Наукові парки: чому вони на часі?

04.02 13:32 | Економічна правда

Інновації рухають країни вперед.
Вони рятують життя, полегшують повсякденні процеси, стимулюють економічне зростання, стають незамінними в багатьох сферах. В Україні ми бачимо інновації у використанні дронів, штучного інтелекту та ведення війни за допомогою програмного забезпечення.
Це ті механізми, які допомагають нашим військовим ефективно вести боротьбу і перемагати на полі бою. Водночас, виклики, з якими зіштовхнулась наша країна, не обмежується полем бою: вони є рушійною силою для інновацій у сфері енергетики, медицини, біопротезування. Це все стало можливим завдяки науковцям та новаторам.
А що буде, якщо акумулювати їхні можливості в одному місці та дати простір для спільної роботи та обміну досвідом? Для цього існують наукові парки.
Більше про них та їхній розвиток в Україні далі. Що ж таке наукові парки? Наукові парки (НП) – це підприємства, які створюють заклади вищої освіти та/або наукові установи спільно з бізнесом.
Читайте також: Навіщо Україні 100 індустріальних парків НП стимулюють інноваційний розвиток країни, адже об’єднують в одному місці новаторські ідеї, ресурси для проведення досліджень та капітал.
Це сприяє створенню нових виробничих моделей, конкурентоспроможних продуктів та їхній подальшій комерціалізації. Сьогодні в Україні офіційно зареєстровано 37 наукових парків.
Лише 5 із них проводять активну господарську діяльність. Наразі розбудова НП є елементом Стратегії цифрового розвитку інновацій України WINWIN 2030.
Стратегію цифрового розвитку інновацій до 2030 року створено з ініціативи Міністерства цифрової трансформації України у співпраці з Міністерством освіти і науки України та Офісом ефективного регулювання BRDO, за підтримки Проєкту USAID «Кібербезпека критично важливої інфраструктури України».Секторальні стратегії структуровані за підтримки проєкту Good Governance Fund «Інноваційна екосистема», що фінансується UK International Development.Яку проблему вони вирішують? Зважаючи на те, що більшість закладів вищої освіти та наукових установ належать державі, то наукові парки є легальним механізмом для плідного державно-приватного партнерства. Вони прискорюють впровадження наукових ідей у виробництво, підтримують інноваційне підприємництво та залучають приватний капітал, необхідний для фінансування прикладних досліджень.
Тобто таких, які вже завтра можуть бути застосовані в реальному секторі економіки.
Самі по собі наукові знання чи інноваційні рішення не мають реальної цінності, допоки вони не впроваджені у виробництво або не використовуються споживачами як повсякденні інструменти. За наявної моделі здійснення прикладних наукових досліджень, бізнесу вигідніше запросити науковця до себе в штат або отримати послугу від нього напряму, не залучаючи заклади вищої освіти (ЗВО) або наукові установи (НУ).
Це є наслідком високого фіскального навантаження та забюрократизованих процедур державних освітніх та наукових установ.
Як результат, науковець просто відкриває ФОП та йде у бізнес.
Це спричиняє значне вимивання інтелектуального капіталу з української науки. Наукові парки стають базою для створення потужної інноваційної інфраструктури, розвитку наукоємних стартапів, ЗВО та НУ, сприяють зростанню інтелектуального капіталу та продуктивності праці. Запропонована реформа наукових парків створить умови для співпраці бізнесу та науки на зручних ринкових умовах. Що їм заважає розвиватись зараз? Попри всі переваги НП як майданчика для взаємодії науки та бізнесу, формування НП як інституцій в Україні не відбулося. Причини такі: високе податкове навантаження; зарегульованість операційної діяльності – звужене коло засновників та партнерів НП, складність взаємодії між ними і Міністерством освіти і науки України (МОН); вимивання інтелектуального капіталу, зокрема еміграція науковців за кордон; складний і тривалий процес закупівель; відсутність реальних механізмів реалізації визначених законом митних пільг та пільг щодо оренди майна ЗВО та НУ для розбудови інфраструктури НП. Відповідно, покращити ефективність НП можна за двома основними векторами змін. Перша ключова зміна – це зменшення податкового навантаження на НП.
Друга – дерегуляція діяльності та вдосконалення нормативно-правових актів.
Законопроєкти для запровадження цих змін були розроблені Міністерством освіти і науки спільно з Міністерством цифрової трансформації й Офісом ефективного регулювання BRDO. Наразі триває громадське обговорення – ознайомитися із текстом законопроєкту, а також надіслати свої зауваження і пропозиції до нього можна на вебсайті МОН. Які очікувані результати імплементації змін для держави та громадян? Ми говоримо про користь змін для самих наукових парків, але що ж це зробить для держави? За попередніми експертними розрахунками BRDO, це: збільшення надходжень до держбюджету з 5 млн до 15 млн в рік в перспективі 3-5 років; зростання з 50 до 500 робочих місць у науковій сфері за 3 роки; зростання наукової діяльності ЗВО та НУ без додаткового фінансування держбюджетом; збільшення кількості НП, які здійснюють інноваційну діяльність, з 5 до 15 протягом 3-х років; збільшення власних надходжень закладів вищої освіти та наукових установ від здійснення наукової діяльності, зокрема від надання науково технічних послуг приватним замовникам до 750 млн грн протягом періоду від трьох до п’яти років. У держави немає грошей.
Для чого запроваджувати нові пільги? За даними Державної митної служби України, протягом 2021-2023 років наукові парки не імпортували обладнання, товарів і послуг.
Це означає, що запровадження митних пільг не призведе до втрат у бюджеті. Але з митними пільгами наукові парки зможуть закуповувати дороговартісне обладнання, яке дозволить створювати нові продукти та технології.
Щодо податкових надходжень, то наразі лише кілька наукових парків активно працюють, і сума сплачених податків є незначною (до 5 млн грн на рік). Запровадження пільг дозволить: Залучити приватний капітал у прикладні наукові дослідження. Зменшити витрати на дослідження та розробки, що є важливим для стартапів і молодих компаній, які часто стикаються з обмеженими фінансовими ресурсами. Покращити інфраструктуру наукових парків, що надасть можливість створювати більш ефективні умови для розвитку інновацій. Створювати нові робочі місця у високотехнологічних секторах, що має важливе значення для розвитку економіки країни. Генерувати додаткові доходи від комерціалізації інновацій та технологій.
Якщо науковий парк успішно підтримує кілька високотехнологічних стартапів або впроваджує нові продукти, вони можуть приносити значні доходи, у тому числі на рівні десятків мільйонів гривень.
Крім того, експорт високотехнологічних продуктів може призвести до мільйонних валютних надходжень, що позитивно вплине на платіжний баланс України. Тому запровадження пільг допоможе створити умови для їхнього розвитку, що в майбутньому призведе до суттєвих фінансових надходжень та економічного зростання. Наукові парки можуть стати не лише економічним, але й соціальним проривом, який закладе основу для сталого зростання країни у довгостроковій перспективі.
В Україні є потужний науковий потенціал, який може створювати конкурентноздатні продукти та послуги, приносити користь країні та репрезентувати її на міжнародних майданчиках.
Тож необхідно розвивати те, що маємо, створювати умови для молоді, яка хоче працювати в науці, реалізовуючи свій потенціал саме в Україні. Співавторка: Марія Краснощок, експертка Офісу ефективного регулювання BRDO

Додати коментар

Користувач:
email:





Saving for the future is quite wise,
With money in the bank, you'll feel quite nice.
Don't spend all your cash in just one place,
Or your bank account will soon be a disgrace.

- Fin.Org.UA

Новини

09:00 - Найгірший сценарій розвитку українського ринку капіталу
01:23 - Модернізація української інфраструктури ринків капіталу: шлях до європейської інтеграції
21:35 - В окремих регіонах України 4 листопада обмежать споживання електроенергії
21:00 - Новини 3 листопада: ризик втрати підтримки МВФ, закордонні "збройні" представництва та зміни у правилах бронювання
20:45 - Вкладення українців у держоблігації сягнули історичного максимуму
20:32 - Києву повернули 20 мільйонів гривень, привласнених у рамках програми допомоги
20:30 - Мінекономіки розпочинає процес публічних консультацій по Проєкту Стратегії зайнятості населення України на період до 2030 року
20:12 - Відновлення експорту зброї: Україна відкриває два представництва
19:40 - Стало відомо, який автовиробник першим втратив право повернути російські активи
19:20 - За 2025 рік через електромобілі держава недоотримала 14,5 мільярда гривень податків – Гетманцев
19:00 - Через збитковість деякі українські виробники скоротили або припинили випуск масла
18:50 - Ризиків щодо проведення оборонних видатків немає – комітет ВР
18:30 - єОселя: щотижнева статистика
18:20 - У жовтні до держбюджету надійшло 186,4 мільярда гривень
18:11 - До фінансової компанії застосовано захід впливу у вигляді відкликання ліцензії
18:05 - В Tik Tok заблокували ще 47 акаунтів за нелегальну рекламу казино
18:00 - У Києві відбувся Форум «Діалог влади з бізнесом» про виклики та нові можливості для розвитку МСП
17:55 - Німці хочуть закрити ринок ЄС для російської сталі
17:35 - Нова система для перетину кордону запрацювала в усіх польських КПП в межах Львівщини
17:30 - Відкрито другий Пункт екологічного контролю (ПЕК)
17:25 - Міжнародне оподаткування: надходження за результатами самостійного коригування податкових зобов’язань зросли на понад 40%
17:25 - Чому графіки відключень світла можуть змінюватися протягом дня – пояснення Міненерго
17:24 - Леся Карнаух: За 10 місяців року до бюджету надійшло понад 1 трлн грн податків та зборів, які контролює ДПС
17:19 - Бізнес зберіг позитивні оцінки ділової активності – підсумки опитування підприємств у жовтні
17:19 - Businesses Continue to Report Positive Economic Outlook – Business Outlook Survey in October
17:18 - Щомісячні опитування підприємств України, жовтень 2025 року
17:18 - Monthly Business Outlook Survey, October 2025
17:10 - Російський автопром впав на "дно" перших місяців війни
16:50 - Засідання Комісії
16:50 - Нацбанк показав, яким буде курс долара і євро у вівторок 4 листопада


Більше новин

ВалютаКурс
Алжирський динар0.32194
Австралійський долар27.5326
Така0.34461
Канадський долар29.9501
Юань Женьміньбі5.9037
Чеська крона1.9899
Данська крона6.4849
Гонконгівський долар5.4085
Форинт0.12504
Індійська рупія0.47352
Рупія0.0025213
Новий ізраїльський шекель12.8928
Єна0.27269
Теньге0.080041
Вона0.029416
Ліванський фунт0.00047
Малайзійський ринггіт10.0109
Мексиканське песо2.2715
Молдовський лей2.4769
Новозеландський долар24.0411
Норвезька крона4.1579
Саудівський ріял11.2094
Сінгапурський долар32.2523
Донг0.0015981
Ренд2.4308
Шведська крона4.4291
Швейцарський франк52.0824
Бат1.29476
Дирхам ОАЕ11.4462
Туніський динар14.2299
Єгипетський фунт0.8897
Фунт стерлінгів55.2502
Долар США42.0409
Сербський динар0.41313
Азербайджанський манат24.727
Румунський лей9.5219
Турецька ліра0.9998
СПЗ (спеціальні права запозичення)57.0329
Болгарський лев24.7591
Євро48.4269
Ларі15.5161
Злотий11.3809
Золото168677.76
Срібло2051.71
Платина67224.66
Паладій61226.69

Курси валют, встановлені НБУ на 04.11.2025