У 2024 році кредитування бізнесу відносно ВВП сягнуло чергового мінімуму

20.03 17:35 | Економічна правда. Колонки

Хотів би повернутись до дискусії щодо відновлення кредитування, аби бути певним, що ми всі – НБУ як банківський регулятор, Мінфін як акціонер державних банків, профільний комітет ВРУ як основний законодавець, та всі інші органи, відповідальні за цей напрям – як кажуть перебуваємо "на одній сторінці", не маємо зайвих ілюзій, не займаємось самонавіюванням та однаково розуміємо поточний стан справ у цій сфері. Отже, почнемо з головного.
Кредитування економіки відновлюється.
Ця позитивна тенденція спостерігається із середини 2023 року, але у 2024 році нарощування обсягів кредитування прискорилось більш помітно, при цьому чисті гривневі кредити населенню зростали удвічі швидше, ніж бізнесу. За даними Національного банку, за 2024 рік: валові кредити суб’єктам господарювання збільшились на 8,5%, населенню – на 23,2%, в тому числі у гривні збільшились відповідно на 9,8% і 24,9%; чисті кредити суб’єктам господарювання (скориговані на відрахування у резерви) збільшились на 15,3%, населенню – на 39,3%, в тому числі у гривні відповідно на 20,6% і 39,9%. Здавалося б можна тільки порадіти такій динаміці, однак за нею ховається той факт, що зростання обсягів кредитування відбувається із дуже і дуже низької бази. Факт перший – кредитування національної економіки як частка ВВП продовжує скорочуватись.
Рівень проникнення кредитів резидентам (бізнесу та населенню) суттєво впав до великої війни, а після її початку скоротився до ще більш низького рівня. За даними НБУ, частка валових/чистих кредитів бізнесу до ВВП у 2019 році становила 20,7%/10,4%, у 2020 – 17,7%/10,2%, 2021 – 14,6%/9,9%, 2022 – 15,3%/10,1%, 2023 – 11,8%/7,7%, 2024 – 11%/7,6%.
Тобто за останні шість років показник валових кредитів суб’єктам господарювання як частка ВВП скоротився удвічі, і продовжує зменшуватись щороку, де 2024 рік не є виключенням. Факт другий – ситуація із роздрібним кредитуванням є кращою.
Там принаймні у 2024 році рівень проникнення кредитів до ВВП був вищим, ніж у 2023-му.
Але у порівнянні з останнім роком до великої війни маємо просідання.
Валові/чисті кредити населенню до ВВП у 2021 році складали 4,5/4%, тоді як у 2024 році – 3,6/2,9%. Факт третій – низький рівень проникнення кредитів виступив певним буфером, мінімізувавши негативні наслідки для банківської системи із початком війни.
Утім на даному етапі це стримує економічне відновлення, тим паче з врахуванням існуючих вад залучення фінансування реального сектору через інші канали (фондовий ринок, корпоративні облігації, зовнішнє комерційне фінансування тощо). За даними Світового банку, обсяг внутрішнього кредиту приватному сектору (всі фінансові ресурси приватному сектору, які надаються НБУ, банками, небанківськими установами тощо) за підсумками 2023 року оцінювався у 23,3% ВВП.
Для порівняння у Польщі 34,8% ВВП, Угорщині – 33%, Литві – 35,2%, Чехії – 49,8%, Словаччині – 61,8% (співставний з Україною низький рівень проникнення внутрішнього кредитування спостерігався у Румунії – 23% ВВП).
Це свідчить про недостатній рівень розвитку фінансового посередництва в країні. Четвертий факт – частка кредитів у активах банківського сектору є меншою, ніж на початок війни.
Це ще один вимір низької бази, з якої відбувається відновлення кредитування.
За даними НБУ, на кінець 2024 року частка кредитів суб’єктів господарювання і фізичних осіб у чистих активах банківського сектору становила 23,7% (в тому числі корпоративні кредити – 17,2%).
Тоді як на кінець 2021 року ця частка була помітно більшою – 36,1% (26,3%). При нагоді слід зазначити, що за цей самий період частка чистих активів банків в ОВДП скоротилась з 28,6% до 27,9%, тоді як частка депозитних сертифікатів збільшилась із 10,4% до 16%, а коштів у НБУ та інших банках (насамперед, через збільшення норм обов’язкового резервування) – збільшилась із 13% до 20,4%. П"ятий факт – спостерігаються суттєві диспропорції у відновленні кредитування за секторами економіки.
За основними видами економічної діяльності у відносному вимірі найбільше зросли гривневі кредити суб’єктам господарювання у добувній промисловості (плюс 90% з кінця лютого 2022 по кінець січня 2025), сільському господарстві (на 44,4%), у переробній промисловості (на 40,1%), тоді як у ПЕК зросли на 14,2%, торгівлі – майже не змінились (на 2,3%). Є низка секторів, де гривневе кредитування суттєво звузилось із початком війни.
Зокрема, у будівництві гривневий кредитний портфель скоротився на 20,2%, транспорті – на 18,1%, ITC – на 87,9%. Отже, попри позитивні тенденції, наявні темпи розширення кредитування навряд чи можна вважати задовільними, і такими що відповідають потребам відновлення національної економіки. Читайте також: Головні виклики для української економіки та очікування у 2025 році Відновлення кредитування стримується низкою факторів.
Насамперед, самою війною, яка породжує невизначеність як для позичальників, так і кредиторів, пригнічуючи інвестиційну активність, стримуючи "апетит до ризику" і мотивуючи більш жорсткі стандарти кредитування. Друга причина – повільне і нерівномірне відновлення економічної активності, що впливає на фінансовий стан позичальників. Третя – наявність висококонцентрованих за структурою власності галузей економіки (ГМК, транспорт, частково машинобудування, енергетика) з історично низьким рівнем проникнення банківських кредитів та фінансуванням переважно за рахунок внутрішньо-групових/зовнішніх позик. Значним обсягом непрацюючих кредитів (NPL), що хоч і має тенденцію до зменшення, залишається на високому рівні, насамперед щодо кредитів бізнесу.
На початок 2025 року частка NPL становила 30,3% від всього кредитного портфелю (39% за кредитами бізнесу), тоді як до повномасштабної війни 26,6% (31,5%) відповідно.
З початку повномасштабної війни обсяг NPL збільшився на 88,1 млрд.
грн.
При цьому 80,9% цього приросту припадає на державні банки. Четверта причина – високі процентні ставки за новими кредитами.
Останні знизились від пікових значень в середині 2023 року, але залишаються обтяжливими для позичальників, в т.ч.
із урахуванням нового циклу підвищення облікової ставки НБУ.
Так, у січні 2025 року ставки за новими кредитами (у гривні за корпоративними кредитами, без овердрафту) становили 16,6% (+2,1 в.п.
до грудня 2024 року). Остання причина – неефективний менеджмент програми "5-7-9" з боку Фонду розвитку підприємництва (ФРП).
За даними НБУ, на кінець 2024 року заборгованість за програмою (компенсацією відсотків із держбюджету перед комерційними банками) оцінювалась у 10 млрд грн. Водночас, на кінець 2024 року частка гривневих субсидованих кредитів бізнесу за програмою "5-7-9" скоротилась до 33,7% у валовому портфелі. З огляду на потреби відновлення економіки, високу операційну ефективність і прибутковість банківського сектору, нарощування банківського кредитування має отримати значно більший імпульс і увагу з боку держави. Читайте також: Чому Україні необхідний спеціальний банк для відбудови На моє переконання, основні зусилля найближчим часом мають бути сконцентровані навколо: Подальшого розвитку і нарощування програм спеціалізованого субсидованого кредитування (ОПК, енергетика, переробка), кредитної підтримки МСБ на територіях, які були де-окуповані, та/або залишаються наближені до лінії (зони) бойових дій, підтримки ВПО, відбудови знешкодженого житла/ інфраструктури. Це може бути досягнуто за рахунок розширення кредитування пріоритетних сфер державними банками, завершення трансформації Фонду розвитку підприємництва в Національну установу розвитку як банку із спеціалізованим мандатом на післявоєнну відбудову (відповідний законопроєкт прийнято у першому читанні), збільшення залучення іноземних фінансових установ у відновлення економіки (надання гарантій українським банкам, виділення безпосереднього фінансування виробникам, насамперед ОПК), розвитку фінансових інструментів, які підтримуватимуть кредитування (страхування військових ризиків, торгового факторингу, фінансового лізінгу тощо). Не менш важливим залишається активізація розчистки банківських балансів від непрацюючих кредитів, в т.ч.
але не виключно за рахунок зміни підходів до реструктуризації такої заборгованості з метою її пришвидшення, розвитку ринку інфраструктури NPL, удосконалення процедур банкрутства тощо. Зараз ми стоїмо на порозі можливості досягнення 30-денного перемир’я, що може стати першим кроком до встановлення стійкого миру в Україні і початку системної відбудови України.
Для післявоєнної реконструкції необхідно мати три ключові елементи. Перший – план (нагадаю перший план із майже тисячею інвестиційних проєктів був підготовлений Нацрадою із відновлення майже три роки назад під першу донорську конференцію у Лугано, попри певні зміни він залишається актуальним). Другий – фінансування (всі доступні внутрішні і зовнішні ресурси – внутрішні заощадження, ПІІ, портфельні інвестиції, пільгове зовнішнє офіційне фінансування, заморожені/конфісковані російські активи тощо; три роки назад ми оцінювали мінімальну потребу у фінансуванні відновлення у сумі 750 млрд дол, що також залишається актуальною), Третій – ефективні механізми розподілу такого фінансування (від угоди про мінерали із США до інших інституційних механізмів, що вже діють, зокрема Ukraine Facility, та очевидно мають бути посилені ключовими партнерами як частина післявоєнних гарантій). У рамках цього порядку денного, поглиблення кредитування (як частки % ВВП), нарощування його здорової частини, розширення інструментів фінансування, розвиток нових інституційних механізмів, зокрема Національної установи розвитку, яка має отримати спеціальний мандат на фінансування відбудови (за аналогією із німецькою KfW), є важливою частиною плану подолання наслідків повномасштабної війни і післявоєнної економічної реконструкції країни.

Додати коментар

Користувач:
email:





Capital market
Where savers meet investors
Long-term funds are raised

- Fin.Org.UA

Новини

19:40 - Kernel повідомляє про нічний удар московія на комбінат у Чорноморську
19:10 - Держмитслужба розповіла, які оборонні товари звільнені від сплати мита до 2027 року
18:43 - Енергоблок №2 Південноукраїнської АЕС працюватиме ще 10 років – Енергоатом
18:25 - Звільнення українських товарів від мита: митниця розповіла про надані сертифікати
18:10 - Наказ Мінекономіки від 25 грудня 2025 року № 3945 “Про внесення зміни до плану діяльності з підготовки проєктів регуляторних актів у сфері господарської діяльності на 2025 рік”
17:45 - Нацбанк показав курс долара та євро на 26 грудня
17:20 - Податкова інформує про впровадження інтегрованого довкіллєвого дозволу
16:50 - Кличко повідомив, які кошти спрямовано на підтримку малозахищених категорій киян
16:22 - УЗ-3000: Мінрозвитку розповіло, які маршрути найбільш популярні
16:00 - Курси валют, встановлені НБУ на 26.12.2025
15:59 - Повідомлення про оприлюднення проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до Порядку підтвердження ступеня локалізації виробництва товарів»
15:56 - Унесено зміни до Правил складання та подання звітності учасниками ринку небанківських фінансових послуг
15:53 - Проєкт постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до Порядку підтвердження ступеня локалізації виробництва товарів»
15:46 - У листопаді банки, що ліквідуються, отримали 291 мільйон гривень – ФГВФО
15:30 - Мінфін розповів, які публічні інвестиції заплановані на 2026 рік
15:12 - Енергетикам вдається балансувати енергосистему України – Держенергонагляд
15:03 - ВІДДІЛ КОМУНІКАЦІЙ З ГРОМАДСЬКІСТЮ УПРАВЛІННЯ ІНФОРМАЦІЙНОЇ ВЗАЄМОДІЇ ГУ ДПС У ДНІПРОПЕТРОВСЬКІЙ ОБЛАСТІ (ТЕРИТОРІЯ ОБСЛУГОВУВАННЯ - МІСТО ДНІПРО) ІНФОРМУЄ!
14:50 - "Укренерго" розповіло про результати аукціону з розподілу електроенергії через кордони
14:30 - Навчання для дорослих за кошти держави: хто може скористатися і як
14:20 - Ворог атакував промислове підприємство у Запоріжжі
13:50 - Німеччина внесла рекордний транш у Фонд підтримки енергетики України
13:30 - Як кордон стає керованим
13:10 - В Києві організаторку нелегального казино оштрафували на 170 тисяч
13:02 - Податкова знижка за навчання: які документи подаються з податковою декларацією про майновий стан і доходи?
13:00 - Яка інформація зазначається у заяві про проставлення апостиля, що подається до ДПС?
13:00 - Третя конференція "Жнива перемоги": як українські фермери переживають третій рік війни
12:58 - Алгоритм дій для подання заяв про бажання/відмову отримувати документ через Електронний кабінет
12:57 - Підстави для проведення фактичної перевірки
12:55 - Чи відноситься спирт коньячний, плодовий, зерновий дистилят до спирту етилового в розумінні ПКУ?
12:53 - До уваги юридичних осіб!


Більше новин

ВалютаКурс
Алжирський динар0.32412
Австралійський долар28.1329
Така0.34281
Канадський долар30.6663
Юань Женьміньбі5.9571
Чеська крона2.0325
Данська крона6.5786
Гонконгівський долар5.4132
Форинт0.126415
Індійська рупія0.46525
Рупія0.0025009
Новий ізраїльський шекель13.1617
Єна0.26915
Теньге0.082061
Вона0.028923
Ліванський фунт0.000469
Малайзійський ринггіт10.359
Мексиканське песо2.3394
Молдовський лей2.493
Новозеландський долар24.4868
Норвезька крона4.171
Саудівський ріял11.1822
Сінгапурський долар32.676
Донг0.0016684
Ренд2.5148
Шведська крона4.5367
Швейцарський франк53.3296
Бат1.35011
Дирхам ОАЕ11.4181
Туніський динар14.4333
Єгипетський фунт0.8824
Фунт стерлінгів56.5426
Долар США41.9331
Сербський динар0.4209
Азербайджанський манат24.6665
Румунський лей9.7202
Турецька ліра0.9806
СПЗ (спеціальні права запозичення)57.4597
Болгарський лев25.2693
Євро49.4265
Ларі15.5504
Злотий11.6975
Золото187893.83
Срібло2924.41
Платина92588.28
Паладій77031.1

Курси валют, встановлені НБУ на 26.12.2025