Наукові парки: чому вони на часі?

04.02 13:32 | Економічна правда

Інновації рухають країни вперед.
Вони рятують життя, полегшують повсякденні процеси, стимулюють економічне зростання, стають незамінними в багатьох сферах. В Україні ми бачимо інновації у використанні дронів, штучного інтелекту та ведення війни за допомогою програмного забезпечення.
Це ті механізми, які допомагають нашим військовим ефективно вести боротьбу і перемагати на полі бою. Водночас, виклики, з якими зіштовхнулась наша країна, не обмежується полем бою: вони є рушійною силою для інновацій у сфері енергетики, медицини, біопротезування. Це все стало можливим завдяки науковцям та новаторам.
А що буде, якщо акумулювати їхні можливості в одному місці та дати простір для спільної роботи та обміну досвідом? Для цього існують наукові парки.
Більше про них та їхній розвиток в Україні далі. Що ж таке наукові парки? Наукові парки (НП) – це підприємства, які створюють заклади вищої освіти та/або наукові установи спільно з бізнесом.
Читайте також: Навіщо Україні 100 індустріальних парків НП стимулюють інноваційний розвиток країни, адже об’єднують в одному місці новаторські ідеї, ресурси для проведення досліджень та капітал.
Це сприяє створенню нових виробничих моделей, конкурентоспроможних продуктів та їхній подальшій комерціалізації. Сьогодні в Україні офіційно зареєстровано 37 наукових парків.
Лише 5 із них проводять активну господарську діяльність. Наразі розбудова НП є елементом Стратегії цифрового розвитку інновацій України WINWIN 2030.
Стратегію цифрового розвитку інновацій до 2030 року створено з ініціативи Міністерства цифрової трансформації України у співпраці з Міністерством освіти і науки України та Офісом ефективного регулювання BRDO, за підтримки Проєкту USAID «Кібербезпека критично важливої інфраструктури України».Секторальні стратегії структуровані за підтримки проєкту Good Governance Fund «Інноваційна екосистема», що фінансується UK International Development.Яку проблему вони вирішують? Зважаючи на те, що більшість закладів вищої освіти та наукових установ належать державі, то наукові парки є легальним механізмом для плідного державно-приватного партнерства. Вони прискорюють впровадження наукових ідей у виробництво, підтримують інноваційне підприємництво та залучають приватний капітал, необхідний для фінансування прикладних досліджень.
Тобто таких, які вже завтра можуть бути застосовані в реальному секторі економіки.
Самі по собі наукові знання чи інноваційні рішення не мають реальної цінності, допоки вони не впроваджені у виробництво або не використовуються споживачами як повсякденні інструменти. За наявної моделі здійснення прикладних наукових досліджень, бізнесу вигідніше запросити науковця до себе в штат або отримати послугу від нього напряму, не залучаючи заклади вищої освіти (ЗВО) або наукові установи (НУ).
Це є наслідком високого фіскального навантаження та забюрократизованих процедур державних освітніх та наукових установ.
Як результат, науковець просто відкриває ФОП та йде у бізнес.
Це спричиняє значне вимивання інтелектуального капіталу з української науки. Наукові парки стають базою для створення потужної інноваційної інфраструктури, розвитку наукоємних стартапів, ЗВО та НУ, сприяють зростанню інтелектуального капіталу та продуктивності праці. Запропонована реформа наукових парків створить умови для співпраці бізнесу та науки на зручних ринкових умовах. Що їм заважає розвиватись зараз? Попри всі переваги НП як майданчика для взаємодії науки та бізнесу, формування НП як інституцій в Україні не відбулося. Причини такі: високе податкове навантаження; зарегульованість операційної діяльності – звужене коло засновників та партнерів НП, складність взаємодії між ними і Міністерством освіти і науки України (МОН); вимивання інтелектуального капіталу, зокрема еміграція науковців за кордон; складний і тривалий процес закупівель; відсутність реальних механізмів реалізації визначених законом митних пільг та пільг щодо оренди майна ЗВО та НУ для розбудови інфраструктури НП. Відповідно, покращити ефективність НП можна за двома основними векторами змін. Перша ключова зміна – це зменшення податкового навантаження на НП.
Друга – дерегуляція діяльності та вдосконалення нормативно-правових актів.
Законопроєкти для запровадження цих змін були розроблені Міністерством освіти і науки спільно з Міністерством цифрової трансформації й Офісом ефективного регулювання BRDO. Наразі триває громадське обговорення – ознайомитися із текстом законопроєкту, а також надіслати свої зауваження і пропозиції до нього можна на вебсайті МОН. Які очікувані результати імплементації змін для держави та громадян? Ми говоримо про користь змін для самих наукових парків, але що ж це зробить для держави? За попередніми експертними розрахунками BRDO, це: збільшення надходжень до держбюджету з 5 млн до 15 млн в рік в перспективі 3-5 років; зростання з 50 до 500 робочих місць у науковій сфері за 3 роки; зростання наукової діяльності ЗВО та НУ без додаткового фінансування держбюджетом; збільшення кількості НП, які здійснюють інноваційну діяльність, з 5 до 15 протягом 3-х років; збільшення власних надходжень закладів вищої освіти та наукових установ від здійснення наукової діяльності, зокрема від надання науково технічних послуг приватним замовникам до 750 млн грн протягом періоду від трьох до п’яти років. У держави немає грошей.
Для чого запроваджувати нові пільги? За даними Державної митної служби України, протягом 2021-2023 років наукові парки не імпортували обладнання, товарів і послуг.
Це означає, що запровадження митних пільг не призведе до втрат у бюджеті. Але з митними пільгами наукові парки зможуть закуповувати дороговартісне обладнання, яке дозволить створювати нові продукти та технології.
Щодо податкових надходжень, то наразі лише кілька наукових парків активно працюють, і сума сплачених податків є незначною (до 5 млн грн на рік). Запровадження пільг дозволить: Залучити приватний капітал у прикладні наукові дослідження. Зменшити витрати на дослідження та розробки, що є важливим для стартапів і молодих компаній, які часто стикаються з обмеженими фінансовими ресурсами. Покращити інфраструктуру наукових парків, що надасть можливість створювати більш ефективні умови для розвитку інновацій. Створювати нові робочі місця у високотехнологічних секторах, що має важливе значення для розвитку економіки країни. Генерувати додаткові доходи від комерціалізації інновацій та технологій.
Якщо науковий парк успішно підтримує кілька високотехнологічних стартапів або впроваджує нові продукти, вони можуть приносити значні доходи, у тому числі на рівні десятків мільйонів гривень.
Крім того, експорт високотехнологічних продуктів може призвести до мільйонних валютних надходжень, що позитивно вплине на платіжний баланс України. Тому запровадження пільг допоможе створити умови для їхнього розвитку, що в майбутньому призведе до суттєвих фінансових надходжень та економічного зростання. Наукові парки можуть стати не лише економічним, але й соціальним проривом, який закладе основу для сталого зростання країни у довгостроковій перспективі.
В Україні є потужний науковий потенціал, який може створювати конкурентноздатні продукти та послуги, приносити користь країні та репрезентувати її на міжнародних майданчиках.
Тож необхідно розвивати те, що маємо, створювати умови для молоді, яка хоче працювати в науці, реалізовуючи свій потенціал саме в Україні. Співавторка: Марія Краснощок, експертка Офісу ефективного регулювання BRDO

Додати коментар

Користувач:
email:





Eurozone struggles
Fears of deflation linger
ECB takes action

- Fin.Org.UA

Новини

23:28 - Один з найбільших фармдистриб’юторів не зміг розплатитись із постачальниками через штраф АМКУ
23:00 - Новини від Міністерства енергетики України
22:35 - США схвалили транзакції з АЗС "Лукойлу" за межами московія до кінця квітня
21:00 - Новини 4 грудня: зупинка Херсонської ТЕЦ, рекордний обсяг міжнародних резервів
20:40 - У московія заблокували SnapChat
20:35 - "Армія відновлення": де найактивніше проводяться суспільно корисні роботи
20:15 - З'явились детальні графіки відключень для Києва та області на 5 грудня
20:10 - На Волині викрили незаконне виробництво тютюну, вилучили сировину на 5 мільйонів
19:45 - Економіка московія витримує війну краще за українську – дослідження
19:25 - Вихід із тіні: з'явилось 2 тисячі нових ФОП завдяки моніторингу онлайн продажів
19:20 - "московіяни практично знищили Херсонську ТЕЦ": стало відомо про наслідки атак
18:51 - Китай поставив московії 85% авіаційних шин, які є критичними для бомбардувальників — ESCU
18:45 - Угорщина думає купити міжнародні активи "Лукойла" московія
18:40 - Україна збільшила імпорт помідорів та огірків: найбільші країни-постачальники
18:18 - Енергетики показали графіки відключення світла на п'ятницю 5 грудня
18:05 - Реформа управління публічними інвестиціями (РІМ): затверджено понад 60% середньострокових планів пріоритетних публічних інвестицій
18:03 - Високі відсоткові ставки, спад прибутків: у московія вперше за 5 років впали інвестиції в економіку
17:40 - Нацбанк показав, яким буде курс долара і євро на п'ятницю 5 грудня
17:38 - Оператори контрольованих речовин
17:30 - Звіт про надходження запитів на публічну інформацію за листопад 2025 р.
17:29 - Засідання Комісії
17:25 - Благодійник намагався ввезти в Україну сигарети як гуманітарну допомогу
17:13 - В Одесі без світла 35 тисяч домогосподарств: коли планують відновити енергопостачання
17:10 - У Карпатах 6,6 мільярдів гривень витратять на нову дорогу в Буковель
17:05 - НКЦПФР формує законодавчу основу для інструментів сталого фінансування та ESG-бенчмарків в Україні
17:04 - Повідомлення про учасника індустріального парку "ДІОНІС ЕНЕРГО ЕКО ПАРК"
16:58 - Київрада закликала Зеленського і Раду продовжити мораторій на експорт необробленої деревини
16:56 - Нормативно-правова база
16:30 - Мін’юст запустив систему збору даних про виконання судових рішень
16:13 - ВІДДІЛ КОМУНІКАЦІЙ З ГРОМАДСЬКІСТЮ УПРАВЛІННЯ ІНФОРМАЦІЙНОЇ ВЗАЄМОДІЇ ГУ ДПС У ДНІПРОПЕТРОВСЬКІЙ ОБЛАСТІ (ТЕРИТОРІЯ ОБСЛУГОВУВАННЯ - МІСТО ДНІПРО) ІНФОРМУЄ!


Більше новин

ВалютаКурс
Алжирський динар0.32466
Австралійський долар27.8729
Така0.34514
Канадський долар30.1895
Юань Женьміньбі5.9652
Чеська крона2.0367
Данська крона6.5911
Гонконгівський долар5.4197
Форинт0.128813
Індійська рупія0.46882
Рупія0.0025333
Новий ізраїльський шекель13.0402
Єна0.27273
Теньге0.08343
Вона0.028662
Ліванський фунт0.000471
Малайзійський ринггіт10.2562
Мексиканське песо2.308
Молдовський лей2.4818
Новозеландський долар24.3211
Норвезька крона4.1807
Саудівський ріял11.2397
Сінгапурський долар32.5618
Донг0.0015996
Ренд2.4838
Шведська крона4.4897
Швейцарський франк52.7034
Бат1.31598
Дирхам ОАЕ11.4855
Туніський динар14.4006
Єгипетський фунт0.887
Фунт стерлінгів56.3069
Долар США42.1838
Сербський динар0.41876
Азербайджанський манат24.8111
Румунський лей9.6661
Турецька ліра0.9938
СПЗ (спеціальні права запозичення)57.5679
Болгарський лев25.1723
Євро49.2264
Ларі15.6219
Злотий11.634
Золото176770.37
Срібло2420.69
Платина69402.9
Паладій61385.44

Курси валют, встановлені НБУ на 05.12.2025