Чому в Україні можна купити право порушувати ПДР

14.02 17:00 | Економічна правда

Українські автодороги давно стали територією ризику, де перевищення швидкості, агресивна їзда та нехтування правилами стали нормою для багатьох.
Щодня аварії забирають життя, калічать людей і завдають державі мільярдних збитків. За даними Патрульної поліції, за 2024 рік зареєстровано 25781 ДТП із потерпілими, у яких загинуло 3202 особи та 32023 отримали травми.
Основні причини аварій: перевищення безпечної та встановленої швидкості руху (39,4% від усіх ДТП з тяжкими наслідками), порушення правил маневрування та проїзду перехресть. 1000 ДТП стались через перебування водіїв у стані сп’яніння (алкогольного чи наркотичного), у яких загинуло 110 осіб та 1302 – травмовано.
Загалом, упродовж 2024 року винесено 5 млн постанов через недотримання швидкісного режиму на дорогах країни. Та попри всі ці цифри, чинна система покарань залишається неефективною, а штрафи – недостатньо стримувальним фактором.
Замість справедливого покарання маємо формальність, що дозволяє небезпечним водіям і далі безкарно створювати загрозу на дорогах.В Україні досі діє так званий "поріг толерантності" – водії не отримують штрафів за перевищення швидкості на 20 км/год.
Це означає, що в населених пунктах, де встановлене обмеження 50 км/год, можна безкарно їхати 70 км/год, а на трасах замість 90 км/год – 110 км/год. У жодній європейській країні такого немає, адже кожні додаткові 5 км/год значно підвищують ризик летальних наслідків у разі ДТП.
За статистикою, перевищення швидкості – головна причина аварійності в Україні, що спричиняє понад 55% смертельних випадків. Водночас система штрафів в Україні дозволяє порушникам платити вдвічі менше, якщо вони оплачують штраф протягом 10 днів.
Це створює ситуацію, коли водії сприймають штрафи не як покарання, а як плату за можливість їздити швидше. Європейський досвід доводить: ефективна система покарань має ґрунтуватися не лише на штрафах, а й на немонетарних санкціях.
Одним із найефективніших механізмів є система штрафних балів, яка успішно працює в багатьох країнах ЄС. Її суть проста: за кожне порушення нараховуються штрафні бали, які накопичуються.
Якщо водій перевищує певний ліміт, його позбавляють права керування.
У Німеччині достатньо трьох серйозних порушень, щоб втратити водійське посвідчення. В Україні ж відсутність такої системи дозволяє зухвалим водіям роками нехтувати правилами без страху реальних наслідків.
Запровадження штрафних балів дозволило б ефективно боротися з рецидивістами, які систематично перевищують швидкість або сідають за кермо в нетверезому стані.
Читайте також: Наркотики та безкарність: чому в Україні побільшало смертельних ДТП? Ще один важливий крок – запровадження чіткої градації штрафів залежно від ступеня перевищення швидкості.
У країнах ЄС навіть невелике перевищення швидкості карається штрафом, а за значні порушення суми штрафів зростають у рази.
Для прикладу, у Польщі перевищення швидкості на 30 км/год коштує водієві 400 злотих (4 тис грн), тоді як в Україні за це ж порушення штраф становить лише 340 грн. Очевидно, що така різниця у розмірах штрафів впливає на поведінку водіїв.
Крім того, в європейських країнах штрафи можуть змінюватися залежно від рівня доходів водія, що дозволяє зробити їх однаково відчутними як для середньостатистичних водіїв, так і для заможних порушників, яким низькі штрафи не завдають значної фінансової втрати. Не менш важливим є перегляд системи санкцій для нетверезих водіїв.
У багатьох країнах Європи діє чітка градація покарань за керування в стані сп’яніння залежно від рівня алкоголю в крові.
В Україні будь-який показник понад 0,2 проміле карається максимально жорстко. Це не відповідає найкращим світовим практикам.
Наприклад, у Польщі покарання залежить від рівня алкоголю: при низькому рівні (0,2–0,5 проміле) це адміністративна відповідальність, при вищому – кримінальна.
Така система дозволяє більш точно карати порушників, враховуючи ступінь небезпеки, яку вони створюють на дорозі.Ще одна проблема – відсутність ефективного контролю за порушниками, які позбавлені прав.
В Україні випадки, коли водії, позбавлені посвідчення, продовжують кермувати, не є рідкістю.
У Європі контроль значно суворіший: у країнах, таких як Німеччина та Польща, керування без посвідчення є кримінальним злочином і може каратися навіть ув’язненням.
Україна має перейняти цей досвід, щоб зробити покарання за повторні порушення справді ефективним. Реформування системи санкцій за порушення правил дорожнього руху – не просто питання покарання, а й питання збереження людських життів.
Війна показала, що українці здатні згуртуватися для досягнення спільної мети.
І якщо ми справді прагнемо зменшити смертність на дорогах, то маємо не чекати кращих часів, а вже зараз впроваджувати дієві механізми контролю. Відмова від порогу толерантності, запровадження штрафних балів, градація штрафів, перегляд системи покарань за нетверезе керування та цифровізація процесу покарань – це ті кроки, які можуть зробити українські дороги безпечнішими. І, можливо, тоді порушники замисляться, перш ніж натискати на педаль газу, ризикуючи не лише своїм життям, а й життями оточуючих.

Додати коментар

Користувач:
email:





Quantitative easing,
Stimulus injections flow,
Markets hope and surge.

- Fin.Org.UA

Новини

18:00 - За тиждень Нацбанк продав 661 мільйон доларів
17:00 - Гетманцев прокоментував законопроєкт, який може амністувати ОПК за корупційні злочини
15:54 - BlackRock припинила перемовини про інвестиційний фонд для України після перемоги Трампа
14:54 - Частина Чугуєва без світла після російської атаки – мер
13:58 - ОПЕК+ знижує ціни: домовились про більший видобуток
13:02 - московіяни атакували відділення "Нової пошти" у Чугуєві
12:01 - США почнуть переговори з Китаєм щодо угоди з TikTok з наступного тижня – Трамп
10:55 - Трамп заявив, що підписав листи про мита до 12 країн
10:00 - CMO monobank іде з посади після восьми років
07:35 - Фінансовий астрологічний прогноз на 05.07.2025
00:00 - Новини від Міністерства енергетики України
21:00 - Новини 4 липня: блекаут на ЗАЕС через московія та наслідки атаки по Києву
20:40 - На Google подали антимонопольну скаргу в ЄС через AI Overviews
20:15 - Трамп готовий дозволити фермерам мати своїх мігрантів-робітників
19:45 - Індія може подвоїти експорт товарів до США через торгову угоду
19:20 - Європейські акції відреагували на наближення дедлайну щодо мит від США
18:50 - МАГАТЕ вивело фахівців з Ірану: навколо ядерної програми тепер інформаційний вакуум
18:30 - Удар окупантів спричинив блекаут на Запорізькій атомній електростанції
18:22 - На ЗАЕС стався блекаут через удар московія
18:05 - "Прекрасний" закон Трампа рятує США від дефолту – і штовхає в боргову яму
17:45 - В обігу з’явиться монета, присвячена Національній поліції України
17:30 - Нацбанк показав, яким буде курс валют після вихідних
17:22 - Macroeconomic and Monetary Review, July 2025
17:22 - Макроекономічний та монетарний огляд, липень 2025 року
17:20 - Республіка Корея започатковує нову програму економічного інноваційного партнерства з Україною на 10 млн дол
17:00 - У червні зросли надходження митних платежів до бюджету: основні бюджетоформуючі товари
16:45 - Прогноз про продажі електромобілів та гібридів у Китаї: зі 129 брендів лишаться 15
16:42 - Недбале управління і мільйонні втрати: аудит виявив фінансові порушення в Харківській лікарні №25
16:34 - Рада розгляне законопроєкт про конфіскацію російських вагонів
16:20 - Сезонна робота в Карпатах та Одесі: які зарплати за неї можна отримати


Більше новин

ВалютаКурс
Алжирський динар0.32235
Австралійський долар27.3713
Така0.34041
Канадський долар30.7083
Юань Женьміньбі5.8265
Чеська крона1.9928
Данська крона6.5835
Гонконгівський долар5.3167
Форинт0.123226
Індійська рупія0.48873
Рупія0.0025784
Новий ізраїльський шекель12.4591
Єна0.28904
Теньге0.080335
Вона0.030613
Ліванський фунт0.000466
Малайзійський ринггіт9.8837
Мексиканське песо2.2383
Молдовський лей2.4755
Новозеландський долар25.3034
Норвезька крона4.146
Саудівський ріял11.1276
Сінгапурський долар32.7583
Донг0.0015933
Ренд2.3675
Шведська крона4.366
Швейцарський франк52.5685
Бат1.29072
Дирхам ОАЕ11.3621
Туніський динар14.5031
Єгипетський фунт0.8457
Фунт стерлінгів56.9504
Долар США41.7341
Сербський динар0.41919
Азербайджанський манат24.5451
Румунський лей9.7119
Турецька ліра1.0474
СПЗ (спеціальні права запозичення)57.3874
Болгарський лев25.1183
Євро49.121
Ларі15.3541
Злотий11.5665
Золото139202
Срібло1539.03
Платина58027.09
Паладій47531.38

Курси валют, встановлені НБУ на 07.07.2025