи ліцензування та контролю має стати пріоритетом для України.
"Дія" дає для цього всі можливості. Шлях уперед: що пропонується Аналіз європейського досвіду та українських реалій дозволяє визначити механізми регулювання ринку райд-хейлінгу.
Ключовим елементом має стати створення сучасної цифрової інфраструктури, інтегрованої з державними системами. Основою нової системи повинен стати електронний реєстр онлайн-сервісів та інформаційно-диспетчерських послуг.
Цей реєстр забезпечить прозорість ринку і дозволить ефективно контролювати діяльність усіх учасників. Читайте також: На власному досвіді.
Як я працював у таксі Важливим елементом системи може стати інтеграція з платформою "Дія" або цифровий аналог на базі існуючих реєстрів, що дозволить автоматизувати більшість процесів верифікації та контролю, спростити взаємодію між учасниками ринку та контрольними органами і зменшити адміністративне навантаження. Рівність та виконання.
Необхідно запровадити рівні правила та вимоги для всіх гравців ринку.
Контроль має здійснювати централізований орган, а виконання законів повинне забезпечуватися на загальнодержавному рівні.
Це усуне можливість різного тлумачення норм і забезпечить єдиний стандарт для ринку. Локалізація.
Платформи повинні бути зареєстровані в Україні, а їх діяльність має бути ліцензована.
Важливо локалізувати всі операції, а платформи мають стати податковими агентами для самозайнятих водіїв.
Така модель успішно працює в багатьох країнах і дозволяє ефективно контролювати податкові надходження. Критерії для партнерів.
Усі водії та авто повинні бути належним чином перевірені та відповідати встановленим критеріям.
В ідеалі – через застосунок "Дія", що дозволить швидко та автоматично підтверджувати допуск водіїв до ринку.
Може бути запроваджена обов’язкова щоквартальна або річна синхронізація баз даних. Ліцензування.
Пропонуються два шляхи легалізації діяльності водіїв: ФОП або "самозайнята особа" через ліцензованого адміністратора онлайн-сервісу з інтегрованим е-сертифікатом у системі "Дія".
Водії повинні мати можливість отримати ліцензії без значного адміністративного чи фінансового тягаря. Співіснування з традиційними таксі.
Райд-хейлінг і традиційні таксі можуть успішно співіснувати на ринку.
У цьому випадку платформи повинні мати можливість залучати обидва типи постачальників послуг.
Такий підхід сприятиме здоровій конкуренції та підвищенню якості послуг для споживачів. Нове регулювання в Україні має впроваджуватися поетапно з урахуванням готовності ринку до змін.
Перший етап повинен включати ухвалення базового законодавства, яке встановить основні правила гри.
Наступний крок – створення інфраструктури: електронних реєстрів, систем моніторингу, механізмів контролю.

Додати коментар

Користувач:
email:





Bullish, optimistic,
Bearish, pessimistic tones,
The market speaks loud.

- Fin.Org.UA

Новини

19:10 - Ремонт будинку для Нацгвардії: ціни на матеріали в 2-4 раза вище за ринкові
18:50 - В Україні падає попит на автобуси: найпопулярніші нові та вживані моделі
18:30 - "Забуте" майно на понад 8 мільйонів гривень: підозру отримали депутатка та голова облради
18:10 - Україна отримає 70 генераторів від Іспанії в рамках енергетичної допомоги
17:40 - Шість російських регіонів "проїли" резерви
17:30 - В Києві заборонили рух Подільським мостом з правого берега на лівий під час повітряних тривог
17:05 - Нацбанк показав, яким буде курс долара і євро у вівторок 21 жовтня
17:00 - Влада знизить податок для 350 тисяч водіїв та кур’єрів
16:55 - На Львівщині побудують новий завод мінеральних вод
16:50 - Експерти визначили, які легковики найчастіше купують приватні особи та підприємства
16:40 - Роботодавці з 2026 року можуть отримати повну компенсацію за адаптацію робочих місць для людей з інвалідністю
16:17 - Україна у 2025 році відкрила нові ринки для експорту агропродукції: подробиці
16:16 - НБУ про чергове підвищення податку для банків: держбанкам знадобиться докапіталізація
16:10 - Податкова розповіла, хто забезпечив найбільші надходження до держбюджету
16:00 - В Україні побільшало пропозицій оренди житла: що з цінами
15:50 - Цена нефти может потерять ещё 15% до конца года
15:41 - На ринку небанківських фінансових послуг з’явилися два нові гравці
15:37 - Найбільший московитський виробник титану переходить на скорочений робочий тиждень
15:30 - Курси валют, встановлені НБУ на 21.10.2025
15:30 - Українська кукурудза послабила позиції на ринку ЄС: яка причина
15:05 - московія атакувала збагачувальну фабрику ДТЕК на Дніпропетровщині
15:00 - Уряд виділив 6 мільярдів гривень з резервного фонду: на що вони підуть
14:52 - ВАКС у 15 разів зменшив заставу ексзаступнику голови Верховного Суду, САП оскаржить
14:45 - Первинне та вторинне житло в Україні: яка ситуація з цінами та попитом
14:20 - У однієї з найбільших металургійних компаній московії обвалився прибуток і попит
14:15 - Херсон: для забезпечення Острову треба більше людей, ніж там є
13:37 - В Міненерго пояснили, як визначається додатковий імпорт газу для України
13:30 - На приватизацію виставили завод, яким володів Дерипаска
13:20 - Львів став першим в Україні, де штрафи за паркування з'являтимуться в "Дії"
13:12 - Право на податкову знижку: приклад розрахунку податкової знижки за витратами на навчання за 2024 рік


Більше новин

ВалютаКурс
Алжирський динар0.32201
Австралійський долар27.1
Така0.34291
Канадський долар29.7432
Юань Женьміньбі5.8617
Чеська крона2.0038
Данська крона6.516
Гонконгівський долар5.3739
Форинт0.12493
Індійська рупія0.47489
Рупія0.0025189
Новий ізраїльський шекель12.6168
Єна0.27701
Теньге0.077577
Вона0.029333
Ліванський фунт0.000466
Малайзійський ринггіт9.8795
Мексиканське песо2.2702
Молдовський лей2.4731
Новозеландський долар23.9202
Норвезька крона4.1431
Саудівський ріял11.1333
Сінгапурський долар32.2519
Донг0.001585
Ренд2.4099
Шведська крона4.4277
Швейцарський франк52.6763
Бат1.27707
Дирхам ОАЕ11.3688
Туніський динар14.2738
Єгипетський фунт0.8793
Фунт стерлінгів55.9913
Долар США41.7565
Сербський динар0.41505
Азербайджанський манат24.567
Румунський лей9.5627
Турецька ліра0.9952
СПЗ (спеціальні права запозичення)57.0286
Болгарський лев24.8817
Євро48.663
Ларі15.3975
Злотий11.4605
Золото178354.96
Срібло2172.31
Платина67512.74
Паладій60738.59

Курси валют, встановлені НБУ на 21.10.2025