Держбюджет 2025: як Україна фінансуватиме інфраструктуру в умовах війни

07.11.2024 13:38 | Економічна правда. Колонки

Війна, що триває вже понад рік, наклала важкий тягар на державний бюджет України, змусивши його орієнтуватися перш за все на оборонні видатки.
Водночас уряд прагне забезпечити фінансування інфраструктурних проєктів, адже відновлення доріг, мостів і транспортних коридорів є критично важливим для життєдіяльності країни.

Варто зауважити, що у 2024 році Дорожній фонд України, з якого фінансується будівництво та ремонт доріг, зазнав значних змін, оскільки всі його кошти, що складають 94,7 млрд грн, були перенаправлені на потреби безпеки та оборони.

Дорожня галузь для невідкладних заходів, пов"язаних з утриманням доріг у зимовий період отримувала фінансування завдяки залишкам коштів, джерелом формування яких були доходи Дорожнього фонду станом на 1 січня 2024 року.

За рахунок Резервного Фонду фінансувались ремонти доріг, які є необхідними для військових потреб, а міжнародні фінансові організації та уряди країн-партнерів фінансували будівництво та ремонт інших доріг.

Натомість, проєкт Держбюджету України на 2025 рік передбачає, що на Дорожній фонд буде виділено 43,2 млрд грн, проте найбільшу частину цих коштів - 24,35 млрд грн - буде витрачено на погашення боргових зобов"язань, які Україна брала для розвитку дорожньої мережі у мирні часи.

Це доволі значна сума, яка показує, наскільки важливо Україні шукати стабільні джерела фінансування, адже, навіть попри війну, держава зобов"язана виплачувати відсотки за позиками.

Водночас на розвиток і утримання доріг державного значення виділяється 11,3 млрд грн.
Цей напрям є стратегічним, адже основні магістралі підтримують переміщення як військових вантажів, так і цивільного населення.
Де Україна братиме і на що витрачатиме гроші у 2025-му.
Аналіз проєкту держбюджету
Державний кордон з Польщею залишається основними "воротами", через які Україна та українці мають контакти зі світом, тому розбудова прикордонної дорожньої інфраструктури залишається пріоритетним пунктом у Державному бюджеті на 2025 рік.
Так, у наступному році на це виділено 132,4 млн грн, що майже на 88 млн грн більше за аналогічні видатки у 2024 році.

4% надходжень державного дорожнього фонду, а це - 754,5 млн грн, планується витратити у 2025 році на фінансування безпеки дорожнього руху відповідно до державних програм.
Також, передбачено виділення 6,6 млрд грн - для будівництва, реконструкції, ремонту й утримання автомобільних доріг загального користування місцевого значення, вулиць і доріг комунальної власності у населених пунктах.
Ці кошти допоможуть громадам, що постраждали від бойових дій, відновлювати транспортні коридори, які з"єднують місцеві громади з обласними центрами та великими логістичними вузлами.

Залишається актуальним забезпечення енергоефективності в умовах дефіциту електроенергії через перманентні удари російських загарбників по нашій енергосистемі.
Тому у Держбюджеті на 2025 рік на енергоефективність громадських будівель планується витратити майже 63,2 млн грн.
У 2024 році на ці цілі було передбачено 90,2 млн грн.
Проєкт бюджету на 2025 рік демонструє готовність уряду не тільки підтримувати наявну інфраструктуру, але й поступово впроваджувати нові програми, покликані посилити економічні та логістичні можливості країни.

Однак, основною умовою для реалізації цих проєктів залишається міжнародна допомога.
У 2024 році велика частина інфраструктурних проєктів фінансувалася саме за рахунок грантів та кредитів від міжнародних партнерів.
У наступному році ця тенденція зберігається, адже Україна активно залучає довгострокові пільгові кредити для відновлення інфраструктури, підтримки енергетичного сектора та відбудови постраждалих територій.

Відносно великий обсяг видатків залучають зокрема до спільних проєктів з міжнародними фінансовими організаціями, серед яких розвиток транспортних коридорів, реконструкція мостів та відбудова дорожньої інфраструктури на територіях, де це дозволяє безпекова ситуація.
Згідно з домовленостями з донорами, у 2025 році планується розпочати впровадження ряду нових проєктів з відновлення та відбудови.
Крім того, планується продовжити реалізацію минулорічних проєктів - "Ремонт житла для відновлення прав і можливостей людей (HOPE)", "Компенсація за знищене житло" (HOME), "Відновлення критично важливої логістичної інфраструктури та мережевого сполучення" (RELINC).
Таким чином, проєкт бюджету на 2025 рік є своєрідним балансом між нагальною потребою підтримки оборонної спроможності країни та збереженням економічної стійкості, необхідної для відбудови і розвитку інфраструктури.
Україна продовжує відновлення пошкоджених доріг та реалізацію нових програм попри обмежені фінансові можливості, а міжнародна допомога та інвестиції залишаються ключовими факторами для успішного втілення цих завдань.

Водночас ефективне управління внутрішніми ресурсами є визначальним для збереження стратегічної інфраструктури, що є основою для економічної стабільності та швидкого післявоєнного відновлення.

Додати коментар

Користувач:
email:





Bulls and bears tussle
Market ebbs, flows, unbridled
Chaos in motion.

- Fin.Org.UA

Новини

16:17 - Україна у 2025 році відкрила нові ринки для експорту агропродукції: подробиці
16:16 - НБУ про чергове підвищення податку для банків: держбанкам знадобиться докапіталізація
16:10 - Податкова розповіла, хто забезпечив найбільші надходження до держбюджету
16:00 - В Україні побільшало пропозицій оренди житла: що з цінами
15:50 - Цена нефти может потерять ещё 15% до конца года
15:41 - На ринку небанківських фінансових послуг з’явилися два нові гравці
15:37 - Найбільший московитський виробник титану переходить на скорочений робочий тиждень
15:30 - Курси валют, встановлені НБУ на 21.10.2025
15:30 - Українська кукурудза послабила позиції на ринку ЄС: яка причина
15:05 - московія атакувала збагачувальну фабрику ДТЕК на Дніпропетровщині
15:00 - Уряд виділив 6 мільярдів гривень з резервного фонду: на що вони підуть
14:52 - ВАКС у 15 разів зменшив заставу ексзаступнику голови Верховного Суду, САП оскаржить
14:45 - Первинне та вторинне житло в Україні: яка ситуація з цінами та попитом
14:20 - У однієї з найбільших металургійних компаній московії обвалився прибуток і попит
14:15 - Херсон: для забезпечення Острову треба більше людей, ніж там є
13:37 - В Міненерго пояснили, як визначається додатковий імпорт газу для України
13:30 - На приватизацію виставили завод, яким володів Дерипаска
13:20 - Львів став першим в Україні, де штрафи за паркування з'являтимуться в "Дії"
13:12 - Право на податкову знижку: приклад розрахунку податкової знижки за витратами на навчання за 2024 рік
13:10 - Про підстави для припинення дії ліцензії на право роздрібної торгівлі підакцизними товарами
13:10 - Крипторынок отскочил от 200-дневки, подтвердив бычий тренд
13:09 - Особливості звільнення платників єдиного податку – юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців від сплати земельного податку
13:07 - Про оподаткування залишків товарно-матеріальних цінностей, придбаних, але нереалізованих ФОП, після скасування реєстрації такого суб’єкта господарювання
13:06 - Порядок сплати юридичними особами ПДФО за власні або орендовані приміщення (будівлі), що знаходяться в різних регіонах України
13:00 - Багатоетапна перевірка та штучний інтелект: що допомогло AUTO.RIA стати лідером ринку
13:00 - "Місто в місті": як реалізується знайома концепція в нових українських реаліях
12:59 - В Україні за тиждень суттєво зріс імпорт електроенергії
12:58 - Повідомлення про оприлюднення проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Деякі питання національної системи інвентаризації антропогенних викидів парникових газів із джерел та поглинання поглиначами парникових газів»
12:56 - Особливості заповнення податкових накладних у разі отримання компенсації орендарем вартості комунальних послуг
12:55 - Про віднесення до складу податкового кредиту суми ПДВ платником, який застосовує касовий метод податкового обліку


Більше новин

ВалютаКурс
Алжирський динар0.32201
Австралійський долар27.1
Така0.34291
Канадський долар29.7432
Юань Женьміньбі5.8617
Чеська крона2.0038
Данська крона6.516
Гонконгівський долар5.3739
Форинт0.12493
Індійська рупія0.47489
Рупія0.0025189
Новий ізраїльський шекель12.6168
Єна0.27701
Теньге0.077577
Вона0.029333
Ліванський фунт0.000466
Малайзійський ринггіт9.8795
Мексиканське песо2.2702
Молдовський лей2.4731
Новозеландський долар23.9202
Норвезька крона4.1431
Саудівський ріял11.1333
Сінгапурський долар32.2519
Донг0.001585
Ренд2.4099
Шведська крона4.4277
Швейцарський франк52.6763
Бат1.27707
Дирхам ОАЕ11.3688
Туніський динар14.2738
Єгипетський фунт0.8793
Фунт стерлінгів55.9913
Долар США41.7565
Сербський динар0.41505
Азербайджанський манат24.567
Румунський лей9.5627
Турецька ліра0.9952
СПЗ (спеціальні права запозичення)57.0286
Болгарський лев24.8817
Євро48.663
Ларі15.3975
Злотий11.4605
Золото178354.96
Срібло2172.31
Платина67512.74
Паладій60738.59

Курси валют, встановлені НБУ на 21.10.2025