Пайова участь: чи усуне законодавство подвійне навантаження на будівельну галузь

20.03 13:00 | Економічна правда. Публікації

На початку 2020 року в будівельній галузі України нібито відбулася реформа — ухвалили закон про скасування пайових внесків, який мав стимулювати інвестиції, зменшити корупцію та зробити житло доступнішим.
Проте насправді через юридичні колізії в законі про пайові внески прокуратура та місцева влада продовжують вибірково стягувати з девелоперів десятки мільйонів гривень, фактично ігноруючи закон. У 2019 році влада визнала, що пайова участь стала джерелом корупції і тому було прийнято закон №132-IX про її скасування.
Законом було передбачено: На 2020 рік встановлювався особливий порядок сплати пайової участі (при цьому передавати інженерні мережі та інфраструктурні об’єкти в рахунок пайових внесків було заборонено). З 2021 року повністю скасовано пайові внески (крім випадків наявності укладених до 2020 року пайових договорів). Однак вже у 2022-23 роках, тобто через декілька років після набуття чинності закону і після скасування пайової участі, місцева влада та прокуратура через суди почала масово вимагати від замовників будівництва сплати пайових внесків не за ознакою наявності укладеного договору, а за датою видачі дозволу на будівництво, зокрема, якщо дозвіл отримано до 01.01.2021 року. Закон №132-IX не передбачив чіткого механізму вирішення ситуацій, коли реалізація проєкту (отримання дозвільної документації) розпочалася до 2021 року, а завершилася після.
Це створило правову невизначеність. Особливо це повпливало на проєкти квартальної забудови та великі об"єкти, будівництво яких ведеться поетапно протягом тривалого терміну — 5-10 років.
У таких випадках дозвіл на будівництво видавався на весь проєкт, але окремі черги починали будуватись значно пізніше. Не зважаючи на офіційну позицію Міністерства розвитку громад та територій України, авторів закону про скасування пайових внесків та профільного Комітету Верховної Ради України, прокуратура і місцева влада продовжують нехтувати законом та вибірково стягують десятки мільйонів гривень. Наслідки Всі розуміють перевагу великих ЖК у зручності та інфраструктурі, а для міста вони важливі завдяки ефективному використанню землі, розвитку мереж і транспорту.
Мешканці отримують комфортний простір із дитячими садками, школами, магазинами, зонами відпочинку та паркінгами, а для всього міста — це покращення архітектурного вигляду та зростання цінності прилеглих територій.
Проте сьогодні реалізація таких проєктів стає ризиковою та економічно невигідною через невирішеність питання пайової участі. До прикладу один із багатьох реальних кейсів: системний девелопер інвестує 2,5 мільярда гривень у будівництво магістральних інженерних мереж (електро-, тепло- та водовідведення), модернізацію існуючих комунікацій, зведення теплових і трансформаторних підстанцій, будує транспортну інфраструктуру.
Крім того, будує ще і школу — це додаткові 200 мільйонів гривень. Попри це, місто та прокуратура додатково вимагають сплату пайової участі в розмірі 2% від вартості будівництва.
Таких випадків десятки: девелопери інвестують у критично важливу інфраструктуру, але через правову невизначеність змушені сплачувати високі додаткові платежі. Чи страждають від цього девелопери? Так, адже це суттєво впливає на процес реалізації проєкту, вимиває обігові кошти та ускладнює фінансове планування.
Девелопери змушені закладати додаткові ризики, відкладають або зовсім згортають нові проєкти.
Крім того, скорочуються інвестиції в соціальні об"єкти — будується менше дитячих садків, громадських просторів, паркінгів.
У випадках, коли пайові внески вимагаються заднім числом — це може призвести до банкрутства. Але в першу чергу страждають покупці житла.
Бо коли доводиться двічі оплачувати інфраструктуру, ці витрати закладаються у вартість квадратного метру нерухомості. Прогалина в законодавстві суперечить первісній меті — спрощенню та стимулюванню інвестиційної діяльності в девелоперській галузі, зменшенню вартості житла — фактично збільшуючи правові ризики та непередбачені фінансові навантаження на бізнес.
Це відлякує і потенційних західних інвесторів, які прагнуть стабільних і передбачуваних умов ведення бізнесу. Під час війни девелоперська галузь вже зіткнулася з суттєвими викликами: зниження платоспроможного попиту, затримка проходження дозвільних процедур, складнощі при приєднанні до мереж, суттєве зростання цін, відсутність кваліфікованих кадрів, дефіцит будівельних матеріалів, тощо.
Це все призводить до здорожчання вартості будівництва, що ускладнює доступність житла, особливо на тлі зростаючої потреби — понад 4 мільйони українців втратили житло, а на кінець 2024 року в країні було тільки офіційно зареєстровано 4,6 мільйона внутрішньо переміщених осіб, які також потребують вирішення житлових питань.
Наявне законодавство у галузі не сприяє вирішенню цих проблем. Хто має будувати інфраструктуру Нові житлові комплекси створюють додаткове навантаження на комунікації міста.
Однак річ у тім, що девелопери зараз створюють усю інженерну, транспортну та соціальну інфраструктуру практично з нуля.
На відміну від 2000-х років, коли в місті було відносно небагато нового будівництва та існуючі мережі мали резервний ресурс, який міг забезпечити нові об"єкти.
Тепер ці мережі або повністю прокладаються наново або значною мірою модернізуються за рахунок девелоперів. Девелопери, що займаються квартальною забудовою, несуть подвійне навантаження.
Водночас точкові девелопери, які зводять окремі будинки, таких витрат не несуть, оскільки для них скасували пайову участь.
Вони використовують існуючу інфраструктуру міста, не вкладаючись в її розвиток. Для розуміння масштабу: вартість мереж лише по одному з великих ЖК, збудованому членом Асоціації девелоперів України, перевищує річний бюджет на модернізацію мереж, що виділяється на все місто.
Йдеться про мільярди гривень.
Надалі ці мережі передаються на баланс міських організацій, які не лише отримують ці комунікації у свій актив, не витративши жодної копійки, але й заробляють, стягуючи зі споживачів платежі за обслуговування абсолютно нових мереж. Як на це реагує влада У Верховній Раді вже робилися спроби внести зміни до законодавства, але вони провалилися через критику з боку місцевої влади.
Їхній аргумент полягає в тому, що такі зміни скоротять доходи місцевих бюджетів, що, своєю чергою, призведе до зменшення кількості нових шкіл, дитячих садків та доріг. Але той факт, що ці внески стягуються на спорудження інфраструктури є маніпуляцією.
Ці кошти не спрямовуються безпосередньо на будівництво соціальної чи інженерної інфраструктури — вони просто потрапляють до загального котла міського бюджету, а потім витрачаються без прив"язки до конкретних проєктів.
Якби пайові внески справді йшли на будівництво соціально важливих об"єктів, у кожному районі з новими ЖК з"являлися б нові школи, дитячі садки та дороги, збудовані за рахунок місцевої влади. Яке рішення пропонує Асоціація девелоперів України Необхідно негайно усунути правові колізії, що створюють умови для нехтування законом та корупції, стримують розвиток будівельної галузі.
Чинна практика правозастосування місцевою владою та правоохоронними органами обмежує пропозицію на ринку нерухомості й штучно завищує ціни для покупців. Законодавчі зміни мають ліквідувати тиск на бізнес, водночас забезпечивши умови для будівництва доступного житла.
Будь-які спроби саботажу чи маніпуляцій із законом повинні отримувати жорстку правову реакцію.

Додати коментар

Користувач:
email:





Traders in the pit
Numbers flash upon the screens
Capital market.

- Fin.Org.UA

Новини

18:00 - На ринку більше не вважають OpenAI лідером у сфері ШІ – Bloomberg
17:45 - 8 грудня діятимуть посилені графіки відключення світла
17:08 - Суд обрав запобіжний захід спільнику депутатки Скороход
16:13 - Макрон погрожує Китаю введенням мит
15:15 - Уряд виплатив перші кошти з розширеної "Зимової підтримки"
14:11 - Суд "відібрав" у компанії незаконно зайняте приміщення у будинку на Подолі в Києві
13:55 - В Україні знизились ціни на помідори: скільки коштують
13:05 - московіяни вдарили по греблі Печенізького водосховища, рух припинено
12:10 - У Кременчуці та Горішніх Плавнях ситуація з електрикою після атаки московія – складна
11:05 - На Чернігівщині ворог поцілив по об'єктах електро- та теплоенергетики
10:35 - Армія московія атакувала енергооб'єкти в двох областях України
10:00 - В Кременчуці частково відновили водопостачання після атаки московія
07:35 - Фінансовий астрологічний прогноз на 07.12.2025
18:18 - 7 грудня значно посилять графіки відключення світла
18:00 - Катар заявляє, що попит на ШІ може призвести до дефіциту СПГ
17:33 - Українські АЕС знизили потужність через атаки московія
16:40 - Молдова просить Румунію про термінову допомогу з електроенергією після атаки московія
14:54 - "Укрзалізниця" відновила рух поїздів через Фастів, який обстріляли росіяни
13:59 - ДП "Рихальське" заявило про спробу захоплення держпідприємства
12:55 - ЗАЕС на пів години була у повному блекауті – МАГАТЕ
12:39 - московіяни поцілили у склад з ліками компанії "БаДМ"
12:04 - Захист ЧАЕС не може виконувати свою функцію після атаки дроном – ООН
10:59 - московія серйозно пошкодила ТЕС у різних областях
10:04 - "Укренерго" збільшує обсяг відключень світла після атаки московія
10:00 - 6 грудня — День Збройних Сил України.
10:00 - Бюджет України на 2026 рік: агросектор отримає 13,1 млрд грн державної підтримки
09:30 - У Держбюджеті на 2026 рік передбачено 50,7 млрд грн на підтримку економіки та бізнесу, в тому числі у агросекторі, а також на потреби захисту довкілля та екологізації економіки
07:35 - Фінансовий астрологічний прогноз на 06.12.2025
23:00 - Накази Міністерства енергетики України
23:00 - Новини від Міністерства енергетики України


Більше новин

ВалютаКурс
Алжирський динар0.32364
Австралійський долар27.9109
Така0.34407
Канадський долар30.1828
Юань Женьміньбі5.9487
Чеська крона2.0238
Данська крона6.5601
Гонконгівський долар5.4024
Форинт0.128316
Індійська рупія0.46728
Рупія0.0025267
Новий ізраїльський шекель13.0162
Єна0.271
Теньге0.083136
Вона0.02856
Ліванський фунт0.00047
Малайзійський ринггіт10.231
Мексиканське песо2.3107
Молдовський лей2.4743
Новозеландський долар24.3004
Норвезька крона4.1658
Саудівський ріял11.2056
Сінгапурський долар32.4687
Донг0.0015949
Ренд2.4856
Шведська крона4.4702
Швейцарський франк52.3158
Бат1.32096
Дирхам ОАЕ11.4512
Туніський динар14.3475
Єгипетський фунт0.8841
Фунт стерлінгів56.1289
Долар США42.0567
Сербський динар0.41714
Азербайджанський манат24.7363
Румунський лей9.6209
Турецька ліра0.9893
СПЗ (спеціальні права запозичення)57.3525
Болгарський лев25.0502
Євро48.9961
Ларі15.5754
Злотий11.5763
Золото177813.2
Срібло2445.24
Платина69312.81
Паладій61335.07

Курси валют, встановлені НБУ на 08.12.2025