Чому в Україні можна купити право порушувати ПДР

14.02 17:00 | Економічна правда

Українські автодороги давно стали територією ризику, де перевищення швидкості, агресивна їзда та нехтування правилами стали нормою для багатьох.
Щодня аварії забирають життя, калічать людей і завдають державі мільярдних збитків. За даними Патрульної поліції, за 2024 рік зареєстровано 25781 ДТП із потерпілими, у яких загинуло 3202 особи та 32023 отримали травми.
Основні причини аварій: перевищення безпечної та встановленої швидкості руху (39,4% від усіх ДТП з тяжкими наслідками), порушення правил маневрування та проїзду перехресть. 1000 ДТП стались через перебування водіїв у стані сп’яніння (алкогольного чи наркотичного), у яких загинуло 110 осіб та 1302 – травмовано.
Загалом, упродовж 2024 року винесено 5 млн постанов через недотримання швидкісного режиму на дорогах країни. Та попри всі ці цифри, чинна система покарань залишається неефективною, а штрафи – недостатньо стримувальним фактором.
Замість справедливого покарання маємо формальність, що дозволяє небезпечним водіям і далі безкарно створювати загрозу на дорогах.В Україні досі діє так званий "поріг толерантності" – водії не отримують штрафів за перевищення швидкості на 20 км/год.
Це означає, що в населених пунктах, де встановлене обмеження 50 км/год, можна безкарно їхати 70 км/год, а на трасах замість 90 км/год – 110 км/год. У жодній європейській країні такого немає, адже кожні додаткові 5 км/год значно підвищують ризик летальних наслідків у разі ДТП.
За статистикою, перевищення швидкості – головна причина аварійності в Україні, що спричиняє понад 55% смертельних випадків. Водночас система штрафів в Україні дозволяє порушникам платити вдвічі менше, якщо вони оплачують штраф протягом 10 днів.
Це створює ситуацію, коли водії сприймають штрафи не як покарання, а як плату за можливість їздити швидше. Європейський досвід доводить: ефективна система покарань має ґрунтуватися не лише на штрафах, а й на немонетарних санкціях.
Одним із найефективніших механізмів є система штрафних балів, яка успішно працює в багатьох країнах ЄС. Її суть проста: за кожне порушення нараховуються штрафні бали, які накопичуються.
Якщо водій перевищує певний ліміт, його позбавляють права керування.
У Німеччині достатньо трьох серйозних порушень, щоб втратити водійське посвідчення. В Україні ж відсутність такої системи дозволяє зухвалим водіям роками нехтувати правилами без страху реальних наслідків.
Запровадження штрафних балів дозволило б ефективно боротися з рецидивістами, які систематично перевищують швидкість або сідають за кермо в нетверезому стані.
Читайте також: Наркотики та безкарність: чому в Україні побільшало смертельних ДТП? Ще один важливий крок – запровадження чіткої градації штрафів залежно від ступеня перевищення швидкості.
У країнах ЄС навіть невелике перевищення швидкості карається штрафом, а за значні порушення суми штрафів зростають у рази.
Для прикладу, у Польщі перевищення швидкості на 30 км/год коштує водієві 400 злотих (4 тис грн), тоді як в Україні за це ж порушення штраф становить лише 340 грн. Очевидно, що така різниця у розмірах штрафів впливає на поведінку водіїв.
Крім того, в європейських країнах штрафи можуть змінюватися залежно від рівня доходів водія, що дозволяє зробити їх однаково відчутними як для середньостатистичних водіїв, так і для заможних порушників, яким низькі штрафи не завдають значної фінансової втрати. Не менш важливим є перегляд системи санкцій для нетверезих водіїв.
У багатьох країнах Європи діє чітка градація покарань за керування в стані сп’яніння залежно від рівня алкоголю в крові.
В Україні будь-який показник понад 0,2 проміле карається максимально жорстко. Це не відповідає найкращим світовим практикам.
Наприклад, у Польщі покарання залежить від рівня алкоголю: при низькому рівні (0,2–0,5 проміле) це адміністративна відповідальність, при вищому – кримінальна.
Така система дозволяє більш точно карати порушників, враховуючи ступінь небезпеки, яку вони створюють на дорозі.Ще одна проблема – відсутність ефективного контролю за порушниками, які позбавлені прав.
В Україні випадки, коли водії, позбавлені посвідчення, продовжують кермувати, не є рідкістю.
У Європі контроль значно суворіший: у країнах, таких як Німеччина та Польща, керування без посвідчення є кримінальним злочином і може каратися навіть ув’язненням.
Україна має перейняти цей досвід, щоб зробити покарання за повторні порушення справді ефективним. Реформування системи санкцій за порушення правил дорожнього руху – не просто питання покарання, а й питання збереження людських життів.
Війна показала, що українці здатні згуртуватися для досягнення спільної мети.
І якщо ми справді прагнемо зменшити смертність на дорогах, то маємо не чекати кращих часів, а вже зараз впроваджувати дієві механізми контролю. Відмова від порогу толерантності, запровадження штрафних балів, градація штрафів, перегляд системи покарань за нетверезе керування та цифровізація процесу покарань – це ті кроки, які можуть зробити українські дороги безпечнішими. І, можливо, тоді порушники замисляться, перш ніж натискати на педаль газу, ризикуючи не лише своїм життям, а й життями оточуючих.

Додати коментар

Користувач:
email:





The market's impact
Reverberates through the world
A global dance floor

- Fin.Org.UA

Новини

12:25 - У США заявили, що "без проблем" візьмуть на себе управління українськими АЕС
12:23 - До уваги платників єдиного податку четвертої групи, які визначають МПЗ
12:22 - НСД: впровадження нових механізмів роботи ДПС
12:19 - Німеччина конфіскувала танкер, який входить до тіньового флоту московія
12:09 - В Україні подешевшала морква: яка зараз її ціна
12:07 - Переваги системи управління ризиком дотримання податкового законодавства
12:05 - Підстави для анулювання реєстрації платника ПДВ
12:03 - Сучасні технології спрямовані на допомогу надання якісних адміністративних послуг в контролюючих органах
11:56 - До уваги платників акцизного податку!
11:54 - Розрахунки за допомогою сервісу еквайрингу без використання платіжного терміналу: чи обов'язково роздруковувати рядки 12 – 17 фіскального чека?
11:45 - Майже на 84,0 млн грн поповнили місцеві бюджети Дніпропетровщини платники екологічного податку
11:33 - Понад 47,6 млн грн акцизного податку з ввезених товарів – внесок платників Дніпропетровщини до загального фонду держбюджету
11:32 - Плата за землю: до місцевих бюджетів Дніпропетровщини від юридичних осіб надійшло понад 1,0 млрд гривень
11:31 - МХП Косюка купує частку іспанської компанії
11:28 - Від оформлення документації – до цифрових сервісів: податківці та суб’єкти господарювання комунікували у рамках платформи «Діалог влади та бізнесу»
11:27 - Комунікації з платниками тривають, попереду нові зустрічі. Податківці Дніпропетровщини продовжують інформувати громадян про необхідність декларування доходів, навчають молодь та надають роз’яснення в рамках Комунікаційної податкової платформи
11:25 - США зменшують участь у контролі за дотриманням санкцій проти московія
11:22 - Заповнив реквізити правильно – сплатив без проблем! У податковій пояснили як вносити відомості до платіжної інструкції під час сплати бюджетних/небюджетних платежів
11:20 - Як визначити дату отримання доходу юрособам – платникам єдиного податку при проведенні розрахунків через POS-термінал
11:09 - Податкова фіксує пожвавлення бізнес активності та зростання виторгів
11:06 - Руслан Кравченко обговорив з представниками EU4PFM результати впровадження податкових реформ
10:56 - ДОТ замовив шоломи на 664 мільйони: частково ціни зросли
10:55 - Витяг з реєстру платників ПДВ можна замовити в електронній формі
10:23 - Недостатній рівень капіталу має лише один великий банк
10:20 - Курс валют на 21 березня: скільки коштують долар та євро
10:00 - Кешбек за купівлю валюти: новинка в застосунку Alliance
09:53 - "Ринок вирівняли": Мін'юст повідомив про заощадження завдяки експертизі зброї
09:46 - США прагнуть розширити вимоги угоди щодо українських корисних копалин – FT
09:19 - Частка електрокарів серед імпортованих вживаних авто сягнула 50%: популярні моделі
09:00 - Нафта відреагувала на нові санкції США проти Китаю та плани ОПЕК+ щодо видобутку


Більше новин

ВалютаКурс
Австралійський долар26.1168
Канадський долар28.876
Юань Женьміньбі5.7338
Чеська крона1.799
Данська крона6.033
Гонконгівський долар5.3454
Форинт0.112623
Індійська рупія0.48092
Рупія0.0025198
Новий ізраїльський шекель11.3037
Єна0.27962
Теньге0.082598
Вона0.028286
Мексиканське песо2.0584
Молдовський лей2.3127
Новозеландський долар23.8321
Норвезька крона3.916
московський рубль0.48931
Сінгапурський долар31.0982
Ренд2.2845
Шведська крона4.0801
Швейцарський франк47.048
Єгипетський фунт0.8216
Фунт стерлінгів53.8081
Долар США41.541
Білоруський рубль15.0992
Азербайджанський манат24.4316
Румунський лей9.0424
Турецька ліра1.0932
СПЗ (спеціальні права запозичення)55.2533
Болгарський лев23.0106
Євро45.0014
Злотий10.7189
Алжирський динар0.30678
Така0.3396
Вірменський драм0.105329
Домініканське песо0.66703
Іранський ріал0.00007112
Іракський динар0.031627
Сом0.47378
Ліванський фунт0.00042
Лівійський динар8.476
Малайзійський ринггіт9.2849
Марокканський дирхам4.1619
Пакистанська рупія0.1482
Саудівський ріял11.0469
Донг0.0016211
Бат1.21254
Дирхам ОАЕ11.2812
Туніський динар13.0501
Узбецький сум0.0032174
Новий тайванський долар1.25939
Туркменський новий манат11.8375
Сербський динар0.36798
Сомоні3.7938
Ларі14.8366
Бразильський реал7.0922
Золото126318.29
Срібло1388.89
Платина41237.75
Паладій39584.83

Курси валют, встановлені НБУ на 21.03.2025