Пайова участь: чи усуне законодавство подвійне навантаження на будівельну галузь

20.03 13:00 | Економічна правда. Публікації

На початку 2020 року в будівельній галузі України нібито відбулася реформа — ухвалили закон про скасування пайових внесків, який мав стимулювати інвестиції, зменшити корупцію та зробити житло доступнішим.
Проте насправді через юридичні колізії в законі про пайові внески прокуратура та місцева влада продовжують вибірково стягувати з девелоперів десятки мільйонів гривень, фактично ігноруючи закон. У 2019 році влада визнала, що пайова участь стала джерелом корупції і тому було прийнято закон №132-IX про її скасування.
Законом було передбачено: На 2020 рік встановлювався особливий порядок сплати пайової участі (при цьому передавати інженерні мережі та інфраструктурні об’єкти в рахунок пайових внесків було заборонено). З 2021 року повністю скасовано пайові внески (крім випадків наявності укладених до 2020 року пайових договорів). Однак вже у 2022-23 роках, тобто через декілька років після набуття чинності закону і після скасування пайової участі, місцева влада та прокуратура через суди почала масово вимагати від замовників будівництва сплати пайових внесків не за ознакою наявності укладеного договору, а за датою видачі дозволу на будівництво, зокрема, якщо дозвіл отримано до 01.01.2021 року. Закон №132-IX не передбачив чіткого механізму вирішення ситуацій, коли реалізація проєкту (отримання дозвільної документації) розпочалася до 2021 року, а завершилася після.
Це створило правову невизначеність. Особливо це повпливало на проєкти квартальної забудови та великі об"єкти, будівництво яких ведеться поетапно протягом тривалого терміну — 5-10 років.
У таких випадках дозвіл на будівництво видавався на весь проєкт, але окремі черги починали будуватись значно пізніше. Не зважаючи на офіційну позицію Міністерства розвитку громад та територій України, авторів закону про скасування пайових внесків та профільного Комітету Верховної Ради України, прокуратура і місцева влада продовжують нехтувати законом та вибірково стягують десятки мільйонів гривень. Наслідки Всі розуміють перевагу великих ЖК у зручності та інфраструктурі, а для міста вони важливі завдяки ефективному використанню землі, розвитку мереж і транспорту.
Мешканці отримують комфортний простір із дитячими садками, школами, магазинами, зонами відпочинку та паркінгами, а для всього міста — це покращення архітектурного вигляду та зростання цінності прилеглих територій.
Проте сьогодні реалізація таких проєктів стає ризиковою та економічно невигідною через невирішеність питання пайової участі. До прикладу один із багатьох реальних кейсів: системний девелопер інвестує 2,5 мільярда гривень у будівництво магістральних інженерних мереж (електро-, тепло- та водовідведення), модернізацію існуючих комунікацій, зведення теплових і трансформаторних підстанцій, будує транспортну інфраструктуру.
Крім того, будує ще і школу — це додаткові 200 мільйонів гривень. Попри це, місто та прокуратура додатково вимагають сплату пайової участі в розмірі 2% від вартості будівництва.
Таких випадків десятки: девелопери інвестують у критично важливу інфраструктуру, але через правову невизначеність змушені сплачувати високі додаткові платежі. Чи страждають від цього девелопери? Так, адже це суттєво впливає на процес реалізації проєкту, вимиває обігові кошти та ускладнює фінансове планування.
Девелопери змушені закладати додаткові ризики, відкладають або зовсім згортають нові проєкти.
Крім того, скорочуються інвестиції в соціальні об"єкти — будується менше дитячих садків, громадських просторів, паркінгів.
У випадках, коли пайові внески вимагаються заднім числом — це може призвести до банкрутства. Але в першу чергу страждають покупці житла.
Бо коли доводиться двічі оплачувати інфраструктуру, ці витрати закладаються у вартість квадратного метру нерухомості. Прогалина в законодавстві суперечить первісній меті — спрощенню та стимулюванню інвестиційної діяльності в девелоперській галузі, зменшенню вартості житла — фактично збільшуючи правові ризики та непередбачені фінансові навантаження на бізнес.
Це відлякує і потенційних західних інвесторів, які прагнуть стабільних і передбачуваних умов ведення бізнесу. Під час війни девелоперська галузь вже зіткнулася з суттєвими викликами: зниження платоспроможного попиту, затримка проходження дозвільних процедур, складнощі при приєднанні до мереж, суттєве зростання цін, відсутність кваліфікованих кадрів, дефіцит будівельних матеріалів, тощо.
Це все призводить до здорожчання вартості будівництва, що ускладнює доступність житла, особливо на тлі зростаючої потреби — понад 4 мільйони українців втратили житло, а на кінець 2024 року в країні було тільки офіційно зареєстровано 4,6 мільйона внутрішньо переміщених осіб, які також потребують вирішення житлових питань.
Наявне законодавство у галузі не сприяє вирішенню цих проблем. Хто має будувати інфраструктуру Нові житлові комплекси створюють додаткове навантаження на комунікації міста.
Однак річ у тім, що девелопери зараз створюють усю інженерну, транспортну та соціальну інфраструктуру практично з нуля.
На відміну від 2000-х років, коли в місті було відносно небагато нового будівництва та існуючі мережі мали резервний ресурс, який міг забезпечити нові об"єкти.
Тепер ці мережі або повністю прокладаються наново або значною мірою модернізуються за рахунок девелоперів. Девелопери, що займаються квартальною забудовою, несуть подвійне навантаження.
Водночас точкові девелопери, які зводять окремі будинки, таких витрат не несуть, оскільки для них скасували пайову участь.
Вони використовують існуючу інфраструктуру міста, не вкладаючись в її розвиток. Для розуміння масштабу: вартість мереж лише по одному з великих ЖК, збудованому членом Асоціації девелоперів України, перевищує річний бюджет на модернізацію мереж, що виділяється на все місто.
Йдеться про мільярди гривень.
Надалі ці мережі передаються на баланс міських організацій, які не лише отримують ці комунікації у свій актив, не витративши жодної копійки, але й заробляють, стягуючи зі споживачів платежі за обслуговування абсолютно нових мереж. Як на це реагує влада У Верховній Раді вже робилися спроби внести зміни до законодавства, але вони провалилися через критику з боку місцевої влади.
Їхній аргумент полягає в тому, що такі зміни скоротять доходи місцевих бюджетів, що, своєю чергою, призведе до зменшення кількості нових шкіл, дитячих садків та доріг. Але той факт, що ці внески стягуються на спорудження інфраструктури є маніпуляцією.
Ці кошти не спрямовуються безпосередньо на будівництво соціальної чи інженерної інфраструктури — вони просто потрапляють до загального котла міського бюджету, а потім витрачаються без прив"язки до конкретних проєктів.
Якби пайові внески справді йшли на будівництво соціально важливих об"єктів, у кожному районі з новими ЖК з"являлися б нові школи, дитячі садки та дороги, збудовані за рахунок місцевої влади. Яке рішення пропонує Асоціація девелоперів України Необхідно негайно усунути правові колізії, що створюють умови для нехтування законом та корупції, стримують розвиток будівельної галузі.
Чинна практика правозастосування місцевою владою та правоохоронними органами обмежує пропозицію на ринку нерухомості й штучно завищує ціни для покупців. Законодавчі зміни мають ліквідувати тиск на бізнес, водночас забезпечивши умови для будівництва доступного житла.
Будь-які спроби саботажу чи маніпуляцій із законом повинні отримувати жорстку правову реакцію.

Додати коментар

Користувач:
email:





Asian Development Bank
Boosting Asia's progress
Poverty reduction

- Fin.Org.UA

Новини

08:37 - Ситуація довкола ЗАЕС та підготовка до зими: на конференції МАГАТЕ Світлана Гринчук заручилася підтримкою країн-партнерів
08:36 - Ситуація довкола ЗАЕС та підготовка до зими: на конференції МАГАТЕ Світлана Гринчук заручилася підтримкою країн-партнерів
08:30 - Чи готові ми до прозорого лобізму
08:00 - Бюджет-2026: рекордні витрати на війну і дефіцит 2,4 трильйони. Де Україна братиме гроші?
07:35 - Фінансовий астрологічний прогноз на 16.09.2025
00:00 - Накази Міністерства енергетики України
00:00 - Новини від Міністерства енергетики України
00:00 - Регуляторні акти Міністерства енергетики України
21:00 - Новини 15 вересня: делегацію США знайомлять з надрами України, проєкт держбюджету-2026
20:40 - Франк вошёл в зону турбулентности, мяч на стороне НБШ
20:25 - Один з найбільших російських НПЗ зупинив ключовий блок після атаки дронів
19:45 - "Нафтогаз" провів зміни в правлінні
19:15 - Президент України Володимир Зеленський привітав працівників нафтової, газової та нафтопереробної промисловості України з професійним святом
19:10 - Глава УЗ про російські атаки: намагаються зруйнувати ключові вузлові станції
18:48 - Уряд ухвалив проєкт держбюджету на 2026 рік
18:35 - На російському ринку електроніки – найсильніша криза за останні десятиліття
18:32 - Пропонується актуалізувати процеси планування, випуску та реалізації нумізматичної продукції
18:32 - Наказ від 12.09.25 № 474 «Про надання грантів на створення, розвиток або оновлення виробництв переробної промисловості»
18:25 - "Карпатські мінеральні води" отримають від ЄБРР 11 мільйонів євро на новий завод
18:05 - "Укрзалізниця" закупила вугілля за найдорожчими пропозиціями
17:55 - Нацбанк показав курс долара і євро на вівторок 16 вересня
17:40 - Українські металурги за 8 місяців скоротили експорт металопрокату
17:40 - Євросоюзівські сховища газу заповнені рекордно низько за останні 3,5 роки
17:25 - Tesla підскочила на 8% після масштабної купівлі акцій Маском
17:20 - Мінекономіки та DFC відвідали Кіровоградську область для оцінки інвестиційних можливостей і формування портфеля проєктів Фонду відбудови
17:15 - Фонд держмайна звітував про нові укладені договори оренди
17:00 - Як ОСББ замінити ліфт за підтримки міста
16:55 - Податкова розповіла, хто з платників податків має подати звіти до Держстату
16:55 - Україна планує обмежити імпорт дизпального з Індії: його ретельно вивчатимуть – enkorr
16:45 - Китай звинуватив Nvidia у порушенні антимонопольного закону


Більше новин

ВалютаКурс
Алжирський динар0.31944
Австралійський долар27.4603
Така0.3393
Канадський долар29.8251
Юань Женьміньбі5.7894
Чеська крона1.993
Данська крона6.4968
Гонконгівський долар5.3007
Форинт0.124424
Індійська рупія0.46736
Рупія0.002512
Новий ізраїльський шекель12.3374
Єна0.27971
Теньге0.07628
Вона0.029693
Ліванський фунт0.00046
Малайзійський ринггіт9.8096
Мексиканське песо2.2379
Молдовський лей2.4801
Новозеландський долар24.5803
Норвезька крона4.1973
Саудівський ріял10.9922
Сінгапурський долар32.1846
Донг0.0015629
Ренд2.378
Шведська крона4.4449
Швейцарський франк51.8768
Бат1.29362
Дирхам ОАЕ11.2256
Туніський динар14.2115
Єгипетський фунт0.856
Фунт стерлінгів56.1328
Долар США41.2317
Сербський динар0.41383
Азербайджанський манат24.2497
Румунський лей9.5807
Турецька ліра0.9987
СПЗ (спеціальні права запозичення)56.6313
Болгарський лев24.7578
Євро48.4967
Ларі15.2478
Злотий11.4089
Золото150266.04
Срібло1740.38
Платина57597.8
Паладій49548.55

Курси валют, встановлені НБУ на 16.09.2025