Чому в Україні можна купити право порушувати ПДР

14.02 17:00 | Економічна правда

Українські автодороги давно стали територією ризику, де перевищення швидкості, агресивна їзда та нехтування правилами стали нормою для багатьох.
Щодня аварії забирають життя, калічать людей і завдають державі мільярдних збитків. За даними Патрульної поліції, за 2024 рік зареєстровано 25781 ДТП із потерпілими, у яких загинуло 3202 особи та 32023 отримали травми.
Основні причини аварій: перевищення безпечної та встановленої швидкості руху (39,4% від усіх ДТП з тяжкими наслідками), порушення правил маневрування та проїзду перехресть. 1000 ДТП стались через перебування водіїв у стані сп’яніння (алкогольного чи наркотичного), у яких загинуло 110 осіб та 1302 – травмовано.
Загалом, упродовж 2024 року винесено 5 млн постанов через недотримання швидкісного режиму на дорогах країни. Та попри всі ці цифри, чинна система покарань залишається неефективною, а штрафи – недостатньо стримувальним фактором.
Замість справедливого покарання маємо формальність, що дозволяє небезпечним водіям і далі безкарно створювати загрозу на дорогах.В Україні досі діє так званий "поріг толерантності" – водії не отримують штрафів за перевищення швидкості на 20 км/год.
Це означає, що в населених пунктах, де встановлене обмеження 50 км/год, можна безкарно їхати 70 км/год, а на трасах замість 90 км/год – 110 км/год. У жодній європейській країні такого немає, адже кожні додаткові 5 км/год значно підвищують ризик летальних наслідків у разі ДТП.
За статистикою, перевищення швидкості – головна причина аварійності в Україні, що спричиняє понад 55% смертельних випадків. Водночас система штрафів в Україні дозволяє порушникам платити вдвічі менше, якщо вони оплачують штраф протягом 10 днів.
Це створює ситуацію, коли водії сприймають штрафи не як покарання, а як плату за можливість їздити швидше. Європейський досвід доводить: ефективна система покарань має ґрунтуватися не лише на штрафах, а й на немонетарних санкціях.
Одним із найефективніших механізмів є система штрафних балів, яка успішно працює в багатьох країнах ЄС. Її суть проста: за кожне порушення нараховуються штрафні бали, які накопичуються.
Якщо водій перевищує певний ліміт, його позбавляють права керування.
У Німеччині достатньо трьох серйозних порушень, щоб втратити водійське посвідчення. В Україні ж відсутність такої системи дозволяє зухвалим водіям роками нехтувати правилами без страху реальних наслідків.
Запровадження штрафних балів дозволило б ефективно боротися з рецидивістами, які систематично перевищують швидкість або сідають за кермо в нетверезому стані.
Читайте також: Наркотики та безкарність: чому в Україні побільшало смертельних ДТП? Ще один важливий крок – запровадження чіткої градації штрафів залежно від ступеня перевищення швидкості.
У країнах ЄС навіть невелике перевищення швидкості карається штрафом, а за значні порушення суми штрафів зростають у рази.
Для прикладу, у Польщі перевищення швидкості на 30 км/год коштує водієві 400 злотих (4 тис грн), тоді як в Україні за це ж порушення штраф становить лише 340 грн. Очевидно, що така різниця у розмірах штрафів впливає на поведінку водіїв.
Крім того, в європейських країнах штрафи можуть змінюватися залежно від рівня доходів водія, що дозволяє зробити їх однаково відчутними як для середньостатистичних водіїв, так і для заможних порушників, яким низькі штрафи не завдають значної фінансової втрати. Не менш важливим є перегляд системи санкцій для нетверезих водіїв.
У багатьох країнах Європи діє чітка градація покарань за керування в стані сп’яніння залежно від рівня алкоголю в крові.
В Україні будь-який показник понад 0,2 проміле карається максимально жорстко. Це не відповідає найкращим світовим практикам.
Наприклад, у Польщі покарання залежить від рівня алкоголю: при низькому рівні (0,2–0,5 проміле) це адміністративна відповідальність, при вищому – кримінальна.
Така система дозволяє більш точно карати порушників, враховуючи ступінь небезпеки, яку вони створюють на дорозі.Ще одна проблема – відсутність ефективного контролю за порушниками, які позбавлені прав.
В Україні випадки, коли водії, позбавлені посвідчення, продовжують кермувати, не є рідкістю.
У Європі контроль значно суворіший: у країнах, таких як Німеччина та Польща, керування без посвідчення є кримінальним злочином і може каратися навіть ув’язненням.
Україна має перейняти цей досвід, щоб зробити покарання за повторні порушення справді ефективним. Реформування системи санкцій за порушення правил дорожнього руху – не просто питання покарання, а й питання збереження людських життів.
Війна показала, що українці здатні згуртуватися для досягнення спільної мети.
І якщо ми справді прагнемо зменшити смертність на дорогах, то маємо не чекати кращих часів, а вже зараз впроваджувати дієві механізми контролю. Відмова від порогу толерантності, запровадження штрафних балів, градація штрафів, перегляд системи покарань за нетверезе керування та цифровізація процесу покарань – це ті кроки, які можуть зробити українські дороги безпечнішими. І, можливо, тоді порушники замисляться, перш ніж натискати на педаль газу, ризикуючи не лише своїм життям, а й життями оточуючих.

Додати коментар

Користувач:
email:





Ринок розвивається,
Нові ідеї й можливості,
Багатство чекає.

- Fin.Org.UA

Новини

23:28 - Один з найбільших фармдистриб’юторів не зміг розплатитись із постачальниками через штраф АМКУ
23:00 - Новини від Міністерства енергетики України
22:35 - США схвалили транзакції з АЗС "Лукойлу" за межами московія до кінця квітня
21:00 - Новини 4 грудня: зупинка Херсонської ТЕЦ, рекордний обсяг міжнародних резервів
20:40 - У московія заблокували SnapChat
20:35 - "Армія відновлення": де найактивніше проводяться суспільно корисні роботи
20:15 - З'явились детальні графіки відключень для Києва та області на 5 грудня
20:10 - На Волині викрили незаконне виробництво тютюну, вилучили сировину на 5 мільйонів
19:45 - Економіка московія витримує війну краще за українську – дослідження
19:25 - Вихід із тіні: з'явилось 2 тисячі нових ФОП завдяки моніторингу онлайн продажів
19:20 - "московіяни практично знищили Херсонську ТЕЦ": стало відомо про наслідки атак
18:51 - Китай поставив московії 85% авіаційних шин, які є критичними для бомбардувальників — ESCU
18:45 - Угорщина думає купити міжнародні активи "Лукойла" московія
18:40 - Україна збільшила імпорт помідорів та огірків: найбільші країни-постачальники
18:18 - Енергетики показали графіки відключення світла на п'ятницю 5 грудня
18:05 - Реформа управління публічними інвестиціями (РІМ): затверджено понад 60% середньострокових планів пріоритетних публічних інвестицій
18:03 - Високі відсоткові ставки, спад прибутків: у московія вперше за 5 років впали інвестиції в економіку
17:40 - Нацбанк показав, яким буде курс долара і євро на п'ятницю 5 грудня
17:38 - Оператори контрольованих речовин
17:30 - Звіт про надходження запитів на публічну інформацію за листопад 2025 р.
17:29 - Засідання Комісії
17:25 - Благодійник намагався ввезти в Україну сигарети як гуманітарну допомогу
17:13 - В Одесі без світла 35 тисяч домогосподарств: коли планують відновити енергопостачання
17:10 - У Карпатах 6,6 мільярдів гривень витратять на нову дорогу в Буковель
17:05 - НКЦПФР формує законодавчу основу для інструментів сталого фінансування та ESG-бенчмарків в Україні
17:04 - Повідомлення про учасника індустріального парку "ДІОНІС ЕНЕРГО ЕКО ПАРК"
16:58 - Київрада закликала Зеленського і Раду продовжити мораторій на експорт необробленої деревини
16:56 - Нормативно-правова база
16:30 - Мін’юст запустив систему збору даних про виконання судових рішень
16:13 - ВІДДІЛ КОМУНІКАЦІЙ З ГРОМАДСЬКІСТЮ УПРАВЛІННЯ ІНФОРМАЦІЙНОЇ ВЗАЄМОДІЇ ГУ ДПС У ДНІПРОПЕТРОВСЬКІЙ ОБЛАСТІ (ТЕРИТОРІЯ ОБСЛУГОВУВАННЯ - МІСТО ДНІПРО) ІНФОРМУЄ!


Більше новин

ВалютаКурс
Алжирський динар0.32466
Австралійський долар27.8729
Така0.34514
Канадський долар30.1895
Юань Женьміньбі5.9652
Чеська крона2.0367
Данська крона6.5911
Гонконгівський долар5.4197
Форинт0.128813
Індійська рупія0.46882
Рупія0.0025333
Новий ізраїльський шекель13.0402
Єна0.27273
Теньге0.08343
Вона0.028662
Ліванський фунт0.000471
Малайзійський ринггіт10.2562
Мексиканське песо2.308
Молдовський лей2.4818
Новозеландський долар24.3211
Норвезька крона4.1807
Саудівський ріял11.2397
Сінгапурський долар32.5618
Донг0.0015996
Ренд2.4838
Шведська крона4.4897
Швейцарський франк52.7034
Бат1.31598
Дирхам ОАЕ11.4855
Туніський динар14.4006
Єгипетський фунт0.887
Фунт стерлінгів56.3069
Долар США42.1838
Сербський динар0.41876
Азербайджанський манат24.8111
Румунський лей9.6661
Турецька ліра0.9938
СПЗ (спеціальні права запозичення)57.5679
Болгарський лев25.1723
Євро49.2264
Ларі15.6219
Злотий11.634
Золото176770.37
Срібло2420.69
Платина69402.9
Паладій61385.44

Курси валют, встановлені НБУ на 05.12.2025