Публічні закупівлі: тест, що визначає майбутнє України в ЄС

17.03 17:30 | Економічна правда

Україна готується до вступу в ЄС, а це означає повну синхронізацію законодавства з євросоюзівськими нормами.
Одним із перших і найважливіших кроків стане трансформація публічних закупівель.
Чому ця сфера опинилася в центрі уваги? Публічні закупівлі – справжній детектор ефективності державного управління.
Вони дають змогу простежити, наскільки раціонально витрачаються бюджетні кошти, чи є чесна конкуренція на ринку і як працюють антикорупційні механізми. Крім того, закупівлі – одна з найбільш уразливих до корупції сфер.
Через непрозорість процесів можуть втрачатися 10-30% бюджету. Брюссель це прекрасно розуміє і наполягає, щоб країни-кандидати мали відкриту, чесну та конкурентну систему.
Крім того, ЄС інвестує мільярди євро в майбутнє України в межах програми Ukraine Facility.
Цілком логічно, що європейці хочуть бути впевненими: ці кошти будуть використані максимально ефективно. Отже, трансформація публічних закупівель – це перший тест на готовність України грати за правилами ЄС.
Але ось питання: чи зразкова євросоюзівська система?Ложка дьогтю в бочці меду На перший погляд, євросоюзівські закупівлі можуть здаватися ідеальними.
Проте на практиці доступ до багатьох даних обмежений.
Через це важко зрозуміти, хто отримує контракти.
Якщо заглибитися в деталі, ситуація стає цікавішою.
Наприклад, Європейський суд аудиторів провів дослідження трансформації публічних закупівель за десять років і цифри говорять самі за себе. Конкуренція зменшилася: частка тендерів з одним постачальником зросла з 23,5% у 2011 році до 41,8% у 2021 році.
Кількість учасників у тендерах упала з 5,7 до 3,2 компанії на закупівлю.
Транскордонні закупівлі майже не працюють: лише 5% контрактів укладаються між компаніями з різних країн Євросоюзу. Процеси стали довшими: середня тривалість закупівель збільшилася з 62 до 96 днів.
Для нашого е-каталогу Prozorro Market, де державні замовники можуть придбати все необхідне всього за дев"ять днів, це виглядає як справжній нонсенс. Цей приклад демонструє, що ідеальної моделі немає.
Навіть у, здавалося б, зразкових системах завжди є простір для вдосконалення.
Утім, євросоюзівський досвід дає важливі орієнтири: що працює добре, а що варто зробити інакше.Євросоюзівські best practices Лідером з цифровізації традиційно вважається Естонія.
Тут увесь процес відбувається онлайн: від оголошення тендера до підписання договору.
Це економить час і мінімізує ризики корупції, бо зменшує вплив людського фактора. Ще один ефективний підхід – централізація закупівель, яку активно розвивають Швеція та Австрія.
Там працюють спеціальні організації, що беруть на себе більшість державних закупівель.
Вони встановлюють єдині правила, об"єднують потреби та забезпечують вигідніші умови завдяки великим контрактам.Яких кроків очікують від України Наші правила вже частково відповідають євросоюзівським директивам, але гармонізацію законодавства потрібно продовжувати.
Попри війну, Україна зберігає прозорість і конкурентність закупівель.
Ми очікуємо ухвалення законопроєкту №11520, який запровадить нові процедури, адаптовані до стандартів ЄС. Одним із ключових нововведень стануть динамічні системи закупівель (ДСЗ).
Цей механізм спростить регулярні закупівлі.
Система міститиме готове технічне завдання, а постачальники зможуть кваліфікуватися та приєднатися до торгів у будь-який час.
Крім того, ДСЗ дозволить купувати не лише товари, а й послуги. Також у планах – впровадження інноваційного партнерства.
Це підхід, коли держава укладає договір для розробки унікального продукту, послуги чи роботи, а потім купує його.
Механізм може використовуватися, коли стандартні рішення не задовольняють потреби і необхідні справжні інновації. Законопроєкт №11520 допоможе перейти від системи, де вибір кращої пропозиції базується лише на найнижчій ціні, до моделі, яка враховує найкраще співвідношення "ціна – якість".
Це дозволить замовникам оцінювати не лише вартість, а й життєвий цикл продукції, екологічні та соціальні характеристики.
Чимало країн Європи уже багато років застосовують цей підхід.
Читайте також: Закупівлі продуктів — лише через Prozorro Market У ЄС діє European Green Deal – стратегія зменшення вуглецевих викидів та кліматичної нейтральності до 2050 року.
"Зелений" курс впливає на закупівлі: дедалі більше тендерів містять вимоги щодо екологічності, енергоефективності та стійкого виробництва.
Крім того, директиви ЄС інтегрують принципи гендерної рівності та соціальної відповідальності, що створює нові вимоги до бізнесу. Утім, застосування нецінових критеріїв може створити простір для суб’єктивності та зловживань.
Уявіть, що, оголошуючи закупівлю, скажімо, молока, замовник встановить такі умови: 50% оцінки буде нараховано за цінову пропозицію, 20% – за середній вік працівників компанії, 30% – за гендерний баланс, 10% – за екологічність.
Як ці показники можуть об"єктивно відображати якість продукції? Саме тому важливо заздалегідь затвердити чіткий порядок застосування критеріїв оцінки тендерних пропозицій.
Це допоможе замовникам використовувати нецінові критерії більш ефективно, уникаючи дискримінаційних вимог.Що може стати найбільшим викликом Одне з найскладніших питань у переговорах з ЄС – локалізація.
В Україні активно впроваджується програма президента "Зроблено в Україні", програма національного кешбеку та інші ініціативи, що стимулюють витрати всередині країни.
Логіка розуміла: якщо є можливість купувати українські товари, то варто це робити, адже кошти залишаться в економіці, підуть на зарплати і податки. Проте цей підхід суперечить принципам Єдиного економічного простору ЄС, де суворо дотримуються вимог рівного доступу до державних контрактів.
ЄС прагне забезпечити вільну торгівлю, завдяки чому, наприклад, польські компанії можуть легко отримувати державні замовлення в Чехії, а німецькі – у Франції. Під ці принципи налаштовані й закупівельні директиви: вони вирівнюють правила для всіх учасників ринку.
Європейська комісія наполягає, щоб Україна відмовилася від обмежень для іноземних постачальників.
ЄС розглядає це як економічну можливість для своїх компаній, особливо будівельних.
Коли відбудова України набере обертів, євросоюзівський бізнес захоче брати в цьому активну участь і повертати частину інвестованих коштів у власну економіку.Що ми можемо запропонувати ЄС Українська система вже випереджає деякі євросоюзівські за прозорістю, уніфікацією та цифровізацією.
Навіть під час війни ми зберігаємо високі стандарти й удосконалюємо процеси.
Несподівано велика війна стала каталізатором змін. Спочатку уряд дозволив витрачати кошти без суворих обмежень, але згодом стало очевидно, що така система не може існувати довгостроково.
Повернення до старих бюрократичних процедур теж не було виходом – закупівля продуктів могла тривати до 40 днів, що зовсім не відповідало воєнним реаліям. Відповіддю стало розширення Prozorro Market.
Це маркетплейс, який дозволяє державним замовникам закуповувати стандартизовані товари: харчові продукти, офісне обладнання, товари для оборони, шкільні автобуси, електроенергію.
Система містить перевірених постачальників, готову тендерну документацію та шаблони договорів.
Завдяки цьому процедура може тривати до дев"яти днів. З початку 2025 року завдяки Prozorro Market держава зекономила 3 млрд грн.
Автоматизація та висока конкуренція серед постачальників роблять процеси швидкими та ефективними.
Головне – це довіра, що формується через прозорість та чесні правила.
Цей успішний кейс ми можемо запропонувати ЄС, адже там активно шукають способи вдосконалення закупівельного законодавства.Замість висновку Українська система публічних закупівель ефективно функціонує та прозоро забезпечує потреби держави.
Це не означає, що вона досконала.
Попереду на нас чекає масштабний процес гармонізації законодавства з євросоюзівськими нормами.
Ми повинні автоматизувати всі етапи закупівель, впроваджувати інноваційні механізми та орієнтуватися на найкращі євросоюзівські практики. Публічні закупівлі стануть нашим тестом на зрілість.
Вони можуть стати історією успіху або залишитися зоною ризику.
Вибір за нами.

Додати коментар

Користувач:
email:





Bonds, mutual funds, stocks,
Wealth management portfolio,
Diversified wealth.

- Fin.Org.UA

Новини

19:40 - Китай б'є по молочці ЄС збільшенням мит у два рази
19:12 - Вже 13,7 мільйона українців отримали "зимову тисячу"
18:55 - Revolut закриває рахунки українців через вимоги законодавства
18:35 - В Україні зріс попит на довгострокову оренду квартир – дослідження
18:25 - Російська нафта обвалилася до $34: санкції США вибивають знижки до дна
18:04 - Ринок нерухомості 2026: аналітики зробили прогноз
17:54 - Нацбанк показав курс долара та євро на вівторок 23 грудня
17:24 - Енергетики розповіли про відключення світла у вівторок 23 грудня
17:20 - Журналісти знайшли закордонний бізнес фігурантів справи "Мідас"
17:08 - Оновлено порядок реєстрації учасників платіжного ринку
17:00 - Колишню в. о. директора держпідприємства НААН засудили до 9 років позбавлення волі
16:45 - Сума вкладів фізосіб сягає понад 1,5 мільярда гривень – ФГВФО
16:30 - Навіщо оподатковувати дрібні міжнародні посилки?
16:22 - Щодо нарахування фізичній особі мінімального податкового зобов’язання
16:21 - Чи мають можливість платники сплатити податки та збори через Електронний кабінет?
16:20 - Трудові відносини: алгоритм оформлення неповнолітнього працівника
16:19 - Спрощення процедур для роботи бізнесу: кількість ризикових платників скоротилася майже вдвічі, заблокованих накладних – майже вчетверо
16:18 - Сплата податкових платежів та єдиного внеску: де знайти інформацію про реквізити рахунків
16:16 - Послуги усіх Центрів обслуговування платників тепер доступні для людей з порушеннями слуху
16:15 - Понад 1,1 млрд грн податку на нерухоме майно спрямували платники до місцевих бюджетів Дніпропетровщини
16:15 - Доходи онлайн-казино перевищують минулорічні – дослідження
16:14 - Податок на доходи фізичних осіб: надходження зросли на 18,1 % порівняно з минулим роком
16:13 - Податкова знижка: до 31 грудня встигніть повернути частину податків
16:12 - Податкова знижка: яким документом платник ПДФО може підтвердити суму сплачених відсотків по іпотечному житловому кредиту, якщо у квитанціях одна сума?
16:10 - Екологічний податок: бізнес збільшив внесок у довкілля на 6,5 %
16:09 - Екологічний податок: внесок до загального фонду держбюджету від платників Дніпропетровщини – понад 269,5 млн гривень
16:08 - Е-повідомлення: оперативне інформування про помилкову сплату платежів
16:06 - До загального фонду держбюджету платники Дніпропетровщини за видобування природного газу спрямували понад 484,8 млн гривень
16:01 - Дніпропетровщина: понад 24,2 млрд грн ПДФО – надходження від платників до місцевих бюджетів з початку року
15:59 - Дніпропетровщина: понад 700,8 млн грн спрямували до місцевих бюджетів юридичні особи – платники податку на нерухоме майно


Більше новин

ВалютаКурс
Алжирський динар0.32522
Австралійський долар28.0117
Така0.34485
Канадський долар30.6132
Юань Женьміньбі5.9895
Чеська крона2.035
Данська крона6.6266
Гонконгівський долар5.4181
Форинт0.127648
Індійська рупія0.47015
Рупія0.0025126
Новий ізраїльський шекель13.1573
Єна0.26779
Теньге0.081786
Вона0.028464
Ліванський фунт0.000471
Малайзійський ринггіт10.335
Мексиканське песо2.3423
Молдовський лей2.4896
Новозеландський долар24.3996
Норвезька крона4.1643
Саудівський ріял11.2383
Сінгапурський долар32.673
Донг0.0016005
Ренд2.5239
Шведська крона4.561
Швейцарський франк53.1302
Бат1.35233
Дирхам ОАЕ11.4755
Туніський динар14.5044
Єгипетський фунт0.8879
Фунт стерлінгів56.6177
Долар США42.1482
Сербський динар0.42133
Азербайджанський манат24.7901
Румунський лей9.7275
Турецька ліра0.9846
СПЗ (спеціальні права запозичення)57.6315
Болгарський лев25.3006
Євро49.4904
Ларі15.6139
Злотий11.7499
Золото186091.89
Срібло2910.31
Платина87726
Паладій74770.06

Курси валют, встановлені НБУ на 23.12.2025