Чому в Україні можна купити право порушувати ПДР

14.02 17:00 | Економічна правда

Українські автодороги давно стали територією ризику, де перевищення швидкості, агресивна їзда та нехтування правилами стали нормою для багатьох.
Щодня аварії забирають життя, калічать людей і завдають державі мільярдних збитків. За даними Патрульної поліції, за 2024 рік зареєстровано 25781 ДТП із потерпілими, у яких загинуло 3202 особи та 32023 отримали травми.
Основні причини аварій: перевищення безпечної та встановленої швидкості руху (39,4% від усіх ДТП з тяжкими наслідками), порушення правил маневрування та проїзду перехресть. 1000 ДТП стались через перебування водіїв у стані сп’яніння (алкогольного чи наркотичного), у яких загинуло 110 осіб та 1302 – травмовано.
Загалом, упродовж 2024 року винесено 5 млн постанов через недотримання швидкісного режиму на дорогах країни. Та попри всі ці цифри, чинна система покарань залишається неефективною, а штрафи – недостатньо стримувальним фактором.
Замість справедливого покарання маємо формальність, що дозволяє небезпечним водіям і далі безкарно створювати загрозу на дорогах.В Україні досі діє так званий "поріг толерантності" – водії не отримують штрафів за перевищення швидкості на 20 км/год.
Це означає, що в населених пунктах, де встановлене обмеження 50 км/год, можна безкарно їхати 70 км/год, а на трасах замість 90 км/год – 110 км/год. У жодній європейській країні такого немає, адже кожні додаткові 5 км/год значно підвищують ризик летальних наслідків у разі ДТП.
За статистикою, перевищення швидкості – головна причина аварійності в Україні, що спричиняє понад 55% смертельних випадків. Водночас система штрафів в Україні дозволяє порушникам платити вдвічі менше, якщо вони оплачують штраф протягом 10 днів.
Це створює ситуацію, коли водії сприймають штрафи не як покарання, а як плату за можливість їздити швидше. Європейський досвід доводить: ефективна система покарань має ґрунтуватися не лише на штрафах, а й на немонетарних санкціях.
Одним із найефективніших механізмів є система штрафних балів, яка успішно працює в багатьох країнах ЄС. Її суть проста: за кожне порушення нараховуються штрафні бали, які накопичуються.
Якщо водій перевищує певний ліміт, його позбавляють права керування.
У Німеччині достатньо трьох серйозних порушень, щоб втратити водійське посвідчення. В Україні ж відсутність такої системи дозволяє зухвалим водіям роками нехтувати правилами без страху реальних наслідків.
Запровадження штрафних балів дозволило б ефективно боротися з рецидивістами, які систематично перевищують швидкість або сідають за кермо в нетверезому стані.
Читайте також: Наркотики та безкарність: чому в Україні побільшало смертельних ДТП? Ще один важливий крок – запровадження чіткої градації штрафів залежно від ступеня перевищення швидкості.
У країнах ЄС навіть невелике перевищення швидкості карається штрафом, а за значні порушення суми штрафів зростають у рази.
Для прикладу, у Польщі перевищення швидкості на 30 км/год коштує водієві 400 злотих (4 тис грн), тоді як в Україні за це ж порушення штраф становить лише 340 грн. Очевидно, що така різниця у розмірах штрафів впливає на поведінку водіїв.
Крім того, в європейських країнах штрафи можуть змінюватися залежно від рівня доходів водія, що дозволяє зробити їх однаково відчутними як для середньостатистичних водіїв, так і для заможних порушників, яким низькі штрафи не завдають значної фінансової втрати. Не менш важливим є перегляд системи санкцій для нетверезих водіїв.
У багатьох країнах Європи діє чітка градація покарань за керування в стані сп’яніння залежно від рівня алкоголю в крові.
В Україні будь-який показник понад 0,2 проміле карається максимально жорстко. Це не відповідає найкращим світовим практикам.
Наприклад, у Польщі покарання залежить від рівня алкоголю: при низькому рівні (0,2–0,5 проміле) це адміністративна відповідальність, при вищому – кримінальна.
Така система дозволяє більш точно карати порушників, враховуючи ступінь небезпеки, яку вони створюють на дорозі.Ще одна проблема – відсутність ефективного контролю за порушниками, які позбавлені прав.
В Україні випадки, коли водії, позбавлені посвідчення, продовжують кермувати, не є рідкістю.
У Європі контроль значно суворіший: у країнах, таких як Німеччина та Польща, керування без посвідчення є кримінальним злочином і може каратися навіть ув’язненням.
Україна має перейняти цей досвід, щоб зробити покарання за повторні порушення справді ефективним. Реформування системи санкцій за порушення правил дорожнього руху – не просто питання покарання, а й питання збереження людських життів.
Війна показала, що українці здатні згуртуватися для досягнення спільної мети.
І якщо ми справді прагнемо зменшити смертність на дорогах, то маємо не чекати кращих часів, а вже зараз впроваджувати дієві механізми контролю. Відмова від порогу толерантності, запровадження штрафних балів, градація штрафів, перегляд системи покарань за нетверезе керування та цифровізація процесу покарань – це ті кроки, які можуть зробити українські дороги безпечнішими. І, можливо, тоді порушники замисляться, перш ніж натискати на педаль газу, ризикуючи не лише своїм життям, а й життями оточуючих.

Додати коментар

Користувач:
email:





Money is flowing
The market is unpredictable
But profits await

- Fin.Org.UA

Новини

08:00 - Національний банк України признав неплатоспроможним АТ "РВС БАНК": деталі та контекст
07:35 - Фінансовий астрологічний прогноз на 05.11.2025
06:05 - Частка непрацюючих кредитів у банківській системі України впала до мінімуму за десятиліття
00:15 - НКЦПФР демонструє послідовний курс на вдосконалення регулювання та захист інвесторів
23:00 - Новини від Міністерства енергетики України
21:00 - Новини 4 листопада: УЗ отримає мільярди з бюджету на компенсацію збитків, московія атакувала Ізмаїльський порт
20:50 - Трьох волинян судитимуть за незаконне виготовлення сигарет
20:35 - Німеччина готова збільшити допомогу Україні на 3 мільярди євро у 2026 році
20:15 - Звіт Єврокомісії: розділи «Право інтелектуальної власності», «Свобода підприємництва і надання послуг», «Підприємництво та промислова політика», «Захист прав споживачів та охорона здоров’я»
20:05 - єОселя стала доступною для родин залізничників ВПО
19:50 - Поставки нафти з московія різко впали: санкції США почали діяти
19:30 - АТ "РВС БАНК" віднесено до категорії неплатоспроможних
19:15 - В окремих регіонах України 5 листопада обмежуватимуть споживання електрики
19:10 - Уолл-стріт знижується після попереджень великих банків про падіння ринків
18:48 - Колонка Андрія Пишного "Платіжний баланс України: вірна діагностика – запорука адекватної політики"
18:40 - Стало відомо, скільки вживаних авто українці придбали за жовтень
18:35 - Незначні обсяги: Україна накопичує запаси газу у сховищах після початку опалювального сезону
18:20 - Найбільший у світі фонд голосує проти $1 трильйона для Маска в Tesla
17:59 - Ukrainische Kapitalmärkte als europäische Wachstumschance: Deutsche Perspektive auf Financial Integration 2025-2030
17:55 - Немецькі ринки капіталу та українське майбутне: Як Берлін інвестує у фінансову трансформацію України
17:50 - Нацбанк показав, яким буде курс долара і євро у середу 5 листопада
17:45 - Звіт Єврокомісії: розділ «Довкілля та зміни клімату»
17:40 - Найбільший приватний постачальник нафтопродуктів в московія попередив про можливу нову кризу
17:30 - Ключові рішення НКЦПФР від 04.11.2025
17:25 - Склад робочої групи з питань розвитку рибного господарства України
17:20 - Положення про робочу групу з питань розвитку рибного господарства України
17:15 - Для дачі Медведчука на Закарпатті знайшли управителя: що відомо
17:15 - Для дачі Медведчука на Закарпатті знайшли управителя: що відомо
17:12 - Наказ Мінекономіки від 30.10.2025 № 954 «Про створення робочої групи з питань розвитку рибного господарства України»
17:10 - Звіт Єврокомісії: розділ «Вільний рух товарів»


Більше новин

ВалютаКурс
Алжирський динар0.32208
Австралійський долар27.3219
Така0.34501
Канадський долар29.881
Юань Женьміньбі5.9047
Чеська крона1.9837
Данська крона6.4742
Гонконгівський долар5.4121
Форинт0.124431
Індійська рупія0.47453
Рупія0.002518
Новий ізраїльський шекель12.8764
Єна0.27402
Теньге0.080297
Вона0.029238
Ліванський фунт0.00047
Малайзійський ринггіт10.0249
Мексиканське песо2.2581
Молдовський лей2.4788
Новозеландський долар23.8151
Норвезька крона4.123
Саудівський ріял11.2184
Сінгапурський долар32.2
Донг0.0015987
Ренд2.4067
Шведська крона4.3997
Швейцарський франк51.9863
Бат1.29247
Дирхам ОАЕ11.4552
Туніський динар14.2156
Єгипетський фунт0.8882
Фунт стерлінгів54.9719
Долар США42.0725
Сербський динар0.41232
Азербайджанський манат24.7442
Румунський лей9.503
Турецька ліра0.9997
СПЗ (спеціальні права запозичення)57.0124
Болгарський лев24.7151
Євро48.3329
Ларі15.5278
Злотий11.3531
Золото167678.27
Срібло2006.34
Платина65434.1
Паладій59329.38

Курси валют, встановлені НБУ на 05.11.2025